Search This Blog

TERIMALAH HADIAH DARI TUHAN


Ketika kita dihulurkan cinta oleh Allah swt berupa cinta kasih sayang berbentuk ujian, samada sakit, kekurangan harta, susah dan lain-lain, kita mula merasa resah, hati kita cepat gelisah, cepat melatah dengan emosi kita yang tak menentu, ditambah dengan syaitan yang cuba merasuk dan mempengaruhi jiwa kita ... Tanpa sedar, kita mula mengeluh, merungut, menyesal dan lain-lain ...

Sebenarnya apa yang kita zahirkan ? Kita sedang menolak cinta dari Sang kekasih, kita sedang menepis hadiah yang Allah hulurkan kepada kita ... Kita mungkin terlupa ... Padahal kita pernah diuji dengan kepayahan suatu ketika dahulu, kita merayu dan mengadu, akhirnya Allah melepaskan kita dari kesusahan tersebut ... Maka yakinilah bahawa kali ini juga begitu, keresahan itu tidak lama, bukankah matahari akan bersinar terang selepas malam pergi, bukankah pelangi akan datang selepas hujan panas ...


Ketika gusar mencengkam ke jiwa,kita mula mencari manusia, kita berbicara mendesak hati agar segera mencari manusia untuk mendengar resah dijiwa kita, kita mencari perhatian manusia ... Sedang Allah, yang tulus menghadiahkan cinta sedang setia menunggu kita, untuk datang mengadu padaNya ... Bukankah Allah Ya Maha Mendengar, Maha Melihat ... Allah juga Maha Pengasih lagi Maha Penyayang ...

Ketika si ibu, melihat si anak kecil yang masih mentah leka bermain diterik mentari ... Si ibu memanggil anak kembali ... Kasihnya seorang ibu kepada anak, risau kalau si anak demam dan sebagainya ... Begitulah dengan Allah, malah sifat Allah Maha Penyayang melebihi kasih seorang ibu pada anaknya, sesekali kita terleka dengan dunia ... Allah memanggil kita kembali ... Maka sahutlah panggilan kasih dan cinta dari Allah ... Dia masih setia menunggu kita ketika kita curang mencintaiNya ...


SEBUT PADA DIRI : 
HARI INI SAYA MEMILIH UNTUK BERSYUKUR KERANA ALLAH BERIKAN SAYA NIKMAT IMAN DAN ISLAM, ALLAH BERIKAN SAYA KESIHATAN, ALLAH BERIKAN SAYA MAKANAN, MINUMAN, ALLAH BERIKAN SAYA NAFAS, ALLAH BERIKAN SAYA KEDUA IBU BAPA DAN KELUARGA, ALLAH BERIKAN SAYA SAHABAT2 YANG BAIK, ALLAH BERIKAN SAYA PAKAIAN, ALLAH BERIKAN SAYA KEDAMAIAN, ALLAH BERIKAN SAYA KAKI, TANGAN. ALLAH BERIKAN SAYA MATA, TELINGA DAN LAIN-LAIN LAGI ... CAKAP PADA HATI, HARI INI SAYA MEMILIH UNTUK MENCARI REDHA ALLAH, BUKAN PENGHARGAAN MANUSIA ...

2 comments: