Mari Mewarna ...

Susah tul nak suruh belajar time2 cuti nih ... Tak de arah aku suruh lah mewarna ... Mewarna memang menjadi kesukaan nyer, tak dapat dinafikan memang suka mewarna sejak dari kecil lagik ... Adik2 jadi penonton jer ...

Aktiviti ari nie ...
 
Mari Mewarna ...
 
Dalam process ...
 
Hasil nyer ...
 
Jadilah daripada asyik tercongok depan tv ...
Tak pun asyik mintak nak main game kat komputer ....
Tak pun asyik mintak nak main game kat hp aku ...

Solat Berjemaah

Sedikit pengisian pagi nih ... Kita digalakkan solat berjamaah ... Banyak pahala wooo ... Tapi masih ramai yang keliru dengan kedudukan imam dan makmum semasa solat berjamaah. Saya pun keliru ... Meh kawan2 kita kongsi sesama maklumat yang saya dapat nih ...

http://i420.photobucket.com/albums/pp285/isuhangat/jemaah-1.jpg 
Solat berjemaah bermaksud solat yang dilakukan lebih daripada seorang, atau secara beramai-ramai, dengan diketuai seorang imam.
Ini berdasarkan Sabda Nabi SAW:
"Solat berjemaah itu lebih afdhal (baik) daripada solat bersendirian dengan 27 kali darjat" (HR Bukhari dan Muslim)
Solat berjemaah terdiri daripada seorang imam dan sekurang-kurangnya seorang makmum. Solat secara berjemaah sangat dituntut dalam Islam. Bagi Mazhab Syafie hukumnya ialah fardu kifayah, manakala sesetengah pendapat mengatakan solat berjemaah hukumnya sunat muaakad atau sunat yang sangat dituntut dalam Islam. Mereka yang terlewat mengikuti solat berjamaah, dikenali sebagai masbuq.
Antara solat yang biasa ditunaikan secara berjemaah ialah solat fardu lima waktu, solat hari raya, solat Solat Sunat Tarawih dan solat Sunat Witir. Tetapi bagi Solat Jumaat, ia wajib dikerjakan secara berjemaah.
Syarat-syarat sah solat berjemaah:
  1. Berniat mengikut/menjadi imam.
  2. Mengetahui segala apa yang dikerjakan oleh imam.
  3. Tiada dinding yang menghalangi antara imam dan makmum, kecuali bagi makmum perempuan di masjid hendaklah dibataskan dengan kain.
  4. Tidak mendahului imam dalam takbir dan tidak pula melambatkannya.
  5. Tidak mendahului imam dalam rukun-rukun sembahyang.
  6. Kedudukan imam ialah di hadapan makmum, sekurang-kurangnya di takat tumit. Makmum tidak boleh berada di hadapan atau sebaris dengan imam.
  7. Solat makmum harus sama dengan solat imam, misalnya sama-sama solat Zuhur, Jumaat, qasar, jamak dan sebagainya.
  8. Makmum lelaki tidak mengikut imam perempuan.
Semasa berniat, seseorang itu perlu menambah perkataan makmuman (makmum lelaki), makmumatan (makmum perempuan), imaman (imam lelaki) atau imamatan (imam perempuan) selepas menyebut solat yang ingin dilakukan.
Antara syarat untuk menjadi imam:
  • Bacaannya lebih baik daripada bacaan makmum.
  • Seseorang itu bukan sedang mengikut atau menjadi makmum kepada imam lain.
  • Imam itu sudah mumaiyiz.

SIHAT & CANTIK HINDARILAH AMALAN YANG TIDAK DITUNTUT ISLAM

Sihat selalu diandaikan pada dalaman, seperti mental yang stabil dan jauh daripada penyakit yang nampak dan tidak nampak. Cantik pula selalu diletakkan pada fizikal seperti wajah dan tubuh yang jadi idaman semua. Memiliki kedua-duanya pada diri adalah suatu pakej yang melengkapkan lagi kehidupan manusia.
 
