Makhluk Apekah INI ???


Assalamualaikum & Selamat Pagi kengkawan ...
Tengah buat ape tu ?
Korang meh jap, tengok gambar nie ...


Haaaa, makhluk ape kah itu ???
Ade yang tau tak ???
Mohon pencerahan ...

Makhluk nie datang melawat pagi tadi ...
Masa tu aku nak teman Fatiha gie tadika ...
Ada plak makhluk tu tercotet kat tangga rumah aku nie ... Eeee, geli lah plak ... Nak snap gambar pun seram sejuk jer tadi ... Ular kah ??? Cacing kah ??? Pacat kah ??? Lintah kah ??? Yang penting nyer aku tak pernah tengok menatang nie ...

Makhluk Apekah INI ???

Saya Bukan Robot


Entry sentap lewat petang nie ... Untuk pengetahuan korang aku ada satu lagi blog ... Jom Bercontest ... Kat situ lah aku buh segala entry untuk aku join contest, giveaway & segmen yang dianjurkan oleh blogger-blogger yang bermurah hati nie ... He he he ...

Biasa nyer aku akan berjalan-jalan kat blog peserta, saje-saje jer ... Sambil menambah pengetahuan dan kenalan ... Yang jadi sentap nyer kan ... Korang tengok ler kat bawah tu ... Haru-haru, dah ler aku nie blogwalking guna phone jer ... Tak ker susah tu ...


Kalau kena yang nombor nie ok lagi ...


Kalau kena yang nie ... Hmmm ...

He he he ... Mengada-ngada kan ... Yang aku geram nyer ada tu masuk segmen blogwalking lah, segmen tambah follower lah ... Ape ker mende nyer mintak word verification plak ...

Sekian, wassalam ...

CPUV Nuffnang #4 | Transitions Optical



Alhamdulillah ada masuk lagi hari nie ... Harap2 tak ler mandul ... Huhuhu ...

Kengkawan kalau terjumpa iklan nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest jangan lupa klik-klik tau ...

Terima kasih #nuffnang ... Alhamdulillah ...

Salam Maal Hijrah 1436 H



Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan Salam Maal Hijrah 1436 H kepada seluruh umat Islam.

Semoga dengan kedatangan tahun baru ini kita dapat memperbaiki amalan kita supaya menjadi yang terbaik daripada sebelumnya. Semoga tahun baru ini lebih baik daripada tahun-tahun yang sebelumnya. Sesungguhnya ketika tibanya tahun baru hijrah mengingatkan kita kepada sejarah penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W dari Makkah ke Kota Madinah. Sejarah Hijrah Rasullullah yang menyatukan Muhajirin dan Ansar, yang sememangnya berlainan latar belakang malah agama. Tetapi dengan semangat memperjuangkan kebenaran maka dua kaum ini bersatu.

Di kesempatan ini juga, saya menyusun jari sepuluh andaikata saya ada terkata secara sengaja ataupun tidak. Malahan saya ingin memohon maaf andaikata gurau senda & kata2 saya selama ini mengguris hati & perasaan anda semua. saya berharap anda semua dapat memaafkan saya dengan setulus hati dgn penuh ikhlas.

Terima kasih juga kerana sentiasa hidup saling bermaafan, saling tegur menegur, saling berkongsi ilmu yang bermanfaat, agar tiada hasad dengki khianat, serta tidak sombong diri. Dan halalkan makan minum saya.

Selamat menyambut tahun baru maal hijrah.

Semoga kita semua sentiasa dirahmati, diberkati & diredhai Allah SWT.





CPUV Nuffnang #3 | Win A 3 Day 2 Night Trip



Kengkawan kalau terjumpa iklan nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku &Jom Bercontest jangan lupa klik-klik tau ...
Terima kasih #nuffnang ...Alhamdulillah ...

Selamat Hari Lahir Abang Ngah ...

SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-8 DIUCAPKAN KEPADA PUTERA KE-2 KAMI MUHAMMAD DANIAL FATHULLAH B. SHAHDAN



Selamat Hari Lahir Abang Ngah ... Semoga sentiasa sihat n ceria selalu. Abang Ngah dah besar, kena jadi budak baik, dengar cakap ibubapa, jangan cepat marah, hormat orang tua, jangan degil .... Belajar rajin-rajin biar jadi orang pandai. Yang paling penting Jangan Lupa Solat ...





Semoga membesar dengan sihat walafiat ... Tak mo sakit kepala dah ... Semua orang risau ... Semua orang susah hati ... Ikuti kisah nyer kat Danial Sakit Kepala ...



Dah darjah 2 pun manja lagi nih ...



Makan banyak skit baru lah cepat besar ...


Ya Allah, Kau terangilah hati anak-anakku dalam mendalami ilmu dunia & akhirat.. Kau jadikanlah mereka anak-anak yang soleh & solehah, yang menjaga solat dan agamanya.. menjaga kebajikan kedua ibu bapanya.. menjaga kebajikan mereka yang memerlukan.. tidak sombong dan pandai menjaga diri.. Amin

CPUV Nuffnang #3 | MGIA Parent Campaign


Alhamdulillah ade rezeki masuk lagi ...




Kengkawan kalau terjumpa iklan nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku ngan Jom Bercontest jangan lupa klik-klik tau ...
Terima kasih #nuffnang ...
Alhamdulillah ...

I Want To Touch A Dog


Kecoh plak pasal program "I Want To Touch A Dog" ... Korang rase perlu ker eak program nie ? Katanya program dianjurkan untuk hilangkan paranoid di kalangan muslim ... Supaya kita-kita nie tidak benci dan menganaiya binatang bernama anjing ... Mungkin bukan niat penganjur untuk mempersendakan agama ...

Tapikan bagi aku setakat nak bagi kesedaran macam tu, kita yang muslim nie tak perlu lah nak sentuh, nak gomoi ... Kalau dari segi hukum yang aku tahu lah kalau kering boleh pegang ... Tapi sure ker kite tangan tak basah ? Bulu anjing tak basah ? Tak kena air liur anjing ? Kang ade plak yang cakap pegang anjing kecoh, pegang bukan muhrim tak kecoh plak ... Hmmm ...

Aku rase lah kan antara kita nie ramai jer yang tahu pasal hukum pegang anjing nie ... Cuma mungkin ada sesetengah yang masih keliru ... Kita pun tak boleh pelihara anjing dalam rumah, atas alasan-alasan cam kat atas tu lah ... Kalau kita bela untuk jaga kebun, untuk jaga ladang, untuk digunakan sebagai binatang pemburu dibolehkan ...

Sekian saje info dari aku yang masih cetek ilmu nyer ... Kalau korang nak tahu lebih details boleh rujuk kat http://drmaza.com/home/?p=2449 ... Tak pun korang search jer kat YouTube, banyak dah ustaz2 yang ulas pasal mende nih ...


Buat semua di luar sana ... Islam adalah agama yang membawa konsep kasih sayang dan mengajar umat nyer berlaku baik terhadap setiap makhluk Allah s.w.t termasuklah anjing ... Haiwan ini tidak patut dikasari, dianiayai dan sebagai nyer ... Apabila Islam cuba mengelakkan bahaya anjing yang dipelihara dalam rumah dengan melarang penganutnya berbuat demikian, itu tak bermakna penindasan terhadap anjing. Betapa banyak binatang yang manusia elakkan dari menghampirinya kerana kemerbahayaannya. Itu semua bukan bererti penindasan atau kekejaman! So, wahai sekalian manusia, hindarkanlah dari membuat perkara-perkara yang mengganggu sensitiviti masyarakat setempat ...

Wallahua'lam

10 Orang Terkaya Di Malaysia 2014



Hai kengkawan ... Buat ape petang2 nie ??? Hujan hujan nie, sejuk sejuk nie, alangkah best nyer kalau dapat Pisang Goreng Cheese ...

Sambil sambil tu meh ler kita tengok sape yang paling kaya kat Malaysia tahun nie ... