Showing posts with label Nasihat. Show all posts
Showing posts with label Nasihat. Show all posts

SENYUM SEMULA


Mulut ini biar kita jaga elok-elok. Jangan guna untuk aibkan orang lain. Takut nanti ALLAH tarik nikmat berkata-kata...
🤐🤐🤐

Menegur dan mengkritik tak semesti sebab tak suka; Memuji dan memuja bukan bermakna sokong segala; Setiap tindakan, perlakuan malah perkataan perlu diambil kira dari dua sudut berbeza, positif dan negatif, tanpa meminggirkan langsung setiap satunya; Paling penting, semuanya dipertimbangkan dengan rasional, bukan emosional; Berasaskan iman dan ilmu, bukan rasa yang keliru; Pasti yang baik-baik saja keputusannya nanti... InsyaAllah...
🤔🤔🤔

Kepada yang ada dendam, lepaskanlah dan maafkn si dia, bukan untuk si dia, tapi sebagai tanda sayang kepada diri sendiri untuk membolehkn kita senyum semula...
😊😊😊

NAFAS TERAKHIR


Hidup bererti ujian ... Namun, ia bukan penamat kehidupan ... Panjatkan doa kepada-Nya ... Mohon jadikan setiap ujian sebagai pencetus semangat untuk terus mara mencapai bahagia yang diredhai-Nya ...

Kita tak mungkin miliki segala yang kita ingini malah ada masanya kita perlu terima sesuatu yang tak kita inginkan sebagai 'bayaran' atas 'harga' sesuatu yang kita miliki...

Di saat kita sedang menarik nafas, ada yang telah pun menghembuskan nafas yang terakhir. Bersyukurlah kerana masih diberi peluang untuk hidup...

Manusia merancang, Allah juga merancang... Sesungguhnya perancangan Allah adalah yang terbaik ... 

JATUH TERSUNGKUR


Kengkawan... Ingatlah... 
Terkadang jalan yang lurus berlaku banyak kemalangan kerana kelalaian dan ingin cepat sampai ... Begitu juga dengan kehidupan ini terkadang kesenangan menyebabkan kita leka dan lalai hingga akhirnya jatuh tersungkur ...

Kerana itu beringatlah wahai kengkawan semua, kesenangan tidak akan kekal selamanya... Langit tidak selalu cerah, kengkadang ada mendung kelabu... Laut tidak selalunya tenang kadang ada ombak dan badai... Begitu juga dengan kehidupan ini tidak selamanya sihat, akan ada masa sakit demamnya... Hanya mereka yg pernah sakit dapat merasai nikmat kesihatan... 

Bersyukurlah kerana Tuhan masih memberi kita masa sihat... Gunakanlah dengan sebaik mungkin...

HUTANG PUNYA PASAL


Kawan rapat jadi musuh
Adik beradik bergaduh
Saudara mara bermasam muka

Masa nak pinjam manis je. Dah dapat senyap pula.
Orang yang memberi hutang pula yang jadi segan nak minta sebab banyak alasan.
Yang berhutang relaks je, macam tak ada apa.

Ingatlah, amalan orang yang berhutang ni tergantung, jiwa pun tak tenang, hidup tak berkat.
Nak selamat jauhilah berhutang, hatipun tenang.
Berhutang hanya merosakkan silaturahim sesama insan.

Peringatan untuk diri sendiri.

TAZKIRAH JUMAAT #68 | LEWAT MENITI TITIAN SIRAT

Kali nie saya nak kongsikan kisah yang diceritakan oleh seorang  ustaz... Aku dapat nih dari group wasap... 

Ustaz, apa jadi kalau kita TAK REDHA atas kesalahan orang lain yang orang tu buat pada kita?"



Jawapan ustaz ringkas ja, 

tapi agak menyentap jiwa :

"Jika dua ekor kambing bergaduh sekalipun, di Akhirat kelak akan ditanya oleh Allah."


Jika kita tak redha, 
Tak maafkan orang lain, 
Kita akan LEWAT 
MENITI TITIAN SIRAT.

Ia akan MELEWATKAN 
AMALAN KITA DIHISAB. 
Mahu ke? 

SEBAB Allah nak kita selesaikan dulu kes kita ni dengan orang-orang yang kita tak redha tu. Sorang-sorang akan datang menghadap kita minta maaf. Nak ke? 

Sedangkan, semua orang sepatutnya berlumba-lumba mahu segera ke SYURGA. Kita asyik berfikir lagi nak meredhai ke tak, mengampunkan ke tak.


Sekarang, tanya balik pada diri sendiri, berbangga ke kita dengan prinsip "Merangkak la korang cari aku di Padang Mahsyar nanti..!"

Sebab, bukan dia yang tertangguh masuk ke Syurga, malahan kita juga.

Urusan kesalahan dia tu biarlah Allah selayaknya membalas.

