Search This Blog

SALAM TAKZIAH | TUAN GURU HAJI SALLEH BIN MUSA



اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ رَاجِعُوْن.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَها وَارْحَمْها وَعَافِها وَاعْفُ عَنْها، وَأَكْرِمْ نُزُلَها، وَوَسِّعْ مَدْخَلَها، وَاغْسِلْها بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّها مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْها دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِها، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِها، وَأَدْخِلْها الْجَنَّةَ، وَأَعِذْها مِنْ عَذَابِ الْقَبر.


AL FATIHAH

ﺑِــــــــــﺴْﻢِ ﺍﻟَّﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـﻢ
ﺃٌﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻠَّﻪِ ﺭَﺏِ ﺍٌﻟْﻌَﻠَﻤِﻴﻦَ *
ﺍٌﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍٌﻟﺮَّﺣِﻴْﻢِ *
ﻣَﻠِﻚِ ﻳَﻮْﻡِ ﺍٌﻟﺪِّﻳْﻦِ *
ﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﻌْﺒُﻮْﺩُ ﻭَﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﺴْﺘَﻌِﻴْﻦُ *
ﺇٌﻫْﺪِﻧَﺎ ﺍﻟﺼِّﺮَﻁَ ﺍٌﻟْﻤُﺴْﺘَﻘِﻴْﻢُ*
ﺻِﺮَﻁَ ﺍٌﻟَّﺬِﻳْﻦَ ﺃَﻧْﻌَﻤْﺖَ ﻋَﻠَﻴْﻬِّﻢْ uﻏَﻴْﺮِﺍٌﻟْﻤَﻐْﺾُﺏِ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻭَﻻَ ﺍٌﻟﻀَّﺂﻟِّﻴﻦَ

*ﺁﻣِـــــــــﻴﻦ

Sedih nyer lah apabila mendapat perkhabaran pergi nyer  seorang lagi ulama ... Makin hari makin ramai ulama telah pulang kepada pencipta Nya ...





_*Pesanan Tuan Guru Hj. Salleh Musa حفظه الله تعالى,*_  

_"Hangpa mengaji tauhid biaq betoi, AQIDAH tuu yang perlu jaga.._ _Hangpa jangan dok buang masa, jangan dok biarkan usia hangpa HANYUT begitu saja.._ _Isikan usia hangpa ni dengan mengaji ilmu agama.._ _Muliakan dengan ilmu TAUHID.._ _Lepas tuu, pi mengaji ilmu FEQAH.._ _Lepas tuu baru pi mengaji ilmu TASAWUF.._ _Jangan dok kalut nak pi ilmu TASAWUF,_ _hadis dan sebagainya jika Allah سبحانه وتعالى sendiripun hangpa tak kenal.._ _Macam mana nak kenal Allah سبحانه وتعالى jika takmau ngaji ilmu TAUHID.._ _Sebab tak kenal Allah سبحانه وتعالى lah depa dok suka sesatkan orang, bida'ahkan orang.._ _Ada ilmu HADIS,_ _tapi ilmu TAUHID takdak.._ _Punah habis semuanya.._

_Nak mengaji ni, ibarat nak naik TANGGA.._ _Kena langkah dari BAWAH,_ _barulah sampai kat tingkat ATAS.._ _Jangan dok kalut nak meloncat nak ke tingkat atas dari tingkat BAWAH.._ _Satgi jatuh, mampuih.._ _Kalau nak naik, ikutlah turutan yang betul.._ _Jangan dok ikut puak-puak Syi'ah, Wahabi, Mu'tazilah, Sekular, Liberal dan sebagainya.._

_Kita pegang sungguh-sungguh dengan Manhaj AHLUS SUNNAH WAL JAMA'AH.. Jangan dok lari dari DASAR pegangan kita.. Sekarang ni, ulama' - ulama' tua tak banyak dah.. Hangpa pi lah tengok dalam Malaysia, Thailand, Indonesia semua tak banyak dah.. Yang ada pun tinggal berapa orang jaa ulama' tua yang masih hidup.. Sementara depa masih ada lagi ni, pi lah dampingi depa.. Pi duduk dalam Majlis Ilmu depa.. Cedok (ambik) ilmu depa, insyaAllah, Allah سبحانه وتعالى akan bantu.." 

Pesanan ditujukan khas untuk diri sendiri yang jahil takdak ilmu, sangat lagho & hina dina.._

3 comments:

  1. innalilllahiwainnailaihirojiun ... al fatihah buat arwah Ustaz Hj Salleh

    ReplyDelete
  2. Guru yang amat dirindui...

    ReplyDelete
  3. Al-Fatihah.. insyallah orang2 baik berilmu dan berbakti pada agama sangat mulia disisi Tuhan..

    ReplyDelete