Search This Blog

Showing posts with label Kisah. Show all posts
Showing posts with label Kisah. Show all posts

Pelaburan Hartanah


Sekarang nie semua orang bercerita soal hartanah dan kewangan ... Maklum ler zaman GST nih ... Zaman harga barang melambung-lambung naik nyer ...  Aku saja nak share kat semua kisah nie ... Bukan nak menunjuk ... Tapi nak share ja ... Sebab aku nak kongsi ngan kengkawan ... Tak mo ler kedekut kan ...


Di usia 40 tahun ini, dengan restu Tuhan aku telah berjaya memiliki 4 buah rumah teres setingkat ...  Bungalow ada 2 (Pahang &; Damansara) ... Walaupun simpanan pada awalnya banyak, tapi bila dah mula terjebak beli tanah ladang kelapa sawit dan getah, duit makin berkurang ... Ada jugak terlibat sikit2 beli lot kosong di Kuala Lumpur dan dikawasan-kawasan lain yang agak tinggi nilainya ... Mujurlah aku ada rakan kongsi yang sanggup memberikan sedikit dana pada aku ... Aku juga hampir2 dipenjara kerana menceroboh secara tidak sengaja atas tanah yang tidak dibenarkan ... Apabila semua pelaburan aku membawa banyak pulangan, aku hampir2 membeli dan membina hotel atas lot2 kosong yang aku beli sebelum nie ... Semua urusan dah siap ... Tinggai nak bayar ... Maka akan tersondol lah tanah-tanah tersebut ...

Tapi harapan aku musnah, bila anak saudara aku pijak papan SAIDINA aku ... Runtuh semua rumah dan hotel yang aku nak dibina ... Duit nie takyah cakaplah, habis berterabur satu rumah ... Arghhh ... Bersepah dibuatnya ... Musnah sudah impian aku selama ini ...

Sekian kisah investment saya ...
Jangan marah haaaa .... 
Tekun hampa baca kannn ...

Aku nak kongsi ngan korang ...
Aku tak nak ler terkena sensorang ...

Apa punya lawak daa ...

HADIAH PALING BEST UTK INSAN YG DIKASIHI...



Ini ialah senarai 10 hadiah yang paling senang dan sesuai diberikan kepada sesiapa sahaja yang kita kasihi ~ ibu, bapa, suami, isteri, saudara-mara, anak dan sebagainya. Contoh di bawah ini lebih menjurus kepada hubungan lelaki-wanita, sila ubahsuai jika ditujukan kepada orang lain. Pilihlah satu atau pun semua.

1. Hadiah Mendengar: Berikan hadiah ini kepada yang memerlukan, dan kamu hendaklah benar-benar mendengar apa yang dikatakan. Jangan mencelah, jangan berangan-angan dan jangan merancang bagaimana kamu hendak membalas.

2. Hadiah Tanda Kasih: Jangan kedekut memberikan pelukan, ciuman dan ramasan tangan. Biarkan tanda-tanda kecil ini tunjukkan kasih dan sayang yang ada di dalam diri kamu.

3. Hadiah Sehelai Nota: Ia mungkin ringkas seperti "Sayang Awak" atau sesuatu yang kreatif seperti sebuah puisi. Letakkan nota-nota ini di tempat yang tidak disangka oleh orang yang dikasihi.

4. Hadiah Ketawa: Berikan sesuatu yang melucukan seperti gambar kartun atau artikel. Mesejnya ialah, "Saya suka ketawa bersama awak."

5. Hadiah Puji-Pujian: Sesuatu yang simple seperti "Warna biru memang ngam dengan awak" atau "Sedap masakan awak" mempunyai nilai yang tinggi kepada orang yang mungkin merasa dia

6. Hadiah Bantuan: Tolong basuh pinggan mangkuk, buang sampah, jaga anak, dll.

7. Hadiah Bersendirian: Adaketika kita hanya mahu bersendiri. Peka kepada saat-saat itu dan berilah masa dan ruang untuk dia bersendiri.

8. Hadiah Keceriaan: Cubasedaya upaya supaya kita sentiasa ceria apabila bersama orang-orang yang dikasihi. 9. Hadiah Riadah: Sertai sesuatu sukan/aktiviti yang disukai oleh orang yang dikasihi. Kalah pun tak apa, kamu masih menang.

10. Hadiah Doa: Selalu berdoa untuk kesejahteraan orang-orang yang dikasihi dan beritahu mereka yang mereka setiasa berada di dalam doa kita.

Sumber ~ Putratropika

*Saya rase cam best jer ... Saya simpan ler kat sini ...

Jangan layan orang tak kenal!!!

Seriau betul lah aku... Budak nie... Aku dah pesan banyak kali... Tak kenal jangan layan... Tak kenal jangan layan...

Meh aku nak cite kisah lewat petang tadi... Abang Ngah ngan Putra main bola ngan kawan-kawan kat depan... Dalam kawasan rumah berpagar... Aku plak kat dalam siap-siap nak amek Fatiha...

Tepat pukul 6.40 petang aku pun gerak nak pie amek Fatiha... Memula aku malas nak bawak Putra memandangkan dia busuk tak mandi lagi... Hahaha... Lagipun Mak aku ada kat luar masa tu,  bagi kucing-kucing nyer makan... Tapi hasil kemeraungan Putra yang kuat tak mo henti aku pun seret lah jugak Putra... Tak jauh pun... Seberang jalan jer...

Elok sampai depan sekolah Fatiha dah  tunggu pun... Memandangkan hari baru lepas hujan maka tak ramailah orang berjual... So hari nie tadi memang balik terus,  tak de nak membeli-belah... Sape yang kenal aku memang tau lah jarak rumah aku ngan sekolah memang tak jauh... Tapi jalan depan nie agak sibuk terutama waktu puncak... So,  memang aku gagah jugak lah amek bebudak nie...

Elok jer aku sampai rumah... Dari jauh aku nampak ada kereta berhenti depan rumah... Cam nak masuk lah... And aku nampak Abang Ngah dah bukak pagar... Hah!... Kereta kat belakang pun dah berhenti memberi laluan... Dalam hati aku dah berdebar-debar dah... Sape plak nih... Setahu aku tak de sape-sape (adik-beradik)  aku nak balik... Tak de sape-sape sedara @ kawan2 Mak aku nak datang ... Dalam pada tu aku dah jerit panggil nama Danial... Kereta tu pun cam tak jadi masuk... Aku sampai terus masuk tanya "Danial kenal ker?" Sambil tu Danial dah tutup balik pagar... Kereta tu pun dah blah... And aku tak perasan perempuan or lelaki... Plat nombor kereta pun aku tak sempat nak tengok... Danial memang tak kenal orang tu... Aku pun tak kenal... "Kenapa Danial bukak pagar?"... "Dah orang tu hon" ...

