Persidangan Susu Ibu Antarabangsa ...

Untuk pengetahuan ibu-ibu, Nurturing Concepts iaitu sebuah syarikat yg mementingkan penyusuan ibu akan mengadakan satu persidangan susu ibu antarabangsa (International Lactation Conference 2010) . Persidangan antarabangsa ini adalah idea daripada Puan Rita Rahayu dan Puan Kamariah yg merupakan pakar laktasi negara ini.

Persidangan ini akan diadakan pada 5-7 Oktober 2010. Penceramah dari dalam dan luar negara akan turut hadir untuk memberikan maklumat dalam persidangan ini.
Ibu-ibu yg berminat untuk menyertai persidangan ini boleh lah menghubungi (Haziera) ditalian 03-7845 8550 atau untuk maklumat lanjut layari laman web www.susuibu. com/siconf2010.

Persidangan ini dibuka kepada individu mahupun syarikat. Disertakan brochure berkenaan persidangan ini utk makluman ibu-ibu semua.



Backlink

Semenjak-menjak berblog nih banyak gak bende2 baru aku belajar ... Cehhh konon...
Hari nih aku belajar cara nak tinggal kan link kat ruangan komen ..
Cara nyer cam kat contoh bawah nie ...
Senang jer ...

http://3.bp.blogspot.com/_qr0sq_BOpeI/S9y47wRtvoI/AAAAAAAAE4g/HJsrA-ZbBk0/s320/linkcode.png


Haaa.. Paham ker tak ??? Huhuhu ....
Aku dapat info berguna nih dari blog izan@comot

CONTEST DAD'S SPECIAL MOMENT

Anjuran : Puan Ieda

Tarikh Tutup : 30 Mei 2010

Berminat ??? Sila KLIK

Penaja :- MAZcollection

Gambar :-
Abah selepas balik kerja sedang melayan anak yang kerinduan selepas seharian tak berjumpa ...

Mari beramai2 memeriahkan suasana ...

Hisshhh ... Luqman nihhh ...

Geram lak ngan budak Luqman nih ... Tadi lepas mandi n solat maghrib dia nak gie umah uwan ... Aku sebenarnyer malas nak bagi pergi walaupun dekat jer ... Penat uwan nyer nanti ... Lagi pun esok dia ada exam kat Sekolah Agama dia (hari Isnin dah start dah..), esok subjek akhlak ... Ingatkan nak ler suruh dia baca (ibu yg bacakan sbnr nyer ) ... Skali dia minta izin drpd en. somi ... En. Somi lak bagi coz kesian ... Dalam pukul 9.00mlm aku pun panggil lah dia balik, nak study ler konon ... Aku main jerit jer dr rumah nih .. Skali mak aku cakap "Luqman dah tido ..." ... Laaa, hangin aku sekejap .... Tadi aku dah suruh dia bawak buku baca kat umah uwan " Laa, nanti Luqman balik ler baca ngan ibu.." Hampehhh ... Cam ner lah agak nyer dia nak jawab exam esok ... Harap2 dia ingat ape2 yang dia belajar kat skolah tu ...

Rafflesia

Rafflesia

BAHAN-BAHAN:

7 ml jus oren

1.8 ml jus guava

7 ml jus mangga

7 ml jus epal

3.5 ml sirap gula (buah naga)

3.5 ml air soda

Ketulan ais secukupnya



CARA MENYEDIAKAN:

1. Masukkan ketulan ais ke dalam shaker dan masukkan jus satu persatu dan goncang sehingga semua juga sebati.

2. Tuangkan jus ke dalam gelas dan masukkan sirap gula.

3. Masukkan air soda untuk mendapatkan rasa karbonat.

4. Hiaskan mengikut kreativiti dan hidangkan.


Sumber Rujukan :Rafflesia

Satu ....

Ari tu hb tengah main game kat pc sambil bukak lagu2 rock lama ... Adalah dia pasang lagu nih ... Rasa cam best lak n banyak pengajaran ... Hargailah ibubapa anda ...



Satu... kasih yg abadi
Tiada tandingi dia yang satu
Dua... sayang berpanjangan
Membawa ke syurga kasihnya ibu

Tiga... lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah
Empat... mudah kau ketemu
Berhati selalu beza antara
Kasih dan kekasih

Ibu kuingat dahulu
Menyisir rambut ku kemas selalu
Ayah menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan
Pahit terus dibuang... itu bidalan
Harus kau renungkan

Wanita Pelengkap Kaum Adam


WANITA dalam Islam mempunyai martabat yang tersendiri malah penciptaannya mempunyai rahsia, hikmah serta keistimewaan. Mereka bukan sahaja sebagai pelengkap kehidupan kaum adam tetapi juga penerus generasi manusia di alam ini.


Namun keistimewaan wanita bukanlah sampai ke tahap untuk diagungkan dan kelemahan mereka juga bukan bererti untuk dipijak dan ditindas.

Melihat asal kejadiannya juga yang dicipta dari sebahagian rusuk Nabi Adam a.s, ia tidak dicipta dari kepala kerana mereka bukan makhluk yang perlu dijunjung dan tidak juga diciptakan dari kaki kerana mereka bukan untuk dihina. Tetapi mereka dicipta daripada anggota yang dekat di hati untuk sayangi dan dilindungi.

Namun sejarah wanita dalam pelbagai tamadun dunia memperlihatkan pelbagai evolusi. Sama ada di bumi Arab, India dan China, sejarah wanita menyaksikan mereka menjadi pemuas nafsu kaum lelaki, dinafikan haknya dalam pemilikan harta, pendidikan, sosial dan sebagainya.

Kehadiran Islam meletakkan kedudukan mereka bersesuaian dengan fitrah kejadiannya. Mereka memiliki kekuatan tersembunyi yang sangat diperlukan oleh kaum lelaki sebagai penyempurna kehidupan.

Justeru, buku Wanita dan Keluarga ini membincangkan peranan wanita dalam pelbagai bidang seperti ekonomi, masyarakat dan rumah tangga. Ia boleh dijadikan panduan untuk kaum wanita dan juga lelaki.

Wanita pada hari ini juga sentiasa berhadapan dengan cabaran dan mampu mencabar golongan lelaki dalam pelbagai bidang terutama kerjaya.

Namun, pada masa yang sama tanggung jawab utama sebagai isteri dan ibu menuntut kepada perhatian dan kualiti yang sewajarnya. Buku ini juga mengupas peranan wanita dalam Islam

Contohnya, aspek ketakwaan, akhlak kepada suami serta kebijaksanaan dalam berkomunikasi. Walau bagaimanapun, buku ini bukan sahaja perlu dibaca oleh kaum wanita sebagai panduan berumah tangga tetapi juga kepada kaum lelaki dan suami supaya saling memahami peranan masing-masing.

Ini kerana kebahagiaan itu lahir dari kedua-dua pihak yang berfungsi serta berperanan mengikut lunas-lunas Islam.

Selain itu, buku berharga RM25 ini juga menyediakan panduan bagi ibu bapa dalam mendidik anak-anak dalam menghadapi cabaran semasa. Bermula saat kehamilan, pendidikan anak dalam kandungan, kelahiran dan seterusnya sehingga anak itu membesar dan menjadi dewasa.

Peranan ibu bapa tidak pernah terhenti selagi nyawa di kandung badan. Pelbagai budaya hedonisme yang melingkari kehidupan masyarakat pada hari ini memerlukan ibu bapa mempertingkatkan ilmu serta bijak menangani perubahan minda dan sikap anak-anak.

Justeru, tidak ada erti pencen dalam mendidik anak-anak bagi ibu bapa waima anak itu telah berkahwin.

Transisi dunia kanak-kanak kepada remaja juga perlu difahami oleh ibu bapa supaya mendekati mereka dengan lebih berhemah dan menjadikan mereka sebagai sahabat.

Firman Allah SWT dalam surah Luqman ayat 33 adalah antara panduan yang perlu dijadikan panduan dalam pendidikan anak-anak: Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu dan takutlah suatu hari (pada hari itu) seorang bapa tidak dapat menolong anaknya dan seorang anak tidak dapat (pula) menolong bapanya sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah SWT adalah benar, maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayakan kamu dan jangan (pula) penipu (syaitan) memperdayakan kamu dalam (mentaati) Allah.
termasuk aspek pemilihan jodoh, perkahwinan dan tanggung jawab serta peranan terhadap suami.


