Search This Blog

Ajak Ajak Ayam


Kisah yang nak diceritakan nie berlaku pagi tadi ... Kisah Putra dan BigBoss ... Seperti biasa BigBoss akan ke tempat kerja pukul 9.30 pagi ... Putra nih plak semakin berhubung sel-sel otak nyer ... Semakin banyak akal nyer ... Kalau dulu bangun tido terus mandi ... Laa nie macam-macam alasan ... Lapar lah ... Nak tengok tv lah ... Grrr ...


So, sedang BigBoss bersiap-siap nak gie keje ... Dia pun sibuk lah jugak ...

Putra : Abah nak gie mana ?

BigBoss : Nak gie Amerika lah ...

Putra : Nak ikut ...

BigBoss : Tak bleh, Putra tak mandi lagi ...

Muka Putra dah masam mencuka dah ...

BigBoss : Abah nak gie keje lah ...

Putra : Oooo 

BigBoss : Nape ? Putra nak ikut ker ?

Putra : Nak ... Nak ...
Muka pun banyak manis ...

BigBoss : Ehhh, mana boleh ... Abah ajak-ajak ayam jer ...

Putra : Mana aci ...

Aku : Hahaha 


Korang rase kenape Putra cakap mana aci ? Aku rase mesti dia ingat Abah nyer xmo bawak dia tapi nak bawak ayam pie keje ... Hehehe ...

Adoiii laaa ... Anak oh anak ...


Meh kita belajar skit ...

Peribahasa : Ajak-ajak ayam

Maksud : Mempelawa / menjemput dengan tidak bersungguh-sungguh / tidak ikhlas

Contoh Ayat: 

Mujur dia tidak mahu mengikut saya kerana saya hanya ajak-ajak ayam.

"Kita tidak perlu hadir ke rumah Zali kerana dia ajak-ajak ayam sahaja", kata Amir kepada rakannya

4 comments: