Putra ... Sel-sel Otak Semakin Berhubung ...

Hmmm ... Lama dah tak cite pasal perkembangan anak2 ... Kali nie nak cite pasal Putra ... Oh! Dia semakin bijak ... Semakin banyak cerita nyer ... Jangan dibiarkan berseorangan ada jer projek yang dibuat nyer ... Jom skodeng ...

Haaa tengok ... Dah jadi Hantu Bedak ... Sakit perut kami ketawa guling2 ... Memula tu dia cam pelik kakak nyer gelak kan dia ... Peh tu aku pun amek ler gambar selfie nie and tunjuk kat dia ... "Huisshhh" kate nyer ... Adoiiilaaa ... Satu rumah bau bedak malam tu ...

Haaa nie lagi satu ... Dah pandai mintak pen, pensel dan buku ... Aku plak tiba kena jadi pandai melukis ... Memula tu OK lah suh lukis mata, hidung, mulut ... Peh tu suh plak lukis pokok, buku, kapal terbang ... OK lagi tu ... Lepas tu ada ker suh lukis dinosaur, beruang dan monyet ... Tak tercapai dek akal aku ... Tu aku biar kejap jer tu, dah muka diconteng nyer ...

Nie kartun yang dia suke tengok Shaun The Sheep ... Jangan tukar channel lain mengamuklah dia ... Ajak mandi pun takmo dah ... Jangan nakal cam kambing tu dah ler ...

Robot merah ... Dah pandai mintak mainan ... Habis lah ... Terbang $$$ ...

Nie baru jer semalam dia pau aku ... Ayat mintak tu penuh lemah gemalai meruntun jiwa aku ... "Ibuuu, Putra nak kete nie boleh ? Boleh ibu ?" ... Sambil senyum sampai telinga ... Haisshhh ... 

Alhamdulillah ... Anak IBU semakin bijak ...

CPUV Nuffnang #64 | The Face Shop - Oil Control


Alhamdulillah ... Ada jugak dapat lagi di bulan September nie ... Kali nie kempen dijalankan oleh The Face Shop - Oil Control ...

Kengkawan kalau ada jumpa iklan cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... 
Sob ... Sob ... Sob ... 


Terima kasih #nuffnang ... 
Terima kasih kengkawan ... 
Alhamdulillah ... 

Salam Aidil Adha 2015

Masih belum terlambat rasa nyer nak mengucapkan Selamat Hari Raya Haji kepada semua ...

Walaupun tahun nie kita dikejutkan dengan macam-macam kejadian yang mengejutkan di Tanah Suci, namun itu semua tak melunturkan harapan aku untuk ke sana ... Aku amat berharap dapat menjadi tetamu Allah bersama-sama BigBoss ... Insyaallah ...


Saat berderai jatuh
Titisan air mata suci IBRAHIM
Melihatkan keteguhan iman
Anaknya ISMAIL
Dikala itulah bermula
Sejarah agung
ERTI SEBUAH PENGORBANAN ...




Alhamdulillah ...


Tragedi Rempuhan Di Mina


Berkumpul adik-beradik petang tadi aku dikejutkan dengan berita Tragedi di Mina ... Baru jer ari tu kita dikejutkan dengan Tragedi Kren Runtuh ...

Setakat berita 8 malam tadi dah lebih kurang 300 orang meninggal dunia dan lebih kurang 400 orang plak cedera ... Rase nyer akan meningkat lagi dan lagi ... So far tiada Jemaah Malaysia yang terlibat ...

Innalillahiwainnailaihirojiun ...
اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ رَجِعُوْنَ.
َ
Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

Ya Allah, Ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, ampunilah kesalahannya, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kpd ahli klganya.

آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَا رَ بَّ العَـــالَمِيْن






TAZKIRAH JUMAAT #38 | 7 SUNNAH HEBAT



Seperti biasa aku nak kongsi ilmu yang aku dapat ngan kengkawan ... Semoga menjadi peringatan untuk saya dan bermanfaat buat kengkawan ...

**********

Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu' terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwu dhu'. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu' senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

Sebarkanlah ilmu ini, dan anda tidak akan rugi sedikitpun, sebarkan, semoga ianya memberi manfaat pada semua

By Ustaz Don Daniyal

**********

Haaa ... Hebat kan kalau kita dapat buat ketujuh-tujuh sunnah Nabi nie ... Pssttt, ingat ... Bukan kawen 2, 3 dan 4 jer sunnah Nabi ... 

KENAPA ISTERI SUKA DIPELUK SUAMI

Tengah aku skrol kat FB tadi aku terjumpa sesuatu yang menarik untuk aku kongsi ngan korang ... Lawak pun ada ... Jom baca ...

**********

KENAPA ISTERI SUKA DIPELUK SUAMI

✔ Kebanyakan suami tidak memahami mengapa isteri sangat suka apabila dipeluk ...


✔ Bagi suami, pelukan hanyalah pertautan fizikal, dan ada kalanya merimaskan ...

✔ Sedangkan bagi isteri, pelukan menyimpan erti lebih mendalam dan memberi manfaat besar bagi kesihatan jiwa ...

✔ Pernah seorang kenalan wanita mengadu kepada saya, semangatnya lemah kerana suami tiada di rumah dan jarang memeluknya ... 

✔ Bila suami memeluknya, baru terasa semangat dan tubuh menjadi lebih bertenaga ...

✔ Walaupun ia mungkin benar dari sudut psychology, tetapi dari segi physiologinya juga mengatakan ‘pelukan mesra suami mampu mengeluarkan hormone oxytocin’ dalam tubuh isteri dan memberikan kesan tersebut ...

Oleh itu para suami.....


1. peluklah isteri

2. belai lembut rambutnya

3. sentuh wajahnya

4. gosok lembut lengannya

5. kaitkan jari-jemari tangan anda dengan jari-jemarinya

6. gosok lembut punggungnya

7. sentiasa menjaga pandangan mata anda dengan matanya.

Pelukan membuatkan pasangan merasa lebih dekat dan intim ...

Bagi isteri, pelukan merupakan bentuk komitmen cinta dan kesetiaan pasangannya ...

**********

He he he ... Gelak aku baca tadi ... Terutama yang no.6 tu ... Adoiii laaa ... Korang rase betul ker ? Tak semua betul kot ... Tapi ape salah nyer kan ... Halal ... Pandai2 lah cover, janganlah menunjuk-nunjuk depan orang plak ...

Wallahua'lam ...




Sumber :-  FB Rahsia Hawa

Sekolah di KL, Selangor, Putrajaya, N.Sembilan, Melaka Tutup


Akhir nyer ... Selasa, 15/9/2015 Semua sekolah di Kuala Lumpur, Selangor, Putrajaya, Negeri Sembilan, Melaka diarah tutup ...

Setelah seminggu lebih berhempas pulas dengan cuaca jerebu ... Akhir nyer pengumuman dibuat jugak ... Sebaik ... Dengan kesihatan yang semakin menurun, aku tak dapat bayangkan cam ner bebudak nie nak survive ... Aku yang tua bangka nie pun terasa perit nyer ...


Semalam aku ada up status kat FB pasal kerisauan aku tentang kesihatan bebudak nie ... Ramai jugak yang merungut termasuk cikgu2 ... Tapi terpaksa akur jugak ... "Saya Yang Menurut Perintah" ... Bagi aku IPU 200 yang dah ditetapkan oleh kementerian tu agak tinggi untuk bebudak nie ... Aku punya lah risau coz anak2 aku nie semua nyer jenis susah nak makan ubat ... Kan ker payah kalau dah kena ...

 

Nie IPU setakat pukul 10 malam semalam ... Meningkat dan terus meningkat ... Sebelum tido semalam aku tengok Banting dah 200 lebih ...

Alhamdulillah, pagi nie bertalu-talu masuk wasap kat aku mengatakan hari nie bebudak direhatkan ... Dapat lah rehat 2 hari ... Kena kuarantin dalam rumah jer lah ... Tapi Cikgu2 masih perlu hadir ke sekolah untuk menguruskan keselamatan murid yang masih datang kerana tidak mendapat makluman penutupan ... 

Klik SINI untuk mendapatkan maklumat terkini pasal API/IPU ...
#jerebu 

Jemput Makan ...

Al kisah kelmarin ... Aku keluar membeli-belah ... Bercadang nak masak fettuccine carbonara ... Ehh, betul ker ejaan nyer tuh ... Dalam keadaan yang tergesa-gesa sebab Putra tinggal dengan Mak, aku main capai jer mana yang sempat ... Penuh jugak lah trolley OTK tu ... Nak wat cam ner redha jer lah ...

Nak dijadikan cerita ... Pagi tadi bangun tido ... Selesai yang wajib dulu, peh tu masuk opis menjalankan tugas ... Rebus fettuccine ... Cincang ayam + cendawan ... Potong2 bawang ... Bukan tin sos sekali tengok warna merah ... Alamak, dah tersalah beli ... Rupe nyer aku amik yang with tomato ... Patut nyer yang tin biru ... Sos cendawan nyer jer ... Adoi laaa ... Dah salah beli ... Nak wat cam ner ... Masak jer lah ape yang ada ...

Nak tengok hasil nyer ? Huhuhu ... Malu lah ... Tengok jer lah ... Hmmm ...




Salah masak pun, habis jugak dibedal dek bebudak nie ... 

CPUV Nuffnang #63 | Welcome to Shell Campaign


Alhamdulillah ... Ada jugak dapat untuk bulan September nie ... Kali nie kempen dijalankan oleh Shell ...

Kengkawan kalau ada jumpa iklan cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... 
Sob ... Sob ... Sob ... 



Terima kasih #nuffnang ... 
Terima kasih kengkawan ... 
Alhamdulillah ... 

Semoga Semua Jemaah Selamat #haji1436H


Innalillahiwainnailaihirojiun ...
اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ رَجِعُوْنَ.

Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ

Ya Allah, Ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, ampunilah kesalahannya, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kpd ahli keluarga nya.

آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَا رَ بَّ العَـــالَمِيْن

#haji1436H
#jemaahmalaysia