Search This Blog

TAZKIRAH JUMAAT #53 | DOA KETIKA CUACA PANAS




Ya Allah ya Tuhan kami, kami pohon kehadrat-Mu, agar dengan rahmat dan perlindungan-Mu, Negara kami Malaysia dan seluruh rakyatnya dikekalkan dalam keamanan dan kesejahteraan, tanamkanlah rasa kasih sayang antara kami, tetapkanlah iman kami, terimalah amalan kami, kekalkanlah perpaduan dikalangan kami, luaskanlah rezeki kami, kayakanlah kami dengan ilmu yang bermanfaat, suburkanlah jiwa kami dengan budi pekerti yang mulia, kembalikanlah kami ke jalan yang Engkau redhai.


Ya Allah, jauhkanlah kami, pemimpin kami, dan negara kami daripada segala jenis penyakit, khasnya bencana cuaca panas yang melampau (El Nino) dan Gelombang Haba yang melanda negara ketika ini agar keadaan cuaca di negara kami kembali pulih seperti sediakala. 

Ya Allah, lindungilah kami daripada kebinasaan, bala bencana dan ujian-Mu yang berat supaya dengan demikian, negara kami akan sentiasa hidup aman damai, bertambah makmur dan berkat, selamat sepanjang zaman.

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kebaikan dari angin dan cuaca ini dan kebaikan apa yang ada padanya dan kebaikan apa yang diperintahkan dengannya. Dan kami memohon dengan-Mu agar dijauhkan dari keburukan angin dan cuaca ini dan dari keburukan yang ada padanya dan keburukan yang diperintahkan dengannya. Wahai Tuhan kami! Lenyapkanlah azab-Mu ini daripada kami, sesungguhnya kami orang yang beriman.


اللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اللَّهُمَّ أَغِثْنَا، اللَّهُمَّ أَغِثْنَا

اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَيْثًا مُغِيثًا، مَرِيئًا مَرِيعًا، نَافِعًا غَيْرَ ضَارٍّ، عَاجِلًا غَيْرَ آجِلٍ
اللَّهُمَّ اسْقِ عِبَادَكَ، وَبَهَائِمَكَ، وَانْشُرْ رَحْمَتَكَ، وَأَحْيِ بَلَدَكَ الْمَيِّتَ
اللَّهُمَّ يَا دَفِعَ الْبَلاَءِ وَيَا كَاشِفَ الْوَبَاءِ٬ اِصْرِفْ عَنَّا الْبَلاَءَ والْوَبَاءَ والْأَمْرَاضَ وَالْأَسْقَامَ وَالْفِتَنَ والْمِحَن٬ وَأَزِلَّ عَنَّا وَعَنْهُمُ الشُّكُوكَ وَالْأَوهَامَ بِمَنِّكَ وَكَرَامِكَ يَاذَا الْجَلاَلِ وَالْإِكْرَامِ٬
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ٬ وَصَلَّى الله ُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.




3 comments:

  1. thanks for sharing...
    Salam jumaat...
    singgah pagi ♥

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum....semoga cepatlah berakhir El Nino ni...Banyak pokok dah layu daunnya...air kolam pun dah makin surut....

    Terima kasih atas perkongsian di atas...

    ReplyDelete