Search This Blog

Aliff Lam Qamariah ...

Semalam aku tolong Luqman wat keje sekolah ... Ok jer , tak lah susah sangat pun ... Tiba subjek Pendidikan Islam, kena lak tang tajwid ... Haru biru dibuat nyer ... Dah ler Si Luqman nih salin ayat tak habis ... Surah lak tak tau surah aper ... Tulisan lak susah nak baca ... Kalau rumi oklah ... Nie tulisan jawi, ... Tapi aku dapat agak skit2 ... Soalan nyer adalah tentang tajuk di atas ... Aku pun ..."alamak" ... Dah lama tinggal mana nak ingat ... So pepagi nih sempat ler membuat ulangkaji sedikit dengan bantuan mr google ... dan juga kengkawan ... kehkehkeh ... Harap2 sempat ler menhabiskan homework Luqman before sekolah tengahhari nanti ... Bagus jugak dapat mengingat kembali mana yang dah lupe ... Meh kengkawan masa untuk mengingat kembali ...

***********************************************************************

Alif lam ma'rifah adalah dua huruf yang ditambah pada pangkal kata nama atau isim yang menentukan maksud perkataan itu dan lain lagi. Terdapat dua jenis kes bagi alif lam ma'rifah apabila bersambung dengan ejaannya iaitu qamariah dan syamsiah.

Alif lam qamariah ialah lam yang bersambung terus daripada empat belas huruf ini iaitu hamzah (ء), ba' (ب), jim (ج), ha' (ح), kha' (خ), 'ain (ع), ghain (غ), fa' (ف), qaf (ق), kaf (ك), mim (م), wau (و), ha' (ﮬ) dan ya' (ي). Ini diambil sempena perkataan al-qamar (ﺍﻟﻘﻤﺮ). Dari perkataan itu, jelas cara membacanya adalah tidak memasukkaan lam ke dalam huruf selepasnya tetapi mematikannya dengan jelas lalu menyebut huruf yang seterusnya.
http://www.mhijaiyah.co.cc/lam%20qomariyah.jpg

Alif lam syamsiah ialah lam yag bersambung dengan empat belas huruf ini pula iaitu ta' (ت), tha' (ث), dal (د), dzal (ذ), ra' (ر), zai (ز), sin (س), syin (ش), sod (ص), dhod (ض), tho (ط), zho (ظ), lam (ل) dan nun (ن). Ini diambil sempena perkataan asy-syamsiah (ﺍﻟﺸﻤﺴﻴﻪ). Dari perkataan tersebut, cara membacanya adalah dengan memasukkan ke dalam huruf selepas lam yang kebanyakkanya disabdukan dan lam tidak dibunyikan.
http://www.mhijaiyah.co.cc/lam%20syamsiyah.jpg

Huruf2 yang terlibat ...
http://2.bp.blogspot.com/_k5ZsYCtM7lU/SdHQijIM2aI/AAAAAAAABJ4/Ye5p9CfHPfA/s400/huruf+alif+lam+Qamariah+dan+Syamsiah.png

Jangan Marah Marah

Korang pernah rase marah tak ??? Aku rasa semua orang pernah rase marah / sakit hati / geram or yang seangkatan dengan nyer ... Cuma mungkin level kemarahan tu berbeza antara individu n situasi ...Aku pun selalu jer rase marah ... Normal lah tu kan ... Hehehe ... Kat bawah nih ada beberapa panduan untuk menghilangkan rase marah ... Jangan marah marah yer kengkawan ...
***********************************************************************

Marah memang sifat semula jadi manusia, berpunca daripada keadaan tidak adil, disindir, dihina, dituduh bukan-bukan, diperalat, difitnah dan diancam kehilangan sesuatu yang berharga.

Jika kita berhadapan dengan orang sedang marah, cubalah hadapi dengan langkah berikut:

# Beri peluang orang sedang marah itu bercakap atau meluahkan terlebih dahulu punca kemarahannya.

# Ketika berhadapan dengan individu sedang marah, jangan menyampuk dan merendahkannya.

# Kaji punca kemarahannya dan cuba atasi. Sekiranya berpunca daripada kesilapan kita, mintalah maaf daripadanya.

# Cubalah bertanya beberapa soalan bagi membantu menyelesaikan masalahnya. Terima kemarahannya dengan tenang.

Cara mengatasi marah dalam Islam ialah:


# Mengubah Posisi. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim)

# Berwuduk. Rasulullah SAW bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud).

# Minum air.

# Mendiamkan diri ketika marah.

# Berlindung kepada Allah daripada syaitan.

# Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan masa dan tempat sesuai.

# Berfikiran positif.

# Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; mengelakkan daripada memekik atau bertindak garang.

# Bawa bertenang seperti menarik nafas.

# Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan.

***********************************************************************
Yang nih aku pepandai tambah sendiri ....

#Makan ...

#Perabih duit @ Membeli belah ...

Kerosakan Otak ...

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTdH4sswiaH6zPUmS3R8Sj3cwQ30gE-9vc0nMzsyKnTSL_pDrcVLw

1. Mengabaikan pengambilan sarapan pagi
Individu yg sering mengabaikan pengambilan sarapan pagi berisiko besar mengalami kekurangan gula dalam darah. Ini akan menyebabkan bekalan nutrien tidak cukup untuk dihantar ke otak dan akan menyebabkan bahagian tersebut mengalami kemerosotan.

2. Terlalu banyak makan
Menyebabkan berlakunya pengerasan di bahagian arteri otak lalu memperlahankan kuasa mental.

3. Merokok
Menyumbang kepada pengecutan otak dan penyebab kepada penyakit Alzheimer.

4. Pengambilan gula yang tinggi
Pengambilan gula yang berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan nutrien seterusnya akan menyebabkan gangguan kepada perkembangan otak.

5. Pencemaran udara
Otak adalah penerima oksigen terbesar dalam sistem badan manusia. Pencemaran udara boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Kurang tidur
Mengabaikan kualiti tidur yang sempurna, akan menjejaskan sel otak dan akan mendatangkan risiko tinggi kepada berlakunya kegagalan otak untuk berfungsi.

7. Menutup muka ketika tidur
Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat
Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Berfikiran sempit
Berfikir adalah latihan terbaik untuk merangsang otak. Namun, jika seseorang sering berfikiran sempit, ia boleh menyebabkan berlakunya pengecutan di bahagian otak.

10. Kurang berkomunikasi
Komunikasi intelektual mampu merangsang perkembangan otak. Jika seseorang jarang berkomunikasi, lama kelamaan fungsi otak akan mengalami kemunduran.

11. Kurang membaca
Keupayaan berfikir tidak meluas dan sempit. Keupayaan berbahasa juga mengurang.

12. Mengabaikan MeditasiTiada ruang rehat untuk otak dan tubuh akan menjejaskan kemampuan memproses maklumat. Bagi Muslim, membaca al-Quran dan sembahyang adalah meditasi terbaik, jika tidak dibuat dengan gopoh!