JAGA-JAGA, TERGELINCIR NANTI


Image result for Terompah

Assalamualaikum & Selamat Pagi kengkawan ... Sekarang nie kan memang trend viral kan ... Ada jer kisah yang nak diviralkan ... So, dua tiga hari lepas meletop lah viral kisah seorang Dr ... Jom baca kisah nie ... 

Nu'man bin Tsabit atau yang biasa kita kenal dengan Imam Abu Hanifah rahimahullah Ta'ala, pernah berjalan bertentangan arah dengan seorang budak kecil yang berjalan mengenakan terompah kayu.

Si imam berkata: "Jaga-jaga Nak dengan terompah kayumu itu, jangan sampai kamu tergelincir."

Budak ini pun tersenyum dan mengucapkan terima kasih atas perhatian Abu Hanifah.

"Bolehkah saya tahu namamu, Tuan?" tanya si budak kecil itu tadi.

"Nu'man namaku", jawab si imam.

"O.. jadi, tuankah yang selama ini terkenal dengan gelaran Al-Imam Al-A'zhom (Imam agung) itu..?", tanya si budak.

"Bukan aku yang memberi gelaran itu. Masyarakatlah yang berprasangka baik dan memberi gelaran itu kepadaku", jawab si Imam.

"Wahai si Imam, berhati-hatilah dengan gelaranmu. Jangan sampai tuan tergelincir ke neraka kerana gelaran itu. Terompah kayuku ini mungkin hanya menggelincirkanku di dunia. Tetapi gelaranmu itu dapat menjerumuskan kamu ke dalam api yang kekal JIKA KESOMBONGAN dan KEANGKUHAN menyertainya..."

Ulama besar yang diikuti banyak umat Islam itupun tersungkur menangis menerima nasihat 'tajam' daripada seorang budak kecil...

Imam Abu Hanifah rahimahullah Ta'ala (Hanafi) bersyukur. Siapa sangka, peringatan yang begitu dalam maknanya, justeru ia datang dari lidah seorang budak.

Betapa banyak manusia yang tertipu kerana PANGKAT, tertipu kerana KEDUDUKAN, tertipu kerana GELARAN atau TITLE, tertipu kerana POSISI YANG 'DIMULIAKAN', tertipu kerana STATUS SOSIAL, tertipu kerana sebutan gelar HAJI/HAJJAH, USTAZ, AL-FADHIL, SYAIKH, DOKTOR dan sebagainya.

Marilah kita berhati-hati dan TERUS SALING MENGINGATKAN agar jangan sampai kita tergelincir...

Jangan sampai kita menjadi angkuh dan sombong kerana gelaran, pangkat, status sosial dan kebesaran di dunia ... Harap-harap kita semua dijauhi penyakit wahan ... Penyakit cinta dunia ...

Ingatlah...
"Sepasang tangan yang menarik kita takkala terjatuh lebih kita percayai dari seribu tangan yang menyambut kita takkala tiba di puncak kejayaan.."

Mari kita hubungi sahabat-sahabat kita...
Kerana sahabat yg baik adalah pelita di kegelapan..
Kadang cahayanya baru terasa ketika dunia terasa gelap.

Ketahuilah...
"TIDAK AKAN MASUK SYURGA orang yang dalam hatinya ada sifat sombong, walaupun hanya seberat biji sawi." (Hadis riwayat Muslim).

JANGAN MEREMEHKAN NASIHAT, WALAUPUN DATANGNYA DARIPADA SEORANG 'BUDAK HINGUSAN'

انظر ما قال ولا تنظر من قال 
- "Perhatikan APA yang disampaikan dan jangan melihat SIAPA yang menyampaikan."

Semoga kisah di atas bermanfaat buat kita semua ...

8 comments:

  1. Betul tu. Sombong membawa kepada riak. Riak membakar semua amalan ibarat api membakar daun dan ranting pokok yang kering. Sia² sahaja amalan jika sombong, bongkak, takbur, riak & ujub bermaharajalelal dalam jiwa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nauzubillah ... Mintak dijauhkan lah sifat2 nie daripada kita semua ...

      Delete
  2. orang sombong tak kan kemana.sentiasa merasa diri sendiri megah berada diatas , satu hari nanti jika tersungkur ke bawah, sakit nya tak dapat dibayangkan .Lagi2 bila rasa hormat orang pada kita sudah hilang.

    ReplyDelete
  3. betul tu.. sombong tidak memberi banyak manfaat pun pada diri kita..

    ReplyDelete
  4. Betul tu. Hati2, terutama skrg ena tengok kalau mana2 pihak yg beri derma mesti kena tunjuk kat satu dunia kita menderma. Memang niat baik tapi yela macam yg diperkatakan takut tergelincir. Mohon kita sentiasa diberi peringatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ... Nak bagi derma kena buat majlis besar2 ... Buat cek besar2 ... Siap cetak gambar pada barang2 yang hendak diderma ... Lepas tu tulis Undi lah Saya ... Ehhh, lari topik plak ...

      Delete