Search This Blog

Lerrr Kan Dah Rosak Otak ...


Hasil dari pembacaan .dan blogwalking .... Aku dapat ler beberapa info yang aku rasa berguna untuk saya dan kengkawan semua .... Jom baca ... Apakah beberapa perkara yang akan menyebabkan kerosakan otak ... So, bila dah tau nie boleh ler elakkan ....

1. Tidak mengambil sarapan pagi.

Haaa ... Yang nie mesti ramai yang buat ... Nak cepat sangat .... Tak sempat dah ... Macam-macam alasan lah yang kita bagi kan ... Korang tau tak, apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisi pada otak dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan.

Yang nie pun ramai jugak yang buat .... Kadang-kadang aku pun terbuat jugak .... Sarapan sebenar nyer tak perlu terlalu banyak ... Sebab kalau dah terlebih makan, ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental otak.

3. Perokok.

Yang nie plak tak leh nak cakap ape dah, tak tau ler ape yang sedap sangat ... Korang tau tak sebenar nyer, asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan.

Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat. Macam-macam penyakit pun akan singgah nanti ... So, kurangkan gula dalam makanan/minuman, tambahkan manis dalam senyuman ...

5. Pencemaran udara.

Terlalu banyak nar pencemaran sekarang nih .... Kesihatan makin terjejas terutama yang menglibatkan organ-organ pernafasan ... Ramai dah yang menjadi pengguna setia inhaler ... Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak. 

6. Terlebih tidur.

Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur.

Ada eak orang tidur suka tutup muka ??? Entah lah lain orang lain pesen tidor nyer .... Aku tak suka ... Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat.

Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi.

Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifan otak menurun. Kanak-kanak digalakkan melakukan pelbagai aktiviti untuk menambahkan kecergasan otak ... "Sel-sel otak sedang berhubung ..." kate Wardina ...

10. Jarang berfikir.

Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita. Sekali-sekala kena pikir jugak masalah dunia .... Hehehe .... Eh, betul ker .... Kalau saya, saya suka buat teka silangkata or soduku ... Tak tau ler berkesan ker tak ...

Sekian, wassalam ...
Semoga bermanfaat untuk kita bersama ...

10 comments:

  1. Mari aktifkan otak kita dengan berfikir sesuatu yang baik

    ReplyDelete
  2. hari hari saya befikir kak...he he he...

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang bagus ni Hani.. tq sharing.. kena berpada-pada dalam berbuat sesuatu kan.. :)

    ReplyDelete
  4. ilmu baru... :)

    jom join give away contest nie :)

    http://www.ourlovebonding.com/2014/06/mini-blogger-selfie-contest.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga dengan serba sedikit perkongsian ini dapat memberikan kita manfaat bersamaإن شاء الله

      Delete