Ya Allah... Sebaik takde ape-ape yang buruk berlaku... Sebaik aku bawak Putra ikot aku sekali... Memang masak lah Danial kena bebel ngan aku... "Jangan layan orang tak kenal!!!"... "Jangan layan orang tak kenal!!!"... "Jangan layan orang tak kenal!!!" And aku pun masak kena bebel ngan Mak aku... Huwaaa... Nauzubillah ... Mintak dijauhkan dari mende-mende yang tak elok nie...

PONTENG SEKOLAH KERANA TAK BAWA HADIAH


Kali nie saya nak kongsi kisah yang saya perolehi dari seorang sahabat ... Jom baca ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ketika menjadi pengetua dulu,suatu pagi seorang imam masjid yang saya kenali menelefon saya.Katanya ada seorang budak sekolah di masjid, macam ponteng sekolah.Hari itu hari guru 16 Mei, pelajar dan guru tidak berada dalam kelas tetapi di dewan dan padang dg aktiviti sambutan.


Saya bergegas sendiri ke masjid yg disebut.Parking kereta agak jauh di penjuru masjid,saya mula meninjau ke masjid.Tidak ada di balai lintang,saya menjengah ke dewan solat.Tidak ada juga tetapi ketika beralih ke bahagian muslimat,saya ternampak satu susuk tubuh.Saya segera ke bahagian itu dan memang ada seorang pelajar perempuan.Dia begitu terkejut melihat saya.Bibirnya terketar mengucap salam pada saya,tangannya meraup sejadah lalu dipeluk ke tubuh,bagai seorang anak takutkan bapa yg garang.

Dia segera berdiri menghormati saya,tetapi saya suruh duduk,saya kenal pelajar ini kerana pernah naik menerima hadiah kecemerlangan di pentas.Bila ditanya sebab apa ponteng sekolah sedangkan dia pelajar baik, dia hanya berkata,"Tak ada apa cikgu.".Saya tak puas hati kerana ini bukan tabiatnya.Saya desak dia bercakap benar.

Matanya mula berair bila dia memulakan bicara lagi,saya tahu,dia akan berkata benar,"Cikgu,saya malu nak ke sekolah hari ini kerana saya tidak ada hadiah untuk diberi pada guru sempena hari guru.Ayah tak ada duit untuk beli hadiah kerana waktu ini tengah bulan,ayah saya kerja jaga.Emak telah meninggal."Dia berhenti bercakap.Kepala terhanguk-hangguk menahan tangis.Dia menyambung,"Cikgu,saya malu ditanya rakan apa hadiah yg dibawa pada cikgu,lebih malu bila ada bertanya,Nurul tak bawa hadiah ka?Ini telah berlaku tahun lalu."Air matanya yg deras dikesat dg kain tudung yg separuh lusuh.Saya pula yg turut sedih dan tidak terucap kata.

Saya menghantarnya balik ke rumah,dlm perjalanan fikiran berkecamuk.Rupanya kegembiraan hari guru dan sambutannya telah mencederakan hati seorang insan pelajar,bahkan saya yakin lebih ramai lagi pelajar yg miskin merasa gundah resah bila datang hari guru.

Menjadi kelaziman hari guru 16 Mei disambut oleh pelajar dg memberi hadiah kpd guru di samping program sekolah.Memanglah ia sesuatu yg baik.Tetapi banyak ibubapa yg miskin,yg kurang mampu,menghadapi situasi serba salah bila anak merengek minta dibeli hadiah,tak mau ke sekolah tanpa hadiah.Yg  berada minta hadiah lebih baik utk mengatasi rakan.Anak yg telah besar di sekolah menengah mungkin tidak mendesak,tetapi memilih jalan lain untuk mengelak,memendam rasa,tetapi siapa yg peduli.

Maka adalah baik jika hadiah kpd guru tidaklah diberi penekanan,high light,kerana ia juga boleh disalahguna untuk meraih perhatian guru,dan jika dibuat biarlah secara tertutup bukan dlm kelas yg menyebabkan pelajar lain terasa,maksudnya hadiah pd guru biarlah diserah sendiri di bilik guru.Bagi sekolah yg di luar bandar yg ibubapa berpendapatan rendah,lebih lebih lagilah perkara ini kena diberi perhatian.Hakikatnya,pelajar yg baik bukan memberi hadiah kpd gurunya,tetapi memberi khidmat kpd gurunya,bekerjasama dan patuh pada semua arahan.

Hari guru sebaiknya disambut dg penzahirkan rasa syukur kepada Allah,bukan di zahir dg berseronok suka.Mungkin sukan,sukaneka itu baik utk menjalin hubungan,tetapi saya tak nampak dimana baiknya cikgu naik melalak menyanyi di pentas,murid menyanyi,menari,bergencok. Mungkin sketsa yg mendidik,majlis tahlil,bacaan Yasin,solat hajat dan sujud syukur,kenduri satu sekolah, explorace yg bersifat pelajaran dsbnya lebih sesuai .Guru kena bersyukur kerana ada pekerjaan,ada murid,murid kena bersyukur kerana ada guru yg mendidik,ibubapa kena bersyukur kerana ada yg mengambil tanggungjawab mendidik.Marilah kita berubah bila menyambut sesuatu perayaan dari berseronok suka kpd penzahiran rasa syukur kpd Allah.Kpd ibubapa,minta anak menghadiahkan hari guru dg janji untuk menjadi pelajar yg baik,yg taat, gigih yg berdisiplin,itu lebih besar maknanya kpd seorang guru dari sekotak hadiah.

Dari kisah yg saya paparkan,jangan kita melihat sesuatu dari satu sudut shj,dari situasi dan pandangan kita shj,tetapi berfikirlah dari berbagai sudut,dari berbagai situasi.Baik pada kita,mungkin mencederakan orang lain.Selalulah berfikir supaya kita tidak menyusahkan orang lain,sebaliknya Selalulah berusaha untuk menggembirakan orang  lain,kelak diakhirat Allah gembira kan kita.Wallahu a'lam 
✌✌✌

Kisah Anjing Dan Tuannya


Anjing antara haiwan yang taat kepada tuan nyer ... Kali nie saya nak bercerita tentang sikap anjing yang di antara haiwan yang boleh dipercayai ...

