Showing posts with label Keluarga. Show all posts
Showing posts with label Keluarga. Show all posts

PUTRA BUAT KERJA SEKOLAH

Ramai yang cuti nampak nyer hari nie... Aku pun cuti jugak... Walaupun aku memang duk rumah jer hari-hari... So,  kami sekeluarga sarapan di luar... Agak lewat dah, biasa lah kan cuti... Masing2 liat nak bangun... 


Sebenar nyer aku nak cite pasal Putra ... Selama nie aku ajar secara tak lansung jer... Nyanyi lagu ABC... Ajar bilang 123 guna jari jer... Kalau nombor 1 - 5 tu dia tau dah walaupun aku tanya selang... Hehehe... Kadang-kadang aku saja duga dia,  suh dia kira ada berapa ekor burung or ada berapa buah kereta... Dapat lah dia jawab dengan betul... Alhamdulillah... 

Ada satu malam ari tu.... Abang2 & kakak nyer dah tido... Maklum ler kepenatan sekolah siang nyer... Yang dia nie masih segar bugar,  maklum ler dah tido petang nyer ... Kebetulan plak aku ada beli dia buku tulis untuk dia conteng2... Saje aku nak test dia tulis ABC... Tak pernah lagi aku suh dia tulis selama nih... Korang tengok lah hasil nyer... Aku pun tak tau lah nak marah ker... Nak gelak ker... Awat laa jadi lagu tu Putra oiii... 

Tengok tu tengah rajin sangat tu... 

Awat ler A terbalik plak tu? 

Adoiii laaa ... Hahaha... 
Keesokannya aku buat lagi... Kali nie ok lah... 

Kali nie huruf B tanpa dot dot dot... 

Huruf B ok plak... 

Tak pe nanti nanti kena ajar balik lah huruf A tu... Tak pun buat kan dot dot nyer... Bila dah mahir nanti baru ler buat terus jer... 

Chaiyok... Chaiyok... Putra...
Jangan malas malas... 


Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia dan akhirat ... Kau jadikanlah dia anak yang soleh, yang menjaga solat dan agamanya ... Menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... Tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Ameen ...

ULANGTAHUN PERKAHWINAN YANG KE-14 ...


Alhamdulillah ... Genap 14 tahun ...
Syukur tak terhingga ... Mudah-mudahan Allah panjangkan usia perhubungan ini  dengan iman dan ehsan ... Sangat bersyukur pada Allah atas segala apa yang dialami dan sentiasa hargai peluang hidup dan masa yang Allah kurniakan dalam dunia yang sementara ini.

Ya Allah... Yang telah menyatukan kami dengan ikatan yang sah, peliharalah dan suburkanlah cinta kami sebagai mana kami cinta padaMU dan RasulMu ... Dan lindungilah cinta kami dari godaan syaitan ... Aku bersyukur sangat-sangat ke hadrat Ilahi kerana dengan izin Nya memberi kebahagiaan kepada kami sekeluarga ... Walau dalam serba kesederhanaan ... 


Aku juga bersyukur kerana dikurniakan anak-anak yang sempurna (comel, cantik, bijak, hensem, sihat n ceria ...) 

Yang Dinantikan
~2017~
Insyaallah... 

Semoga kebahagiaan ini akan terus kami kecapi ... Semoga kami sekeluarga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan diberikan kesihatan yang baik  ... Moga perkahwinan ini akan terus dirahmati dan diberkati oleh Mu Ya Allah ...
Amiinn ...

~~~~~~~~~~~

Pernikahan atau perkahwinan,
Menyingkap tabir rahsia,
Isteri yang kamu nikahi,
Tidaklah semulia Khadijah,
Tidaklah setaqwa Aisyah,
Pun tidak setabah Fatimah,
Justeru, isterimu hanyalah wanita akhir zaman,
Yang punya cita-cita menjadi solehah.
Pernikahan atau perkahwinan,
Mengajar kita kewajipan bersama,
Isteri menjadi tanah, dalam pernikahan atau perkahwinan,
Kamu langit penaungnya,
Isteri ladang ternakan, kamu pemagarnya,
Isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya,
Isteri adalah murid, kamu mursyidnya.
Isteri bagaikan anak kecil tempat bermanjanya,
Saat isteri menjadi madu kamu teguklah sepuasnya,
Seketika isteri menjadi racun kamulah penawar bisanya,
Seandainya isteri tulang yang bengkok berhatilah meluruskannya.
Pernikahan atau perkahwinan,
Menginsafkan kita perlunya iman dan takwa,
Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah S.W.T,
Kerana memiliki isteri yang tidak sehebat mana,
Justeru, kamu akan tersentak daripada alpa,
Kamu bukanlah Rasulullah S.A.W,
Pun bukanlah Saidina Ali R.A.
Kamu suami akhir zaman yang berusaha menjadi soleh.
Aku wanita akhir zaman yang punya cita-cita menjadi solehah..
Amin...

