Hati-Hati Lah ...


Meh aku nak cite skit ... Aku rase nak kongsi dengan kengkawan ... Boleh dijadikan pengajaran kepada kita semua ... Al kisah nyer semalam adalah sedara aku datang rumah ... Sesaje datang dah lama tak jumpa ... Maka berborak lah kami pung pang pung pang ...

Terkeluar lah cite pasal laptop anak dia kena curi ... Alahhh, laptop bebudak jer pun, bukan yang macam kita-kita punyer tuh ... Laptop yang untuk belajar-belajar tu ... Boleh ler masuk cd ... Al kisah nyer sedara aku nie kerja kat kedai makan ... Kebetulan satu hari nie anak dia 6 tahun ikut gie kedai makan tu ... Masa tu awal pagi lebih kurang pukul 7.30 pagi ... So, memang agak sibuk dengan tugas masing-masing ... Anak dia nih layan ler laptop tu sementara mak nyer bekerja ... 

Dalam dia orang duk sibuk-sibuk bekerja tu adalah sebuah kereta berhenti tak jauh dari kedai tu ... Dia orang buat tak tahu jer lah, ingat kot pelanggan nak beli ker kan ... Dia orang pun meneruskan tugas masing-masing ... Orang yang naik kereta tu pun macam tak tujuk sangat muka dia ... Sambil tu dia macam buang pasir kat kereta dia ...

Tengah sibuk tu sedara terdengar lah kot sore anak dia bising-bising ... Terus dia tengok anak dia ... Orang yang naik kereta tu pun pandang ler jugak sedara aku nie ... "Eh, kenapa ko amek barang anak aku ?" ... Orang jahat tu terkejut dan terus lari masuk kereta ... Lari lah si penjahat dengan laptop yang tak seberapa tu ...


Ya Allah ... Bahayakan ... Penjahat ada kat mana-mana ... Nak ditinggalkan anak kat rumah pun bahaya ... Bawak anak gie keje sekali pun ada jugak bahaya nyer ... Sebaik lah laptop kanak-kanak jer yang di ambil nyer ... Walaupun mende tu mesti penting bagi anak dia kan ... Tapi bayang kan kalau lah orang jahat tu bawak culik anak dia ... Memang menangis tak berlagu lah kan ... Anak dah ler sorang tu jer ... Alhamdulillah tak jadi ape-ape kat anak sedara aku tu ... Rase lega sangat anak sedara tak kena culik ... Biasa baca cite dari bahan bacaan jer kan ... Nie cite dari sedara sendiri, seriau plak rasa ... Nauzubillah ... Minta dijauhkan dari kita semua ...

Kesimpulan nyer ... Sentiasa alert walaupun kat mana kita berada ... Pesan kat anak jerit kalau ada mende-mende yang tak sepatut nyer berlaku ... Jangan bercakap dengan orang yang tak dikenali ... Kita-kita yang tak kena lagi tak yah nak kutuk-kutuk sangat orang yang terkena ... Doa jer yang baik-baik ... 

Sekian, Wassalam ...

JADUAL BAYARAN BR1M 2016


Haaaa ... Mesti korang-korang yang layak dah dapat duit BRIM 2016 kan ... Kecoh-kecoh dah masuk semalam rase nyer ... Kat bawah nie aku sediakan  JADUAL BAYARAN  BR1M 2016 ... Dah tau nie, tak de lah korang ternanti-nanti ... 

Jumlah Bantuan

Bayaran Pertama bermula
28 Januari 2016


Bayaran Kedua bermula
28 April 2016


Bayaran Ketiga bermula
23 Jun 2016


Bayaran Keempat bermula
28 September 2016

RM1000
RM250
RM250
RM250
RM250
RM800
RM200
RM200
RM200
RM200
RM400
RM400
-
-
-
RM1050
(e-Kasih)
RM250
RM250
RM300
RM250

Kepada yang dah dapat tu, guna lah dengan berhemah ... Jangan pi beli smartphone plak ... Guna lah untuk keperluan keluarga ... Tahun nie tahun mencabar ... So, kite kenalah berjimat cermat ...

Pasir Pantai

Lama nyer lah tak ker pantai ... Saya suka gie pantai ... Tapi saya tak pandai berenang ... So, memang main di gigi pantai jer lah ... Bebudak nie pun suka gie pantai ... Mandi-manda kat pantai ... Suka duk tepi pantai sambil tengok suasana sekeliling ... Bila nak senja tu lagi cantik ...




Kalau gie pantai mesti suka tulis-tulis kat pasir pantai kan ... Conteng-conteng ape yang patut ... Biasa lah tu kan ... Kalau buat binaan tu aku kurang skit ... Tak kreatif lah katakan ... Tapi aku suke jer tengok ...



Haaa ... Kan cantik tu ... Pandai jer depa reka ... Tahan plak tu ...

Yang aku tak suka pi pantai nih ... Gelap ler ... Rentung kulit dibuat nyer ... Walaupun kulit aku nie memang dah sediakala rentung ... Tapi tak best lah rase nyer ... Lagi satu yang aku tak suka ... Pasir pantai tu melekat kat baju ... Bawak balik umah ... Bilas dulu and then masuk mesin basuh pun still rase berpasir tu ... Ker kengkawan ada cara lain ...

Gambar adalah ikhsan pak google ... 
Kalau ada yang tak setuju@tak suke ... Cakap eak ... 
Saya padamkan gambar tu ... Maaf ...

Virus Zika | Virus Bawaan Nyamuk


Hmmmm, tengah berblogwalking petang nih ... Terjumpa maklumat nie ... Lalu saya terasa nak kongsi dengan kengkaan supaya kita lebih berwaspada terutama nyer bagi sahabat-sahabat wanita yang mengandung ... Maaf saya copy paste jer maklumat nie untuk elak kekeliruan ... Sebarang pertanyaan boleh berhubung dengan empunya status ...

Virus Zika, Ibu Mengandung Perlu Waspada
Seluruh negara menerusi bahagian pengurusan kesihatan sedang "risau" akan kewujudan satu virus bawaan vektor nyamuk yang di namakan sebagai Virus Zika. Kerajaan persekutuan menerusi Kementerian Kesihatan Malaysian (KKM) memandang serius akan perkara ini dan sedang merangka plan untuk mencegah dan kawalan virus ini daripada menular kepada negara Malaysia.


Secara amnya, Virus Zika adalah satu virus bawaan vektor iaitu nyamuk daripada spesies "flaviviridae" dan di sebarkan oleh nyamuk aedes. Pada kebiasaanya, nyamuk ini akan aktif pada waktu pagi. Tambahan lagi, antara simptom yang akan terjadi jika terkena gigitan nyamuk ini ialah mirip akan jangkitan virus iaitu sakit kepala, "rashes" (kemerahan), demam, keletihan , mata kemerahan, kesakitan pada sendi. Namun demikian, apa yang paling di takuti adalah apabila para pengkaji sains telah menemui satu "link" antara kecacatan kongenital sewaktu lahir dan virus ini yang di namakan sebagai gejala "microcephaly" iaitu kekecilan kepala pada bayi yang baru di lahirkan.

Setakat hari ini, tiada ubatan mahupun vaksin yang berjaya bagi menangani perkara ini. Rawatan yang di berikan adalah rawatan simptomatik sahaja. Tambahan lagi, "ubatan" terbaik bagi mengelak terkena penyakit ini adalah dengan mencegah. Pencegahan adalah sama seperti pencegahan membasmi penyakit denggi di mana iaitu dengan memusnahkan tempat pembiakkan nyamuk. Tambahan pula, ibu yang mengandung di nasihati agar tidak melawat pada negara negara yang di warna di dalam gambar.


Sebagai petugas kesihatan termasuk Penolong Pegawai Perubatan, kepekaan terhadap penyakit ini adalah perlu dengan mengambil kira tempat yang pesakit lawati kerana simptom yang akan timbul mirip akan keadaan demam biasa agar rawatan awal dapat di berikan di samping memberi pendidikan kesihatan kepada masyarakat dalam pencegahan penularan virus ini.

-HBR-

Harap maklumat ini bermanfaat buat kengkawan semua ... 

Bertuah Punya Budak ....


Hari aku nak cerita kisah si kecik sekali nie ... Semenjak sekolah bukak untuk sesi 2016 nie, Putra nampak seperti boring skit duk umah ... Pagi-pagi mesti dia kelam kabut bangun nak ikut BigBoss hantar Fatiha ... Dengan bau musuk masam tu merempit lah dia hantar kakak ... 

Nak diceritakan satu hari nih bangun lah Putra seperti biasa ... Agak awal jugak daripada biasa ... So, sempat ler aku pujuk dia mandi ... Sementara aku sidai kain, dia main basikal pusing-pusing depan nih jer ... Sekali tu terlajak terus masuk umah uwan ... 

"Assalamualaikummmmm, Uwannnn" huhuhu ... Masuk ler dia ke dalam umah uwan nyer ... "Uwannnn, 10 minit jer" ... Korang rase lah kan dia mintak ape kat Uwan nyer ? Sementara tu BigBoss kat umah dah ready nak hantar kakak ... Biasa nyer akan terkinja-kinja lah dia nak ngikut, boleh ari tu dia tak jadi nak ikut ... Haaa ... Korang rase apesal dia tak jadi nak ikut merempit ?? Dek kerana 10 minit tu ... Sanggup tu ... 

Grrrr, geram plak aku dengar ... Sebenar nyer dia mintak kat uwan nyer nak main tab ... "Putra nak main tab ker nak hantar kakak ?" Mak aku nie tanya lah ker Putra cam tu untuk kepastian ... Kang meraung plak kena tingal ... "Nak main tab" kate nyer ... Mak aku buat-buat ler macam marah, membebel-bebel ler skit ... "Bertuah punya budak" buat-buat macam marah ker Putra ... "Ehhh, Uwan nie macam dalam Upin & Ipin lah" ... Dalam pada mak aku nih nak marah terus tak jadi ... Boleh plak dia cakap cam tu kat mak aku ... Mak aku nih daripada nak marah terus tergelak ... Hahaha ... Memang ada diaolog cam tu antara Upin Ipin ngan Opah dia ... Boleh plak dia ingat ... Hehehe ... Macam-macam budak kecik nih ...

WORDLESS WEDNESDAY - 97 | KENDERAAN

BmwarD | BENGKEL MEMBAIKI KENDERAAN


Kereta anda rosak ? Nak servis ?
Perlukan bantuan ... ???

Sesiapa pengguna kereta yang menetap atau bekerja di sekitar Sri Rampai @ sekitar Kuala Lumpur & Selangor), sila datang untuk service serta baikpulih kereta anda dengan harga berpatutan ...Pekerja-pekerja yang boleh dipercayai ... Haa ... Kalau tengok kan nama bengkel takut orang nak datang kottt ... Tapi sebenar nyer semua kereta boleh diservis atau dibaikpulih ... Mana-mana kereta pun boleh jer datang serbu ... Mempunyai pengalaman bekerja membaiki BMW selama 16 tahun ... Hebat kannn ...

Sokongan orang-orang kita untuk peniaga-peniaga kita, Insya'Allah semua berjaya

Sila hubungi :


16, Jalan Megan Setapak 1, 
Taman Sri Rampai, 
53300 Kuala Lumpur, Malaysia

Mon-Sat:
10:00 am - 8:00 pm

Call: 
+603 4144 1942 (Office)


Call/Whatsapp: 
+6019 300 1342 (Dan)
+6012 228 6103 (Min)
+6012 404 5050 (Ren)

Specialist in BMW Repair & Parts




9 NASIHAT TUN DR MAHATHIR UNTUK RAKYAT MALAYSIA

Saya kongsikan sebahagian nasihat dari negarawan tercinta ramai yakni bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada kengkawan semua. Walaupun saya bukan peminat setia beliau, tapi tak salah rase nyer berkongsi nasihat-nasihat berguna nih ... Harap bermanfaat ...











Terima kasih Majalah Niaga
www.majalahniaga.com #majalahniaga

TAZKIRAH JUMAAT #48 | USAH BERSEDIH


1. Andaikata kamu dikhianati atau dilukai oleh mereka yg mempunyai talian kekeluargaan dgn kamu, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Yusuf as, yg dikhianati oleh saudara2nya...

2. Andaikata ibubapa kamu, atau mereka yg kamu kasihi, menentang kamu ketika kamu berjalan di atas jalan kebenaran, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Ibrahim as, yg dihumban ke dalam api oleh ayahandanya...