Oleh NURUL HIMMAH KASSAN
irdina02@salam.uitm.edu.my

Contest Gaya Mandi Paling Comel!

Nak join contest lagi ......

Contest Gaya Mandi Paling Comel!

Anjuran :- MAMA BALQIS'S DIARY

Tarikh Tutup :- 15 Jun 2010 jam 12 tengahari.

Berminat ??? Sila KLIK

Gambar :-

Nur Fatiha Nadhirah bt. Shahdan
9 Disember 2008
~ Mandi dalam kolam depan rumah, mandi reramai sebenarnyer
ngan sepupu2 nyer (ada cerita kat sini ). Susah nak snap
gambar bebudak tengah mandi nih ...Sebaik yang nih dapat .. ~

Muhammad Danial Fathullah b. Shahdan
24 Oktober 2006
~ Mandi kolam kat KLCC, picture lama nih, sekarang dah 4 tahun ...
suka sangat dia, tak takut air pun, seronok tengok ~

Mari beramai2 memeriahkan suasana ...

Sila KLIK

Penyusuan Susu Ibu dari Pandangan Islam



Apabila seorang bayi dilahirkan ke dunia ini, dia memerlukan ibunya. Bayi itu perlu diberi makanan yang diserap melalui darah ibunya semasa di dalam kandungan. Makanan ini telah ditukar dengan kehendak dan kuasa Allah kepada susu yang mengandungi semua kandungan penting dan perlu untuk tumbesaran bayi itu. Al-Quran ada menyebut tentang penyusuan ibu dan perhubungan antara bayi dan ibu susunya iaitu apabila ibunya tidak dapat menyusu dengan sebab-sebab tertentu maka ibu susu diupah untuk menyusuinya. Jika si ibu tidak dapat menyusukan anaknya sendiri, adalah menjadi tanggungjawap si bapa mencarikan ibu susu untuk anaknya.

Ini jelas dinyatakan dalam Al-Quran dari firman Allah SWT yang bermaksud, "Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang makruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan juga seorang ayah karena anaknya, dan waris pun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan." (Surah Al-Baqarah, ayat 233).

"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu." (Surah Luqman, ayat 14)

"Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertobat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri." (Surah Al-Ahqaaf, ayat 15)

Dari ayat "Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.", kita dapati pendirian seperti berikut:

  1. Adalah kewajipan ibu untuk menyusui bayinya dan menyempurnakan haknya untuk menikmati dan mendapat kebaikan susu ibu, jika dia mampu.
  2. Tempoh penyusuan susu ibu bagi mereka yang ingin memenuhinya ialah dua tahun. Ini jelas dinyatakan dalam Surah Al-Baqarah, ayat 233, seperti yang dinyatkan di atas.
  3. Bapa sepatutnya membantu ibu yang sedang menyusu dengan menyediakan keadaan yang ibu itu perlukan untuk menyusu. Ini menunjukkan yang Islam menganggap penyusuan susu ibu itu sebagai kewajipan utama yang ibu patut laksanakan. Disini, ibu tidak patut dibebani dengan kerja yang lain. Adalah jelas di sini bahawa al-Quran sudah menjelaskan hak ibu yang sedang menyusu.
  4. Jika bapa tiada atau sudah meninggal dunia, salah seorang ahli keluarga (wali/waris anak) harus mengambil-alih tanggunggjawab terhadap bayi dan ibu untuk meneruskan penyusuan.
  5. Menceraikan susu adalah dibenarkan sebelum tamat tempoh dua tahun dengan syarat. Keputusan ini dibuat setelah mendapat persetujuan kedu-dua ibu dan bapa, setelah mereka membincangkan kebaikan dan keburukan keputusan yang dibuat serta cara untuk memberi penjagaan yang rapi kepada anak.
  6. Ibu yang mampu dan boleh menyusui bayinya adalah di galakkan mengupah orang lain untuk menyusukan bayinya. Islam memerintahkan bapa untuk memberi upah kepada ibu yang menyusukan anaknya. Dengan cara ini, Islam memastikan anak itu mendapat segala keperluannya dalam tempoh penyusuan itu.
Allah telah memenuhi segala keperluan bayi dan susu yang dihisap olehnya tiga hari pertama dalam kehidupan bayi. Buah dada ibunya akan menghasilkan sejenis cecair berwarna kekuningan iaitu kolestrum yang terdapat dalam kuantiti yang kecil. Cecair ini sudah cukup untuk memenuhi segala keperluan makanan bayi dalam hari-hari pertama kehidupannya. Tambahan pula ia membantu bayi untuk mula menerima dan mencernakan makanan yang dihisapnya. Dalam masa 24 jam buah dada ibu menghasilkan susu yang diperlukan untuk makanan bayi sehinggalah dia mencerai susu. Ibu yang enggan menyusui bayinya tanpa sebab yang munasabah telah mengabaikan satu tanggungjawab hakiki terhadap bayinya yang telah diamanahkan oleh Allah. Penyusuan susu ibu dapat menjalinkan perasaan keibuan dan memperkayakan sifat kasih sayang. Selain dari apa yang diperkatakan tadi, penyusuan susu ibu menggerakkan sistem penghadaman ibu untuk menghasilkan makanan untuk bayi, dengan itu juga mempertingkatkan kesihatan ibu tersebut. Penyusuan susu ibu juga boleh menolong mengembalikan ibu kepada keadaan asal (sebelum bersalin) dengan cepat dan mengurangkan risiko barah buah dada dan ovari.

PESANAN UNTUK KAUM BAPA

Ibu yang menyusu bayi sangat mengharapkan sokongan dan galakan anda. Sokonglah dia jika dia membuat keputusan untuk menyusu. Sebagai bapa, anda adalah orang yang paling penting dalam memberi sokongan dan bantuan kepada isteri. Menggalakkan isteri untuk menyusu sendiri adalah permulaan terbaik yang dapat anda berikan kepada bayi anda. Dorongan dan kesabaran anda akan mengeratkan lagi perhubungan kekeluargaan dan ini akan memberi didikan positif terhadap anak-anak anda secara tidak langsung. Di saat menimang cahaya mata baru inilah keadaan isteri anda cukup memerlukan anda. Sebagai ketua keluarga, anda perlu pastikan ahli-ahli keluarga yang lain turut memberi dorongan dan sokongan kepada isteri anda yang baru bersalin. Nenek, datuk dan ahli keluarga yang lain juga dapat membantu dengan cara begini:
  1. Belajar mengenai penyusuan ibu susu ibu dengan berbincang dengan ibubapa yang pernah melaluinya.
  2. Peringatkan ibu bahawa bulan pertama selepas kelahiran adalah masa untuk belajar mengenai penyusuan.
  3. Galakkan ibu untuk berehat. Ibu yang menyusu perlukan keseimbangan diantara aktiviti dan rehat.
  4. Cuba berikan bantuan dalam kerja-kerja seharian di rumah dan juga dalam penjagaan bayi.
Lindungi ibu dari mereka yang tidak bersetuju dengan penyusuan ibu. Perkara yang biasa didengar dan membuatkan para ibu rasa serba salah dalam usaha menyusukan bayi mereka adalah seperti:
  1. adakah anda pasti susu anda mencukupi?
  2. Kenapa bayi anda seringkali lapar?
  3. Mungkin anda perlu memberinya susu botol/susu berformula
Berikan perhatian kepada anak-anak yang lain agar mereka tidak merasa tersisih. Cubalah mememahami tentang perubahan emosi yang dialami oleh wanita selepas kelahiran. Luahkan kata-kata perangsang untuk isteri seperti:
  1. "Saya rasa lega awak dapat menyusu anak kita."
  2. "Hari ini, biar saya saja yang masak."
  3. "Tak sangka awak ni seorang ibu yang baik."
  4. "Saya bangga bila tengok awak menyusu anak kita."
  5. "Pergi lah berehat. Biar saya saja yang mandikan anak kita."
Bagi menjamin kejayaan menyusu:-
  1. Dapatkan seberapa banyak maklumat mengenai penyusuan susu ibu sebelum kelahiran bayi anda.
  2. Bincang dengan isteri mengenai perkara-perkara yang membolehkan anda membantunya. Cuba kurangkan beban kerja rumah, saling membantu dan saling memahami antara satu sama lain.
BEBERAPA PANDUAN UNTUK BAPA