~~~~~~~~~~

Hogoh De Coco

Kejadian dah lama berlaku... Beberapa minggu yang lepas... Kami sekeluarga balik kampung BigBoss... Dah jauh jalan nyer mesti ler lapar dan dahaga... Walaupun bekalan dibawa, tak puas kate nyer ... Maka mengagau ler kami mencari kedai makan... Ternampak ler akan aku perkataan sup kambing... Kedai nyer kecik jer tepi jalan... Oleh kerana BigBoss dah kelaparan dan memang dia obses ngan kambing,  maka uturn lah kami anak beranak... Ikutkan ajer... 

Sebenarnya ada dua kedai kat situ,  satu kedai makan dan satu kedai minum nih... Wahhh, aku memang terliuq dah nengok berjenis air yang disediakan... Sorry kat bawah nie gambar kedai minum jer... 

Hogoh De Coco nama diberi,  bersesuaian dengan letak nyer di negeri Pahang... 

Kami semua order nie... Choclate orea rase nyer... Sedapppp gilerrrr... 

BigBoss order air kelapa nangka... Sedapppp jugak... 

Mi hoon sup,  nie order kedai sebelah... BigBoss order nasi putih + sup kambing... 

Nie antara menu kedai sebelah... Harga boleh tahan... Harap dapat tingkat kualiti servis... 

Gendang gendut tali kecapi ...
Kenyang perut suka hati ...

Dah selesai maka kami pun meneruskan perjalanan menuju destinasi... 

#HogohDeCoco 
Instagram : hogohdecoco 



HOT POT KING, PRIMA SRI GOMBAK, BATU CAVES


Alhamdulillah... Semalam telah berjaya menyelesaikan misi makan-makan group SMBK...

Misi utama adalah meraikan kepulangan sepupu Farrah Azwanee Amin yang dah setahun belajar di perantauan ... Juga meraikan pokcik Norzam Ujud yang kembali bertugas di Semenanjung Malaysia setelah bertahun-tahun bertugas di Sabah/Sarawak ...






Kami memilih untuk menjamu selera di Hot Pot King,  Steamboat & Grill ... Sebenarnya ada 3 cawangan iaitu di Seksyen 16, Shah Alam, Prima Sri Gombak,  Batu Caves dan yang terbaru kat Jalan Kuching ... Hasil undian ahli group kami memilih Cawangan Batu Caves... 

Kalau korang nak menikmati steamboat dan grill tanpa had (unlimited) dengan kadar bayaran yang berpatutan boleh ler ke HOT POT KING ... Banyak hidangan disediakan secara buffet ... Seafoods/veges/meatballzzz/marinated ayam ikan lembu kambing/fruit/ice cream/drinks/noddles/sauces ... Macam-macam ado... Makan sampai lebam... Bontuih kata orang nogori... 





Rata-rata ahli group berpuas hati ... Proses memenuhkan perut masing-masing memakan masa hampir 2jam... 

Cuma yang aku ralat skit masa kami sampai tu tak de pun meja yang telah disediakan untuk kami ... Sedangkan kakak aku dah buat booking hari sebelum nyer ... Kira buang masa jer lah dan membazir duit telefon kot...  Dah ler kami ramai dalam 25 orang... Mana plak kami nak tuju... Bertebaran dalam kedai... Sebaik Tuan Kedai cepat mengambil tindakan... Tu jer lah yang tak puas hati...  Tapi aku relax jer,  bersangka baik sebab masa tu hujan tengah lebat... 



Harga :
Dewasa : RM28. 90
Kanak2 (5-11 tahun) : RM14.45
Kanak2 (4 tahun ke bawah) : Free

So, kalau berminat, jom ler ...

HOT POT KING,  STEAMBOAT & GRILL

 ☎️For reservation: 
012-5583440 | 0125696325 🍴
No 1: Alam Aveneu 2, Shah Alam 
No 2 : Prima Sri Gombak, Batu Caves
No 3 : Boulevard Business Park, Jalan Kuching
Facebook 
Instagram 

Kisah Buah Mangga

Hai ... Kengkawan semua buat ape tu ? Mood bercuti dah semua ... Ramai yang dah balik, ramai yang sedang dalam perjalanan ... Ramai yang tersekat dalam kesesakan lalulintas ... Cukup sinonim ... Cuti ... Jalan sesak ... Waktu nie lah semua berebut-rebut kan ... Aku dok cam nie jer lah ... Raya Gombak jer ...


Kisah nyer berlaku minggu lepas ... Kami sekeluarga balik ke kampung BigBoss ... Disebabkan BigBoss akan bertugas dalam acara korban nanti maka memang tak balik ler raya haji ... Bermalam lah kami semalam jer ... Bebudak lah yang paling gembira ...

On the way nak balik Gombak balik, kami singgah rumah Abang BigBoss di Taman Saga, Mentakab ... Dah gelap dah masa tu ... Hahaha ... Asal datang malam jer sesat padahal dah banyak kali datang ... Lepak2 jap ... Makan nasi dulu ... Burppp, terima kasih, kenyang kami anak beranak ... Selesai makan bermula lah acara memetik buah mangga ... Yang sado sado jer bertugas, yang ayu jelita sambung buat "ketupat" ... Huhuhu ... Alhamdulillah, murah sungguh rezeki kami hari tu ... Dapat makan ... Dapat buah mangga epal ...


