CPUV NUFFNANG #78 | U MOBILE PROJECT IPHONE



Alhamdulillah ... Lewat petang tadi dapat lagi satu kempen ... Mungkin ini yang terakhir untuk bulan Mei 2016 kot  ... Kali nie daripada U MOBILE PROJECT IPHONE ... Ehehehe ... Ini untuk peminat tegar iphone ler nie ...

Kengkawan kalau ada jumpa iklan U MOBILE PROJECT IPHONE menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ...



Terima kasih #nuffnang #umobile #iphone...
Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...

Floria Diraja Putrajaya 2016 & Magic Of The Night




Penganjuran Magic Of The Night pada tahun ini bertempat di Anjung Floria, Presint 4 Putrajaya bersekali dengan Floria Diraja Putrajaya yang akan berlangsung sehingga 4 Jun 2016.

Festival FLORIA DIRaja Putrajaya 2016
Tarikh: 27 Mei hingga 4 Jun 2016
Tempat: Anjung Floria Presint 4
Waktu operasi
9.00 pagi hingga 10.30 malam (Isnin-Khamis)
9.00 pagi hingga 12.00 tengahmalam (Jumaat-Ahad)



Magic Of The Night 2016
Pertunjukan Bot Berhias (Lampu LED)
Tarikh: 27 Mei hingga 4 Jun 2016
Tempat: Sisiran Tasik Putrajaya Presint 4
Waktu operasi
9.00 malam hingga 11.30 malam (Isnin-Ahad)






Jangan lepaskan peluang untuk ke Royal FLORIA Putrajaya 2016 bermula hari ini sehingga 4 Jun 2016.

Tiket berharga :

(Pintu Masuk)
RM7.50 untuk dewasa
RM3.50 untuk kanak-kanak

(Magical Garden)
RM10.50 untuk dewasa
RM5.50 untuk kanak-kanak

Bagi mengelak kesesakan untuk pembelian tiket di kaunter, disarankan menggunakan pembelian tiket melalui aplikasi pintar "Putrajaya Mobile" di:



#Floria #Floria2016 #FloriaDirajaPutrajaya2016

Hantu Pulut


Assalamualaikum & Selamat Pagi semua... Lambat bersiaran hari nie... Korang buat ape tu... Aku nie ape lagi,  layan budak sorang nie haa... 

Budak kecik nie suka makan pulut... Bersungguh-sungguh suh aku masak pulut... Nak makan ngan sambal plak tu... Hehehe... Peh tu kepedasan... Satu suap... Satu kali air... 



Memula ambik ler secubit pulut tu ... Kepal-kepal kan skit ... Nanti senang nak masuk mulut ... Ibu saya nie malas, kalau uwan mesti dia tolong kepalkan pulut  untuk saya ... Sebelum tu kengkawan jangan lupa baca Bismillah & Doa makan tau ... Nanti setan makan sekali ngan kita plak ...


Peh tu cicah ler sambal ... Hati-hati tau kengkawan ... Ibu saya buat sambal pedasss ...


Lepas tu masuk ler dalam mulut ... Make sure kengkawan nganga besar-besar tau... Tak ler comot nanti ... Kengkawan kena hati-hati tau ... Jangan tumpah kat meja ... Nanti ibu marah ... Ibu saya garang ... Nanti dia bertukar jadi singa plak ... Takut saya ...


"Ibuuuu, airrrr ..."


Sorry kengkawan ... Pedas plak sambal ibu buat hari nie ... Air lagi ibu ...


Kengkawan semua sarapan apa? Dah cuti sekolah kan... Kurang ler sibuk di jalanraya skit... Sibuk di rumah lebih kurang jer...

Hang Pi Mana – Khalifah


Hang pi mana
Hang pi mana
Hang pi mana
Hang pi mana

Pagi pagi buta
Mak dan ayah dah tanya
Aku nak kemana

Berseluar yankee
Baju bunga bunga
Duduk atas tangga

Ai malu nak kata
Takkan ku nak auta
Mak ayah tercinta

Cek nak pi kerja
Insyaallah
Bukan nak pi mana

Hang pi mana
Kerja apa
Hang pi mana
Kerja apa
Hang pi mana
Kerja apa
Hang pi mana
Kerja apa
Hang pi mana

Pergi sekolah
Bukan cikgu di sana
Baju bunga bunga
Bukan tukang kebun juga

Mak ayah tanya
Cek pi buat kerja apa
Malu nak kata
Nanti apa tau juga

Anak anak mak ayah bukan tanya tanya saja
Depa tanya p mana bukan mintak duit kita
Malu apa janji kerja janji tidak buat dosa
Memang cek nak habaq tunggu lepas solo gitar

Cek pi sekolah
Memang kerja di sana
Kerja duduk saja
Sambil tengok sini sana

Kerja mulia
Bukan cek buat dosa
Gaji sederhana
Kerja jadi jaga saja

Hang pi mana
Dah tau dah
Hang pi mana
Dah tau dah
Hang pi mana
Dah tau dah
Hang pi mana
Dah tau dah
Hang pi mana

TAZKIRAH JUMAAT #58 | SANGKA BAIK, JAGA AIB




Perlu diinsafi bahawa membiasakan prasangka buruk itu amat besar bahayanya, sebab itulah punca yang menyebabkan seseorang itu suka meneliti dan mengamat-amati keburukan orang lain ... Padahal Rasulullah SAW telah melarangnya, sebagaimana sabdanya dalam suatu hadith :

“Janganlah kamu semua berhasad dengki, jangan pula mengamat-amati keburukan orang, juga janganlah memutuskan ikatan, bermusuhan dan jadilah kamu semua hamba Allah yang bersaudara.” 


(Riwayat Bukhari Muslim)


Jadi larangan di atas pertama kali ditekankan dalam hal tajassus iaitu meneliti keburukan dengan mendengar-dengar berita, kemudian tahassus iaitu mengamati keburukan dengan mata ...

Oleh sebab itu kita perlu menutup cacat cela orang lain atau berpura-pura tidak mengetahuinya sama sekali, sebab yang sedemikian inilah watak orang yang arif dalam agama ...

(Syeikh Muhammad Jamaludin Al-Qasimi - Mauizatul Mukminin)


*Maaf ... Kebanyakan entry ilmiah agama saya perolehi dari pelbagai sumber ... Rasa nak simpan dan nak kongsi dengan kawan-kawan ... Kebanyakkan nyer dari group wasap ... Saya jarang menulis entry ilmiah agama kerana saya rasa saya tak layak menulis dalam bidang tu ... Saya tak mahir dalam bidang tu nanti orang cakap ajaran sesat plak ... Hadis palsu ... Huhuhu ... Maaf ...

Semoga bermanfaat buat kita semua ...

CPUV NUFFNANG #77 | MCDONALD'S FAMILY (ANGRY BIRDS)



Alhamdulillah ... Lewat petang semalam dapat lagi satu kempen ... Kalu nie daripada MCDONALD'S FAMILY (ANGRY BIRDS) ... Ehehehe ... Dah lama aku tak makan-makan di Mc Donald's ... Kempen nie mesti ler sempena filem Angry Bird ... Korang dah tengok ker filem nih ???

Kengkawan kalau ada jumpa iklan MCDONALD'S FAMILY (ANGRY BIRDS) menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ...



Terima kasih #nuffnang #mcdonald's...
Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...

WORDLESS WEDNESDAY - 114 | PUTARAN HIDUP

CAR BOOT SALE TEMERLOH | Budak Jengka Buskers


Alhamdulillah ... Hujung minggu lepas berkesempatan balik ke kampung BigBoss di Jengka, Pahang ... Kami balik Jumaat malam ... Seronok habis bebudak nih ... Sebelum balik tu aku menyelesaikan dulu tugas membasuh baju sekolah dan kasut sekolah ... Nanti senang tak de lah kalut sangat nak ke sekolah Isnin tu nanti ... Sampai agak lewat jugak, terpaksa menharungi cuaca hujan yang sungguh lebat dengan mata yang kurang nampak  ... Hampir tengah malam baru ler sampai  ... Jenuh jugak mengejutkan MIL yang memang kompem dah tido ...

Sabtu malam tu berkesempatan pergi ker Car Boot Sales Temerloh ... Bukan nak beli ape pun ... Saje bagi moral support kat kengkawan ... Abang Ipar aku ngan wife nyer ada niaga kat situ ... Lagi satu kawan BigBoss main band kat situ ...


Nie ler kawan BigBoss tu ... Yang tukang nyanyi tu ...  BigBoss tu acah-acah nak main drum jer tu ... Habis keras dah jari-jemari ...