3. Andaikata kamu buntu di dalam permasalahan dan tidak nampak jalan keluar, usah bersedih. Ingatilah kisah Yunus as, yg terperangkap di dlm perut ikan.

4. Andaikata kamu didatangi penyakit, dan seluruh anggota badan kamu di landa kesakitan, usah bersedih. Ingatilah kisah Ayub as, yg ditimpa kesakitan dan pelbagai penyakit, disamping kehilangan ahli keluarganya.

5. Andaikata kamu melihat akan adanya kekurangan atau kelemahan pada diri kamu, usah bersedih. Ingatlah kisah Musa as, yg tidak dapat bertutur dgn sempurna.

6. Andaikata kamu difitnah dan dicaci oleh manusia di sekelilingmu, usah bersedih. Ingatilah kisah Aisyah ra, yg sabar setelah difitnah sehingga satu kota memperkatakannya...

7. Andaikata kamu rasa kesunyian dan keseorangan serta tiada yg membantu, usah bersedih. Ingatilah kisah Adam as, yg diturunkan ke muka bumi bersendirian sebelum bertemu kembali Hawa.

8. Andaikata kamu rasakan tidak ada kewajaran akan apa yg perlu kamu lakukan, serta detikan hati tertanya mengapa ianya terjadi, usah bersedih. Ingatilah kisah Nuh as, yg tanpa keluh dan tanpa tahu sebabnya, terus membina bahtera yg besar tanpa soal...

9. Andaikata kamu diherdik dan dicerca oleh saudara mara kamu lantaran kamu memilih agama dan kehidupan akhirat berbanding kehidupan dunia, usah bersedih. Ingatilah kisah Muhammad saw, yg dipulaukan dan diperangi oleh keluarganya yg terdekat...

Allah swt mewujudkan personaliti yg hebat2 ini sebelum kita, dan mendatangi mereka dgn pelbagai ujian dan cabaran, dgn tujuan agar satu hari nanti, manusia spt saya dan kamu, bila mana berhadapan dgn sebarang musibah dan tribulasi, tidak perlu berkata "KENAPA AKU?"


Subhanallah ... Masyaallah ... Allahuakbar ...

Nampak macam senang kan ... Tapi bila kena kat diri sendiri baru tau ... Mesti akan terdetik jugak "KENAPA AKU ?" tu ... Serius ... Tapi tulah ... Tak pe kalau nak bersedih ... Tak pe kalau nak menangis tapi jangan lama-lama ... Banyak kan berdoa mohon petunjuk dan pertolongan daripada Yang Maha Berkuasa ...

Wallahua"lam ...

Derma Darah


Darah adalah cairan merah yang mengalir dalam tubuh kita ...Darah akan mengangkut oksigen dan nutrisi ke sel dalam badan kita ... Darah jugak mengawal suhu tubuh kita agar sentiasa stabil ... Darah amat penting ... Namun kesedaran untuk menderma darah di kalangan masyarakat kita masih kurang ... Antara kengkawan semua, sape yang pernah menderma ??? Sila angkat tangan ...

Proses Derma Darah 

1. Mula-mula korang mesti lah kena isi borang dulu ... Pegawai yang bertugas akan membantu jika terdapat kesulitan ...

2. Kengkawan nanti akan ditanya beberapa soalan tentang kesihatan dan sejarah menderma ...

3. Kumpulan darah korang akan dikenal pasti sama ada AB, A, B atau O ... Lepas tu mesti lah kena periksa suhu badan, tekanan darah, denyut nadi dan kadar hemoglobin ...

4. Korang yang betul-betul layak sahaja yang akan dibenarkan menderma ... Korang akan dibaringkan di atas kerusi dan lengan korang akan dibersihkan ...

5. Proses menderma hanya mengambil masa 10 minit hingga 15 minit ...

6. Setelah selesai nanti korang akan diberi makanan dan minuman ringan dan dibenarkan pulang ...

Mudah jer kan ... Tak lama pun ...
Haaa ... Cam ner ? Dah terbuka hati nak menderma ?
Ehhh, nanti dulu ... Sebelum tu kena lah tahu kriteria-kriteria yang membolehkan korang-korang menderma darah ... Bukan main taram jer ...

