KHALIFAH - ASSALAMUALAIKUM USTAZAH


TERTUNDUK-TUNDUK
TUMPANG MINGIR BU
ITU SUARA MERDU DIDENGARIKU
CUBA KU LIHAT SIAPA ITU
BERTUDUNG LABUH
BAJU BERWARNA BIRU

USTAZAH BARU DI SEKOLAH KU
MENJADI BUAH MULUT KAWAN KAWAN KU
ADA PERASAN JUGA BERANGAN
PADA USTAZAH ADA YANG GILA BAYANG

KU JUMPA DIA KU TANYA DIA
USTAZAH SIAPA NAMA
KENAPA DIA JADI CERITA
SEMUA KAWAN KAWAN KU

HANYA SUARA DIA BERKATA
TIDAK BERPANDANGAN MATA
TUNDUK DIMEJA WAJAH BERPURDAH
SITI FATIMAH NAMANYA....

INDAH NAMANYA
JUGA TINGKAHNYA
MEMANG MENJADI BUALAN DI SINI SANA
KIRIMAN BUNGA PENUH DIMEJA
UCAP ASSALAMUALIKUM USTAZAH

Lirik : Yabang Khalifah
Lagu : Harry Khalifah

TMJ PRESIDEN FAM BARU


TMJ, Tunku Ismail Sultan Ibrahim  menang tanpa bertanding jawatan Presiden FAM yang baru... Ini adalah  kerana Tan Sri Annuar Musa telah menarik diri dari bertanding jawatan tersebut... Sama-sama kita nantikan perlantikan rasmi nanti... 

Aku berharap dengan pelantikan baru ini dapat meningkatkan lagi mutu bolasepak negara kita... Majulah sukan untuk negara... Tanpa rasuah... Tanpa pilih kasih... Tanpa segala mak nenek yang tak patut & tak perlu... 

SENYUM SEMULA


Mulut ini biar kita jaga elok-elok. Jangan guna untuk aibkan orang lain. Takut nanti ALLAH tarik nikmat berkata-kata...
🤐🤐🤐

Menegur dan mengkritik tak semesti sebab tak suka; Memuji dan memuja bukan bermakna sokong segala; Setiap tindakan, perlakuan malah perkataan perlu diambil kira dari dua sudut berbeza, positif dan negatif, tanpa meminggirkan langsung setiap satunya; Paling penting, semuanya dipertimbangkan dengan rasional, bukan emosional; Berasaskan iman dan ilmu, bukan rasa yang keliru; Pasti yang baik-baik saja keputusannya nanti... InsyaAllah...
🤔🤔🤔

Kepada yang ada dendam, lepaskanlah dan maafkn si dia, bukan untuk si dia, tapi sebagai tanda sayang kepada diri sendiri untuk membolehkn kita senyum semula...
😊😊😊

NAFAS TERAKHIR


Hidup bererti ujian ... Namun, ia bukan penamat kehidupan ... Panjatkan doa kepada-Nya ... Mohon jadikan setiap ujian sebagai pencetus semangat untuk terus mara mencapai bahagia yang diredhai-Nya ...

Kita tak mungkin miliki segala yang kita ingini malah ada masanya kita perlu terima sesuatu yang tak kita inginkan sebagai 'bayaran' atas 'harga' sesuatu yang kita miliki...

Di saat kita sedang menarik nafas, ada yang telah pun menghembuskan nafas yang terakhir. Bersyukurlah kerana masih diberi peluang untuk hidup...

Manusia merancang, Allah juga merancang... Sesungguhnya perancangan Allah adalah yang terbaik ... 

TAZKIRAH JUMAAT #70 | MAHKOTA BUAT SAHABAT


Assalamualaikum & Salam Jumaat penghulu segala hari buat kengkawan semua... Hari nie nak cerita pasal MAHKOTA... Semua orang suka kot,  letak nyer cantik atas kepala... Bersinar-sinar... Mahkota untuk orang beriman pula ada tujuh... Jom kita baca jap, tambah ilmu skit... 

*1. Mahkota Dzikir:*
_Lailaha illallah wahdahu la syarikalahu lahul mulku wallahul hamdu wahua 'ala kulli syai'in qodir._

*2. Mahkota Tasbih:*
_Subhanallah wabihamdihi 'adada khalqihi waridha nafsihi wa zinata 'arsyihi wa midada kalimatihi._

*3. Mahkota Doa:*
_Rabbana atina fiddunya hasanah wafil 'akhirati hasanatau waqina 'adzabannaar._

*4. Mahkota Istighfar:*
_Allahumma Anta rabbi Lailahailla anta, kholaktani wa ana abdika wa ana ala 'ahdika wawa'dika mas tato'tu, 'audhubika min syarri mashona'tu, wa abu'u laka bini'matika 'alayya wa abu'u bidzambi faghfirli fainnahu la yaghfirudz dzunuba illa anta._
                                 
*5. Mahkota Perlindungan:*
_Bismillahil ladzi layadhurru ma'asmihi syaiun fil Ardhi wala fissamaa'i wahuas samii'ul 'aliim._

*6. Mahkota Pelepas Bencana:*
_Lailaha illa anta subhanaka inni kuntu minadzdhalimin._

*7. Mahkota Penenang Hati:*
_Lahaula wala quwwata illah bilahil 'aliyyil 'adhim._

Jadikanlah Mahkota² ini menghiasi kepala kita dan membasahi lisan kita... Insyaallah... Kongsi doa-doa ini dengan niat baik... Semoga Allah mengangkat segala ujian dan musibah kita di dunia dan di akhirat kelak... Insyaallah... 

Jangan meremehkan amal sekecil apa pun kerana kita tidak tahu pahala mana yang akan memasukkan kita ke dalam  syurga... Wallahualam...

Penafian Gelombang Panas Semasa Fenomena EkuiNoks


Beberapa hari nie telah tersebar cerita pasal gelombang panas yang akan melanda Malaysia semasa fenomena ekuinoks... Hari nie plak keluar penafian daripada Jabatan Meteorologi Malaysia... 

Apa-apa pun harap semua alert... Aku yang dewasa pun terasa kehangatan dalam dua tiga hari nie... Siang malam panas nyer... So kengkawan semua ... Ambil ler tindakan berjaga-jaga ...
Musim cuaca panas nie apa yang kerap
terjadi adalah kebakaran, kurang nyer bekalan air, jerebu ... Make sure minum air yang banyak... Kalau boleh elakkan atau kurangkan aktiviti luar... 

JATUH TERSUNGKUR


Kengkawan... Ingatlah... 
Terkadang jalan yang lurus berlaku banyak kemalangan kerana kelalaian dan ingin cepat sampai ... Begitu juga dengan kehidupan ini terkadang kesenangan menyebabkan kita leka dan lalai hingga akhirnya jatuh tersungkur ...

Kerana itu beringatlah wahai kengkawan semua, kesenangan tidak akan kekal selamanya... Langit tidak selalu cerah, kengkadang ada mendung kelabu... Laut tidak selalunya tenang kadang ada ombak dan badai... Begitu juga dengan kehidupan ini tidak selamanya sihat, akan ada masa sakit demamnya... Hanya mereka yg pernah sakit dapat merasai nikmat kesihatan... 

Bersyukurlah kerana Tuhan masih memberi kita masa sihat... Gunakanlah dengan sebaik mungkin...

Cheesy Wedges

Tengah mengidam makan Cheesy Wedges?

Bayangkan ubi kentang digoreng panas-panas, disalut pula dengan sos keju home-made dan mayonis.... Dah cuba sekali, pasti nak lagi!

Jangan klik jika anda sedang diet ;) Muahahaha  ...


Bahan-bahan (wedges): 
- 3 biji ubi kentang 
- 1/4 cawan tepung gandum 
- 1 sudu kecil garam 
- 1 sudu kecil lada hitam 
- Minyak 

Bahan-bahan (sos cheesy):
- 3 sudu besar mentega 
- 250 ml susu segar 
- 2 sudu besar tepung gandum 
- 1 cawan keju Cheddar (diparut) 
- 1/2 sudu kecil garam 
- 1/2 sudu kecil lada hitam 
- Pewarna kuning (jika mahu) 

Cara-cara: 
1. Rebus ubi kentang selama 5 minit, kemudian potong menjadi bentuk wedges
2. Gaul tepung gandum dengan garam dan lada hitam, dan salut wedges
3. Goreng. 
4. Dalam kuali lain, cairkan mentega. 
5. Masukkan susu segar dan tepung gandum, kacau hingga tiada gumpalan. 
6. Masukkan keju parut dan gaul hingga sebati. 
7. Masukkan garam, lada hitam dan pewarna kuning. Gaul. 
8. Hidang wedges dengan sos cheesy dan mayonis.

😝😝😝
😋😋😋😋😋
😆😆😆😆😆😆😆

HAPPY BIRTHDAY TO ME


Pejam celik pejam celik dah 40 tahun aku bernafas di atas bumi milik Allah swt ... Alhamdulillah kerana masih bernafas untuk bersama orang-orang yang aku sayang terutama keluarga aku ... Syukur masih diberikan kesihatan yang baik untuk menjalani kehidupan ini ... 

Alhamdulilah masih dipanjangkan usia untuk memperbaiki apa yg lemah pada aku ... Doakan agar aku sentiasa meletakkan peraturan Allah dalam kehidupan ini ... 

Semoga Allah memberkati kehidupan aku di dunia dan akhirat ... Semoga dapat menjadi isteri yang solehah :-p dan ibu yang baik untuk anak-anak ... Pada semua terima kasih kerana sudi menjadi kawan ...

Ahahaha ...

Duhai diri ... Ingatlah saban waktu kematian semakin rapat menjengah ... Tingkatkan amal seiring bertingkatnya umur ... Insyaallah ...

😝😱😱😱😝
Woiiittt... 
Dah masuk 4series lah... 
😅😭😭😭😅


BOOKCAFE | MARCH MANIA


MARCH MANIA 
(3 - 13 MAC 2017)

🔥 1 buku = RM3.33 
(Tajuk & Stok Terhad)

🔥 Diskaun 33% (333 Tajuk)

🔥 Diskaun Permulaan 13% Semua Buku

Klik banner 👆👆👆 kat atas tu... Korang mesti terjebak punyer lah... Banyak buku-buku menarik... 

HUTANG PUNYA PASAL


Kawan rapat jadi musuh
Adik beradik bergaduh
Saudara mara bermasam muka

Masa nak pinjam manis je. Dah dapat senyap pula.
Orang yang memberi hutang pula yang jadi segan nak minta sebab banyak alasan.
Yang berhutang relaks je, macam tak ada apa.

Ingatlah, amalan orang yang berhutang ni tergantung, jiwa pun tak tenang, hidup tak berkat.
Nak selamat jauhilah berhutang, hatipun tenang.
Berhutang hanya merosakkan silaturahim sesama insan.

Peringatan untuk diri sendiri.

SALAM TAKZIAH | TAN SRI JINS SHAMSUDIN

Al-Fatihah 

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَها وَارْحَمْها وَعَافِها وَاعْفُ عَنْها، وَأَكْرِمْ نُزُلَها، وَوَسِّعْ مَدْخَلَها، وَاغْسِلْها بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّها مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْها دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِها، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِها، وَأَدْخِلْها الْجَنَّةَ، وَأَعِذْها مِنْ عَذَابِ الْقَبر.


