Showing posts with label Santai. Show all posts
Showing posts with label Santai. Show all posts

NUJUM PAK BELALANG


Nujum Pak Belalang 

Nujum Masai: Jika tuan bijaksana, marilah jawab soalan hamba.

Pak Belalang: Silakan Nujum Masai.

Nujum Masai: Ada sebuah masalah, 1 banyak-banyak, 2 sikit-sikit, 3 kadang-kadang, 4 jarang-jarang? Apakah itu?

Pak Belalang: Minyak!!!! 

Nujum Masai: Sebab!!!! 

Pak Belalang: 
1. Banyakkk ... Ertinya bulan ni sahaja, banyak kali minyak naik ...
2. Sikit-sikit ... Ertinya sikit-sikit dia naik ...
3. Jarang-Jarang ... Ertinya jarang-jarang kita dengar minyak turun ...
4. Kadang-kadang ... Ertinya kadang-kadang kita dapat merasa minyak murah ...

😀😀😀

#CopyPaste 

Kita Bukan Siapa Siapa Untuk Menilai Siapa Siapa


Renungan bersama....
Terima kasih kepada penulis kata2 indah ini... Seperti biasa aku kongsikan apa yang aku rasa patut aku kongsikan... Bukan kisah aku,  tapi aku dapat dalam group wasap aku... 

Seorang pemuda kehilangan kasutnya di laut, lalu dia menulis di pinggir pantai...
*LAUT INI PENCURI*

Tak lama datanglah nelayan yang membawa hasil tangkapan ikan begitu banyak, lalu dia menulis di pantai...
*LAUT INI BAIK HATI*

Seorang pemuda tenggelam di lautan lalu ibunya menulis di pantai,
*LAUT INI PEMBUNUH*

Tak lama datanglah Seorang lelaki yang menemukan sebongkah mutiara di dalam lautan, lalu dia menulis di pantai...
*LAUT INI PENUH BERKAT*



Kemudian datanglah ombak besar dan menghapus semua tulisan di pantai itu !!!

Maka ...
*JANGAN RISAUKAN KATA-KATA ORANG, KERANA SETIAP ORANG MEMBACA DUNIA DENGAN PEMAHAMAN DAN PENGALAMAN YANG BERBEZA.*

Teruslah melangkah, selama engkau di jalan yang baik.

Meski terkadang kebaikan tidak sentiasa dihargai.

Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapa pun, Kerana yang menyukai mu tidak perlu tahu tentang semua kebaikan yg kamu lakukan



Dan yang membenci mu tidak percaya tentang kebaikan yg masih ada pada dirimu.

Hidup bukan tentang siapa yang terbaik, tapi tentang siapan yang mahu berbuat baik dan sentiasa memperbaiki diri. Hari ini dan semalam adalah hari yg berbeza. Pintu taubat sentiasa terbuka untuk hambaNya.

*Kita Bukan Siapa Siapa Untuk Menilai Siapa Siapa*

Eratkan silaturahim, walau sekadar doa ...

JANGAN NYANYI LAGU SUDAH KU TAHU

PERHATIAN !!!!!!!!

Jangan nyanyi lagu Sudah Ku Tahu sebab ada ayat yang tak elok dalam lirik tu ... Cuba kengkawan tengok balik !

Seringkali aku menduga
Seringkali ini terjadi
Segala rahsia sudah ku tahu
Rupanya aku tak dicintai
Untuk apa kau buat ku begini
Segala apa yang telah ku lakukan
Airmataku mengalir dipipi
Segala yang ku korbankan tuk dirimu
Mengapa masih lagiku
Berdiriku menunggu cintamu
Mengapa masih adamu
Menyakiti di siang malamku
Aku terima cintaku dipersiakan !!!!!!
Wooo !!!!!

C/o
Sayang !!!
Aku kau lupa
Aku kau luka
Tanpa kau sedar
Sayang !!!
Selamat tinggal
Akukan pergi buat selamanya
Aku pasti kau bahagia tanpaku selamanya . . . .

Amboi . . . Amboiiii . . . Amboiiiiii . . . !!!!!
Sampai habis korang nyanyi ehh . . .

😒😒😒😒

Siap nyanyi ikot rentak dan irama lagi
😂😂😂😂

Tahniah . . .  Semua menyanyi dengan begitu semangat dan baik sekali ...
😝😝😝😝😝😝😝

Apa lagi ... Korang kenakanlah kawan2 yg lain plak ... Sharing is caring u know ... Jangan marah2 nanti cepat tua ...

KENA SANTAU



Apa salah aku? 
Kenapa sampai tahap nak santau2 ? Aku x kacau kau n family kau pun ...   So x payah la nak sihir2 ... Tengah sedap2 makan terjumpa kain putih diikat dengan benang ... Istighfar panjang dibuatnya aku ... Hilang terus selera makan ... Dah ler tengah lapar ya amat ... Terus tunjuk kat Mak benda putih tu n cakap ada orang cuba nak sihir ... Masa tu tengok Mak pun macam dah nak kena ... Mata dah naik merah ... Paaappppp!!!!! Bengkak dahi ni kena sudip Mak ... Mak cakap "Kau dah kenapa??? Sup bunjut pun kau dah x kenal ke??? ... Hahaha ...

Maaf eak kengkawan lawak santai petang2 nih ... Kepada yang tak tahu sup bunjut adalah ramuan rempah ratus yang telah di bunjut dalam kain putih dan diikat kemas dengan benang putih ... Rempah ratus tersebut sudah dipecahkan / ditumbuk kasar untuk memberikan bau yang lebih beraroma ...


MENU SEMPENA MINYAK NAIK


Hari nie harga minyak naik... Minyak petrol,  minyak diesel & minyak masak semua pun naik... Paling terkesan kat aku kompem ler kenaikan harga minyak masak... Tetiba ada plak yang hantar menu-menu tanpa menggunakan minyak... Maka harus lah aku abadikan kat blog supaya tak hilang... Senang nak rujuk... Huhuhu... 


Ahad
Ayam Panggang + Kangkong 
            Celur + Sambal Belacan

Isnin
Ikan Kembung Masak Asam 
            Rebus + Kubis Rebus + Sambal 
            Belacan Mangga

Selasa
Ikan Cencaru Bakar + Kacang 
               Panjang Celur + Air Asam
Rabu
Ikan Kembung Masak Pindang +
Kangkung Celur + Sambal Belacan

Khamis
Ayam Panggang/Ayam Kukus + Bendi Celur + Sambal Kicap
Jumaat
Ikan Kembung Bakar/Kukus + Pecal + Air Asam

Sabtu
Sotong/Udang Bakar + Terung Bakar + Sambal Belacan

*Jenis ikan tu boleh ditukar ikut selera korang...

Huhuhu... Tahan ker korang makan tanpa minyak... Semakin slim ler nanti ... Semoga betmanfaat untuk kengkawan semua...

ARTIS KOREA & KERETA MEREKA

Hehehe ... Cam ner lah aku leh terlibat sama nih ... Aku bukan peminat artis korea pun ... Tapi kagum lah tengok dia orang nih ... Muda-muda dah bergaya macam nih ... Layan kan aje lah petang-petang Ahad nie ... Semoga menjadi sumber inspirasi kepada kengkawan untuk lebih berjaya ...

1. Jay Park - Bentley Flying Spur
Cost: $225,000 USD.
2. G-Dragon - Lamborghini Aventador
Cost: $550,000 USD.
3. Yoochun - Ferrari California
Cost: $230,000 USD.
4. Siwon - Audi R8 Spyder
Cost: $200,000 USD.
5. Yang Hyun Suk - Maybach 62s
Cost: $500,000 USD.
6. Jaejoong - Rolls Royce Wraith
Cost: $420,000 USD.
7. Dok 2 - Ferrari 488 GTB
Cost: $300,000 USD.
8. Taeyeon - Mercedes Benz SLK 55 AMG
Cost: $80,000 USD.
9. IU - Porsche Cayenne
Cost: $80,000 USD.
10. Jeon Ji Hyun - Bentley Flying Spur
Cost: $225,000 USD.
11. Park Sang Min - Lamborghini Diablo Special Edition Purple
Cost: $1,000,000 USD.
12. Junsu - Lamborghini Aventador
Cost: $550,000 USD.
13. Taecyeon - Audi R8 Spyder
Cost: $200,000 USD.
14. Jun.K - Mercedes Benz AMG GT S
Cost: $150,000 USD.



