Harga Minyak Mei 2016

Hehehe ... Mesti ramai yang menunggu... Mesti ramai yang tertanya-tanya... Naik ker... Turun ker ... Hah nie, MakCik nak umum harga minyak untuk bulan Mei 2016; Harga runcit RON95, RON97 & diesel bagi bulan Mei 2016 kekal. Masing-masing pada harga RM1.70, RM2.05 & RM1.55 seliter ... Alhamdulillah ...

#alhamdulillah
#SyukurMalaysiaMasihAman
#Mei2016


PENGETAHUAN AM YANG WAJAR DIKONGSI




Hi ... Beberapa hari lepas ada dapat maklumat daripada rakan di wasap ... Rasa cam berguna sangat ... So, saya kongsi kan kat sini ... Untuk kegunaan saya dan kengkawan pada masa akan datang ... Jom baca ... Mende-mende nih selalu jugak jadi kat kita-kita nih ...

4 PENGETAHUAN AM yg wajar dikongsi:

1. Tersedak makanan, 
2. Salah bantal, 
3. Kram kaki, 
4. Kaki semut2 @ kebas

Insyaallah ...  Pengetahuan ini berguna utk kita dan dapat menolong orang lain ... Mungkin juga dapat menyelamatkan nyawa dengan izinNya ...

Caranya adalah seperti berikut:

1. Jika tersedak makanan

Hanya perlu “mengangkat tangan”. 

Di Atlantic City, New Jersey, AS, seorang anak berusia 5 tahun bernama A'Zir Spence dgn bijaknya tlh menyelamatkan nyawa neneknya, dgn hanya perlu “mengangkat tangan”.

Satu hari, Shirldine Stewart berusia 56 tahun sedang menonton TV di rumahnya sambil makan jelly. Cucunya Spence turun ke bawah untuk menanyakan sesuatu kepadanya.Ketika nenek memalingkan muka untuk memandang cucunya, sepotong jelly tersangkut di kerongkongnya. Sinenek berusaha utk melepaskan jelly yg tersekat dengan menekan bhgn perutnya, tp gagal. Spence lalu bertanya: “Nek! nenek tersedak ke?”, namun  nenek tidak msmpu menjawab. “Saya rasa nenek tersedak. Nek! Cepat naikkan tangan nenek!” Nenek Stewart lalu mengangkat tangan di atas kepalanya dan ternyata jelly itu keluar dari kerongkongannya. Spence bgtau  kaedah ini dipelajarinya di sekolah. 

Jadi cara menangani jika tersedak makanan hanya perlu “mengangkat tangan”.

2. Salah bantal

Kadangkala ketika bangun tidur, kita dapati telah tersalah bantal, iaitu merasa sakit di sekitar tengkuk & belikat. Apa yang harus dilakukan ketika salah bantal? 

Ketika merasa salah bantal, kita hanya perlu mengangkat kaki shj, kemudian tarik ibu jari kaki dan picit dengan memutar kearah atau berlawanan arah jarum jam.

3. Kram kaki

Ketika kram kaki kiri, angkat tangan kanan tinggi-tinggi,

Dan ketika kram kaki kanan, angkat tangan kiri tinggi-tinggi, segera akan terasa lebih selesa.

4. Kaki semut2 @ kebas

Ketika kaki kiri semut2, goncang @ ayun telapak tangan kanan dengan sekuat tenaga, 

ketika kaki kanan semut2, goncang @ ayun telapak tangan kiri dengan sekuat tenaga...

Jangan simpan saja maklumat ini ... Siapa tahu kita mungkin dapat membantu orang lain ... Semoga bermanfaat ...


Sumber : FB Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

Famous Amos RM1

Jom serbu...


KEPENTINGAN AQIDAH DALAM PERJUANGAN ISLAM



1 Jelas matlamat perjuangan. 

2 Supaya perjuangan benar-benar ikhlas kerana Allah S.W.T.

3 Merasai kemanisan iman dalam perjuangan. 

4 Tidak mudah kecewa dan berputus asa dalam perjuangan.

5 Supaya tidak menjadikan perjuangan sebagai tempat mencari habuan dunia.

6 Amanah dan bertanggungjawab dalam perjuangan.

7 Tidak mudah goyah apabila diserang oleh pihak musuh Islam.

8Dapat lari daripada menjadi pengkhianat terhadap perjuangan Islam.

9 Supaya tahan dalam menerima ujian dan cabaran.

10 Sentiasa muhasabah diri dalam perjuangan.

11 Sentiasa berusaha mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.

12 Tidak mencampur-adukkan antara Islam dan jahiliah, iman dan kufur, dosa dan pahala, ibadat dan maksiat dalam perjuangan.


Pesan Sayyidina Umar al-Khattab : 

"Kamu hendaklah takut kepada dosa kamu sendiri berbanding musuh. Jika kamu mati di tangan musuh maka hanya jasad bercerai daripada roh sedangkan jika kamu mati dengan dosa maka ia akan kamu bawa ke akhirat. Orang kafir itu dikalahkan disebabkan kederhakaan mereka terhadap Allah. Sekiranya kamu umat Islam pun turut derhaka maka kamu tidak akan dibantu oleh Allah."

Perjuangan ini hendaklah didasari dengan aqidah. Tanpa aqidah maka perjuangan menjadi batil, sebagaimana orang-orang munafiq yang ikut Rasulullah dalam peperangan, tetapi mereka tiada Aqidah Islamiyyah. Perjuangan sebegini tidak diterima oleh Allah.

Aqidah yang lemah akan menyebabkan kita lemah dalam perjuangan. Kita akan mudah goyah dan juga akan mudah terpesong dengan kehendak-kehendak dunia yang sementara apabila aqidah kita tidak kukuh.

"KUKUHKAN KEFAHAMAN, PASAKKAN KEYAKINAN, TERUS BERISTIQAMAH"


TAZKIRAH JUMAAT #55 | BERSEGERA KE MASJID

Image result for BERSEGERA KE MASJID

Bersegera Ke Masjid Untuk Solat Jumaat

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ اغْتَسَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ غُسْلَ الْجَنَابَةِ ثُمَّ رَاحَ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ بَدَنَةً وَمَنْ رَاحَ فِي السَّاعَةِ الثَّانِيَةِ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ بَقَرَةً وَمَنْ رَاحَ فِي السَّاعَةِ الثَّالِثَةِ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ كَبْشًا أَقْرَنَ وَمَنْ رَاحَ فِي السَّاعَةِ الرَّابِعَةِ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ دَجَاجَةً وَمَنْ رَاحَ فِي السَّاعَةِ الْخَامِسَةِ فَكَأَنَّمَا قَرَّبَ بَيْضَةً فَإِذَا خَرَجَ الْإِمَامُ حَضَرَتْ الْمَلَائِكَةُ يَسْتَمِعُونَ الذِّكْرَ

Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang mandi seperti mandi janabah (mandi daripada hadas besar) pada hari jumaat, kemudian ia pergi ke masjid pada waktu yang pertama, maka pahalanya seperti pahala berkorban seekor unta. Siapa yang pergi ke masjid pada waktu kedua, maka pahalanya seperti berkorban seekor lembu. Siapa yang pergi ke masjid pada waktu yang ketiga, maka pahalanya seperti berkorban seekor kambing. Siapa yang pergi ke masjid pada waktu yang keempat, maka pahalanya seperti pahala berkorban seekor ayam. Siapa yang tiba di masjid pada waktu yang kelima, maka pahalanya seperti berkorban sebiji telur. Apabila imam telah keluar, para malaikat hadir untuk mendengarkan khutbah (dan tidak ada lagi yang mencatat setelah itu)." 
(HR Muslim No: 1403)

Pengajaran:

1. Mandi membersihkan diri dengan sempurna sebelum pergi ke masjid untuk solat Jumaat adalah dituntut.

2. Bersegera pergi ke masjid pada hari Jumaat untuk mengerjakan solat Jumaat adalah suatu yang digalakkan.

3. Ganjaran pahala orang yang datang awal ke masjid tidak sama dengan orang yang datang kemudian.


4. Malaikat mencatat setiap orang yang masuk ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat dan akan berhenti mencatat apabila imam mula berkhutbah.

Jom ... Abang-abang Pakcik-pakcik semua ...  Jom kita bersegera ke masjid untuk solat Jumaat dan semoga nama kita tercatat dalam catatan malaikat ... Insyaallah ...


Jaga Aib



Apa itu aib? 

Aib ialah dosa dan keburukan yang ada dalam diri kita, ada dalam setiap manusia. Semua orang punya aib tapi tak semua aib kita dikongsi dengan orang ramai kan? Sebab hanya Allah yang mengetahui aib kita dan menyembunyikannya. Baiknya Allah kerana berapa banyak aib yang kita ada tapi Allah tetap Maha Penyayang, tetap buka pintu taubat. 

Jom baca kisah yang saya nak kongsi nih ... Pada zaman Nabi Musa berlaku kemarau yang panjang. Nabi Musa bersama 70 ribu umatnya melakukan solat istisqa' iaitu solat memohon agar Allah menurunkan hujan. Tapi hujan tetap tidak turun. Seperti yang kita ketahui Nabi Musa digelar dengan Kalimullah kerana boleh berbicara langsung dengan Allah.

Nabi musa berkata pada Allah. "Ya Rabb, Kau selalu memperkenankan doaku."

Lalu Allah menjawab, "Antara kalian itu terdapat seseorang yang bermaksiat selama 40 tahun dan tidak pernah bertaubat."

Sejurus itu bertanya Nabi Musa kepada umatnya. "Siapa antara kalian yang bermaksiat selama 40 tahun dan tak pernah bertaubat. Diminta meninggalkan tempat ini kerana hujan tidak turun kerana orang ini."

Orang tersebut berasa bersalah kerana menjadi sebab hujan tidak turun. Maka berbicara dihatinya jika dia bangun meninggalkan tempat itu maka terbukalah di depan khalayak akan aib dirinya yang tersorok selama 40 tahun. Lalu dia pun memohon agar Allah ampunkan dosanya dan menyesal di atas dosa dosanya itu.

Tak lama selepas itu hujan pun turun. Nabi musa kehairanan. Tak ada yang mengaku berbuat dosa 40 tahun dan tiada yang meninggalkan tempat ini tapi Allah turunkan hujan.

Lalu Nabi Musa bertanya kepada Allah, "Mengapa Kau turunkan hujan wahai Allah?"

Lalu Allah jawab kerana orang tersebut telah bertaubat.

Nabi musa bertanya lagi, bolehkah aku ingin tahu siapakah orangnya?

Allah jawab, "Selama 40 tahun Aku tidak pernah membuka AIBnya, adakah Aku akan membuka aibnya setelah dia bertaubat kepada Aku?"

Masha Allah. Masha Allah.. Allah sangat menjaga aib kita. Jadi marilah kita menjaga aib sendiri dan tidak membuka aib orang lain di sekitar kita. Kalau kita jaga aib orang inshaAllah Allah akan jaga aib kita.

Wallahualam.

Kisah ini diceritakan oleh Ustaz Iqbal bin Zain al Jauhari.

BOB ZIP BAG COFEE

Meh nak cite skit ... Hujung minggu lepas aku balik kampung BigBoss, Jengka 17, Pahang Darul Makmur ... Bebudak nih suka yang amat dapat balik kampung ... Bukan ada sape pun yang balik ... Cuma seronok dapat bermain kat tanah ... Putra kali nie memang main sesangat ... Kat Gombak nih mana lah ada tanah nak main ... Kat kampung seronok dia dapat korek-korek tanah ... Tapi aku memang make sure lepas tu kena basuh tangan dan kaki ... Aaahhh, mandi jer terus panas panas nie ...

Hari Ahad kami gerak balik ke Kuala Lumpur ... Agak lewat jugak ... On the way balik tu sempat jugak singgah Carboot Sale Paya Pulai ... Masa singgah tu tak berapa ramai lagi ... Masih awal lagi ... Tapi sempat jugak aku merasa air Bro nie buat ... #BobZipBagCofee


Menarik hati weiii ... Hari panas panas nie memang sedap ler layannn ... Air depa letak dalam zip bag ... Hipster style kata nyer ... 


Aku beli tiga bungkus ... Sebungkus RM5 ... Aku beli perasa Capucino, Green Tea & Chocolycious ... Sedap ... Cuma bagi aku green tea nyer manis sangat ... Boleh kurangkan manis bro ... Kipidap ... Dongibap ...