Nak main lagu ape plak nie ? Nama band nie Budak Jengka Buskers ... Nanti aku update details depa nih ... Depa main kat depan bus stand kot rase nyer ... Boleh jugak panggil depa nih main untuk kenduri atau untuk main kat downtown or uptown ...


Kat depan bus stand nih ada kawasan lapang ... Depa jadikan tempat tu untuk main roller blades ... Huh ... Kagum aku tengok, mana yang dah pro tu laju nak mampos ... Kalau dapat ker aku, terkangkang-kangkang ler jawab nyer ... Roller blades boleh di sewa dengan kadar berapa RM ntah ... Boleh jer nak beli coz masa aku round-round tu ada ler boot yang jual roller blades nie ... Lebih kurang seratus jugak lah sepasang ...


Beca berlampu pun ada ... Boleh naik dengan bayaran tertentu ... Nanti dia bawak round ler kawasan sekitar ... Macam syok jer aku tengok ...

Boot nyer banyak ... Tak habis aku jelajah ... Biasa lah jual tudung lah, jual baju lah, jual seluar lah ... Macam-macam ada ... Ok, bye ...

CPUV NUFFNANG #76 | VOLKSWAGEN VENTO

Alhamdulillah ... Hari nie pun dapat jugak ... Semalam dah dapat tak sangka plak hari nie dapat lagi ... Huhuhu ... Hari nie dapat plak kempen daripada VOLKSWAGEN VENTO ... Volkswagen lagiiiiii ... Amende lah plak agak nyer nih ... Ok ... Hasil kaji selidik aku, Vento nih adalah kereta sedan terbaru Volkswagen ... Cantik jugak ... Harga pun cam ok jugak ... Didatangkan dengan tiga pilihan warna ... Haaa kengkawan pilih lah nak yang mana ...

The Vento 1.6L Trendline
Merah 
The Vento 1.6L Comfortline
Hitam
The Vento 1.2TSI Highline
Silver

Kengkawan kalau ada jumpa iklan VOLKSWAGEN VENTO menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ...




Terima kasih #nuffnang #volkswagen ...
Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...

CPUV NUFFNANG #75 | WATSONS (FEBRUARY PROMO)



Alhamdulillah ... Hari nie dapat lagi kempen dari Watsons (February Promo) ... Aku pun pelik kenapa Promo February tapi kempen nyer bulan Mei ... Lantak lah depa ... Aku pun tak paham dan malas nak selongkar ... Tapi aku suka jugak gie Watsons, macam-macam ada ...


Kengkawan kalau ada jumpa iklan WATSONS cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ...



Terima kasih #nuffnang #watsons ...
Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...

KARIPAP ROTI


Bahan-bahan: 
- 1 dada ayam (dipotong kiub) 
- 1 biji kentang (direbus dan dipotong dadu) 
- 1 biji bawang merah (dicincang) 
- 2 ulas bawang putih (dicincang) 
- 2 sudu besar serbuk kari 
- garam secukup rasa 
- 1 pek besar roti 
- 2 sudu besar tepung gandum (dibancuh dengan air)
- Minyak masak 

Alat-alat: 
- Acuan karipap 
- Rolling pin 

Cara-cara: 
1. Tumis bawang merah dan bawang putih. 
2. Masukkan daging ayam dan tumis sehingga masak. 
3. Masukkan kentang, serbuk kari dan garam. Gaul sebati dan tutup api. 
4. Gunakan rolling pin dan lenyekkan roti 
5. Letakkan roti di atas acuan karipap, dan sesudu inti ke atas roti 
6. Sapukan bancuhan tepung gandum di sekeliling inti 
7. Kelimkan karipap menggunakan acuan; koyakkan roti yang berlebihan 
8. Goreng sehingga keemasan 
9. Enjoy!

30 Wasiat Imam Syafie


1-Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjaga dan membuat kamu cemerlang di dunia dan akhirat.

2-Perbanyakkan menyebut Allah daripada menyebut makhluk. Perbanyakkan menyebut akhirat daripada menyebut dunia.

3-Pilihlah makanan yang halal kerana ia menjamin kesihatan dan menyebabkan syaitan gerun.

4-Sabar menghadapi musibah adalah sebesar-besar erti sabar di mana sabar itu sendiri memerlukan kesabaran pula. Bala dan musibah menunjukkan adanya perhatian dan kasih sayang Allah. Oleh itu, bersyukurlah kerana syukur yang sedemikian setinggi-tinggi erti syukut.

5-Apabila salah seorang antara kaum kerabat ataupun jiran dan saudara kamu sakit, kamu perlu ringankan langkah menziarahinya kerana ia disaksikan oleh malaikat dan dan dicintai Allah.

6-Marah adalah salah satu antara panah-panah syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu, hindarilah ia supaya dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya.

7-Kasihanilah anak yatim kerana Rasulullah juga tergolong sebagai anak yatim dan beliau akan bersama-sama dengan orang yang menyayangi dan mengasihi anak-anak yatim di akhirat.

8-Berbuat baik dan tunjukkan bakti kepada ibu bapa tanpa mengenali letihh dan lelah sebagaimana mereka berbuat begitu sepanjang hayat mereka. Ia dapat menambah keberkatan pada umur, menambah rezeki dan keampunan atas dosa-dosa kamu.

9-Banyakkanlah amal soleh kerana ia adalah pendinding dan perisai orang mukmin dan pelindung kepada serangan iblis.

10-Takwa adalah pakaian kebesaran dan hiasan akhlak Muslim sebenar. Ia ibarat pokok zaitun, minyaknya membawa berka, ia juga memberi kejayaan dan kemenangan.

11-Iman mempunyai bentengnya bagi menghalang segala serangan yang cuba merobohkannya. Oleh itu bagi menguatkan benteng iman, keimanan perlu dibajai dengan lima perkara, yakin, ikhlas, mengerjakan amalan sunat, istiqamah, bertatasusila ataupu berdisiplin dalam mengerjakan ibadah.

12-Ingat dan zikir kepada Allah sebanyak-banyaknya kerana ia mengubati penyakit jasmani dan hati. Ia mencetuskan ketenangan hidup dan qanaah.

13-Khusyuk secara zahir adalah khusyuknya orang awam, khusyuk secara batin adalah khusyuknya orang pilihan di sisi Allah.

14-Kubur adalah perhentian sementara bagi membolehkan ke satu perhentian lagi yang penuh dengan soal siasat. Oleh itu, siapkanlah jawapan yang adil dan benar menerusi amal yang benar dan taat kepada al-haq yang tidak berbelah bagi.

15-Kita perlu sentiasa memohon perlindungan daripada Allah, sekurang-kurangnya dengan mengucapkan "A'uzubillahi minassaitathanirrajim". Kita perlu bersabar sekiranya serangan syaitan datang juga bertalu-talu dengan hebat dan menyedari Allah taala hendak menguji keteguhan sabar kita, hendak melihat ketulenan jihad kita. Ketahuilah perang dengan syaitan itu lebih hebat daripada perang sabil.

16-Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri.

17-Hati adalah raja dalam diri. Oleh itu,lurus dan betulkan ia supaya empayar kerajaan dirimu tegak di atas al-haq yang tidak disertai oleh iringan-iringan pasukan kebatilan.

18-Ketahuilah istighfar yang diucapkan dengan betul mampu membuat syaitan lari ketakutan dan menggoncang empayar iblis di istana kerajaannya.

19-Ketahuilah sebesar-besar kesenangan di duna dan akhirat adalah memberi maaf kepada orang lain dan melupakan terus kesalahannya. Allah pasti akan meninggikan darjatnya di sisi manusia.

20-Tafakurlah sebelum tidur bagi menghisab diri atas salah dan silap semasa aktiviti pada siang hari sebagaimana Umar bin al-Khattab menyiasati dirinya dengan pelbagai soalan berkenaan dosa-dosanya pada siang hari.

21-Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjagamu dan membuatmu cemerlang di dunia dan di akhirat. Ia juga amalan para nabi, rasul dan orang soleh.

22-Sesiapa yang mahu meninggalkan dunia dengan selamat, dia perlu mengamalkan perkara berikut iaitu mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan bercakap dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

23-Kamu seorang manusia yang dijadikan daripada tanah dan kamu juga akan disakiti (dihimpit) dengan tanah.

24-Sesiapa yang menjalin ukhuwah dan menghidupkannya, dia memperoleh banyak kebaikan.

25-Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka akan ditinggikan darjat dan diberi kemuliaan selagi mereka menunaikan perintah Allah.

26-Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka pasti mendapat pertolongan Allah seperti dalam pernyataannya dalam surah ar-Rom ayat 47 yang bermaksud; dan adalah menjadi hak(tanggungjawab) kami untuk menolong orang yang beriman.

27-Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka pasti mendapat pembelaan kepada Allah sebagaimana pernyataannya dalam surah al-Hajj ayat 38 yang bermaksud, Allah membela orang yang beriman.

28-Allah menjanjikan kepada orang yang beriman dan bertakwa, Allah pasti menaikkan darjat mereka hingga ke taraf wali-wali Allah selagi memenuhi syarat-syaratnya seperti dalam pernyataannya dalam surah al-Baqarah ayat 257 yang bermaksud, Allah penolong (wali) bagi orang yang beriman.

29-Allah menjanjikan kepada orang yang beriman akan memberi petunjuk dan jalan lurus sebagaimana pernyataan Allah dalam surah al-Hajj ayat 54 yang bermaksud " Allah akan memberi petunjuk bagi orang yang beriman kepada jalan yang lurus."

30-Allah menjanjikan kepada orang yang beriman, mereka akan memperoleh rezeki yang baik dan pelbagai keberkatan selagi mereka menunaikan perintah Allah sebagaimana pernyataannya dalam surah al-A'raf ayat 96 yang bermaksud, sekiranya penduduk kota beriman dan bertakwa pasti kami akan melimpahkan mereka berkat dari langit dan bumi tetapi sekiranya mereka mendustakan ayat-ayat kami, kami akan seksa mereka disebabkan perbuatan mereka.

Semoga bermanfaat buat saya dan kita semua ...

Sumber : Imam Syafie - Pejuang Kebenaran karangan Abdul Latip Talib

CPUV NUFFNANG #74 | Dove Salon Media Launch



Alhamdulillah ... Dapat lagi kempen, kali ini daripada Dove plak ... Aku rase Dove ada bukak salon baru kat Malaysia lah kot ... Mesti gempak kan ...

Kengkawan kalau ada jumpa iklan DOVE cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ...


Terima kasih #nuffnang #dove ...
Terima kasih kengkawan ...
Alhamdulillah ...

HADIAH PALING BEST UTK INSAN YG DIKASIHI...



Ini ialah senarai 10 hadiah yang paling senang dan sesuai diberikan kepada sesiapa sahaja yang kita kasihi ~ ibu, bapa, suami, isteri, saudara-mara, anak dan sebagainya. Contoh di bawah ini lebih menjurus kepada hubungan lelaki-wanita, sila ubahsuai jika ditujukan kepada orang lain. Pilihlah satu atau pun semua.

1. Hadiah Mendengar: Berikan hadiah ini kepada yang memerlukan, dan kamu hendaklah benar-benar mendengar apa yang dikatakan. Jangan mencelah, jangan berangan-angan dan jangan merancang bagaimana kamu hendak membalas.

2. Hadiah Tanda Kasih: Jangan kedekut memberikan pelukan, ciuman dan ramasan tangan. Biarkan tanda-tanda kecil ini tunjukkan kasih dan sayang yang ada di dalam diri kamu.

3. Hadiah Sehelai Nota: Ia mungkin ringkas seperti "Sayang Awak" atau sesuatu yang kreatif seperti sebuah puisi. Letakkan nota-nota ini di tempat yang tidak disangka oleh orang yang dikasihi.

4. Hadiah Ketawa: Berikan sesuatu yang melucukan seperti gambar kartun atau artikel. Mesejnya ialah, "Saya suka ketawa bersama awak."

5. Hadiah Puji-Pujian: Sesuatu yang simple seperti "Warna biru memang ngam dengan awak" atau "Sedap masakan awak" mempunyai nilai yang tinggi kepada orang yang mungkin merasa dia

6. Hadiah Bantuan: Tolong basuh pinggan mangkuk, buang sampah, jaga anak, dll.

7. Hadiah Bersendirian: Adaketika kita hanya mahu bersendiri. Peka kepada saat-saat itu dan berilah masa dan ruang untuk dia bersendiri.

8. Hadiah Keceriaan: Cubasedaya upaya supaya kita sentiasa ceria apabila bersama orang-orang yang dikasihi. 9. Hadiah Riadah: Sertai sesuatu sukan/aktiviti yang disukai oleh orang yang dikasihi. Kalah pun tak apa, kamu masih menang.

10. Hadiah Doa: Selalu berdoa untuk kesejahteraan orang-orang yang dikasihi dan beritahu mereka yang mereka setiasa berada di dalam doa kita.

Sumber ~ Putratropika

*Saya rase cam best jer ... Saya simpan ler kat sini ...

1'st BIRTHDAY RAYYAN RIZQIN



Alhamdulillah ... Semalam mendapat jemputan daripada anak sedara untuk meraikan birthday anak dia yang pertama ... Meraikan Cucu Sedara yang pertama ... Kih kih kih ... Tua nyer aku ...


Maka seperti biasa anak-anak lah yang paling gembira ... Bersiap lah kami ala kadar ...


Rayyan bersama Mommy dan Daddy nyer ...


Belon ... Memanglah menjadi pujaan anak-anak ...

Menu nyer banyak ... Kari kambing ... Kari Ikan ... Ayam Masak Merah ...Ayam Sup ... Sayur-sayuran ... Kuih-muih ... Air pun banyak pilihan ... Sedapppp ... Alhamdulillah ... Kenyang sampai malam ...


Menu tambahan "ESCAPAL" ... Oklah ... Macam ABC jugak ... Tapi style bebudak sekarang lah ... Ada perisa blueberry, strawberry, coklat dan green tea ...


Nie bahan-bahan nyer ... Yang besar gedabak tu mesin nyer ...


Putra menikmati ais kepal ...


Kek yang cantik dan sedapppp ...



Selamat Hari Lahir Rayyan ... Semoga sentiasa sihat dan ceria ... Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki ... Semoga sentiasa dibawah rahmat Ilahi ...


Selamat Hari Guru 2016



Selamat  Hari Guru buat semua guru-guru di Malaysia ... Khas utk guru-guru ku di Tadika Kemas,  Gombak Setia, SRK Gombak 1, SM Convent Sentul, SM Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Pusat Asasi n Universiti Malaya ...

Terima kasih guru yang telah mengajarku membaca, menulis, melukis, mewarna, mengira, mengajarku erti hidup dan mengajarku mengenal diri ... Terima kasih juga buat guru terawal – mak dan abah ...

Tidak lupa juga para guru di Sek. Men. Keb. Gombak Setia, Sek. Keb. Gombak Setia, Sek. Agama Al-Hilaliah dan  Tadika Sempurna yang telah mendidik anak2 ku ... Jasamu akan tetap ku kenang hingga ke akhir hayat ... Sampai bila-bila ... Terima kasih, Selamat  Hari Guru ...

Moga Allah merahmati segala usaha guru dan para pendidik….

TAHNIAH JDT JUARA PIALA FA



Tahniah diucapkan kepada pasukan JDT... Juara Piala FA kali nie... Aku tengok sikit-sikit jer... Separuh masa pertama cam best and rancak... Separuh masa kedua macam bosan skit... Ker aku yang dah ngantuk... Huhuhu... Tahniah juga untuk warga Johor... Cuti esok... Suka korang eakkk...

Jangan layan orang tak kenal!!!

Seriau betul lah aku... Budak nie... Aku dah pesan banyak kali... Tak kenal jangan layan... Tak kenal jangan layan...

Meh aku nak cite kisah lewat petang tadi... Abang Ngah ngan Putra main bola ngan kawan-kawan kat depan... Dalam kawasan rumah berpagar... Aku plak kat dalam siap-siap nak amek Fatiha...

Tepat pukul 6.40 petang aku pun gerak nak pie amek Fatiha... Memula aku malas nak bawak Putra memandangkan dia busuk tak mandi lagi... Hahaha... Lagipun Mak aku ada kat luar masa tu,  bagi kucing-kucing nyer makan... Tapi hasil kemeraungan Putra yang kuat tak mo henti aku pun seret lah jugak Putra... Tak jauh pun... Seberang jalan jer...

Elok sampai depan sekolah Fatiha dah  tunggu pun... Memandangkan hari baru lepas hujan maka tak ramailah orang berjual... So hari nie tadi memang balik terus,  tak de nak membeli-belah... Sape yang kenal aku memang tau lah jarak rumah aku ngan sekolah memang tak jauh... Tapi jalan depan nie agak sibuk terutama waktu puncak... So,  memang aku gagah jugak lah amek bebudak nie...

Elok jer aku sampai rumah... Dari jauh aku nampak ada kereta berhenti depan rumah... Cam nak masuk lah... And aku nampak Abang Ngah dah bukak pagar... Hah!... Kereta kat belakang pun dah berhenti memberi laluan... Dalam hati aku dah berdebar-debar dah... Sape plak nih... Setahu aku tak de sape-sape (adik-beradik)  aku nak balik... Tak de sape-sape sedara @ kawan2 Mak aku nak datang ... Dalam pada tu aku dah jerit panggil nama Danial... Kereta tu pun cam tak jadi masuk... Aku sampai terus masuk tanya "Danial kenal ker?" Sambil tu Danial dah tutup balik pagar... Kereta tu pun dah blah... And aku tak perasan perempuan or lelaki... Plat nombor kereta pun aku tak sempat nak tengok... Danial memang tak kenal orang tu... Aku pun tak kenal... "Kenapa Danial bukak pagar?"... "Dah orang tu hon" ...

Ya Allah... Sebaik takde ape-ape yang buruk berlaku... Sebaik aku bawak Putra ikot aku sekali... Memang masak lah Danial kena bebel ngan aku... "Jangan layan orang tak kenal!!!"... "Jangan layan orang tak kenal!!!"... "Jangan layan orang tak kenal!!!" And aku pun masak kena bebel ngan Mak aku... Huwaaa... Nauzubillah ... Mintak dijauhkan dari mende-mende yang tak elok nie...

PONTENG SEKOLAH KERANA TAK BAWA HADIAH


Kali nie saya nak kongsi kisah yang saya perolehi dari seorang sahabat ... Jom baca ...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ketika menjadi pengetua dulu,suatu pagi seorang imam masjid yang saya kenali menelefon saya.Katanya ada seorang budak sekolah di masjid, macam ponteng sekolah.Hari itu hari guru 16 Mei, pelajar dan guru tidak berada dalam kelas tetapi di dewan dan padang dg aktiviti sambutan.


Saya bergegas sendiri ke masjid yg disebut.Parking kereta agak jauh di penjuru masjid,saya mula meninjau ke masjid.Tidak ada di balai lintang,saya menjengah ke dewan solat.Tidak ada juga tetapi ketika beralih ke bahagian muslimat,saya ternampak satu susuk tubuh.Saya segera ke bahagian itu dan memang ada seorang pelajar perempuan.Dia begitu terkejut melihat saya.Bibirnya terketar mengucap salam pada saya,tangannya meraup sejadah lalu dipeluk ke tubuh,bagai seorang anak takutkan bapa yg garang.

Dia segera berdiri menghormati saya,tetapi saya suruh duduk,saya kenal pelajar ini kerana pernah naik menerima hadiah kecemerlangan di pentas.Bila ditanya sebab apa ponteng sekolah sedangkan dia pelajar baik, dia hanya berkata,"Tak ada apa cikgu.".Saya tak puas hati kerana ini bukan tabiatnya.Saya desak dia bercakap benar.

Matanya mula berair bila dia memulakan bicara lagi,saya tahu,dia akan berkata benar,"Cikgu,saya malu nak ke sekolah hari ini kerana saya tidak ada hadiah untuk diberi pada guru sempena hari guru.Ayah tak ada duit untuk beli hadiah kerana waktu ini tengah bulan,ayah saya kerja jaga.Emak telah meninggal."Dia berhenti bercakap.Kepala terhanguk-hangguk menahan tangis.Dia menyambung,"Cikgu,saya malu ditanya rakan apa hadiah yg dibawa pada cikgu,lebih malu bila ada bertanya,Nurul tak bawa hadiah ka?Ini telah berlaku tahun lalu."Air matanya yg deras dikesat dg kain tudung yg separuh lusuh.Saya pula yg turut sedih dan tidak terucap kata.

Saya menghantarnya balik ke rumah,dlm perjalanan fikiran berkecamuk.Rupanya kegembiraan hari guru dan sambutannya telah mencederakan hati seorang insan pelajar,bahkan saya yakin lebih ramai lagi pelajar yg miskin merasa gundah resah bila datang hari guru.

Menjadi kelaziman hari guru 16 Mei disambut oleh pelajar dg memberi hadiah kpd guru di samping program sekolah.Memanglah ia sesuatu yg baik.Tetapi banyak ibubapa yg miskin,yg kurang mampu,menghadapi situasi serba salah bila anak merengek minta dibeli hadiah,tak mau ke sekolah tanpa hadiah.Yg  berada minta hadiah lebih baik utk mengatasi rakan.Anak yg telah besar di sekolah menengah mungkin tidak mendesak,tetapi memilih jalan lain untuk mengelak,memendam rasa,tetapi siapa yg peduli.

