TAZKIRAH JUMAAT #30 | Kisah Empat Lilin




Ada 4 lilin yang menyala.

Sedikit demi sedikit habis meleleh.

Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka.

Yang pertama berkata:
“Aku adalah Damai.”
“Namun manusia tak mampu menjagaku, maka lebih baik aku mematikan diriku saja!”

Demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.
Yang kedua berkata:
“Aku adalah Iman.”
“Sayang aku tak berguna lagi.”
“Manusia tak mau mengenaliku, untuk itulah tak ada gunanya aku tetap menyala.”Begitu selesai bicara, tiupan angin memadamkannya.

Dengan sedih giliran Lilin ketiga bicara:
“Aku adalah Cinta”
“Tak mampu lagi aku untuk tetap menyala.”
“Manusia tidak lagi memandang dan mengganggapku berguna.”
“Mereka saling membenci, malah membenci mereka yang mencintainya, membenci keluarganya.”

Tanpa menunggu waktu lama, maka matilah Lilin ketiga.

Tanpa terduga…

Seorang anak saat itu masuk ke dalam kamar, dan melihat ketiga Lilin telah padam.

Kerana takut akan kegelapan itu, si anak berkata:
“Eh apa yang terjadi?? Kalian harus tetap menyala, aku takut akan kegelapan!”

Lalu si anak menangis tersedu-sedu.

Lalu dengan terharu Lilin keempat berkata:

“Jangan takut,
Janganlah menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga Lilin lainnya:

” Akulah H A R A P A N “

Dengan mata bersinar, si anak mengambil Lilin Harapan, lalu menyalakan kembali ketiga Lilin lainnya.

Apa yang tidak pernah mati hanyalah H A R A P A N yang ada dalam hati kita. Semoga ia dapat menjadi alat, seperti si anak tersebut yang dalam situasi apapun mampu menghidupkan kembali Iman, Damai, Cinta dengan HARAPAN-nya!

CPUV Nuffnang #43 | Colgate Total Charcoal, CPUV Nuffnang #44 | Cicakman 3 Premier

Alhamdulillah ... Kali nie dapat plak dua ketul lagi daripada #nuffnang ...

CPUV Nuffnang #43 | Colgate Total Charcoal

Setahu aku dalam ubat gigi nie ada arang yang berfungsi untuk memutihkan gigi ... Warna hitam ubat gigi nyer ... He he he, cam ngeri plank nak pakai ...

CPUV Nuffnang #44 | Cicakman 3 Premier

Filem yang tengah meletop-letop sekarang ... Baru berapa hari tayangan untung dah banyak ...

SINOPSIS FILEM CICAKMAN 3

Cicakman telahpun meninggalkan Metrofulus. Peminatnya, Man (Zizan Razak) begitu taksub dengan Cicakman yang mengakibatkan isterinya Linda (Lisa Surihani) untuk memfailkan perceraian diatas tingkah lakunya yang tidak matang. Man tertekan dengan kehadiran Inspektor Adam (Fizz Fairuz) yang cuba untuk memenangi hati Linda. Kehidupannya berubah apabila dia terjumpa serum kepunyaan Cicakman, yang memberikan beliau kuasa yang luar biasa. Sementara Man belajar untuk mengawal kuasa dan menjadi adiwira Metrofulus untuk seterusnya, beliau menghadapi satu cabaran baru, dengan kemunculan seorang adiwira baru bergelar 'SuperBro' di bandar Metrofulus ...

Kengkawan kalau ada jumpa iklan cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... 
Sob ... Sob ... Sob ... 


Terima kasih #nuffnang ... 
Terima kasih kengkawan ... 
Alhamdulillah ... 



Harga Rokok Naik


Haaa ... Sempena menyambut GST pada 1 April 2015 nanti harga rokok akan naik ... Nie rokok original ... Rokok fake aku tak tau plak cam ner ... And aku pun sebenar nyer tak tau pun harga rokok sekarang ... Ada aku kisah ... Pada aku original ker fake ker, dua-dua tak elok, merbahayakan kesihatan dori sendiri dan juga orang lain ... Membazir pun yer jugak ...

Yang elok nyer, berhentilah merokok ...

Madah Berhelah - Ziana Zain



Di dalam sendu yang teramat
Ku lihat senja yang berlabuh
Dan malam yang melepas layar
Kaku aku di sini
Bersama harapan terbakar

Siapa di antara kita
Yang dulu memula sengketa
Pastinya diriku bagimu
Yang engkau anggap punca
Biarpun ketara engkau Yang mula...