Bayi yang menyusu susu ibu, biasanya kurang mengalami masalah seperti berikut:-
  1. Alahan
  2. sakit telinga (otitis media)
  3. kerap sakit teruk dan dimasukkan ke hospital
  4. cirit birit dan sembelit
  5. kerosakan gigi.
Ini bererti anda:
  1. tidak perlu kerap berjumpa doktor
  2. menjimatkan wang perbelanjaan keluarga
  3. mempunyai masa yang terluang untuk diri sendiri dan keluarga
  4. adalah lebih mudah dan tenang untuk menjaga bayi yang sihat
Penyusuan susu ibu adalah yang terbaik untuk anak anda kerana:
  1. Susu ibu mengandungi segala khasiat yang diperlukan oleh bayi (sila rujuk khasiat-susu- ibu)
  2. Susu ibu berubah mengikut umur dan keperluan bayi.
  3. Susu ibu lebih mudah dihadam.
  4. Najis bayi menyusu susu ibu lebih lembut dan kurang berbau.
  5. Susu ibu melindungi bayi daripada bakteria dan jangkitan lain.
Sumber: http://www.susuanib u-pk.gov. my

Apelah Yang Dibuat nyer Tu ...

Nie ler pekerjaan Fatiha bila takde sape2 kat umah ( abg2 berkampung di umah uwan) ... Ntah ape yang dibuat nyer ... Asyik nak menempek kat ibu jer ...

PENGUMUMAN ... MANFAATKAN MASA YANG TERLUANG ...


Seminar Ibu
Anjuran:Wanita JIM Kelantan
Tarikh: 21 Mei 2010 (jumaat)
Masa: 8.30-12.30 tengahari
Tempat: Dewan Dar Nur Zahraa , KB
Penceramah:
Penceramah 1 : Ustazah Tempawan
Penceramah 2 : Dr Hafidzah Mustakim
Slot AQSA Syariffn disediakan untuk memperkenalkan AQSA.
Objektif :
Mendidik Ibu mendidik anak-anak, mengambil iktibar dari pendidikan ibu-ibu cemerlang zaman silam, serta persiapan yang perlu ada untuk ibu-ibu menjadi RATU di hati anak-anak dan keluarga, yang mampu " mengurus kerajaan keluarganya" .
****************************************************************************************

ASUH FITRAH 2

Penyusuan Susu Ibu Berjaya bagi Ibu berkerjaya.

Anjuran: Akademi Islah dan JK Aulad JIM

Tarikh: 22 Mei 2010

Masa: 9.00 am-1.00 pm

Tempat: Pusat Khidmat Parlimen Gombak

Yuran Individu : RM40

Berpasangan : RM75

Objektif:

1. Menekankan Kepentingan Susu Ibu

2. Bagaimana menyusukan anak anda

3. Pemerahan dan penjadualan pemerahan susu ibu

4. Penyimpanan Susu Ibu

5. Sokongan kepada penyusuan susu ibu

6. Menyusu tanpa menyusahi!!

Penceramah :

1. Puan Khadijah - mempunyai sijil pentauliahan dalam kumpulan sokongan penyusuan susu ibu

2. Puan Rosnah Ahmad – Perunding cara dalam Asuh Fitrah

3. Penampilan khas - sesi perkongsian

Maklumat lanjut, hubungi: Puan Siti Hamisah Manan- 0192227506

****************************************************************************************

Wacana

“Rebut Harta Rebut Anak”

Anjuran:

WJIMPP, WCC, PERKEP, LKPI, ISLAMIC OUTREACH ABIM, DPMMPP, JKM, PERSIAP & PSI USM.

