Search This Blog

Bebola Ikan Ada Plasma Darah Haiwan

Hai kengkawan ... Dua tiga hari nie berlegar-legar pasal isu nie ... Bebola ikan terdapat plasma darah haiwan ... Plasma darah disuntik untuk memberi sifat keanjalan pada bebola ... Antara haiwan yang digunakan adalah ayam, lembu dan babi ... 


Adooiii kembang plak tekak nih ... Susah betul skrang nie ... Nak cari yang betul-betul bersih dan halal memang mencabar ... 

Dalam kes nie, kita sebagai pengguna Islam perlu lah membeli hanya bebola ikan yang mempunyai sijil halal Jakim kerana ia terjamin halal, bersih, selamat, berkualiti dan dijamin. Masalah kita nie plak ada juga kes di mana logo/sijil halal palsu ... Hmmm ...


Wallahua'lam ...
Betul kan jika saya salah ...

11 comments:

  1. kes lebih kurang sama macam kat indon..terbaca yang amaran dah dikeluarkan pada rakyat diaorang katanya hati2 bila nak makan bakso atau makanan yang ada bebola ayam ke daging ke sebab katanya di campur dengan daging babi.

    ReplyDelete
  2. adehhh.. macam2 je sakng ni.. ermm

    ReplyDelete
  3. Nak mencari makanan halal memang kena berhati-hati sekarang. Berat tanggungjawab Jakim, berat lagi tanggungjawab muslim mencari yg halal.

    ReplyDelete
  4. Salam singgah, jemput segmen: novel diagnosis, header, topup,
    vector art, tudung bawal untuk dimenangi..
    http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html

    ReplyDelete
  5. macam2 skang ni...kita kena jadi pengguna bijak..

    ReplyDelete