Biarlah Allah menghakimi.

Biarlah dia ditanya dihadapan Allah kelak.

Memaafkan orang lain takkan dapat membaiki masa silam, tapi akan memperbaiki masa hadapan kita.

Kita akan lebih tenang.
Inshaa Allah.

*Maaf ... Kebanyakan entry ilmiah agama saya perolehi dari pelbagai sumber ... Rasa nak simpan dan nak kongsi dengan kawan-kawan ... Kebanyakkan nyer dari group wasap ... Saya jarang menulis entry ilmiah agama kerana saya rasa saya tak layak menulis dalam bidang tu ... Saya tak mahir dalam bidang tu nanti orang cakap ajaran sesat plak ... Hadis palsu ... Huhuhu ... Maaf ...

Semoga bermanfaat buat kita semua ...

*HIDUP INI TERLALU SINGKAT UTK MEMBENCI SESAMA SENDIRI. SAYA MEMOHON MAAF KEPADA ANDA SEMUA ANDAI BERLAKU SALAH SILAP YANG SENGAJA @ TAK DISENGAJAKAN. SAYA JUGA MAAFKAN SEGALA KESILAPAN  ANDA SEMUA DENGAN SAYA. 😉😉😉*

Kita Bukan Siapa Siapa Untuk Menilai Siapa Siapa


Renungan bersama....
Terima kasih kepada penulis kata2 indah ini... Seperti biasa aku kongsikan apa yang aku rasa patut aku kongsikan... Bukan kisah aku,  tapi aku dapat dalam group wasap aku... 

Seorang pemuda kehilangan kasutnya di laut, lalu dia menulis di pinggir pantai...
*LAUT INI PENCURI*

Tak lama datanglah nelayan yang membawa hasil tangkapan ikan begitu banyak, lalu dia menulis di pantai...
*LAUT INI BAIK HATI*

Seorang pemuda tenggelam di lautan lalu ibunya menulis di pantai,
*LAUT INI PEMBUNUH*

Tak lama datanglah Seorang lelaki yang menemukan sebongkah mutiara di dalam lautan, lalu dia menulis di pantai...
*LAUT INI PENUH BERKAT*



Kemudian datanglah ombak besar dan menghapus semua tulisan di pantai itu !!!

Maka ...
*JANGAN RISAUKAN KATA-KATA ORANG, KERANA SETIAP ORANG MEMBACA DUNIA DENGAN PEMAHAMAN DAN PENGALAMAN YANG BERBEZA.*

Teruslah melangkah, selama engkau di jalan yang baik.

Meski terkadang kebaikan tidak sentiasa dihargai.

Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapa pun, Kerana yang menyukai mu tidak perlu tahu tentang semua kebaikan yg kamu lakukan



Dan yang membenci mu tidak percaya tentang kebaikan yg masih ada pada dirimu.

Hidup bukan tentang siapa yang terbaik, tapi tentang siapan yang mahu berbuat baik dan sentiasa memperbaiki diri. Hari ini dan semalam adalah hari yg berbeza. Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hambaNya.

*Kita Bukan Siapa Siapa Untuk Menilai Siapa Siapa*

Eratkan silaturahim, walau sekadar doa ...

JANGAN SOMBONG SESAMA KITA


JANGAN SOMBONG  DENGAN  ORANG BAWAHAN 

Seorang perempuan bekerja di kilang daging ... Suatu hari, semasa dia hendak menyelesaikan tugasan harian, dia masuk ke bilik daging sejuk beku, akan tetapi nasib nya tidak baik, pintu bilik sejuk itu tertutup dan dia terkunci dari dalam tanpa apa-apa alat untuk membantunya ...

Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya ... Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk ...

5 jam kemudian, sedang dia dalam helaan nafas kematian, seorang security guard di kilang tersebut membuka pintu bilik sejuk itu ... Nasib nya baik kerana dia terselamat dari kematian pada hari itu ...

Setelah itu, perempuan itu bertanya pak guard itu bagaimana dia boleh buka pintu bilik sejuk itu walaupun ia bukan rutin pekerjaan hariannya ...

Pakcik itu menjawab : "Saya telah bekerja di kilang ini selama 35 tahun, dan terdapat ratusan pekerja keluar dan masuk setiap hari, tetapi awak adalah segelintir yang akan menyapa saya pada sebelah pagi dan akan menyapa selamat tinggal kepada saya pada sebelah malam setiap hari anda meninggalkan kerja ...

Kebanyakan dari mereka melayan saya seperti saya tidak pernah wujud ...

Hari ini, sebagaimana anda bila masuk ke kerja dan juga hari-hari sebelumnya menyapa saya dengan sapaan ringkas " Hello"

Tetapi malam ini selepas waktu kerja, saya berasa pelik kerana saya tidak mendengar sapaan "Bye.. Jumpa lagi esok ..." Jadi, saya merasakan saya perlu check di sekitar kilang ...

