Showing posts with label Putra Al Amin. Show all posts
Showing posts with label Putra Al Amin. Show all posts

SELAMAT HARI LAHIR PUTRA AL AMIN

Selamat Hari Lahir Muhammad Putra Al Amin ... Alhamdulillah, hari nie genap lah usia Putra empat tahun ... Semoga sentiasa sihat dan ceria selalu ...

Sempena meraikan birthday boy, cuti Hari Pekerja ari tu dah bawak ler jalan-jalan ... Birthday boy relax jer, abang2 dan kakak yang terlebih teruja ... Kami ker Port Dickson ... Nantikan entry nyer di episod akan datang ... 

Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia & akhirat ... Kau jadikanlah dia anak yang soleh, yang menjaga solat dan agamanya ... Menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... Tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Ameen ...

PUTRA BUAT KERJA SEKOLAH

Ramai yang cuti nampak nyer hari nie... Aku pun cuti jugak... Walaupun aku memang duk rumah jer hari-hari... So,  kami sekeluarga sarapan di luar... Agak lewat dah, biasa lah kan cuti... Masing2 liat nak bangun... 


Sebenar nyer aku nak cite pasal Putra ... Selama nie aku ajar secara tak lansung jer... Nyanyi lagu ABC... Ajar bilang 123 guna jari jer... Kalau nombor 1 - 5 tu dia tau dah walaupun aku tanya selang... Hehehe... Kadang-kadang aku saja duga dia,  suh dia kira ada berapa ekor burung or ada berapa buah kereta... Dapat lah dia jawab dengan betul... Alhamdulillah... 

Ada satu malam ari tu.... Abang2 & kakak nyer dah tido... Maklum ler kepenatan sekolah siang nyer... Yang dia nie masih segar bugar,  maklum ler dah tido petang nyer ... Kebetulan plak aku ada beli dia buku tulis untuk dia conteng2... Saje aku nak test dia tulis ABC... Tak pernah lagi aku suh dia tulis selama nih... Korang tengok lah hasil nyer... Aku pun tak tau lah nak marah ker... Nak gelak ker... Awat laa jadi lagu tu Putra oiii... 

Tengok tu tengah rajin sangat tu... 

Awat ler A terbalik plak tu? 

Adoiii laaa ... Hahaha... 
Keesokannya aku buat lagi... Kali nie ok lah... 

Kali nie huruf B tanpa dot dot dot... 

Huruf B ok plak... 

Tak pe nanti nanti kena ajar balik lah huruf A tu... Tak pun buat kan dot dot nyer... Bila dah mahir nanti baru ler buat terus jer... 

Chaiyok... Chaiyok... Putra...
Jangan malas malas... 


Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia dan akhirat ... Kau jadikanlah dia anak yang soleh, yang menjaga solat dan agamanya ... Menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... Tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Ameen ...

Sapa Punye Kerja Nie???


Ya Allah...  Sape lah punyer keje nih ??? Korang rase sapa???  Isshhh,  budak bertuah nie memang tengah galak menggunting... Habis semua benda dia nak gunting... 

Huwaaa... Sebaik lah RM1 jer... Kalau RM10 ke atas jadi singa lah aku nanti... 


Disebabkan kegatalan tangan nyer asyik nak menggunting... Sampai saya belikan dia gunting khas untuk kanak-kanak... Memula jer excited... Lepas boleh dia cakap tak best... Tak tajam kata nyer ... Eeeee,  geram plak kita... 


Memang sekarang sel-sel otak sedang berhubung dengan aktif nyer... Tapi satu jer,  kami masih belum bercerai... "Ibu nak nenen..." Huwaaaa... 

Ajak Ajak Ayam


Kisah yang nak diceritakan nie berlaku pagi tadi ... Kisah Putra dan BigBoss ... Seperti biasa BigBoss akan ke tempat kerja pukul 9.30 pagi ... Putra nih plak semakin berhubung sel-sel otak nyer ... Semakin banyak akal nyer ... Kalau dulu bangun tido terus mandi ... Laa nie macam-macam alasan ... Lapar lah ... Nak tengok tv lah ... Grrr ...


So, sedang BigBoss bersiap-siap nak gie keje ... Dia pun sibuk lah jugak ...

Putra : Abah nak gie mana ?

BigBoss : Nak gie Amerika lah ...

Putra : Nak ikut ...

BigBoss : Tak bleh, Putra tak mandi lagi ...

Muka Putra dah masam mencuka dah ...

BigBoss : Abah nak gie keje lah ...

Putra : Oooo 

BigBoss : Nape ? Putra nak ikut ker ?

Putra : Nak ... Nak ...
Muka pun banyak manis ...

BigBoss : Ehhh, mana boleh ... Abah ajak-ajak ayam jer ...

Putra : Mana aci ...

Aku : Hahaha 


Korang rase kenape Putra cakap mana aci ? Aku rase mesti dia ingat Abah nyer xmo bawak dia tapi nak bawak ayam pie keje ... Hehehe ...

Adoiii laaa ... Anak oh anak ...


Meh kita belajar skit ...

Peribahasa : Ajak-ajak ayam

Maksud : Mempelawa / menjemput dengan tidak bersungguh-sungguh / tidak ikhlas

Contoh Ayat: 

Mujur dia tidak mahu mengikut saya kerana saya hanya ajak-ajak ayam.

"Kita tidak perlu hadir ke rumah Zali kerana dia ajak-ajak ayam sahaja", kata Amir kepada rakannya

Musim Rambutan Dah Tiba

Alhamdulillah ... Aku rasa musim rambutan dah tiba ...
Kat rumah aku nie ada pokok rambutan kuning kat depan sana ...
Yang best nyer aku dan Putra memang suka rambutan kuning ...


Alhamdulillah masih ada rezeki nak makan buah rambutan kuning nie lagi ...
Sedapppp ...

Dengan cuaca yang panas membahang ... Aku ingat buah nyer tak menjadi tahun nie ... Alhamdulillah ada jugak ... Tapi memang tak selebat musim yang dua tiga tahun lepas ... Sampai boleh kait bagi jiran-jiran ...


Nie aku dah siap potong-potong kan ...
Untuk sape ???


Tengok budak tu ... Terus hadap buah rambutan ...
Mandi tak ... Ape-ape pun tak lagi ...


Aummm ...
Amboiiii ... Sedap nyer dia layan sensorang ...
Habis melekit-lekit sampai ker siku ...
Lap plak kat baju ...
Dah tu jom mandi ...

*Kejadian awal pagi tadi ... 

Hantu Pulut


Assalamualaikum & Selamat Pagi semua... Lambat bersiaran hari nie... Korang buat ape tu... Aku nie ape lagi,  layan budak sorang nie haa... 

Budak kecik nie suka makan pulut... Bersungguh-sungguh suh aku masak pulut... Nak makan ngan sambal plak tu... Hehehe... Peh tu kepedasan... Satu suap... Satu kali air... 



Memula ambik ler secubit pulut tu ... Kepal-kepal kan skit ... Nanti senang nak masuk mulut ... Ibu saya nie malas, kalau uwan mesti dia tolong kepalkan pulut  untuk saya ... Sebelum tu kengkawan jangan lupa baca Bismillah & Doa makan tau ... Nanti setan makan sekali ngan kita plak ...


Peh tu cicah ler sambal ... Hati-hati tau kengkawan ... Ibu saya buat sambal pedasss ...


Lepas tu masuk ler dalam mulut ... Make sure kengkawan nganga besar-besar tau... Tak ler comot nanti ... Kengkawan kena hati-hati tau ... Jangan tumpah kat meja ... Nanti ibu marah ... Ibu saya garang ... Nanti dia bertukar jadi singa plak ... Takut saya ...


"Ibuuuu, airrrr ..."


Sorry kengkawan ... Pedas plak sambal ibu buat hari nie ... Air lagi ibu ...


Kengkawan semua sarapan apa? Dah cuti sekolah kan... Kurang ler sibuk di jalanraya skit... Sibuk di rumah lebih kurang jer...

Kaler kaler + Selfie

Kejadian pagi tadi ... Bangun jer tido terus nak kaler kaler ...
Tak tau ler mimpi ape semalam ...
Buku lama kakak pun jadi ...


Smapai terbaring nak mengaler ...
Busyuk masham lagi tu ...

Bila tau ibu ambek gambar ...
Lagi ibu ...


Mula lah aksi nyer ...


Ntah ape-ape ...
Takpe .... Takpe ...
Sel sel otak sedang berhubung ...

Resepi Roti Putra

Assalamualaikum Makcik2 Pakcik2 semua ...
Dah tido ker ?
Meh sini Putra nak cerita ...
Malam tadi Putra makan roti ... Sedap ... Putra buat sendiri ...
Jom baca resepi ciptaan Putra nie ...
Memula ambik planta ... Cocok cocok guna jari ... 
Nak tau sedap ker tak jilat dulu ...
Tengok pipi saya tu dah comot ...


Ambik planta sikit jer tau sapu kat roti ...
Yang lebih tu jilat sampai habis ...
Jangan membazir ... 


Lepas tu ambik plak sebotol kaya ...
Pastikan tak expired tau makcik2 pakcik2 ...


Sapu kaya tu rata-rata kat roti ...
Pastikan penuh keseluruhan roti tu ...
Oppp, berhenti jap ibu nak ambik gambar ...
Sengehhhh ...


Ehhh lagi sekali ...
Buka mata besar besar ...
Ok ... Sambung sapu kaya ...

Dah siap nanti lipat dua ...
Ngappp ler ...
Makcik2 Pakcik2 jangan lupa baca Bismillah ...

Ok ... Bye ...



Air Cooler & Hasil Seni

Panas sungguh cuaca sekarang nih ... Kipas terpasang 24jam dengan full speed ... Rumah aku tak de aircond, maka aku menggunakan khidmat air cooler ... Tapi korang tengok lah apa dah jadi ...


korang rase sape kah yang berbakat menunjukkan hasil seni nyer kat air cooler aku nih ? Hahaha ... Memang berbakat sungguh ... Grrrrr ... Takpe takpe sel-sel otak nyer sedang berhubung ... Alhamdulillah ... Berapa bintang dapat nih ??

Bertuah Punya Budak ....


Hari aku nak cerita kisah si kecik sekali nie ... Semenjak sekolah bukak untuk sesi 2016 nie, Putra nampak seperti boring skit duk umah ... Pagi-pagi mesti dia kelam kabut bangun nak ikut BigBoss hantar Fatiha ... Dengan bau musuk masam tu merempit lah dia hantar kakak ... 

Nak diceritakan satu hari nih bangun lah Putra seperti biasa ... Agak awal jugak daripada biasa ... So, sempat ler aku pujuk dia mandi ... Sementara aku sidai kain, dia main basikal pusing-pusing depan nih jer ... Sekali tu terlajak terus masuk umah uwan ... 

"Assalamualaikummmmm, Uwannnn" huhuhu ... Masuk ler dia ke dalam umah uwan nyer ... "Uwannnn, 10 minit jer" ... Korang rase lah kan dia mintak ape kat Uwan nyer ? Sementara tu BigBoss kat umah dah ready nak hantar kakak ... Biasa nyer akan terkinja-kinja lah dia nak ngikut, boleh ari tu dia tak jadi nak ikut ... Haaa ... Korang rase apesal dia tak jadi nak ikut merempit ?? Dek kerana 10 minit tu ... Sanggup tu ... 

Grrrr, geram plak aku dengar ... Sebenar nyer dia mintak kat uwan nyer nak main tab ... "Putra nak main tab ker nak hantar kakak ?" Mak aku nie tanya lah ker Putra cam tu untuk kepastian ... Kang meraung plak kena tingal ... "Nak main tab" kate nyer ... Mak aku buat-buat ler macam marah, membebel-bebel ler skit ... "Bertuah punya budak" buat-buat macam marah ker Putra ... "Ehhh, Uwan nie macam dalam Upin & Ipin lah" ... Dalam pada mak aku nih nak marah terus tak jadi ... Boleh plak dia cakap cam tu kat mak aku ... Mak aku nih daripada nak marah terus tergelak ... Hahaha ... Memang ada diaolog cam tu antara Upin Ipin ngan Opah dia ... Boleh plak dia ingat ... Hehehe ... Macam-macam budak kecik nih ...

Bangun Pagi

Rase-rase nyer semua mak mak yang ada anak tau lagu nie ... Samada yang bahasa melayu ataupun yang bahasa inggeris ... Tapi kalau aku nyanyi untuk anak2 aku tukar skit ... Aku akan tambah "Terus Mandi ..." Moh nyanyi same-same ...


Bangun pagi, gosok gigi,
cuci muka, pakai baju,
makan roti, minum susu,
pergi sekolah, senang hati.



Wake up, brush your teeth,
Wash your face, put on clothes,
Eat bread, drink milk,
Go to school, be happy.



Jenuh aku mengajar bebudak nie ... Bangun pagi jer kena mandi dulu baru boleh makan ... Memang jadi singa ler aku musim cuti sekolah nie nak nyuruh deme nie mandi ... Tak makan saman betul budak-budak nie ...


   


Tengok budak kechik nih ... Bangun pagi dengan tak pakai baju nyer ... Basuh muka pun tak ... Terus "Ibu, nak mee hoon" ... Adoiii laaa ...

Putra In Action

 Hari nie aku malas nak bercerita ...
Tengok gambar jer lah ...
Cerita di sebalik gambar lebih ikhlas kot ...
Takde tokok tambah ...








Gambar mana paling WIN ???

Putra ... Sel-sel Otak Semakin Berhubung ...

Hmmm ... Lama dah tak cite pasal perkembangan anak2 ... Kali nie nak cite pasal Putra ... Oh! Dia semakin bijak ... Semakin banyak cerita nyer ... Jangan dibiarkan berseorangan ada jer projek yang dibuat nyer ... Jom skodeng ...

Haaa tengok ... Dah jadi Hantu Bedak ... Sakit perut kami ketawa guling2 ... Memula tu dia cam pelik kakak nyer gelak kan dia ... Peh tu aku pun amek ler gambar selfie nie and tunjuk kat dia ... "Huisshhh" kate nyer ... Adoiiilaaa ... Satu rumah bau bedak malam tu ...

Haaa nie lagi satu ... Dah pandai mintak pen, pensel dan buku ... Aku plak tiba kena jadi pandai melukis ... Memula tu OK lah suh lukis mata, hidung, mulut ... Peh tu suh plak lukis pokok, buku, kapal terbang ... OK lagi tu ... Lepas tu ada ker suh lukis dinosaur, beruang dan monyet ... Tak tercapai dek akal aku ... Tu aku biar kejap jer tu, dah muka diconteng nyer ...

Nie kartun yang dia suke tengok Shaun The Sheep ... Jangan tukar channel lain mengamuklah dia ... Ajak mandi pun takmo dah ... Jangan nakal cam kambing tu dah ler ...

Robot merah ... Dah pandai mintak mainan ... Habis lah ... Terbang $$$ ...

Nie baru jer semalam dia pau aku ... Ayat mintak tu penuh lemah gemalai meruntun jiwa aku ... "Ibuuu, Putra nak kete nie boleh ? Boleh ibu ?" ... Sambil senyum sampai telinga ... Haisshhh ... 

Alhamdulillah ... Anak IBU semakin bijak ...