Kisah ini adalah berkenaan anjing dan tuan.nya yang kurang sabar ... Terburu buru dan kurang sabar ... Sikap yang akan berlaku pada diri siapa pun ... Walaupun dalam berhadapan dengan perkara baik sekali pun ... Kerana hidup ini tidak terlepas dari kisah ... Dahulu ada seorang pencari kayu ... Yang tinggal hidup di dalam sebuah pondok usang yang kecil ... Beliau hidup bersama anak kecilnya dan seekor anjing peliharaan ...

Pada ketika itu ... Seperti rutin hariannya ... Apabila terbitnya matahari ... Dia akan keluar mengumpulkan kayu api ... Dan dia tidak akan pulang melainkan sehingga terbenamnya matahari ... Dan  dia meninggalkan anak kecilnya di bawah pengawasan anjing peliharaan nya ...


Dan lelaki ini amat mempercayai anjing kesayangannya ... Dan meletakkan kepercayaan kepadanya setinggi2 kepercayaan ... Disebabkan anjing nya ini lah selama ini banyak membantu segala kehendak tuannya ... Dan tuaannya amat menyayanginya ... Maka nak dijadikan cerita ... Ada selepas beberapa hari itu ... Lelaki tukang kayu ini pulang ke rumah pada waktu senja ... Dan mendengar daripada jauh ... Suara laungan anjingnya yang kedengaran tidak seperti biasa bunyinya ... Seakan akan seperti ada sesuatu yang berlaku ... Maka lelaki itu mempercepatkan langkah nya dan menuju ke arah pondoknya  dan ingin melihat anjingnya yang menyalak tidak seperti biasa ...


Alangkah terkejutnya lelaki itu ... Melihatkan wajah anjing itu berlumuran darah.... Lelaki itu tahu mesti anjingnya telah khianatinya dengan memakan anaknya ... Lalu lelaki itu terus memukul anjingnya tanpa menyiasat terlebih dahulu ... Dia terus mengeluarkan kapaknya dan memukul anjingnya sehingga terkena bahagian mata dan kepala ... Sehinggalah akhirnya anjing nya mati ditangannya sendiri

Selepas itu ia cepat-cepat masuk kedalam pondok nya ... Ingin melihat saki baki anaknya yang dimakan anjing ... Apabila melihat sahaja anaknya ... Dia langsung terduduk lesu ... Terkedu seketika tak dapat nak kata apa ... Dan bergenangan air mata ... Menangis teresak esak ... Beliau melihat anaknya sedang elok bermain main diatas katil ... Disamping anaknya terdapat seekor ular yang sangat besar yang  berlumuran darah ... Ular tersebut telah mati di bunuh oleh anjingnya tadi ...

Perasaan sedih yang tidak terkata menyelubungi tuannya ... Rupa rupanya, Anjing itu teramat amat gembira dapat membunuh ular besar itu ... Dan menyalak nyalak nak menunjukkan kehebatannnya menewaskan ular itu ... Ia menanti kepulangan Tuannya ... Dan ingin mendengar ucapan terima kasih dari tuannya ... Tetapi sayangnya ... Disebabkan penat ... Pulang dari kerja ... Fikiran singkat baran dan marah tak.tentu pasal ... Habis di bunuhnya anjing itu tanpa usul periksa ...

Berdasarkan kisah di atas ... Ketika mana kita menyintai dan menyayangi seseorang dan percaya padanya ... Maka kita jangan cepat-cepat menghukum pada saat kita marah sehingga hilang segala pemikiran waras kita ... Jangan terlalu cepat menghukum ... Cuba imbas  segala kebaikannya dan masa yang baik pada saat tika bersama sebelum.menghukum ... Takut-takut nanti kita akan kehilangan seseorang ... Pada masa kita mampu berfikir waras ... Baru lah kita tahu.sebenarnya dia menyintai kita dan amat menyayangi kita ... Tetapi pada masa itu sudah terlambat ... Kita sedar dan tiada gunanya lagi ... Masa tak boleh diundur ... Hidup lah kita dengan seribu sesalan nanti ... Huwaaaa ... Ehhh, over plak ...










Jumpa Tabib Cina


Saya pergi jumpa seorang pakar perubatan tradisi China 
dan selepas dia tahu pekerjaan saya dia bagi kata2 nasihat;

 "Lu mesti kuat exercise hari2 ... Jangan minum air di gerai2 dan beer ... Jauhkan dari Alkohol, wine terutamanya ... Minum banyak air suam ... Jangan bawak kereta pergi kerja, bagus naik pengangkutan awam atau jalan kaki ... 
Jangan makan di luar ... Kurangkan makan daging dan makanan laut terutamanya ... Banyak kan makan sayur-sayuran ... Sekali-sekala diet lah" ... 

Saya pun tertunduk ... Aduhhhh, kronik kot sakit aku nih ... Mestilah risau kan ... Hmmm, sambil tu bertanya balik pada tabib itu ... 

"Bolekah saya tahu apa sebenarnya masalah saya? 
Tabib geleng kepala sambil menjawab ... 
"Gaji lu sangat rendah "

Sorry eak kengkawan ... Buat cite lawak lak petang2 nih ... Jangan marah ... Nanti cepat tua ...

TRUTH



Nak konsi dengan kawan-kawan ... Dapat daripada group wasap ...
Semoga bermanfaat ...

******************************

After his father's death, the Son decided to leave his mother at old age home and visited her on and off.

Once he received a call from old age home....Mom very serious ..... please come to visit.

Son went  and saw mom very critical, on her dying bed.

He asked: Mom what can I do for you.

Mom replied... "Please install fans in the old age home, there are none.... Also put a fridge for betterment of food because many times I slept without food".

Son was surprised and asked: mom, while you were here you never complained, now you have few hours left and you are telling me all this, why?

Mom replied....."it's OK dear, I've managed with the heat, hunger & pain, but when your children will send you here, I am afraid you will not be able to manage ...


"Truth"

Truth no 1 : 
nobody is real in this world except Mother..  

Truth no. 2 : 
a poor person has no friends..  

Truth no. 3 : 
people do not like good thoughts they like good looks..  

Truth no 4 : 
people respect the money not the person..  

Truth no 5 : 
the person you love the most, will hurt you the most !    

Truth no 6 :
"Truth is Simple, But, The Moment YOU try to Explain it...
It Becomes Difficult"   

Truth no 7 :
"When you are happy you enjoy the music", but
"when you are sad, you understand the lyrics".  

Truth no 8 : 
IN LIFE Two things define you-
"Your patience" when you have nothing ...
"Your attitude" when you have everything ...

