Majlis Akad Nikah Najwa & Luqman

Malam Jumaat, 28 Mac 2014 maka tercipta lah satu lembaran baru buat mereka berdua ... Akad nikah merupakan syarat wajib dalam proses atau upacara perkahwinan menurut Islam. Alhamdulillah, ijab qabul hanya sekali lafaz sahaja ... Semoga kekal sampai bila-bila ... Till jannah orang sekarang kate ...

 Semoga Bahagia ...

Lama pengantin bersalam ...

Pakai gelang "bling bling" ...

 Sarung cincin plak ...

 Senyum dah ... Siang tadi tak lalu makan ...

 Hantaran untuk pihak lelaki ...

Hantaran untuk pihak perempuan ...

Alhamdulillah ...
Setelah setahun penantian ...


Luahan Isteri Pramugara MH370

Sebenar nyer macam malas dah nak tulis or baca kisah nie .... Lagi layan lagi ler sedih pilu dibuat nyer ... Tapi tak leh ler, mesti nak jugak baca ... Nak jugak dengar ... Mohon maaf jikalau video yang diupload ini salah disisi undang2 atau mengganggu emosi mana2 pihak ... Tujuan video ini diupload adalah kerana ingin berkongsi kesedihan yang sedang kita hadapi.


Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ... Semoga keluarga mangsa redha dan tabah menghadapinya ... Akhirnya ‪#‎MH370‬ pergi jua ... Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ... Semoga roh mereka2 ditempatkan dikalangan orang yang beriman ... Al-Fatihah ... ‪#‎TragediMH370

p/s :- sedih siot ... meleleh airmata aku ...

WordLESS Wednesday - 25


Tragedi MH370



Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ... Semoga keluarga mangsa redha dan tabah menghadapinya ... Akhirnya ‪#‎MH370‬ pergi jua ... Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ... Semoga roh mereka2 ditempatkan dikalangan orang yang beriman ... Al-Fatihah ... ‪#‎TragediMH370


PM STATEMENT ON MH370 – 24/03/14

This evening I was briefed by representatives from the UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB). They informed me that Inmarsat, the UK company that provided the satellite data which indicated the northern and southern corridors, has been performing further calculations on the data. Using a type of analysis never before used in an investigation of this sort, they have been able to shed more light on MH370’s flight path.

Based on their new analysis, Inmarsat and the AAIB have concluded that MH370 flew along the southern corridor, and that its last position was in the middle of the Indian Ocean, west of Perth.

This is a remote location, far from any possible landing sites. It is therefore with deep sadness and regret that I must inform you that, according to this new data, flight MH370 ended in the southern Indian Ocean.

We will be holding a press conference tomorrow with further details. In the meantime, we wanted to inform you of this new development at the earliest opportunity. We share this information out of a commitment to openness and respect for the families, two principles which have guided this investigation.

Malaysia Airlines have already spoken to the families of the passengers and crew to inform them of this development. For them, the past few weeks have been heartbreaking; I know this news must be harder still. I urge the media to respect their privacy, and to allow them the space they need at this difficult time ...

PRK DUN KAJANG ...

Alhamdulillah ... Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ...

Keputusan rasmi:
Pakatan Rakyat (KEADILAN) - 16,741
Barisan Nasional (MCA) - 11,362
Majoriti: 5,379


Ya Allah ... Kau permudahkanlah urusan mencari dan menyelamat ‪... Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ... ‪#‎PrayForMH370

Maaf Kengkawan ...

Bersawang dah blog ... Lame nyer tak update cerita ... Ada yang nak dicerita tapi masih belum bersedia ... Lately nie sibuk skit ... Harap2 bersabar, cite masih berkisar tentang anak2 ... Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ...

Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ... Ya Allah ... Kau permudahkanlah urusan mencari dan menyelamat ‪...

‪#‎PrayForMH370 - Day15

Raja Bomoh Marah Khairy Jamaluddin ...

Sekelip mata jer Allah s.w.t leh tarik segala ape yang diberi pinjam .... 
Ilmu yang ada pun Allah s.w.t yang bagi .... 
Harta pun Allah s.w.t yang bagi .... 
Hmmm ...



Takbur sungguh ... Riak sungguh ...
 Raja Bomoh cakap dia orang Barisan Nasional ...
Dengar nama-nama yang disebut ...

Raja Bomoh ...


Sedang satu dunia sedang sibuk mencari #MH370 ... Tetiba ada lak muncul "Raja Bomoh" ... Malu weii ... Obama tengok tak pe lagi ... Allah s.w.t tengok jer tu ... Hindari khurafat & syirik ...
#PrayForMH370

KENYATAAN MEDIA

KETUA PENGARAH
JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA
BERKENAAN PENGHARAMAN PENGGUNAAN KHIDMAT BOMOH YANG BERTENTANGAN SYARAK DALAM PENCARIAN MH370

Terlebih dahulu marilah sama-sama kita menginsafi bahawa sesungguhnya kekuasaan ALLAH meliputi semua ciptaanNya. Apabila Allah menghendaki sesuatu, maka Dia hanya memerintahkannya sahaja, begitulah hebatnya kekuasaan ALLAH SWT. Sebagai manusia yang diciptakan olehNya, Dia menguji kita dengan pelbagai ujian demi untuk kesempurnaan manusia itu sendiri. Allah tidak akan menguji manusia di luar kemampuannya. DIA menguji kita dengan pelbagai dugaan dalam taraf kemampuan manusia dan setelah disediakan dengan segala alat kelengkapan pada diri manusia itu sendiri.

JAKIM menyelar usaha pihak-pihak yang mendapatkan khidmat bomoh dalam usaha pencarian pesawat MH370 yang secara jelas adalah bertentangan dengan Islam. Hukum mengamalkan pengubatan alternatif atau kaedah perbomohan adalah harus di dalam Islam namun mestilah tidak bertentangan dengan syarak. Jakim telah terlebih dahulu mengeluarkan Garis Panduan Perbomohan Menurut Islam untuk diteliti dan difahami oleh masyarakat dan ia boleh diakses melalui laman web Jakim di www.islam.gov.my.

Walaupun kita amat sedih dengan ujian yang sedang menimpa kita. Tatkala pelbagai usaha yang telah kita lakukan oleh pihak berkuasa dan dengan pelbagai jenis teknologi dan aset sama ada dari negara kita dan dari negara-negara luar yang sudi menghulurkan tangan, kita masih menemui jalan buntu tanpa sebarang petunjuk dalam tempoh 3 hari ini. Namun kita tidak boleh berputus asa dan wajib terus memohon pertolongan Allah swt.

Dalam satu Mesyuarat panel Kajian Akidah Jakim pada 22 hingga 23 November 2004 telah memutuskan bahawa rawatan perbomohan Ibrahim Mat Zin adalah bercanggah dengan aqidah Islam kerana mengandungi unsur-unsur syirik, khurafat serta penipuan. Jika dilihat dari sudut alat-alat yang digunakan beliau pula menggambarkan bahawa bahawa Raja Bomoh ini menggunakan unsur khurafat dan tahyul yang ditolak dalam Islam. Panel menjelaskan bahawa Islam adalah saintifik dan menolak segala perbuatan tahyul dan khurafat.

Mana-mana pihak juga adalah dilarang mengelirukan masyarakat dengan penggunaan kalimah arab sebagai cara untuk menunjukkan ia adalah bertepatan dengan syarak sedangkan hakikatnya pengamalan, bacaan dan prosedur yang digunakan adalah jelas bertentangan dengan syarak.

Sehubungan dengan itu, saya mengingatkan semua msyarakat khasnya umat Islam agar tidak terpengaruh dan/atau mengamalkan upcara perbomohan yang jelas bertentangan dengan Islam. Ia bukan sahaja satu usaha yang sia-sia malah boleh mengundang kemurkaan Allah swt.

