Search This Blog

Senggugut ...

Dulu-dulu sebelum kawin selalu kena ... Biasa nyer kena masa first day period ... Sakit perut sesangat ... Tak tahan ... Kadang2 telan panadol ... Kadang2 telan pil tahan sakit .... Aku besa kena sehari jer, tapi kesian kan ada orang yang kena dua tiga hari, ada yang sakit pinggang lah ,... macam2 lah ... Semenjak dah kawin nih tak de lak aku kena ... Alhamdulillah ...
 
http://alkiram.net/salam/wp-content/uploads/2010/06/senggugut-haid.jpg
Kat bawah nih ada beberapa petua untuk aku kongsi bersama ...
Tak pasti keberkesanan nyer coz tak pernah cuba

Petua mengurangkan masalah senggugut.
 
Petua 1 :
Senggugut memang menyakitkan. Untuk mengatasinya, ambil sembilan biji pinang tua, dibakar hingga menjadi arang lalu ditumbuk halus. Campurkan secawan air suam dan minum sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.
 
Petua 2 :
Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barulah diminum air tadi didahulukan dengan selawat. Hasilnya senggugut akan hilang.
 
Petua 3 :
Ubati senggugut dengan minuman air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.
 
Petua 4 :
Ambil sembilan biji pinang tua , dibakar hingga menjadi arang dan ditumbuk halus. Campurkan dengan secawan air suam dan minum. Amalkan petua ini sembilan hari berturut-turut dari hati mula kedatangan haid. Insyaallah, mujarab
 
Petua 5 :
Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan . Makan dalam 1 @ 2 minggu sebelum haid . Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun . Tapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2 biji sekali makan .
 
Petua 6 :
Semasa sakit ketika haid, hendaklah sentiasa meminum air teh pahit tanpa gula.

No comments:

Post a Comment