Search This Blog

Segala Kenaikan 2016

Menempuh Tahun 2016 yang sukar ... 2016 pasti akan menjadi satu cabaran yang amat getir buat kita semua rakyat Malaysia yang berpendapatan sederhana dan rendah ... RM50 seperti bernilai RM5 apabila keluar berbelanja barang keperluan ... Tahun 2015 pun dah nyawa-nyawa ikan ... 2016 nanti tak tahu lah cam ner ... Tu tak masuk lagi kenaikan harga minyak yang kata nyer terapung ... Peh tu kang naik plak harga barang-barang lain ... Semoga kita semua dapat menempuh segala cabaran ini dan diberi rezeki tambahan untuk menampung segala bebanan kekurangan ... Kita semua nampak nyer kena berusahalah mencari dan meneroka peluang baru agar ada sinar bahagia yang lebih baik ... Sesungguhnya ada rahmat disebalik setiap kejadian ... Huhuhu ... Berdoalah ... kerana ia adalah senjata utama kita dan doa insan marhain yang dizalimi ... InsyaAllah, walaupun kita tidak dapat mengubahnya pada masa kini, diharapkan anak cucu kita tidak merasai apa yang kita rasai ... 

Berkuatkuasa 1 Jan 2016: 

 - Subsidi Beras Nasional Super Tempatan dengan kadar hancur 15% (ST15/ S15) dimansuhkan (kuatkuasa 31 Dis 2015) dengan harga RM23.00 berbanding harga selepas subsidi RM17.50. 

 - Pelupusan subsidi bil elektrik, yang dahulunya diperuntukkan sebanyak RM150 juta untuk golongan miskin bagi bil elektrik yang berjumlah kurang dari RM20. 

 - Pelupusan subsidi minyak masak sebanyak RM950 juta yang pasti akan meningkatkan harga minyak masak (sawit). Kesannya sudah tentu amat besar ke atas harga makanan. 

 - 5 buah konsesi tol akan termasuk PLUS akan menaikkan harga tol setelah lanjutan MOU yg berakhir 2018. - perkhidmatan ERL dari KL Sentral ke KLIA/KLIA2 akan dinaikan dari RM35 kpd RM55. 

 - kenaikan tambang LRT dan Monorail sebanyak 102% dan 40% (kuatkuasa 2 Dis 2015). 

 - kenaikan tambang KTM Komuter sebanyak 58%. kenaikan bermula dgn RM0.04/km sehingga max RM7.10/km (kuatkuasa 2 Dis 2015). 

 - Pengurangan 95% peruntukan dlm Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWPM) drp RM200j kpd RM10j. 

 - Pengurangan peruntukan Kementerian Pengajian Tinggi yg menyaksikan belanjawan dikurangkan sebanyak RM2.4b kpd RM1.378b. Jangkaan yuran pengajian akan meningkat dan biasiswa akan dikurangkan/hapus. 

Aku amat berharap korang tak lupe ape yang terjadi nih ... Masa pilihanraya nanti ubahlah ... Ramai yang dah muak sebenar nyer ... Lemas dah ... Rimas dah ... Aku harap kita semua tidak tertekan sangat ... Aku dapat bayangkan dengan segala macam kenaikan nanti akan bertambah lah segala macam gejala yang tak betul ... Korang jangan ler buat mende-mende yang tak senonoh tu ... Kalau rase dah stress sangat tu sujud lah mohon pada Yang Maha Esa ... 

INGAT !!! UBAH SEBELUM PARAH ...

GRRR ... STRESS MAK TAU ...


Jangan lupa singgah jalan-jalan kat SiNi & Join contest kat SiNi ...

8 comments: