Search This Blog

Nasyid Ma'al Hijrah


Satu Muharram detik permulaan
Perkiraan tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta
 

Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan

Hijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan

Oleh itu mari semua
Kita sambut Ma'al Hijrah
Tingkatkan semangat
Tegakkan syiar Islam
Untuk sepanjang zaman..

SALAM MAAL HIJRAH 1439 H


Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Salam Maal Hijrah 1439H kepada seluruh umat Islam ...

Semoga dengan kedatangan tahun baru ini kita dapat memperbaiki amalan kita supaya menjadi yang terbaik daripada sebelumnya ... Semoga tahun baru ini lebih baik daripada tahun-tahun yang sebelumnya ... 

Sesungguhnya ketika tibanya tahun baru hijrah mengingatkan kita kepada sejarah penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W dari Makkah ke Kota Madinah ... Sejarah Hijrah Rasullullah yang menyatukan Muhajirin dan Ansar, yang sememangnya berlainan latar belakang malah agama ... Tetapi dengan semangat memperjuangkan kebenaran maka dua kaum ini bersatu ...

Di kesempatan ini juga, saya menyusun jari sepuluh andaikata saya ada terkata secara sengaja ataupun tidak ... Malahan saya ingin memohon maaf andaikata gurau senda & kata2 saya selama ini mengguris hati & perasaan anda semua ... Saya berharap anda semua dapat memaafkan saya ...

Terima kasih juga kerana sentiasa hidup saling bermaafan, saling tegur menegur, saling berkongsi ilmu yang bermanfaat, agar tiada hasad dengki khianat, serta tidak sombong diri ...

Selamat menyambut Tahun Baru Maal Hijrah ...

INFO

Tema sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan tahun 1439H / 2017M adalah Kesatuan Ummah Kesejahteraan Negara ... 

Doa akhir tahun (1438H) dibaca sebelum masuk waktu Maghrib (akhir waktu Asar) pada 29 Zulhijjah 1438 Hijrah bersamaan 21 September 2017


Doa awal tahun (1439H) pula dibaca selepas menyempurnakan fardhu Maghrib pada 29 Zulhijjah 1438 Hijrah bersamaan 21 September 2017 dan boleh juga dibaca pada 1 Muharram 1439 Hijrah bersamaan 22 September  2017 selepas menyempurnakan fardhu Maghrib ...


Sumber : mysumber.com

[BOOKCAFE] JUALAN KILAT SELAMATKAN POKET


BOOKCAFE akan mengadakan jualan sempena menyambut Hari Malaysia... 


14 September 2017: 
FLASH SALE RM1, RM2, RM3

15 September 2017: 
GIVEAWAY BUKU PERCUMA

16 September 2017:
FREE SHIPPING SELURUH MALAYSIA

==========
FLASH SALE
==========

1. Tawaran meleleh RM1, RM2, RM3 untuk buku terpilih.

2. Ada 15 tajuk & setiap tajuk terhad untuk 5 naskhah sahaja.

3. Link pembelian hanya dibuka tepat pada jam 11 pagi, 14 September 2017.

4. Siapa cepat, dia dapat.

5. Satu pembeli hanya boleh beli satu naskhah sahaja bagi setiap tajuk.

FLASH SALE RM1

1. Tun M: Inilah Perjuangan
2. Riyadus Solihin
3. Presiden Trump Penjahanam Amerika?
4. Kipidap: Ayahanda Rani Kulup
5. Saiful Nang: Mat Jenin Sebenarnya Hero

FLASH SALE RM2

1. 77 Resipi Istimewa Pressure Cooker
2. Idea Bekal ke Pejabat: Menu Ala Barat
3. Resipi Alergi: Tanpa Telur & Bahan Tenusu
4. Maryam Anak Syurga
5. 365 Tip Mendidik Anak Soleh dan Solehah

FLASH SALE RM3

1. Atlas Perang Salib
2. Travelog Umrah DIY
3. Fahami Bacaan Dalam Solatmu
4. Fiqh Kewangan Islam
5. Tuhan Aku kembali

==========
GIVEAWAY
==========

1. Buku percuma untuk 15 orang pemenang. 

2. Cara untuk menang buku percuma akan diumumkan pada 15 September 2017.

3. Peluang untuk menang ini dibuka selama 5 jam sahaja (10 pagi - 3 petang).

4. Pemenang akan dipilih secara rawak.

==========
FREE SHIPPING 
==========

1. Waktu free shipping selama 16 jam sahaja, bermula jam 8 pagi, 16 September 2017

2. Penghantaran percuma ke seluruh Malaysia dengan pembelian minimum RM60.

3. Penghantaran percuma menggunakan Poslaju & KTMD sahaja.

Kengkawan Yang Berminat

SELAMAT HARI MALAYSIA 2017


SELAMAT HARI MALAYSIA untuk semua rakyat Malaysia tak kira di mana anda berada ... Dengan pelbagai masalah yang melanda Malaysia semakin suram sambutan Hari Malaysia ... Apa2 pun saya masih rakyat Malaysia ... Moga Malaysia sentiasa dilindungi Allah s.w.t ... Semoga Malaysia terus aman ...


Sedikit info saya kongsikan untuk ingatan kita bersama ... Hari Malaysia disambut pada 16 September setiap tahun untuk memperingati penubuhan persekutuan Malaysia di tarikh yang sama pada tahun 1963 ... Ia menandakan penyertaan bersama Malaya, Borneo Utara, Sarawak, dan Singapura bagi membentuk Malaysia ...
Pembentukan persekutuan baru ini dirancangkan berlaku pada 1 Jun 1963 namun kemudiannya ditangguhkan ke 31 Ogos 1963 bagi membolehkan ia disambut bersama-sama dengan sambutan hari kemerdekaan ke-6 ... Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan ke 16 September pada tahun yang sama ... Penangguhan itu juga dibuat bagi membolehkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu memperuntukkan masa membuat pungutan suara di Borneo Utara (kini Sabah) dan Sarawak ...

Mulai tahun 2010, Hari Malaysia juga merupakan cuti am di semua negeri di Malaysia.

Mencari Nilai Hari Malaysia
Semoga Malaysia sentiasa aman dan sentiasa dibawah rahmat Ilahi ...

PUSAT TAHFIZ TERBAKAR, LEBIH 20 TERKORBAN


Terkejut masa dapat tau berita nih... Ya Allah, sedih nyer... Semoga roh mereka ditempatkan dikalangan orang yang beriman ... Semoga keluarga redha dan tabah menghadapinya ... Sama-samalah kita menyedekahkan Al-Fatihah...

AL-FATIHAH
ﺑِــــــــــﺴْﻢِ ﺍﻟَّﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـﻢ*
ﺃٌﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻠَّﻪِ ﺭَﺏِ ﺍٌﻟْﻌَﻠَﻤِﻴﻦَ *
ﺍٌﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍٌﻟﺮَّﺣِﻴْﻢِ *
ﻣَﻠِﻚِ ﻳَﻮْﻡِ ﺍٌﻟﺪِّﻳْﻦِ *
ﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﻌْﺒُﻮْﺩُ ﻭَﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﺴْﺘَﻌِﻴْﻦُ *
ﺇٌﻫْﺪِﻧَﺎ ﺍﻟﺼِّﺮَﻁَ ﺍٌﻟْﻤُﺴْﺘَﻘِﻴْﻢُ*
ﺻِﺮَﻁَ ﺍٌﻟَّﺬِﻳْﻦَ ﺃَﻧْﻌَﻤْﺖَ ﻋَﻠَﻴْﻬِّﻢْ*
ﻏَﻴْﺮِﺍٌﻟْﻤَﻐْﺾُﺏِ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢ*
ْ ﻭَﻻَ ﺍٌﻟﻀَّﺂﻟِّﻴﻦَ*
ﺁﻣِـــــــــﻴﻦ*

Lebih 20 pelajar dan tenaga pengajar dilaporkan maut dalam kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, di sini, awal pagi tadi.
Jabatan Bomba dan Penyelemat Kuala Lumpur berkata, kebakaran dipercayai bermula jam 5.10 pagi dari tingkat atas bangunan.
Difahamkan, semua mayat masih di lokasi kejadian.
Bomba berkata, 20 mangsa dilaporkan cedera manakala tiga kritikal. Mereka kini dirawat di Hospital Kuala Lumpur (HKL).
Polis menutup laluan di Jalan Keramat Hujung, yang menghubungkan Jalan Pasar Keramat ke Bukit Pawang, susulan kejadian berkenaan.

Sumber



HARGA MINYAK MULAI 14 SEPTEMBER 2017 - 20 SEPTEMBER 2017


⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽

Mulai 14 SEPTEMBER 2017 - 20 SEPTEMBER 2017, harga runcit Petrol dan Diesel adalah seperti yang berikut :

RON95 : ⬆ naik 1 sen (RM2.21 seliter)
RON97 : ⬆ naik 4 sen (RM2.52 seliter)
DIESEL :  ⬆ naik 9 sen (RM2.14 seliter)

⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽

Yehaaa... Menaik lagi nampak nyer minggu nie...  Nak buat apa pun xboleh... Jangan stress tau,  layan kan aje...

Amboiii... Amboiii... Amboiii...

Haaa... Marah... Marah...
Rilex... Senyum jer...
Jangan marah2, nanti cepat tua... Jom gie bercuti... 
Muahahaha...
🤔🤔🤔

⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽

HIJAB SHAMPOO BY NATURAL ELIXIRS

Rambut merupakan antara aset penting bagi semua wanita... Penjagaan rambut yang betul dan rapi sangat penting untuk memastikan rambut korang sentiasa sihat dan cantik, terutamanya bagi wanita yang bertudung... 

Walaupun aku tak lah memakai tudung melebihi 8 jam,  tapi aku ada jugak mengalami masalah rambut nih... Aku sekarang sedang mengalami masalah keguguran rambut yang serius... 
Risau jer kalau nak sikat rambut or syampu rambut... Bersepah rambut kat lantai... 

Macam-macam dah cara aku guna... So,  sekarang aku tengah cuba HIJAB SHAMPOO BY NATURAL ELIXIRS... Nie merupakan kali pertama aku pakai syampu nih... Pergghhh, bau nyer boleh tahan wangi... Sat gie aku beritau kesan nyer... 


Selamat Berkenalan 

Sebelum tu jom kita berkenalan dulu dengan Hijab Shampoo nih... Syampu nie menggabungkan bahan-bahan organik; Minyak Nettle,  Ekstrak Bunga Kamomil dan Minyak Tea Tree yang kaya dengan khasiat untuk menguatkan, melindungi dan mencegah keguguran rambut... Rambut memerlukan pendedahan yang secukupnya kepada udara dan cahaya matahari untuk memastikan ia sihat dan kuat... Apabila rambut sentiasa tertutup, kulit kepala tidak boleh bernafas... Ini akan menyebabkan pengumpulan sebum berlebihan daripada peluh...  Liang-liang rambut akan tersumbat dan mengakibatkan kulit kepala yang tidak sihat, berkelemumur,  keguguran rambut, rambut nipis dan tidak bermaya... 

Formulasi Unik Syampu Hijab :
🌠Membersih dan melembapkan kulit kepala...
🌠Mengawal pengelupasan semulajadi kulit kepala, menjadikan ia segar semula...
🌠Menyeimbangkan pengeluaran sebum dan mengurangkan minyak berlebihan...
🌠Sifat antioksidan yang melindungi rambut daripada kerosakan dan penuaan awal... 
🌠Memberi tenaga dan menyegarkan semula akar rambut untuk rambut yang berkilat dan sihat... 
🌠Mencegah keguguran rambut dan kelemumur... 

Kesan Penggunaan :
Setelah  seminggu menggunakan Syampu Hijab,  masalah keguguran rambut yang aku alami berkurangan... Tak de dah rambut sepah-sepah kat lantai... Disebabkan syampu nie 2 dalam 1, aku rasa amat berpuas hati sebab dah tak payah berlama-lama untuk mencuci rambut, perapi dah ada dalam tu sekali... 

Berikut details tentang Hijab Shampoo kalau korang nak skodeng... 


#hijabshampoo #naturalelixirs #naturallyorganic #antihairloss #nodandruff #shampootudung #moisturizing #hydrating #syamputudung #syampuhijab #rambutsihat
#blogger #kisahhidupku #jombercontest #review #kolaborasi

Kalau korang nak beli boleh klik >>BELI1<< atau >>BELI2<<

CPUV NUFFNANG #131 | KOTEX TOTAL PROTECTION





Image result for lOGO kOTEX

Find a Kotex for every occasionThe Kotex Range has been created to keep you dry, fresh and confident in any situation. Whether you want total security on heavy flow days, or extra assurance as you go about your day-to-day activities, you’ll find a Kotex that suits you perfectly.

Nie produk terbaru Kotex menggunakan teknologi terkini ...

Kengkawan kalau ada terserempak iklan  menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Kudan Jom Bercontest boleh ler klik... Untuk mereka yang berminat jer tau... Tiada paksaan, tak mo pun xpe lah... Sob... Sob... Sob... 

Terima kasih #nuffnang
#Kotex #KotexMalaysia 
#kisahhidupku #jombercontest
#reviewproduct #kolaborasi

Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...


CPUV NUFFNANG #130 | CORNETTO


Satu lagi kisah yang lambat aku war-warkan ...Punya lah merajuk ... Alhamdulillah... Pada pertengahan Ogos 2017 aku ada dapat cpuv daripada #nuffnang... Kali nie dapat kempen daripada  CORNETTO... Nampak gaya nyer depa bagi satu kempen sebulan jer ... Dah tak lebat macam dulu ...

Image result for Cornetto
About WALL’SWall’s has been a leading ice-cream brand in Malaysia for the past 48 years.  Wall’s is a brand of the reputed multinational Unilever (Malaysia) Holdings Sdn Bhd. Unilever is a world leader in the ice-cream industry and has, over the years, launched several successful ice cream products. Among its innovations are Wall’s Tubs, Cornetto, Magnum and Paddle Pop range.
Cornetto terkenal dengan produk aiskrim kon nyer ... Pergghhh ... Sedap wooo ... 
Kengkawan kalau ada terserempak iklan  menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku dan Jom Bercontest boleh ler klik... Untuk mereka yang berminat jer tau... Tiada paksaan, tak mo pun xpe lah... Sob... Sob... Sob... 

Terima kasih #nuffnang
#WallsIceCream #CornettoMalaysia 
#kisahhidupku #jombercontest
#reviewproduct #kolaborasi

Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...

CPUV NUFFNANG #129 | PHARMATON - KOL ENGAGEMENT


Kisah bulan Julai yang baru aku nak tulis ... Disebabkan #nuffnang kedekut sangattt aku pun jadi malas nak menulis pasal depa ... Alhamdulillah... Pada awal Julai 2017 aku ada dapat cpuv daripada #nuffnang... Kali nie dapat kempen daripada  PHARMATON - KOL ENGAGEMENT... 

Image result for logo pharmaton
Pharmaton terkenal dengan produk vitamin nyer ... Ada untuk dewasa ... Ada untuk kanak ... Nak tau lebih lanjut klik logo kat atas tu ...


SUCCESS ISN’T SOMETHING YOU’RE BORN WITH – IT’S SOMETHING YOU MAKE FOR YOURSELF.
Using Pharmaton®’s Swiss formula and years of experience, we have developed a range 
of multivitamins that meet our expectations in terms of quality and effectiveness.

Kengkawan kalau ada terserempak iklan  menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Kudan Jom Bercontest boleh ler klik... Untuk mereka yang berminat jer tau... Tiada paksaan, tak mo pun xpe lah... Sob... Sob... Sob... 

Terima kasih #nuffnang
#Pharmaton #PharmatonMalaysia 
#kisahhidupku #jombercontest
#reviewproduct #kolaborasi

Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN UPSR 2017

Hai kengkawan ... Hari nie bermula lah Peperiksaan UPSR 2017 di seluruh negara ... So "MakCik" (tua nyer aku) mengambil kesempatan ini mengucapkan Semoga Berjaya Dengan Cemerlang  kepada semua pelajar-pelajar ...
Sebelum korang nak gie peksa tu kenalah ...

1. Semak jadual 
2. Siapkan peralatan alat tulis
3. Tidur rehat secukupnya
4. Sebelum nak gie amek peksa tu jangan lupa minta restu ibubapa ....
5. Berdoa dan bertawakal
Kepada para Ibu atau bapa pula lakukan amalan ini:-
1. Ambil Wudhuk.

2. Mengadap kiblat.


3. Baca Syahadah - 3x

4. Al- Fatihah - 1x

5. 3 Qul- 1x

6. Surah Insyirah - 1x

7. Selawat Atas Nabi - 10x

8. Baca Surah Yassin - 1x

9. Baca Surah Insyirah 100x.



Insyaallah ... 
Allah tu kan Maha Mengasihani ...

Semoga dilapangkan dada dan diterangkan hati untuk menjawab peperiksaan nanti ...

Good Luck !!!

Tarikh Peperiksaan Awam 2017

Image result for Peperiksaan

📚Berikut adalah senarai periksaan awam 2017 beserta tarikh nyer... Saje aku letak kat sini supaya senang aku nak rujuk... Semoga bermanfaat untuk kengkawan semua... 

🔖UPSR - 
*11 hingga 14 Sept & 18 Sept 2017*

🔖PSRA - 
*25 hingga 29 Sept 2017*

🔖UPKK (Thn 5) - 
*2 hingga 5 Okt 2017*

🔖PT3 - 
*Ujian Bertulis 9 hingga 12 Okt 2017*

🔖SPM - 
*6 Nov hingga 4 Dis 2017*

🔖STAM - 
*Pep bertulis 23 & 25 Okt, 
30-31 Okt & 1 Nov 2017*

Nampak nyer peperiksaan UPSR semakin hampir... Harap semua anak2 dah bersedia... Ibubapa sila beri kerjasama sepenuh nyer... Anak aku Abang Ngah akan mengambil peperiksaan UPKK tahun nie... Penting jugak kalau nak masuk sekolah agama @ tahfiz... Semoga diberikan kelapangan untuk menjawab nanti... 

HARGA MINYAK MULAI 7 SEPTEMBER 2017 - 13 SEPTEMBER 2017


⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽

Mulai 7 SEPTEMBER 2017 - 13 SEPTEMBER 2017, harga runcit Petrol dan Diesel adalah seperti yang berikut :

RON95 : ⬆ naik 4 sen (RM2.20 seliter)
RON97 : ⬆ naik 4 sen (RM2.48 seliter)
DIESEL :  ⬆ naik 1 sen (RM2.05 seliter)

⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽

Yehaaa... Menaik nampak nyer minggu depan...  Jangan stress tau,  layan kan aje... 

Amboiii... Amboiii... Amboiii...

Haaa... Marah... Marah...
Rilex... Senyum jer...
Jangan marah2, nanti cepat tua... Jom gie bercuti... 
Muahahaha...
🤔🤔🤔

⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽⛽

SELAMAT HARI LAHIR ABANG LONG


SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-14 DIUCAPKAN KEPADA PUTERA SULONG KAMI MUHAMMAD LUQMAN ALIFF B. SHAHDAN



Selamat Hari Lahir Abang Long ... Semoga sentiasa sihat n ceria selalu. Abang Long dah besar, kena jadi budak baik, dengar cakap ibubapa, jangan cepat marah, hormat orang tua, jangan degil .... Belajar rajin-rajin biar jadi orang pandai ... Yang paling penting  Jangan Lupa Solat ...


Terima kasih sebab selalu tolong ibu jaga Janna... 

Ya Allah, Kau terangilah hati anak-anakku dalam mendalami ilmu dunia & akhirat ... Kau jadikanlah mereka anak-anak yang soleh & solehah ... Yang menjaga solat dan agamanya ... Yang menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Yang menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... Yang tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Ameen ...