SALAM MAAL HIJRAH 1438 H

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Salam Maal Hijrah 1438 H kepada seluruh umat Islam ...

Semoga dengan kedatangan tahun baru ini kita dapat memperbaiki amalan kita supaya menjadi yang terbaik daripada sebelumnya ... Semoga tahun baru ini lebih baik daripada tahun-tahun yang sebelumnya ... 

Sesungguhnya ketika tibanya tahun baru hijrah mengingatkan kita kepada sejarah penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W dari Makkah ke Kota Madinah ... Sejarah Hijrah Rasullullah yang menyatukan Muhajirin dan Ansar, yang sememangnya berlainan latar belakang malah agama ... Tetapi dengan semangat memperjuangkan kebenaran maka dua kaum ini bersatu ...

Di kesempatan ini juga, saya menyusun jari sepuluh andaikata saya ada terkata secara sengaja ataupun tidak ... Malahan saya ingin memohon maaf andaikata gurau senda & kata2 saya selama ini mengguris hati & perasaan anda semua ... Saya berharap anda semua dapat memaafkan saya ...

Terima kasih juga kerana sentiasa hidup saling bermaafan, saling tegur menegur, saling berkongsi ilmu yang bermanfaat, agar tiada hasad dengki khianat, serta tidak sombong diri ...

Selamat menyambut Tahun Baru Maal Hijrah ...

INFO

Tema sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan tahun 1438H / 2016M adalah Ukhuwah Islamiah Asas Penyatuan Ummah ... Sambutan kali ini akan diadakan pada 2 Oktober 2016 bertempat di Taman Ekspo Agropertanian Malaysia Serdang (MAEPS) ... 

Doa akhir tahun (1437H) dibaca sebelum masuk waktu Maghrib (akhir waktu Asar) pada 29 Zulhijjah 1437 Hijrah bersamaan 1 Oktober 2016 Masihi 


Doa awal tahun (1438H) pula dibaca selepas menyempurnakan fardhu Maghrib pada 29 Zulhijjah 1437 Hijrah bersamaan 1 Oktober 2016 dan boleh juga dibaca pada 1 Muharram 1438 Hijrah bersamaan 2 Oktober 2016 Masihi selepas menyempurnakan fardhu Maghrib ...


Sumber : mysumber.com

Ajak Ajak Ayam


Kisah yang nak diceritakan nie berlaku pagi tadi ... Kisah Putra dan BigBoss ... Seperti biasa BigBoss akan ke tempat kerja pukul 9.30 pagi ... Putra nih plak semakin berhubung sel-sel otak nyer ... Semakin banyak akal nyer ... Kalau dulu bangun tido terus mandi ... Laa nie macam-macam alasan ... Lapar lah ... Nak tengok tv lah ... Grrr ...


So, sedang BigBoss bersiap-siap nak gie keje ... Dia pun sibuk lah jugak ...

Putra : Abah nak gie mana ?

BigBoss : Nak gie Amerika lah ...

Putra : Nak ikut ...

BigBoss : Tak bleh, Putra tak mandi lagi ...

Muka Putra dah masam mencuka dah ...

BigBoss : Abah nak gie keje lah ...

Putra : Oooo 

BigBoss : Nape ? Putra nak ikut ker ?

Putra : Nak ... Nak ...
Muka pun banyak manis ...

BigBoss : Ehhh, mana boleh ... Abah ajak-ajak ayam jer ...

Putra : Mana aci ...

Aku : Hahaha 


Korang rase kenape Putra cakap mana aci ? Aku rase mesti dia ingat Abah nyer xmo bawak dia tapi nak bawak ayam pie keje ... Hehehe ...

Adoiii laaa ... Anak oh anak ...


Meh kita belajar skit ...

Peribahasa : Ajak-ajak ayam

Maksud : Mempelawa / menjemput dengan tidak bersungguh-sungguh / tidak ikhlas

Contoh Ayat: 

Mujur dia tidak mahu mengikut saya kerana saya hanya ajak-ajak ayam.

"Kita tidak perlu hadir ke rumah Zali kerana dia ajak-ajak ayam sahaja", kata Amir kepada rakannya

WORDLESS WEDNESDAY - 128 | LEAVING WITHOUT SAYING