Sihat dan cantik memang dituntut, malah Rasulullah sendiri digambarkan sebagai individu yang sangat pembersih, kemas dan sedap mata memandang. Rasulullah pernah menggambarkan kecantikan agama Islam dalam hadis, "Sesungguhnya Allah itu cantik dan Allah sukakan kecantikan." (Riwayat Muslim & Tarmizi) Allah juga sukakan kecantikan dan menggalakkan umatnya berhias dengan pakaian yang cantik untuk mengerjakan ibadah, seperti dalam firman-Nya, "Wahai anak-anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke masjid (atau mengerjakan sembahyang), makanlah dan minumlah, dan jangan pula kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai akan orang-orang yang berlebih-lebihan (melampaui batas)." (Surah Al-A'raaf: 31)
 
Bagaimanapun dalam memenuhi tuntutan untuk tampil sihat dan cantik, ramai orang keliru dan tersalah pilih. Tidak kurang kemajuan perubatan mengambil kesempatan untuk memperkenalkan 'produk cantik segera' seperti pembedahan plastik dan Botoks yang menyalahi syarak.
 
Berikut antara batas yang perlu kita ketahui dalam usaha untuk jadi cantik sihat:
 http://tribun.patriotnews.net/wp-content/uploads/2010/08/suntik_botoks_wanita.jpg
1-Hindari produk yang ada elemen najis dan kotor. Untuk cantik dan sihat, ada yang sanggup berhabisan menyuntik bahan terlarang ke tubuh. Hati-hati kerana tidak semua selaras dengan syarak. Suntikan Botulinum Toxin Type A (dikenali sebagai Botoks) umpamanya, telah diputuskan oleh fatwa kebangsaan hal ehwal agama Islam Malaysia, sebagai haram kerana didapati mengandungi bahan meragukan dan bersifat najis, antaranya bahan daripada babi dan bahan tiruan yang memudaratkan.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTtxDG4fBzOb6fcWrS4Gl9NLVIRrH3QzkBeZ5eMWb7cEO2PCaxt6A
2-Tidak dibenarkan mengubah ciptaan Allah untuk tujuan cantik seperti bertatu dan cukur kening tanpa alasan wajar. Rasulullah bersabda, "Allah melaknati perempuan yang bertatu atau minta dibuat tatu, yang mencukur kening dan meminta dicukur kening mereka, perempuan yang membentuk giginya agar kelihatan cantik dan mereka yang mengubah ciptaan Allah." (Hadis Thabarani dan Ibnu Mas'ud) Mengubah ciptaan Allah bermaksud mengubah ciptaan Allah yang telah sempurna pada pandangan umum kerana tidak berpuas hati dengan anugerah itu, bukan kerana memperbaiki atau memulihkan kecacatan. Mencabut bulu kening dan membuat bulu kening baru untuk menepati cita rasa sendiri dianggap haram. Jika mencabut bulu kening kerana bulu kening itu tumbuh berselerak dan tidak kemas, itu masih dibenarkan untuk menjaga kekemasan diri. Melukis tatu pada mana-mana anggota tubuh adalah amalan orang Arab jahiliah dan diharamkan Islam kerana amalan ini dianggap menyeksa dan menyakiti badan dengan menusuk jarum pada tubuh.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUr3NZgxyCkr6hcb3OvSFpVDryQMe0MECzEZ25grMeqTwr2QtHLw
3-Pembedahan kosmetik. Pembedahan kosmetik untuk tujuan nampak cantik semata-mata, amat dilaknati Allah dan Rasul kerana perbuatan ini dianggap mengubah ciptaan Allah tanpa alasan yang mengharuskannya. Bagaimanapun kata Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi, "Jika punya kecacatan yang menjijikkan pandangan, seperti tumbuh daging tambahan yang boleh menimbulkan sakit jiwa dan perasaan, maka tidak berdosa berubat untuk menghilangkan kecacatan atau kesakitan yang boleh mengancam hidupnya. Kerana Allah tidak menjadikan agama buat kita ini dengan penuh kesukaran." (Al-Halal wal Haram Fil Islam)

Selamat Ulangtahun Perkahwinan Ijal ...

Selamat Ulangtahun Perkahwinan aku ucap kan buat adik aku n adik ipar  ...
Ijal  ( sila lah melawat yer kawan2) & Melati ( sila lah melawat yer kawan2)
Semoga berbahagia selama nyer ...
Sermoga dikurniakan zuriat yang sentiasa sihat n ceria ...
Semoga dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki ...
Inilah hasil nyer ...
Eryna Zulaikha ...

Hehehehe ...

Selamat Ulangtahun Perkahwinan Along ...

photo 
Selamat Ulangtahun Perkahwinan aku ucap kan buat satu-satu nyer kakak yang aku ade n abang ipar ...
Along  ( sila lah melawat yer kawan2) & Abang Long ( sila lah melawat yer kawan2)
Semoga berbahagia selama nyer ...
Sermoga dikurniakan zuriat yang sentiasa sihat n ceria ...
Semoga dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki ...
Inilah hasil nyer ...
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs312.ash2/59232_430093333877_658833877_5115606_5991474_n.jpg

Hehehehe ....


Fatiha menang hadiah ...

Hehehe ... Akhir nyer dapat jugak ... Aku kan suka masuk contest dalam duni blog nih ... Macam2 contest aku masuk ... Ari tu aku ada masuk "Contest Memek Muka Si Manja" ( sila lah melawat yer kawan2) ... Aku letak gambar Fatiha ... Tak dapat hadiah utama tapi dapat ler jadi pemenang saguhati ( sila lah melawat yer kawan2) ... Actually parcel tu ikut kan dah dapt minggu lepas ... Tapi masa tu tak de kat umah kut ... tunda ler minggu nih ... Fatiha suka sangat ...Polok2 ... Cium2 ... Orang lain tak buleh ...

Sila lah lihat aksi romantik Fatiha ...





Terima kasih tak terhingga kepada ...
 
Dunia Contest Ibu ( sila lah melawat yer kawan2) 
 
kerana ...

suka buat contest ...

suka bagi kami2 nih hadiah kiut2 ...

buat ler lagi ...

bagi ler lagi ...

I like ....

Memilih Sahabat

cid:image001.gif@01CB806B.D064E400

Pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar
segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan
bersama-sama sahabat yang mulia.
cid:image005.jpg@01C9E5AA.D2848130
 
cid:image006.jpg@01C9E5AA.D2848130
 
 
“Ya Haiyyum, Ya Qayyum, dengan rahmatMu daku memohon pertolongan. Baikilah seluruh urusanku, dan janganlah Engkau serahkan diriku ini kepadaku walaupun sekelip mata” (Riwayat al-Nasai, dinilai sahih oleh al-Albani).
 
 
Firman Allah dalam surah Al-Hujurat ayat 6 yang Tafsirnya:
"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."
 
 
Wassalam….
 
        
"No one can go back and changed bad beginning;
But anyone can start now and create a successful ending"

TIGA BELAS AURAT WANITA

http://3.bp.blogspot.com/_2IL0mobDefg/TN_qFpu5B9I/AAAAAAAAA2g/UL3lFuZsqss/s1600/mari_tutup_aurat.jpg
1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur
atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan
dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan)
menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka
sembunyikan - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki
dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada
mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman
jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati
suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap
melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang
berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis
Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi
bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya
dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan
yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah -
Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah
kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan :
Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang
menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tan gan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan
memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang
gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali
pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan
Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada
menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis
Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan
sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan
lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan
seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad,
Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam
berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya,
tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari S ura h Al Ahzab
Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan
dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan
penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan
dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah
mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari
S ura h An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga
kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada
pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya,
melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari
Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang
menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat
nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D <> aud
<> , An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah
kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin,
hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu
supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha
pengampun lagi maha penyayang.


Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian
tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk
melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya
-
Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang
berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian
tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan
digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di
dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan
mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Wanita-wanita yang dikasihi sekelian..tunggu apa lagi, tutuplah auratmu, kerana
ianya perintah dari Allah, Allah yang menciptakan kamu, Rabb yang memberikan
kita kehidupan kekal abadi diakhirat kelak, baik atau buruk diatas rahmat Dia
dan bagaimana buku amal kita diterima kelak. Jangan tunggu apa lagi, kita tidak
pasti bila ajal maut kita atau bila Allah pilih kita untuk diberi hidayah..para
isteri, tidak sayangkah anda pada suami2 anda? suami2 anda akan ditanya,
dipersoalkan kelak dihadapan Allah..kasihan pada mereka..suami- suami? tidak
cintakah lagi pada isteri? isteri anda akan menerima azab yang berat di
akhirat..Na' uzubillahhimin zaliq..bersama- samalah kita berpesan untuk kebaikan
bersama dan berdoa ke hadrat Allah atas kesilapan-kesilapan dan dosa-dosa yang
telah kita lakukan, sentiasa bermuhasabah dan menginsafi diri sendiri serta
tidak putus asa daripada meminta rahmat Allah s.w.t kerana ia adalah sifat
kaum-kaum yang beriman..