* Hendaklah berumur 18 tahun hingga  65 tahun ke atas 

*Sihat 

* Berat badan 45kg ke atas 

* Kadar hemoglobin 12.5g ke atas 

* Tidak mengambil antibiotik dalam masa dua minggu 

* Tidak menerima vaksinasi dalam masa tiga minggu 

* Boleh menderma selepas 3 hari haid 

* Tidak minum minuman berakohol hingga mabuk

* Tidak menyusukan anak

*Tidur sekurang-kurang nyer 5 jam 

Haaa ... Korang layak tak ?
Kalau korang demam, hamil atau haid korang tak leh menderma tau ... Kengkawan yang baru lepas menjalani rawatan atau pembedahan pun tidak boleh menderma ... Selain tu sape-sape yang terlibat dengan aktiviti bertukar-tukar pasangan, terlibat dengan seks rambang, melanggan pelacur, mengamalkan hubungan sejenis atau mengambil dadah secara suntikan dilarang keras menderma darah ...

So, sebelum menderma darah, kena lah betul-betul pastikan tahap kesihatan berada pada tahap yang baik ... 


Pusat Darah Negara dan tabung darah di hospital seluruh negara sering berhadapan dengan masalah kekurangan darah ... Bekalan darah sering gagal menampung keperluan darah terutama nyer di waktu-waktu kritikal ... Satu unit darah dapat menyelamatkan nyawa penerima nyer ...

So, ape lagi kengkawan ... Jom Derma Darah ...

TIP HINDARI KONFLIK RUMAHTANGGA

Dalam zaman serba mencabar nie ... Banyak kegagalan rumahtangga berlaku ... "Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri" ... Tak kira lah bagi pasangan muda ataupun tidak ... Kebanyakkan nyer stress dan mencari penyelesaian di luar ... Meh saya konsi beberapa tip yang diberi pihak Bahagian Dakwah, JAKIM ... 









Semoga bermanfaat ...

Sama Tak ?

Assalamualaikum dan selamat petang  kengkawan semua ? Korang-korang buat ape tu ?
Kengkawan meh tengok nie ... Sama tak ?

 

Al kisah nyer saya masuk "ITS ART GIVE AWAYYYYY TIME" ... Dan penyudah nyer menang ler saya ... Alhamdulillah ... Kat atas tu ler hadiah nyer ... Kengkawan yang berminat boleh ler berurusan dengan Afif Firdaus di park.cha.hee@gmail.com atau boleh ke blog 

Cuaca Panas Dijangka Sehingga Mac 2016

Kenyataan Media YB Datuk Seri Panglima Madius Tangau, Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Mengenai Cuaca Panas Dijangka Sehingga Mac 2016. 


So kengkawan semua ... Ambil ler tindakan berjaga-jaga ...
Musim cuaca panas nie apa yang kerap terjadi adalah kebakaran, kurang nyer bekalan air, jerebu ... Kengkawan dinasihatkan agar mengurangkan aktiviti luar dan minum banyak air ...


TAZKIRAH JUMAAT #47 | ISTIGHFAR

http://masdodod.files.wordpress.com/2010/05/istighfar1.gif?w=570&h=378
SESUNGGUHNYA kehidupan paling bernilai bagi seorang insan bermula dari saat dilantunkan taubat, dijatuhkan butir air mata dan diperah segenap perasaan yang mengaku berdosa. Taubat bukan hanya hak milik sesetengah mereka yang berdosa, kotor dan jelik pada pandangan manusia.

Taubat juga amalan nabi dan rasul, orang salih serta pejuang ilmu yang mengamalkan agamanya dengan segenap pengorbanan. Baginda SAW mengajar umatnya sentiasa berasa diri hina di hadapan Allah walaupun selepas berada pada kemuncak amal yang paling ikhlas.

Sehingga tidaklah lahir pada jiwa orang yang beramal itu rasa suci dan hebat berbanding orang lain. Betapa ramainya orang terseleweng selepas melakukan amal salih, iaitu apabila menganggap diri sempurna dan memandang rendah pada orang lain.

Belitan iblis terlalu halus, ia datang tanpa disedari orang beramal. Untuk itu, Baginda SAW mendidik sahabat supaya membiasakan diri melafazkan istighfar selesai saja mengerjakan sembahyang dan amal salih yang mungkin dicemari riak.

Istighfar yang memerlukan istighfar lainnya, begitulah hakikat apabila berada pada kemuncak ilmu dan amal. Semakin tinggi ilmu dan makrifah seorang hamba kepada Allah semakin jatuh hatinya rebah ke tanah, mengaku tidak mampu memikul amanah dan menyesal atas setiap detik berlalu dalam keadaan bermaksiat kepada Allah dan menganiaya manusia.

Alangkah peliknya, hamba yang tidak mengambil berat mengenai istighfar. Mengapa? Apakah kerana amalnya sudah cukup untuk menghapus kejahatannya, atau hatinya sudah mencapai tahap keikhlasan yang murni?

Apakah ilmu yang dimiliki mampu mendekatkan dirinya kepada Allah? Apakah sudah lahir akhlak mulia di mata manusia sehingga kedudukannya bagaikan permata berkilauan di tengah-tengah mereka?

Sedangkan Nabi SAW dan sahabat yang sudah berada pada tahap ketinggian dan kemuliaan di sisi Allah menyediakan masa, membuat pengakuan taubat pada penghujung malam pada waktu sahur. Tidakkah hamba lalai dan sedikit ilmu itu lebih memerlukan taubat untuk menghidupkan kembali jiwa mereka?

Sesungguhnya Rasulullah SAW berdoa dalam sembahyang malam dengan lafaz yang bermaksud:

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang malampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Jika kekasih Allah masih menganggap dirinya berdosa, mengapa manusia biasa tidak sudi mengaku hina? Sesungguhnya tangisan taubat umpama air hujan yang menyuburkan tanah, menghasilkan rimbun daun dan lebatnya buah.

Ia menghidupkan jiwa insan yang hampir mati, menggetarkan hati beku oleh maksiat dan membuka jalan bagi mengenali Tuhan. Oleh itu, hanya yang pernah merasai kemanisan taubat memahami hakikat ini.

Mereka tidak pernah jemu membuat pengakuan dalam hati dan lisan setiap kali melakukan suatu perbuatan, mengharap Allah mengampuni apa yang tersilap secara disedari atau tidak. Kemanisan taubat bukan hanya dapat dirasai dalam hati tetapi ia janji Allah bagi mereka yang menepati.

Begitulah khabar daripada al-Quran dan sunnah mengenai keutamaan taubat. Ada tiga kesenangan yang layak dimiliki pencinta taubat. Pertama, dikurniakan kenikmatan berpanjangan. Kemudian terhindar daripada pelbagai musibah dan ketiga, menjadi penghapus dosa.

Adapun dalilnya disebut dalam al-Quran dan hadis Rasulullah SAW yang menjadi cahaya bagi orang mencari jalan keselamatan.

Nabi Hud menyeru umatnya untuk kembali kepada Allah melalui firman-Nya yang bermaksud:

“Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepada-Nya. Nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (secara terus menerus) kepada kamu.” (Surah Hud, ayat 3)

Begitu juga Nabi Nuh yang bersabar selama 950 tahun menasihati umat supaya bertaubat. Al-Quran merakamkan kenyataan Nabi Nuh dengan janji yang turun daripada Allah yang bermaksud:

“Maka aku (Nuh) katakan kepada mereka: Mohonlah ampun kepada Tuhanmu. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat dan memperbanyakkan harta dan anak-anak kamu, mengadakan kebun-kebun dan sungai-sungai untuk kamu.” (Surah Nuh ayat, ayat 10-12)

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah mengulas mengenai nikmat dikurniakan Allah kepada orang yang bertaubat, bahawa kenikmatan itu mencakupi jasmani dan rohaninya. Kerana ramai orang yang nampak saja bahagia dengan harta benda tetapi menderita jiwa dan rohaninya.

Sedangkan Allah tidak sesekali menurunkan kesusahan, kecemasan dan penderitaan kepada orang yang mencintai taubat dengan rezeki menggembirakan hati. Oleh itu, sesiapa merasai kesedihan dan suka merungut dengan pemberian Allah hendaklah memperbaharui taubatnya. Boleh jadi tiada keberkatan dalam rezekinya disebabkan dia meninggalkan taubat.