SAPE PEROMPAK SEBENAR NYER ?


Dalam satu rompakan di sebuah bank, perompak menjerit ...

"Jangan bergerak, kami nak merompak ... Duit di sini semuanya kepunyaan kerajaan ... Nyawa kamu adalah kepunyaan kamu ... Jangan nak jadi bodoh ... Jaga diri kamu sahaja ..."

Semua orang meniarap dengan ketenangan ...

Ini dipanggil "Mind Changing Concept" ... Mengubah cara pemikiran yg konvensional ...

Tiba-tiba ada seorang perempuan yang mula menangis dan ketakutan, seorang perompak menjerit kepadanya : 
"Bawa bertenang, ini adalah rompakan bukannya percubaan untuk merogol!"

Ini di panggil "Being Professional" Hanya fokus perkara yg kita pakar dan terlatih ...



Apabila semua perompak balik ke rumah, seorang perompak yang lebih muda (lulusan universiti) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (yang hanya belajar sehingga darjah 6):

"Bos, jom kita kira berapa banyak kita dapat hari nie ..."

Perompak yg lebih tua itu menolak dan berkata:

"Kau memang bodoh ... Terlalu banyak duit yang kita rompak, nanti mengambil masa yang lama untuk mengira ... Malam ini berita akan beritahu berapa sebenarnya kita dah rompak dari bank itu!"

Ini di panggil "Experience" ... Zaman sekarang pengalaman adalah lebih penting dari sekeping kertas!

Sementara itu di bank, selepas perompak meninggalkan bank, pengurus bank memberitahu bank supervisor agar report polis dengan segera ... Tapi supervisor memberitahu kepada pengurus bank :

"Nanti! Apa kata kita ambil $10 juta dari bank untuk diri sendiri dan tambahkan lagi $70 juta yg kita songlap sebelum ini dari bank" Muahaha, idea jahat di situ ...

Ini di panggil "Swim with the tide" ... Menukar masalah yang dihadapi menjadi kepada kelebihan diri!

Supervisor itu menambah:

"Kan bagus kalau ada rompakan setiap bulan" ...

Ini di panggil "Killing Boredom" ... Kegembiraan diri sendiri adalah lebih penting dari kerja ...

Keesokan harinya, berita tv melaporkan bahawa $100 juta duit dari bank telah di rompak ... Perompak bank mengira berkali-kali sehingga terberak untuk memastikan jumlahnya tepat, tapi mereka hanya dapat sejumlah $20 juta bukannya #100 juta ... Hahaha ... Haru ... Haru ...

Perompak-pereompak berasa sangat marah dan berkata :

"Kita menanggung risiko kehilangan nyawa hanya mampu mengambil $20 juta ... Pengurus bank senang-senang boleh buat duit dengan mengambil $80juta ... Nampaknya lebih baik jadi orang terpelajar dari perompak!"

Ini dipanggil "Knowledge is worth as much as gold!"



Pengurus bank tersenyum gembira kerana aktiviti mereka ditutupi dengan kes rompakan ...

Ini dipanggil "Seizing the opportunity" ... Berani mengambil risiko!

Jadi siapa perompak yg sebenarnya ?

ARJA LEE & AFIQ | SAMA KER???


Nie anak sedara aku, Afiq nama nyer ... Bebudak nie panggil Abe jer... Yang baju putih tu artis... Arja Lee nama nyer... Korang kenal ker?  Aku tak berapa perasan plak...  Huhuhu... Ada orang cakap muka depa berdua sama... Kengkawan tengok ler gambar depa berdua kat atas tu... Habaq mai skit tang mana yang sama? 