Rightly said "The internet shows us how small the world is ... 
but a missing plane  shows, how big our planet is.."

Kena Tampar Kat Warung Kopi



Pagi tadi sewaktu mengeteh di kedai Along, saya lihat ada seorang bapa datang bersama anaknya yang masih kecil, semuanya 5 orang. Sampai di pinggir warung, mata si bapa terkebil-kebil mencari sudut yang tidak panas. Dia mahu kawasan yang redup untuk anak-anak.

Sambil hirup perlahan teh o panas dan menyuap roti canai garing ke dalam mulut, saya perhatikan saja keluarga ini. Datanglah Jonos ke meja mereka. Si Jonos budak muda yang berkuli dengan Along setiap pagi.

" Pagi bang, mai saya ambil order minum dulu. Nak minum apa ?".

" Hmm, bagi milo satu dengan air suam empat", balas si bapa tadi.

" Makan apa bang ? " soal Jonos.

" Buat roti canai 3, potong halus, banjir ya", pesan si bapa.

Naluri kebapaan saya ini bagaikan dapat membaca apakah yang bakal berlaku sekejap lagi. Air teh saya mula terasa tawar, roti canai depan mata saya kuis-kuis dengan sudu sambil bermain perasaan. Allahu..

Sebaik minuman dan makanan yang dipesan tadi sampai ke meja mereka. Si bapa mencampurkan secawan milo tadi ke dalam empat cawan air suam anak anaknya. Si anak mengangkat tangan serentak sambil membaca doa makan. Kedengaran perlahan, " Bismillahirahmanirahim, Allahumma barik lana fi ma razak tana. Wa qina azabannar. Amin".

" Hah, minum slow-slow air milo tu ya" kata si bapa.

Roti canai banjir tadi juga dibahagikan seorang sedikit. Maka berkongsilah sesuap dua adik beradik ini. Roti canai Along memang sedap dan terkenal di sini, terpancar sinar ceria dan suka di wajah mereka semua.

Tidak ada seorang pun anak-anak yang mengeluh. Tidak ada seorang pun antara mereka yang nakal. Semuanya duduk tertib, makan dan minum dengan sopan sekali. Seolah mereka mengerti nilai sebuah kesyukuran di pagi ini.

Tidak sampai 20 minit, mereka habis makan dan berlalu pergi. Saya kembali merenung roti canai yang sudah kembang di dalam pinggan. Kepala terus berfikir, pengajaran apakah yang Tuhanku mahu ajarkan di pagi hari begini ?

Sahabat, terkadang kita merasakan hidup kita sudah cukup susah apabila diuji dengan sedikit masalah. Rupa-rupanya masih ada yang lebih susah berbanding kita. Bukan kesusahan itu yang mahu kita nikmati, tetapi nilai disebalik setiap situasi itulah yang patut kita syukuri.

Sungguh, aku seperti ditampar di warung kopi.

Boleh kongsi cerita ini dengan semua orang yang kita sayang.

Ikram Al-Banjari.
Saudagar Jalanan

* Hayati kisah ini ... Semoga bermanfaat buat semua ...

Kisah Bebudak Sekarang

Dah dekat 22 tahun aku meninggalkan zaman persekolahan ... Bila tengok balik perbezaan budak sekolah zaman dahulu dan zaman sekarang jauh sangat berbeza ... Kalau tengok akan cara bebudak sekolah sekarang aku rase takut ... Cabaran membesarkan anak-anak zaman sekarang bermacam-macam ... Sungguh aku takut ... Kalau dibiarkan tak ditegah melampau-lampau kalau ditegur merajuk ... Mencabar sungguh menjadi ibubapa zaman sekarang ... Malah cabaran tu terpalit sama kepada cikgu-cikgu di sekolah ... Meh tengok cam ner bebudak sekolah zaman sekarang jawab soalan ujian ... Masa zaman aku dulu tak plak aku jumpa chenghini ... Paling tidak pun tinggalkan kosong jer kot lah tak tau nak jawab sangat ... Kelakar pun ada ...

Tengok gaya budak nih menjawab mesti Mak nyer penjual periuk noxxa ...

Tulis surat cinta kat cikgu ... Nie biasa lah, zaman dulu pun dah ada kot ... 
Kecik-kecik dah gedik kan ...

Kesian pengantin lelaki tu, dah elok segak berbaju melayu bersanding plak ngan pengantin perempuan yang comel ... Ada ker peribahasa tu dijawab nyer ... Hahaha ...

Nangis cikgu tengok budak jawab cam nih ... Penat cikgu ajarkan ... Budak nih samada tak paham soalan atau tak pandai jawi ler tu ... Tapi nak kate ape ada jugak orang dewasa yang tak tahu baca jawi, tapi jangan lah jawab ujian cam tu kot ... Huhuhu ....

Pandai budak nih jawab ...

Adoi laaa ... Sesak nafas cikgu baca jawapan budak nih ...

Dan bagi aku yang nih paling win ... Mesti bapak@mak budak nih kaki politik ...
Harap2 budak nih jadi ahli politik berjaya dah besar nanti ... Jadi menteri cerdik pandai bantu rakyat jelata ... Ehhh, lebih-lebih plak kang kena tutup plak blog nih macam The Malaysian Insider ... Huhuhu ...

Mohon maaf gambar-gambar nie semua saya dapat dari group wasap, so saya tak dapat nak letak sumber nyer ... Kalau ada pemilik gambar yang tak setuju, mohon beritau saya, saya boleh padam gambar tersebut dari entry nih ...

Kisah Sebiji Tembikai

Sumber : Google

Seorang lelaki soleh pulang ke rumah dengan membawa sebiji tembikai (ada orang panggil timun Cina ) ... Dia membeli buah itu dari sebuah pasar ... Isterinya membelah tembikai itu dan merasanya: “tawar” ... Lalu isterinya terus-terusan merungut ... Melihat isterinya yg merungut itu, suami berkata: “Saya membeli tembikai itu dari pasar” Isteri: “Saya tau” Suami: “Pada pendapat awak, semasa saya membeli tembikai tadi, saya nak yang manis atau yang tawar?” Isteri: ”Tentulah yang manis” Suami:” Ketika penjual sedang menjual tadi, agaknya mereka nak menjual yang manis atau yang tawar?” Isteri: “Tentulah mereka ingin menjual yg manis” Suami terus lagi bertanya: ”Ketika peraih (aka org tengah) ingin menjual kepada penjual di pasar, mereka agaknya ingin menjual yang manis atau yang tawar?” Isteri: “Mesti yang manis” Si suami diam sejenak ...
Kemudian dia menyambung ”Ketika pekebun menanam tembikainya, adakah dia mahu tembikai yang tumbuh nanti manis atau tawar?” Isteri: ” Tentu yang manis, pastinya.” Suami:” Ketika awak membelah buah ini tadi, awak inginkan yang manis atau yang tawar?” Isteri: “Mesti saya ingin yang manis. Kenapa dengan semua soalan ini?” soal isteri. Orang soleh itu tersenyum pada isterinya.
Lalu dia berkata: “Ketika semua orang inginkan buah yang manis, sebaliknya lain pula yang berlaku ... Buah tembikai itu tawar rasanya!” Isteri orang soleh itu terdiam.

Marahkan siapa?
‘Jadi ketika awak marah tentang rasa tembikai yang tawar, awak sebenarnya marahkan siapa ?Bukankah semua orang inginkan buah yang manis ... Tetapi kuasa Allah memutuskan buah itu tawar rasanya, Jadi awak marahkan siapa? Marahkan saya yg membeli, atau penjual yang menjual atau awak yang membelah atau pekebun yg menanam? Atau Allah yang menentukan rasa tawar?”

Janganlah kita mengecam, mengutuk makanan walaupun makanan itu tidak sedap ... Kalau kita tak suka, kita tinggalkan sahaja atau makan sedikit sahaja ...

Pengajarannya : 
Kita perlu faham bahawa rezeki kita dapat yang manis atau tawar, sedap atau tidak, semuanya ditentukan Allah ... Jika kita mengecamnya, ramai orang di sekeliling akan terasa hati ... Mungkin emak atau isteri yang memasak terasa hati atau mungkin ayah yang membeli terasa hati ... Dan lebih-lebih lagi tanpa kita sedar, kita seolah-olah “mengecam” Allah yg mengurniakan rezeki itu kepada kita ... Jika kita tidak bersyukur dengan yang sedikit, mana mungkin kita akan bersyukur dengan yang banyak ...

Beberapa ayat petikan dalam al-quran semoga dapat memberi panduan kepada kita semua insyaAllah. 

Allah swt berfirman ...
“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”(An-Nahl: 18) ...

Cuba bayangkan berapa banyak nikmat Allah yang Allah bagi kepada kita. tak terhitung nilainya kan ... Contoh nikmat yang paling dekat dengan kita ialah nikmat sihat ... Cuba kalau Allah bagi kita sakit gigi ... macam mana rasa? SubhanAllah tak tahan rasanya ... Allah uji dengan satu nikmat jangan cepat mengeluh ye, fikirkan nikmat lain yang Allah bagi tidak terhitung banyaknya ...

Allah swt berfirman lagi ...
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, ” Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat”(Ibrahim:7) ...

Allah kata, siapa yang bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi, Allah akan tambahkan lagi nikmat kepada kita ... Dan kalau kita ingkar dengan nikmat yang Allah bagi akan pasti menanggung azab Allah yang sangat berat ... Contoh di sini ialah kisah tembikai tadi, Isteri lelaki soleh tidak bersyukur dengan buah tembikai yang dibeli oleh suaminya kerana tawar, tetapi isterinya tidak sedar dia sedang mengingkari nikmat yang Allah berikan ...

Allah swt berfirman lagi …
Maka apabila manusia ditimpa bencana dia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan nikmat Kami kepadanya, dia berkata, “Sesungguhnya aku diberi nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku”. Sebenarnya, itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahuinya.
( Az-Zumar:49)

Sebagai manusia biasa, memang lumrah kita sentiasa tidak berpuas hati dengan apa yang kita ada ... Semoga kisah ini dapat kita renungi serta tanamkan rasa bersyukur dengan apa yang kita miliki  .... Wallahualam.. Semoga memberi pengajaran kepada semua ... InsyaAllah ...

Bertuah Punya Budak ....


Hari aku nak cerita kisah si kecik sekali nie ... Semenjak sekolah bukak untuk sesi 2016 nie, Putra nampak seperti boring skit duk umah ... Pagi-pagi mesti dia kelam kabut bangun nak ikut BigBoss hantar Fatiha ... Dengan bau musuk masam tu merempit lah dia hantar kakak ... 

Nak diceritakan satu hari nih bangun lah Putra seperti biasa ... Agak awal jugak daripada biasa ... So, sempat ler aku pujuk dia mandi ... Sementara aku sidai kain, dia main basikal pusing-pusing depan nih jer ... Sekali tu terlajak terus masuk umah uwan ... 

"Assalamualaikummmmm, Uwannnn" huhuhu ... Masuk ler dia ke dalam umah uwan nyer ... "Uwannnn, 10 minit jer" ... Korang rase lah kan dia mintak ape kat Uwan nyer ? Sementara tu BigBoss kat umah dah ready nak hantar kakak ... Biasa nyer akan terkinja-kinja lah dia nak ngikut, boleh ari tu dia tak jadi nak ikut ... Haaa ... Korang rase apesal dia tak jadi nak ikut merempit ?? Dek kerana 10 minit tu ... Sanggup tu ... 

Grrrr, geram plak aku dengar ... Sebenar nyer dia mintak kat uwan nyer nak main tab ... "Putra nak main tab ker nak hantar kakak ?" Mak aku nie tanya lah ker Putra cam tu untuk kepastian ... Kang meraung plak kena tingal ... "Nak main tab" kate nyer ... Mak aku buat-buat ler macam marah, membebel-bebel ler skit ... "Bertuah punya budak" buat-buat macam marah ker Putra ... "Ehhh, Uwan nie macam dalam Upin & Ipin lah" ... Dalam pada mak aku nih nak marah terus tak jadi ... Boleh plak dia cakap cam tu kat mak aku ... Mak aku nih daripada nak marah terus tergelak ... Hahaha ... Memang ada diaolog cam tu antara Upin Ipin ngan Opah dia ... Boleh plak dia ingat ... Hehehe ... Macam-macam budak kecik nih ...

Ulat Di Dedaun Hijau



Telah dua bulan musim hujan berlalu sehingga dimana-mana pepohonan nampak menghijau. Kelihatan seekor ulat di antara dedaun menghijau yang bergoyang-goyang diterpa angin.

"Apa khabar daun hijau," katanya. Tersentak daun hijau menoleh ke arah suara yang datang.

"Oh, kamu ulat. Badanmu kelihatan kurus dan kecil, mengapa?" tanya daun hijau.


"Aku hampir tidak mendapatkan dedaunan untuk makananku. Bolehkah engkau membantuku sahabat?" kata ulat kecil.

"Tentu..tentu..dekatlah kemari." Daun hijau berfikir, "jika aku memberikan sedikit dari tubuhku ini untuk makanan si ulat, aku akan tetap hijau. Hanya sahaja aku akan kelihatan berlubang-lubang. Tapi tak apalah."

"Perlahan-lahan ulat menggerakkan tubuhnya menuju daun hijau. Setelah makan dengan kenyang ulat berterima kasih kepada daun hijau yang telah merelakan bahagian tubuhnya menjadi makanan si ulat. Ketika ulat mengucapkan terima kasih kepada sahabat yang penuh kasih dan pengorbanan itu, ada rasa puas di dalam diri daun hijau. Sekalipun tubuhnya kini berlubang di sana-sini namun ia bahagia dapat melakukan sesuatu bagi ulat kecil yang lapar.

Tidak lama berselang ketika musim panas datang daun hijau menjadi kering dan berubah warna. Akhirnya ia jatuh ke tanah, disapu orang dan dibakar.

Apa yang terlalu bererti di hidup kita sehingga kita enggan berkorban sedikit sahaja bagi sesama?

Nah... akhirnya semua yang ada akan "mati" bagi sesamanya yang tidak menutup mata ketika sesamanya dalam kesukaran. Yang tidak membelakangi dan seolah tidak mendengar ketika sesamanya berteriak meminta tolong. Ia rela melakukan sesuatu untuk kepentingan orang lain dan sejenak mengabaikan kepentingan diri sendiri.

Merelakan kesenangan dan kepentingan diri sendiri bagi sesama memang tidak mudah, tetapi indah. Ketika berkorban diri kita sendiri menjadi seperti daun hijau yang berlobang namun itu sebenarnya tidak mempengaruhi hidup kita, kita akan tetap hijau, Allah akan tetap memberkati dan memelihara kita.

Bagi "daun hijau", berkorban merupakan sesuatu perkara yang mengesankan dan terasa indah serta memuaskan. Dia bahagia melihat sesamanya dapat tersenyum kerana pengorbanan yang ia lakukan. Ia juga melakukannya kerana menyedari bahawa ia tidak akan selamanya tinggal sebagai "daun hijau". Suatu hari ia akan kering dan jatuh.

Demikianlah kehidupan kita. Hidup ini hanya sementara, kemudian kita akan mati. Itu sebabnya isilah hidup ini dengan perbuatan - perbuatan baik, kasih, pengorbanan, pengertian, kesetiaan, kesabaran dan kerendahan hati.


Jadikanlah berkorban itu sebagai sesuatu yang menyenangkan dan membawa sukacita tersendiri bagi anda. Kita dapat berkorban dalam banyak perkara. Mendahulukan kepentingan sesama, melakukan sesuatu bagi mereka, memberikan apa yang kita punyai dan masih banyak lagi pengorbanan yang dapat kita lakukan.

Yang mana yang sering kita lakukan? Menjadi ulat kecil yang menerima kebaikan orang atau menjadi "daun hijau" yang senang memberi.

Saya Sayang Abah Saya

Image result for Saya Sayang Ayah Saya
Maaf kengkawan ... Petang-petang nih nak berkongsi kisah syahdu plak ... Moga menjadi peringatan buat saya dan rakan-rakan semua ... Kisah nie saya dapat daripada group wasap saya ... Saje saya buat entri agar dapat berkongsi dengan rakan-rakan ... Senang nak simpan ... Senang nak rujuk balik ...

##########


As. Salam.
Pagi tadi teman dengo radio klasik dlm kereta ... Satu kisah yg terharu yg diceritakan oleh juruhebah pempuan radio tersebut.. tidak le teman tau nama juruhebah tu....



Kisahnya begini ...
Ada seorang anak lelaki bawak ayahnya yg kena stroke akibat  angin akhmar  ke kedai makan mamak yg terkenal..utk makan tengahari...ayahnya teringin beno nak makan nasi biriani kat kedei tu...masa tu orang ramai dan meja  makan pun rapat2...



Setelah diduduk ayahnya eluk eluk, anak lelaki tu pun pesan makanan terdiri dari lauk2 kariSetelah makanan  ... sampai, ayahnya mula menyuap sendiri ... Maklumlah pesakit angin akhmar, dlm keadaan ter ketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju.. seluar.. malah di muka ayahnya yg kelihatan agak comot.... kebanyakan orang dlm restoran tu semua pandang dan curi2 pandang..ada juga beberapa orang tunjuk muka geli dan jijik...namun begitu anak lelaki tu tetap bantu ayahnya suapkan makanan dan minunan tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. 


Setelah selesai  makan dipapahkan ayahnya ke singki untuk dibersihkan.. disabunkan tangan, lapkan muka, dibersihkan baju dan seluar ayahnya dari remah makanan seterusnya dipimpin ke kereta yg parking di hadapan restoran. Setelah itu anak lelaki itu ke cashier utk jelaskan bayaran. 


Sebelum beredar, anak lelaki tersebut telah ditegur oleh seorang pakcik,
"Anak, tak ada barang yg tertinggal ke ?" Jawab anak lelaki tu , "ok semua pakcik, spec abah, ubat abah, handphone abah,  towel kecil abah, tongkat abah, semua saya sudah bawak masuk kereta.. tak ada yg tinggal..."



Pakcik tu berkata lagi, " Ada, kau ada tinggalkan kesan di hati orang2 yg perhatikan kau...
Pertama, kesan dihati orang2 yg sebaya dengan pakcik, adakah anak2 kami akan berbuat baik seperti yang kamu lakukan terhadap ayah kamu..



Kedua ..kamu  telah tinggalkan kesan di hati anak2 muda yg sebaya kamu, mereka akan tanya diri sendiri, sanggupkah mereka buat dan melayan  mak atau ayah yg sakit dan uzur sepertimana yg kamu lakukan ini.. .
Pakcik lihat, pekerja2 restoran  mamak pun turut terharu...malah ada yg kesat airmata teringatkan mak dan ayah barangkali...



Pakcik sangat bangga dgn kamu semoga Allah memberi Rahmat kpd kamu.."
Sahut anak lelaki tu, " Ye ke pakcik.. alhamdulillah...saya sayang abah saya...abah kena stroke...moga2 abah cepat  sembuh...."


