Penyakit Anjing Gila | Rabies

Gambar Hiasan


Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kekecohan penyakit anjing gila @ rabies ... Aku pun terkesan jugak sebab kawasan aku duduk nie ada jugak anjing-anjing liar berkeliaran ... Malah aku sendiri pernah kena kejar anjing ... Memang takut giler masa tu ... So, aku terpanggil nak mencari ape sebenar nyer penyakit nih ...

Penyakit rabies nie sebenar nyer disebabkan oleh virus bernama Lyssa ... Sedap plak nama virus nih ... Virus nie istimewa sebab ia tidak pilih host untuk hidup dan boleh berjangkit kepada semua mamalia ... 

Virus ini boleh tersebar apabila haiwan yang terkena jangkitan ini menggigit atau mencakar haiwan lain atau manusiaAir liur yang terdapat dari haiwan yang dijangkiti juga merupakan ejen penyebar virus ini jika terkena pada mana-mana bahagian badan. Anjing merupakan haiwan yang paling banyak dijangkiti penyakit ini dengan 99% kes yang dilaporkan di seluruh dunia adalah berkaitan dengan gigitan anjing.

Aku pun terus teruja untuk meneruskan pencarian dan pembacaan mengenai tanda dan gejala penyakit rabies nie plak ... Jom kengkawan ambik tau skit ...

  • Radang pada otak dan korda spina
  • Rasa bimbang, sakit kepala, demam, lesu
  • Perubahan deria disekitar tempat gigitan
  • Mudah terangsang, berhalusinasi dan berasa takut pada tiupan angin
  • Takut dan benci akan air
  • Celaru, mengalami sawan sehingga membawa maut
  • Paralytic rabies - sawan lumpuh
  • Gejala di atas akan berlaku dengan cepat dan diikuti dengan tubuh menjadi kaku, kejang otot pernafasan
  • Boleh menyebabkan kematian.

Imunisasi pasif dengan memberi serum anti rabies. Imunisasi boleh diberikan kepada individu yang telah digigit untuk mencegah dari terkena penyakit ini ... Perlu bertindak segera ... Orang ramai plak perlu mengelakkan daripada memegang dan digigit haiwan liar dan haiwan perliharaan yang sesat ... Kalau korang dah terkena gigitan haiwan yang telah dijangkiti atau berhubung dengan orang yang telah dijangkiti, luka perlu segera dibersihkan dengan sabun dan air ... Peh tu cepat-cepat ler siap pie jumpa doktor ... Tindakan segera perlu diambil sebelum kes menjadi lebih serius - mati ...

Nauzubillah ... Moga dijauhi daripada kita semua ... Kalau korang jumpa anjing @ kucing yang ada tanda-tanda terkena jangkitan, lebih baik elakkan, jangan dekat atau pegang... Hubungi segera pihak berkuasa ... Nak lagi cepat,  kalau kawasan perumahan banyak anjing liar berkeliaran segeralah hubungi majlis bandaran... Itulah serba sedikit info basic yang dapat aku kongsi ngan korang nak lebih detail kena lah aku buat phd plak lepas nie ... Muahahaha ... Moga bermanfaat ...

PERATURAN HIDUP


Peraturan hidup ini mudah!

๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผJika tak mampu menyayangi, jangan pula membenci๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ

๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผJika tak mampu memuji, jangan sampai mengeji๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ

๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผJika tak boleh nak hargai, jangan pula menyakiti๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ

๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผJika tak mampu membahagiakan, jangan sampai menyusahkan๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ

 ๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผJika tak mampu membuatnya ketawa, jangan pula jadi sebab dia mengalirkan air mata...!๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ

๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ Suzana Ghazali ๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ

Semoga kengkawan semua dipermudahkan segala urusan dan sentiasa dibawah rahmat Ilahi... 
๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐ŸŒธ๐ŸŒป๐ŸŒผ