Bukan sekali kau suarakan
Kebimbangan pada cintaku
Kau tak mampu
Bersendirian tanpaku
Itu semua lembut lidah
Manis madah penuh helah
Yang pastinya...
Aku adalah sandaran...
Bagai hilang semangat diri
Keyakinanku...terlebur kini

p/s :- Tiba-tiba terdengar lagu nih tadi ... Gigih ler cari gambar ZZ terkini dan lirik lagu ... Terima kasih En. Google ...

Wordless Wednesday - 62


LAUNGAN RINTIHAN SUARA RAKYAT !!!!

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri duduk rumah bil elektrik,
bil berjuta-juta dapat free,
biar kami merasa tarif elektrik yang semakin tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri pakai kereta perdana versi baru,
biar kami hutang kereta sampai mati..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri makan & minum mewah-mewah,
biar kami minum air tanpa gula..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri boleh pakai driver,
biar kami naik LRT harga tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
dato' seri naik kapal terbang free,
biar kami masuk highway harga tol yang tinggi..

Tak apa lah dato' seri,
kami semua berkorban untuk dato' seri
sebab kami yakin kalau tiada parti dato' seri
semua bangsa akan MATI!!!

Terima Kasih dato' seri..

Tak apa lah dato seri....
PRU Kang pakoh BN jugok.
Umpama timun hendaknya
Melanggar kami terluka, Dilanggar kami cedera..
Tapi itulah nasib kami yang hina.

Tanpa elaun seperti menteri..
Makan bayar sendiri, Kereta pandu sendiri, Minyak isi sendiri, Jalan sesak kami hadap setiap hari..

Mudah pula tuan berkata,
"Jangan makan bila ayam naik harga,
Jangan minum manis bila naik harga gula,
Jangan guna jalan jika tol naik berganda,
Pindah ke negara lain jika tak suka Malaysia."

Kami umpama kain basahan Tuan perah habis-habisan,
Akhirnya kami kekeringan, Merana kami tuan kesenangan,
Duit sejemput kami diperas hingga rabak,
Gaji tuan sedikit pun tak boleh ditolak,
Diusul kami tuan amuk sampai koyak,
Kami senyum lihat tuan makin menggalak..

Tak mengapalah tuan
Kami terima segala ketentuan
Cuma ingat pesan Tuhan, Setiap perkara ada balasan
Nasib tuan belum ketahuan..

Tuan jangan lupa, Kami manusia biasa,
Sabar kami ada tahapnya,
Luka kecil boleh menjadi nanah juga..
Jangan sampai menjadi barah pula

Cukuplah tuan menyeksa,
Cukuplah tuan buat kami merana,
Kuasa tuan dari kami,
Naiknya tuan dari kami,
Jatuhnya tuan juga dari kami..

**Tolong Sebarkan, tanda protes KAMI**satukanlah hati..

Check Your Eyes



Check your eyes. 
Press/touch the different color


31 pilot level 
21-30 normal 
15-20 weak eyes
11-15 may God help you 

Very interesting test

He he he ... Jom try test ... Kengkawan dapat berapa ? Tak tau lah betul ker tak tu ... Saje seronok-seronok jer ...

CPUV Nuffnang #41 | Umobile Banner Ads, CPUV Nuffnang #42 | IKEA Bed & Bath (March)

Alhamdulillah ...
Dapat hadiah dua ketul dari #nuffnang ...

CPUV Nuffnang #41 | Umobile Banner Ads

Sila lawati website Umobile untuk promosi-promosi yang macam-macam ... Boleh dapatkan iPhone 6 dengan harga RM 98 ... Boleh jugak bertukar ke Umobile tetapi masih mengekalkan nombor yang sedia ada ... Dengan pertukaran tersebut boleh dapat 1 tahun internet percuma ... Menarik kan ...


CPUV Nuffnang #42 | IKEA Bed & Bath (March)

Sape yang tak tau IKEA kan ... Budak-budak muda suke ler shopping sini ... Banyak design-design baru dan moden ...

Mungkin ada promosi untuk bahagian "Bed & Bath" ... Yang berminat sila lah terjah website IKEA ...

Kengkawan kalau ada jumpa iklan cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... 
Sob ... Sob ... Sob ... 



Terima kasih #nuffnang ... 
Terima kasih kengkawan ... 
Alhamdulillah ... 


Riadah Di Petang Hari

Cuti sekolah dah bermula ... Walaupun cuma seminggu, excited nyer bukan main bebudak nih ... Angkara kesibukan BigBoss ngan kerja nyer dan aktiviti paranormal nyer, maka harus lah mencari ikhtiar lain mengisi kebosanan bebudak nie ... 

Antara aktiviti outdoor yang akan menjadi pilihan adalah berbasikal ... Bergumbira lah 3 hero bermain ke sana, ke sini ... Si anak dara agak berkecik hati kerana basikal rosak belum ada pengganti ... Pergi lah Sang Puteri membawa diri ...

3hero beraksi menunjuk berani ...

First time main basikal nie kat luar ... 
Biasa main kat dalam umah jer ...

Anak dara merajuk membawa diri ...
Tolong uwan sapu sampah ...

Hati ibu gundah gulana melihat Sang Puteri membawa diri ... Gagah ler ibu memujuk BigBoss ... Akhir nyer hasil pujukan ibu dan kerajinan Sang Puteri berbaloi ...

Dapat ler Sang Puteri basikal pink penawar hati lara ...

Alhamdulillah, akhir nyer dapat jugak habuan di malam hari ... Bawak masuk main dalam rumah dulu ... Biasa lah kannn ... Siap parking dalam bilik lagi ...

Keesokan hari nyer keje mengejut dan mandi pagi menjadi mudah ... Tak perlu ibu menggunakan khidmat Sang Rotan ... Tak perlu juga ibu menjadi Raja Rimba ... He he he ... 


Alhamdulillah ...






Tips GST - Elakkan Tertipu


Dapat maklumat daripada seorang member yang merupakan Pegawai Kastam ... Boleh dijadikan panduan agar tidak tertipu ...

Tips GST

1. Sebelum membeli barang, tanya dahulu harga yang dikenakan termasuk GST atau tidak. 

2. Jika ada GST, tanya adakah resit rasmi akan diberikan untuk pembelian tersebut? Resit rasmi haruslah memaparkan nama dan nombor pendaftaran syarikat (akta ssm) dan juga no pendaftaran GST 12 digit. Jika gst dikenakan, dan tiada resit dikeluarkan, JANGAN BERURUSNIAGA. 

3. Setelah berurusniaga, semak nama dan no pendaftaran syarikat tadi di website kastam untuk memastikan syarikat tersebut betul berdaftar GST dan kenakan GST pada pelanggan. 

4. Jika syarikat tersebut tidak berdaftar GST dan kenakan GST pada pelanggan, buat aduan ke kastam dan bawa resit tadi. 



Peniaga boleh dikenakan denda RM200k jika tidak berdaftar GST tetapi kenakan GST pada pelanggan. Elakkan dari tertipu. Tiada resit, Jangan beli.

Sebarkan ✌👌

CPUV Nuffnang #39 | Physiogel - Ready for Anything & CPUV Nuffnang #40 | DiGi Live

Alhamdulillah, nampak nyer pada 13 Mac 2015 dapat lagi dua hadiah daripada #nuffnang ... Jom tengok ape mende nyer ... Harap2 dapat ler banyak earning nyer ...

CPUV Nuffnang #39 | Physiogel - Ready for Anything

CPUV Nuffnang #40 | DiGi Live

Kengkawan kalau ada jumpa iklan cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ... 


Terima kasih #nuffnang ... 
Terima kasih kengkawan ... 
Alhamdulillah ... 

Sakitnya Tuh Disini



Hi kengkawan ... Dua tiga hari nie rasa tak sedap hati ... Seperti ada sesuatu yang tak kena ... Serba salah dibuat nyer ... Buat ini tak kena ... Buat tu tak kena ... Gundah gulana ... 

 Saya percaya dengan gerak hati ... Seolah-olah hati itu ada deria yang tiada pada anggota lainnya ... Kalau rase tak sedap hati tu, nanti-nanti mesti ada something yang berlaku ... Cuma kadang kala susah untuk teka apa sebenarnya yang hati tahu dan rasa ... Mainan perasaan ker eak ??? Syaitan mula lah tu nak masuk jarum ... Huisshhh ... Haru betul ... 


Sebab itu bila hati terdetik sesuatu, jangan terus tidak dihiraukan ... Mungkin padanya ada sesuatu petanda yang hendak disampaikan ... Mungkin sebab kunci hati hanya ada pada Allah yang Esa, jauh dari jangkauan kita ... Hati-hati eak kengkawan ... 

 Yang paling penting, teruskan bertawakkal pada Tuhan ... Mohon lah diberikan petunjuk ... Dijauhkan musibah ... Dilapangkan dada ... 

 “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau, karena sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi (kurnia)"Ali Imran (3: 8)  

 Mungkin jugak boleh amalkan Surah  Al Insyiraah ... Letak tangan kanan di atas dada kiri dan baca surah ini 3 kali bersertakan doa kepada Allah memohon melapangkan dada yang menimbulkan perasaan tidak sedap hati kita tu ... Insyaallah ...

Wallahua'lam ...

Boleh Jawab Tak ?

COMPOM RAMAI YANG X BLEH JAWAB ...

sharing is loving..terasa malu dan bertapa kurangnya pengetahuan saya.

Soalan-soalan yg confirm boleh dijawab....

Soalan 1 :Siapakah Juara Akademi Fantasia musim pertama?


Soalan 2 : Siapakah artis perempuan Hollywood yang menyanyikan lagu
"Beautiful Liar"?


Soalan 3 : Siapakah RJ SMS MALAYSIA ?


Soalan 4 : Berikan satu judul lagu terbaru Anuar Zain?


Soalan 5 : Siapakah hos untuk rancangan Melodi terbitan TV3?


Soalan 6 : Apakah nama kumpulan RAP yang terdiri dari 3 orang adik
beradik yang terkenal di Malaysia ?


Soalan 7: Siapakah yang menyanyikan lagu "Gemilang"?


Soalan 8 : Siapakah nama isteri Beckham?


Soalan 9 : Siapakah nama laki Siti Nurhaliza?


Soalan 10 : Siapakah penyanyi lagu "Aduh Saleha"?


Cam ner plak dengan soalan di bawah ini ... Berapa banyak plak yang boleh jawab?

Semakin jauh kita dari landasan yang sepatutnya ... Ya Allah bantulah hambaMu yang lemah ini.

Soal 1: Surah manakah yang jumlah kalimatnya sama dengan seluruh jumlah
surah Al-Qur'an?
Jawab: Surah at-Takwir.

Soal 2: Surah manakah yang dikenal dengan sebutan "jantung" Al-Qur'an?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 3: Surah manakah yang dikenal dengan silsilah nasab Allah SWT?
Jawab: Surah al-Ikhlas.

Soal 4: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki ayat sajdah wajib?

Jawab: Empat surah (as-Sajdah, Fushshilat, an-Najm dan al-'Alaq)

Soal 5: Surah manakah yang dikenal sebagai surah Imam Husain as?
Jawab: Surah al-Fajr.

Soal 6: Surah manakah yang memiliki nama yang sama dengan salah satu nama
sungai di Iran ?
Jawab: Surah an-Nur.

Soal 7: Berapa surah yang dimulai dengan ungkapan alhamdulillâh?
Jawab: Lima surah (al-Fatihah, al-An'am, al-Kahfi, Saba ' dan Fathir).

Soal 8: Surah Al-Qur'an manakah yang memiliki sepuluh nama?
Jawab: Surah al-Fatihah.

Soal 9: Siapakah orang pertama yang menulis ilmu Tajwid?
Jawab: Abu 'Ubaid Qasim bin Salam.

Soal 10: Siapakah orang pertama yang telah menerjemahkan Al-Qur'an ke
dalam bahasa Persia pada masa Rasulullah saw?
Jawab: Salman al-Farisi.

Soal 11: Siapakah orang pertama yang meletakkan titik di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Abul Aswad ad-Du`ali.

Soal 12: Dalam ayat manakah kalimat Allah diulangi sebanyak enam kali?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 283.

Soal 13: Di dalam ayat manakah tata cara berwudhu dijelaskan?
Jawab: Surah al-Maidah ayat 6.

Soal 14: Di dalam surah manakah shalat lima waktu disebutkan?
Jawab: Surah al-Isra' ayat 78.

Soal 15: Di dalam surah manakah masalah wilayah disebutkan?
Jawab: Surah an-Nisa'.

Soal 16: Surah manakah berakhiran dengan huruf ra'?
Jawab: Surah al-Kautsar.

Soal 17: Surah manakah yang berhubungan dengan Imam Ali as?
Jawab: Surah al-'Adiyat.

Soal 18: Dalam kurun waktu berapa tahunkah surah-surah Madaniah
diturunkan?
Jawab: Sepuluh tahun.

Soal 19: Siapakah dua figur wanita di dalam Al-Qur'an yang telah banyak
mendapatkan sanjungan Ilahi?
Jawab: Siti Maryam dan Siti Asiyah, istri Fir'aun.

Soal 20: Surah Al-Qur'an manakah yang memiliki arti "wanita yang teruji"?
Jawab: Surah al-Mumtahanah.

Soal 22: Siapakah dua orang wanita yang telah dicela oleh Al-Qur'an?
Jawab: Istri Nabi Luth as dan istri Nabi Nuh as.

Soal 23: Siapakah wanita yang telah mendapatkan julukan "ath-Thayibah"
(wanita yang berbudi baik) di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Siti Maryam.

Soal 24: Surah apakah yang terakhir diturunkan kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Maidah ayat 3.

Soal 25: Berapa huruf, kalimat dan ayat yang dimiliki oleh ayat terakhir
Al-Qur'an?
Jawab: 79 huruf, 20 kalimat dan 6 ayat.

Soal 26: Surah manakah yang terakhir diturunkan di Madinah?
Jawab: Surah al-Maidah.

Soal 27: Surah manakah yang diturunkan terakhir secara keseluruhan?
Jawab: Surah al-Ikhlas

Soal 28: Surah manakah yang terakhir diturunkan di Makkah?
Jawab: Surah ar-Rum.

Soal 29: Di surah manakah terdapat ayat hijab?
Jawab: Surah an-Nur ayat 31.

Soal 30: Ayat alhamdulillâh Robbil-'âlamîn disebutkan dalam berapa surah?
Jawab: Enam Surah (al-Fatihah, ash-Shafaat, al-Mukmin, az-Zumar, Yunus
dan al-An'am)

Soal 31: Di dalam surah manakah disebutkan lima macam makanan?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 61.

Soal 32: Di dalam surah apakah Allah membicarakan mengenai diri-Nya?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 186.

Soal 33: Dalam berapa ayat Al-Qur'an Rasulullah saw disebutkan?
Jawab: Dalam 305 ayat.

Soal 34: Di dalam ayat manakah nama kelima nabi 'Ulul Azmi disebutkan?
Jawab: Surah al-Ahzab ayat 7.

Soal 35: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki nama para nabi
as?
Jawab: 6 surah (Muhammas, Ibrahim, Nuh, Hud, Yunus dan Yusuf).

Soal 36: Di dalam Al-Qur'an berapakah nabi yang disebut sebagai suri
teladan yang baik?
Jawab: Dua nabi, yaitu Nabi Ibrahim as dan Nabi Muhammad saw.

Soal 37: Surah-surah apakah yang dinisbatkan kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah Thaha, Yasin, al-Muzzammil dan al-Muddatstsir.

Soal 38: Terdapat di dalam surah manakah Kisah Nabi Sulaiman dan Ratu
Belqis?
Jawab: Surah Saba '.

Soal 39: Surah apakah yang pertama kali diturunkan?
Jawab: Surah al-'Alaq.

Soal 40: Berapakah ayat dan kalimat yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an
yang pertama kali diturunkan?
Jawab: 7 ayat dan 29 kalimat.

Soal 41: Surah manakah yang pertama kali diterjemahkan ke dalam bahasa
Persia ?
Jawab: Surah al-Fatihah.

Soal 42: Surah apakah yang pertama kali turun di Madinah?
Jawab: Surah al-Muthaffifin.

Soal 43: Terdapat di dalam manakah doa pertama Al-Qur'an?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 126.

Soal 44: Ayat apakah yang dibaca oleh kepala terpenggal Imam Husain as di
kota Syam?
Jawab: Surah al-Kahfi ayat 9.

Soal 45: Berapa surahkah di dalam Al-Qur'an yang memiliki ayat sajdah?
Jawab: 4 surah..

Soal 46: Berapakah kalikah nama Rasulullah saw disebutkan di dalam
Al-Qur'an?
Jawab: 5 kali; 1 kali Ahmad dan 4 kali Muhammad.

Soal 47: Nama nabi manakah yang lebih sering disebutkan di dalam
Al-Qur'an?
Jawab: Nabi Musa as.

Soal 48: Kisah Al-Qur'an manakah yang mendapatkan julukan Ahsan
al-Qashsash (Kisah Terbaik)?
Jawab: Kisah Nabi Yusuf as.

Soal 49: Terdapat di dalam surah manakah kisah Isra' dan Mi'raj
Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Isra'

Soal 50: Siapakah satu-satunya wanita yang disebutkan namanya di dalam
Al-Qur'an?
Jawab: Siti Maryam.

Soal 51: Surah manakah yang kaum wanita disarankan untuk banyak
membacanya?
Jawab: Surah an-Nur.

Soal 53: Surah manakah yang turun berkenaan dengan Sayidah Fatimah
az-Zahra as?
Jawab: Surah al-Kautsar.

Soal 54: Nama surah manakah yang berarti "kaum wanita"?
Jawab: Surah an-Nisa'.

Soal 55: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki nama binatang?
Jawab: 5 surah, yaitu an-Nahl, al-'Ankabut, an-Naml, al-Baqarah dan
al-Fil.

Soal 56: Burung apakah yang telah memusnahkan pasukan Abrahah?
Jawab: Burung Ababil.

Soal 57: Binatang apakah yang telah membinasakan Raja Namrud?
Jawab: Nyamuk.

Soal 58: Binatang apakah yang pernah mendapatkan wahyu?
Jawab: Lebah (an-Nahl ayat 68).

Soal 59: Siapakah orang-orang yang telah mengumpulkan Al-Qur'an pada
zaman Rasulullah saw?
Jawab: Imam Ali as, Mu'adz bin Jabal, Zaid bin Tsabit, Ubai bin Ka'b dan
Abu Zaid Zaid bin Nu'man.

Soal 60: Siapakah orang pertama yang mengarang tafsir Al-Qur'an?
Jawab: Sa'id bin Jubair.

Soal 61: Siapakah orang pertama yang mengumpulkan Al-Qur'an?
Jawab: Imam Ali as.

Soal 62: Apakah minuman terbaik yang disebutkan oleh Al-Qur'an?
Jawab: Air susu.

Soal 63: Apakah binatang terkecil yang disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Nyamuk.

Soal 64: Apakah malam terbaik menurut pandangan Al-Qur'an?
Jawab: Malam Lailatul Qadr.

Soal 65: Apakah cara terbaik untuk membaca Al-Qur'an?
Jawab: Tartil.

Soal 66: Apakah kitab-kitab samawi yang diturunkan pada bulan Ramadhan?
Jawab: Al-Qur'an, Injil, Taurat, Zabur dan Shuhuf.

Soal 67: Buku apakah yang dikenal dengan sebutan Ukhtul Qur'an (Saudari
Al-Qur'an)?
Jawab: Ash-Shahîfah as-Sajjâdiyah.

Soal 68: Siapakah di antara imam ma'shum as yang memiliki suara yang
indah ketika membaca Al-Qur'an?
Jawab: Imam as-Sajjad as.

Soal 69: Surah apakah yang dikenal dengan sebutan "Jantung Al-Qur'an"?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 70: Terletak di dalam surah apakah ayat Al-Qur'an yang paling
pendek?
Jawab: Surah ar-Rahman, yaitu ayat yang berbunyi mudhâmmatân.

Soal 71: Apakah bulan yang terbaik menurut Al-Qur'an?
Jawab: Bulan Ramadhan.

Soal 72: Apakah ayat yang terpanjang di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 282.

Soal 73: Terdapat di dalam surah manakan angka terbesar yang disebutkan
di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Angka 1000 di dalam surah ash-Shaffat ayat 137.

Soal 74: Kitab apakah yang dikenal dengan sebutan Akhul Qur'an (Saudara
Al-Qur'an)?
Jawab: Nahjul Balaghah

Soal 75: Berapakah kitab samawi yang disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: 6 kitab samawi, yaitu Injil, Taurat, Zabur, Shuhuf Ibrahim, Shuhuf
Musa dan Al-Qur'an.

Soal 76: Apakah huruf yang lebih sering digunakan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Huruf alif.

Soal 77: Apakah huruf yang lebih jarang digunakan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Huruf zha'.

Soal 78: Apakah kalimat Al-Qur'an yang terpanjang dan terdapat dalam surah
apa?
Jawab: Fa`asqoinâkumû h yang terdapat di dalam surah al-Hijr.

Soal 79: Berapakah jumlah huruf yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang
terpanjang?
Jawab: 25.500 huruf.

Soal 80: Berapakah jumlah huruf yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang
terpendek?
Jawab: 42 huruf.

Soal 81: Di manakah surah pertama Al-Qur'an diturunkan?
Jawab: Di Makkah.

Soal 82: Terletak di manakah ayat pertama yang memiliki sujud wajib?
Jawab: Surah as-Sajdah.

Soal 83: Apakah surah pertama yang dimulai dengan kata "qul"?
Jawab: Surah al-Ikhlas..

Soal 84: Apakah ayat pertama yang akan dibaca oleh Imam Mahdi as ketika
beliau muncul kembali?
Jawab: Surah Hud ayat 86.

Soal 85: Surah apakah yang dkenal dengan sebutan Raihânatul Qur'an?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 86: Surah manakah yang dinisbatkan kepada para malaikat?
Jawab: Surah Fathir.

Soal 87: Dalam kurun waktu berapa tahunkah surah-surah Makiyah
diturunkan?
Jawab: 13 tahun.

Soal 88: Apakah hiasan Al-Qur'an?
Jawab: Suara yang indah.

Soal 89: Apakah musim semi Al-Qur'an?
Jawab: Bulan Ramadhan.

Soal 90: Apakah zikir terbaik?
Jawab: Membaca Al-Qur'an.

Soal 91: Ayat apakah yang diulangi sebanyak sepuluh kali di dalam surah
al-Mursalat?
Jawab: Ayat wailun(y) yaumaidzin lil mukadzdzibîn.

Soal 92: Terletak di dalam surah manakah perintah untuk bershalawat
kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Ahzab ayat 56

"Wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ... namun tak pula aku sanggup kenerakamu ... kami lah hamba yang mengharap belas darimu ... Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa ... Ampunkan dosa2 kami, dosa kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia ... A
min ..."

CPUV Nuffnang #38 | Sensodyne Campaign


Alhamdulillah ... Nampak nyer dapat lagi hari ini ... Baik nyer lah #nuffnang bagi kat dua-dua blog plak tu ... Kali nie dapat kempen daripada Sensodyne ...


Seperti yang korang ketahui, #sensodyne nie adalah produk terunggul untuk gigi sensitif ...



Aku tak pernah guna lagi ubat gigi sendsodyne nie ... Aku rasa kempen kali nie  nak promote produk terbaru mereka Sensodyne Complete Protection ...

Jom tengok ape kelebihan ubat gigi nih ...


Kengkawan kalau ada jumpa iklan cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ... 

Terima kasih #nuffnang ... 
Terima kasih kengkawan ... 
Alhamdulillah ... 


CPUV Nuffnang #35 | MCMC - Klik Dengan Bijak CPUV Nuffnang #36 | DiGi Project Byte CPUV Nuffnang #37 | Brighter Smile, Better Co

CPUV Nuffnang #35 | MCMC - Klik Dengan Bijak

CPUV Nuffnang #36 | DiGi Project Byte

CPUV Nuffnang #37 | Brighter Smile, Better Co


Alhamdulillah ... Kelihatan seperti #nuffnang amat baik hati dalam bulan Mac nie ... Macam-macam dah dapat tu ... Sampai tak sempat nak cari apekah pengisian setiap kempen tersebut ... 

Kengkawan kalau ada jumpa iklan cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ... 


Terima kasih #nuffnang ... 
Terima kasih kengkawan ... 
Alhamdulillah ... 

Datuk Dr Haron Din Mursyidul Am PAS Yang Baru


Datuk Dr Haron Din sebulat suara telah dipilih oleh Majlis Syura Ulama PAS sebagai Mursyidul Am parti itu yang baru. 

 Dr Haron dipilih untuk mengisi kekosongan jawatan tersebut selepas penyandangnya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat meninggal dunia 13 Februari 2015 yang lalu. Manakala Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yacob pula dipilih memegang jawatan Timbalan Mursyidul Am PAS yang baru.

BIODATA TG DATO' DR. HARON DIN

Tuan Guru Dato' Dr. Haron bin Din dilahirkan pada hari Ahad, 18 Ogos 1940 bersamaan 14 Rajab 1359 (Tarikh Hijrah ini mengikut kiraan Komputer) di Bohor Mali, Kangar, Perlis. Berkahwin dengan seorang Isteri dan dianugerahkan Allah dua orang anak lelaki dan tiga perempuan. Beliau dibesarkan dikalangan keluarga yang kuat mengamalkan ajaran agama Islam. Ibu bapa beliau adalah guru al-Quran yang mengajar bacaan al-Quran kepada masyarakat setempat. Beliau adalah anak yang ketiga daripada 10 orang adik beradik.Mempunyai seorang abang dan kakak dan seorang adik lelaki menakala enam adik perempuan.Dua orang saudara lelaki beliau juga tokoh agama terkenal iaitu abang beliau Ustaz Ishak bin Din dan adik beliau Ustaz Abu Hassan bin Din. Ayahanda beliau dikenali sebagai sebagai Lebai Din, yang juga seorang perawat yang mengamalkan rawatan pengubatan Islam.

Lebai Din juga seorang guru silat yang mengamalkan Silat Gayung Petani, bagaimanapun ilmu silat ini tidak langsung diturunkan kepada anak-anaknya. Berkenaan ilmu pengubatan Islam, Lebai Din hanya menurunkan ilmunya kepada seorang anaknya sahaja iaitu kepada Ustaz Haron Din. Lebai Din hanya mengijazahkan ilmunya dan memberi buku catatan pengubatan kepada Ustaz Haron Din sahaja.

Ustaz Haron Din menerima pendidikan awal di tangan ayah dan ibunya sendiri. Kemudian dimasukkan ke Madrasah al-Islahiah al-Wataniah Bohor Mali. Seterusnya ke Madrasah al-‘Alawiyah al-Diniah dan al-Kuliah al-Islamiah, Kelang Selangor. Kemudian melanjutkan pelajaran di Kolej Islam Malaya (1962-1965). Di kolej ini beliau memperolehi Sijil Tertinggi Kolej dengan cermerlang kemudian telah memenangi hadiah Biasiswa Persekutuan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat “Master Degree” di Universiti Al-Azhar, Cairo (1966-1968). Dalam masa tidak sampai dua tahun beliau telah berjaya memperolehi dua degree serentak iaitu M.A (Ijazah Sarjana) Syariah daripada Universiti Al-Azhar dan Diploma Pendidikan dari ‘Ain Shams, Universiti Cairo.

