Search This Blog

Showing posts with label Anak2. Show all posts
Showing posts with label Anak2. Show all posts

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN UPKK 2017


Hai kengkawan ... Petang karang bermula lah Peperiksaan UPKK 2017 di seluruh negara ... So "MakCik" (tua nyer aku) mengambil kesempatan ini mengucapkan Semoga Berjaya Dengan Cemerlang  kepada semua pelajar-pelajar ...

Berikutan kes kecurian kertas soalan tempoh hari, nie aku letak jadual periksa yang baru ... Abaikan yang senget benget tu ...



Anak2 semua, sebelum korang nak gie peksa tu kenalah ...
1. Semak jadual 
2. Siapkan peralatan alat tulis
3. Tidur rehat secukupnya
4. Sebelum nak gie amek peksa tu jangan lupa minta restu ibubapa ....
5. Berdoa dan bertawakal
Kepada para Ibu atau bapa pula lakukan amalan ini:-
1. Ambil Wudhuk.

2. Mengadap kiblat.


3. Baca Syahadah - 3x

4. Al- Fatihah - 1x

5. 3 Qul- 1x

6. Surah Insyirah - 1x

7. Selawat Atas Nabi - 10x

8. Baca Surah Yassin - 1x

9. Baca Surah Insyirah 100x.



Insyaallah ... 
Allah tu kan Maha Mengasihani ...

Anak aku, Danial@Abang Ngah, anak sedara, Adib & Aliff akan menduduki peperiksaan nie petang kang... Semoga dilapangkan dada dan diterangkan hati untuk menjawab peperiksaan nanti ...

Good Luck !!!

HARI KARNIVAL SKGS 2017

Cerita hujung minggu lepas ... Sekolah bebudak nie ada kan Hari Karnival SKGS 2017 ... Senang cite zaman aku dulu panggil hari kantin jer, sama cam aku sekolah dulu-dulu ... Best lah untuk bebudak nie ... Bagi aku agak bosan sebab lebih kurang jer aktiviti nyer seperti tahun tahun lepas ... Tapi tu lah kan tak leh nak salah kan sape-sape ... Tugas sebagai guru tu dah jenuh dah,  nie nak kena fikir plak pasal aktiviti-aktiviti lain... 

Seperti biasa banyak booth dibuka ... Ade roller blade, rumah hantu, main belon, mini zoo dan beberapa gerai jual barang- barang permainan ... Cikgu-cikgu pula menjual makanan dan minuman di kantin ... Sistem kupon digunakan sepenuh nyer ...

Bebudak nie bersemangat sungguh nak gie ... Tido malam pun awal ... Bangun pun senang ... Mandi pun cepat ... Maklum ler  ler nak perabihhh duit ... Abang Ngah terlibat dengan permainan gendang bagi mengiringi persembahan silat...  BigBoss tak de plak, lagi naik hantu lah depa ... Aku plak menguatkan semangat dan kudrat dengan perut yang semakin maju ke depan... Huhuhu ...

Jom skodeng gambar nyer ... 



Menunggu giliran nak masuk rumah belon... 


Fatiha ngan Putra masuk rumah belon lagi tahun nie... RM5 seorang...


Suka lah budak nie...


Tu dia... Kakak sampai bawah dulu... Dah tak takut dah Si Putra tu...


Naik lagi berulang kali... Sampai lah diarahkan keluar...


Gembira sangat lah tu... Sudah semakin berani...


Masuk mini zoo plak...  Pada pemerhatian aku macam jenis binatang yang sama seperti tahun lepas burung, ular,  kambing,  arnab dan lain-lain ... Tapi tak perasan plak memang binatang yang sama atau yang lain...


Ada penyanyi jemputan... 


Tapi aku tak pasti sape... Kate nyer nyanyi lagu nasyid... 

Dah selesai menggembirakan hati masing-masing...  Maka masuk lah waktu mengisi perut masing-masing... Macam-macam jenis ada,  nak ngan tak nak jer... Tapi ada makanan yang agak mahal bagi bebudak, mungkin target nyer adalah mak bapak budak... 

Lepas selesai semua,  aku suruh ler Putra ngan Fatiha balik ngan Abang Long... Ok jer dia orang sebab masing-masing dah dapat habuan...  Aku stay kat sekolah, ingatkan nak tengok Abang Ngah main gendang... Tunggu punya tunggu sekali cancel... Memang hampeh,  kesian kat bebudak tu panas, maklum ler berbaju melayu hitam... 

Sekian, wassalam... 

#harikarnival
#skgs

PUTRA BUAT KERJA SEKOLAH

Ramai yang cuti nampak nyer hari nie... Aku pun cuti jugak... Walaupun aku memang duk rumah jer hari-hari... So,  kami sekeluarga sarapan di luar... Agak lewat dah, biasa lah kan cuti... Masing2 liat nak bangun... 


