Kisah Anjing Dan Tuannya


Anjing antara haiwan yang taat kepada tuan nyer ... Kali nie saya nak bercerita tentang sikap anjing yang di antara haiwan yang boleh dipercayai ...

Kisah ini adalah berkenaan anjing dan tuan.nya yang kurang sabar ... Terburu buru dan kurang sabar ... Sikap yang akan berlaku pada diri siapa pun ... Walaupun dalam berhadapan dengan perkara baik sekali pun ... Kerana hidup ini tidak terlepas dari kisah ... Dahulu ada seorang pencari kayu ... Yang tinggal hidup di dalam sebuah pondok usang yang kecil ... Beliau hidup bersama anak kecilnya dan seekor anjing peliharaan ...

Pada ketika itu ... Seperti rutin hariannya ... Apabila terbitnya matahari ... Dia akan keluar mengumpulkan kayu api ... Dan dia tidak akan pulang melainkan sehingga terbenamnya matahari ... Dan  dia meninggalkan anak kecilnya di bawah pengawasan anjing peliharaan nya ...


Dan lelaki ini amat mempercayai anjing kesayangannya ... Dan meletakkan kepercayaan kepadanya setinggi2 kepercayaan ... Disebabkan anjing nya ini lah selama ini banyak membantu segala kehendak tuannya ... Dan tuaannya amat menyayanginya ... Maka nak dijadikan cerita ... Ada selepas beberapa hari itu ... Lelaki tukang kayu ini pulang ke rumah pada waktu senja ... Dan mendengar daripada jauh ... Suara laungan anjingnya yang kedengaran tidak seperti biasa bunyinya ... Seakan akan seperti ada sesuatu yang berlaku ... Maka lelaki itu mempercepatkan langkah nya dan menuju ke arah pondoknya  dan ingin melihat anjingnya yang menyalak tidak seperti biasa ...


Alangkah terkejutnya lelaki itu ... Melihatkan wajah anjing itu berlumuran darah.... Lelaki itu tahu mesti anjingnya telah khianatinya dengan memakan anaknya ... Lalu lelaki itu terus memukul anjingnya tanpa menyiasat terlebih dahulu ... Dia terus mengeluarkan kapaknya dan memukul anjingnya sehingga terkena bahagian mata dan kepala ... Sehinggalah akhirnya anjing nya mati ditangannya sendiri

Selepas itu ia cepat-cepat masuk kedalam pondok nya ... Ingin melihat saki baki anaknya yang dimakan anjing ... Apabila melihat sahaja anaknya ... Dia langsung terduduk lesu ... Terkedu seketika tak dapat nak kata apa ... Dan bergenangan air mata ... Menangis teresak esak ... Beliau melihat anaknya sedang elok bermain main diatas katil ... Disamping anaknya terdapat seekor ular yang sangat besar yang  berlumuran darah ... Ular tersebut telah mati di bunuh oleh anjingnya tadi ...

Perasaan sedih yang tidak terkata menyelubungi tuannya ... Rupa rupanya, Anjing itu teramat amat gembira dapat membunuh ular besar itu ... Dan menyalak nyalak nak menunjukkan kehebatannnya menewaskan ular itu ... Ia menanti kepulangan Tuannya ... Dan ingin mendengar ucapan terima kasih dari tuannya ... Tetapi sayangnya ... Disebabkan penat ... Pulang dari kerja ... Fikiran singkat baran dan marah tak.tentu pasal ... Habis di bunuhnya anjing itu tanpa usul periksa ...

Berdasarkan kisah di atas ... Ketika mana kita menyintai dan menyayangi seseorang dan percaya padanya ... Maka kita jangan cepat-cepat menghukum pada saat kita marah sehingga hilang segala pemikiran waras kita ... Jangan terlalu cepat menghukum ... Cuba imbas  segala kebaikannya dan masa yang baik pada saat tika bersama sebelum.menghukum ... Takut-takut nanti kita akan kehilangan seseorang ... Pada masa kita mampu berfikir waras ... Baru lah kita tahu.sebenarnya dia menyintai kita dan amat menyayangi kita ... Tetapi pada masa itu sudah terlambat ... Kita sedar dan tiada gunanya lagi ... Masa tak boleh diundur ... Hidup lah kita dengan seribu sesalan nanti ... Huwaaaa ... Ehhh, over plak ...










Aktiviti Sukan Ditangguhkan


Berikutan cuaca panas yang sedang melanda negara ... 
Semua aktiviti sukan terutama yang melibatkan pelaksanaan 
aktiviti murid di luar bilik darjah ditangguhkan ... 
Suatu tarikh baru akan dimaklumkan ...

WORDLESS WEDNESDAY - 107 | AURAT


Sayang


Tiada yang lebih terindah
Selain kita, kau dan aku bersama
Biar ku sentuh dan rasa
Kasih yang mesra
Hanya kita yang tahu

Tenang memandang wajah yang lena
Tuhan selalu denganmu

Sayang tidur saja sayang
Lupakan saja yang semalam
Tidurlah mimpi indah

Oh sayang tidur saja sayang
Setia di sini ku menjaga
Tidurlah kaulah segalanya
Sayang kaulah segalanya
Sayang

Waktu dan usia berlalu
Saksi padamu dewasa dan sempurna
Setiap air matamu hancur hatiku
Mahu kau senyum selalu

Biar luka diubati waktu
Tuhan selalu denganmu

Sayang tidur saja sayang
Lupakan saja yang semalam
Tidurlah mimpi indah

Oh sayang tidur saja sayang
Setia di sini ku menjaga
Tidurlah kaulah segalanya
Sayang kaulah segalanya
Sayang

Selamanya kau bidadariku
Takkan pudar senyumanmu yang pertama
Selamanya tetap kau sempurna
Sayang sayang

Sayang
Oh sayang tidur saja sayang
Lupakan saja semalam

Kaulah segalanya
Sayang kaulah segalanya
Sayang

Sayang tidur saja sayang

Restriction On

Huwaaa ... Apekah sebab nyer jadi cam nie ???
Apekah yang telah saya lakukan ???
Apekah yang perlu saya buat ???



Pernah tak jadi kat korang cam nie ??? First time jadi nie ... Tak tau pasai pa ...
Hmmm .... Harap harap esok dah ok balik ...

TAZKIRAH JUMAAT #53 | DOA KETIKA CUACA PANAS




Ya Allah ya Tuhan kami, kami pohon kehadrat-Mu, agar dengan rahmat dan perlindungan-Mu, Negara kami Malaysia dan seluruh rakyatnya dikekalkan dalam keamanan dan kesejahteraan, tanamkanlah rasa kasih sayang antara kami, tetapkanlah iman kami, terimalah amalan kami, kekalkanlah perpaduan dikalangan kami, luaskanlah rezeki kami, kayakanlah kami dengan ilmu yang bermanfaat, suburkanlah jiwa kami dengan budi pekerti yang mulia, kembalikanlah kami ke jalan yang Engkau redhai.


Ya Allah, jauhkanlah kami, pemimpin kami, dan negara kami daripada segala jenis penyakit, khasnya bencana cuaca panas yang melampau (El Nino) dan Gelombang Haba yang melanda negara ketika ini agar keadaan cuaca di negara kami kembali pulih seperti sediakala. 

Ya Allah, lindungilah kami daripada kebinasaan, bala bencana dan ujian-Mu yang berat supaya dengan demikian, negara kami akan sentiasa hidup aman damai, bertambah makmur dan berkat, selamat sepanjang zaman.

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kebaikan dari angin dan cuaca ini dan kebaikan apa yang ada padanya dan kebaikan apa yang diperintahkan dengannya. Dan kami memohon dengan-Mu agar dijauhkan dari keburukan angin dan cuaca ini dan dari keburukan yang ada padanya dan keburukan yang diperintahkan dengannya. Wahai Tuhan kami! Lenyapkanlah azab-Mu ini daripada kami, sesungguhnya kami orang yang beriman.


اللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اللَّهُمَّ أَغِثْنَا

اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَيْثًا مُغِيثًا، مَرِيئًا مَرِيعًا، نَافِعًا غَيْرَ ضَارٍّ، عَاجِلًا غَيْرَ آجِلٍ
اللَّهُمَّ اسْقِ عِبَادَكَ، وَبَهَائِمَكَ، وَانْشُرْ رَحْمَتَكَ، وَأَحْيِ بَلَدَكَ الْمَيِّتَ
اللَّهُمَّ يَا دَفِعَ الْبَلاَءِ وَيَا كَاشِفَ الْوَبَاءِ٬ اِصْرِفْ عَنَّا الْبَلاَءَ والْوَبَاءَ والْأَمْرَاضَ وَالْأَسْقَامَ وَالْفِتَنَ والْمِحَن٬ وَأَزِلَّ عَنَّا وَعَنْهُمُ الشُّكُوكَ وَالْأَوهَامَ بِمَنِّكَ وَكَرَامِكَ يَاذَا الْجَلاَلِ وَالْإِكْرَامِ٬
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ٬ وَصَلَّى الله ُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.




Ashadee Shutdown

IMPORTANT
Dear Publishers & Advertisers,

After almost 5 years developing Ashadee (previously know as JomNiaga), we have come to realize that this business model will not give us the satisfaction or challenge that we initially thought it would. Also, we do not foresee Ashadee achieving the type of global growth that we would like.

It has been a great learning experience, and we take pride in the fact that we have developed a world-class affiliate marketing platform that is one of the best in the world.

However, it's time to say goodbye and move on to other stuff.

We would like to inform you about the staggered shutdown of Ashadee.com and all related services according to this schedule:

28th December 2015 - We will stop accepting new user registration & new Advertiser submissions.

15th January 2016 - All advertiser campaigns will be deactivated. We will stop accepting new orders through our order system.

20th March 2016 - All user accounts will be deactivated. You will no longer be able to login to Ashadee.com

Buyers are given sufficient notice to download invoices, access download links, request for refunds, and check purchases.

Publishers have ample time to complete receiving all pending commission payout from Ashadee.com (according to our terms of service). Please ensure that you set your payout to the lowest possible.

Advertisers are advised to find alternative payment systems to ensure their online sales are not interrupted.

After 20th March 2016, we will no longer entertain any request for information from Ashadee.com and we will cease to exist as a company.

We would like to wish everyone the best in 2016 and beyond!

Sincerely,

Gobala Krishnan
CEO, Ashadee Technologies Sdn Bhd

Jumpa Tabib Cina


Saya pergi jumpa seorang pakar perubatan tradisi China 
dan selepas dia tahu pekerjaan saya dia bagi kata2 nasihat;

 "Lu mesti kuat exercise hari2 ... Jangan minum air di gerai2 dan beer ... Jauhkan dari Alkohol, wine terutamanya ... Minum banyak air suam ... Jangan bawak kereta pergi kerja, bagus naik pengangkutan awam atau jalan kaki ... 
Jangan makan di luar ... Kurangkan makan daging dan makanan laut terutamanya ... Banyak kan makan sayur-sayuran ... Sekali-sekala diet lah" ... 

Saya pun tertunduk ... Aduhhhh, kronik kot sakit aku nih ... Mestilah risau kan ... Hmmm, sambil tu bertanya balik pada tabib itu ... 

"Bolekah saya tahu apa sebenarnya masalah saya? 
Tabib geleng kepala sambil menjawab ... 
"Gaji lu sangat rendah "

Sorry eak kengkawan ... Buat cite lawak lak petang2 nih ... Jangan marah ... Nanti cepat tua ...

WORDLESS WEDNESDAY - 106 | APABILA BERKATA-KATA


TRUTH



Nak konsi dengan kawan-kawan ... Dapat daripada group wasap ...
Semoga bermanfaat ...

******************************

After his father's death, the Son decided to leave his mother at old age home and visited her on and off.

Once he received a call from old age home....Mom very serious ..... please come to visit.

Son went  and saw mom very critical, on her dying bed.

He asked: Mom what can I do for you.

Mom replied... "Please install fans in the old age home, there are none.... Also put a fridge for betterment of food because many times I slept without food".

Son was surprised and asked: mom, while you were here you never complained, now you have few hours left and you are telling me all this, why?