Rabbana aatina fiddunya hasanah wafil aakhirati hasanah waqina 'azabannar. Amin.

Wallahuta'ala' alam..

Persoalan terjawab sudah ...


Jumaat, 19 November adalah hari terakhir persekolahan bagi tahun 2010 .... Tamat lah sudah setahun Luqman berada dalam tahun satu. Hari nie Hari Kecemerlangan Pelajar 2010, Sek. Keb. Gombak Setia ... Berdasarkan surat misteri (Klik Sini) ... Aku kena datang sekolah hari nih ...

Bila dah masuk dewan n dapat buku aturcara baru lah aku tau sebab musabab aku kena datang sekolah ... Rupe nyer Luqman nih jadi Top 10 (bukan Ben 10 tau ..) dalam keseluruhan Tahun 1 ... Wahhh ... Hebat Abang Long ... Ibu n Abah ucap tahniah kat Abang Long ... Tahun depan kena berusaha dengan lebih gigih lagi untuk mengekalkan kecemerlangan ...

Gambar2 semasa hari kejadian ...

 Susah tul nak amek gambar Abang Long nih ...

Macam nie lak aksi nyer ...
 Nih okay ler skit ... 
Kecik kecoet jer anak aku nih ...

 Bersama-sama peminat-peminat tegar ...

Main ngan kawan-kawan sementara menunggu giliran ...
 Naik pentas ...
Isshhh ... Apesal kabur lak gambar nih ...

Tersenyum bangga ...
Abaikan sampah yang bertaburan kat belakang tu ...

Hadiah yang diperolehi ...
Top 10 tau ... Bukan Ben 10 ....

Ya Allah, Kau terangilah hati anak-anakku dalam mendalami ilmu dunia & akhirat.. Kau jadikanlah mereka anak-anak yang soleh & solehah, yang menjaga solat dan agamanya.. menjaga kebajikan kedua ibu bapanya.. menjaga kebajikan mereka yang memerlukan.. tidak sombong dan pandai menjaga diri.. Amin

Qurban ...

Entri bergambar sahaja ....
En. Somi terchenta bertugas lembu no. 5 ... Telah selesai dikorbankan ...

Menunggu ...

Giliran lembu no.6 ...Pasrah ...

Abang Long n Abah ... Yang lain semua takut ...

Sesi membuang kulit ...

 Kena teliti ... Kang terpotong jari lagi ...

Melapah ...

Tips .... Meh baca kawan-kawan ...

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih” dan digalakkan doa 12 pintu.
2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur setiap hari, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
 
3) Solat taubat dan solat istikharah bila ada keperluan– Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
 
4) Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah “Qulhu-allah” sebanyak 3X.
 
5) Bermaaf-maafan sesama kawan dan pasangan setiap hari – Semasa meminta maaf perlu sebutkan. Kita mungkin tidak boleh mohon maaf kepada semua manusia tetapi kita berupaya untuk memaafkan semua orang. Cara ini mengurangkan beban emosi dan kita akan lebih ceria pada setiap hari.
 
6) Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah “Aku sebenarnya……(perkara yang elok-elok belaka) dan ini boleh boleh dipraktikkan kepada anak-anak.
 
7) P rogram minda/cuci minda – P aling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya.
 
8) Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa).
 
9) Untuk mencuci hati antara aktiviti terbaik adalah dengan mencuci tandas. Mengikut sesetengah pendapat ianya dapat membasuh kesombongan pada hati.
 
10) P eluk pasangan setiap hari sekurang-kuranya 3 kali dalam tempoh 10 saat . Jangan lama sangat dikhuatiri kita tidak terpaksa ambil cuti kecemasan (ada faham).
 
