Hantu Pulut


Assalamualaikum & Selamat Pagi semua... Lambat bersiaran hari nie... Korang buat ape tu... Aku nie ape lagi,  layan budak sorang nie haa... 

Budak kecik nie suka makan pulut... Bersungguh-sungguh suh aku masak pulut... Nak makan ngan sambal plak tu... Hehehe... Peh tu kepedasan... Satu suap... Satu kali air... 



Memula ambik ler secubit pulut tu ... Kepal-kepal kan skit ... Nanti senang nak masuk mulut ... Ibu saya nie malas, kalau uwan mesti dia tolong kepalkan pulut  untuk saya ... Sebelum tu kengkawan jangan lupa baca Bismillah & Doa makan tau ... Nanti setan makan sekali ngan kita plak ...


Peh tu cicah ler sambal ... Hati-hati tau kengkawan ... Ibu saya buat sambal pedasss ...


Lepas tu masuk ler dalam mulut ... Make sure kengkawan nganga besar-besar tau... Tak ler comot nanti ... Kengkawan kena hati-hati tau ... Jangan tumpah kat meja ... Nanti ibu marah ... Ibu saya garang ... Nanti dia bertukar jadi singa plak ... Takut saya ...


"Ibuuuu, airrrr ..."


Sorry kengkawan ... Pedas plak sambal ibu buat hari nie ... Air lagi ibu ...


Kengkawan semua sarapan apa? Dah cuti sekolah kan... Kurang ler sibuk di jalanraya skit... Sibuk di rumah lebih kurang jer...

Hang Pi Mana – Khalifah


Hang pi mana
Hang pi mana
Hang pi mana
Hang pi mana

Pagi pagi buta
Mak dan ayah dah tanya
Aku nak kemana

Berseluar yankee
Baju bunga bunga
Duduk atas tangga

Ai malu nak kata
Takkan ku nak auta
Mak ayah tercinta

Cek nak pi kerja
Insyaallah
Bukan nak pi mana

Hang pi mana
Kerja apa
Hang pi mana
Kerja apa
Hang pi mana
Kerja apa
Hang pi mana
Kerja apa
Hang pi mana

Pergi sekolah
Bukan cikgu di sana
Baju bunga bunga
Bukan tukang kebun juga

Mak ayah tanya
Cek pi buat kerja apa
Malu nak kata
Nanti apa tau juga

Anak anak mak ayah bukan tanya tanya saja
Depa tanya p mana bukan mintak duit kita
Malu apa janji kerja janji tidak buat dosa
Memang cek nak habaq tunggu lepas solo gitar

Cek pi sekolah
Memang kerja di sana
Kerja duduk saja
Sambil tengok sini sana

Kerja mulia
Bukan cek buat dosa
Gaji sederhana
Kerja jadi jaga saja

Hang pi mana
Dah tau dah
Hang pi mana
Dah tau dah
Hang pi mana
Dah tau dah
Hang pi mana
Dah tau dah
Hang pi mana

TAZKIRAH JUMAAT #58 | SANGKA BAIK, JAGA AIB




Perlu diinsafi bahawa membiasakan prasangka buruk itu amat besar bahayanya, sebab itulah punca yang menyebabkan seseorang itu suka meneliti dan mengamat-amati keburukan orang lain ... Padahal Rasulullah SAW telah melarangnya, sebagaimana sabdanya dalam suatu hadith :

“Janganlah kamu semua berhasad dengki, jangan pula mengamat-amati keburukan orang, juga janganlah memutuskan ikatan, bermusuhan dan jadilah kamu semua hamba Allah yang bersaudara.” 


(Riwayat Bukhari Muslim)


Jadi larangan di atas pertama kali ditekankan dalam hal tajassus iaitu meneliti keburukan dengan mendengar-dengar berita, kemudian tahassus iaitu mengamati keburukan dengan mata ...

Oleh sebab itu kita perlu menutup cacat cela orang lain atau berpura-pura tidak mengetahuinya sama sekali, sebab yang sedemikian inilah watak orang yang arif dalam agama ...

(Syeikh Muhammad Jamaludin Al-Qasimi - Mauizatul Mukminin)


*Maaf ... Kebanyakan entry ilmiah agama saya perolehi dari pelbagai sumber ... Rasa nak simpan dan nak kongsi dengan kawan-kawan ... Kebanyakkan nyer dari group wasap ... Saya jarang menulis entry ilmiah agama kerana saya rasa saya tak layak menulis dalam bidang tu ... Saya tak mahir dalam bidang tu nanti orang cakap ajaran sesat plak ... Hadis palsu ... Huhuhu ... Maaf ...

Semoga bermanfaat buat kita semua ...