Search This Blog

FISTULA IN ANO


Sebenar nyer kisah kali ini berlaku minggu lepas ... Aku cam sedikit serba salah nak wat entry kat blog ... Tapi memandangkan BigBoss dan izin kan ... Kisah nyer pun dia tulis sendiri ... Aku pun dengan sedikit rase berat hati gigih jugak nak wat entry nih ... Semoga ianya menjadi panduan kepada kita semua ... Aku jugak nak wat entry nih sebagai rujukan, maklum lah dah tua tua nie mudah lupa ...

Kisah nyer dah lama bermula ... Tapi akhir nyer Ahad lepas, 28/2/2016 kena masuk wad ... Isnin tu minor operation dan Selasa 1/3/2016 tu dah boleh balik ... Nama penyakit nie FISTULA IN ANO seperti yang dibertau oleh Dr ... Dalam bahasa melayu aku pun tak tahu apekah ia nyer ... Jom baca kisah selanjut nyer ...

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Buat pertama kali aku dengaq namanya ... Apa benda fistula in ano ni? Rasanya buat band metal buh nama ni best gak..mcm ni ceghita dia..benda ni jadi kat aku.Mulanya aku mengalami sakit perut tp,bukan ini puncanya,since fistula ni lebih memberi ketidakselesaan yg lebih kat aku..so,aku ambik keputusan buat benda ni dulu.Sakit perut tu kita ceghita kemudian.

Fistula ni sebenaqnya sejenis penyakit yg kebanyakannya dialami org lelaki mengikut statistic kajian yg aku buat kt pakcik google.Apa dia fistula in ano ni? ni...mai kita sama2 tgk noo...Fistula in ano ialah bukaan kecil yang tidak normal terletak berhampiran dengan anus di mana ketidakselesaan sering timbul pada seseorang yang menggidap penyakit ini. Ini disebabkan timbulnya saluran kecil seperti terowong antara salur anal dan kulit luar.Mcm dlm gambaq kt bwh:-



Aku mula mengesan cam ada benjolan kt dinding kulit luaq bahagian punggung pd awal thn 2015.Dia mcm jerawat pon ada..atau pon mcm bisul..so,aku biaq ja dgn harapan dia hilang sendiri.Dok mai 2-3 hr bisul yg aku ingt tu pecah kluaq nanah bercampuq darah.Dan benjolan tu surut.Masa tu aku berasa amat lega dan menyangkakan bisul baik sendiri.Tp,xlama..selang 2 hari ja bengkak tu mai lagi..dan pecah kluaq nanah.Atau pon aku picit dia kluaq nanah.Mcm tu la proses dia selama lebih kurang setahun.Sakit dia xtau nk habaq lagu mana.Since aku pon mmg ulang alik ke hospital sebab appoitment sakit perut aku tu,aku ambik kesempatan utk check apa sebenaqnya penyakit yg rajin bengkak dan bernanah ni.So,dr situlah yg aku diberitahu mengenai penyakit fistula in ano....
Kebanyakan fistula bermula dari kelenjar dalam di dinding usus/anus atau rektum.Kemudian ayaq najis akan masuk ke dalam kelenjer tersebut dan akan menghasilkan nanah. Apabila nanah semakin banyak , maka satu jalan lain akan terhasil ( seperti terowong ) sehingga ke permukaan kulit luar.Sebab ni la kata doktor benda ni xmo baik.Bakteria/ayaq najis dr usus masuk dlm terowong dan menyebabkan bengkak dan nanah berulang2.

Simptom :
Kulit luar yang berhampiran dengan anus akan membentuk bengkak kecil ( seperti bisul) kemudian pecah dan akan mengeluarkan nanah.

Jenis rawatan :

1). Belah dan picit - Rawatan ini agak leceh kerana dr akan membuang semua bahagian daging yang bernanah dan lubangnya adalah sebesar duit syiling 50 sen, kemudian akan disumbat dengan kain sepanjang hampir 5 meter untuk menyerap nanah dan darah yang berkumpul di dalam lubang tersebut. Jika lubang tersebut tersumbat, maka bengkak seperti bisul akan kembali..dan kesakitannya boleh mencederakan orang lain (buleh mendatangkn kemarahan/naik gila)...maka nanah akan sentiasa mengalir sehingga ke akhir hayat.

2) Fistulotomy
  - Dr melalukan pemotongan terbuka untuk tahap rendah fistula ( jika fistula berada di bawah paras salur anal)-rawatan jenis ni doktor buat kt aku.

3) Seton
    - Kedudukan fistula berada di atas saluran anal...  maka dr akan memasukkan benang  dan diikat di antara kulit yang telah berlubang dan saluran anus ( dubur ).Benang tersebut akan memotong daging secara perlahan-lahan sehingga kedudukan fistula itu berada di bawah paras salur anal. Proses penukaran benang akan berlaku 2 minggu sekali. Ini untuk mengelakkan daya kemutan bahagian kawalan najis tidak terjejas. Setelah berada dibawah kaedah fistulotomy akan dilakukan.

Aku berkongsi ceghita ni bukan apa sebab aku rasa mungkin ramai kena penyakit ni.Tp,mungkin sebab malu ramai jugak yg xdapatkan rawatan.Maklum la benda ni jd kt tempat sulit.Aku dulu pun mcm tu..sebab tu la smpi lebih setahun aku tahan xhabaq kt sapa2.Masa doktor nk check aku dulu pon aku buleh sengih ja pasai doktor tu doktor perempuan.Bila dia tgk aku mcm tu,dia p panggil doktor lelaki utk check aku.Alhamdulillah doktor sngt memahami walaupon aku xbagi tau yg aku segan nk dia check aku..Utk sesapa yg ada rasa mcm simptom penyakit ni..please check up ngn mana2 doktor pakar..Jgn dibiarkn,nnt merebak lg susah.Cuma aku rasa,kalau ada rawatan dr dalaman lg baik kot..mcm supplement ka,so dia buleh heal from inside to outside.Bedah2 sakit woo...exspecially nk buang ayaq besaq...Naya....sekian..

Send from my vivo smart phone

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

So ... Kepada kengkawan atau sesiapa sahaja yang ada masalah nie ... Sila dapatkan rawatan dengan segera ... Dah melarat kang payah plak ... Sehingga ker hari nie, luka pembedahan BigBoss masih belum pulih sepenuh nyer ... Itupun ada hati nak bawak bebudak tengok movie ... Haisshhh ... Takpelah ... Doakan yang baik baik eak kengkawan ...

71 comments:

  1. kali pertama saya dgrnya... susah nau nak sebut nama penyakit ni... nice info,,,,

    ReplyDelete
  2. wah, macam ni pun ada yer.. macam2...
    nice share...

    ReplyDelete
  3. tq for sharing, hani.
    teliti aida membacanya.

    ReplyDelete
  4. BOleh tahn opertion done dekat hospital mana dan apa name docktor itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hospital Selayang ... Tapi tak ingat nama Dr.

      Delete
  5. Suami saya baru je lepas operation 3 minggu lepas & lepas operation masih lagi keluar nanah & sedikit darah..tak sanggup tgk die nk kena operate lg��Tuan ada apa2 nasihat utk sakit ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh, memang macam tu, sebab tak jahit pun kan kat situ, cuma masa ari tu Dr. suruh cuci ngan air garam, nak senang kena berendam dalam air garam masa mandi...

      Delete
  6. Sy mengalami penyakit ini selamat 4 tahun & telah mjalani 4 pembedahan..walaupun nmpk mcm tak serius sngt tp percayalah bg sesiapa yg mgalamainya hnya tau azab dan sengsara..sy dh mjalani rawatan do hosp kerajaan & swasta..juga telah mendapatkan rawatan tradisional..pelbagai petua turut telah dicuba..minta tak berulang lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 tak berulang lagi...

      Delete
    2. 0199151777 minta hubungi sy macamana nak.memyembuhkannya

      Delete
    3. Boleh dapat no phone tak yg pos 15/5/2017. Sy dah operate sekali masih belum sembuh

      Delete
    4. Memang ambil masa nak sembuh... Cuma ari tu lepas operation tu Dr suh rendam ngan air garam... Better ke hospital tmpt operation dilakukan utk khidmat nasihat yg lebih pakar... Wallahua'lam...

      Delete
    5. Sy pun ada fistula in ano juga tp belum pernah menjalani pembedahan sebab sy takut.. Skrg fistula sy dah xkeluar nanah dah 2 tahun dah seb saya berpantang makan xmakan telur sebulan dan makan jelly gamat.. Sila la cuba..

      Delete
    6. bole sy tau jelly gamat brand apa awak makan ... sy ada fistula dh 2thn sakit .. bulan depan nk operations sbb xtahan sangat sakit dia setiap kali tesalah makan ..

      Delete
    7. last year doc nk operation tp sy xnak bg lagi sbb nk cuba berubat dulu ... makin hari sakit tu sama jgk so bulan depan sy decide operations la ...

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Minum jelly gamat luxor..lg bagus berpantang makan.. Kalau boleh sebulan xmkn telur,seafood n makanan lain yg berbisa.. Insyallah nanah boleh hilang tp saluran fistula tu xakan hilang ttp ada ka situ.. Cuma kena jaga makan

      Delete
  7. Saya juga penderita fistua...sudah 4x oprasi tapi tak kunjung sembuh...dan sekarang saya brobat ke dr yusuf yg konon banyak yg cocok dan sembuh...saya baru 1 bulan kurang sudah kelihatan hasil ny akan sembuh dan kering...beliau bilang penyakit saya belum tembus ke anus dan tubuh saya bagus respon nya dan gak lama lagi sembuh total tanpa harus oprasi...bagi yg nak konsul dan silakan...insyah cocol dan brmanfaay..no hp dan wa nya 085361675231

    ReplyDelete
  8. saya setahun 2 kali kena ... adoii

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah operation 4 kali , tp masih kena lagi...
      ada 1 kaedah yg saya buat berkesan ( ozone therapy ) arini buat ozone ,esok trus hilang.. tp sekarang ozone dah diharam kn di malaysia..

      Delete
    2. Ozone therapy?? Mcm mana kaedah tu?

      Delete
  9. Saya baru lepas operation,doc tak bagi tahu pembedahan untuk fistula cuma cakap kwsan anus luka,dn dia buang luka tu..berapa lama nak sembuh?..lepas buang air besar memang sakit yg amat ke sampai tak boleh duduk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh... Tak tahu plak berapa lama sebab lain penyakit lain tempoh penyembuhan... Bergantung jugak kepada faktor usia... Maaf...

      Delete
    2. Saya operate fistula in ano tu jugak..baru tgk dekat dignosis claim insurance..kalau nk mintk nama facebook boleh,saya nk dm.,,saya dh hmpir seminggu operate tapi sakitnya xberkurang..

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. Mcm yg saya kene je skng...mak ai...sakit...huhuhu...nk kne g jmp doc ke...bnd ni jd lpas besalin...huhuhu

    ReplyDelete
  11. Saya baru habis operation fistula 120218..hosp kulai.masa bius separuh badan memang sakit tapi semasa jahitan fistula tu xrasapun..selepas 4jam bius nk hilang sakit sgt2 kat tulang blkg sampai muntah 3x masa tu ada 3org kes yg sama.sakit bohh Allah saja tahu..xsir buat lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. skrg ade jadi lagi x???mohon share info utk elakkan berulang

      Delete
  12. Saya baru habis operation fistula 120218..hosp kulai.masa bius separuh badan memang sakit tapi semasa jahitan fistula tu xrasapun..selepas 4jam bius nk hilang sakit sgt2 kat tulang blkg sampai muntah 3x masa tu ada 3org kes yg sama.sakit bohh Allah saja tahu..xsir buat lg..

    ReplyDelete
  13. Saya pernah kena 5 tahun lepas. Pembedahan 2 kali. Pertama kat hospital kerajaan dan yang kedua kat klinik swasta. Pembedahan pertama lambat baik, doktor biasa yang buat dan parutnya ketara. Yang kedua tu doktor pakar klinik swasta buat, cepat sembuh dan parut pun tak nampak sangat Saya sangat rekomen klinik tu. Sekarang alhamdulillah sembuh sepenuhnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh share klinik dimana ya?

      Delete
    2. Dr buat teknik apa ye?

      Delete
  14. Poliklinik Pakar Dr Sai 06-4545430 Bahau Negeri Sembilan

    ReplyDelete
  15. Saya dahulu juga sakit fistula dan sudah di oprasi tapi tak kunjung sembuh .saya di saran kan untuk oprasi ulang di tempat oprasi yang belum lama di oprasi... sakit nya luar biasa rasa nya tak sanggup lagi tuk oprasi ulang... lalu saya cari info tentang cara pengobatan fistula dan di situ saya tr tarik untuk konsultasi dan brobat deng dokter yusuf... tapi karna jarak rumah saya dengan beliau jauh akhir nya saya di saran kan untuk brobat dan rawat jarak jauh... saya pesan obat dari beliau dan minum sesuai dosis nya dan saya rajin konsultasi dengan beliau , saran beliau saya laksanakan rutin...
    Dokter yusuf juga mantan penderita fistula dan beliau sembuh tanpa harus oprasi, dan pasien beliau juga banyak yg sembuh setelah kosumsi obat khusus fistula ani dan juga ada pasien beliau juga yg sembuh tanpa oprasi...di situ saya tr tarik ny... setelah sekian pekan saya brobat jarak jauh dengan beliau akhirnya saya juga sembuh atas ijin allah...rekomendasi saya kalau saudara masih sakit belum sembuh atau takut oprasi atau sudah oprasi tak kunjung sembuh coba hub dr yusuf no washapp dan tlp nya 085361675232 coba hub beliau dan brobat dengan beliau...pasien beliu banyak bahkan ada yang di luar negri seperti canada arabsaudi malaysia singapore dll...
    Ini testimoni saya bagi yg mau tau kondisi saya dari awal brobat dengan dr yusuf sampai saya sembuh sekarang ini bisa masuk di groub wa yang saya buat...yang belum sembuh coba brobat dengan dr yusuf semoga cocok dan bisa sembuh seperti saya ini amin

    https://chat.whatsapp.com/CGwFZxZMVT58ca47RRWcFZ

    ReplyDelete


  16. https://chat.whatsapp.com/CGwFZxZMVT58ca47RRWcFZ

    ReplyDelete
  17. Saya mengalami sakit fistula in ano selama 2thn ...skrg tggu masa nk operations kat hosp kerajaan Dan sy Cuba berubat mcm2 Masih Belum baik

    ReplyDelete
  18. Hi..saya da 2x operation tapi masih x baik juga..jadi makin teruk..nanah mengalir je (T_T)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar.... Sy pun pesakit fistula in ano bulan 9 nnt baru operations .. dh bermcm2 ubat to xbaik jgk

      Delete
  19. HI..Selain daripada rendam air garam ada x petua lain untuk bagi sembuh..tak tahan da menanggung sakit ni. Lagi2 selepas buang air besar. Peritnya tuhan je tau. Saya da 3 tahun ada fistula ano ni dan da 2x operation pada may 2018 dan july 2018.Entah bila baru boleh sembuh.Kalau de ubat atau petua share ye. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh sy tau masa operations doc pasang Seton tak? Berapa lama Luka tutup ? Sbb sy pesakit fistula jgk

      Delete
    2. 064545430 doc sai ... Klinik dia kat Bahau n9 .. Cuba call tya

      Delete
  20. Klinik swasta kan. Boleh share berapa kos nya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3k-5k .. ada yg buat fistula kat doc sai baik

      Delete
    2. Boleh Cuba call dulu Tanya ...

      Delete
  21. Assalamulaikum.. Yg berhajat untuk Mencari penawar fistula boleh hubungi saya
    Boleh "kick" link ni untuk terus whatssap www.wasap.my/+60134268897

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum sy dh buat operation fistula doc pasang Seton tp setiap Kali lepas buang najis mmg sakit ke ... Pastu nanah keluar ?? Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  23. sy nak operate pg nanti...sakit ya amat...da dua kali mnta u tahan sakit..kalo x x leh tdor

    ReplyDelete
  24. Sy pernah masuk wad...utk surg...tapi sy hold dulu...berpantang makan...kebetulan sambung bulan puasa...Alhamdulillah...fistula berakhir

    Berpuasalah...puasa mmbawa kesihatan.