11) Berkata-kata/menasihat anak kita pada waktu yang sesuai di dalam membentuk jiwa dan ruhaninya. Waktu yang digalakkan  (teachable moments) adalah seperti berikut:-;
·         Sebelum tidur
·         Semasa tidur
·         Selepas tidur
·         Selepas riadah
·         Selepas solat
·         Selepas mandi air suam

12) Memberi arahan yang jelas kepada anak-anak seperti “Nak, solat jangan ditinggalkan” dan bukannya “Nak, jadilah anak yang cemerlang” (umum).
13) Ibu bapa kena imbangkan emosi keluarga, sekiranya bapa memarahi anak, si ibu perlu memujuk anak dan beri rasional kenapa ayah marah.
14) Jangan galakkan anak menjadi artis/penyanyi walaupun berbakat (tidak dijelaskan kenapa rasanya kita dah faham).
15) Elakkan dan jangan sekali-kali menyebut perkataan yang negatif kepada anak kerana doa ibu bapa adalah makbul.
16) Jangan risau anak tidak mendengar kata kita, tapi risaulah kerana anak-anak melihat perbuatan kita dan mencontohinya.
17) Setiap kali balik ke rumah ucapkan Basmallah 3x dan beri salam serta senyum. P astikan suami dalam keadaan positif semasa pulang ke rumah walaupun penat bekerja. Kaum Bapa bantulah isteri membuat kerja-kerja rumah.
18) Makan dan minumlah serta buatlah sesuatu dengan tangan kanan kerana ada 18 enzim yang baik ada pada tangan kanan manakala pada tangan kiri ada 81 enzim yang menjadi anti bakteria dan sesuai untuk aktiviti mencuci qubul dan dubur. (sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kiri)
19) Amalkan membuang hadas besar dengan menyengetkan badan ke arah kiri dan memegang kepala dengan tangan kanan. Ini akan memudahkan lawas serta mengelakkan penyakit buasir.
20) Makan buah dahulu sebelum makan nasi supaya semua vitamin dalam buah tidak hilang.
21) Untuk lelaki jangan amalkan kencing berdiri (sesungguhnya syaitan itu kencing berdiri) kerana banyak keburukan seperti mendatangkan penyakit seperti ED dan sbgnya.
22) Hormatinya buku sebagai guru/ilmu jangan dicampak-campak atau tidak dijaga. Apatah lagi sekiranya kitab-kitab ilmu.
23) Amalkan bismillah lima banyak khasiatnya (lanjutan kena berguru dengan Hj Afandi).
24) Tarikh lahir boleh mencerminkan peribadi walaupun bukan 100% tepat. Anak-anak yang lahir pada 18 hb hingga 23 hb pada kebiasaanya lebih berupaya menjadi cemerlang atau boleh upaya juga menjadi sebaliknya terpulang kepada didikannya.
25) Anak kedua lebih berdikari dan biasanya agak tersisih dalam hiraki keluarga.
26) Amalkan tidur mengiring ke kanan.
27) Menyebutkan Hadis Qudsi “ Allah bertindak sepertimana yang difikirkan oleh hambanya”. Jadi kena sentiasa positif.
28) Ransang anak-anak dengan kata-kata positif sejak dalam kandungan lagi.
29) Ransang anak-anak semasa mereka bayi dan seterusnya sehingga dewasa. Apabila dewasa beri kebebasan kepada anak untuk memberi pendapat dan membuat pilihan.
30) Doa mempunyai kuasa yang hebat. “Doa itu senjata bagi orang mukmin”.
31) Ibubapa kena berubah terlebih dahulu baru boleh meransang perubahan pada keluarga.
32) Jangan mendera anak-anak, kerana anak-anak yang didera berkemungkinan besar akan mendera anaknya iaitu cucu kita.

33) Didik anak mengikut personaliti masing-masing, tidak boleh samakan semua cara kepada semua anak.
34) Orang yang berjaya apabila hari ini lebih baik dari semalam, orang yang rugi apabila hari ini sama dengan semalam dan orang yang celaka apabila hari ini lebih teruk dari semalam (hadis Nabi)

Allah sengaja ...

 http://ismanewzealand.com/v1/wp-content/uploads/2010/06/love-ALLAH.jpg
Memang Allah sengaja....

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yg kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA, dan meninggalkan laranganNYA. .
 
PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hamba-NYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA.. .....

Tidur asing ...

jay-tidur.jpg

APABILA usia mencecah empat tahun, kanak-anak patut diajar tidur berasingan daripada ibu bapa. Apatah lagi dalam masyarakat kita terutama orang Melayu yang memegang kuat kepada adab nilai-nilai murni dalam kehidupan.

Namun terdapat juga kanak-kanak yang dibiarkan tidur dengan ibu bapa sehingga mereka besar, maksudnya apabila mereka telah faham dan boleh bercakap dengan baik.

Apabila sampai masa mereka diarah untuk tidur berasingan, kanak-kanak ini pasti akan membantah, menolak dan menangis.

Perkara ini berlaku kerana mereka belum biasa untuk berbuat demikian, masih bergantung harap dengan ibu bapa dan tidak berani atau takut untuk tidur bersendirian.

Pensyarah Psikologi Perkembangan Kanak-Kanak, Jabatan Pembangunan Manusia dan Pengajian Keluarga Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Mariani Mansor, berkata, usaha mengasuh anak-anak untuk tidur berasingan ialah tugasan yang perlu dilakukan secara berterusan oleh ibu bapa.

Menurutnya, anak-anak tidak boleh dipaksa dalam satu masa yang singkat untuk tidur berasingan.

Jika ini dilakukan, timbul perasaan marah anak-anak kepada ibu bapa, mereka merasa seolah-olah ibu bapa tidak menyayangi mereka lagi.

Keadaan ini juga akan menimbulkan tekanan kepada mereka dan menjadikan anak-anak ini seorang yang sensitif atau membentuk personaliti yang tidak memberangsangkan.

Malah mereka boleh mengigau dan menangis di tengah malam, mengalami mimpi yang menakutkan, mata tidak mahu lelap dan sebagainya sehingga akhirnya boleh menimbulkan masalah kesihatan kepada mereka.

``Anak-anak amat sensitif. Mereka pasti tidak memahami mengapa secara tiba-tiba disuruh tidur berasingan sedangkan sejak sekian lama, mereka dibenarkan tidur dengan ibu bapa.

``Dalam keadaan ini, ibu bapa perlu bijak memberi perangsang dan galakan dengan pujukan agar mereka faham dengan keadaan yang dialami,'' katanya.

Mariani memberitahu, masa yang sesuai untuk anak-anak dipisahkan tidur mereka ialah ketika berumur empat atau lima tahun iaitu apabila anak-anak telah mengalami perkembangan kognitif dan mereka memahami sesuatu yang berlaku apabila diterangkan keadaan di mana mereka boleh berfikir.

Pada usia ini, anak-anak telah pun berada di Taman Didikan Kanak-Kanak (Tadika) dan telah pandai berdikari serta memberi pendapat.

``Di Barat, ibu bapa telah memisahkan anak-anak mereka ketika bayi lagi supaya mereka berdikari.

``Tetapi ada juga pendapat yang mengatakan, pengasingan kanak-kanak dari usia bayi tidak patut dilakukan untuk mengelakkan bahaya,'' katanya.

Dalam usaha menentukan anak-anak mempunyai satu sokongan moral untuk mereka berdikari dengan tidur berasingan, ibu bapa perlu bijak menggunakan ciri-ciri psikologi dan pujukan.

Antaranya ialah memberitahu anak-anak bahawa mereka telah besar dan sepatutnya berada di bilik sendiri dan berdikari.

``Ibu bapa boleh memujuk anak-anak dengan mengatakan mereka akan mendapat malu sekiranya kawan-kawan lain mendapat tahu mereka masih tidur sebilik dengan ibu dan ayah mereka.

``Anak-anak juga perlu diberitahu bahawa apabila tidur berasingan bukan bermakna ayah dan ibu tidak menyayangi mereka lagi,'' katanya.

Dalam tempoh tersebut, anak-anak masih boleh di beri peluang untuk kembali ke bilik ibu dan ayah mereka sekiranya mereka terasa takut bersendirian dan terjaga pada malam hari.

Mariani berkata, selalunya masalah sukar untuk tidur berasingan berlaku seki- ranya anak terpaksa tidur sendirian.

Bagaimanapun, adalah lebih mudah untuk memujuk anak-anak yang mempunyai adik-beradik sejantina untuk tidur berasingan kerana mereka mempunyai `kawan'.

Katanya, selain pujukan dan galakan, ibu bapa juga boleh memberikan `ganjaran' berbentuk hadiah, menerangkan bilik dengan lampu tidur atau pujian `pandai' selepas anak-anak mereka berjaya tidur di bilik mereka satu malam.

Pada masa yang lain, ibu bapa juga boleh melakukan aktiviti membaca buku cerita atau bercerita kepada anak-anak sebelum mereka tidur atau cat bilik mereka dengan warna yang mereka mahu serta isikan peralatan dan perkakas yang sesuai di dalam bilik itu.

``Jadikan perasaan anak-anak terhadap bilik dan barangan di bilik berkenaan sebagai hak sendiri yang seharusnya disayangi agar mereka akan berada di bilik mereka dengan rasa selesa,'' katanya.

Sehubungan itu beliau menyarankan ibu bapa, memberi masa masa beberapa bulan sebelum mereka benar-benar bersedia untuk tidur berasingan.
Sumber: Utusan Malaysia

Gigi pertama ...


Gigi pertama bayi anda biasanya tumbuh di antara usia 6 hingga 9 bulan. Di sini di selitkan beberapa tip tentang bagaimana untuk mengesan tanda-tanda awal pertumbuhan gigi, serta kaedah dalam memberikan keselesaan kepada bayi anda pada waktu sebegini.
 
 TANDA-TANDA AWAL PERTUMBUHAN GIGI.

Simptom-simptom yang berlaku adalah:-
 
  1. Gusi si manja terasa sakit atau bengkak
  2. Akan timbul kemerah-merahan di pipi si manja anda
  3. Tanpa anda sedari juga akan terdapat perubahan pada sistem pencernaan usus
  4. Ruam lampin akan sentiasa berlaku
  5. Si manja akan sentiasa terjaga dari tidur di waktu malam
  6. Terdapat ruam pada muka dan dagunya
  7. Sentiasa ingin menggigit alat permainan dan jarinya sendiri.
CARA MERAWAT SIMPTOM.
Terdapat pelbagai cara yang anda boleh lakukan bagi mengurangkan ketidakselesaan si manja anda:-
 
  • Buah-buahan
Berikan si manja anda dengan lobak merah, timun atau kepingan epal dalam bentuk jejari yang baru sahaja dikeluarkan dari peti sejuk utnuk dikunyah. Cara ini dibuat kerana eleman sejuk ini sebenarnya mampu untuk memberikan sedikit kelegaan kepada gusi si manja anda.
 
  • Gel
 Ada juga sejenis jel-jel yang tertentu yang dapat membantu merangsang pertumbuhan gigi si manja.
 
  • Perhatian
Dakaplah si manja dengan belaian yang menyenangkan agar si manja anda melalui hari-harinya dengan rasa bersemangat sekali.
 
  • Penjagaan gigi bayi.
Masih tidak terlalu awal untuk memulakan penjagaan gigi. Sebaik sahaja gigi si manja mula tumbuh, gosok gigi si manja setiap hari dengan menggunakan ubat gigi berfluorida yang dirumus khas untuk kegunaan bayi anda sahaja.
 
Picit sedikit ubat gigi tersebut ke atas sehelai kain kasa dan gosok secara putaran dengan lembut. Sentiasa pastikan hanya sedikit sahaja ubat gigi yang digunakan bagi si manja anda tertelan dalam kuantiti yang banyak.
 
Apabila gigi si manja telah tumbuh dengan banyak, maka anda gunakanlah berus khas untuk bayi yang bertekstur lembut dan gosok dua kali sehari. Jika si manja anda mahu, biarkan sahaja dia mengunyah berus gigi tersebut supaya dia terbiasa dengan sesuatu yang bukan berbentuk makanan di dalam mulutnya!
 
Sediakan segelas air untuk si manja anda berkumur (jika dia mahu).

Aktiviti Sabtu ...

Walaupun hari nih Sabtu ... Tapi kami tak ke mana2 pun duk rumah jer ... Abah nyer keje ... So, aku layannnzz je lah bebudak nih ... Abang Long ngan Abang Ngah main komputer ... Fatiha main ABC ...

Aktiviti hari ini ... Layannzzz ...
 
Pandai jgk adik nih ...
 
Hampir siap ...
 
1... 2... 3... Lari ...
 
Gembira nyer ... Berlari-lari ke sana-sini ...
 
Rehat setelah penat ...
 
Abang2 tak de dalam gambar sebab tengah sibuk main game kat komputer ... Ibu nyer malas nak berjalan2 ...
 
 
 p/s :- ABC tu hadiah mak long bagi masa hari jadi Luqman yang ke berapa ntah ... Tak ingat ... Huruf2 hampir semua hilang, tinggal lah sikit saki-baki ...

Kad Laporan Luqman

Alhamdulillah ... Berkat usaha yang tak seberapa ... inilah hasil nyer ... Prestasi agak merosot jika dibandingkan dengan peperiksaan pertengahan tahun ... Tapi okay lah jika melihat kepada peratus nyer ... Abang Long, tahun depan dah masuk darjah dua, pelajaran makin mencabar, abang long kena lebih berusaha untuk mengekalkan prestasi ... Tahun depan masuk kelas 2 Amanah lak ...

Keputusan Peperiksaan ...
Peratusnyer ...

 Tapi bila aku selongkar beg Luqman ari nih ada lak surat cam yang kat bawah nie ...

 
Amende lak nie ... ???

Surat tu tulis Luqman akan dapat hadiah kecemerlangan ... Aku pun konpius jugak hadiah ape lak agak nyer ... Luqman bukan pekasa no. 1 satu pun ... Luqman peksa no.9 dengan peratusan 92.6% sahaja. Hadiah ape lah agak nyer ... ??? Tak pelah, datang jer ... Bukan jauh pun ...
Ya Allah, Kau terangilah hati anak-anakku dalam mendalami ilmu dunia & akhirat.. Kau jadikanlah mereka anak-anak yang soleh & solehah, yang menjaga solat dan agamanya.. menjaga kebajikan kedua ibu bapanya.. menjaga kebajikan mereka yang memerlukan.. tidak sombong dan pandai menjaga diri.. Amin

Anak2 Solat ...


Alhamdulillah ... Berkesempatan mengajar anak solat ... Luqman, Abang Long dah tujuh tahun ... Dah kena ajar solat ... Pergerakan semua dah tau, cuma masa duduk antara dua sujud ngan duduk tahiyat awal/ akhir jer tak berapa betul, ... Bila diajar; sakit kate nyer ...Syukur jugak banyak yang dia dah belajar kat sekolah ... Waktu2 solat, cara2 ambil air sembahyang, cara2 solat, bacaan2 lazim ... Banyak jugak lah membantu ...

Abg Long solat ...

Khusyuk ker tu ... ?
 
Posing dulu ...
 
Adik sujud ...
 
Harap2 kekal lah seumur hidup ... 
 
p/s :- abaikan keadaan sekeliling yang bersepah ...
-------------------------------------------------
 
Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang anak telah mengenal kiri dan kanan, ajarlah dia bersembahyang“.Nabi Muhammad SAW menyuruh kita ajar anak solat sejak dari umur 7 tahun dan pukul kalau tidak solat bila umur 10 tahun.
Diriwayatkan daripada Amr bin Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan). (Hadis riwayat Abu Daud).
Pukul itu pula bukanlah untuk menyeksa, cuma sekadar untuk menggerunkan. Janganlah dipukul bahagian muka kerana muka adalah tempat penghormatan seseorang. Allah SWT mencipta sendiri muka Nabi Adam. Selain itu kita juga dilarang menjatuhkan airmuka orang lain.
Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila salah seorang di antara kamu bertengkar dengan saudaranya maka hendaklah beliau menghindari dari memukul di bahagian muka
Dalam mendidik anak-anak, berlemah lembutlah, namun sediakan rotan di rumah (digantung) sekadar untuk mengertak kalau mereka malas beribadat. Dalam satu hadis lebih kurang maksudnya “ Tiada kebaikan/berkat rumah yang tiada rotan” Asuhlah anak-anak kita seperti kata pepatah “melentur buluh biarlah dari rebungnya” supaya akhlak anak jadi baik. Ini kerana “kuah tidak semestinya tumpah ke nasi”. Ada orang jahil yang lahir dari rumah ulama dan ada juga ulama yang lahir dari rumah orang jahil.

Saf kanak-kanak
Saf bagi kanak-kanak di dalam masjid ialah di belakang saf orang dewasa. Dalam hadith disebut,  “Adalah Rasulullah SAW mengatur saf lelaki di depan saf kanak-kanak dan saf perempuan di belakang saf kanak-kanak.” (Riwayat Muslim).Saf kanak-kanak adalah dibelakang kerana sembahyang mereka adalah sunat sahaja jika dibandingkan dengan sembahyang orang dewasa yang hukumnya fardhu.Pengasingan ini bukanlah kerana mereka belum berkhatan dan ada kotoran ‘kulup’. Ada pendapat yang mengatakan kanak-kanak boleh sembahyang dalam satu saf bersama orang dewasa kerana orang dewasa juga mengandungi najis dalam badan mereka. Sebenarnya ia bukanlah najis selagi masih berada dalam badan dan belum keluar dari badan. Lagipun Rasulullah sendiri yang mengatur saf kanak-kanak di belakang saf orang dewasa.