Setiap hari saya akan mengharap sapaan "hi" & "bye" dari anda kerana anda mengingatkan bahawa saya masih seorang insan ...

Dengan tidak mendengar ucapan selamat tinggal hari ini, saya dapat mengagak mungkin ada sesuatu yang terjadi ... Sebab itu, pakcik mencari awak di merata tempat..

--------------------------------------------------------
Pengajaran untuk semua :

• Jadilah seorang yang merendah diri, 
penyayang dan hormat pada setiap individu di sekeliling ...

• Cubalah untuk memberi kesan kepada setiap orang yang melalui perjalanan hidup dengan anda, kerana anda tidak tahu apa akan terjadi di masa depan ... 

• Hidup kita ini lengkap-melengkapi ...
Kelebihan kita untuk melengkapi orang lain ... Kekurangan kita pula untuk orang lengkapi untuk menguatkan ...


Orang yang dirinya menyimpan rasa sombong, ujub atau takabbur merasa bahwa dirinya memiliki kelebihan, keistimewaan, keunggulan dan kemuliaan dari orang lain ... Hebat sangat ke kita ini sampai perlu bongkak dan sombong sesama manusia ...

Dapat sesuatu ?

Sila SHARE jika kisah ini bermanfaat ...

UPSR Hanya Pembaris


Hari ini, pasti ramai anak-anak bersama ibu bapa yang akan bergembira dengan keputusan UPSR masing-masing. 

Tahniah! Tak salah untuk bergembira kerana usaha keras telah dibuat sebelum, semasa dan selepas peperiksaan (doa).

Eh, kenapa pula adik yang duduk menyendiri itu berduka?
Tak dapat 6A?
Tak mengapa. Apa sahaja keputusannya yang penting adik telah berusaha.

UPSR Hanya Pembaris.


Apa fungsi pembaris? 
Untuk mengukur panjang sesuatu objek, contohnya kertas, kadbod, kertas warna dan sebagainya. Sekali sekala digunakan untuk membuat garisan.

Boleh ke pembaris ukur tinggi adik?
Tak sesuai. Lebih baik gunakan pengukur ketinggian boleh laras biasa dilihat di klinik.

Boleh ke pembaris ukur ukurlilit perut adik?
Tak sesuai. Lebih baik gunakan tali tape yang mak guna untuk menjahit baju.

Boleh ke pembaris ukur panjang jalan?
Tak sesuai. Lebih baik gunakan pembaris gelek beroda yang biasa diguna untuk tar jalan.

Begitu juga UPSR.

UPSR hanya mengukur KEPANDAIAN adik untuk 4 subjek. Ada banyak lagi subjek yang tak dikira dalam UPSR walaupun adik belajar berbelas subjek dalam 6 tahun.

Mungkin kalau subjek UPSR adalah Pendidikan Seni, Muzik, Pendidikan Kesihatan, Pendidikan Islam, dan Bahasa Arab, adik dah dapat 5A!

Tidak dapat A tak mengapa, tetapi pastikan adik BELAJAR. 

Adik mungkin tak dapat A matematik, tetapi adik tahu mengira duit baki selepas membeli roti john. Maknanya adik BELAJAR.

Adik mungkin tak dapat A bahasa Melayu, tetapi adik boleh mengirim surat kepada atok opah di kampung. Maknanya adik BELAJAR.

Adik mungkin tak dapat A Sains, tetapi adik tahu torch light yang tidak menyala perlu ditukar bateri. Maknanya adik BELAJAR.

Adik mungkin tak dapat A Bahasa Inggeris, tetapi adik boleh menunjukkan jalan kepada pelancong yang bertanya arah. Maknanya adik BELAJAR.

Menggunakan ilmu lebih baik daripada hanya tersimpan sebagai memori.

Teruskan belajar. Tak kisahlah tiada A sekalipun, kerana ilmu dicari untuk diamal bukan sekadar cantik diusung atas sekeping sijil.

#copypaste 
( khusus untuk anak-anak didik)
Nyai Mariani Ujud

Kasih Sayang


Bila Allah cepat makbulkan doamu,
Maka DIA menyayangimu,
Bila DIA lambat makbulkan doamu,
Maka DIA ingin mengujimu,
Bila DIA tidak makbulkan doamu,
Maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu ...


Oleh itu, 
Sentiasalah bersangka baik pada ALLAH ...
Dalam apa jua keadaan pun ...
Kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya ...


TERIMALAH HADIAH DARI TUHAN


Ketika kita dihulurkan cinta oleh Allah swt berupa cinta kasih sayang berbentuk ujian, samada sakit, kekurangan harta, susah dan lain-lain, kita mula merasa resah, hati kita cepat gelisah, cepat melatah dengan emosi kita yang tak menentu, ditambah dengan syaitan yang cuba merasuk dan mempengaruhi jiwa kita ... Tanpa sedar, kita mula mengeluh, merungut, menyesal dan lain-lain ...

Sebenarnya apa yang kita zahirkan ? Kita sedang menolak cinta dari Sang kekasih, kita sedang menepis hadiah yang Allah hulurkan kepada kita ... Kita mungkin terlupa ... Padahal kita pernah diuji dengan kepayahan suatu ketika dahulu, kita merayu dan mengadu, akhirnya Allah melepaskan kita dari kesusahan tersebut ... Maka yakinilah bahawa kali ini juga begitu, keresahan itu tidak lama, bukankah matahari akan bersinar terang selepas malam pergi, bukankah pelangi akan datang selepas hujan panas ...


Ketika gusar mencengkam ke jiwa,kita mula mencari manusia, kita berbicara mendesak hati agar segera mencari manusia untuk mendengar resah dijiwa kita, kita mencari perhatian manusia ... Sedang Allah, yang tulus menghadiahkan cinta sedang setia menunggu kita, untuk datang mengadu padaNya ... Bukankah Allah Ya Maha Mendengar, Maha Melihat ... Allah juga Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ...

Ketika si ibu, melihat si anak kecil yang masih mentah leka bermain diterik mentari ... Si ibu memanggil anak kembali ... Kasihnya seorang ibu kepada anak, risau kalau si anak demam dan sebagainya ... Begitulah dengan Allah, malah sifat Allah Maha Penyayang melebihi kasih seorang ibu pada anaknya, sesekali kita terleka dengan dunia ... Allah memanggil kita kembali ... Maka sahutlah panggilan kasih dan cinta dari Allah ... Dia masih setia menunggu kita ketika kita curang mencintaiNya ...


SEBUT PADA DIRI : 
HARI INI SAYA MEMILIH UNTUK BERSYUKUR KERANA ALLAH BERIKAN SAYA NIKMAT IMAN DAN ISLAM, ALLAH BERIKAN SAYA KESIHATAN, ALLAH BERIKAN SAYA MAKANAN, MINUMAN, ALLAH BERIKAN SAYA NAFAS, ALLAH BERIKAN SAYA KEDUA IBU BAPA DAN KELUARGA, ALLAH BERIKAN SAYA SAHABAT2 YANG BAIK, ALLAH BERIKAN SAYA PAKAIAN, ALLAH BERIKAN SAYA KEDAMAIAN, ALLAH BERIKAN SAYA KAKI, TANGAN. ALLAH BERIKAN SAYA MATA, TELINGA DAN LAIN-LAIN LAGI ... CAKAP PADA HATI, HARI INI SAYA MEMILIH UNTUK MENCARI REDHA ALLAH, BUKAN PENGHARGAAN MANUSIA ...

Kisah Seorang Pemandu Lori


Assalamualaikum dan Selamat Pagi kengkawan semua ... Kali nie saya nak kongsikan Kisah Seorang Pemandu Lori yang sering meninggalkan Solat Zohor ...

Ada seorang pemandu lori nie sering qada solat zohor di waktu asar kerana hendak mengejar waktu penghantaran supaya tidak lebih dari pukul 5 ...

Pemandu lori sering menghantar barang tapi apabila masuk waktu zohor, dia tidak berhenti sekejap untuk solat kerana dia takut terlambat sampai ke destinasi bagi mengejar masa yang ditetapkan ... Jika lambat akan terperangkap dalam kesesakan lalu lintas dan sebagainya ... Dia juga berkata kadang-kadang dia terlambat juga sampai ke destinasi ... Kalau dia solat lagi lah dia lambat ... Dan dia bertemu dengan seorang Ustaz bagi mendapatkan kepastian bolehkah dia buat begitu ... Apakah tindakan dia betul ...

Ustaz menjawab, janganlah membuat begitu ... Takkanlah solat sekejap pun tak boleh ... Disebabkan anda nak kejar masa, saya bagi sedikit cadangan ... Waktu zohor nanti, awak berhenti untuk solat ... Tapi awak solat benda yang wajib je ... Yang sunat awak tak payah buat ... Wirid lepas solat tak payah buat ... Tapi jangan solat dalam keadaan gopoh ... Cuba buat dulu ...


Pemandu lori itu mengangguk lalu dia pun mula melakukan solat zohor apabila sampai waktunya ... Beliau mengambil masa dalam 4-5 minit untuk solat ... Hasil daripada beliau solat zohor itu, beliau tiba ke destinasi 15 minit lebih awal berbanding dengan sebelum ni yang beliau tidak solat zohor ... Langsung tak de jem ... Lancar je perjalanan beliau ... Subhanallah ... Inilah kuasa Allah ...

Kejadian ini memang kerap berlaku di dalam persekitaran kita ... Kita lebih mementingkan tentang perkara di dunia dan sanggup menepikan perkara yang benar-benar penting dan wajib iaitu solat ...

Ramai orang lebih mengejar masa tapi ramai yang terlupa bahawa Allah lah yang menciptakan masa ... Tiada satu pun zarah dalam dunia dapat bergerak melainkan dengan izin Allah tapi di mana kita meletakkan Allah di hati kita ?? Allah berkuasa atas segala-galanya ...

Contoh , jika kita ada 'appointment' dengan klien pukul 2 petang ... Pukul 1 kita dah sampai coffee house ... Tak nak terlambat sebab takut hilang projek ... Solat zohor lebur ... Habis waktu asar baru buat ...

Contoh lagi, Kita keluar rumah atas beberapa urusan, kemudian masuk waktu solat, tapi kita tangguhkan solat tersebut atas alasan pakaian tidak bersih, walhal islam mengutamakan kebersihan dan kita boleh juga bawak pakaian extra letak saja dalam kereta ... Kenapa perlu beralasan dengan Allah ...

Tapi bab solat, kadang nak habis waktu baru kita nak solat ... Langsung kita tak jaga sebab apa ? Sebab kita tak nampk hasil dia di dunia tapi kita lupa tentang akhirat yang kekal selama-lamanya ... Kita tak nampak pahala atau dosa datang bergolek-golek ... Dia yang memberikan kita rezeki, kesihatan malah segala-galanya tapi kita masih meletakkan Allah di tempat kedua berbanding urusan duniawi kita ... Layakkah kita dengan syurga Allah yang tiada tandingannya itu ??

Renungan dan peringatan untuk aku sendiri, suami yang tersayang, anak2 amanah ku, keluargaku serta kengkawan semua ... Semoga bermanfaat buat semua ...

BERSELFIE vs MEMBACA SURAH AL-KAHFI

Tiada siapa yang akan marah sekiranya ada sesiapa yang suka berselfie ... Berpada-pada lah ketika berselfie ... Jaga adab, patuhi syariat ... Namun cuba kita fikirkan kenapa kita boleh berselfie setiap hari tetapi gagal membaca Surah al-Kahfi walaupun hanya seminggu sekali ??? 

Banyak fadilat atau kelebihan membaca Surah al-Kahfi. Beberapa hadis Rasulullah SAW menyebut tentang kelebihan Surah al-Kahfi ini. Di antaranya, daripada Abu al-Darda bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud: " Barangsiapa yang menghafal 10 ayat daripada Surah al-Kahfi, pasti terlindung daripada Dajjal" (Hadis Riwayat Muslim).

Daripada Muaz Ibnu Anas al-Juhari daripada bapanya, daripada Nabi SAW baginda bersabda yang bermaksud: " Sesiapa yang membaca Surah al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya daripada kepala hingga kakinya dan sesiapa yang membaca keseluruhan, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi". (Hadis Riwayat Ahmad).

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa yang membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah SWT akan menerangi dengan cahaya sehingga jumaat yang berikutnya" (Hadis Riwayat Hakim dan Baihaqi)

Imam Muslim meriwayatkan dari hadis al-Nawas bin Sam'an yang cukup panjang yang  di dalam riwayat tersebut Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa di antara kamu mendapati zaman Dajjal hendaklah ia membaca ayat-ayat permulaan Surah al-Kahfi".


Yang pastinya Surah al-Kahfi ini jika dibaca dan menjadi amalan setiap jumaat, pasti akan terhindar daripada fitnah Dajjal dan segala macam bentuk fitnah di dunia yang fana ini. Marilah kita di samping berselfi setiap hari, jangan dilupa untuk membaca Surah al-Kahfi seminggu sekali.
____________________

Saya kongsi kata-kata arwah untuk ingatan saya sendiri ... Juga untuk ingatan keluarga, sanak saudara dan sahabat handai ... Semoga bermanfaat ...

Sumber :
اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ رَاجِعُوْن.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَها وَارْحَمْها وَعَافِها وَاعْفُ عَنْها، وَأَكْرِمْ نُزُلَها، وَوَسِّعْ مَدْخَلَها، وَاغْسِلْها بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّها مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْها دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِها، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِها، وَأَدْخِلْها الْجَنَّةَ، وَأَعِذْها مِنْ عَذَابِ الْقَبر.
ALFATIHAH
ﺑِــــــــــﺴْﻢِ ﺍﻟَّﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـﻢ
ﺃٌﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻠَّﻪِ ﺭَﺏِ ﺍٌﻟْﻌَﻠَﻤِﻴﻦَ *
ﺍٌﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍٌﻟﺮَّﺣِﻴْﻢِ *
ﻣَﻠِﻚِ ﻳَﻮْﻡِ ﺍٌﻟﺪِّﻳْﻦِ *
ﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﻌْﺒُﻮْﺩُ ﻭَﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﺴْﺘَﻌِﻴْﻦُ *
ﺇٌﻫْﺪِﻧَﺎ ﺍﻟﺼِّﺮَﻁَ ﺍٌﻟْﻤُﺴْﺘَﻘِﻴْﻢُ*
ﺻِﺮَﻁَ ﺍٌﻟَّﺬِﻳْﻦَ ﺃَﻧْﻌَﻤْﺖَ ﻋَﻠَﻴْﻬِّﻢْ uﻏَﻴْﺮِﺍٌﻟْﻤَﻐْﺾُﺏِ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻭَﻻَ ﺍٌﻟﻀَّﺂﻟِّﻴﻦَ
*ﺁﻣِـــــــــﻴﻦ


DIAM !!!