Sebenar nyer aku nak cite pasal Putra ... Selama nie aku ajar secara tak lansung jer... Nyanyi lagu ABC... Ajar bilang 123 guna jari jer... Kalau nombor 1 - 5 tu dia tau dah walaupun aku tanya selang... Hehehe... Kadang-kadang aku saja duga dia,  suh dia kira ada berapa ekor burung or ada berapa buah kereta... Dapat lah dia jawab dengan betul... Alhamdulillah... 

Ada satu malam ari tu.... Abang2 & kakak nyer dah tido... Maklum ler kepenatan sekolah siang nyer... Yang dia nie masih segar bugar,  maklum ler dah tido petang nyer ... Kebetulan plak aku ada beli dia buku tulis untuk dia conteng2... Saje aku nak test dia tulis ABC... Tak pernah lagi aku suh dia tulis selama nih... Korang tengok lah hasil nyer... Aku pun tak tau lah nak marah ker... Nak gelak ker... Awat laa jadi lagu tu Putra oiii... 

Tengok tu tengah rajin sangat tu... 

Awat ler A terbalik plak tu? 

Adoiii laaa ... Hahaha... 
Keesokannya aku buat lagi... Kali nie ok lah... 

Kali nie huruf B tanpa dot dot dot... 

Huruf B ok plak... 

Tak pe nanti nanti kena ajar balik lah huruf A tu... Tak pun buat kan dot dot nyer... Bila dah mahir nanti baru ler buat terus jer... 

Chaiyok... Chaiyok... Putra...
Jangan malas malas... 


Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia dan akhirat ... Kau jadikanlah dia anak yang soleh, yang menjaga solat dan agamanya ... Menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... Tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Ameen ...

Sapa Punye Kerja Nie???


Ya Allah...  Sape lah punyer keje nih ??? Korang rase sapa???  Isshhh,  budak bertuah nie memang tengah galak menggunting... Habis semua benda dia nak gunting... 

Huwaaa... Sebaik lah RM1 jer... Kalau RM10 ke atas jadi singa lah aku nanti... 


Disebabkan kegatalan tangan nyer asyik nak menggunting... Sampai saya belikan dia gunting khas untuk kanak-kanak... Memula jer excited... Lepas boleh dia cakap tak best... Tak tajam kata nyer ... Eeeee,  geram plak kita... 


Memang sekarang sel-sel otak sedang berhubung dengan aktif nyer... Tapi satu jer,  kami masih belum bercerai... "Ibu nak nenen..." Huwaaaa... 

MAJLIS ANUGERAH KECEMERLANGAN 2016


Satu lagi entry tertangguh aku yang rajin sangat nie... Bukan tujuan untuk menunjuk-nunjuk... Sekadar untuk kenang-kenangan ... Dan sebagai pembakar semangat anak-anak untuk masa akan datang... 

Majlis dimulakan dengan persembahan oleh pelajar-pelajar prasekolah... Hebat dia orang nie... Kecik-kecik dah dapat buat persembahan atas pentas... 

Diikuti oleh persembahan angklung oleh pelajar-pelajar SKGS... Terpegun tengok persembahan bebudak nie... Bila masa lah dia orang nie berlatih... Pelbagai lagu dipersembahkan... 

Majlis pun bermula... Princess dapat hadiah... 

Banyak jugak hadiah tahun nie... 

Abang Ngah sedang menunggu giliran... Happy sungguh dia... 

Tu dia dapat hadiah dah... 

Alhamdulillah... Semoga terus istiqamah... Semoga teruskan usaha agar lebih berjaya... Jauh lagi perjalanan... 

Nie hadiah yang Abang Ngah dapat... 

Actually Abang Ngah dapat no.1 dalam kelas 4B... Next year masuk 5A... 

Nie plak hadiah yang Kakak dapat... Suka dia dapat kamus j-Qaf tu... Semoga digunakan dengan bermanfaat... 

Fatiha plak dapat markah terbaik subjek Bahasa Arab untuk Tahun 2... 

Alhamdulillah sekali lagi... Semoga prestasi dapat ditingkatkan lagi untuk tahun-tahun seterusnya... Terima kasih Cikgu2 SKGS... 




SELAMAT HARI LAHIR ABANG NGAH

SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-10 DIUCAPKAN KEPADA PUTERA KE-2 KAMI MUHAMMAD DANIAL FATHULLAH B. SHAHDAN


Selamat Hari Lahir Abang Ngah ... Semoga sentiasa sihat n ceria selalu. Abang Ngah dah besar, kena jadi budak baik, dengar cakap ibubapa, jangan cepat marah, hormat orang tua, jangan degil .... Belajar rajin-rajin biar jadi orang pandai. Yang paling penting Jangan Lupa Solat ...


Berbasikal di Taman Tasik Titiwangsa ... Masih lagi manja ... Tapi dah ada sedikit keberanian ... 


Sangat2 suka membaca ... Banyak juga dah koleksi novel nyer ... Tak ralat kalau beli buku kat dia ... Boleh ulang baca balik ... 


Suka jugak aktiviti lasak macam nie ... Tapi rasa takut &_><%_ tu masih ada ...


Ya Allah, Kau terangilah hati anak-anakku dalam mendalami ilmu dunia & akhirat.. Kau jadikanlah mereka anak-anak yang soleh & solehah, yang menjaga solat dan agamanya.. menjaga kebajikan kedua ibu bapanya.. menjaga kebajikan mereka yang memerlukan.. tidak sombong dan pandai menjaga diri.. Amin ...

Kisah Seorang Pemandu Lori


Assalamualaikum dan Selamat Pagi kengkawan semua ... Kali nie saya nak kongsikan Kisah Seorang Pemandu Lori yang sering meninggalkan Solat Zohor ...

Ada seorang pemandu lori nie sering qada solat zohor di waktu asar kerana hendak mengejar waktu penghantaran supaya tidak lebih dari pukul 5 ...

Pemandu lori sering menghantar barang tapi apabila masuk waktu zohor, dia tidak berhenti sekejap untuk solat kerana dia takut terlambat sampai ke destinasi bagi mengejar masa yang ditetapkan ... Jika lambat akan terperangkap dalam kesesakan lalu lintas dan sebagainya ... Dia juga berkata kadang-kadang dia terlambat juga sampai ke destinasi ... Kalau dia solat lagi lah dia lambat ... Dan dia bertemu dengan seorang Ustaz bagi mendapatkan kepastian bolehkah dia buat begitu ... Apakah tindakan dia betul ...

Ustaz menjawab, janganlah membuat begitu ... Takkanlah solat sekejap pun tak boleh ... Disebabkan anda nak kejar masa, saya bagi sedikit cadangan ... Waktu zohor nanti, awak berhenti untuk solat ... Tapi awak solat benda yang wajib je ... Yang sunat awak tak payah buat ... Wirid lepas solat tak payah buat ... Tapi jangan solat dalam keadaan gopoh ... Cuba buat dulu ...


Pemandu lori itu mengangguk lalu dia pun mula melakukan solat zohor apabila sampai waktunya ... Beliau mengambil masa dalam 4-5 minit untuk solat ... Hasil daripada beliau solat zohor itu, beliau tiba ke destinasi 15 minit lebih awal berbanding dengan sebelum ni yang beliau tidak solat zohor ... Langsung tak de jem ... Lancar je perjalanan beliau ... Subhanallah ... Inilah kuasa Allah ...

Kejadian ini memang kerap berlaku di dalam persekitaran kita ... Kita lebih mementingkan tentang perkara di dunia dan sanggup menepikan perkara yang benar-benar penting dan wajib iaitu solat ...

Ramai orang lebih mengejar masa tapi ramai yang terlupa bahawa Allah lah yang menciptakan masa ... Tiada satu pun zarah dalam dunia dapat bergerak melainkan dengan izin Allah tapi di mana kita meletakkan Allah di hati kita ?? Allah berkuasa atas segala-galanya ...

Contoh , jika kita ada 'appointment' dengan klien pukul 2 petang ... Pukul 1 kita dah sampai coffee house ... Tak nak terlambat sebab takut hilang projek ... Solat zohor lebur ... Habis waktu asar baru buat ...

Contoh lagi, Kita keluar rumah atas beberapa urusan, kemudian masuk waktu solat, tapi kita tangguhkan solat tersebut atas alasan pakaian tidak bersih, walhal islam mengutamakan kebersihan dan kita boleh juga bawak pakaian extra letak saja dalam kereta ... Kenapa perlu beralasan dengan Allah ...

Tapi bab solat, kadang nak habis waktu baru kita nak solat ... Langsung kita tak jaga sebab apa ? Sebab kita tak nampk hasil dia di dunia tapi kita lupa tentang akhirat yang kekal selama-lamanya ... Kita tak nampak pahala atau dosa datang bergolek-golek ... Dia yang memberikan kita rezeki, kesihatan malah segala-galanya tapi kita masih meletakkan Allah di tempat kedua berbanding urusan duniawi kita ... Layakkah kita dengan syurga Allah yang tiada tandingannya itu ??

Renungan dan peringatan untuk aku sendiri, suami yang tersayang, anak2 amanah ku, keluargaku serta kengkawan semua ... Semoga bermanfaat buat semua ...

Kisah Buah Mangga

Hai ... Kengkawan semua buat ape tu ? Mood bercuti dah semua ... Ramai yang dah balik, ramai yang sedang dalam perjalanan ... Ramai yang tersekat dalam kesesakan lalulintas ... Cukup sinonim ... Cuti ... Jalan sesak ... Waktu nie lah semua berebut-rebut kan ... Aku dok cam nie jer lah ... Raya Gombak jer ...


Kisah nyer berlaku minggu lepas ... Kami sekeluarga balik ke kampung BigBoss ... Disebabkan BigBoss akan bertugas dalam acara korban nanti maka memang tak balik ler raya haji ... Bermalam lah kami semalam jer ... Bebudak lah yang paling gembira ...

On the way nak balik Gombak balik, kami singgah rumah Abang BigBoss di Taman Saga, Mentakab ... Dah gelap dah masa tu ... Hahaha ... Asal datang malam jer sesat padahal dah banyak kali datang ... Lepak2 jap ... Makan nasi dulu ... Burppp, terima kasih, kenyang kami anak beranak ... Selesai makan bermula lah acara memetik buah mangga ... Yang sado sado jer bertugas, yang ayu jelita sambung buat "ketupat" ... Huhuhu ... Alhamdulillah, murah sungguh rezeki kami hari tu ... Dapat makan ... Dapat buah mangga epal ...


Banyak jugak kami ambik ... Tapi di pokok banyak lagi ... Bagi orang lain merasa sama ... 

Sedappp weiii ... Dah ler aku, BigBoss & Abang Long memang pencinta buah mangga nih ...

Mendapat arahan BigBoss supaya yang muda belia tu dibuat mangga asam boi ... Aku main campak-campak jer ... Alhamdulillah menjadik ... Pedasss ...

Yang masak memang makan terus ... Tak tunggu apa dah ... Alhamdulillah kejadian buah nyer cukup baik ... Tak de pun makhluk asing menjadi penghuni kat dalam ... 

Ramai yang terliur ker ? Mohon jangan kecam saya ... 


Untuk Anak ...



1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat “iyyakanakbudu waiyyakanastain” – yang ertinya “Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..”, mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan “Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia…..untuk faham agamanya “, [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi “. Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.



– Prof. Dr. Muhaya

HARI KARNIVAL SKGS 2016

Cerita hari Ahad lepas ... Sekolah anak aku ada kan Hari Karnival SKGS 2016 ... Ada sekali dulu panggil Hari Usahawan ... Senang cite zaman aku dulu panggil hari kantin jer, sama cam aku sekolah dulu-dulu ... Best lah jugak ... Tapi faktor cuaca menjadi kekangan plak bagi aku ... Banyak booth dibuka ... Ade roller blade,  ada basikal roda tiga, rumah hantu, mini zoo dan beberapa gerai jual barang- barang permainan ... Cikgu-cikgu pula menjual makanan dan minuman di kantin ... Sistem kupon digunakan ...

Bebudak nie bersemangat sungguh nak gie ... Tido malam pun awal ... Bangun pun senang ... Mandi pun cepat ... Maklum ler  ler nak perabihhh duit ... BigBoss tak de plak, lagi naik hantu lah depa ... Huhuhu ...

Jom skodeng gambar nyer ... Aku bawak Putra masuk Mini Zoo ... RM5/head ... Putra nih penakut ... Aku suh dia usik ular dia takut ... Huisshhh ... Kate nyer  ... Tengok iguana pun takut ... Burung pun dia takut ...

Burung nie bunyi nyer bising ... Sakit telinga ...

Nie kawan Putra ... Susah mandi ...

Suruh Putra posing tak mo plak dia ... Last last biar ibu jer lah ...

Fatiha pun takut ... Memula acah-acah berani ... Last last muka ketat pasal kena paksa posing ... Takut ya amat ... 

Tengah lunch setelah penat beraksi ...

Lepas tu masuk rumah belon ... RM5/head ... Putra suka sangat masuk sini .... Memula tu dia macam takut ... Sekali Fatiha pun masuk sini ... Berlari-lari lah dia dengan Fatiha dan kengkawan ... 





Tengok lah tu ... Tak ingat ape dah ... Berlari sana sini melompat-lompat ...

Kali nie Fatiha ngan kengkawan masuk rumah hantu ... Danial tak mo plak ... Penakut sebenar nyer ... Abang Long ngan Abang Ngah beli ikan laga ... Sebaik akuarium kecik memang dah ada kat rumah nie ... Duk sibuk membela lah sekarang nie ... Tak tau lah jangka hayat nyer ... Biasa nyer tak lama ...

Lepas tu apelagi, cari air lah ... Ke kantin kami ... Aku beli milo ngan sebungkus nasi lemak jer ... Buat alas perut sementara menunggu lunch nanti  ... OK lah tu jer ... Balik time ... Abang Long ntah mana merayau nyer, tu pasal takde dalam gambar ...