AL FATIHAH

ﺑِــــــــــﺴْﻢِ ﺍﻟَّﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـﻢ
ﺃٌﻟﺤَﻤْﺪُﻟِﻠَّﻪِ ﺭَﺏِ ﺍٌﻟْﻌَﻠَﻤِﻴﻦَ *
ﺍٌﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍٌﻟﺮَّﺣِﻴْﻢِ *
ﻣَﻠِﻚِ ﻳَﻮْﻡِ ﺍٌﻟﺪِّﻳْﻦِ *
ﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﻌْﺒُﻮْﺩُ ﻭَﺇِﻳَّﺎﻙَ ﻧَﺴْﺘَﻌِﻴْﻦُ *
ﺇٌﻫْﺪِﻧَﺎ ﺍﻟﺼِّﺮَﻁَ ﺍٌﻟْﻤُﺴْﺘَﻘِﻴْﻢُ*
ﺻِﺮَﻁَ ﺍٌﻟَّﺬِﻳْﻦَ ﺃَﻧْﻌَﻤْﺖَ ﻋَﻠَﻴْﻬِّﻢْ uﻏَﻴْﺮِﺍٌﻟْﻤَﻐْﺾُﺏِ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻭَﻻَ ﺍٌﻟﻀَّﺂﻟِّﻴﻦَ
*ﺁﻣِـــــــــﻴﻦ

Innalillahi wainnailaihirojiunn. 
Perginya seorang lagi seniman tanah air Allahyarham Tan Sri Jins Shamsudin petang tadi jam 6.30 petang. Allahyarham dilaporkan meninggal dunia kerana tercekik... Allahyarham amat terkenal dengan filem ‘Bukit Kepong’ ... 

Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ... Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang yang beriman ... Semoga keluarga redha dan tabah menghadapinya ... Sama-samalah kita menyedekahkan Al-Fatihah kepada Allayarham ... Sama-sama kita mendoakan rohnya dicucuri rahmat ...

KAKI KOMEN FEBRUARI 2017 #KISAHHIDUPKU ...

Alhamdulillah  ... Sedar tak sedar kita dah pun memasuki bulan ketiga tahun nie ... Bersyukur sangat kerana masih diberi peluang bersama-sama dengan orang yang aku sayang... Bersyukur juga kerana masih diberi kesempatan untuk memperbaiki segala kelemahan diri... Insyaallah... 

Dah tu... Dah tu... Jom kita tengok plak kaki komen blog nie bagi bulan Februari 2017 ... Meriah sangat uolls... Ada yang lama, kekal maintain gituuu. .. Ada juga yang baru... Apa lagi jom skodeng blog hebat depa plak sambil-sambil tinggal jejak ...


Tak lupa jugak buat silent readers (perasan cam ramai orang datang sini) ... Terima kasih bebanyak korang-korang ... Jom blogwalking blog-blog hebat di atas ...
Yang tak tersenarai jangan kecik hati plak ... Nie saje suke-suke ... Yang nak masuk senarai rajin-rajin berbicara ... Jangan ler sepi tanpa berita ...


CPUV NUFFNANG #122 | Mamee Monster Biskidz


Alhamdulillah... Akhirnya masuk gak kempen pada penghujung bulan... Naik geram plak dibuat nyer ... Dekat sebulan tak dapat apa2 kempen... Rupanya ramai kengkawan senasib ngan aku... Kali nie dapat kempen daripada Mamee Monster Biskidz... Jom tengok apemende nyer tu...  


Ooooo... Rupa-rupanya Mamee Monster Biskidz dah dilancarkan di Malaysia ... Mamee Monster Biskidz adalah biskut pertama yang mengandungi DHA, sesuai untuk tumbesaran anak-anak. Dan paling penting sekali, Mamee Monster Biskidz telah diluluskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia!
Sumber: RTM


Bebudak kan memang memilih sikit bab makan ni. Mamee Monster Biskidz ada macam-macam perisa! Ada perisa susu,  perisa coklat dan perisa rumpai laut... Mesti ada satu yang akan memikat hati anak2 kita... So far, aku dah makan dah perisa susu dan periksa coklat... Tak pernah jumpa plak lagi perisa rumpai laut... Ok lah rase nyer... Sedap dan rangup... 
Kengkawan kalau ada terserempak iklan  menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku dan Jom Bercontest boleh ler klik... Untuk mereka yang berminat jer tau... Tiada paksaan, tak mo pun xpe lah... Sob... Sob... Sob... 

Terima kasih #nuffnang
#MameeMonsterBiskidz
 #MameeMonster
#kisahhidupku #jombercontest
#reviewproduct

Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...

TIPS MENANGANI BAYI MERAGAM


Bayi meragam adalah lumrah. Ianya mungkin disebabkan bayi merasa lapar,  kembung perut,  demam atau merasa tidak selesa. Kita sebagai ibubapa @ penjaga bayi harus bersabar dan tenang mengendali bayi dalam keadaan begini. Ibubapa @ penjaga terutamanya ibu-ibu berpantang perlu mendapatkan rehat yang cukup,  pemakanan seimbang perlu diamalkan agar sentiasa cergas.  Ibubapa @ penjaga perlu mempelajari cara-cara menangani stress dan menangani bayi meragam.


LANGKAH-LANGKAH MENANGANI BAYI MERAGAM

1. Memastikan bayi tidak lapar dan berada dalam keadaan selesa (lampin tidak basah).

2. Memastikan bayi tidak sakit (demam,  bengkak gusi atau kembung). 

3. Menghayun bayi secara perlahan atau berjalan perlahan-lahan sambil mendukung bayi. 

4. Menyanyi atau bercakap perlahan-lahan dengan bayi. 

5. Menggunakan permainan yang mengeluarkan bunyi agar menarik perhatian bayi. 

6. Membawa bayi berjalan-jalan di dalam kerusi tolak. 

7. Meletakkan bayi di kerusi keselamatan dan bawa bayi jalan-jalan menaiki kereta.

8. Mendakap bayi sambil bernafas secara tenang dan perlahan-lahan.

9. Masa nih mesti kita tengah marah,  so kalau boleh elakkan membuai bayi kerana mungkin kita terdorong membuai bayi dengan kasar dan kuat.



10. Kalau lah kita dah terlampau letih masa nie kan,  boleh lah minta pertolongan seseorang menjaga bayi sementara tu boleh lah kita berehat jap. Penat ooo jaga bayi meragam nih...

11. Sekira nyer masih gagal menenangkan bayi dan kita rasa stress sangat,  tinggalkan bayi di dalam katil bayi @ di tempat yang selamat,  kita pergi lah menenangkan diri sebentar dan periksa semula bayi selepas 5 minit.

12. Kalau bayi masih tidak berhenti menangis boleh dapatkan nasihat seseorang yang lebih berpengalaman atau terus dapatkan nasihat doktor.

Apa-apa pun kesabaran yang tinggi diperlukan semasa menangani bayi meragam... Semoga tips nie bermanfaat buat saya dan pembaca semua...

Sumber :
www.myhealth.gov.my
www.infosihat.gov.my

TIPS JIWA TENANG


Fuhhh... Fuhhh... Naik berhabuk dah blog nih... Sebaik tak bersawang lagi... Seminggu tak berupdate... Hehehe... 

So,  hari nie saya nak kongsi ngan kengkawan... TIPS untuk mendapatkan jiwa yang tenang... Dalam zaman yang serba mencabar nih,  macam-macam masalah ada... Kalau tak pandai menangani nyer boleh jadi gila@stress... 


Jom baca... Semoga bermanfaat buat saya sendiri dan kengkawan semua... 

1. TIDAK MEMBENCI
Jangan benci seseorang walaupun dia buat salah kat korang.

2. TIDAK MERUNGUT
Jangan berkeluh kesah sebaliknya banyakkan doa. Mengadu lah pada Yang Maha Mengasihani. 

3. BERSEDERHANA
Hidup sederhana walaupun kamu ada kedudukan tinggi dan berharta. Tak payah nak tunjuk sangat walaupun mampu sebenar nyer. 

4. BERSANGKA BAIK
Sentiasa fikir positif walaupun sentiasa di timpa ujian. Sentiasa lah beranggapan orang lain lebih baik daripada kita. 