Maka adalah baik jika hadiah kpd guru tidaklah diberi penekanan,high light,kerana ia juga boleh disalahguna untuk meraih perhatian guru,dan jika dibuat biarlah secara tertutup bukan dlm kelas yg menyebabkan pelajar lain terasa,maksudnya hadiah pd guru biarlah diserah sendiri di bilik guru.Bagi sekolah yg di luar bandar yg ibubapa berpendapatan rendah,lebih lebih lagilah perkara ini kena diberi perhatian.Hakikatnya,pelajar yg baik bukan memberi hadiah kpd gurunya,tetapi memberi khidmat kpd gurunya,bekerjasama dan patuh pada semua arahan.

Hari guru sebaiknya disambut dg penzahirkan rasa syukur kepada Allah,bukan di zahir dg berseronok suka.Mungkin sukan,sukaneka itu baik utk menjalin hubungan,tetapi saya tak nampak dimana baiknya cikgu naik melalak menyanyi di pentas,murid menyanyi,menari,bergencok. Mungkin sketsa yg mendidik,majlis tahlil,bacaan Yasin,solat hajat dan sujud syukur,kenduri satu sekolah, explorace yg bersifat pelajaran dsbnya lebih sesuai .Guru kena bersyukur kerana ada pekerjaan,ada murid,murid kena bersyukur kerana ada guru yg mendidik,ibubapa kena bersyukur kerana ada yg mengambil tanggungjawab mendidik.Marilah kita berubah bila menyambut sesuatu perayaan dari berseronok suka kpd penzahiran rasa syukur kpd Allah.Kpd ibubapa,minta anak menghadiahkan hari guru dg janji untuk menjadi pelajar yg baik,yg taat, gigih yg berdisiplin,itu lebih besar maknanya kpd seorang guru dari sekotak hadiah.

Dari kisah yg saya paparkan,jangan kita melihat sesuatu dari satu sudut shj,dari situasi dan pandangan kita shj,tetapi berfikirlah dari berbagai sudut,dari berbagai situasi.Baik pada kita,mungkin mencederakan orang lain.Selalulah berfikir supaya kita tidak menyusahkan orang lain,sebaliknya Selalulah berusaha untuk menggembirakan orang  lain,kelak diakhirat Allah gembira kan kita.Wallahu a'lam 
✌✌✌

TAZKIRAH JUMAAT #57 | MEMINTA KEAMPUNAN MUKMIN MUKMINAT



Dicatat Kebaikan Sejumlah Mukmin & Mukminat Yang Didoakan Keampunan 


عن عبادة بن الصامت ، قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول مَنِ اسْتَغْفَرَ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ كَتَبَ اللهُ لَهُ بِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ حَسَنَةً



“Siapa yang beritighfar (meminta ampunan) untuk orang-orang beriman laki-laki dan perempuan maka Allah akan mencatat kebaikan untuknya sebanyak kaum muminin dan mukminat.”(HR. al-Thabrani No : 2019) . 


Pengajaran:

1.  Antara tuntutan iman adalah kewajipan memelihara ukhuwah sesama Mukmin.

2.  Satu daripada tanda ukhuwah dan mencintai saudara Mukmin yang lain ialah saling mendoakan kebaikan. 


3.  Antara doa yang dititip ialah permohonan keampunan kepada sesama Mukmin. Berharap agar Allah memberikan ampunan atas dosa-dosa mereka dengan dihilangkan dosa tersebut dari mereka.

Antara lafaz doa keampunan untuk mukmin yang lain:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آَمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ


“Ya Tuhan kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dahulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman; Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang”.” (QS. Al-Hasy: 10)

4.  Orang yang mendoakan keampunan saudaranya, nescaya dia akan mendapat kebaikan sejumlah mukmin dan mukminat yang ada.


Jom kita doakan sahabat-sahabat kita agar kita juga mendapat kebaikkan sebanyak bilangan orang mukmin yang kita doakan keampunan.

*Maaf ... Kebanyakan entry ilmiah agama saya perolehi dari pelbagai sumber ... Rasa nak simpan dan nak kongsi dengan kawan-kawan ... Kebanyakkan nyer dari group wasap ... Saya jarang menulis entry ilmiah agama kerana saya rasa saya tak layak menulis dalam bidang tu ... Saya tak mahir dalam bidang tu nanti orang cakap ajaran sesat plak ... Hadis palsu ... Huhuhu ... Maaf ...

Semoga bermanfaat buat kita semua ...