Search This Blog

TAZKIRAH JUMAAT #51 | KENAPA AKU DIUJI ??? AKU TAK SANGGUP !!!

KENAPA AKU DIUJI ???

QURAN MENJAWAB :


Qs. Al-Ankabut : 2-3 
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.


KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ???
😞 
QURAN MENJAWAB :


Qs. Al-Baqarah : 216
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”


KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??
πŸ˜“ 
QURAN MENJAWAB:


Qs. Al-Baqarah : 286
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”


KENAPA FRUST & STRESS ???
πŸ˜” 
QURAN MENJAWAB :


Qs. Al-Imran : 139
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”


BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ???
πŸ˜₯
QURAN MENJAWAB :


Qs. Al-Baqarah : 45
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sholat; dan sesungguhnya sholat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata”


APA YANG AKU DAPAT ???..


QURAN MENJAWAB :


Qs. At-Taubah : 111
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???
πŸ˜’
QURAN MENJAWAB :

Qs. At-Taubah : 129
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal”


AKU TAK SANGGUP !!!!..


QURAN MENJAWAB :
Qs. Yusuf : 12
“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”


InsyaAllah ayat-ayat di atas bisa menjadi pencerahan buat kita semua dan selalu ingin menjadi yang terbaik dalam kehidupan ... Alhamdulillah ... Berpesan-pesanlah kamu walau sepotong ayat ... Bermula satu ayat pasti ade sedikit perubahan di hati ... Setiap makhluk Allah tidak lepas dari melakukan kesilapan ... Bermaafanlah sebelum terlambat ... Bertaubatlah ... Sakit atau apa saja, terima ia nyer dengan redha kerana setiap yang datang itu INSYAALLAH penuh dengan hikmah ... 

Memang kan bila kita baca ... And then tulis entry ... Senang jer rase nak redha nih, terima jer ape yang Allah s.w.t dah beri ... Tapi bila betul-betul terjadi pasti akan terkeluar juga 
KENAPA AKU DIUJI ??? AKU TAK SANGGUP !!! Ini pasti akan terdetik jugak paling tidak pun dalam hati ... Kes bertambah berat kalau melibatkan orang-orang yang kita sayang ... Ya Allah berilah aku kekuatan untuk meneruskan liku-liku kehidupan ini ... Berikanlah aku kekuatan hati ... Kekuatan jiwa ... Dan kesabaran yang tinggi ...

Wallahua^lam ...

4 comments:

  1. Terimalah ujian dengan hati yang penuh dengan keterbukaan, In Shaa Allah, kita mampu untuk mengharunginya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerr... Allah beri ape yg kita mampu kan...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. after aida baca entry ni, apapun, berbalik kpd Allah.
    and sesungguhnya ujian dugaan semua tu Allah bagi kpd yg mampu utk dia ingat Allah :)

    ReplyDelete