Edgar_Artis | Kreatif Sangat

Berjalan-jalan di alam maya sambil membaca, melihat-lihat dan memilih ... Setelah letih memilih ... Rehatkan minda dengan yang santai-santai lak ... Kreatif sungguh depa orang nih ... Kalau aku yang buat mesti lah tak jadi nyer ...


Popcorn

M&m

Lada

Brokolli

Yang nie aku tak tau apa ...

Coklat

Rama-rama & Batu-batu

Nie pun aku tak tau ape mende ...

Bulu burung kot ...

Bulu ayam kot ...

Strawberi

Plastik Cantik

Haaa ... Pandaikan depa nih ... Lukisan nyer pun cantik ... Menggunakan bahan-bahan yang tak terfikir dek akal aku ... Hmmm, bila lah aku nak sekreatif dia orang nih ... Kengkawan suka yang mana ???

Datuk Muhammad Ibrahim Dilantik Sebagai Gabenor Bank Negara Mulai 1 Mei



Datuk Muhammad Ibrahim akan dilantik menggantikan Tan Sri Zeti Akhtar Aziz sebagai Gabenor Bank Negara mulai 1 Mei ini ... Perlantikan adalah untuk tempoh lima tahun ... Muhammad sebelum nie adalah Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia, yang disandang sejak 2010 ... Beliau memegang sijil Sarjana daripada Universiti Harvard, Amerika Syarikat.

Aku tak berapa kisah pun sape yang dilantik ... Cuma harapan agar sape-sape yang dilantik menjadi pemimpin mestilah amanah dalam melaksanakan tanggungjawab ... Harapan agar ekonomi Malaysia semakin pulih agar rakyat marhain nie tak stress ... Bil letrik naik oiiii 



WORDLESS WEDNESDAY - 111 | NOTHING & EVERYTHING

CPUV NUFFNANG #71 | HUAWEI G8



Ohhh ... Ada lagi rupe nyer ... Syukur alhamdulillah ... Kalau ikutkan memang macam jenuh menunggu ... Tapi itu jer pun yang ada ... Layan jer lah ... So kali nie kempen dari Huawei G8 ... Ada terbaca kat mana ntah tak ingat ... Kata nyer lah smartphone nie sesuai untuk blogger ...

Image result for Huawei G8
Huawei G8 didatangkan dalam 3 warna putih, hitam dan gold ...

NETWORKTechnologyGSM / HSPA / LTE
2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
3G bandsHSDPA
4G bandsLTE
SpeedHSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRSYes
EDGEClass 12
LAUNCHAnnounced2015, July
StatusAvailable. Released 2015, October
BODYDimensions152 x 76.5 x 7.5 mm (5.98 x 3.01 x 0.30 in)
Weight167 (5.89 oz)
SIMDual SIM
DISPLAYTypeIPS LCD capacitive touchscreen, 16M colors
Size5.5 inches (~71.7% screen-to-body ratio)
Resolution1080 x 1920 pixels (~401 ppi pixel density)
MultitouchYes
 - Emotion UI 3.1
PLATFORMOSAndroid OS, v5.1 (Lollipop), planned upgrade to v6.0 (Marshmallow)
ChipsetQualcomm MSM8939 Snapdragon 615
CPUQuad-core 1.5 GHz Cortex-A53 & quad-core 1.2 GHz Cortex-A53
GPUAdreno 405
MEMORYCard slotmicroSD, up to 64 GB (uses SIM 2 slot)
Internal16 GB, 2 GB RAM
32 GB, 3 GB RAM
CAMERAPrimary13 MP, f/2.0, 28mm, autofocus, OIS, dual-LED (dual tone) flash, check quality
FeaturesGeo-tagging, touch focus, face/smile detection, panorama, HDR
Video1080p@30fps, check quality
Secondary5 MP, f/2.4, 22mm

FEATURESSensorsFingerprint, accelerometer, proximity, compass
MessagingSMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM
BrowserHTML5
JavaNo
 - Active noise cancellation with dedicated mic
- MP4/H.264 player
- MP3/eAAC+/WAV/Flac player
- Document viewer
- Photo/video editor
We can not guarantee that the information on this page is 100% correct.
Haaa ... Menarik kan kengkawan ... Oklah sape-sape yang berminat dan berkemampuan boleh beli tipon nih ...
Terima kasih #nuffnang #huaweig8 #huawei ... 
Terima kasih kengkawan ... 

Alhamdulillah ...