Yang kedua, taubat menjadi benteng melindungi seorang hamba daripada musibah. Firman Allah yang bermaksud:

“Dan Allah tidak sesekali mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka. Dan tidaklah pula Allah akan mengazab mereka sedang mereka meminta ampun.” (Surah Al-Anfal, ayat 33)

Sesungguhnya ada dua jenis musibah dalam kehidupan manusia iaitu musibah yang memberi pengajaran semata-mata untuk mempertingkatkan keimanannya kepada Allah, berlaku kepada orang Islam dan musibah berupa azab yang menutup peluang serta merta kepada orang kafir yang dilaknat.

Walau bagaimanapun, musibah tetap menjadi suatu kenyataan menakutkan bagi orang mukmin dan mereka disuruh berlindung kepada Allah daripada sebarang mudarat yang boleh membahayakan iman.

Hakikatnya, musibah paling dahsyat bagi orang mukmin adalah terhalangnya diri daripada merasai kenikmatan bermunajat kepada Allah. Hal ini pernah diungkapkan melalui luahan jiwa seorang pendeta bani Israil seperti mana disebut dalam kitab Shaydul Khatir.

Ibnul Qayyim mengungkapnya: “Pendeta bani Israil itu berkata: Wahai Tuhanku, betapa aku sering melakukan maksiat kepada-Mu, tetapi mengapa tak kunjung datang azab-Mu menimpa diriku? Didatangkan ilham kepadanya melalui ilmunya: Alangkah besarnya azab Allah kepadamu, tetapi engkau tidak mengetahui hakikatnya. Tidakkah engkau berasa dirimu dihalangi daripada merasai kemanisan beribadat kepada-Nya?”

Untuk itu benteng bagi orang beriman adalah taubat kerana dengan istighfar sesukar apapun musibah yang ditelan ia tidak akan menjejaskan agamanya dan hatinya pun sentiasa diliputi kemanisan iman. Ia adalah janji dan pertolongan Allah kepada pencinta taubat.

Keutamaan taubat yang terakhir, ia menjadi penghapus dosa dan pembuka pintu syurga seperti firman Allah yang bermaksud:

“Dan orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah lalu memohon ampun atas dosa mereka dan siapakah lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu sedang mereka mengetahui. Balasan bagi mereka ialah ampunan Allah dan syurga yang mengalir di dalamnya sungai dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang yang beramal.” (Surah Ali Imran, ayat 135-136)

Sesungguhnya sesiapa yang mencari kasih sayang Allah, carilah ia dengan taubat, sesiapa yang menjual dunia untuk mendapatkan akhirat janganlah lupakan taubat, kerana walaupun amal soleh berjaya dikumpulkan tidak mustahil dicemari hasutan syaitan.

Tangisilah dirimu, biarkan syaitan berputus asa. Hakikatnya, tangisanmu itu membuat syaitan menangis juga. Seperti mana dia menangis melihat seorang hamba bersujud kepada Allah, sedangkan dia dulu tidak mahu bersujud.

Istighfar (Mohon Keampunan)

APABILA fikiran terganggu atau jiwa tidak tenteram, maka jangan lupa menyebut astaghfirullah'azim.

Begitu juga jika ditimpa penyakit, kehidupan berasa sempit, khuatir menjadi lemah dan inginkan kekuatan dan apabila melakukan kesalahan, maka segeralah beristighfar. Sesungguhnya beristighfar itu adalah kunci rahmat Allah. Tujuan dan fadilatnya amat besar. Hakikat dan ganjarannya tidak terkira.

Mengapa kita beristighfar?


Kita adalah hamba-Nya yang tidak sunyi daripada kesilapan. Kita berusaha sedaya upaya untuk mengerjakan kebaikan tetapi tersilap juga. Yang demikian, kita beristighfar sebagai cara mengiktiraf diri, sebagai makhluk yang dijadikan-Nya dan hidup semata-mata untuk menyembah-Nya. Kita beristighfar semoga sentiasa beroleh niat baik-Nya. Jika kita telah mengerjakan kebaikan, maka kita akan diberi pahala. Tetapi apabila kita melakukan kesalahan, kita hendaklah segera memohon keampunan-Nya.