Setelah memperolehi Ijazah Sarjana Syariah, beliau kembali ke tanah air dan berkhidmat sebagai guru agama di Kementerian Pelajaran. Beberapa tahun kemudian beliau kembali semula ke Mesir untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Doktor Falsafah. Beliau memperolehi Ph.D Syariah dengan cermerlang daripada Universiti Darul-Ulum Qahirah (1972-1974).
Pulang ke tanah air dan berkhidmat sebagai pensyarah di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Akademik adalah bidang kerjayanya. Kekeluargaan Islam adalah jurusannya. Sebagai satu pengiktirafan terhadap kecemerlangan akademiknya, UKM menganugerahkan pangkat “Profesor” kepadanya sejak tahun 1986.

Pendidikan
• Madrasah al-Islahiah al-Wataniah, Bohor Mali
• Madrasah al-‘Alawiyah al-Diniah dan al-Kuliah al-Islamiah, Kelang Selangor
• Sijil Tertinggi Kolej - Kolej Islam Malaya (1962-1965)
• Ijazah Sarjana (M.A.) Syariah - University Al-Azhar (1966-1968)
• Diploma Pendidikan - ‘Ain Shams, Universiti Cairo (1966-1968)
• Ph.D Syariah - Universiti Darul - Ulum Qahirah (1972-1974)


Kerjaya
• Pensyarah di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (1975 – 1976)
• Timbalan Dekan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (1977-1985)
• Profesor di UKM sejak tahun 1986 hingga bersara
• Ahli Majlis Penasihat Syariah, CIMB
• Ahli Majlis Penasihat, Bank Negara Malaysia
• Majlis Penasihat Syariah, Suruhanjaya Sekuriti
• Ahli Majlis Fatwa Negeri Selangor
• Timbalan Pengerusi Majlis Penasihat Syariah, Bank Pembangunan
• Pengerusi Majlis Penasihat Syariah, RHB Bank
• Timbalan Pengerusi Majlis Penasihat Syariah, Public Bank Bhd
• Ahli Majlis Fatwa Negeri Perlis
• Ahli Majlis Penasihat Syariah, Muamalah Financial Consulting

Sumber :-
Astro Awani
Darussyifa'

Tempat-tempat Menarik Yang Korang Mesti Pergi



CPUV Nuffnang #33 | 9 Seputeh CNY Video Media & CPUV Nuffnang #34 | British Council

CPUV Nuffnang #33 &#34

9 Seputeh CNY Video Media & British Council Education 


Alhamdulillah ... Dapat hadiah hari lahir dari #nuffnang tiga hari lepas ... 3 sekaligus ... Esok nyer dapat satu lagi ... Yabedabedooo ... 

Kengkawan kalau ada jumpa iklan cam nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest boleh ler klik untuk yang berminat jer tau ... Tiada paksaan, tak mo pun tak pe lah ... Sob ... Sob ... Sob ... 

Terima kasih #nuffnang ... 
Terima kasih kengkawan ... 
Alhamdulillah ... 

Setahun Kehilangan MH370

#PrayForMH370
Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ...
Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yang terbaik ...




Jangan Gaduh Gaduh

Petang semalam aku dapat lagi whatsapp dari kakak aku ... Macam-macam pesan dia ... Jom baca ...


"MENANG TAPI KALAH" .

Kalau gaduh dengan pelanggan,
Walaupun kita menang,
Pelanggan tetap akan lari.

Kalau gaduh dengan rakan sekerja,
Walaupun kita menang,
Tiada lagi semangat bekerja satu kumpulan.

Kalau kita gaduh dengan boss,
Walaupun kita menang,
Tiada lagi masa hadapan di tempat itu.

Kalau kita gaduh dengan keluarga,
Walaupun kita menang,
Hubungan kekeluargaan akan renggang.

Kalau kita gaduh dengan guru,
Walaupun kita menang,
Keberkatan menuntut ilmu dan kemesraan itu akan hilang

Kalau gaduh dengan kawan,
Walaupun kita menang,
Yang pasti kita akan kekurangan kawan.


Kalau gaduh dengan pasangan,
Walaupun kita menang,
Perasaan sayang pasti akan berkurangan.

Kalau kita gaduh dengan sesiapapun,
Walaupun kita menang,
Kita tetap kalah...
Yang menang cuma ego diri  sendiri
yang susah mengalahkan ego diri sendiri..

Wallahua'lam ...