Search This Blog

Keguguran Adalah Normal ...

Ari tu kan aku ada cite pasal masalah aku kat SiNi kan ... Makin meruncing nampak nyer ... Keadaan makin gawat sehingga boleh mengakibatkan kepupusan ... Aku pun gigih ler membuat kajian sana sini, survey lah, soal jawab lah ...Pergghh, cam belajar balik plak rase nyer ... Rupe-rupe nyer masalah aku nie adalah normal ... Huh sebaik,  ringan skit beban rase nyer ... Meh aku share skit info2 yang aku dapat ...

Perkara Perlu Kita Tahu :

1. Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kepada hampir semua wanita. Ibu baharu bersalin boleh hilang antara 50-100 urat rambut setiap hari.

2. Anda harus faham, hormon (dalam darah) yang berubah setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut.

3 .Walaupun rambut banyak gugur di awal kelahiran, anda tidak perlu panik kerana anda tidak akan menjadi botak. Sebaliknya ia akan kembali normal sebaik bayi menyambut ulang tahun pertama.

4. Biasanya, lebih kurang 85 ke 95 peratus rambut lima hingga 15 peratus berada dalam peringkat berehat.

5. Selepas peringkat berehat, rambut akan gugur. Biasanya ketika anda menyikat atau bersyampu rambut. Ia akan diganti dengan rambut baharu. Purata keguguran rambut bagi wanita adalah lebih kurang 100 helai sehari.

6. Ketika hamil, peningkatan tahap estrogen melambatkan peringkat pertumbuhan. Hanya sedikit sahaja rambut berada dalam keadaan berehat dan sedikit sahaja yang gugur setiap hari.

7. Selepas bersalin, tahap estrogen menurun dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat. Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat.

8. Keguguran luar biasa akan berkurangan dan rambut akan kembali seperti sebelum pra mengandung. Ini mengambil masa di antara 6 ke 12 bulan selepas bersalin.

9. Biasanya wanita yang berambut panjang lebih perasan masalah ini berlaku kepada mereka.

10. Masalah keguguran ini bukan disebabkan oleh penyusuan susu ibu.

So, apa aku nak buat nih ... Tak kan nak biar jer ... Tak pe kang aku buat kaji selidik lagi ... Dah selesai kajian aku nanti aku share ler ngan korang ... Bye, nak mandikan Putra jap ...

3 comments:

  1. rambut kakain pun byk gugur...rasa nk ambik jer rambut tu..sayang...

    ReplyDelete
  2. biasala tu sis..kathy pun sama..walau anakbongsu dah 3 thn lebih..

    ReplyDelete
  3. ala kak, kalau x bersalin pun ada juga orang gugur rmbut.. mcm sy ni.. tp orang kata normal.. kita yang naik serabut tgk rmbut2 gugur tu..

    ReplyDelete