Umat islam harus menyakini bahawa ALLAH SWT adalah sebaik-baik tempat bergantung dan bertawakkal. Setelah segala usaha pencarian dengan upaya manusia melalui ilmu sains, kepakaran dan teknologi sedang giat dijalankan maka kita sebagai hamba Allah harus terus berdoa bermohon kepada Allah yang maha Kuasa. Saya yakin kita akan berjaya temui petunjuk terhadap misteri kehilangan pesawat ini atas izinNya jua.
Sekian, terima kasih.

BERKHIDMAT UNTUK AGAMA DAN NEGARA

‘Saya Yang Menurut Perintah’

DATO’ HAJI OTHMAN BIN MUSTAPHA
12 Mac 2014










Gambar Edit ...
Sumber Gambar :










WordLESS Wednesday - 24

Kapten Norudin Abd Majid #PrayForMH370



Doa orang-orang yang soleh dan ahli keluarga ....

Dah nak masuk hari ke-4 ... Ya Allah ...
Kau permudahkanlah urusan mencari dan menyelamat ‪... 
Manusia merancang, Allah juga merancang, 
Sesungguhnya perancangan Allah yang terbaik ...
Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ... ‪#‎PrayForMH370‬ 

Pray For MH370 ‪#‎PrayForMH370‬


Salam Takziah buat mereka2 yang terlibat dengan kapal terbang hilang dan dipercayai terhempas ... Masih dalam proses mengesan & mencari ...

"Tidak mungkin pesawat MH 370 itu masih terbang kerana pasti sudah kehabisan minyak. Jika sudah mendarat dengan selamat pasti ibu pejabat dan ahli keluarga sudah dihubungi. Nescaya ia pasti sesuatu musibah telah berlaku, cuma kita berdoa agar penumpang pesawat itu masih terselamat dan sempat diselamatkan. Sama-sama berdoa yang terbaik buat semua yang terlibat. Bacaan semasa musibah adalah Inna lillahi wa inna ilaihi raaji'un. Mengingatkan kita bahawa kita semua akan kembali kepada Allah swt."

Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ... ‪#‎PrayForMH370‬ Ya Allah ... Kau permudahkanlah urusan mencari dan menyelamat ‪... Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ...

Anwar Dipenjara 5 Tahun ...


Ketika ramai ketawa kegembiraan, seorang ibu-isteri sedang menitis air mata ... Semoga Kak Wan terus tabah melalui musibah kali ini ...

Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ...

TAZKIRAH JUMAAT #11 : Bertudung Tapi Berdosa!



1.Menganggap Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

2.Bertudung tetapi ber‘T-Shirt’ berlengan pendek.

3.Bertudung - tetapi tudungnya singkat, atas paras dada menampakkan bentuk buah dada

4.Bertudung tetapi baju kebarungnya atau kebaya terbelah kainnya.

5.Bertudung tetapi seluarnya ketat dan menampakkan bentuk badan

6.Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk badan

7.Bertudung tetapi Kemeja singkat dan ketat, kain kemeja itu tidak pun menutup atau dilabuhkan

8.Bertudung tetapi Berbaju T-Shirt dan berlengan pendek menampakkan lengan dan siku

9.Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

10.Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

11.Bertudung tetapi ber seluar jeans,cukup ramai wanita memakai seluar jeans sekalipun ianya ketat, menampakkan bentuk tubuh badan, dan mengikut shape potongan kaki.

12.Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

13.Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

14.Bertudung tetapi menaiki motor sambil menayangkan betis sepanjang jalan.

15.Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya tetapi memanja-manjakan suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki.

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :

“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR.” (an-Nur: 31)

Pengertian khumur (tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa yang disebut ‘juyub’ kata jama’ (bentuk plural) dari kata jaibun, yaitu belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh pakaian/baju.

Setiap perempuan Islam wajib menutup kepalanya dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk juga leher, sehingga semua tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup dari perkara yang memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat hatinya.

Dalam ayat di atas Allah memerintahkan kepada orang-orang perempuan supaya menyembunyikan perhiasan tersebut dan melarang untuk dinampak-nampakkan. Allah tidak memberikan pengecualian, melainkan apa yang terzahir. Oleh karena itu para ulama kemudian berbeza pendapat tentang erti apa terzahir itu serta ukurannya.

