Showing posts with label Anak. Show all posts
Showing posts with label Anak. Show all posts

PUTRA BUAT KERJA SEKOLAH

Ramai yang cuti nampak nyer hari nie... Aku pun cuti jugak... Walaupun aku memang duk rumah jer hari-hari... So,  kami sekeluarga sarapan di luar... Agak lewat dah, biasa lah kan cuti... Masing2 liat nak bangun... 


Sebenar nyer aku nak cite pasal Putra ... Selama nie aku ajar secara tak lansung jer... Nyanyi lagu ABC... Ajar bilang 123 guna jari jer... Kalau nombor 1 - 5 tu dia tau dah walaupun aku tanya selang... Hehehe... Kadang-kadang aku saja duga dia,  suh dia kira ada berapa ekor burung or ada berapa buah kereta... Dapat lah dia jawab dengan betul... Alhamdulillah... 

Ada satu malam ari tu.... Abang2 & kakak nyer dah tido... Maklum ler kepenatan sekolah siang nyer... Yang dia nie masih segar bugar,  maklum ler dah tido petang nyer ... Kebetulan plak aku ada beli dia buku tulis untuk dia conteng2... Saje aku nak test dia tulis ABC... Tak pernah lagi aku suh dia tulis selama nih... Korang tengok lah hasil nyer... Aku pun tak tau lah nak marah ker... Nak gelak ker... Awat laa jadi lagu tu Putra oiii... 

Tengok tu tengah rajin sangat tu... 

Awat ler A terbalik plak tu? 

Adoiii laaa ... Hahaha... 
Keesokannya aku buat lagi... Kali nie ok lah... 

Kali nie huruf B tanpa dot dot dot... 

Huruf B ok plak... 

Tak pe nanti nanti kena ajar balik lah huruf A tu... Tak pun buat kan dot dot nyer... Bila dah mahir nanti baru ler buat terus jer... 

Chaiyok... Chaiyok... Putra...
Jangan malas malas... 


Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia dan akhirat ... Kau jadikanlah dia anak yang soleh, yang menjaga solat dan agamanya ... Menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... Tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Ameen ...

SELAMAT HARI LAHIR ABANG NGAH

SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-10 DIUCAPKAN KEPADA PUTERA KE-2 KAMI MUHAMMAD DANIAL FATHULLAH B. SHAHDAN


Selamat Hari Lahir Abang Ngah ... Semoga sentiasa sihat n ceria selalu. Abang Ngah dah besar, kena jadi budak baik, dengar cakap ibubapa, jangan cepat marah, hormat orang tua, jangan degil .... Belajar rajin-rajin biar jadi orang pandai. Yang paling penting Jangan Lupa Solat ...


Berbasikal di Taman Tasik Titiwangsa ... Masih lagi manja ... Tapi dah ada sedikit keberanian ... 


Sangat2 suka membaca ... Banyak juga dah koleksi novel nyer ... Tak ralat kalau beli buku kat dia ... Boleh ulang baca balik ... 


Suka jugak aktiviti lasak macam nie ... Tapi rasa takut &_><%_ tu masih ada ...


Ya Allah, Kau terangilah hati anak-anakku dalam mendalami ilmu dunia & akhirat.. Kau jadikanlah mereka anak-anak yang soleh & solehah, yang menjaga solat dan agamanya.. menjaga kebajikan kedua ibu bapanya.. menjaga kebajikan mereka yang memerlukan.. tidak sombong dan pandai menjaga diri.. Amin ...

Danial Dah Khatan

Setelah lama menanti, akhir nyer, pagi tadi dengan bersemangat aku bangun pagi , ibu nyer yang terlebih excited ... Buat ape2 yang patut , kejutkan BigBoss, Danial dan yang lain2 ... Kali nie aku n BigBoss memilih Masjid As Syakirin sebagai tempat berkhatan ... Kebetulan masjid mengadakan majlis berkhatan beramai-ramai ... Danial pun cam berminat, tu yang terus register ... 

Pukul 7.10pagi kami dah gerak dari rumah ... Awal jugak kami sampai tak de lagi bebudak lain ... Kuliah subuh pun masih berjalan ... Alhamdulillah sarapan pagi disediakan ... Sarapan ler kami lagi sekali ... Selesai sarapan majlis pun bermula ...

Teruja tengok bomba sampai ...


Berkumpul beramai-ramai depan masjid ...

Didahului dengan ucapan dan bacaan doa ...

Semburan air oleh pihak bomba ...
Gembira bebudak nih ...
Danial dah menggil sejuk ...




Salin pakaian dah ... Tunggu giliran jer ..

Kesemua peserta adalah 16 orang ... Danial no.10 ... Memula nampak ok jer semua ... Bila majlis dah start, ada jugak la yang buat drama kat dalam bilik rawatan tu ... Alhamdulillah, Danial ok ... Sengeh jer dia ... Terima kasih pada atok dan mak long kerana datang memberi sokongan moral ...

 
Tengok tu punyer lah bosan, berguling-guling dah Putra ... Sebaik kawasan masjid nie bersih dan luas senang ler skit ...

Alhamdulillah semua nyer selamat ... Selesai jer kami terus balik ... Gambar dah selesai lupa plak nak snap ...

Cerita Abang Long nyer dulu kat SiNi ...

 






Putra In Action

 Hari nie aku malas nak bercerita ...
Tengok gambar jer lah ...
Cerita di sebalik gambar lebih ikhlas kot ...
Takde tokok tambah ...








Gambar mana paling WIN ???

Majlis Anugerah Kecemerlangan SKGS 2015

Seperti biasa apabila tiba akhir tahun semua sekolah akan mengadakan hari penyampaian hadiah ler ... Itu lah aku panggil dulu-dulu ... Sekarang nie dah jadi Majlis Anugerah Kecemerlangan ... Kira nyer sape-sape yang cemerlang akan menerima anugerah, tak kira lah akademik ataupun kokurikulum ...



Alhamdulillah Majlis Anugerah Cemerlang Sekolah Kebangsaan Gombak Setia 2015 kali ini dirasmikan oleh Tn. Hj. Abdul Rahim B. Kamaruddin ... Panjang  ucapan Tn. Hj. tadi macam ceramah politik pun ada ... Hehehe ... Sssshhh ...



Aku semalam dikehendaki hadir ke sekolah sebab salah seorang anak aku menerima anugerah cemerlang ... Punye lah suka anak aku ... Hehehe ... Abang Long dulu pernah jugak dapat ... Tapi tulah sekali nyer ... Lepas-lepas tu tak de dah ... Harap-harap yang sorang nie kekal lah prestasi nyer ...


Princess dapat no. 1 dalam kelas ...

Merasa lah naik atas pentas ... Alhamdulillah ...

mmmm
Tahniah ... Kekalkan prestasi ...

Princess aku sorang nie memang susah nak senyum ...

Cantik tak hadiah nyer ... ?
Aku lagi suke kalau ditukar kepada hadiah yang berupa benda-benda yang dia boleh guna ... Seronok lah skit dia ... Cam beg sekolah ker, set mewarna ker, set buku cerita ker  ... Bagi aku lah hadiah macam tu lebih sesuai untuk tahap 1 ... 

Ape-ape pun Alhamdulillah dan Tahniah ... Kekalkan prestasi ...
Bak kate BigBoss "Nombor x penting ... Yang penting hang kenai tuhan hang yang SATU ..."

"Ya Allah, aku berjanji kepadaMu, anak ini akan ku didiknya menjadi seorang insan yang beriman dan bertakwa kepadaMu ya Allah. Insya,Allah. Itu janjiku padaMu!!"


















Selamat Hari Lahir Abang Ngah

SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-9 DIUCAPKAN KEPADA PUTERA KE-2 KAMI MUHAMMAD DANIAL FATHULLAH B. SHAHDAN

 
Selamat Hari Lahir Abang Ngah ... Semoga sentiasa sihat n ceria selalu. Abang Ngah dah besar, kena jadi budak baik, dengar cakap ibubapa, jangan cepat marah, hormat orang tua, jangan degil .... Belajar rajin-rajin biar jadi orang pandai. Yang paling penting Jangan Lupa Solat ...


Semoga membesar dengan sihat walafiat ... Tak mo sakit kepala dah ... Semua orang risau ... Semua orang susah hati ... Ikuti kisah nyer kat Danial Sakit Kepala ...

 
Berani budak nie pegang ular ... Abang Long pun tak mo, aku lagi ler ...

Ya Allah, Kau terangilah hati anak-anakku dalam mendalami ilmu dunia & akhirat.. Kau jadikanlah mereka anak-anak yang soleh & solehah, yang menjaga solat dan agamanya.. menjaga kebajikan kedua ibu bapanya.. menjaga kebajikan mereka yang memerlukan.. tidak sombong dan pandai menjaga diri.. Amin ...

Ada bakat ?

Aku pun tak tau apesal orang dalam rumah nie suka main cat plak sekarang ... Daripada BigBoss sampai lah ke anak2 ...

Ari tu aku upload gambar nie kat FB, banyak dapat like dan komen-komen yang positif ... Sebenar nyer gambar tu BigBoss lukis ... Tak siap lagi tu ... Fatiha tu berlakon jer lebih ... Boleh dapat anugerah tak ? 

Putra pun tidak ketinggalan nak jugak turut serta ... Bukan main lagi dia ... "Our artist in making" kate BigBoss aku ... Ehh, betul ker tu ... Huhuhu ... 

Ni lah hasil terbaru ... Amacam cantik tak ? Bagi aku yang takde bakat seni lansung, lukisan ini sangat cantik ... Errkkk, agak-agak ade ker yang nak beli lukisan tu ? Huhuhu ... Agak-agak boleh bukak galeri tak nanti ?


Putra ... Sel-sel Otak Semakin Berhubung ...

Hmmm ... Lama dah tak cite pasal perkembangan anak2 ... Kali nie nak cite pasal Putra ... Oh! Dia semakin bijak ... Semakin banyak cerita nyer ... Jangan dibiarkan berseorangan ada jer projek yang dibuat nyer ... Jom skodeng ...

Haaa tengok ... Dah jadi Hantu Bedak ... Sakit perut kami ketawa guling2 ... Memula tu dia cam pelik kakak nyer gelak kan dia ... Peh tu aku pun amek ler gambar selfie nie and tunjuk kat dia ... "Huisshhh" kate nyer ... Adoiiilaaa ... Satu rumah bau bedak malam tu ...

Haaa nie lagi satu ... Dah pandai mintak pen, pensel dan buku ... Aku plak tiba kena jadi pandai melukis ... Memula tu OK lah suh lukis mata, hidung, mulut ... Peh tu suh plak lukis pokok, buku, kapal terbang ... OK lagi tu ... Lepas tu ada ker suh lukis dinosaur, beruang dan monyet ... Tak tercapai dek akal aku ... Tu aku biar kejap jer tu, dah muka diconteng nyer ...

Nie kartun yang dia suke tengok Shaun The Sheep ... Jangan tukar channel lain mengamuklah dia ... Ajak mandi pun takmo dah ... Jangan nakal cam kambing tu dah ler ...

Robot merah ... Dah pandai mintak mainan ... Habis lah ... Terbang $$$ ...

Nie baru jer semalam dia pau aku ... Ayat mintak tu penuh lemah gemalai meruntun jiwa aku ... "Ibuuu, Putra nak kete nie boleh ? Boleh ibu ?" ... Sambil senyum sampai telinga ... Haisshhh ... 

Alhamdulillah ... Anak IBU semakin bijak ...

Selamat Hari Lahir Abang Long

SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-12 DIUCAPKAN KEPADA PUTERA SULONG KAMI MUHAMMAD LUQMAN ALIFF B. SHAHDAN



Selamat Hari Lahir Abang Long ... Semoga sentiasa sihat n ceria selalu. Abang Long dah besar, kena jadi budak baik, dengar cakap ibubapa, jangan cepat marah, hormat orang tua, jangan degil .... Belajar rajin-rajin biar jadi orang pandai. Yang paling penting Jangan Lupa Solat ...


Esok Abang Long akan menduduki peperiksaan UPSR ... Harap Allah s.w.t terangkan hati dan lapang kan dada Abang Long untuk menjawab peperiksaan nanti ... Doakan eak kengkawan ...

Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia & akhirat.. Kau jadikanlah dia anak yang soleh, yang menjaga solat dan agamanya ... menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... tidak sombong dan pandai menjaga diri.. Ameen ...

 *pssttt :- Sepatut nyer nie entry semalam tapi tak sempat nak post  ....

Welcome September

Kejap jer dah September ... Harap bulan nie lebih baik ... Dan semakin baik ...

Bulan nie hari lahir Abang Long ... Bulan nie jugak lah Abang Long peksa besar ... Lagi seminggu jer lagi nak peksa UPSR ... Aku tengok dia relax jer ... Aku yang debor nyer ... Aku jenuh membebel ... Pot pet pot pet ... Abang Long jangan marah tau ... IBU nak Abang Long berjaya ... Cuba sehabis baik ...


Danial Sakit Kepala ...

Kisah nyer bermula apabila anak2 demam berjemaah ... Tinggal Abang Long jer yang sihat masa tu ... Yang paling teruk Putra ... Ikuti kisah nyer di SiNi dan SiNi ... Masa nih, Danial & Fatiha pun demam, atas nasihat para jururawat dia orang pun di bawa ker Hospital Selayang juge ... Dan telah disahkan bebas dari wabak denggi masa tu ... Lepas jer Putra keluar hospital, Fatiha dah ok, tapi Danial masih kurang sihat ... Kadang-kadang mengamuk-ngamuk mengatakan dia sakit kepala ... Masa nih dah start tak datang sekolah ... Sekolah pun sehari pergi peh tu ponteng dua ari, peh tu pergi balik ... Beberapa kali ker hospital, dan dah dapat ubat2 yang bersesuaian ngan umur ... Tapi aku sebagai seorang ibu perhatikan masih sama jer ... Kesakitan masih berlaku tak tentu masa ... Sampaikan ada dua kali kejadian cikgu call dari sekolah cakap Danial tak sihat ... Kena lah aku gie ambek Danial kat sekolah, berdukung ler bawak balik rumah ... Sebaik ler sekolah depan umah jer ... Kalau korang tengok masa nih, aku nampak tenang jer, cam tak de ape2 yang berlaku tapi dalam hati, Ya Allah ...Tuhan jer yang tahu ... Beberapa kali berjuraian air mata, tapi tak de sape tahu ... Takmo bagi yang lain-lain tu down terutama nyer Mak & Abah ...

Masa nih Danial tengah sakit sangat sampai mintak ubat tahan sakit yang cocok punyer ... 
Tertido dah tu ...

Ramai jugak yang macam tak percaya Danial nih sakit kepala ... Kot2 dia berlakon coz of stress ker ... Hmmm, aku pun tak tau ler nak cakap ... Dah jenuh siasat, tapi tak de bukti-bukti yang boleh mengukuhkan pernyataan tersebut ... Lagi satu Danial nih memang jenis bercerita kalau ada ape2 kat sekolah yang dia tak puas hati or tak tau ...Masa Danial nih kena sakit kepala pun tak tentu ... Pagi, petang, malam ... And yang paling mengejutkan aku boleh tengah syok2 tido tu dia terjaga meraung-raung cakap kepala dia sakit ... Tak ker confuse aku tu ... Kekerapan sakit kepala semakin kerap, kalau pada mule nyer selang sehari, peh tu hari-hari, and paling teruk dua kali sehari ... Ya Allah, sedih nyer lah tengok Danial meraung-raung masa tu, memang sakit sangat-sangat coz habis timbul urat2 nak ker kepala tu ...Masa nih nak suh makan ubat pun susah sangat ... "Makan ubat pun pun sakit jugak" ... Masa nih memang nampak lah ubat2 tuh tak memberi kan kesan dah ... Sorry ler kengkawan, keadaan amat serabut masa tu, so memang tak ingat ler tarikh-tarikh penting kejadian sakit kepala nih berlaku ... 