Edgar_Artis | Kreatif Sangat

Berjalan-jalan di alam maya sambil membaca, melihat-lihat dan memilih ... Setelah letih memilih ... Rehatkan minda dengan yang santai-santai lak ... Kreatif sungguh depa orang nih ... Kalau aku yang buat mesti lah tak jadi nyer ...


Popcorn

M&m

Lada

Brokolli

Yang nie aku tak tau apa ...

Coklat

Rama-rama & Batu-batu

Nie pun aku tak tau ape mende ...

Bulu burung kot ...

Bulu ayam kot ...

Strawberi

Plastik Cantik

Haaa ... Pandaikan depa nih ... Lukisan nyer pun cantik ... Menggunakan bahan-bahan yang tak terfikir dek akal aku ... Hmmm, bila lah aku nak sekreatif dia orang nih ... Kengkawan suka yang mana ???

10 Panglima Perang Islam Dan Keistimewaannya



Haaa ... Kengkawan semua ... Petang-petang nie meh tambah ilmu skit ... Santai jer nih ... Mana tau kot-kot ada kengkawan nak masuk jadi calon next Clever Girl ... Jom baca ...

1) Khalid Al Walid (588-642 Masihi) - Merupakan panglima perang pada masa pemerintahan Khulafa ArRasyidin ... Lebih dikenali sebagai Saifullah Al-Maslul (p edang Allah yang terhunus) ...

2) Sultan Muhammad Al-Fatih (1432 -1481 Masihi) - Merupakan anak didik Syiekh Syamsuddin yang masih merupakan keturunan Abu Bakar As-Siddiq ... Lebih dikenali sebagai "Sang Penakluk" ... Kejaya­­annya dalam menaklukkan Konstantinopel menyebabkan banyak kawan dan lawan kagum dengan kepimpinannya serta taktik & strategi peperangannya yang dikatakan mendahului pada zamannya dan juga kaedah pemilihan tenteranya ...

3) Salahudin Al-Ayubi (1137/1138 – 1193 Masihi)Salahuddin terkenal di dunia Muslim dan Kristen karena kepemimpinan, kekuatan tentera, dan sifatnya yang satria dan pengampun pada saat ia berperang melawan tentara salib ... Panglima legendaris dalam Perang Salib ...

4) Abu Ubaidah bin al-Jarrah (583-639 Masihi) - Menyertai pelbagai jenis peperangan bersama nabi antaranya termasuklah perang badar, perang uhud, perang yarmuk, perang kota fihl dan berjaya menakluk kawasan yang luas daripada wilayah parsi dan menakluk semula kawasan yang ditakluk Rom ... Antara yang paling awal memeluk agama Islam ...

5) Sa'ad bin Abi Waqqas (595-674 Masihi) - Penyebar Islam di China ... Bertanggung jawab memimpin tentera Islam dalam perang Al Qadisiyah yang membawa kejatuhan kerajaan Parsi ... Kepahlawanan Sa'ad bin Abi Waqqas tertulis  saat memimpin pasukan Islam melawan tentara Persia di Qadissyah ... Peperangan ini merupakan salah satu peperangan terbesar umat Islam ... Merupakan salah seorang yang awal masuk Islam dan salah satu sahabat penting Muhammad

6) Tariq Bin Ziyad (670- 720 Masihi) - dikenal dalam sejarah Sepanyol sebagai legenda dengan sebutan Taric el Tuerto (Taric yang memiliki satu mata) ... Seorang jeneral dari dinasti Umayyah yang memimpin penaklukan muslim atas wilayah Al-Andalus (Spanyol, Portugal, Andorra, Gibraltar dan sekitarnya) pada tahun 711 M ...

7) Syurahbil bin Hasanah (583-639 Masihi) - Merupakan salah seorang komandan paling berjaya dalam pasukan Rasyidin, bertugas di bawah Khalifah Rasyidin Abu Bakar dan Umar bin Khattab ... Dia merupakan salah satu komander lapangan utama selama penaklukan Muslim di Syria, bertugas sejak tahun 634 hingga kematiannya pada tahun 639 akibat wabak ...



8) Abdullah bin Aamir (622-678 Masihi) - Rasulullah s.a.w. memberinya gelaran “Gagah dan Jujur” ... Merupakan jeneral tentera yang sangat berjaya pada masa pemerintahan Khalifah Rasyidin Othman bin Affan ... Dia terkenal atas kehebatannya dalam pengurusan ketenteraan ...

9) Amru Bin Ash (585-664 Masihi) - Di tangannya, negeri tempat peradaban purba dunia, Mesir, dapat ditaklukkan oleh umat Islam ... Ia adalah panglima perang yang bijak dalam mengatur strategi perang ... Beliau adalah panglima perang yang menakluk Baitul Maqdis dan Mesir dari cengkaman Romawi ... Ia kemudian dilantik sebagai gabenor Mesir oleh Umar bin Khattab, tetapi kemudian dipecat oleh Khalifah Usman bin Affan. Selanjutnya Muawiyah bin Abu Sufyan melantik kembali beliau menjadi gabenor Mesir. 

10) Dato' Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak (1953 - masih hidup) - dikenali sebagai 'Pahlawan Bugis". Memimpin 3.4 juta ahli Umno ... Seorang yang amanah, pandai menyimpan rahsia dan mencari wang dana untuk perjuangan bangsa ... Pernah mendapatkan dana RM2.6 billion untuk melawan pengganas dan memulangkan sebahagian besar kepada pemilik asal setelah tidak habis digunakan ... Kekuatannya menyimpan rahsia menyebabkan rahsia 1MDB masih belum dapat dibongkar sehingga artikel ini ditulis ... Sebagai Pahlawan Bugis, beliau gagah di lautan, pernah melayarkan kapal dengan sauhnya dilabuhkan ...

Ehehehe ... Jangan marah ...

Ujian Mata




Hai korang... Buat ape tu? 
Dah start buat keje ker? 
Opppp,  nanti dulu... Sebelum tu meh test mata korang... Tengok prestasi mata korang... 

Haaa... Cuba korang semua tengok dalam bulatan merah tu... Tengok dengan teliti... Apekah huruf atau nombor yang ada dalam bulatan merah tu... Korang2 nampak tak?

TAZKIRAH JUMAAT #40 | BUKAN RUMAH KITA

Sebuah puisi yang saya terima semalam ...
Ingin saya kongsikan bersama kengkawan sekalian ...
Sebagai ingatan buat saya dan anda semua ...
Semoga bermanfaat ...
 
Kita bukan penduduk bumi, 
kita adalah penduduk syurga. 
Kita tidak berasal dari bumi, 
tapi kita berasal dari syurga. 

Maka carilah bekal untuk kembali ke rumah kita, 
kembali ke kampung halaman yang lama kita tinggal 

Dunia ini bukan rumah kita, 
maka jangan alpa dengan kesenangan dunia. 
Kita hanya pejalan kaki dalam perjalanan kembali kerumah kita. 

Tak Rindu ka pada kampung anda ? 

Bukankah mereka yang sedang dalam perjalanan pulang 
selalu mengingat rumahnya 
dan mereka mencari buah tangan untuk kekasih hatinya 
yang menunggu di rumah.. 

Lantas, apa yang kita bawa untuk penghuni rumah kita? 

Rabb yang mulia 
Dia hanya meminta amal sholeh dan keimanan, taat pada Nya 
serta rasa rindu padaNya Yang menanti di rumah. 

Begitu beratkah memenuhi perintahNya? 

Kita tidak berasal dari bumi, 
kampung asal kita adalah di syurga. 

Kenapa kita lupa? 

Rumah kita jauh lebih Indah di sana. 
Kenikmatannya tiada terlukiskan 
dihuni oleh orang-orang yang mencintai kita. 
Ada isteri sholehah 
Ada suami Sholeh 
serta tetangga dan kerabatyang menyejukkan hati. 
Mereka rindu kehadiran kita, 
setiap saat menatap menanti kedatangan kita. 
Mereka menanti khabar baik dari Malaikat Izrail. 