    ReplyDelete
  25. Sape tahu kat mana tempat rawatan fistula ni....0182344701 bole wussup sy.... Dah 2 kali kena

    ReplyDelete
  26. well aku pon kena penyakit ni last year. Time tu hari kedua sekolah. aku rasa tak selesa kat perut . aku biar laa. maybe just sakit perut. lepastu biar punya biar aku rasa tak selesa kat punggung. kakak kata just bisul. alahaii kenapa kena time minggu pertama sekolah laa bisul ada. lepastu tak lama lepastu saya demam. kejap baik kejap tak. aku pergi laa hospital lepas kena marah dgn family sbb degil sangat tak nak pergi hosp. Doktor suruh cek darah lepastu dia bagi ubat antibiotik suruh habiskan dalam masa seminggu. Ingat ke lepas makan ubat tu baik. makin teruk lagi ada laa. lepastu pergi balik hospital doktor cek darah dia kata suspek kencing tikus. dari mana kecing tikus tak tau laa. doc suruh gi dekat emergency. sampai sana kena tahan wad. waktu masuk kat wad tu abah bg tau doc yg aku ni bukan kena kencing tikus aku kena fistula. doc tak percaya then dia cek laa. hah betul tekaan abah. fuhhh banyak antibotik doc bagi still tak jalan. 6 hari duduk kat hospital sia2. Lepastu baru laa doc2 kat hosp. decide nak hantar kat hospital besar utk bedah . goshhh time tu memang terkejut habis.

    dekat hospital besar kena tahan 3 wad 3 hari. okey totally 9 hari kat hospital. dammit dah laa tak dtg sekolah doc bagi lagi cuti sebulan biar tempat bedah tu baik. cis totally sebulan tak datang sekolah nak catch up balik apa yg org lain belajar susah. Dah la SATU FORM 5 TAHU YANG AKU KENA BEDAH! time tu stress . Ya rabbi.

    Aii jadi femes dikalangan cikgu yang tak henti2 tanya sakit apa? macam mana boleh kena? okey tak?

    yang aku pelik nya doc pon pelik macam mana aku boleh dpt penyakit ni. mcm2 dia tanya pernah tidur dgn bf ke? mandi air terjun ke? .

    so dari mana aku dpt penyakit ni aku still tak tau sampai laaa ni. ����‍♀️

    ReplyDelete
  27. Saya dah 2 kali operate...jumpa pakar bagai.. beribu dah habisnye...Mcm nak mati seksa nye..deritanya hanya Allah yang tahu.,tak dapat nak digambarkan... Last skali sy amalkan diet vegetarians + ZINC sumplement.. ALHAMDULILLAH.. masih dalam proses.. Tapi sakit dah hilang.. Kurangkan makan bende pedas dan bende yg bole buat najis kite jadi panas..gantikan kudap2 kita dengan buah dan sayuran..ganti kopi teh milo bagai dengan air buah.. Rajin rendam bontot dgn air garam. Lagi baik rajin2 lah g mandi laut. Hasil drastik dalam seminggu je dah kurang sakit.. Cuba lah.. Insyaallah..

    ReplyDelete
  28. Saya juga alaminya, terua terang operate di hspital tak kan baik sepenuhnya.. Hinggalah baru2 nu saya berubat di kepong dgn sorng tabib cjna alhamdulilah 80% sembuh dah.. Ramai yg saya jumpa dia sana yg dh 7 kali bedah, 12 kali bedah di hspital pun tk elok dtg ke sana alhmdulilah sembuh dah.. Cuma bayaran agak mahal sdikit, tpi bukan ukuran wang asalkan sembuh dn sihat seperti baisa, dn blh bayar ansuran ikut kemampuan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh sy tahu di mana tabib cina tu? alamatnya di kepong tu..atau ada nmbor telefon..semoga dpt mmbantu sy..

      Delete
  29. Akak buat kt hospital kerajaan ke, brp bayarannya

    ReplyDelete