Misalnya sahabat besar Nabi seperti Ibnu Abbas r.a, ia berkata dalam menafsirkan apa yang terzahir itu adalah : celak dan cincin.

Yang berpendapat seperti ini ialah sahabat Anas Bin Malik. Justeru, harus dilihat celak dan cincin wanita, bererti boleh dilihatnya juga kedua tempatnya pemakaiannya, iaitu muka dan kedua tapak tangan. Demikianlah apa yang ditegaskan oleh ulama Tabien seperti Said bin Jubair, ‘Atha’, Auza’i dan lain-lain.

Bagaimanapun Ummul Mukminin Aisyah r.a, Qatadah dan lain-lain menisbatkan gelang sebagai perhiasan yang boleh dilihat. Dengan demikian, maka tempat letak gelang iaitu di pergelangan tangan adalah dibolehkan jika tiada fitnah. Tetapi berkena...an batasnya dari pergelangan sampai ke siku, masih diperselisihkan. Seeloknya di jauhi dari mendedahkannya.

Menurut Syeikh Al-Qaradawi juga, ini tidak sama dengan make-up dan cat-cat yang biasa dipakai oleh perempuan-perempuan zaman sekarang untuk memakai gincu dan bedak merah di pipi serta kuku. Make-up ini semua termasuk berlebih-lebihan yang sangat tidak baik, yang tidak boleh dipakai kecuali di dalam rumah. Sebab perempuan-perempuan sekarang memakai itu semua di luar rumah, adalah untuk menarik perhatian laki-laki. Jadi jelas hukumnya adalah haram.

“Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya.” (an-Nur: 31)

Kesemua jenis berpakaian yang disebut tadi adalah diharamkan secara sepakat seluruh Ulama Islam. Pengarahan ini tertuju kepada perempuan-perempuan mu’minah, dimana mereka dilarang keras membuka atau menampakkan perhiasannya yang seharusnya disembunyikan, misalnya: perhiasan telinga (anting-anting), perhiasan rambut (sanggul); perhiasan leher (rantai), perhiasan dada (belahan dadanya) dan perhiasan kaki (betis dan gelang kaki). Semuanya ini tidak boleh dinampakkan kepada laki-laki lain. Mereka hanya boleh melihat muka dan kedua tapak tangan yang memang ada rukhsah untuk dinampakkan.

Amat jelas dari dalil al-Quran dan al-Hadith bahawa Islam mengharamkan perempuan memakai pakaian yang membentuk dan nipis sehingga nampak kulitnya. Termasuk diantaranya ialah pakaian yang dapat menampakkan bahagian-bahagian tubuh, khususnya tempat-tempat yang membawa fitnah, seperti: buah dada, paha, dan sebagainya.

Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian.” (Riwayat Muslim)

Mereka dikatakan berpakaian, karena memang mereka itu melilitkan pakaian pada tubuhnya, tetapi pada hakikatnya pakaiannya itu tidak berfungsi menutup aurat, karena itu mereka dikatakan telanjang, karena pakaiannya terlalu tipis sehingga dapat memperlihatkan kulit tubuh, seperti kebanyakan pakaian perempuan sekarang ini. ( Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Dr Yusof Al-Qaradawi)

‘Bukhtun’ adalah salah satu macam daripada unta yang mempunyai kelasa (punuk) besar; rambut orang-orang perempuan seperti punuk unta tersebut karena rambutnya ditarik ke atas.

Disebalik keghaiban ini, seolah-olah Rasulullah melihat apa yang terjadi di zaman sekarang ini yang kini diwujudkan dalam bentuk dandanan rambut, dengan pelbagai macam bentuk dalam salon-salon kecantikan, lebih parah pula apabila kaum lelaki pula yang bekerja di salon seperti ini

Larangan Nipis

Saidatina Aisyah r.a meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma’ binti Abubakar pernah masuk di rumah Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tampak kulitnya. Kemudian baginda SAW berpaling dan mengatakan:

“Hai Asma’! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haidh (cukup umurnya), tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini — sambil ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya.” (Riwayat Abu Daud)

Walaupun terdapat perawi lemah dari hadis, tetapi diperkuat dengan hadis-hadis lain yang membolehkan melihat muka dan dua tapak tangan ketika diyakini tidak akan membawa fitnah.

Dr Yusof Al-Qaradawi menegaskan bahawa melihat secara normal kepada wanita atau lelaki, kepada selain aurat, selama tidak dilakukan dengan syahwat dan berulang-ulang, hukumnya adalah halal. (Al-Halal Wal Haram Fil Islam)

Diriwayatkan dalam sebuah Hadith :-

يرحم الله المتسرولات

Ertinya : Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang (di sebelah dalamnya) (Riwayat Al-‘Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .

Menurut Imam Mujahid, hadith ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh dari kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat, maka dengan segera Nabi SAW memalingkan wajahnya, maka para sahabat berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu sebagai respond Rasulllah SAW memuji dan menyebut hadith di atas. (Al-Bayan wa At-Ta’rif, Ibn Hamzah al-Husyani, 3/ 252, no 1831)

Berdasarkan dalil ini juga, bermakna Allah sentiasa melaknati wanita yang tidak berseluar panjang (di sebelah dalamnya) semasa naik kenderaan. Demikian menurut kaedah Mafhum Mukhalafah di dalam ilmu Usul Fiqh.

Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya tetapi memanja-manjakan suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki. Samada menyanyi mahupun bernasyid. Tiada dakwah yag sesuai buat wanita menerusi nyanyian kerana sesaat sahaja ia berada di atas pentas dengan pakaian canggihnya, seribu mata lelaki yang memandangnya dan kita tidak tahu dimanakah mata lelaki itu memandang. Suaranya yang merdu juga membuatkan lelaki yang rosak hatinya akan dibuai nafsu, walaupun penasyid wanita itu sedang mendendangkan lagu ketuhanan.

Larangan ini datang dari Firman Allah SWT : “Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit.” (al-Ahzab: 32)

Ummu Salamah pernah bertanya Rasulullah s.a.w, "Apakah seorang wanita boleh menunaikan solat di dalam pakaian labuh dan tudungnya jika dia tidak mempunyai sarung?" Nabi s.a.w menjawab, “Asal pakaian labuh (jubah) itu sempurna dan menutupi zahir kedua kakinya.” (Abu Dawud)

Sumber :
Masjid Negara Kuala Lumpur

Kronologi Kes Wad 8B


Assalamualaikum & Salam Sejahtera kengkawan semua ... 
Baru lah ada masa skit nak berblog ... Nak menulis-nulis skit ... Alkisah Wad 8B ... Putra dah start demam since Ahad (23/2/2014)  lagi ... Tapi memandangkan stok ubat masih ada di rumah maka aku tak ler membawa nyer ke klinik ... Just bagi makan ubat demam yang ada dalam simpanan ... Keadaan Putra masa nie agak lemah, kurang nak berinteraksi dengan anggota keluarga yang lain ... Demam nyer pun on/off masa tu ... Setelah tiga hari keadaan nampak masih sama aku pun bawa ler Putra ke Klinik Kesihatan Gombak Setia ... Ramai giler pesakit ... Warga emas & kanak-kanak ... Memang Dr kate namapak keadaan Putra agak teruk ... Ujian darah dijalankan .... Meraung ler semasa proses mendapatkan sampel darah ... Hasil yang diperolehi amat mendukacitakan & merisaukan aku ... Platlet Putra menurunkan pada kadar yang tidak sepatut nyer ... Maka aku diarahkan ke hospital dengan segera ...


Nota yang menunjukkan keputusan ujian darah Putra ...

Aku dan BigBoss mengambil keputusan untuk membawa Putra ke Hospital Selayang ... Kami terus ke Bahagian Kecemasan ... Pemeriksaan dijalankan di Fever Centre .. Dalam musim sekarang jumlah pesakit amat ramai ... Di sini pemeriksaan dijalankan sekali lagi tanpa ujian darah dapat ler beberapa botol ubat dan diarahkan datang balik keesokkannya ... 
Alhamdulillah masa nie kami dibenarkan balik ...