Mom replied....."it's OK dear, I've managed with the heat, hunger & pain, but when your children will send you here, I am afraid you will not be able to manage ...


"Truth"

Truth no 1 : 
nobody is real in this world except Mother..  

Truth no. 2 : 
a poor person has no friends..  

Truth no. 3 : 
people do not like good thoughts they like good looks..  

Truth no 4 : 
people respect the money not the person..  

Truth no 5 : 
the person you love the most, will hurt you the most !    

Truth no 6 :
"Truth is Simple, But, The Moment YOU try to Explain it...
It Becomes Difficult"   

Truth no 7 :
"When you are happy you enjoy the music", but
"when you are sad, you understand the lyrics".  

Truth no 8 : 
IN LIFE Two things define you-
"Your patience" when you have nothing ...
"Your attitude" when you have everything ...

Rightly said "The internet shows us how small the world is ... 
but a missing plane  shows, how big our planet is.."

KULIAH MAGHRIB PERDANA



KULIAH MAGHRIB PERDANA

MASJID AS SYARIFF Simpang 3 Gombak

22/3/2016 - Selasa
Ust Dato Ismail Kamus
Penceramah tersohor tanah air

SEMUA DIJEMPUT HADIR

JAMUAN BERAT DISEDIAKAN

MOHON SEBARKAN

Jemput like dan share FB Masjid As-Syariff Simpang 3 Gombak untuk mengetahui pelbagai aktiviti menarik https://www.facebook.com/MasjidAsSyariffSimpang3Gombak

Anugerah Terindah

Ya Allah, Kau terangilah hati anak-anakku dalam mendalami ilmu dunia dan akhirat ... Kau jadikanlah mereka anak-anak yang soleh dan solehah ... Yang menjaga solat dan agamanya ... Yang menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Yang menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ...  Tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Amin ... 




Alhamdulillah ...

Kena Tampar Kat Warung Kopi



Pagi tadi sewaktu mengeteh di kedai Along, saya lihat ada seorang bapa datang bersama anaknya yang masih kecil, semuanya 5 orang. Sampai di pinggir warung, mata si bapa terkebil-kebil mencari sudut yang tidak panas. Dia mahu kawasan yang redup untuk anak-anak.

Sambil hirup perlahan teh o panas dan menyuap roti canai garing ke dalam mulut, saya perhatikan saja keluarga ini. Datanglah Jonos ke meja mereka. Si Jonos budak muda yang berkuli dengan Along setiap pagi.

" Pagi bang, mai saya ambil order minum dulu. Nak minum apa ?".

" Hmm, bagi milo satu dengan air suam empat", balas si bapa tadi.

" Makan apa bang ? " soal Jonos.

" Buat roti canai 3, potong halus, banjir ya", pesan si bapa.

Naluri kebapaan saya ini bagaikan dapat membaca apakah yang bakal berlaku sekejap lagi. Air teh saya mula terasa tawar, roti canai depan mata saya kuis-kuis dengan sudu sambil bermain perasaan. Allahu..

Sebaik minuman dan makanan yang dipesan tadi sampai ke meja mereka. Si bapa mencampurkan secawan milo tadi ke dalam empat cawan air suam anak anaknya. Si anak mengangkat tangan serentak sambil membaca doa makan. Kedengaran perlahan, " Bismillahirahmanirahim, Allahumma barik lana fi ma razak tana. Wa qina azabannar. Amin".

" Hah, minum slow-slow air milo tu ya" kata si bapa.

Roti canai banjir tadi juga dibahagikan seorang sedikit. Maka berkongsilah sesuap dua adik beradik ini. Roti canai Along memang sedap dan terkenal di sini, terpancar sinar ceria dan suka di wajah mereka semua.

Tidak ada seorang pun anak-anak yang mengeluh. Tidak ada seorang pun antara mereka yang nakal. Semuanya duduk tertib, makan dan minum dengan sopan sekali. Seolah mereka mengerti nilai sebuah kesyukuran di pagi ini.

Tidak sampai 20 minit, mereka habis makan dan berlalu pergi. Saya kembali merenung roti canai yang sudah kembang di dalam pinggan. Kepala terus berfikir, pengajaran apakah yang Tuhanku mahu ajarkan di pagi hari begini ?

