Search This Blog

Janna Masak Apa Tu?

Alhamdulillah. Janna Iman dah masuk setahun setengah. Dah semakin meningkat umur nyer. Seperti yang sebelum-sebelum nih, semua nyer kecik comel jer, tak de yang gebu-gebu. 

Pompuan kann, kena lah ke dapo. 

Kacau ibu masak jer nih. 

Suka lah tu dapat ikan dan perkakas yang ori.

Sejenis yang tak takut & tak geli. 

Banyak lagi dah kepandaiannya. Sel-sel otak semakin berhubung. Semoga terus sihat, gembira dan ceria. 

Mampukah Aku Untuk Redha, Bersyukur dan Menghargai?


Tak tau nak update apa kat blog. Tapi tulah sebelum nak tido nih macam-macam fikir. Macam-macam rasa ada, yang pasti perasaan sedih menguasai. Sedih kenapa, adalah tak perlu @ tak boleh nak cite kat sini. 

Kita nie sebagai hamba takkan mungkin dapat miliki semua yang kita nak. Bukan nyer sebab Allah tak suka kat kita tapi Dia sedang menguji kita. Sebagai hamba, mampukah kita untuk redha, bersyukur dan menghargai? 

Kita sebagai hamba mesti macam-macam kita nak. Nak kerja, nak kahwin,  nak berjaya. Tapi tulah kehendak kita tak semestinya adalah yang terbaik buat kita kerana ketika kita merancang bersama impian dan cita-cita, sesungguhnya Allah merancang bersama kasih sayang dan cinta-Nya. So, kena lah pujuk hati untuk redha apa yang kita dapat. Sebab ada orang lain lagi teruk ujian nya. 

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."- surah Al-Baqarah ayat 216...(",)

Hmmm. Tapi tulah manusia tak pernah puas hati. Kadang-kadang terpikir jugak,  saya nie duk rumah jer, berjumpa dengan keluarga saya jer, selebihnya kenalan alam maya. Tu pun ada yang tak puas hati. 😢😢😢

Assalamualaikum dan Selamat Malam. 
Maafkan saya jika ada salah dan silap.