Ini adalah satu pengiktirafan bahawa sesungguhnya sifat sempurna itu adalah milik Allah semata-mata. Kita beristighfar kepada Allah kerana Dialah Yang Maha Besar dan Berkuasa atas segala-galanya. Malah, kita sentiasa berhajat kepada-Nya.

Bilakah masanya kita beristighfar?
Kita harus beristighfar pada setiap hari, setiap langkah setelah kita melangkah, setiap pandangan setelah kita memandang, malah setiap saat. Kita diseru beristighfar kerana padanya terdapat penghuraian bagi semua masalah yang kita hadapi. Allah berfirman yang maksudnya: Maka Aku katakan kepada mereka: Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun; nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat dan membanyakkan harta dan anak-anakmu dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.-Surah Nuh: 10-12

Beristighfar juga memberikan kekuatan kepada sesuatu umat: Dan (Dia berkata): Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertaubatlah kepada-Nya, nescaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa.-Surah Hud: 52

Kesimpulannya ialah beristighfar merupakan huraian bagi pelbagai masalah manusia daripada ekonomi membawa kepada kesihatan. Rasulullah saw telah menggesa umatnya agar terus beristighfar. Baginda menegaskan bahawa beristighfar adalah satu cara untuk keluar daripada kesempitan, bebas dari segala keraguan dan pembuka jalan untuk mendapatkan rezeki.

Sabda baginda dalam sebuah hadis yang bermaksud: "Sesiapa yang membiasakan beristighfar, maka Allah akan tunjukkan baginya satu jalan keluar dan pada setiap keraguan itu pula satu jalan untuk menenteramkan jiwa dan Dia mencurahkan rezeki dengan tidak terkira." Rasulullah saw telah mengajar kita betapa perlunya seseorang itu beristighfar, merayu serta memohon taubat daripada Allah sebagaimana sabdanya yang bermaksud: "Sesungguhnya aku beristighfar kepada Allah 100 kali dalam sehari."

Ibnu Umar ra juga telah berkata bahawa "kami pernah mengira Rasulullah saw beristighfar sebanyak 100 kali dalam satu majlis yang maksudnya: "Ya Tuhanku, ampunilah daku. Sesungguhnya Engkaulah Penerima Taubat dan Amat Penyayang."

Sesungguhnya jika kita beristighfar 100 kali dalam sehari pun masih belum mencukupi. Kita harus memohon ampun daripada-Nya setakat yang terdaya dengan memuji dan bersyukur atas ni'mat yang tidak terputus kepada Hamba-Nya. Justeru itu, beristighfar adalah satu jaminan bagi seorang Muslim itu untuk masuk ke syurga kerana Allah akan mengampuni dosa hamba-Nya yang memohon taubat. Rasulullah saw telah memberitahu kita bahawa sesungguhnya seorang hamba itu apabila telah melakukan maksiat dan kemudian bertaubat kepada-Nya, nescaya Allah tidak akan menulis segala kesalahannya itu dalam sijil golongan orang-orang yang berdosa. Maka gugurlah segala hukumannya itu. Perlu diingatkan bahawa janganlah seseorang itu berputus asa daripada rahmatAllah, walau apa jua pun dosa dan kesalahan yang dilakukannya.

Sesungguhnya rahmat Allah itu luas. Allah berfirman dalam Quran yang bermaksud: Katakanlah: Hai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah Az-Zumar: 53)


Wallahua'lam ...

#Entrylamayangdiulang ...

#Maaftakjumpacarituanpunya ...

Sauna Di Rumah


Panas nyer cuaca sekarang nih ... Panas yang melampau ...
Kadang2 rase cam nak pening lak ...

Dalam cuaca panas terik nih kan best kalau dapat pekena ABC ker ... Cendol ker ... 



Tak yang kat atas tu, yang cam nie pun jadi lah ...

Hijau tetap menjadi pilihan ...

Yang nih pun best tau ... Sejuk jer mengalir kat tekak ...

Tapi ... Yang nie ler paling bagus kot ...

Emmm, tapi masalah nyer dalam cuaca panas cam nih ... nak kuar rumah pun malas ... So, duk diam2 dalam rumah ... Pasang kipas selaju mungkin (umah kita takde ekon) ... Minum air bebanyak ... Huhuhu ...