Search This Blog

Showing posts with label Aktiviti. Show all posts
Showing posts with label Aktiviti. Show all posts

HARI KARNIVAL SKGS 2017

Cerita hujung minggu lepas ... Sekolah bebudak nie ada kan Hari Karnival SKGS 2017 ... Senang cite zaman aku dulu panggil hari kantin jer, sama cam aku sekolah dulu-dulu ... Best lah untuk bebudak nie ... Bagi aku agak bosan sebab lebih kurang jer aktiviti nyer seperti tahun tahun lepas ... Tapi tu lah kan tak leh nak salah kan sape-sape ... Tugas sebagai guru tu dah jenuh dah,  nie nak kena fikir plak pasal aktiviti-aktiviti lain... 

Seperti biasa banyak booth dibuka ... Ade roller blade, rumah hantu, main belon, mini zoo dan beberapa gerai jual barang- barang permainan ... Cikgu-cikgu pula menjual makanan dan minuman di kantin ... Sistem kupon digunakan sepenuh nyer ...

Bebudak nie bersemangat sungguh nak gie ... Tido malam pun awal ... Bangun pun senang ... Mandi pun cepat ... Maklum ler  ler nak perabihhh duit ... Abang Ngah terlibat dengan permainan gendang bagi mengiringi persembahan silat...  BigBoss tak de plak, lagi naik hantu lah depa ... Aku plak menguatkan semangat dan kudrat dengan perut yang semakin maju ke depan... Huhuhu ...

Jom skodeng gambar nyer ... 



Menunggu giliran nak masuk rumah belon... 


Fatiha ngan Putra masuk rumah belon lagi tahun nie... RM5 seorang...


Suka lah budak nie...


Tu dia... Kakak sampai bawah dulu... Dah tak takut dah Si Putra tu...


Naik lagi berulang kali... Sampai lah diarahkan keluar...


Gembira sangat lah tu... Sudah semakin berani...


Masuk mini zoo plak...  Pada pemerhatian aku macam jenis binatang yang sama seperti tahun lepas burung, ular,  kambing,  arnab dan lain-lain ... Tapi tak perasan plak memang binatang yang sama atau yang lain...


Ada penyanyi jemputan... 


Tapi aku tak pasti sape... Kate nyer nyanyi lagu nasyid... 

Dah selesai menggembirakan hati masing-masing...  Maka masuk lah waktu mengisi perut masing-masing... Macam-macam jenis ada,  nak ngan tak nak jer... Tapi ada makanan yang agak mahal bagi bebudak, mungkin target nyer adalah mak bapak budak... 

Lepas selesai semua,  aku suruh ler Putra ngan Fatiha balik ngan Abang Long... Ok jer dia orang sebab masing-masing dah dapat habuan...  Aku stay kat sekolah, ingatkan nak tengok Abang Ngah main gendang... Tunggu punya tunggu sekali cancel... Memang hampeh,  kesian kat bebudak tu panas, maklum ler berbaju melayu hitam... 

Sekian, wassalam... 

#harikarnival
#skgs

PUTRA BUAT KERJA SEKOLAH

Ramai yang cuti nampak nyer hari nie... Aku pun cuti jugak... Walaupun aku memang duk rumah jer hari-hari... So,  kami sekeluarga sarapan di luar... Agak lewat dah, biasa lah kan cuti... Masing2 liat nak bangun... 


Sebenar nyer aku nak cite pasal Putra ... Selama nie aku ajar secara tak lansung jer... Nyanyi lagu ABC... Ajar bilang 123 guna jari jer... Kalau nombor 1 - 5 tu dia tau dah walaupun aku tanya selang... Hehehe... Kadang-kadang aku saja duga dia,  suh dia kira ada berapa ekor burung or ada berapa buah kereta... Dapat lah dia jawab dengan betul... Alhamdulillah... 

Ada satu malam ari tu.... Abang2 & kakak nyer dah tido... Maklum ler kepenatan sekolah siang nyer... Yang dia nie masih segar bugar,  maklum ler dah tido petang nyer ... Kebetulan plak aku ada beli dia buku tulis untuk dia conteng2... Saje aku nak test dia tulis ABC... Tak pernah lagi aku suh dia tulis selama nih... Korang tengok lah hasil nyer... Aku pun tak tau lah nak marah ker... Nak gelak ker... Awat laa jadi lagu tu Putra oiii... 

Tengok tu tengah rajin sangat tu... 

Awat ler A terbalik plak tu? 

Adoiii laaa ... Hahaha... 
Keesokannya aku buat lagi... Kali nie ok lah... 

Kali nie huruf B tanpa dot dot dot... 

Huruf B ok plak... 

Tak pe nanti nanti kena ajar balik lah huruf A tu... Tak pun buat kan dot dot nyer... Bila dah mahir nanti baru ler buat terus jer... 

Chaiyok... Chaiyok... Putra...
Jangan malas malas... 


Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia dan akhirat ... Kau jadikanlah dia anak yang soleh, yang menjaga solat dan agamanya ... Menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... Tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Ameen ...

Hogoh De Coco

Kejadian dah lama berlaku... Beberapa minggu yang lepas... Kami sekeluarga balik kampung BigBoss... Dah jauh jalan nyer mesti ler lapar dan dahaga... Walaupun bekalan dibawa, tak puas kate nyer ... Maka mengagau ler kami mencari kedai makan... Ternampak ler akan aku perkataan sup kambing... Kedai nyer kecik jer tepi jalan... Oleh kerana BigBoss dah kelaparan dan memang dia obses ngan kambing,  maka uturn lah kami anak beranak... Ikutkan ajer... 

Sebenarnya ada dua kedai kat situ,  satu kedai makan dan satu kedai minum nih... Wahhh, aku memang terliuq dah nengok berjenis air yang disediakan... Sorry kat bawah nie gambar kedai minum jer... 

Hogoh De Coco nama diberi,  bersesuaian dengan letak nyer di negeri Pahang... 

Kami semua order nie... Choclate orea rase nyer... Sedapppp gilerrrr... 

BigBoss order air kelapa nangka... Sedapppp jugak... 

Mi hoon sup,  nie order kedai sebelah... BigBoss order nasi putih + sup kambing... 

Nie antara menu kedai sebelah... Harga boleh tahan... Harap dapat tingkat kualiti servis... 

Gendang gendut tali kecapi ...
Kenyang perut suka hati ...

Dah selesai maka kami pun meneruskan perjalanan menuju destinasi... 

#HogohDeCoco 
Instagram : hogohdecoco 



HOT POT KING, PRIMA SRI GOMBAK, BATU CAVES


Alhamdulillah... Semalam telah berjaya menyelesaikan misi makan-makan group SMBK...

Misi utama adalah meraikan kepulangan sepupu Farrah Azwanee Amin yang dah setahun belajar di perantauan ... Juga meraikan pokcik Norzam Ujud yang kembali bertugas di Semenanjung Malaysia setelah bertahun-tahun bertugas di Sabah/Sarawak ...






Kami memilih untuk menjamu selera di Hot Pot King,  Steamboat & Grill ... Sebenarnya ada 3 cawangan iaitu di Seksyen 16, Shah Alam, Prima Sri Gombak,  Batu Caves dan yang terbaru kat Jalan Kuching ... Hasil undian ahli group kami memilih Cawangan Batu Caves... 

Kalau korang nak menikmati steamboat dan grill tanpa had (unlimited) dengan kadar bayaran yang berpatutan boleh ler ke HOT POT KING ... Banyak hidangan disediakan secara buffet ... Seafoods/veges/meatballzzz/marinated ayam ikan lembu kambing/fruit/ice cream/drinks/noddles/sauces ... Macam-macam ado... Makan sampai lebam... Bontuih kata orang nogori... 





Rata-rata ahli group berpuas hati ... Proses memenuhkan perut masing-masing memakan masa hampir 2jam... 

Cuma yang aku ralat skit masa kami sampai tu tak de pun meja yang telah disediakan untuk kami ... Sedangkan kakak aku dah buat booking hari sebelum nyer ... Kira buang masa jer lah dan membazir duit telefon kot...  Dah ler kami ramai dalam 25 orang... Mana plak kami nak tuju... Bertebaran dalam kedai... Sebaik Tuan Kedai cepat mengambil tindakan... Tu jer lah yang tak puas hati...  Tapi aku relax jer,  bersangka baik sebab masa tu hujan tengah lebat... 



Harga :
Dewasa : RM28. 90
Kanak2 (5-11 tahun) : RM14.45
Kanak2 (4 tahun ke bawah) : Free

So, kalau berminat, jom ler ...

HOT POT KING,  STEAMBOAT & GRILL

 ☎️For reservation: 
012-5583440 | 0125696325 🍴
No 1: Alam Aveneu 2, Shah Alam 
No 2 : Prima Sri Gombak, Batu Caves
No 3 : Boulevard Business Park, Jalan Kuching
Facebook 
Instagram 

Kisah Buah Mangga

Hai ... Kengkawan semua buat ape tu ? Mood bercuti dah semua ... Ramai yang dah balik, ramai yang sedang dalam perjalanan ... Ramai yang tersekat dalam kesesakan lalulintas ... Cukup sinonim ... Cuti ... Jalan sesak ... Waktu nie lah semua berebut-rebut kan ... Aku dok cam nie jer lah ... Raya Gombak jer ...


Kisah nyer berlaku minggu lepas ... Kami sekeluarga balik ke kampung BigBoss ... Disebabkan BigBoss akan bertugas dalam acara korban nanti maka memang tak balik ler raya haji ... Bermalam lah kami semalam jer ... Bebudak lah yang paling gembira ...

On the way nak balik Gombak balik, kami singgah rumah Abang BigBoss di Taman Saga, Mentakab ... Dah gelap dah masa tu ... Hahaha ... Asal datang malam jer sesat padahal dah banyak kali datang ... Lepak2 jap ... Makan nasi dulu ... Burppp, terima kasih, kenyang kami anak beranak ... Selesai makan bermula lah acara memetik buah mangga ... Yang sado sado jer bertugas, yang ayu jelita sambung buat "ketupat" ... Huhuhu ... Alhamdulillah, murah sungguh rezeki kami hari tu ... Dapat makan ... Dapat buah mangga epal ...


Banyak jugak kami ambik ... Tapi di pokok banyak lagi ... Bagi orang lain merasa sama ... 

Sedappp weiii ... Dah ler aku, BigBoss & Abang Long memang pencinta buah mangga nih ...

Mendapat arahan BigBoss supaya yang muda belia tu dibuat mangga asam boi ... Aku main campak-campak jer ... Alhamdulillah menjadik ... Pedasss ...

Yang masak memang makan terus ... Tak tunggu apa dah ... Alhamdulillah kejadian buah nyer cukup baik ... Tak de pun makhluk asing menjadi penghuni kat dalam ... 

Ramai yang terliur ker ? Mohon jangan kecam saya ... 


SANTAI MALAM MERDEKA


πŸ“’πŸ“’πŸ“’πŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ“’πŸ“’πŸ“’
*SANTAI MALAM MERDEKA*  
πŸ“’πŸ“’πŸ“’πŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ“’πŸ“’πŸ“’

Tarikh: *30 Ogos 2016 (Selasa)*
Masa: *9 malam - 12 tengah malam*
Tempat: *Dihadapan Restoren Abe Man Klate (Pusat Perdagangan Selaseh 2)*

Penampilkan: 
πŸŽ‰ Man Raja Lawak
πŸŽ‰ Halim Devotees
πŸŽ‰ Fazli Aziz (Selebriti TV Al-Hijrah)
πŸŽ‰ Ustaz Halim Hafiz
πŸŽ‰ Buskers VR2
πŸŽ‰ Buskers The Prism
πŸŽ‰ Revolusi

🎁🎁 Pelbagai hadiah cabutan bertuah menarik menanti anda. 

Jom jemput hadir beramai-ramai.

Anjuran: 
JKP Zon 5 MPS & Amal Youth Club (AYC) dengan kerjasama Pusat Khidmat Masyarakat Dun Gombak Setia dan PeBT Zon 5 MPS

*Mohon sebarkan.*

HARI KARNIVAL SKGS 2016

Cerita hari Ahad lepas ... Sekolah anak aku ada kan Hari Karnival SKGS 2016 ... Ada sekali dulu panggil Hari Usahawan ... Senang cite zaman aku dulu panggil hari kantin jer, sama cam aku sekolah dulu-dulu ... Best lah jugak ... Tapi faktor cuaca menjadi kekangan plak bagi aku ... Banyak booth dibuka ... Ade roller blade,  ada basikal roda tiga, rumah hantu, mini zoo dan beberapa gerai jual barang- barang permainan ... Cikgu-cikgu pula menjual makanan dan minuman di kantin ... Sistem kupon digunakan ...

Bebudak nie bersemangat sungguh nak gie ... Tido malam pun awal ... Bangun pun senang ... Mandi pun cepat ... Maklum ler  ler nak perabihhh duit ... BigBoss tak de plak, lagi naik hantu lah depa ... Huhuhu ...

Jom skodeng gambar nyer ... Aku bawak Putra masuk Mini Zoo ... RM5/head ... Putra nih penakut ... Aku suh dia usik ular dia takut ... Huisshhh ... Kate nyer  ... Tengok iguana pun takut ... Burung pun dia takut ...

Burung nie bunyi nyer bising ... Sakit telinga ...

Nie kawan Putra ... Susah mandi ...

Suruh Putra posing tak mo plak dia ... Last last biar ibu jer lah ...

Fatiha pun takut ... Memula acah-acah berani ... Last last muka ketat pasal kena paksa posing ... Takut ya amat ... 

Tengah lunch setelah penat beraksi ...

Lepas tu masuk rumah belon ... RM5/head ... Putra suka sangat masuk sini .... Memula tu dia macam takut ... Sekali Fatiha pun masuk sini ... Berlari-lari lah dia dengan Fatiha dan kengkawan ... 





Tengok lah tu ... Tak ingat ape dah ... Berlari sana sini melompat-lompat ...

Kali nie Fatiha ngan kengkawan masuk rumah hantu ... Danial tak mo plak ... Penakut sebenar nyer ... Abang Long ngan Abang Ngah beli ikan laga ... Sebaik akuarium kecik memang dah ada kat rumah nie ... Duk sibuk membela lah sekarang nie ... Tak tau lah jangka hayat nyer ... Biasa nyer tak lama ...

Lepas tu apelagi, cari air lah ... Ke kantin kami ... Aku beli milo ngan sebungkus nasi lemak jer ... Buat alas perut sementara menunggu lunch nanti  ... OK lah tu jer ... Balik time ... Abang Long ntah mana merayau nyer, tu pasal takde dalam gambar ...







KEM SILANG BUDAYA KELAB RUKUN NEGARA, KEM BUMI JATI


Alhamdulillah ... Anak aku Luqman telah dipilih untuk menghadiri Kem Silang Budaya Kelab Rukun Negara, 2 Ogos 2016 hingga 5 Ogos 2016 ... Kem telah diadakan di  Kem Bumi Jati, Shah Alam ... Aku difahamkan oleh Cikgu nyer ... Untung sape yang terpilih sebab hanya lima negeri yang terlibat dan penyertaan bebudak nie dikira peringkat kebangsaan ...

Dibawah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Jabatan Perdana Menteri ...


Hari last tu Luqman cakap ada Menteri datang ... Aku belek-belek buku program ... Jumpa lah ... YB Tan Sri Panglima Joseph Kurup, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri hadir untuk Perasmian Penutup ... Hahaha ... Padan lah beria-ia ... Ada menteri datang ...


Aku terpaksa kacau Cikgu pengiring ... Biasalah Mak-Mak kan ... Risau jer ... Nie gambar masa depa baru sampai ... Kalau ikutkan senarai peserta yang aku tengok, peserta terdiri dari berbilang bangsa ... Melayu, Cina, India dan Sabahan or Sarawakian pun ada jugak ...

Nie depa tengah belajar masak makanan tradisional orang Sarawak ...

Jadi ker tak tu ???

Dah penat-penat mesti lah makan ... Hai ... Guna chopstik nampak ... Luqman memang pandai guna chopstik ... Tapi dia cakap sebenar nyer cara dia pegang dan guna salah skit lah ...

Alhamdulillah ... Semua nyer berjalan lancar ... Aku harap ada sesuatu yang dia dapat dari Kem Silang Budaya nih ...