DIAM kerapkali difahami sebagai akur dan setuju. Realitinya, ada masanya diam bukan petanda mengiyakan; diam juga bukan satu kebenaran. Cuma kerapkali tatkala bersuara menambahburukkan keadaan, maka diam lebih baik dijadikan pilihan. 

Bezanya, bukan hanya diam membatu tetapi perlu diusahakan juga sesuatu kerana perkara penting untuk mengubah keadaan bukanlah bersuara atau sekadar diam tetapi yg diperlukan ialah TINDAKAN! 

Hehehe ...

Hasrat anda mendorong perlakuan dan keputusan hidup anda lantaran firman-Nya: 

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri” 
~ Ar-Ra’du; Ayat 11 ~

Perunding Psikologi Keluarga & Guaman Syarie
013-2545965  
binabahagia@gmail.com 
*boleh hubungi beliau untuk urusan guaman @ khidmat nasihat 

JAGA PERUT


Kita kerap diserang sakit perut tanpa sebab? Atau kita sering  berasa tidak selesa di bahagian perut? Awas! Ia mungkin pentanda awal  kepada penyakit lain yang merbahaya kepada kita.

Seperti mana Sabda Rasulullah s.a.w, kesayangan kita maksudnya:   

“Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan.”
(Riwayat ad-Dailami)   

Al-Ma’idah dalam bahasa Arabnya bermaksud perut (ventrikulus) dan  dalam bahasa Inggerisnya disebut stomach. Merupakan salah satu dari  organ-organ pencernaan.   

Perut juga merupakan salah satu dari tempat atau sarang penyakit. Banyak penyakit yang berpunca dari perut.

6 punca penyebab penyakit dari perut :-

1. Cara pemakanan seharian yang tidak sistematik. 

2. Terlalu berlebihan semasa makan. 

3. Tidak berwaspada dengan makanan dan minuman yang dihinggapi serangga.

Sabda Rasululluh s. a. w, maksudnya: “Jika ada seekor lalat  jatuh ke dalam tempat minuman yang akan kamu minum, maka celuplah  keseluruhan tubuh lalat tersebut ke dalam minumanmu tadi kemudian  angkatlah (buanglah) lalat tersebut. Kerana sesungguhnya pada salah satu  sayapnya mengandung ubat dan pada sayap yang lainnya mengandung  penyakit.”
(Riwayat Abu Hurairah)   

4. Tidak cermat semasa meneliti isi kandungannya. 

5. Kurang kesedaran dalam menjaga kebersihan diri.   
Sabda Rasulullah s. a. w, maksudnya: “Bersiwaklah (menggosok gigilah) kamu semua, sebab bersiwaak  (menggosok gigi) itu adalah membersihkan mulut dan Allah redha  kepadanya. Setiap kali Jibril datang kepadaku, ia selalu berpesan untuk  bersiwak (menggosok gigi).” 
(Riwayat Ibnu Majah)   

6. Selalu lah membaca Bismillah semasa minum dan makan apa-apa. Lagipun kita memang digalakkan memulakan sesuatu pekerjaan itu dengan Bismillah.

Oleh itu jagalah cara pemakanan kita, dapatlah kita menghindari dari segala penyakit yang berbentuk kronik ataupun sebaliknya.   

Amalan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s. a. w iaitu berpuasa merupakan sebaik-baik pencegahan dan pengubatan.

Sabda Rasulullah s. a. w, maksudnya: “Berpuasalah kamu, nescaya kamu menjadi sihat.”
(Riwayat Abu Hurairah)

Wallahua'lam ...

La Tahzan Innallaha Ma'ana

Saya suka kongsi kata-kata senior saya nie ... 
Untuk kegunaan saya dan kengkawan ...