Banyak jugak kami ambik ... Tapi di pokok banyak lagi ... Bagi orang lain merasa sama ... 

Sedappp weiii ... Dah ler aku, BigBoss & Abang Long memang pencinta buah mangga nih ...

Mendapat arahan BigBoss supaya yang muda belia tu dibuat mangga asam boi ... Aku main campak-campak jer ... Alhamdulillah menjadik ... Pedasss ...

Yang masak memang makan terus ... Tak tunggu apa dah ... Alhamdulillah kejadian buah nyer cukup baik ... Tak de pun makhluk asing menjadi penghuni kat dalam ... 

Ramai yang terliur ker ? Mohon jangan kecam saya ... 


PROGRAM KUKUH ANJURAN FAMA

Kisah Jumaat lepas ... Tak menyempat-nyempat nak cerita ... Kebetulan kalau hari Jumaat BigBoss tak kerja pagi ... Lepas Solat Jumaat baru bengkel bukak ... Maka ke sini lah kami Jumaat lepas bersama Putra sape lagi ... 

FAMA Selayang 


FAMA dengan kerjasama beberapa agensi lain telah menjalankan Program Kukuh ... Kalau ikut poster tu, segala buah-buahan adalah terus dari ladang ... So, kira nyer buah-buahan segar lah kan ... Kalau ikutkan kata nyer harga pun murah skit ler ...

Buah Nenas ... Sape plak pie tinggal buah cempedak kat bawah tu ... Huhuhu ... Sebaik aku masih kuat iman nyer ...

HUisshhh ... MakCik baju merah tu sibuk membeli nampak ... Hati2 beg tu nanti kena seluk plak ... Buah ape tu eak ... Bukan buah tembikai susu ... Seakan-akan ...

Membeli buah kegemaran masing-masing ... Duit ... Duit ... Ehhh, aku ker yang baju merah tu ...

Tujuan utama ke sini nak rasa buah nie lah ... Buah dari negeri di bawah bayu ... Sabah ... Buah Tarap kata nyer ... Sob ... Sob ... Sob ... Tapi sayang nyer buah nie dah habis dulu ... Usahkan nak beli ... Nak rasa pun tak mandang dah ... Laku keras ...

Dalam banyak-banyak gerai tu ... Gerai Buah Durian ler paling ramai peminat ... Tapi harga boleh tahan jugak ... Harga jual dalam timbangan ... Takde jual longgok longgok lagi ...

Macam-macam ada ... Tengok BigBoss tu menonong jer ... Tak tau cari ape ...

Mak aiii besar nyer buah nagka ...

Jagung ... Jagung ... Nie pun ramai jugak yang membeli ... Ada makcik-makcik yang terlebih rajin memilih buah kat bawah tu ... Aku sauk jer yang dah siap dibungkuskan tu ...

Alhamdulillah ... Putra dapat merasa buah durian ... Nampak gaya nyer penggemar buah durian jugak nih ...

Sekian ... Jom balik makan buah ...



Aidilfitri 2016

Alhamdulillah Rabu lepas bersamaan dengan 6 Julai 2016 semua umat Islam menyambut Syawal setelah sebulan berpuasa ... Kami sekeluarga beraya di Gombak kali ini ... Syok ??? Biasa biasa jer ... Alhamdulillah semua adik beradik aku bali, so gegak gempita jugak ler rumah uwan dengan keletah anak masing-masing ... Seawal 8.30 pagi semua nyer bergegas ke surau berdekatan untuk menunaikan semayang raya ... Malas nak cite banyak2 meh ler nengok gambar-gambar tak semenggah kami ...

Borak-borak ... Makan-makan ... Sambil menunggu jemaah surau bertakbir ...

Menyambut ketibaan jemaah ...

Salam ngan Mak Abah ...

Anak-anak bersalaman ...

Sambil menunggu sedekah daripada PokCik dan MokCik ...Terima kasih ...

Lepas habis aktiviti bersalam-salaman sambil mengumpul duit raya ... Maka harus lah diadakan sesi bergambar ... Inikan raya ...

Keluarga Besar Kami ...

Free style ...

Mak ngan Abah aku ...
Semoga dikurniakan kesihatan yang baik dan sentiasa dibawah rahmat Ilahi ...

Keluarga Along ...

Kami Sekeluarga ...
Panas weiii ...

Keluarga Faizal ...

Keluarga Faiz ...
Insyaallah ada pertambahan ahli tahun depan ...
Alhamdulillah ...

Lepas habis sesi bergambar , kami sekeluarga bergerak balik ke Jengka 17 ... Agak lewat jugak lebih kurang pukul 11 pagi ... Raya di Jenka pun biasa-biasa jer ... 

Masa nie dah nak gerak balik ke Gombak ...

Putra nak merajuk dah ...

Bergambar lah selagi boleh ...
Senyum ... Senyum 

Alhamdulillah kerana diberi kesempatan beraya bersama dengan orang-orang yang aku sayang ... Semoga kita semua sentiasa dibawah rahmat Ilahi ... 
Lepas tu ... Lepas tu ... Lepas tu ...
Hmmm ...