Ramai wooo orang kat sini ...




Ubat2 yang diperolehi ...

Macam nak berperang bila nak bagi ubat kat anak2 ... Susah nyer lah ... Tido Putra agak lena hasil tindakan ubat2 tersebut ... Tapi masa nie aku dah perasan warna hingus Putra dah lain ... Agak keruh, dan bila aku lap .... Yesss, memang darah ... Allahuakbar ... Dalam hati nie Tuhan jer yang tahu ... Aku pun lap2 badan Putra dengan air, memastikan badan Putra tidak panas ... Masa nie aku rase lame nyer lah malam ... Cepat ler siang ... Makan dan minum Putra masa nie memang ler teruk .... Kurang selera makan ... Nak nenen pun terganggu dek kerana hidung tersumbat teruk ... Untuk pengetahuan korang kanak-kanak bawah 2tahun tak leh bagi ubat selsema ... Dr just bagi ubat titis dalam hidung untuk cair kan hingus2 tu ler ...



Sampai tertido ...

Khamis (27/2/2014) sekali lagi ujian darah dilakukan ... Keputusan ujian memakan masa 2 - 4 jam ... Mak aii lame giler ... Bersepau kami kat Hospital ... Hasil amat menakutkan aku ... Naluri aku sebelum nih memang betul ... Actually sebelum datang Hospital pagi nie aku dah siap sediakan baju Putra & aku, kot2 kena tahan ... Platlet darah turn sampai 33 ... Kami diarahkan ke Zon Kecemasan & sah Putra diarahkan masuk ker wad ... Wad 8B, Katil9 ... Allahuakabar ...


Zon Kecemasan ...

Masa kat zon nie beberapa prosedur dijalankan ... Cari urat nak masukkan jarum untuk masukkan air or untuk ambik darah ... Waris tak dibenarkan tengok (aku x tau ler memang polisi tak leh tengok ker ape) ... Aku tak dapat menahan sebak masa nie, aku lari jauh-jauh tak mo dengar Putra nangis ... Masa tulis nie pun bergenang air mata aku ... Lama nyer lah ... Mesti x dapat cari urat nih ... Memang betul tekaan aku, setelah beberapa kali cubaan gagal, prosedur dihentikan ... Tunggu pakar buat ... Adoiii ... Sampai ilang suara Putra meraung ...


Tengok tu , sampai tertido Putra keletihan menangis ...


Jarum ditangan untuk amek darah ... 
Kerana kes denggi, memang kerap ujian darah dilakukan ...


Jarum di kaki untuk masuk air ...
Kemasukkan air yang banyak perlu bagi kes denggi ...Tak de ubat tau ...

Sape2 yang pernah menjaga anak kecik yang kena tahan di wad mesti paham situasi masa nie ... Memang tak leh nak buat ape, dok ngadap die jer ... Hatta nak mandi pun kena tunggu BigBoss datang ... Baru ler dapat mandi ... Hehehe ... Sian Puta, tido jer ... Melepek ... Menangis ... Merengek tok sah cakap ler ...

Petang keesokkan hari nyer, Jumaat (28/2/2014) keadaan Putra beransur pulih ... Wayar masuk air pun dah cabut ... So, senang ler nak berjalan-jalan skit ... Dalam tempoh masa nie; beberapa kali ujian darah dilakukan  ... Alhamdulillah, keputusan agak memberangsangkan ... Platlet bertambah tetapi masih belum mencukupi ...


Putra main kereta tolak-tolak ..


Pada keesokkan hari nyer Sabtu (1/3/2014) ... Hasil pemeriksaan Dr. Pakar , keadaan Putra bertambah baik ... Platlet telah bertambah kepada 157 ...
Yeayyy, dah boleh discharge ...
Alhamdulillah ...


Laju Putra bawak kete nak balik umah ...

Catuan Bekalan Air 2014

Sana sini ramai yang mengeluh kerana ketiadaan air ...
Pelan catuan terpaksa dilaksanakan kerana kekurangan bekalan akibat cuaca panas ...
Berikut adalah Pelan Catuan Bekalan Air untuk makluman semua pengguna yang terlibat:- 



Macam agak terlewat maklumat nie, tapi mungkin masih berguna ...

Tanggungjawab Anak Lelaki Kepada Ibu Bapa Selepas Berkahwin

Seperti kita tahu,apabila kita sudah berkahwin,komitmen kita semakin bertambah,tetapi adakah kita harus menghentikan tanggujawab kita kepada ibu dan ayah hanya kerana komitmen kita yang semakin bertambah?

Hubungan dan tanggungjawab anak lelaki terhadap ibu bapanya tidak akan terputus walaupun ia telah mendirikan rumahtangga.Sekiranya ibu bapanya miskin tidak berharta, sebagai anak wajiblah membantu kedua ibu bapanya dan tidak menjejaskan nafkahnya kepada ahli keluarganya sendiri. Kerana keredhaan Allah SWT bergantung kepada keredaan ibu dan bapa.
Diriwayatkan dari jabir Ibnu Abdillah ia berkata bahawa seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah SAW lalu berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya ayahku telah mengambil hartaku".
Kemudian malaikat Jibril pun turun kepada Rasulullah SAW dan berkata: "Allah Azza Wajalla menyampaikan salam kepadamu. Apabila orang tua itu datang kepadamu maka tanyalah kepadanya tentang sesuatu yang dikatakan dalam dirinya dan hanya di dengar oleh telinga saja".
Tatkala orang tua itu datang, Rasulullah SAW pun bertanya: "Mengapa anak lelakimu mengeluh tentang sikapmu, dan apakah engkau ingin mengambil hartanya ?".
Orang tua itu pun berkata: "Tanyalah kepada anak lelaki ku itu ya Rasulullah, apakah aku menggunakannya bagi salah seorang ibu saudaranya atau bagi diriku".
Rasulullah SAW berkata: "Janganlah ceritakan hal ini kepada kami, beritahulah aku tentang sesuatu yang engkau ucapkan dalam dirimu dan hanya didengar oleh kedua telingamu". (sesuai dengan perintah malaikat Jibril tadi)
Orang tua itu pun berkata: "Demi Allah, ya Rasulullah, Allah SWT selalu menambah keyakinan kami terhadap diri baginda. Aku telah mengucapkan sesuatu dalam diriku yang hanya didengar oleh kedua telingaku".
Rasulullah SAW bersabda: "Katakanlah agar saya dapat mendengarnya". Orang tua itu pun berkata:
"Ku beri engkau makan ketika masih bayi dan ku biayai engkau ketika dewasa.
Engkau minum dari rezeki yang kuberikan kepadamu.
Bila engkau sakit di waktu malam, aku tidak tidur dan gelisah semalaman kerana penyakitmu.
Seakan akulah yang terkena penyakit itu bukannya engkau sehingga akhirnya aku menangis.
Diriku takut jika engkau binasa.
Supaya engkau tahu bahawa maut memiliki waktu tertentu.
Tatkala engkau menjadi besar dan mencapai akhir usia, aku pun tidak mengharapkanmu.
Engkau balas aku dengan kekerasan dan kebengisan, seakan-akan engkaulah pemberi kenikmatan dan kurnia.
Jika engkau tidak memelihara hak aku sebagai seorang bapa cukupah engkau lakukan seperti yang dilakukan tetangga yang berdekatan.
Lalu engkau penuhi hak tetangga terhadapku dan tidak kikir kepadaku dengan harta yang bukan hartamu".
Ketika itu Rasulullah SAW memegang leher baju anak lelaki tersebut dan berkata: "Engkau dan hartamu milik ayahmu".
Jelaslah bagi kita betapa penting tanggungjawab anak lelaki terhadap kedua ibu bapa. Walaupun dia sudah berkahwin dan mempunyai tanggungan isteri dan anak-anaknya tetapi tanggungjawab kepada kedua ibu bapa tidak boleh diabaikan.

PERINGATAN UNTUK DIRI SENDIRI
** Kerjasama dan persefahaman antara kedua-dua nya penting ...
SUMBER