Search This Blog

Nyuut ... Nyuut ... Nyuut ...


Dua tiga hari nih aku kena sakit kepala ... Punca pun aku tak tahu kenapa ... Berdenyut-denyut dalam kepala ... Tapi tak lah sepanjang masa ... Kalau bergerak, batuk, perubahan kedudukan badan (dari duduk ke berdiri) ... So, cam malas nak buat ape ... Agak2 nape eak ... Hari nie lah rase ok skit ... Kat bawah nih ada ler aku kongsi sikit carian yg sempat aku buat ... Meh baca ...
_________________________________________________________________

Sewaktu kebanyakan kita melalui zaman kanak-kanak, istilah sakit kepala tidak pernah wujud. Tetapi hari ini, anak-anak sering mengadu sakit kepala. Malah, bukan sesuatu yang luar biasa apabila seorang kanak-kanak mengunjungi pakar tiga kali sebulan kerana sakit kepala.
Sakit kepala masalah yang sangat biasa dan dialami semua orang. Tetapi, sakit kepala di kalangan kanak-kanak yang belum pandai bercakap tentunya lebih meresahkan ibu bapa dan 
anak itu sendiri.
Pakar Pediatrik Pusat Perubatan Darul Ehsan, Dr Roliza Ibrahim, berkata bukan saja kanak-kanak berusia setahun ke atas mengalami sakit kepala, malah bayi.
“Bayi akan memberitahu sakitnya dengan menangis dan merengek. Tetapi jika berusia lebih setahun, dia mungkin memberitahu kesakitannya dengan menggosokkan mata, menarik rambut atau memukul kepala sendiri,” katanya.
Bagaimanapun, kanak-kanak juga suka berlakon. Jika dia pernah sakit kepala sekali atau mendengarnya daripada kawan-kawan, setiap kali mengalami kesakitan dia akan mengatakan dia sakit kepala walaupun sebenarnya tidak.
Justeru, ibu bapa harus tahu dengan pasti, adakah anak sememangnya sakit kepala atau sekadar berlakon. Cara pa ling mudah, anda tanya anak bagaimana rasa sakit yang dialaminya?
.

Biasanya kanak-kanak yang benar-benar mengalami sakit kepala akan memberitahu kepalanya terasa berdenyut-denyut, diikuti muntah dan jika sakit kepalanya sangat kuat, dia tidak boleh bangun. Sakit kepala ada beberapa jenis.
Biasanya kebanyakan kanak-kanak mengalami sakit kepala disebabkan masalah tekanan dan sakit kepala kerana masalah migrain. Selain itu masalah penglihatan dan resdung juga menyebabkan sakit kepala. Jika diserang demam denggi juga boleh sakit kepala.
“Ada juga kes sakit kepala sebenarnya simptom terhadap penyakit lain. Misalnya ketumbuhan dalam otak atau meningitis. Kanak-kanak ini biasanya sakit kepala dan muntah. Tetapi ia kes yang sangat jarang berlaku,” katanya.
Secara umum, sakit kepala yang di alami kanak-kanak adalah sakit kepala disebabkan tekanan dan migrain. Dr Roliza berkata, sakit kepala disebabkan tekanan biasanya mudah sembuh jika punca tekanan itu dapat dikenal pasti.
“Misalnya, anak kita berasa tertekan setiap kali hendak ke sekolah. Jika perhatikan, pada hari cuti dia tidak pula sakit kepala,” katanya.
Beliau berkata, kadangkala apabila diserang sakit kepala, anak lebih selesa bersendirian dalam bilik gelap dan se nyap untuk melegakan kesakitan.
Cahaya lampu hanya akan menambahkan kesakitan. Jika itu berlaku ibu bapa harus memahami keada an anak.
Sakit kepala disebabkan migrain pula biasanya diwarisi daripada keluarga. Jika ibu bapa adalah pesakit migrain, anak-anak juga berisiko berhadapan masalah sama.
Sakit kepala disebabkan migrain terbahagi kepada dua jenis, ‘common migrain’ dan ‘classical migrain’.
‘Classical migrain’ adalah sakit kepala yang disertai amaran iaitu aura.
Aura adalah gangguan visual yang menyebabkan seseorang itu terasa disuluh dengan cahaya. Sakit kepala jenis ini berlaku dalam kepala.
‘Common migrain’ pula sakit kepala yang tidak disertai aura. Sakitnya itu terjadi di sebelah bahagian kepala saja.
Common migrain tidak begitu sakit, tetapi berpanjangan. Biasanya keadaan ini dicetuskan pelbagai faktor seperti makanan, tekanan atau melakukan aktiviti fizikal terlalu lasak.
“Sakit kepala boleh diubat dengan mudah dengan hanya mengambil panadol, tetapi dos yang diberikan mestilah sesuai dengan usia dan berat badan kanak-kanak itu. Jika sakit kepala terlalu kerap menyerang dan mengganggu pelajaran, pemeriksaan lanjut dengan pakar perubatan harus dibuat,” katanya.






FAKTA
Sakit kepala

  • Kebanyakan sakit kepala berlaku di luar tengkorak, dalam saraf, salur darah dan otot yang melindungi kepala dan tengkuk.




  • Otot atau salur darah boleh bengkak, sempit atau melalui perubahan yang menstimulasi atau memberi tekanan pada saraf keliling.



  • Migrain

  • Saraf ini menghantar mesej rasa sakit kepada otak yang menyebabkan sakit kepala.




  • Disebabkan tekanan dan ketegangan fikiran.




  • Oleh sebab salur darah di bawah kulit kepala berkembang, menyebabkan serat saraf yang ada kaitan dengannya membengkak serta mengeluarkan bahan kimia rasa sakit.




  • Membabitkan sistem saraf automatik sehingga menyebabkan pesakit berasa loya, muntah, cirit, seram sejuk, kabur penglihatan dan lebihan sensitiviti kepada cahaya dan bunyi.




  • Biasanya diwarisi dalam keluarga.Tanda migrain




  • Sakit kepala (di sebelah atau kedua-dua belah kepala).




  • Sakit berdenyut.




  • Semakin sakit jika melakukan sebarang aktiviti.




  • Rasa mual yang mungkin diikuti dengan muntah.




  • Sensitif pada cahaya dan bunyi.




  • Jika tidak dirawat, ia boleh berlanjutan empat hingga 72 jam (berbeza antara individu).




  • Serangan mungkin berlaku beberapa kali sebulan atau hanya sekali setahun.



  • Sumber: Berita Harian

    No comments:

    Post a Comment