Fitrah manusia sememangnya saling memerlukan namun ia bukan satu alasan untuk kita terlalu mengharapkan manusia lain untuk meneruskan kehidupan. Terlalu mengharapkan manusia menyebabkan anda terdedah kepada kecewa dan derita kerana manusia boleh hilang dan 'pergi'. Bayang2 sendiri pun akan tinggalkan kita tika kegelapan melanda. Lantas, usah terlalu mendambakan dan mengharapkan insan untuk membahagiakan hidup anda kerana anda akan terdedah kepada kekecewaan. Harapkanlah Allah pada setiap masa dan ketika, Dia takkan sesekali mengecewakan anda. Malah, tika anda mengharapkan Dia sepenuhnya, Dia akan utuskan seseorang bagi membantu melaksanakan harapan anda sebaiknya, insyaAllah! (",)

Perunding Psikologi Keluarga dan Guaman Syarie
013-2545965  
binabahagia@gmail.com 
*boleh hubungi beliau untuk urusan guaman @ khidmat nasihat 


Untuk Anak ...



1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat “iyyakanakbudu waiyyakanastain” – yang ertinya “Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..”, mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan “Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia…..untuk faham agamanya “, [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi “. Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.



– Prof. Dr. Muhaya

CARA BERSANGKA BAIK

   
Perasaan hasad,dengki, ujub dan riyak adalah perasaan kotor yang ada di dalam hati manusia kecuali Rasulullah SAW yang telah dicuci hatinya semasa peristiwa Israk dan Mikraj ... Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan ...

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu ... Ucapkan dalam hatimu :"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku" 

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : "Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya ... Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu): "Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."


Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu): "Orang  ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) : "Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) : "Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Kisah Budak Paling Bodoh Dalam Dunia


Assalamualaikum & Salam sejahtera kengkawan semua ... Buat ape tu ... Meh baca kisah seorang budak yang bodoh ... Ehhh, betul ker dia bodoh ... Semoga bermanfaat buat saya dan rakan-rakan ... Kisah nyer bermula di sebuah kedai gunting rambut ...


Sambil menggunting rambut seorang pelanggan, Mamak tukang gunting menunjuk kepada Ajoi yang bermain di depan kedainya sambil berborak-borak dengan pelanggan nyer ...

Mamak : “Tgk budak yang pakai baju power ranger tu adalah budak yang paling bodoh di dunia”

PELANGGAN : “Naper awak cakap macam tu mamak?”

MAMAK : “Awak tgk ni ...” sambil memanggil Ajoi datang kepadanya ...

Kemudian Mamak tu menunjukkan 2 helai wang kertas kepada Ajoi ... Satu RM1 satu RM10 dan berkata pada Ajoi “Nah awak ambil la duit ni, awak pilih yang mana?”

Ajoi mengambil duit RM1 dan mengucapkan terima kasih dan terus berlari ...

MAMAK :” Hahaha kan saya dah kata! budak tu bodoh ... Saya dah berpuluh kali tak terkira suruh dia pilih duit, dia mesti pilih duit yang paling sikit ... hahaha!”

Pelanggan yang bernama Sumardi yang melihat kejadian tu berasa sangat pelik ... Lalu dia bertanya kepada Ajoi ...

SUMARDI : “Joi pasal ko tak ambik duit RM10 tu?”

AJOI : “Aku takkan dapat duit RM1 lagi setiap hari kalau aku ambil duit RM10 tu. Ini kerana Mamak tu selalu suka kalau aku amik duit RM1 ... Kalau aku ambil RM 10 tu, permainan akan tamat”

Sumardi: “haha ko budak paling bijak dalam dunia”


Moral Of the story :

1. Ramai yang merasakan lebih bijak dibandingkan orang lain, sehingga mereka selalu memandang rendah kepada orang lain ... Sebenarnya ukuran kepandaian seseorang hanya TUHAN yang mengetahuinya ... Alangkah bijaksananya kita jika tidak menganggap diri sendiri lebih bijak dari orang lain ...

2. Perbezaan orang yang berjaya dengan orang kurang berjaya adalah, orang yang berjaya berfikir untuk hari esok, orang kurang berjaya berfikir untuk hari ini ...

Renung-renungkan ...

Kisah Orang Tua dan Sebuku Roti


Pada satu masa dulu…
Ada sorang lelaki tua ni, di zaman Nabi Musa AS. Dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah tetapi mcm terganggu sikit sebab setiap hari dia asyik fikir risau pasal rezeki dia. Hari2 memang rezeki dia ada sebuku roti je. 

Then satu hari ni, Nabi Musa lalu tempat orang tua tu. Orang tua tu pun fikir ni lah peluang yang terbaik utk dia tanya Nabi Musa untuk tanya Allah SWT tentang rezeki dia. 

Dia pun tegur dan beri salam kepada Sayyidina Musa A.S, dan dgn teragak2 dia tanya. 

"Oh Nabi Musa, apabila tuan bercakap kepada Allah, bolehkah tuan memohon Allah meningkatkan Rizq saya (rezeki) .. Dari dulu sampai sekarang, saya dapat sebuku roti setiap hari. Saya berhajat untuk dapat lebih. Bolehkah saya dapat lebih daripada tu? Jika tuan bertanya kepada-Nya, sesungguhnya pasti Allah akan menjawab permintaan tuan dan memberikan saya lebih"

Nabi Musa pun setuju dan kemudian selepas bertanya, Nabi Musa mendapat jawapan bahawa rezeki yang telah ditetapkan dan ditakdirkan kepada org tua ni memang sebuku roti setiap hari sepanjang hayat dia. Nabi Musa pun sampaikan kepada orang tua tu apa yang dia diberitahu. 

Orang tua itu berasa sungguh gembira. Dia bertepuk tangan dengan gembira. Terkejut dengan tindak balas ini Sayyidina Musa A.S. bertanya kepadanya sebab kegembiraannya. Lelaki itu menjawab, "Jika dah ditakdirkan, maka saya tidak mempunyai apa-apa yang perlu dibimbangkan. Sekurang-kurangnya saya akan sentiasa menerima satu buku roti untuk sepanjang hidup saya!" dan dengan itu dia kembali untuk solat dan ibadat dia. 

Setelah beberapa bulan berlalu, ketenangan lelaki itu meningkat dengan pengetahuan bahawa dia tidak perlu risau bimbang tentang rezekinya. 

Ini membolehkan beliau memberi tumpuan lebih kepada ibadat dia terhadap Allah, yang menyebabkan dia mempunyai masa yang kurang tumpuan kepada makanan, dan juga kurang masa untuk makan.

Jadi, dari dia memakan satu buku roti sehari, dia hampir tidak berjaya makan separuh roti. 

Baki roti tu kemudian diletakkan di satu sudut. Tidak lama kemudian, longgokan di sudut tu mula meningkat, sehingga ia menjadi satu timbunan besar.

Pada satu pagi, ada penggembala yang berjalan melalui kampung tersebut dan berhenti untuk bercakap dengan lelaki tua itu. Dia sedang mencari rumput kering untuk ternakan beliau tetapi tidak berjaya menjumpai apa2 makanan. 

Orang tua itu berkata kepadanya: "apa kata kalau kamu bawak roti2 yang terletak dalam timbunan itu, lembutkan semuanya dengan air dan berilah makan kepada haiwan anda!" penggembala tu pun lakukan seperti apa yg dicadangkan orang tua tu dan haiwan ternakan dia pun makan semua roti tu sampai habis.

Untuk tanda berterima kasih kepada org tua tu, pengembala tu memberikan seekor kambing ternakan dan meneruskan perjalanan dia.

Masa berlalu setelah berbulan2 dan bertahun2, dan apabila Sayyidina Musa A.S. melalui lagi kawasan orang tua tu.

Dengan kagum beliau mendapati bahawa tempat orang tua itu tinggal, telah bertukar menjadi sebuah taman.

Ada pokok-pokok buah-buahan tumbuh berhampiran, dan haiwan2 ternakan meragut tidak jauh dari situ. 
Terdapat sebuah ladang gandum, dan suasana kesejahteraan. Sayyidina Musa A.S. mendapat tahu bahawa semua ini adalah milik orang tua yang sama.

Nabi Musa pun menjadi hairan, kerana dia tahu apa yang ditulis dalam takdir orang tua itu - sebuku roti sehari - Sayyidina Musa A.S. pergi untuk mengetahui apa yang terjadi. 

*"Bagaimana ini boleh berlaku? Sebuku roti sehari adalah apa yang tertulis .. namun dia memiliki begitu banyak lagi .."*

Jawapannya, sesuatu yang kita semua perlu mengambil iktibar:

Satu buku roti adalah Rizq (rezeki) yang telah ditulis untuk orang tua tu. Pokok-pokok buah-buahan, binatang ternakan  dan ladang tanaman adalah BARAKAH yang datang dari penerimaan apa yang telah tertulis untuk kehidupan dia.

Semua tu adalah ganjaran atas kepercayaan sempurna pada Allah SWT. 

Barakah adalah hasil daripada peralihan dalam tumpuan dari apa yang dia mahu, kepada mensyukuri dan menikmati apa yang dia ada sehinggakan walaupun selepas makan seberapa banyak yang dia mahu, dia tetap mempunyai baki. Keperluannya telah menjadi sangat kecil.

Kelimpahan barakah ini diberikan dalam kehidupan orang tua itu disebabkan kemurahan hati dan kesediaan untuk berkongsi apa yang dia ada.

Jadi Rezeki memang ditakdirkan...

Tetapi .. 

*BARAKAH datang apabila kita bertaqwa kepada Allah SWT, apabila kita bermurah hati dengan apa yang kita ada, apabila kita bersyukur dan apabila kita meletakkan Ibadah & Zikir Allah SWT di atas segala-galanya.*

Semoga Allah SWT menjadikan kita dalam kalangan hambaNya yang bersyukur, taat dan murah & besar hati. AMEEN.

Sila kongsi kisah ini untuk manfaat bersama.

Sumber :
Group Wasap