Tarikh: 23hb Mei 2010 (Ahad)

Tempat: Dewan Kuliah A,USM PP

Masa: 8.30-1.15 petang

Atur cara:

Masa

Atur cara

8.30 pagi

Pendaftaran & Minum Pagi

9.00 pagi

Pembukaan majlis & Bacaan suci Al-Quran

9.15 pagi

Ceramah:Penceraian: Nafkah dan Hadanah

Oleh Prof Madya Dr Najibah Bt Md Zin

Pensyarah Undang-undang Keluarga Islam

11.00 pagi

Rehat Sejenak

11.15 pagi

Dialog ”Rebut Harta Rebut Anak”

1. Prof Madya Dr Najibah Bt Md Zin,

2.Encik Ahmad Munawir Bin Abdul Aziz

Wakil Mahkamah Syariah PP

Maklumat lanjut, hubungi:

Puan Rosmarizan-04- 6452740 (off)

Puan Farihah- 019-4589624

****************************************************************************************

SEMINAR MENANGANI ISU ISLAM

(SeMI) 2010

Gejala Sosial : Syariah Jalan Penyelesaian

Anjuran:

Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) Selangor & Wanita JIM Selangor

Dengan kerjasama

Sekretariat Menangani Gejala Sosial JAIS

Tarikh: 23 Mei 2010 (Ahad)

Masa: 8:30 pagi – 1:30 petang

Tempat: Dewan Auditorium SIRIM, Shah Alam

Yuran RM10

Objektif:

1. Memberikan pendedahan mengenai syariah Islam.

2. Memberikan penjelasan mengenai pelaksanaan syariah sebagai jalan penyelesaian gejala sosial.

3. Membetulkan beberapa salah-faham berkaitan pelaksanaan syariah.

Atur cara:

Masa

Atur cara

8.30 - 9.00 pagi

Ketibaan & pendaftaran

9.00 - 9.30 pagi

Bacaan Quran

Aluan Pengerusi Majlis

Ucapan Perasmian Oleh Pengarah JAIS

9.30 - 10.45 pagi

Ucaptama

“Gejala Sosial: Syariah Jalan Penyelesaian”

oleh Ustazah Maznah Daud

10.45 - 11.15 pagi

Rehat & Kudapan

11.15 - 1.00 pagi

Bualbicara:

“Membetulkan Salah Faham Tentang Syariah”

• PM Dr. Zulfakar Ramlee

• PM Dr. Normi Abdul Malek

1.00 petang

Ucapan & Doa Penutup

oleh YDP JIM Selangor

1.15 petang

Bersurai

Maklumat lanjut, hubungi:

Puan Salina Awaludin 019-3331000

Puan Nor Ehsan Zakaria 012-2343187

Emel: ummukauthar@ yahoo.com

****************************************************************************************

Pelancaran Skim Kesihatan Wanita & Sumbangan Kepada Ibu Tunggal

Anjuran: Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Hulu Kelang

Tarikh: 23 Mei 2010 (Ahad)

Masa: 9.00 pagi-12.30 tengah hari

Tempat: Bazar Taman Melawati

Perkongsian Pengalaman

Sumbangan kepada Ibu Tunggal

www.hulukelang. com

****************************************************************************************

PERANAN WANITA : Keluarga & Masyarakat

TARIKH: 23 Mei 2010 – Ahad

MASA : 9.00pg – 12.30tgh

TEMPAT : Masjid Taman Kota Masai, Jalan Ciku,Tmn Kota Masai Pasir Gudang

ANJURAN BERSAMA : WANITA JIM dan HELWA Masjid Tmn Kota Masai

PENCERAMAH : Pn Hjh Nailah Tang

Maklumat lanjut hubungi : Pn Junainah – 012 7738234


***************************************************************************************

Forum Perdana:

Bicara Harmoni Pada Masyarakat Tamil Di Malaysia

Anjuran: Masjid Al-Najihin, Hidayah Centre Dan JIM Daerah Cheras

Tarikh: 27 Mei 2010 (Khamis)

Masa: 8.00-9.30 mlm

Tempat: Masjid Al-Najihin, Bandar Sri Permaisuri, Cheras

Panel:

  1. Saudara Muhammad Rafiqravi Abdullah (AJK PERKIM)
  2. Cikgu Kamarul Zaman Noor Mohamed (Naib Pengerusi Hidayah Centre)

Moderator: Saudara Mohamad Rafee Rahman (AJK JIM Klang)

Maklumat lanjut hubungi: Ustaz Abdul Aziz Mohamed (013-9765870)