Sahabat, terkadang kita merasakan hidup kita sudah cukup susah apabila diuji dengan sedikit masalah. Rupa-rupanya masih ada yang lebih susah berbanding kita. Bukan kesusahan itu yang mahu kita nikmati, tetapi nilai disebalik setiap situasi itulah yang patut kita syukuri.

Sungguh, aku seperti ditampar di warung kopi.

Boleh kongsi cerita ini dengan semua orang yang kita sayang.

Ikram Al-Banjari.
Saudagar Jalanan

* Hayati kisah ini ... Semoga bermanfaat buat semua ...

Resepi Roti Putra

Assalamualaikum Makcik2 Pakcik2 semua ...
Dah tido ker ?
Meh sini Putra nak cerita ...
Malam tadi Putra makan roti ... Sedap ... Putra buat sendiri ...
Jom baca resepi ciptaan Putra nie ...
Memula ambik planta ... Cocok cocok guna jari ... 
Nak tau sedap ker tak jilat dulu ...
Tengok pipi saya tu dah comot ...


Ambik planta sikit jer tau sapu kat roti ...
Yang lebih tu jilat sampai habis ...
Jangan membazir ... 


Lepas tu ambik plak sebotol kaya ...
Pastikan tak expired tau makcik2 pakcik2 ...


Sapu kaya tu rata-rata kat roti ...
Pastikan penuh keseluruhan roti tu ...
Oppp, berhenti jap ibu nak ambik gambar ...
Sengehhhh ...


Ehhh lagi sekali ...
Buka mata besar besar ...
Ok ... Sambung sapu kaya ...

Dah siap nanti lipat dua ...
Ngappp ler ...
Makcik2 Pakcik2 jangan lupa baca Bismillah ...

Ok ... Bye ...



Pisang Cheese Rainbow



Bahan-bahan:

- 1 sikat pisang
- ½ cawan tepung gandum
- 1 cawan tepung beras 
- 1 sudu kecil serbuk kunyit
- ½ sudu kecil garam
- 1 telur
- 400ml air
- Minyak masak
- 2 sudu besar mentega
- 2 sudu besar susu pekat
- Keju parut (cheddar)
- Kelapa parut
- 6 jenis pewarna (merah jambu, jingga, kuning, hijau, biru, ungu)

Cara-cara: 

1. Campurkan tepung gandum, tepung beras, telur, kunyit, garam dan air 
2. Gaul sehingga sebati
2. Pisang dipotong dua, tetapi jangan sehingga putus 
3. Celupkan pisang dalam adunan tepung 
4. Panaskan minyak dan goreng pisang 
5. Asingkan kelapa parut menjadi 6 bahagian 
6. Tambah satu pewarna untuk setiap bahagian kelapa
7. Dalam mangkuk lain, cairkan mentega dalam microwave
8. Campurkan dengan susu pekat
9. Salut pisang goreng dalam sos mentega-susu pekat
10. Tabur keju parut ke atas pisang 
11. Hias pisang dengan kelapa berwarna-warni!

Sumber :
Julie Mokhtar — 15 Mar 2016

Datuk Adnan Abu Hassan Meninggal Dunia



Komposer tersohor Datuk Adnan Abu Hassan, 57 tahun, meninggal dunia pada jam 2.17 pagi, Jumaat 18 Mac 2016 di Hospital Selayang ... 


Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ... Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang yang beriman ... Semoga keluarga redha dan tabah menghadapinya ... Sama-samalah kita menyedekahkan Al-Fatihah kepada Allayarham ...

TAZKIRAH JUMAAT #52 | QAILULLAH


QAILULLAH ITU APA ?

Rase nyer ramai yang dah tau apa itu Qailullah ... Tapi takpe saya buat jugak entry nih untuk panduan saya ... Semoga bermanfaat buat semua ... Sebenar nyer Qailullah adalah tidur sebentar pada waktu tengah hari sebelum masuk waktu Zohor ... Qailullah merupakan sunnah Rasulullah Saw, 



"Lakukanlah Qailulah, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak melakukan Qailulah."