##########

Rata-rata semua akan cakap sayang orang nie  .... Sayang orang tu ... Tapi dapat tak kita layan orang-orang yang kita sayang tu macam bro kat atas nie ... Rata-rata ramai yang lebih mementingkan kawan dari orang yang mereka kata mereka sayang ... Maaf, rata-rata tak bermaksud semua yerrr ..

Wallahua'lam ... 

Makan Dulu

 

Data hnset habis on the way nak gie beli top up hari hujan ... 
lepak kedai mamak order air... 
ada wifi ... mintak password ...
mamak cakap makan dulu...
apa dah mintak password pun suh makan dulu plak ... 
kedekut betul mamak nih rungut aku dalam hati ...
mamak lain sampai hantar air. ..
mintak password sama jugak depa jawab makan dulu ...
ehhh, sakit plak hati aku ...
last2 order maggi goreng ...
sampai maggi goreng mintak lagi password mamak cakap makan dulu jugak ...
menyirap pulak rasa ... tapi sabar je la ...
aku pun makan laaa ...
 siap makan pun ... perut pun dah kenyang ...
panggil mamak mintak password lagi ...
last2 mamak bisik ... anee ... sini password makandulu ...
hoooo alkisahnya ...
aku tumbuk pula mamak ni tak ada nama lain ke passwordnya ...
adakah ia kebetulan atau salah satu cara nak menambah pendapatan ???
pandai dia orang nie promote suh makan kan ...
kita plak yang serba salah ...
Makan Dulu beb ...
Bismillahirrahmannirrahhimm ...

TAZKIRAH JUMAAT #36 | JANGAN ADA BENCI



Kisah yang saya dapat dari group wasap ... Semoga menjadi panduan kepada kita semua ... Kita nie kalau dah benci @ tak suka orang susah kan ... Ape orang selalu cakap tu memaafkan mudah ... Tapi nak melupakan tu payah jugak kan ... Hmmm ... Susah jugak nak didik hati nih ...

**********

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya. Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.

Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastik berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.

“Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya” beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.

Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk. Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk.


Sumber

Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.

”Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?” tanya Cikgu Mayam.
Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur,makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.

”Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu” beritahu Cikgu Maryam.


Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik daripada membenci ... !!

Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah!

**********

Sebagai renungan bersama ...
Salam Jumaat dan semoga ceria sentiasa ... 

Mayat Tak Diterima Bumi Di Pahang

Kisah nie aku dapat kat group wasap ... Saje aku letak kat sini ... Nak kongsi ngan kengkawan kisah nie ... Semoga menjadi iktibar kepada kita semua ...

**********
Gambar Hiasan. Sumber : Google

Kisah ini berlaku di sebuah perkampungan kecil di Pahang pada tahun 1973. Ia nya diceritakan oleh Salleh kepada penulis untuk pedoman semua pembaca budiman. Kisah berlaku di sebuah Pekan yang bernama Kampung Pulau Tawar, Jerantut. Seorang lelaki yang bernama Omar (nama sebenar dirahsiakan bagi menjaga nama baik keluarga tersebut). Omar adalah seorang bomoh di kampung tersebut. Beliau merupakan seorang bomoh yang agak disegani oleh kerana setiap kali apabila beliau mengubati setiap penyakit yang pelik, beliau akan berjaya.

Satu hari diwaktu senja ada seorang budak melalui rumah Omar budak itu adalah Salleh pencerita kisah ini. Salleh terdengar seseorang sedang bercakap dalam bahasa yang agak pelik dan tidak pernah didengarinya sebelum ini. Salleh cuba mengintai dari celah lubang dinding yang agak usang. Beliau melihat Omar bercakap mengadap sekeping cermin. Oleh kerana lubang tersebut agak kecil Salleh tidak nampak keseluruhan cermin tersebut. Salleh cuba mencari lubang yang agak besar. Akhirnya dia menjumpai lubang yang lebih besar. Melalui lubang tersebut, Saleh dapat melihat bayangan pada cermin tersebut bukanlah Omar tetapi sekujur tubuh yang sungguh ngeri wajahnya. Matanya kelihatan tersembul dan pipinya kelihatan berlubang. Tubuh makhluk itu dibaluti oleh kain putih yang berwarna coklat seperti warna tanah. Tiba-tiba Salleh melihat mahkluk itu seperti memandang kearahnya. Bulu romanya meremang. Tanpa membuang masa Salleh terus melarikan diri. 

Sampai saja dirumah beliau terus menemui bapanya dan menceritakan kepada bapanya. Bapanya sekadar tersenyum seraya memberitahu ramai orang kampung sudah lama mengetahui perihal Omar. Bapanya mengatakan bahawa Omar menggunakan hantu peliharaannya untuk merasuk orang dan apabila orang tersebut sakit beliau akan datang dan mengubati orang tersebut. Dengan cara ini beliau akan lebih mendapat duit dan orang kampung akan menghormatinya. Mereka hanya menunggu masa untuk membuktikan pada orang kampung.

Pada malam tersebut Salleh berasa seperti tidak sedap badan, tubuhya seperti merasa lemah. Mungkin kerana terkejutkan peristiwa yang dilihatnya tadi membuatkan dia rasa begitu. Selepas makan malam, Salleh terus masuk tidur. Apabila dia cuba hendak melelapkan mata dia terbau seperti bau bangkai di dalam biliknya. Dia cuba membuka matanya tetapi kelopak matanya berasa amat berat sekali. Salleh cuba menjerit untuk memanggil bapanya tapi suara tersekat dikerongkong sahaja. Dia cuba membaca ayat suci yang diingatinya. 

Akhirnya beliau berjaya juga menjerit memanggil bapanya, Sebelum jatuh pengsan. Apabila Salleh membuka matanya didapati rumahnya penuh dengan orang dan mendengar orang menyebut nama Omar. Dia memandang ke arah bapanya yang sedang menghampirinya sambil tersenyum dan meminta dirinya supaya bertenang kerana segalanya telah berakhir. Dia kembali terlelap. Pagi besoknya apabila dia tersedar Salleh melihat bapanya berjalan diiringi ibunya dengan pakaian seperti orang ingin ke masjid. Dia bertanya bapanya apa yang berlaku. Bapanya menyuruh Salleh bersiap2 utk pergi menziarahi kubur Omar. Salleh terkejut mendengarnya dan penuh dengan persoalan bermain dibenaknya sambil mengorak langkah kebilik mandi. 

Sesampainya di tanah perkuburan Salleh melihat orang sedang menggali kubur. Tiba-tiba dia tedengar orang didalam lubang bertempik apa ni!!! Salleh berlari untuk melihat dengan lebih dekat tetapi dihalang oleh bapanya. Salleh melihat beberapa orang dewasa seperti mengangkat sesuatu yang berat dari lubang tersebut. Sebaik sahaja objek tersebut berjaya dikeluarkan dari lubang tersebut, Mereka semua terpegun melihat UBI KAYU yang sangat besar.

Gambar Hiasan. Sumber : Google

Jadi sesiapa yang ingin beli UBI tersebut bolehlah menghubungi saya di talian bebas tol : 1-800-88-88-88 Kerepek Ubi Pedas - RM 2.00 sebungkus Kerepek Ubi Masin - RM 2.30 sebungkus Kerepek Ubi - RM 1.50 sebungkus Kerepek Ubi Mentah - RM 0.50 sebungkus Penghantaran akan dibuat kepada kawasan di Lembah Kelang sahaja. Cukai perkhidmatan sebanyak 2% akan dikenakan ... 

UBI...... UBI... SAPER NAK BELI UBIIIII ...

Hehehehehe kekeke ... sapa kena ... jangan marah ... korang rasa TERKENA? Takkan tak nak kongsi dengan kekawan? apa lagi? jom share ... Baru ADIL ...

Kisah Buah Oren


Saje nak cerita kisah ari tu ... Aku dan anak2 teman uwan nyer shopping ... Walaupun pada mula nyer just nak beli kasut sekolah bebudak nie ... Tapi dah melarat-larat plak ... Singgah kedai buku lah ... Singgah 7eleven lah ... Singgah pasaraya lah ... Pompuan biasa lah kannn ...

Dah singgah banyak tempat maka banyak ler jugak hasil nyer ... KERAjaan pun dapat banyak hasil 6% GST ... Ehhh mengarut dah nie ... Mana kisah buah oren nyer nih ... Setelah selesai segala urusan berbondong-bondong lah kami balik ...


Kebetulan ari tu kami naik teksi jer ... Sebab semua2 yang gie shopping tu kaki bangku ... He he he ... Teksi memang banyak kat OTK nie ... Tunggu sekejap jer, kadang2 memang dah ada pun ...

Sampai kat umah, kami pun mengemas ler barang2 yang telah dibeli ... Bebudak pun ape lagi menerai ler buat ker sekian kali nyer kasut masing2 ... Tiba2 Mak aku panggil and tanya "Nie ada terambil buah oren Mak tak ?" ... "Laaa tak de plak, dah habis kemas dah" ... Hmmm ... Berfikir lah kami memerah otak mengulang kembali peristiwa siang tadi ... Kesimpulan nya, tinggal samada di bus stop or dalam teksi ... "Takpe lah Mak, nak buat cam ner, bukan rezeki kita lah tu" ... Kami pun redha jer lah ...

Sekali dah malam tu Mak call cakap  ada orang pulangkan buah oren tu ... Terkejut gak aku ... Tak sangka baik hati orang tu ... Rupa2 nyer buah oren tertinggal dalam teksi ... Ada pelanggan naik cakap kat pemandu teksi ... Selesai tugas pemandu teksi hantar balik buah oren ... Oh terharu sungguh aku dan Mak ... Dalam zaman GST6% nie masih ada insan berhati mulia ... Amanah dalam menggalas tugas ...

Aku doakan semoga pelanggan yang jumpa buah oren tu dan pemandu teksi yang pulangkan buah oren tu akan sentiasa di bawah rahmat Nya, sentiasa dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan ... Ameennn ...





TAZKIRAH JUMAAT #33 | Kisah Hassan Al Basri Dan Anak-anak



Hassan Al Basri merupakan seorang ulama dan ahli perniagaan. Beliau ada 2 orang anak lelaki. Sebelum beliau men inggal, beliau telah memanggil kedua anak lelaki nya, lalu berpesan,.. Bila ayah telah tiada lagi di dunia ini, kamu berdua hendaklah meneruskan perniagaan ayah. 

Cuma ada 2 perkara ayah nak pesan;

1. Bila kamu berniaga , jangan kutip hutang. 
2. Bila kamu berniaga, jangan kena matahari. 

 Lalu Hassan Al Basri pun meninggal dunia. Masa berlalu dan selang beberapa tahun, perniagaan si adik semakin merosot dan terus merosot. Manakala perniagaan si abang semakin maju dan maju. 

 Satu hari si Ibu (balu Hassan Al Basri) memanggil anak nya si adik. Lalu bertanya,  Si ibu : Wahai adik, kenapa perniagaan mu semakin hari semakin merosot ? Jawab si adik: Saya ikut pesan ayah. Si ibu : Apa ayah mu pesan ? Jawab si adik : Ayah berpesan, kalau berniaga jangan kutip hutang. Jadi, semua yang berhutang dengan saya, saya tak pernah minta bayaran. Kalau mereka nak bayar, mereka bayar. Kalau mereka tak bayar, saya tak kan kutip bayaran. Ayah pesan lagi, kalau berniaga, jangan kena matahari. Jadi saya kalau kemana mana mesti bawa payung. Jadi saya tak kena matahari sebagaimana pesan ayah. 


 Kemudian, si ibu pergi berjumpa dengan si abang pula, lalu bertanya. Si ibu : Wahai abang, ibu lihat perniagaan mu semakin hari semakin maju, apa yang kamu lakukan ? Jawab si abang : Saya ikut pesan ayah. Si ibu : Apa ayah mu pesan ? Jawab si abang: Ayah pesan, kalau berniaga jangan kutip hutang. Jadi , semua saya jual tunai. Maka, tak ada orang berhutang dengan saya. Saya ikut pesan ayah, saya tak perlu kutip hutang. Semua bayar tunai. Kedua , ayah pesan. Jangan kena matahari. Jadi saya keluar ke kedai waktu subuh. Lepas solat subuh, saya tak tidur, terus ke kedai. Malam baru saya pulang ke rumah. Jadi, saya tak kena matahari. 

 💞 Moral of the story ```````````````````````````````````

Perbezaan mentafsir sesuatu perkara boleh menjadikan arah hidup seseorang itu berbeza dengan yang lain. Jadi, belajarlah dengan ramai guru, banyakkan membaca untuk tambah ilmu, minta Allah SWT beri petunjuk dan mohon agar Allah SWT bimbing kehidupan kita. Semoga Allah swt memberikan taufik dan hidayah kpd kita semua "Siapa yang Allah swt mahu kan kebaikan bagi diri nya, akan di fahamkan pada agamanya dengan sebenar benar kefahaman". 

 Ustaz Muhammad Abdullah Al Amin Pesona D'Zahrah IKIMfm.