****************************************************************************************

Forum Perdana : Bicara Harmoni Pada Masyarakat Kristian Di Malaysia

Anjuran Masjid Al-Mardhiyah, Dengan Kerjasama IPSI, Hidayah Centre Dan JIM Ampang Jaya

Tarikh: 27 Mei 2010 (Khamis)

Masa; 8.00-9.30 malam

Tempat: Masjid Al-Mardhiyah, Fasa 5, Taman Melawati, Hulu Kelang

Panel:

  1. Tuan Hj Muhammad Abdullah (Pengerusi Hidayah Centre)
  2. Tuan Haji Kamaruddin Abdullah (Pengerusi IPSI)

Moderator: Tuan Haji Kassim Ali (Pengurus HC Ampang Jaya)

Maklumat lanjut, hubungi: Dr Ahmad Sharifuddin (013-3417951)

****************************************************************************************

Sinergi Keluarga Bahagia

Anjuran: Saifulislam Training & Consultancy

Tarikh: 29 Mei 2010

Masa:8.00 pagi-5.00 petang

Tempat: Dewan Kuliah A, USM Penang

Yuran:

RM120 seorang

RM100 seorang (mendaftar bersama pasangan)

Penceramah:

Ustaz Hasrizal Abdul Jamil

Masa

Aturcara

8.00-8.30 pagi

Pendaftaran

8.30-9.00 pagi

Rekreasi Minda 1

9.00-10.45 pagi

1: Sinergi Pasangan Bahagia

10.45-11.00 pagi

Rehat

11.00-12.45 tengahari

2. Sinergi Ibu Bapa

12.45-2.00 petang

Solat Zuhur dan makan

2.00-2.30 petang

Rekreasi Minda II

12.30-4.30 petang

Wacana 66:6 (Talk Show)

4.30-5.00 petang

Sesi Praktis bermula

Maklumat lanjut, hubungi:

ENCIK ASHRAF FAUZI
Wisma NZA, Lot 11,
Jalan Sulaiman 3, Taman Putra Sulaiman,
68000, Ampang, Kuala Lumpur.
Tel : +6 013 300 5169
Fax : +6 03 4260 4241
Web (Main) : www.saifulislam. com

Web (Company) : www.stc.my

****************************************************************************************

Forum Perdana : Bicara Harmoni Pada Masyarakat Tionghua Di Malaysia

Anjuran Madrasah Ihsaniah Dengan Kerjasama Hidayah Centre Dan JIM Ampang Jaya

Tarikh: 31 Mei 2010 (Isnin)

Masa; 8.00-9.30 malam

Tempat: Madrasah Ihsaniah Jalan 14, Ampang, Selangor

Panel:

  1. Dr Ann Wan Seng (Setiausaha Kehormat MACMA)
  2. Tuan Hj Shafie Patt (Pegawai JAIS Gombak)

Moderator: Saudara Zun Arif Hakim (AJK JIM Ampnag Jaya)

Maklumat lanjut hubungi: Zun Arif Hakim -012-2454674

****************************************************************************************

TAMU 7

"Smart Solat Smart Hayat"

Anjuran: Unit Tunas Taqwa, WJIM Perlis

Tarikh: 4 - 7 Jun 2010 (Jumaat, Sabtu, Ahad & Isnin)

Tempat:Aqua Inn, Esplanade Sungai Perlis (Denai Larian), Kangar, Perlis

OBJEKTIF

1. Memberi kefahaman tentang keutamaan ibadah solat dalam Islam

2. Memberi kefahaman tentang kewajipan melaksanakan perintah solat

3. Memberi bimbingan melaksanakan solat dengan betul dan sempurna (gerakan dan bacaan)

4. Memperkenalkan kepada anak-anak solat-solat sunat dan solat jenazah.

PENYERTAAN

Pelajar lelaki dan perempuan berumur 8 - 12 tahun

YURAN

Yuran pendaftaran adalah RM 70.00 seorang.(Penginapan , makanan, aktiviti & material kursus untuk 4 hari 3 malam)

Maklumat lanjut, hubungi:

Najah Farahin : 012-5735856 @ salju79@yahoo. com

Fatimah: 0195701629