(Riwayat al-Tabrani)

************

Kalau dah disunnahkan tu mesti ada sebab nyer kan ... Mari kita tengok rahsia disebalik tidur sejenak sebelum solat Zohor nih ... Syaitan tidak melakukan Qailulah, Oleh itu itu orang-orang Mukmin yang melakukan Qailulah atau tidur sejenak sebelum solat Zohor selama 10-40 minit akan memperolehi kerehatan yang cukup, sehingga membolehkannya melakukan ibadat dengan sempurna sepanjang hari.


Mengikut kajian ... 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam ... Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah ... Qailulah @ tidur sekejap waktu tengahari akan memudahkan kita untuk bangun malam dan berqiamulail.

Orang putih memanggil Qailulah sebagai "nap" ... Di negara barat biasanya "nap" dilakukan dari pukul 2-4 petang ... Hasil kajian menunjukan amalan "nap' waktu tengahari dapat mengelakkan penyakit jantung ... Menurut kajian lagi, manusia perlu berehat setelah 6-8 jam berjaga ...Kita orang Islam akan bangun seawal jam 5.30 pagi untuk solat subuh ... Kalau dikira dari waktu subuh hingga pukul 12-1 tengahari, ia sudah cukup 7-8 jam kita berjaga ... Jadi Qailulah @ nap ini adalah sangat-sangat berpatutan untuk dilakukan pada masa itu ...Ia sangat sesuai denga fitrah badan manusia ... Memang waktu yang sesuai sangat lah kalau kita tidur sekejap untuk menembalikan kesegaran badan ... Tapi jangan plak korang bantai tidur lama memang kena marah ler ngan Boss nanti ... Huhuhu ...

Menurut mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, sebaik bangkit dari Qailulah, kita mungkin akan mengalami  pening sedikit selama 5-20 minit ... Tetapi selepas itu, kita akan mendapati perubahan mendadak dari segi emosi, kecerdasan dan fokus.


Wallahua"lam ...
Semoga bermanfaat buat kita semua ...

Idea Utama Dan Idea Sampingan

Musim cuti sekolah nie gembira sungguh bebudak nie ... Asyik main jer ... Tak ingat ape dah ... Aku pun bagi ler peluang kat depa main dengan bersungguh-sungguh ... Tapi aku bagi amaran by Jumaat aku tak mo tengok dah sape-sape buat keje sekolah ... Maksud nyer segala kerja sekolah hendaklah siap before Jumaat ... Aku tak mo tengok esok nak sekolah baru terhegeh-hegeh nak buat homework ... Maka semalam dah hari Rabu maka gigih ler mereka membuat keje sekolah masing-masing ... Hahaha tau takut ... 

Walaupun keje sekolah depa ... Aku kena lah jugak memainkan peranan sebagai cikgu tuisyen .... So semalam aku kena jadi Cikgu Bahasa Malaysia kepada Fatiha ... Dalam banyak-banyak soalan tu ada ler yang aku tak berapa nak faham ... Gigih ler aku menanya sana sini ... So, dapat ler sedikit idea bantu Fatiha menjawab soalan ...


Seperti gambar kat atas nie ... Pelajar dikehendaki membaca petikan ... Lepas tu pelajar dikehendaki menyenaraikan idea utama dan idea sampingan ... Aku sebenar nyer macam dah dapat agak sikit sikit ... Tapi bila aku cite kat Fatiha cam dia tak paham plak ... So, kengkawan tahu ker ape itu idea utama dan idea sampingan ??? Hehehe ... Pening pening ... Jom baca penerangan kat bawah nie ... Gigih aku membuat kaji selidik ... Kita sebagai ibubapa nih kena bersedia menjawab apa apa aja soalan anak anak nih ... Huwaaaa ...

Idea utama ialah  isi penting dalam sesebuah ayat atau karangan atau sebagainya... Idea utama merupakan perkara paling penting dalam perenggan tersebut ... Makcik aku plak cakap idea utama tu pokok cerita ... Haaa paham tak kengkawan ???

Idea sampingan pula ialah sesuatu idea yang perlu ditambah pada idea utama untuk melengkapkan lagi dan menyedapkan lagi suatu ayat yang dibuat ... Ia lebih kepada contoh atau huraian ... Kalau ikut kate Makcik aku lagi idea sampingan nih ade terdapat dalam petikan itu jugak ... Haaa ... Faham tak ... Mestilah faham kan ... Kengkawan aku nih semua nyer pandai pandai ...

Contoh Kempen mencegah demam denggi perlu diperbanyakkan lagi (idea utama). Kempen ini akan meningkatkan kesedaran manusia terhadap bahayanya nyamuk aedes(idea sampingan).

Putra seperti biasa akan menyibukkan diri jugak kalau tengok abang n kakak buat homework ...

Ok lah itu jer cerita nyer kawan kawan ... Apa apa pun bersedia lah dengan soalan cepu mas dari anak anak ... Huhuhu ... Aku kalau soalan matematik tak pe aku suke ...

KERANA WANITA BERHAK BAHAGIA


Wanita...
Makhluk unik pelbagai cerita
Nampak lemah realitinya gagah
Biar seringkali air mata melimpah


Wanita...
Saat sendiri penuh getir
Menangkis tohmah dan fitnah penyoal takdir
Sebagai isteri jenuh berkorban
Konon kerana kasih, akur walau dipergunakan
Tatkala kembali sendiri, bimbang mengaku status diri
Takut kehilangan rakan hatta sahabat baik sendiri
Risau dikata bakal perampas suami


Allahu...
Sungguh janji-Nya wanita adalah fitnah
Tapi jangan lupa,
Janji-Nya juga Muslimah perhiasan dunia
Dengan syarat wanita akur dan percaya
Segala takdir-Nya bukan sia-sia
Kehendak Dia penuh rahsia


Yang penting,
Setiap wanita, walau apa juga statusnya
Walau apa juga tahap pendidikannya
Tak kira bentuk penampilan dan rupa
SEMUANYA BERHAK BAHAGIA
Anda sendiri tentukan bahagia anda dengan bantuan-Nya....


[OFFICIAL TRAILER] Batman v Superman: Dawn of Justice

Kepada pencinta pencinta wayang semua ... Meh nak kabor ... Dua superhero ternama ciptaan Amerika nih akan bertarung di pawagam bermula 24 Mac 2016 nih ... Kate nyer pertarungan paling epik dalam sejarah ... Sesape yang suka, berminat dan teruja boleh ler terjah nanti ...


Kisah Bebudak Sekarang

Dah dekat 22 tahun aku meninggalkan zaman persekolahan ... Bila tengok balik perbezaan budak sekolah zaman dahulu dan zaman sekarang jauh sangat berbeza ... Kalau tengok akan cara bebudak sekolah sekarang aku rase takut ... Cabaran membesarkan anak-anak zaman sekarang bermacam-macam ... Sungguh aku takut ... Kalau dibiarkan tak ditegah melampau-lampau kalau ditegur merajuk ... Mencabar sungguh menjadi ibubapa zaman sekarang ... Malah cabaran tu terpalit sama kepada cikgu-cikgu di sekolah ... Meh tengok cam ner bebudak sekolah zaman sekarang jawab soalan ujian ... Masa zaman aku dulu tak plak aku jumpa chenghini ... Paling tidak pun tinggalkan kosong jer kot lah tak tau nak jawab sangat ... Kelakar pun ada ...

Tengok gaya budak nih menjawab mesti Mak nyer penjual periuk noxxa ...

Tulis surat cinta kat cikgu ... Nie biasa lah, zaman dulu pun dah ada kot ... 
Kecik-kecik dah gedik kan ...

Kesian pengantin lelaki tu, dah elok segak berbaju melayu bersanding plak ngan pengantin perempuan yang comel ... Ada ker peribahasa tu dijawab nyer ... Hahaha ...

Nangis cikgu tengok budak jawab cam nih ... Penat cikgu ajarkan ... Budak nih samada tak paham soalan atau tak pandai jawi ler tu ... Tapi nak kate ape ada jugak orang dewasa yang tak tahu baca jawi, tapi jangan lah jawab ujian cam tu kot ... Huhuhu ....

Pandai budak nih jawab ...

Adoi laaa ... Sesak nafas cikgu baca jawapan budak nih ...

Dan bagi aku yang nih paling win ... Mesti bapak@mak budak nih kaki politik ...
Harap2 budak nih jadi ahli politik berjaya dah besar nanti ... Jadi menteri cerdik pandai bantu rakyat jelata ... Ehhh, lebih-lebih plak kang kena tutup plak blog nih macam The Malaysian Insider ... Huhuhu ...

Mohon maaf gambar-gambar nie semua saya dapat dari group wasap, so saya tak dapat nak letak sumber nyer ... Kalau ada pemilik gambar yang tak setuju, mohon beritau saya, saya boleh padam gambar tersebut dari entry nih ...

Misi Menyelamatkan Ochobot

Kisah minggu lepas yang tak sempat aku buat karangan ... Kisah bebudak nih yang dah kecoh-kecoh nak tengok Boboiboy The Movie ... Aku tak de ler kisah sangat ... Tapi bila BigBoss dah bersuara, aku ikut jer lah ... Takkan nak tinggal kot ... Memula tu kami main terjah jer Wangsa Walk Mall pada hari Sabtu, 5/3/2016 ... Bebudak nih dah beri-ia dah terutama sekali Putra ... Pelbagai kuasa dah dikeluarkan ... Sampai jer kat sana lebih kurang pukul 2 petang ... Orang ramai giler ... Hmmm, memang beratur berjam ler kalau nak beli tiket ... Aku ker kaunter tengok tiket yang pukul 5 pun dekat nak habis ... Takkan nak tengok malam kot ... Kemana Maghrib kami kang ... BigBoss kate balik dulu lah ... Kita tengok lain kali ... Huwaaa ... Muka bebudak dah moncong ... Masam mencuka jer masing-masing ...

Dek kerana kesian kan bebudak nih aku pun gigih ler malam tu nak bookong online tiket ... Dengan bantuan sepupu aku maka misi berjalan lancar ... Tapi aku senyap jer tak bagitau kat bebudak tu ... Saje jer ...

2 Dewasa x RM18
3 Kanak2 x RM9

Memandangkan aku dah lama berzaman tak tengok wayang, aku tak harga tiket ... Bila dapat tau tu terkejut jugak ... Bagi aku agak mahal ... Kalau kat GSC atau MBO murah skit kot ... Kami sampai agak awal, so melepak lah kami depan tu ... Malas dah nak gie mana-mana kang lain dimintak nyer ... Jenuh plak ...

Putra dengan pelbagai aksi ...

Putra nak bertukar dah tu ...

Lama jugak kami menunggu ... Habis setempayan popcorn ... Wayang nak start ... Jom masuk ... Excited anak-anak aku nih ... Jom ... Jom ... Jom ...



Tengoklah tu masing-masing tengah syok melayan Boboiboy ...
Sambil tu mulut tak reti nak berhenti mengunyah ... Hahaha ...


Lepas dah selesai mencari kebenarannnn ... Posing kat sini dulu ... Best cerita nyer ... Penuh dengan aksi ... Cuma satu jer kalau parents yang bawak anak-anak tu ... Sambil tengok wayang tu perati perati jugak ler anak ngorang tu ... Pening kepala woii duk tendang tendang kusi orang ... Tapi tulah bebudak memang tak reti duk diam ... Alhamdulillah, Putra okay dari memula masuk sampai ler nak habis ... Antara dialog yang Putra duk tanya ulang kali ... "TV dia besar lah ibu" ... "Kenapa gelap ibu ?" ... Maka selesailah Misi Menyelamatkan Ochobot ...




Dah selesai menonton wayang ... Maka harus lah mengisi perut ... Kami layan nasi ayam jer kat Tat Nasi Ayam kat area Sri Rampai ... Lapar ... Tak sempat amek gambar ...


Putra tido kepenatan ... "Ibu, nanti kita tengok Kugfu Panda plak ... Lepas tu kita tengok Angry Bird ..." hahahah ... Mampuih papa kedana aku kalau layan budak nih ...