Search This Blog

Aliff Lam Qamariah ...

Semalam aku tolong Luqman wat keje sekolah ... Ok jer , tak lah susah sangat pun ... Tiba subjek Pendidikan Islam, kena lak tang tajwid ... Haru biru dibuat nyer ... Dah ler Si Luqman nih salin ayat tak habis ... Surah lak tak tau surah aper ... Tulisan lak susah nak baca ... Kalau rumi oklah ... Nie tulisan jawi, ... Tapi aku dapat agak skit2 ... Soalan nyer adalah tentang tajuk di atas ... Aku pun ..."alamak" ... Dah lama tinggal mana nak ingat ... So pepagi nih sempat ler membuat ulangkaji sedikit dengan bantuan mr google ... dan juga kengkawan ... kehkehkeh ... Harap2 sempat ler menhabiskan homework Luqman before sekolah tengahhari nanti ... Bagus jugak dapat mengingat kembali mana yang dah lupe ... Meh kengkawan masa untuk mengingat kembali ...

***********************************************************************

Alif lam ma'rifah adalah dua huruf yang ditambah pada pangkal kata nama atau isim yang menentukan maksud perkataan itu dan lain lagi. Terdapat dua jenis kes bagi alif lam ma'rifah apabila bersambung dengan ejaannya iaitu qamariah dan syamsiah.

Alif lam qamariah ialah lam yang bersambung terus daripada empat belas huruf ini iaitu hamzah (ء), ba' (ب), jim (ج), ha' (ح), kha' (خ), 'ain (ع), ghain (غ), fa' (ف), qaf (ق), kaf (ك), mim (م), wau (و), ha' (ﮬ) dan ya' (ي). Ini diambil sempena perkataan al-qamar (ﺍﻟﻘﻤﺮ). Dari perkataan itu, jelas cara membacanya adalah tidak memasukkaan lam ke dalam huruf selepasnya tetapi mematikannya dengan jelas lalu menyebut huruf yang seterusnya.
http://www.mhijaiyah.co.cc/lam%20qomariyah.jpg

Alif lam syamsiah ialah lam yag bersambung dengan empat belas huruf ini pula iaitu ta' (ت), tha' (ث), dal (د), dzal (ذ), ra' (ر), zai (ز), sin (س), syin (ش), sod (ص), dhod (ض), tho (ط), zho (ظ), lam (ل) dan nun (ن). Ini diambil sempena perkataan asy-syamsiah (ﺍﻟﺸﻤﺴﻴﻪ). Dari perkataan tersebut, cara membacanya adalah dengan memasukkan ke dalam huruf selepas lam yang kebanyakkanya disabdukan dan lam tidak dibunyikan.
http://www.mhijaiyah.co.cc/lam%20syamsiyah.jpg

Huruf2 yang terlibat ...
http://2.bp.blogspot.com/_k5ZsYCtM7lU/SdHQijIM2aI/AAAAAAAABJ4/Ye5p9CfHPfA/s400/huruf+alif+lam+Qamariah+dan+Syamsiah.png

No comments:

Post a Comment