Bila Keluarga mereka akan pulang? 

Ikutilah peta (Al Qur'an) yang Allah titipkan sebagai pedoman perjalanan. 
Jangan sampai salah arah dan berbelok ke rumahnya iblis Laknatullah yaitu neraka. 

Kita bukan penduduk bumi, 
kita penduduk syurga. 
Bumi hanyalah perjalanan. 
Moga perjalanan kita kesana selamat dan diRahmati 

INGAT INI BUKAN RUMAH KITA 

( dikongsi. Semoga Allah merahmati tuan yg mencipta puisi indah ini)

Riadah Di Petang Hari

Cuti sekolah dah bermula ... Walaupun cuma seminggu, excited nyer bukan main bebudak nih ... Angkara kesibukan BigBoss ngan kerja nyer dan aktiviti paranormal nyer, maka harus lah mencari ikhtiar lain mengisi kebosanan bebudak nie ... 

Antara aktiviti outdoor yang akan menjadi pilihan adalah berbasikal ... Bergumbira lah 3 hero bermain ke sana, ke sini ... Si anak dara agak berkecik hati kerana basikal rosak belum ada pengganti ... Pergi lah Sang Puteri membawa diri ...

3hero beraksi menunjuk berani ...

First time main basikal nie kat luar ... 
Biasa main kat dalam umah jer ...

Anak dara merajuk membawa diri ...
Tolong uwan sapu sampah ...

Hati ibu gundah gulana melihat Sang Puteri membawa diri ... Gagah ler ibu memujuk BigBoss ... Akhir nyer hasil pujukan ibu dan kerajinan Sang Puteri berbaloi ...

Dapat ler Sang Puteri basikal pink penawar hati lara ...

Alhamdulillah, akhir nyer dapat jugak habuan di malam hari ... Bawak masuk main dalam rumah dulu ... Biasa lah kannn ... Siap parking dalam bilik lagi ...

Keesokan hari nyer keje mengejut dan mandi pagi menjadi mudah ... Tak perlu ibu menggunakan khidmat Sang Rotan ... Tak perlu juga ibu menjadi Raja Rimba ... He he he ... 


Alhamdulillah ...






Kisah Lobak, Telur & Kopi

Kisah bermula di suatu petang ... Ramai yang menanti dengan penuh debaran ... Pengumuman telah diwar-warkan ... Tunggu punyer tunggu dibatalkan plak ... Tak pasal pasal naik trafik depa, duit pun banyak ler dapat tu ... 

Dalam pada menunggu pengumuman yang dibatalkan ... Bersembang ler mereka-mereka itu ... Dari kapal terbang sampai ler ker banjir ... Termasuk jugak kisah lobak, telur dan kopi ...

Lobak ... Sedap dibuat jus ... Kalau tengok rupe asal, cantik dan keras ... Tapi bila kena air panas ... Rebus lah kottt, lembut lah jadi nyer ... 

Telur plak ... Yang dalam nyer lah kottt ... Memula tu lembut, cair ... Tapi bila dah kena air panas, keras lah ia ... 

Kopi, buruk sungguh rupa ... Hitam, gelap ... Bila kena air panas, jadi ler kopi o ... Sedap di minum ... Ramai yang suke ...

Air panas tu ibarat ujian dan musibah yang menimpa ... So, kita disarankan jadi seperti kopi ... Coz lepas terima musibah dan ujian, kopi menjadi lebih berguna ... Sedap di minum, buat hilang mengantuk ...

Wallahua'lam ...

F***ING


1.  F***ING once or twice a week is good for your health, but its harmful if done every day.

2. F***ING gives proper relaxation for you r mind & body.

3. F***ING refreshes you.

4. After F***ING don't eat too much; go for more liquids.

5. F***ING can even reduce your cholesterol level.

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

SO, REMEMBER ...

FASTING is good for your health ...
and may God cleanse your Dirty Mind.