Yeeaaa ... Jumaat 31 Disember 2010 Cuti Umum

Sempena kemenangan Skuad Harimau Malaya ... Jumaat 31 Disember 2010 telah diistiharkan Cuti Umum oleh PM Terhebat kita ... Ngape   ?? Tak percaya ??

Tahniah Harimau Malaya ...

Yeaaa .... Hoooreeyyy ... Walaupun Malaysia kalah malam nih ... Tapi kita menang ngan aggregat 4 - 2 ... Nak gugur jantung rase nyer tadi ... Tahniah diucapkan kepada pemain-pemain skuad Harimau Malaya kerana memenangi Piala AFF Suzuki 2010 .... Syabas kepada Fahmi kerana menjalankan tugas dengan amat baik sekali ...

http://2.bp.blogspot.com/_P1Z-bp024hQ/TRecq1BVrpI/AAAAAAAAAh8/Mqoal7_39js/s400/KHAIRUL%2BFAHMI%2BCHE%2BMAT%2B01.JPG

Indonesia vs Malaysia

http://www.ipinoyonline.com/wp-content/uploads/2010/12/aff-suzuki-cup-2010.jpg
Wednesday, December 29
7:00pm - 10:00pm
Gelora Bung Karno

http://farm2.static.flickr.com/1192/5152051511_2b7f11a1e9.jpg

Malam nih perlawanan akhir ke dua akan diadakan ... Ari tu masa lawan kat Malaysia, kita menang 3 - 0 ... Banyak isu2 hangat diperkatakan ... Kali nih lawan kat Indonesia lak ... Ada siaran lansung kat TV rase nyer ... Harap2 Malaysia menang lagi ... Jangan gaduh-gaduh tau ...





Hilang Tulang Rusuk ...

Nauzubillah ...


WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang
rusukku.

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur,
Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang
rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi
merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk
sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan
masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi
membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan
cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai
menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA
lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak
cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga
berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang
rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang
telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air
mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad
untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi
Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing". 

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha
mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi
sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. 
LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di
hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.
 
Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana
banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah
dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan
kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu
nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah. 
WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang
korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan
kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah
kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia
patahkan.

*
Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.
Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang
dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah
terlambat...*

*Kerana itu, **jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh
hati.
**.. Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata
yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan *
*menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar
risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.*
*Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan
akibat yang akan diterima?? *

Tudung + Leggings

HENTIKAN FESYEN LUCAH INI!!! (Tudung + Leggings)

http://bit.ly/taman2syurga

Mati Bersalin ...

Sedikit info unuk kengkawan .... Nauzubillah ...

Mati Bersalin Akibat Embolisme Paru-paru



oleh Prof. Madya Dr. Azarisman Shah Mohd Shah

Seorang wanita bersalin anak kelima dan cukup bulan tanpa sebarang komplikasi. Namun, ketika pemantauan rutin kira-kira empat jam kemudian, jururawat menemuinya dalam keadaan tidak bermaya, pucat dan sesak nafas.

Pemeriksaan awal tidak menunjukkan sebarang tanda pendarahan nifas yang berlebihan atau manifestasi penyakit jantung dan paru-paru yang jelas. Kajian ultrasound jantung atau echocardiography mendapati bahagian kanan jantung membengkak dan tidak berdenyut dengan baik - petanda saluran darah ke paru-paru sudah tertutup berikutan peralihan gumpalan darah beku dari kaki ke paru-paru.


Inilah kesan masalah embolisme paru-paru akut yang menjadi cabaran getir bagi setiap pengamal perubatan yang mengendalikan wanita mengandung dan baru bersalin. Di Malaysia, kajian menunjukkan lebih kurang 15% kes kematian ibu mengandung atau yang baru bersalin, disebabkan masalah itu.


Punca

Ia disebabkan oleh 2 punca iaitu pertama, gumpalan darah beku atau 'deep vein thrombosis' yang terbentuk di betis atau pinggul wanita yang mengandung akibat kurangnya kelancaran darah menerusi betis dan pinggul wanita berikutan tekanan kandungan dibawanya. Risiko ibu mengandung mengalami penyakit ini adalah 4 kali ganda berbanding wanita biasa dan risiko ia berlaku selepas bersalin adalah 5 kali ganda berbanding sebelum bersalin yang mana separuh kes dilaporkan berlaku melahirkan anak.

Kedua, air ketuban yang memasuki saluran darah ibu ketika bersalin atau 'amniotic fluid embolisme'. Ia tidak menyebabkan saluran darah tersumbat secara mutlak seperti di atas sebaliknya reaksi anafilaksis yang menjadikan saluran paru-paru menyempit dan akhirnya tertutup. Kadar kematian akibatnya amat tinggi dan sehingga kini, cara merawatnya masih belum dapat dikenal pasti.


Dua punca itu mempamerkan manifestasi klinikal yang sama iaitu, wanita berkenaan mengalami sesak nafas, tekanan darah merudum, kadar nadi meningkat drastik, pucat, tidak bermaya atau tidak sedarkan diri.

Justeru, mereka yang mengiringi wanita itu seperti suami, perlu prihatin dan mengamati keadaan isteri ketika bersalin dan selepas bersalin. Jika ia berlaku, wajarlah jururawat atau doktor dimaklumkan secepat mungkin bagi rawatan segera. Andai berlaku di rumah, pastikan bantuan pernafasan dan tekanan dada cardio-pulmonary resuscitation atau CPR didahulukan sementara menunggu bantuan ambulans.

Faktor Risiko

Bagi wanita tidak mengandung, pengambilan pil perancang keluarga adalah faktor utama yang boleh menyebabkan masalah ini. Selain itu, merokok, berat badan berlebihan, penyakit kronik lain seperti kanser atau keadaan yang mana kurangnya pergerakan fizikal berpanjangan seperti patah tulang kaki atau pinggul, duduk terlalu lama dalam kapal terbang - semuanya boleh menambah risiko gumpalan darah di kaki.

Bagi ibu mengandung, faktor seperti umur, bilangan kehamilan yang ramai, kandungan kembar atau kehadiran penyakit lain seperti penyakit jantung akan menambah risiko.


Rawatan

Kaedah rawatan penyakit ini bergantung kepada puncanya. Jika disebabkan gumpalan darah beku, maka pesakit perlulah dirawat dengan cara 'fibrinolysis' iaitu menghancurkan gumpalan darah berkenaan. Tahap kejayaan menggunakan kaedah rawatan ini adalah amat tinggi tetapi perlu disusuli ubat untuk mencairkan darah bagi mengelakkan ia berulang.

Ubat seperti heparin dan warfarin perlulah diambil sekurang-kurangnya 3 bulan selepas bersalin dan tanpa henti.

Jika disebabkan air ketuban, maka pesakit perlu diberi bantuan pernafasan ventilasi dan ubat untuk menyokong tekanan darah optimum. Seperti yang disebut, kadar kematian disebabkan oleh punca ini adalah 80% dan usaha menemui cara rawatan terbaik masih lagi diteruskan.
 
Sumber :-  SIHAT SELALU

Lot73, Uptown D'setiawangsa ...

Jemput datang beramai-ramai ke gerai jualan saya ...
Macam-macam ada ...
Handbag, purse, wallet ...
Cantik, menarik .... Da' Boomm ... 

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs696.snc4/63603_479020658877_658833877_5944277_895897_n.jpg

8 tahun dah .... ~ 21 Disember 2002 ~


 Alhamdulillah....

Aku bersyukur sgt2 ke hadrat Ilahi kerana dengan izin Nya memberi kebahagiaan kepada kami sekeluarga ... walau dalam serba kesederhanaan ... 

Aku juga bersyukur kerana dikurniakan anak-anak yg sempurna (comel, cantik, bijak, hensem, sihat n ceria ... ooppsss lupa lak nakal ...) 

"Ya Allah, aku berjanji kepadaMu, anak-anak ini akan ku didiknya menjadi seorang insan yang beriman dan bertakwa kepadaMu ya Allah. Insya,Allah. Itu janjiku padaMu!!
Semoga kebahagiaan ini akan terus kami kecapi ... 
Semoga kami sekeluarga dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki ...

Moga perkahwinan ini akan terus dirahmati dan diberkati oleh Mu Ya Allah ...
Ameenn ...

 
Muhammad Luqman Aliff b. Shahdan
6 September 2003

 
Muhammad Danial Fathullah b. Shahdan
24 Oktober 2006

Nur Fatiha Nadhirah bt Shahdan
9 Disember 2008

** Awat ler anak2 aku nih lahir hujung2 tahun jer eak ?? Hehehehe ...

Nak cantik ???

http://1.bp.blogspot.com/_SBEObiwUj38/SlP0ntn5mMI/AAAAAAAABNU/MMHA3s8ohxY/s320/wuduk.jpg 
Semua orang hendak cantik. Demi cantik, sekarang orang sanggup bargadai, asalkan cantik. Tidak cukup dengan bedak dan mekap, sanggup mereka mengubah muka dengan pembedahan plastik, asalkan cantik.

Kadang-kadang walaupun terseksa mereka tidak peduli, kerana yang penting bagi mereka ialah cantik. Muka kena menawan biar orang memandang, berpaling dan menjeling, yang penting cantik. Apabila hendak cantik, tentu bahagian mukalah menjadi sasarannya, dengan hidung ditinggikan, mulut ditebalkan, tulang rahang dinaikkan, mata dibuat alis, dilentik malah apa saja sanggup diubah selagi dapat diubah, kerana yang penting cantik.

Kadangkala kesian juga pada mereka yang hendak cantik tetapi tidak juga cantik-cantik. Selepas dicantikkan muka kemudian menjadi tidak cantik juga. Kenapa? Sebabnya ialah kerana kecantikan bukan sahaja pada muka dan penampilan serta aspek luaran tetapi juga kecantikan dalaman (inner beauty).

Kecantikan dalaman sangat jarang diberi keutamaan seperti muka yang tenang bercahaya berpaksi dari hati. Bercahaya bukan sahaja di dunia tetapi berpanjangan dan berkekalan hingga ke akhirat.

Antara tip muka bercahaya yang membekas kepada kehidupan ialah kesan wuduk. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesungguhnya umatku kelak akan dipanggil di hari kiamat dalam keadaan putih cemerlang kerana kesan daripada air wuduk." Ini satu jaminan kecantikan yang abadi.

'Inner beauty' yang penulis maksudkan ialah kecantikan hati yang membawa lahirnya peribadi cemerlang seperti nilai integriti seperti ikhlas, jujur, amanah dan sebagainya bermula daripada wuduk.

Air wuduk bukan sahaja membersihkan anggota fizikal tetapi membersihkan kotoran batin seperti dosa dan maksiat yang dilakukan. Jangan pandang kecil pada yang bernama pengampunan Allah sebab itulah pintu segala kebaikan dan kebajikan.

Cuba lihat ibadat wuduk mendidik bersih hati dan nilai integriti. Wuduk biasanya dilakukan secara sendirian, tidak ada orang melihat seperti juga puasa orang tidak tahu. Boleh saja kalau yang berwuduk itu hendak menipu seperti tidak basuh kaki atau basuh tidak sempurna kerana orang tidak tahu. Kerana itulah wuduk hanya dilakukan orang yang ikhlas sahaja. Orang ikhlaslah yang berseri wajahnya.

Mereka yang tidak pernah menghiasi muka dengan mekap wuduk sudah tentu tidak terlatih dengan keikhlasan. Sebenarnya boleh sahaja kalau seseorang itu melakukan solat tanpa wuduk tetapi keikhlasan sahaja yang membuatkan mereka tidak akan menipu. Orang yang jujur akan terpancar pada wajahnaya cahaya keikhlasan.

Seseorang yang sentiasa berwuduk sentiasa bersama malaikat. Malaikat sebagaimana yang kita ketahui bersih dan tidak akan berada di tempat kotor. Apabila bersama malaikat bukan sahaja ia akan mendoakan orang yang berwuduk malah sentiasa mendorong dan membisikkan kebaikan. Lagi banyak bisikan kebaikan, lagi terdorong melakukan kebaikan.

Bukankah kebaikan itu bermula dengan dorongan. Sebab itulah orang berwuduk terpancar kebersihan dan cahaya dari wajahnya. Selepas kebersihan wajah dengan wuduk, kemudian muka pula berhias dalam batas syarak akan terserlah kecantikan.

Kalau harap cantik dengan mekap dan krim pencantik tetapi muka jauh daripada wuduk, itu hanya lakonan dan sandiwara itu yang menyebabkan rumah tangga tidak kekal, tidak ada kesetiaan dan integriti.

Bersama Pakar Motivasi Mohd Zawawi Yusoh
**********************************************************************************************************************************

Sedikit maklumat yan diperolehi dari carian ...
Wuduk atau wudhu adalah salah satu cara untuk menyucikan diri dari hadas kecil. Jika air tiada atau tidak mencukupi, maka wuduk boleh diganti dengan tayammum. Pengertian wuduk pada syarak adalah :-

Membasuh atau menyapu anggota tertentu yang dimulakan dengan niat
Hukum berwuduk adalah:
  • Wajib
~ Ketika hendak mengerjakan ibadat tertentu yang dimulakan dengan niat.
  • Sunat
~ Ketika hendak mandi wajib
~ Hendak membaca al Quran, hadis dan buku
~ Ketika hendak tidur
~ Ketika marah

Usah ungkit kebaikan dibuat ...

Setelah membaca artikel kat bawah nih membuatkan aku terfikir jahat nyer aku nih .... Memang mulut mengatakan maaf tapi kita masih mengingati nyer ... Sukar nak padam dari ingatan keburukan seseorang ... Pehh tu kita nih kadang2 mudah bangga dengan kebaikan yang tak banyak mana pun ... Kira2 macam riak lah tu ... Meh kengkawan, baca skit ...
***********************************************************
http://rodhiahmardhiah.files.wordpress.com/2009/10/wake-up.jpg?w=448&h=336
Ada banyak perkara yang kita tidak boleh lupa. Kita tidak lupa ibu bapa, kita ingat harta benda dan antara yang kita tidak lupa ialah kebaikan yang pernah kita lakukan.

Malah, sesetengah daripada kita apabila berjumpa orang yang pernah kita berjasa, teringat jasa kita.

Kalau itu yang kita teringat, kita akan sentiasa banyak mengungkit dan mungkin nanti akan ada banyak halangan dalam berhubung sesama manusia.

Dalam pertemuan kali ini, mari kita mendengar pesanan dan nasihat Luqman al-Hakim kepada anaknya.

Pesannya: "Wahai anakku, hendaklah kamu ingat kebaikan orang dan lupa kejahatan orang. Dan hendaklah kamu lupa kebaikan kamu terhadap orang dan ingatlah kejahatan yang kamu lakukan kepada orang."

Mari kita perhalusi pesanan Luqman di atas.

1. Mengingati segala kebaikan yang dilakukan orang lain kepada kita. Apabila kita ingat kebaikan orang, kita akan berasa kekurangan kebaikan yang kita lakukan kepada orang lain dan kita akan berusaha melakukan kebaikan.

2. Mengingati segala kejahatan yang kita lakukan. Ini supaya kita tidak mengulangi kesalahan dan kesilapan kita terhadap orang lain.

3. Lupakan kebaikan yang pernah kita lakukan. Apa-apa kebaikan yang pernah kita lakukan hendaklah kita lupakan, kerana Allah saja yang dapat menilai apa yang kita buat.

Ditakuti nanti, apabila kita sentiasa ingat kebaikan yang kita lakukan, menyebabkan syaitan akan memaut hati kita dan membisikkan supaya mengungkit kebaikan yang pernah dilakukan.

Orang yang mengungkit kebaikan yang dilakukan menyebabkan amalan berkenaan menjadi sia-sia dan tidak bernilai di sisi Allah.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: "Orang yang mengungkit kebaikannya sama seperti daun kering yang dijilat api."

Betapa ruginya amalan perbuatan terbabit. Habis begitu sahaja hanya dengan sekali ungkitan.

4. Lupakan kejahatan yang pernah dilakukan orang terhadap kita. Sebagai manusia, memanglah susah untuk kita melupakan kejahatan yang pernah dilakukan orang terhadap kita.

Bagaimanapun, agama kita menuntut supaya melupakan kejahatan mereka. Kita perlu melawan supaya kita boleh lupakan kejahatan orang lain.

Apabila kita melupakan kejahatan dan kesalahan orang lain, kita dapat membantu dan menolong mereka dengan melakukan kebaikan.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: "Orang yang baik ialah orang yang berbuat baik kepada orang membuat baik kepadanya dan membuat baik kepada orang yang membuat jahat terhadapnya."

Lupakan kejahatan orang terhadap kita. Tiada guna mengingati kejahatan dan kesalahan orang kerana ia boleh merosakkan akal serta kebahagiaan hidup kita, malah menjadikan hidup kita tidak ceria.

Marilah kita sama-sama mengikhlaskan diri dalam segala tindakan tanpa mengingati dan mengungkit kebaikan yang dilakukan supaya mendapat keredaan Allah serta kebahagiaan dunia mahupun akhirat.

Pakar Motivasi Mohd Zawawi Yusoh

Kami tak bercerai lagi ...

Hehehe ... Tengok tajuk sikit nyer gempak ... Mesti kengkawan alam maya terkejut, inikan pula sanak saudara .... Ape yang aku maksudkan dengan bercerai di sini ialah bercerai susu badan ... Fatiha dah masuk 2 tahun pada 9 Disember 2010 ... Tapi tak de tanda-tanda nak bercerai pun ... Masih BF dengan jaya nyer ... "Bu ... Bu ... Nenen ..." ... Aku pun tak kisah sangat ... Nak cerai pun tak pe coz kira nya dah grad lah kan ... Tak cerai pun tak pe, jimat skit  ... Apa-apa pun Alhamdulillah tak terhingga kerana diberikan rezeki untuk Fatiha menyusu dengan susu ibu ... Kesempatan yang amat beshhh ...


Sedikit info untuk kengkawan ....

Bercerai susu

Lama Waktu Menyusukan Anak

 

Halal ker air nih ??

http://2.bp.blogspot.com/_I8GpJjKXMUY/THTAHOVXY4I/AAAAAAAAAtM/rmqpJ909-dw/s1600/barbican.jpg 
 Kawan-kawan ...
Nak tanya nih, pernah tengok tak air cenghini ?? 
Banyak dah jual merata-rata ... Banyak dah orang minum ...
Dengar cite air nih dr negara arab/timur tengah ...
Yang menjadi persoalan, halal tak air nie eak ??
Ada beberapa brand lagi yang dah masuk ke pasaran Malaysia, tapi saya tak pasti apekah ia ...

http://3.bp.blogspot.com/_eLRO4VoK60A/TCzjbfbrryI/AAAAAAAAACw/dwbMa2S9wUg/s1600/_DSC8440.jpg

 Ada tak kengkawan yang tahu status air nih dan yg seangkatan dengan nyer ...
Terima kasih pada yang sudi membantu ...

Kita nie hamba jer ...

http://www.dhiela.com/wp-content/uploads/2010/04/solat2.jpg 

Kita di perintahkan mengerjakan solat kerana untuk melahirkan berbagai bagai rasa kehambaan saperti rasa malu, takut, hina diri, gementar, dan bimbang.Kita adalah hamba, agar apabila lahir sifat kehambaan maka akan hilang sifat sifat mazmumah yang merosakkan hidup kita, saperti sombong, ujub, adu domba, mengumpat, memfitnah dan mengaibkan orang lain dan sebagainya.Bermakna solat yang khusyuk dan yang di hayati dapat membakar sifat sifat mazmumah yang menjadi racun sebenarnya.

 Jika di dalam ibadah solat, kita tidak melahirkan sifat kehambaan atau di saat kita solat kita tidak merasai yang kita ini hamba tuhan, maka mustahil di luar solat kita dapat merasa yang diri kita ini hamba. Apabila sifat kehambaan tidak wujud dalam diri kita maka yang wujud adalah sifat mazmumah.

Penyakit jiwa ini lah yang menjadikan manusia sentiasa berkrisis.Orang politik dengan penyakit gila kuasanya. Suka bergaduh dan jatuh menjatuhkan.Yang berkuasa pula berpenyakit angkuh tidak boleh bertolak ansur serta bersifat menindas.Jiwa rakyat bercelaru dan kucar kacir dek di pergunakan oleh pemimpin pemimpin yang berpenyakit jiwa ini.Dan berbagai kecelaruan dan krisis manusia terpaksa hadapi oleh kerana hilang nya rasa kehambaan kepada Tuhan.
 Justeru rosaklah masyarakat, hilang lah bahagia dan terseksa lah hidup.
 Maka ibadah Solat yang di jiwai hingga timbul rasa kehambaan akan melahirkan hamba hamba Allah saperti berikiut:
  • Peribadi yang kuat keyakinannya
  • Peribadi yang kuat Imannya
  • Peribadi yang mempunyai akhlak yang tinggi
  • Peribadi yang berdisiplin
  • Peribadi yang bersih dari maksiat dan kemungkaran (kecuali sedikit)
  • Peribadi yang kuat syariatnya
  • Peribadi yang bersih jiwanya
  • Peribadi yang kurang sifat sifat mazmumahnya.

Hasil dari solat yang bermutu tinggi maka akan lahirlah masyarakat umat Islam yang mempunyai peribadi peribadi saperti yang saya sebut tadi.Jadilah bangsa ini bangsa yang Agung dan Allah akan angkat darjat bangsa ini hingga bangsa lain tunduk kepada nya.


Wallahu'alam.

Kata Luqman

Berkatalah Luqman mengajar anaknya ilmu yang datang dari sisi Tuhan Yang Maha Mengetahui:

“Hai anak-anakku, janganlah engkau sekali-kali mempersekutukan Tuhanmu dengan apa sekalipun, kerana mempersekutukan Allah satu kezaliman yang sangat besar, dan bersyukurlah kepada Tuhanmu kerana kurniaan-Nya. Orang yang mulia tidak mengingkari Penciptanya kecuali orang yang kufur.

“Apakah tidak engkau perhatikan, apa yang Allah bentangkan bagimu apa-apa yang ada di langit dan di bumi daripada kebaikan yang amat banyak?

“Maka engkau menikmati kehidupan ini lantaran kurniaan-Nya, penuh keamanan, keimanan dan kebaikan yang melimpah ruah, di taman dunia yang subur mekar dengan bunga-bungaan serta tumbuhan yang berseri-seri.

“Jangan engkau berlaku derhaka terhadap ibu dan ayahmu dengan apa jua sekalipun, melainkan apabila mereka menyuruhmu derhaka kepada Yang Maha Berkuasa, maka Allah mewasiatkan dirimu; berbuat baiklah dengan mereka. Justeru, jangan engkau mengherdik mereka dengan perkataan mahupun perbuatan dibenci.

“Hai anakku! Andainya ada sebutir biji sawi terpendam di dalam batu, pasti ketahuan jua oleh Tuhanmu Yang Maha Melihat, Allah Amat Mengetahui segala sesuatu, zahir mahupun batin atau apa yang engkau sembunyikan di dalam dadamu.

“Dia memerhatikan dirimu dalam kepekatan malam, semasa engkau bersolat atau tidur lena di belakang tabir di dalam istana. Dirikan solat dan jangan engkau berasa ragu untuk melakukan perkara makruh, dan melempar jauh segala kejahatan dan kekejian.

“Dan bersabarlah di atas apa yang menimpa dirimu kerana yang demikian itu menuntut kepastian kukuh daripadamu dalam setiap kejadian dan urusan.

“Jangan engkau berjalan sombong serta takbur, Allah tidak meredai orang yang sombong dan takbur."

Banjir ....

Selepas penat berekspedisi di Sungai Besar, kami sekeluarga pulang ke Gombak Setia dengan gembira ... Puas hati sebab matlamat tercapai ... Sebelum tu kami singgah makan di Mee Udang Banjir, Tanjung Karang ... 

Silalah nikmati hidangan di bawah kengkawan ...

Mee Udang Banjir, Tanjung Karang
 
Hmmm, Sodappp ehhh ... Jemput makan kengkawan ...
 
Bismillah ... "Allahumma bariktana fima rozaktana wakina azabannar ..."
 
Adik makan mee jugak ... Peminat setia mee ...
 
"Ibu, nak mee .... " "Ibu, nak lagi .... "
 
Sekian terima kasih ...

Ekspedisi Ke Sungai Besar ...

Entri banyak gambar daripada isi ....
Hujung minggu lepas kami ker Sungai Besar lagi ...
Tujuan sebenar nak beli baju sekolah dengan kos yang agak murah di sana ...
Sambil2 tu en. somi terchenta berpeluang memancing ...
Anak2 membuat kecoh ...


Sejauh mata memandang ....
 
Adik n Abah di tepian sawah ...
 
Tepian bendang ...
 
 

Fatiha dah dua tahun ...

SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-2 DIUCAPKAN KEPADA PUTERI KAMI
NUR FATIHA NADHIRAH BT. SHAHDAN
Selamat Hari Lahir Adik ... Semoga sentiasa sihat n ceria selalu. Adik dah besar, kena jadi budak baik, dengar cakap ibubapa, jangan cepat marah, hormat orang tua, jangan degil .... Belajar rajin-rajin biar jadi orang pandai. Yang paling penting Jangan Lupa Solat ... Semoga menjadi muslimah sejati bila dah besar nanti ....
 

Jawatan Kosong

Kiriman dari seorang kawan..

 
 
 
Terkedu seketika bila membaca iklan ini. Sungguh, ia menyentuh perasaan saya. Satu ingatan yang tulus dari seorang kawan yang sejati.
 
Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk kita semua.
 
Amiin..

Salam Maal Hijrah 1432 H

http://1.bp.blogspot.com/_tK0zLHQlrw0/SVmh9zXGNWI/AAAAAAAAB88/NaP2suvEivY/s1600/doa%2Bawal%2Bthn.bmp[doa+akhir+tahun.bmp]

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Salam Maal Hijrah 1432 H kepada seluruh umat Islam.

Semoga dengan kedatangan tahun baru ini kita dapat memperbaiki amalan kita supaya menjadi yang terbaik daripada sebelumnya. Semoga tahun baru ini lebih baik daripada tahun-tahun yang sebelumnya. Sesungguhnya ketika tibanya tahun baru hijrah mengingatkan kita kepada sejarah penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W dari Makkah ke Kota Madinah.
Sejarah Hijrah Rasullullah yang menyatukan Muhajirin dan Ansar, yang sememangnya berlainan latar belakang malah agama. Tetapi dengan semangat memperjuangkan kebenaran maka dua kaum ini bersatu.

** Insyaallah ... Sempena Maal Hijrah, sesuatu yang baru akan berlaku esok ... Satu perubahan yang diharap akan mendapat berkat dari Allah s.w.t ...Perubahan kepada sesuatu yang lebih baik ...

Ma'al Hijrah


Satu Muharram detik permulaan
Perkiraan tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta
 

Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan

Hijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan

Oleh itu mari semua
Kita sambut Ma'al Hijrah
Tingkatkan semangat
Tegakkan syiar Islam
Untuk sepanjang zaman..

Rakyat Malaysia Memberontak

Sakit hati tul lah ... Boleh lak dia cakap ‎"Harga tu masih rendah berbanding ngan negara jiran .... Tidak akan membebankan rakyat" ... Yo lah tu ... Gaji depa beratus ribu sebulan ... Tu pun ada hati nak wat menara lagi ... Renovate opis lah ... Set rambut lah ... Botox lah ... Tak lama lg naik ler harga barang/perkhidmatan ... Mampus ... Buat dia tiga kerja pun tak tertampung ... Apo kate anda sumo ? Perlu kah ditukar ? Tak sedar lg ?

Rakyat Malaysia Memberontak Di Facebook Najib!


Lihat di sini


Read more: http://biaqpila.blogspot.com
** Maaf entri sakit hati pepagi nih ...

Permata Berharga ...

Alhamdulillah
So chomelll ...
So cute ...
 

 

 

Wahai anakku!

Wahai anakku! Tidaklah dinamakan kebaikan sekalipun kamu sibuk mencari dan mengumpul ilmu pengetahuan tetapi tidak pernah mengamalkannya. Perbuatan ini tidak ubah seperti seorang pencari kayu api yang sentiasa menambah timbunan kayunya sedangkan dia tidak mampu untuk mengangkatnya
 
Wahai anakku! Bergaul dan berkawanlah dengan orang-orang yang soleh dan berilmu. Bukalah pintu hatimu dan dengarlah segala nasihat dan tunjuk ajar darinya. Sesungguhnya nasihat dari mereka bagaikan mutiara hikmat yang bercahaya yang dapat menyuburkan hatimu seperti tanah kering yang disirami air hujan.

Mari Mewarna ...

Susah tul nak suruh belajar time2 cuti nih ... Tak de arah aku suruh lah mewarna ... Mewarna memang menjadi kesukaan nyer, tak dapat dinafikan memang suka mewarna sejak dari kecil lagik ... Adik2 jadi penonton jer ...

Aktiviti ari nie ...
 
Mari Mewarna ...
 
Dalam process ...
 
Hasil nyer ...
 
Jadilah daripada asyik tercongok depan tv ...
Tak pun asyik mintak nak main game kat komputer ....
Tak pun asyik mintak nak main game kat hp aku ...

Solat Berjemaah

Sedikit pengisian pagi nih ... Kita digalakkan solat berjamaah ... Banyak pahala wooo ... Tapi masih ramai yang keliru dengan kedudukan imam dan makmum semasa solat berjamaah. Saya pun keliru ... Meh kawan2 kita kongsi sesama maklumat yang saya dapat nih ...

http://i420.photobucket.com/albums/pp285/isuhangat/jemaah-1.jpg 
Solat berjemaah bermaksud solat yang dilakukan lebih daripada seorang, atau secara beramai-ramai, dengan diketuai seorang imam.
Ini berdasarkan Sabda Nabi SAW:
"Solat berjemaah itu lebih afdhal (baik) daripada solat bersendirian dengan 27 kali darjat" (HR Bukhari dan Muslim)
Solat berjemaah terdiri daripada seorang imam dan sekurang-kurangnya seorang makmum. Solat secara berjemaah sangat dituntut dalam Islam. Bagi Mazhab Syafie hukumnya ialah fardu kifayah, manakala sesetengah pendapat mengatakan solat berjemaah hukumnya sunat muaakad atau sunat yang sangat dituntut dalam Islam. Mereka yang terlewat mengikuti solat berjamaah, dikenali sebagai masbuq.
Antara solat yang biasa ditunaikan secara berjemaah ialah solat fardu lima waktu, solat hari raya, solat Solat Sunat Tarawih dan solat Sunat Witir. Tetapi bagi Solat Jumaat, ia wajib dikerjakan secara berjemaah.
Syarat-syarat sah solat berjemaah:
  1. Berniat mengikut/menjadi imam.
  2. Mengetahui segala apa yang dikerjakan oleh imam.
  3. Tiada dinding yang menghalangi antara imam dan makmum, kecuali bagi makmum perempuan di masjid hendaklah dibataskan dengan kain.
  4. Tidak mendahului imam dalam takbir dan tidak pula melambatkannya.
  5. Tidak mendahului imam dalam rukun-rukun sembahyang.
  6. Kedudukan imam ialah di hadapan makmum, sekurang-kurangnya di takat tumit. Makmum tidak boleh berada di hadapan atau sebaris dengan imam.
  7. Solat makmum harus sama dengan solat imam, misalnya sama-sama solat Zuhur, Jumaat, qasar, jamak dan sebagainya.
  8. Makmum lelaki tidak mengikut imam perempuan.
Semasa berniat, seseorang itu perlu menambah perkataan makmuman (makmum lelaki), makmumatan (makmum perempuan), imaman (imam lelaki) atau imamatan (imam perempuan) selepas menyebut solat yang ingin dilakukan.
Antara syarat untuk menjadi imam:
  • Bacaannya lebih baik daripada bacaan makmum.
  • Seseorang itu bukan sedang mengikut atau menjadi makmum kepada imam lain.
  • Imam itu sudah mumaiyiz.

SIHAT & CANTIK HINDARILAH AMALAN YANG TIDAK DITUNTUT ISLAM

Sihat selalu diandaikan pada dalaman, seperti mental yang stabil dan jauh daripada penyakit yang nampak dan tidak nampak. Cantik pula selalu diletakkan pada fizikal seperti wajah dan tubuh yang jadi idaman semua. Memiliki kedua-duanya pada diri adalah suatu pakej yang melengkapkan lagi kehidupan manusia.
 
Sihat dan cantik memang dituntut, malah Rasulullah sendiri digambarkan sebagai individu yang sangat pembersih, kemas dan sedap mata memandang. Rasulullah pernah menggambarkan kecantikan agama Islam dalam hadis, "Sesungguhnya Allah itu cantik dan Allah sukakan kecantikan." (Riwayat Muslim & Tarmizi) Allah juga sukakan kecantikan dan menggalakkan umatnya berhias dengan pakaian yang cantik untuk mengerjakan ibadah, seperti dalam firman-Nya, "Wahai anak-anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke masjid (atau mengerjakan sembahyang), makanlah dan minumlah, dan jangan pula kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai akan orang-orang yang berlebih-lebihan (melampaui batas)." (Surah Al-A'raaf: 31)
 
Bagaimanapun dalam memenuhi tuntutan untuk tampil sihat dan cantik, ramai orang keliru dan tersalah pilih. Tidak kurang kemajuan perubatan mengambil kesempatan untuk memperkenalkan 'produk cantik segera' seperti pembedahan plastik dan Botoks yang menyalahi syarak.
 
Berikut antara batas yang perlu kita ketahui dalam usaha untuk jadi cantik sihat:
 http://tribun.patriotnews.net/wp-content/uploads/2010/08/suntik_botoks_wanita.jpg
1-Hindari produk yang ada elemen najis dan kotor. Untuk cantik dan sihat, ada yang sanggup berhabisan menyuntik bahan terlarang ke tubuh. Hati-hati kerana tidak semua selaras dengan syarak. Suntikan Botulinum Toxin Type A (dikenali sebagai Botoks) umpamanya, telah diputuskan oleh fatwa kebangsaan hal ehwal agama Islam Malaysia, sebagai haram kerana didapati mengandungi bahan meragukan dan bersifat najis, antaranya bahan daripada babi dan bahan tiruan yang memudaratkan.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTtxDG4fBzOb6fcWrS4Gl9NLVIRrH3QzkBeZ5eMWb7cEO2PCaxt6A
2-Tidak dibenarkan mengubah ciptaan Allah untuk tujuan cantik seperti bertatu dan cukur kening tanpa alasan wajar. Rasulullah bersabda, "Allah melaknati perempuan yang bertatu atau minta dibuat tatu, yang mencukur kening dan meminta dicukur kening mereka, perempuan yang membentuk giginya agar kelihatan cantik dan mereka yang mengubah ciptaan Allah." (Hadis Thabarani dan Ibnu Mas'ud) Mengubah ciptaan Allah bermaksud mengubah ciptaan Allah yang telah sempurna pada pandangan umum kerana tidak berpuas hati dengan anugerah itu, bukan kerana memperbaiki atau memulihkan kecacatan. Mencabut bulu kening dan membuat bulu kening baru untuk menepati cita rasa sendiri dianggap haram. Jika mencabut bulu kening kerana bulu kening itu tumbuh berselerak dan tidak kemas, itu masih dibenarkan untuk menjaga kekemasan diri. Melukis tatu pada mana-mana anggota tubuh adalah amalan orang Arab jahiliah dan diharamkan Islam kerana amalan ini dianggap menyeksa dan menyakiti badan dengan menusuk jarum pada tubuh.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUr3NZgxyCkr6hcb3OvSFpVDryQMe0MECzEZ25grMeqTwr2QtHLw
3-Pembedahan kosmetik. Pembedahan kosmetik untuk tujuan nampak cantik semata-mata, amat dilaknati Allah dan Rasul kerana perbuatan ini dianggap mengubah ciptaan Allah tanpa alasan yang mengharuskannya. Bagaimanapun kata Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi, "Jika punya kecacatan yang menjijikkan pandangan, seperti tumbuh daging tambahan yang boleh menimbulkan sakit jiwa dan perasaan, maka tidak berdosa berubat untuk menghilangkan kecacatan atau kesakitan yang boleh mengancam hidupnya. Kerana Allah tidak menjadikan agama buat kita ini dengan penuh kesukaran." (Al-Halal wal Haram Fil Islam)

Selamat Ulangtahun Perkahwinan Ijal ...

Selamat Ulangtahun Perkahwinan aku ucap kan buat adik aku n adik ipar  ...
Ijal  ( sila lah melawat yer kawan2) & Melati ( sila lah melawat yer kawan2)
Semoga berbahagia selama nyer ...
Sermoga dikurniakan zuriat yang sentiasa sihat n ceria ...
Semoga dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki ...
Inilah hasil nyer ...
Eryna Zulaikha ...

Hehehehe ...

Selamat Ulangtahun Perkahwinan Along ...

photo 
Selamat Ulangtahun Perkahwinan aku ucap kan buat satu-satu nyer kakak yang aku ade n abang ipar ...
Along  ( sila lah melawat yer kawan2) & Abang Long ( sila lah melawat yer kawan2)
Semoga berbahagia selama nyer ...
Sermoga dikurniakan zuriat yang sentiasa sihat n ceria ...
Semoga dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki ...
Inilah hasil nyer ...
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs312.ash2/59232_430093333877_658833877_5115606_5991474_n.jpg

Hehehehe ....


Fatiha menang hadiah ...

Hehehe ... Akhir nyer dapat jugak ... Aku kan suka masuk contest dalam duni blog nih ... Macam2 contest aku masuk ... Ari tu aku ada masuk "Contest Memek Muka Si Manja" ( sila lah melawat yer kawan2) ... Aku letak gambar Fatiha ... Tak dapat hadiah utama tapi dapat ler jadi pemenang saguhati ( sila lah melawat yer kawan2) ... Actually parcel tu ikut kan dah dapt minggu lepas ... Tapi masa tu tak de kat umah kut ... tunda ler minggu nih ... Fatiha suka sangat ...Polok2 ... Cium2 ... Orang lain tak buleh ...

Sila lah lihat aksi romantik Fatiha ...





Terima kasih tak terhingga kepada ...
 
Dunia Contest Ibu ( sila lah melawat yer kawan2) 
 
kerana ...

suka buat contest ...

suka bagi kami2 nih hadiah kiut2 ...

buat ler lagi ...

bagi ler lagi ...

I like ....