TAZKIRAH JUMAAT #67 | ORANG YANG BERTASBIH


Nabi Yunus alaihissalam, apabila keluar dari negerinya, baginda menaiki kapal. Lalu kapal tersebut dilanda badai.

Mereka terpaksa mengundi siapakah yang akan dicampakkan ke dalam laut. Lalu, undian itu terkena kepada Nabi Yunus alaihissalam.

Apabila dicampakkan ke dalam laut, datang ikan besar menelan baginda.


Ketika di dalam perut ikan tersebut, baginda sentiasa bertasbih dan berzikir.

Allah ta'ala menyebutkan kisah ini di dalam Al-Qur’an:

فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ. لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ

"Maka kalaulah ia bukan dari ORANG YANG BERTASBIH, tentulah ia akan tinggal di dalam perut ikan itu hingga ke hari manusia dibangkitkan keluar dari kubur"[Ash-Shaaffat:143-144]

Allah ta'ala sebutkan kesan baik daripada tasbih tersebut

1- Allah campakkan baginda keluar dari ikan tersebut ketika baginda dalam keadaan sakit.

2- Allah tumbuhkan pokok berdaun lebar untuk melindungi baginda yang berada di tanah lapang yang kosong.

3- Allah jadikan kaumnya berjumlah 100ribu atau lebih beriman. Mereka sentiasa bertambah dari masa ke semasa.

Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda: “Doa Zun Nun (Nabi Yunus) alaihissalam ketika berdoa di dalam perut ikan,


Tidaklah seorang  muslim berdoa dengan doa ini  melainkan Allah pasti  memperkenankan doanya.” [Sunan Tirmizi]

Bertasbihlah dan berdoalah dengan perkataan yang  disebutkan Nabi Yunus. Semoga Allah taala  melepaskan semua orang yang beriman daripada segala kesusahan dan mengurniakan mereka segala kebaikan. Ameen

-ARAR-
*Maaf ... Kebanyakan entry ilmiah agama saya perolehi dari pelbagai sumber ... Rasa nak simpan dan nak kongsi dengan kawan-kawan ... Kebanyakkan nyer dari group wasap ... Saya jarang menulis entry ilmiah agama kerana saya rasa saya tak layak menulis dalam bidang tu ... Saya tak mahir dalam bidang tu nanti orang cakap ajaran sesat plak ... Hadis palsu ... Huhuhu ... Maaf ...

Semoga bermanfaat buat kita semua ...

JANGAN NYANYI LAGU SUDAH KU TAHU

PERHATIAN !!!!!!!!

Jangan nyanyi lagu Sudah Ku Tahu sebab ada ayat yang tak elok dalam lirik tu ... Cuba kengkawan tengok balik !

Seringkali aku menduga
Seringkali ini terjadi
Segala rahsia sudah ku tahu
Rupanya aku tak dicintai
Untuk apa kau buat ku begini
Segala apa yang telah ku lakukan
Airmataku mengalir dipipi
Segala yang ku korbankan tuk dirimu
Mengapa masih lagiku
Berdiriku menunggu cintamu
Mengapa masih adamu
Menyakiti di siang malamku
Aku terima cintaku dipersiakan !!!!!!
Wooo !!!!!

C/o
Sayang !!!
Aku kau lupa
Aku kau luka
Tanpa kau sedar
Sayang !!!
Selamat tinggal
Akukan pergi buat selamanya
Aku pasti kau bahagia tanpaku selamanya . . . .

Amboi . . . Amboiiii . . . Amboiiiiii . . . !!!!!
Sampai habis korang nyanyi ehh . . .

😒😒😒😒

Siap nyanyi ikot rentak dan irama lagi
😂😂😂😂

Tahniah . . .  Semua menyanyi dengan begitu semangat dan baik sekali ...
😝😝😝😝😝😝😝

Apa lagi ... Korang kenakanlah kawan2 yg lain plak ... Sharing is caring u know ... Jangan marah2 nanti cepat tua ...

CPUV NUFFNANG #117 | P&G PANTENE

Alhamdulillah... Rezeki di awal tahun... Tahun baru nie harap ada yang best daripada #Nuffnang ... Kali nie dapat kempen daripada P&G PANTENE ...

Kalau nak cite pasal Pantene mesti semua orang dah tau... Nak nak orang pompuan... Sape yang tak tau pasal syampu Pantene kan... 

Pantene /pænˈtiːn/ is a brand of hair care products owned by Procter & Gamble. The product line was first introduced in Europe in 1945 by Hoffmann - La Roche of Switzerland, which branded the name based on panthenol as a shampoo ingredient.

Antara syampu Pantene yang ada di pasaran... 

Panthenyl Ethyl Ether is an ingredient in Pantene shampoo that plays a number of roles. Panthenyl Ethyl Ether is used to add moisture to hair and skin products and is also a source of vitamin B5.


Kengkawan kalau ada jumpa iklan P&G PANTENE menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku dan Jom Bercontest boleh ler klik, untuk yang berminat jer tau... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah... Sob... Sob... Sob... 

Terima kasih #nuffnang
#pantene #proctergamble
#kisahhidupku #jombercontest
#reviewproduct