5. SELALU  SENYUM
Senyumlah walaupun hati terluka. Senyum terukir di bibir, hati di dalam tiada sape yang tahu. 

6. SELALU  MEMBERI
Banyakkan beri sedekah walaupun kita terhalang melakukannya. Sedekah lah walaupun sebesar biji sawi. 

7. DOA TANPA PENGETAHUAN MEREKA
Jangan putus-putus mendoakan kebaikan untuk saudaramu tanpa pengetahuannya. Doa untuk semua orang. 

8. TIDAK BERDENGKI & IRI HATI
Jangan berdengki dengan kejayaan kengkawan dan saudara-mara, berdoalah semoga kita jua akan berjaya. Jika kita dengki dengan mengaibkan mereka,  Ingtlah  segala
amal baik kita pasti hangus. Allah tak terima amal kebajikan orang yang berhasad dengki.

9. MUDAH MEMAAFKAN
Jangan merasa liat dan susah dalam memaafkan kesalahan orang lain kerana terdapat kemuliaan dan ketenangan di dalam memaafkan. 

10. HINDARI PERMUSUHAN
Jangan menganggap orang yang tidak sependapat sebagai lawan namun dia adalah kawan anda.



SILA SHARE DAN SEBARKAN😉
Semoga bermanfaat buat kita semua. 

KENAPA #NUFFNANG SUNYI SEPI


Awat ler tak bertambah-tambah pun nie ??? Tak de pun kempen baru masuk... Nak habis bulan dua dah, satu apa pun tak de lagi... Kedekut sungguh laaa... Nak bankrap ker ape... Huiiissshhh... Jangannnn... 

Kisah Hidup Ku ...

Jom Bercontest

Nak merajuk ker cam ner nie... Apa-apa pun harap kengkawan sudi ler jenjalan kat blog saya tu... Join contest & giveaway ... Sambil-sambil tu tinggal ler komen sepatah dua... Nak wat karangan pun boleh...

😢😢😢
😤😤😤😤😤
😬😬😬😬😬😬😬

AMALAN SEMASA PINDAH RUMAH


Kali nie saya nak share ngan kengkawan pasal amalan yang boleh dilakukan semasa pindah rumah... Tak kira lah samada rumah sewa yang dah lama di tinggalkan kosong atau rumah baru siap... Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua... 

1. Azan

Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.


2. Membaca surah Al-Baqarah

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah." Selalunya bila masuk rumah baru kita hanya membaca Yaasiin sahaja. Sepatutnya Surah Al-Baqarah yang menjadi pilihan untuk dibaca apabila memasuki rumah baru.

3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran

Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (hadis riwayat Al-Baihaqi)

4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas

Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya 7 malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.


5. Pagar Rumah Secara Islam

Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan di sisi Islam. Bagaimana pun ada cara yang dibolehkan dan digalakkan mengikut ajaran Islam. Caranya ialah dengan 'memagar rumah' dengan merenjis air Yassin di sekeliling rumah.

Ikut panduan berikut:
Ambil air kemudian baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah 3 Kul (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas). Kemudian tiup ke dalam air tersebut perlahan-lahan hingga habis nafas. Setelah itu, jirus dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah dengan mulai dengan penjuru yang terletak di sebelah kanan dan penjuru seterusnya, mengikut arah berlawanan jarum jam

#share
#viral

BONDA MB SELANGOR MENINGGAL DUNIA


Dengan dukacita nyer dimaklumkan bonda MB Selangor telah meninggal dunia pada awal pagi tadi... 

Hajjah Che Tom binti Yahaya telah kembali ke rahmatullah di Hospital Pakar KPJ Damansara pada jam 2.14 pagi, 18 Februari 2017 bersamaan 22 Jamadilawal 1438H pada usia 82 tahun akibat serangan angin ahmar... 

URUSAN JENAZAH

7.00 pagi: Urusan jenazah dan solat jenazah di Masjid Darul Ehsan.

8.30 pagi: Jenazah berlepas dari Masjid Darul Ehsan ke Kampung Klang Gate Baru.

9.00 pagi: Jenazah dijangka tiba di Kampung Klang Gate.

11.00 pagi: Jenazah dibawa ke tanah perkuburan di Kampung Klang Gate.

Didoakan semoga Almarhumah Bonda Hajjah Che Tom Binti Yahaya dicucuri rahmat dan maghfirah Allah SWT serta mendapat husnul khatimah iaitu pengakhiran yang baik dan ditempatkan di dalam syurga yang penuh nikmat.


WAKAF AL-QURAN 2017


Jom berwakaf Al-Quran dari serendah RM15 sahaja senaskhah. Kami memerlukan sumbangan Al-Quran wakaf untuk disumbangkan ke institusi yang memerlukan. Klik untuk info lanjut & berwakaf.




DEMAM CAMPAK | PANDUAN UNTUK IBU BAPA DAN PENJAGA


Demam Campak (measles) merupakan antara penyakit berbahaya semasa di peringkat kanak-kanak. Kebanyakan kes demam campak berlaku kepada kanak-kanak di bawah umur satu tahun kerana mereka belum menerima pelalian demam campak. Ia adalah sejenis penyakit yang dsebabkan oleh virus campak dan boleh membawa kepada kompikasi yang serius. Jangkitan virus ini tersebar dengan mudah melalui udara. 

Kita sebagai ibubapa tentu risau jika anak-anak dijangkiti demam campak. Nak-nak kalau anak yang perlu dihantar ke pusat penjagaan. Kalau dah kena ibubapa perlu membawa anak yang disyaki dijangkiti ke klinik atau hospital. Kena lah bercuti panjang nampak gaya nyer... 

DEMAM CAMPAK? 

Demam campak merupakan sejenis penyakit yang sangat mudah berjangkit dan menyebabkan :

✔Demam panas (suhu tinggi) 
✔Ruam merah kecil
✔Selsema dan hidung berair
✔Batuk
✔Mata merah berair/konjuktivitis

Demam campak boleh menyebabkan komplikasi berikut :

⏩Pneumonia (radang paru-paru) 
⏩Jangkitan telinga yang boleh menyebabkan pekak
⏩Mata merah,  bengkak dengan lelehan berair atau nanah yang boleh menyebabkan buta
⏩Radang otak (encephalitis)
⏩Kematian

PENYEBAB DEMAM CAMPAK

❗Demam campak disebabkan oleh virus campak
❗Virus disebarkan melalui titisan kecil air liur dan titisan hidung yang terpercik semasa batuk,  bersin atau bercakap
❗Virus juga boleh tersebar apabila menyentuh permukaan yang tercemar
❗Virus mampu bertahan selama 2 jam

GOLONGAN BERISIKO
⁉ Bayi berumur kurang setahun
⁉ Kanak-kanak yang tidak mendapat imunisasi
⁉ Sesiapa sahaja yang belum pernah mendapat demam campak atau tidak pernah mendapat pelalian demam campak

RAWATAN
❇Tiada rawatan khas bagi demam campak
❇Komplikasi boleh dielakkan jika demam campak dapat dikenalpasti dengan segera
❇Kita perlu membawa anak ke klinik kesihatan atau hospital dengan segera jika disyaki dijangkiti

PENCEGAHAN
Demam campak dapat dicegah dengan memberi pelalian kepada anak-anak kita...


PERANAN IBUBAPA DAN MASYARAKAT
Kita sebagai ibubapa hendaklah memastikan anak-anak kita mendapat pelalian MMR pada umur 9 bulan,  12 bulan dan 7 tahun... Kalau korang dapat kenal pasti ada anak-anak kecil ini tidak mendapat pelalian,  kita perlu memainkan peranan dengan menasihati mereka agar segera mendapatkan pelalian untuk anak-anak tersebut... Kanak-kanak yang disyaki menghidap demam campak hendaklah segera dibawa untuk menjalani pemeriksaan supaya jangkitan kepada kanak-kanak lain dalam masyarakat dapat dicegah... Rawatan segera pula dapat harus diberi untuk mengelakkan komplikasi...



TINDAKAN AWAL SELAMATKAN NYAWA

Sumber :
www.myhealth.gov.my
www.infosihat.gov.my