Showing posts with label Ijal. Show all posts
Showing posts with label Ijal. Show all posts

Lawatan Ke Muzium Negara

Awal minggu percutian hari tu BigBoss ada aktiviti lasak masuk hutan di Ulu Yam ... Kami nak ikut tak dibagi nyer ... Huwaaa ... Nak buat ape nih ... Sebaik ler adik aku dari Penang ada balik sini ... Anak nyer plak sibuk nak ker Muzium Negara ... Minat sejarah budak nie, kata Mak nyer lah ... Memula tu depa tak ajak pun ... Anak aku ler nak ngikut ... Maka aku pun dengan tak malu nyer ngikut ler sama ... Ehehehe ... Muzium pun muzium lah ...

Muzium Negara merupakan peneraju aktiviti permuziuman di Malaysia dan pendokong terhadap pemuliharaan dan pengekalan warisan koleksi khazanah negara ... Bangunan Muzium Negara yang ada sekarang dibina di atas tapak Muzium Selangor yang dibuka pada 1906 ... Bahagian kanan Muzium Selangor musnah terkena sasaran bom yang dilepaskan pesawat B29 milik Tentera Berikat semasa Perang Dunia Kedua pada bulan Mac 1945 ... Tulah dia serba sedikit penerangan yang aku dapat ...

Bangunan Muzium sekarang terdiri daripada empat balai pameran tetap ... Balai pertama yang dikenali sebagai Balai ‘A’ mempamerkan bahan-bahan kebudayaan rakyat Malaysia, manakala balai kedua yang dikenali sebagai Balai ‘B’ pula mempamerkan artifak-artifak sejarah Tanah Melayu, penemuan-penemuan arkeologi, kraftangan tradisional, koleksi Numesmatik, senjata-senjata Melayu dan Orang Asli ... Pada tingkat keduanya pula terdapat Balai Pameran ‘C’ yang mempamerkan pelbagai koleksi alam semula jadi negara seperti mamalia, reptilia, serangga, burung, ikan, geologi dan lain-lain lagi ... Balai ‘D’ pula mempamerkan bahan-bahan yang berkaitan dengan kegiatan ekonomi negara seperti tanaman komersial, industri perlombongan bijih timah, perikanan dan pengangkutan awam ... Dewan Tengah Muzium Negara digunakan sebagai tempat mengadakan pameran-pameran sementara ...

Jom skodeng gambar ...


Kereta bomba zaman dahulukala ...


Jom ... Jom masuk dalam plak ...

Ruang tengah muzium ... Kawasan pameran sementara ...

Gelap plak gambar nyer ...

Kulit kayu aku rasa ... Mungkin digunakan sebagai kertas zaman dahulu kala ...

Adik aku, adik ipar aku dan Putra ... 
"Putra dah tak takut ngan PakLang"

Bunga Mas ...

Setelah selesai melawat seluruh Muzium Negara ... Bebudak adalah yang paling gembira ... Anak-anak gembira, mak bapak suka hati ... Mana tak suka dapat berlari sana sini ... Dah penat-penat tu memang ler lapor ... Tak mo makan kat situ sebab coz nyer tinggi dan tak de banyak pilihan ... Untuk memujuk hati yang lara, PakLang belanja makan aiskrim dulu ... Suka PokCik jual aiskrim tu ... Murah rezeki depa ...


Untuk mencari makan yang ok ... Kami terpaksa mengharungi kesesakan jalanraya ... Biasalah Kuala Lumpur ... 

Semua nyer kelaparan ...
Bismillahirrahmannirrahimmm ...


Sempat lak makan pulut mangga yang sedap nie ...
Sampai lupa nak tengok & snap nama kedai ...

Alhamdulillah ...

Sumber Gambar :

Selamat Hari Lahir Eryna Zulaikha ...


Hehehe ... Nie anak sedara aku ... Umur die genap empat tahun ari nih ... Duduk jauh nun di Penang ....

Mak Ngah nak ucapkan Selamat Hari Lahir buat Eryna ... Semoga sentiasa sihat n ceria ... Semoga menjadi anak yang solehah bila besar nanti ... Jangan nakal2 ... Dengar cakap mommy n papa ... 

Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia dan akhirat ... Kau jadikanlah dia anak yang solehah, yang menjaga solat dan agamanya ... Yang menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... Yang menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... Tidak sombong dan pandai menjaga diri ... Ameen ...

Korang Panggil Ape ?



Hari nie anak sedara kite dari Penang berkampung di sini ...
Mommy nyer kena keje luar, papa nyer keje jauh ...


Biskut Tahi Ayam ...

Yina ada bawak bekal biskut ... Lama dah aku tak jumpa biskut nih ... 
Kengkawan panggil biskut nie biskut ape ? Aku panggil biskut tahi ayam ... 
Ehhh, aku pun x tau lah apesal lah biskut nih kena panggil cam tu ... 
Bila aku tengok biskut nih, rupe nyer lawa jer ... 
Dulu2, masa kecik2 dulu memang femes lah biskut nih ...

"Mak Ngah jangan amek banyak-banyak tau ..."

Ribut Di Penang ...

Dengar cite keadaan agak teruk, adik yang keje USM baru jer sampai rumah ... Dia orang sekeluarga stuck atas jambatan 2 jam ... Pokok banyak tumbang ... Jalan rosak ... Kat umah lak pasu-pasu habis bersepah-sepah ... Harap adik sekeluarga ok ... Nak masukkan video from youtube tapi x leh plak ...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Selamat Ulangtahun Perkahwinan Ijal ...

Selamat Ulangtahun Perkahwinan aku ucap kan buat adik aku n adik ipar  ...
Ijal  ( sila lah melawat yer kawan2) & Melati ( sila lah melawat yer kawan2)
Semoga berbahagia selama nyer ...
Sermoga dikurniakan zuriat yang sentiasa sihat n ceria ...
Semoga dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki ...
Inilah hasil nyer ...
Eryna Zulaikha ...

Hehehehe ...