Search This Blog

30 MINGGU YANG MACAM2...


Alhamdulillah... Minggu nie genap lah 30 minggu usia kandungan aku yang ke-5 nie... Macam2 jadi sepanjang 30 minggu nih... 

Semasa mengandung kali nie macam banyak plak masalah nyer... Seperti biasa seperti yang dulu2 aku pasti akan mengalami anemia... Kengkawan tau ker apekemende nyer anemia tu? Haaa meh aku nak cite...

Anemia semasa hamil berlaku apabila sel darah merah atau hemoglobin berada pada tahap kurang daripada 11gm%... Paras paling rendah aku pernah dapat 9.8% ... Sel darah merah penting semasa hamil sebab ia akan membekalkan oksigen kepada seluruh tubuh ibu dan janin... Ia juga membantu pembentukkan dan pertumbuhan organ-organ penting dan tisu-tisu badan janin...

Makan buah delima antara yang aku amalkan untuk meningkatkan hb aku... 

Ibu-ibu yang ada anemia nih akan kelihatan pucat, letih, mungkin mengalami pitam dan akan kerap mengalami sakit kepala @ pening... Kalau dah tau ada anemia kena lah pastikan makanan yang diambil mengandungi tinggi zat besi,  vitamin B12 dan asid folik... Korang digalakkan mengambil buah-buahan yang tinggi vitamin C untuk meningkatkan kadar penyerapan zat besi... Yang paling penting adalah elakkan pengambilan minuman kopi dan teh serta jarakkan pengambilan hasil tenusu,  susu soya,  minuman bercoklat, oat,  gandum dan kuning telur 2 jam sebelum dan selepas waktu makan dan pengambilan pil suplemen... Nie semua korang boleh tau setelah berjumpa dengan pakar pemakanan... Kalau nak tau detail boleh ler google jenis-jenis makanan yang tinggi kandungan zat besi...

Penting tau untuk jaga pemakanan sebab kalau hb terlalu rendah akan membahayakan ibu mengandung dan bayi dalam kandungan...  Kemungkinan boleh berlaku keguguran,  bersalin awal,  kematian janin atau tumpah darah semasa bersalin... Bayi pula mungkin kurang berat,  lahir tak cukup bulan,  lemas semasa lahir dan pertumbuhan yang terbantut...


Korang kena ambil pil tambah darah (hematinik) yang terdiri daripada zat besi,  asid folik,  vitamin c dan vitamin b kompleks... Bila korang dah ambil pil nie nanti korang akan rasa mual,  loya atau sembelit... Najis korang akan bertukar kehitaman... Ini menandakan proses penyerapan zat besi berlaku dengan baik... Alhamdulillah aku tak de rasa mual dan loya... Cuma sembelit skit dan najis kehitaman... Tapi HB aku masih belum capai tahap yang memuaskan... Huwaaa... 


Mengandung kali nie jugak aku dikesan ada GDM @ kencing manis... Sampaikan aku kena jumpa Pakar Pemakanan... Aku juga kena lakukan BSP tiap2 bulan... Huwaaa... Kena lah kontrol makan... Bila dah kontrol makan opkos lah berat tak naik... Dah jadi hal plak... Nanti aku cite ape sakit kencing manis dan kesan pada kandungan...

Ibu-ibu yang hamil selalu nyer tapi tak lah semua akan mengalami peningkatan aras gula dalam darah...

Komplikasi GDM

Terhadap Bayi
👉Bayi bersaiz besar
👉Kurang gula dalam darah
👉Menghidap DM dimasa akan datang
👉Kematian
👉Kecacatan

Terhadap Ibu
👉Preclampsia (tekanan darah tinggi, berlebihan protein dalam iron dan pembengkakkan kaki)
👉Kemungkinan GDM pada kehamilan seterusnyer
👉DM dimasa akan datang

So bila aku jumpa Pakar Pemakanan, matlamat utama adalah untuk mengekalkan paras gula pada julat normal...

Strategi Pengawalan yang disarankan adalah waktu makan yang tetap setiap hari,  waktu makan utama tu memang tak leh tinggal lah... Kena elakkan gula ringkas... Ibu-ibu dikehendaki makan sedikit tapi kerap... Senaman yang sesuai juga perlu dilakukan setiap hari... Yang nie aku memang kena ikut lah... Ada juga Dr bagi jadual pemakanan yang disarankan... Yang nie aku rasa korang leh google...

Makanan Yang Perlu Dielakkan
đź™…Gula Ringkas : Gula pasir, gula perang,  madu dan gula-gula

đź™…Makanan Manis & Bergula : Jem,  kaya,  susu pekat manis,  roti manis,  kuih manis, kek,  aiskrim,  coklat

đź™…Minuman Manis & Bergula : Cendol,  ABC,  minuman 3 in 1, air kotak,  alkohol,  jus buah,  air kordial,  sirap,  air gas

đź™…Makanan yang ditin/dibotol/dikotakkan yang ditambah gula : Jeruk & Buah-buahan dalam tin

Aku pula bebas untuk minum air kosong, air mineral, jus sayur dan minuman tanpa gula... Amat digalakkan makan ulam-ulaman dan sayur-sayuran berdaun...  Adoiiilaaa... Nak nangis rase...

Dan yang terbaru setelah melakukan scan pada minggu ke-30,  Dr cakap uri aku kat bawah... Sebelum nih tak pernah lagi jadi macam nih... So,  aku dinasihatkan segera ke hospital... Berdebar-debar jugak lah aku... Kecoh bebudak nih kot kot aku kena warded plak...

Alhamdulillah... Selagi tak berlaku pendarahan,  baby gerak ok, air ketuban ok aku tak perlu masuk wad... Tapi aku dah kena bukak rekod kat spital,  senang nanti kalau ape-ape hal aku kena ke hospital segera... Aku juga dah kena buat pemeriksaan kat spital plak... Kat klinik tu pun kena teruskan jugak...


Uri bawah nie mengikut pembacaan aku ada 4 tahap...  Tahap A dan B masih boleh bersalin normal... Kalau Tahap C dan D memang kena operate lah jawab nyer... Tapi aku tak sure plak aku tahap yang mana...  Risau jugak aku bertanya sana sini... Adalah beberapa ilmu aku dapat dari sahabat alam maya...

Untuk uri bawah usahakan... Sy tak pernah tapi anak pertama dulu pernah la suspek uri bawah... Tapi bila besar dok tepi pintu...
Antara usahanya... Amalkan surah Al-Insyirah setiap kali lepas solat... Sambil gosok pada kandungan ikut arah lawan jam...Didahulukan dgn Al-Fatihah dan selawat...
Amalkan juga solat dgn sujud lama2 sambil niat dan doa moga permudahkan segalanya...

Terima kasih kengkawan...
Haisshhh, macam-macam kannn...
Kengkawan semua tolong doakan saya eak... Semoga dipermudahkan segala urusan... Sihat ibu dan baby...

Ppsssttt... Baby laki ker pompuan?
Korang rase? Teka lah... Teka lah... 

16 comments:

  1. Hi dear..
    Sama lah kita, anemia .. 1st n 2nd baby saya anemia juga.. buat test, sah disahkan iron deficiency anemia, bacaan paras sgt rendah dari minimum limit..1st baby saya pun GDM, 2nd baby pula songsang..
    GDM tu mmg saya diet sgt2, risaukan 1st baby..
    2nd baby tu songsang, week 37 doktor pakar urut utk betulkan kedudukan bayi..sakitnya melebihi sakit kita bersalin normal..syukur week 38 saya bersalin normal dan tanpa sakit...
    Cabaran sungguh nak bersalin kan..
    Hope everything dipermudahkan utk awak...
    Cheers.

    ReplyDelete
  2. Wah. Alhamdullilah... take care Hani. Semoga dipermudahkan semua urusan..

    ReplyDelete
  3. Moga dipermudahkan segala urusan...

    ReplyDelete
  4. Semoga dipermudahkan urusan ya.. take care :)

    ReplyDelete
  5. Take a good care of yourself and baby ye Hani. Semoga dipermudahkan segala urusan Hani :)

    ReplyDelete
  6. moga dipermudahkan hani.
    best nyer. time da dekat.
    few weeks :-)

    ReplyDelete