Jumpa Dr. coz malam sebelum nyer kena sakit kepala yang agak lama, masa bawak jumpa Dr. nih sakit kepala dah ok, so macam main-main jer kan ... Dr. pun macam tak percaya ... Nak bagi ubat pun, tak tau dah coz ubat yang dapat tu dah tinggi ler dos nyer untuk Danial ... So, mintak masuk wad supaya Dr. boleh siasat ...

Masuk Wad 8B jugak ... Sama ngan Putra ari tu, cuma katil jer lain ...

Muka tak berapa larat, senyum terpaksa 


Masa di Hospital Danial menjalani beberapa prosedur ... Memula sekali periksa mata ... Sebab kalau ikut Dr rabun & silau pun boleh menyebabkan sakit kepala ... Rabun xde, silau yang agak kuat, Dr nasihat kan buat spek ... Cam ner lah nak buat spek dah kalau orang nyer dalam wad ... Lepas tu Dr suh peksa kot2 ada sinus, sebab Dr cakap kalau bebudak ada sinus pun boleh menyebabkan sakit kepala ... Masa aku bawak Danial xray untuk sinus nih ari Jumaat, so BigBoss balik untuk semayang Jumaat, tinggal ler aku sorang ... Prosedur-prosedur nih memakan masa yang lama ... So, Danial dah nak mengamok-ngamok dah ... Sebaik ler anak sedara aku ade masa nih, dia ler yang tolong aku menenangkan si Danial nih ... Masa nih Dr pun Danial nak sepuk tau ..."Sakit ler ... Tak tahan ... Tak tahan ..." Ya Allah masa nih memang ler mengharapkan bantuan Yang Maha Kuasa jer untuk meredakan sakit kepala Danial nih ... Dah ler BigBoss takde ... Kudrat aku yang kuat mana nih gigih jugak mendokong Danial nak bawak balik ker wad ... Huffhhh ... Mencabar sungguh ... 

Jiran Danial di wad; Kugentiran ...

Sepanjang Danial di wad BigBoss ler yang jaga ... Aku dapat datang siang jer, Putra, Mak aku yang jaga, sian Uwan ... Sian kat Putra jugak masa nih ... Dah ler baru baik dari demam denggi ... Dan yang paling sedih nyer aku terpaksa bagi Putra susu segar coz aku memang tak de buat stok susu ibu kot kot ade emergency ... Sian uwan nyer jenuh memujuk Putra minum botol ... Sorry Putra, ibu terpaksa ...

Danial belajar ...

Sebaik ler ade sekolah nie ...
Tak de ler Danial boring sangat ...


Masa nih tengah hot Kes MH370 ...Aku pun gigih ler membawa alatulis & buku untuk Danial hilang kan keboringan nyer ...


Macam-macam jadi masa Danial masuk wad nih sebenar nyer ... Setelah semua prosedur telah dibuat, peksa mata, peksa hidung ... Tapi semua nyer tak memberikan bukti-bukti nyata ape kah penyakit Danial, so Dr dah macam nak suh balik rumah jer ... Tapi kita orang berkeras jugak, bertekak ler skit dengan dr-dr tu ... Sampaikan Ketua Jabatan pun ada ... Kena ler sembur skit2 ... Ade ker nak suh kita balik and continue ubat yang ade sedang kan memang dah tau ubat2 tu tak memberikan kesan ... Kita orang tanya lah pasal prosedur CT Scan or MRI ... Dia orang macam keberatan nak buat coz Danial tak menunjukkan lansung tanda-tanda yang memerlukan prosedur2 tu dibuat ... Hmmm, hangin betul aku ngan BigBoss masa nih ... Bertekak lagi ... Dalam hati aku, takkan ler nak tunggu dah kritikal baru nak buat prosedur2 tu ... Bukan guna duit dia orang pun kan untuk menggunakan peralatan untuk menjalani prosedur2 tu ... Huh ... Hangin tol masa nih ...

Hasil keras kepala kita orang, bertekak dua tiga kali ... Baru ler satu tarikh untuk menjalani MRI dibuat ... Appointment orang putih kate ... Berdebar-debar plak aku, BigBoss kate prosedur nie agak lama & bising ... Macam-macam bunyi ade, macam nak jadi transformers jer kate nyer ... Aku plak yang cuak ...Disebabkan Danial nih kanak2 prosedur dijalankan pagi, kenalah dia berpuase ... Maka macam ada lah tanda2 nak mengamok lapar + macam nak kena sakit kepala lagi masa tuh ... Dapat ler ubat untuk menidurkan Danial ... Jenuh pujuk makan ubat, tapi takde plak dia nak tertido lepas makan ubat tu ... Haisshhh ... Berdebar-debar dah aku ... Danial dah dibaringkan atas katil dan dah bersedia untu ditolak ker Bilik MRI ... Sampai kat Bilik MRI, Pakar Bius dah ade, Pakar Kanak2 pun ade, beberapa prosedur lagi dilakukan untuk menidurkan Danial ... Tak lama lepas tu tertido ler Danial ... Baru jer nak angkat Danial untuk diletakkan di Mesin MRI tu, ada sesuatu berlaku ... Kejadian yang sampai ari nie aku fikir, haisshhh ... Boleh bilik tu banjir, so semua prosedur kat bilik tu dibatalkan kot2 kena kejutan elektrik plak kang ... Masa nih hanya Yang Maha Kuasa jer tempat mengadu ... Aku redha dengan ujian Mu Ya Allah ... 

Kita orang pun tak tau nak cakap ape ... Berjalan pulang ke wad 8B ... Dalam beberapa langkah jer tak lama lepas tu "Puan Hani, tak pe lah kita try CT Scan" ... Walaupun aku tau CT Scan nih agak merbahaya, tapi nak wat cam ner ... Danial pun dah tido, takkan nak biar kan jer, cam rugi plak ... Sekali lagi aku berdebar-debar,  sebaik ler prosedur nyer tak lama ...Berkampung ler kami kat wad dulu sementara nak tunggu result nyer ... Alhamdulillah, tiada tanda-tanda yang menunjukkan terdapat nyer ketulan darah, lebihan air ker or ape2 lah yang luar biasa ... Alhamdulillah sesangat ... Tak terkira rase nyer ... Masa nih Dr. dah set tarikh baru untuk MRI jugak ... Dr. bagi Danial balik rumah dulu ... Bertimbun-timbun bekalan ubat diberikan, begitu juga pelbagai nasihat ... Danial punye lah gembira, melompat-lompat sambil berlari satu wad 8B tu ... Habis sume orang tau dia dah boleh balik ...

Alhamdulillah ... Mengambil peluang setelah dibenarkan keluar hospital, kami pun ke kedai membuat spek mata untuk Danial, susah jugak nak cari yang sesuai ... Hijau juge yang menjadi pilihan ... Kami juga mengambil kesempatan itu membawa Danial menjalani rawatan alternatif ... 

Alhamdulillah selepas keluar hospital tiada lagi kejadian sakit kepala ... Masih meneruskan ubat-ubatan yang dibekalkan ... Hasil Ujian MRI juga memberi kelegaan kepada kami ... Tiada yang luar biasa ... Alhamdulillah ... Alhamdulillah ... Alhamdulillah ...

Hensem tak saya ??

Sorry kengkawan ... Lambat publish entry yang nie ... Mengambil masa nak mengarang tu ... Dengan perhatian yang lebih sikit perlu diberikan kepada Danial & Putra ... Sibuk ler konon ...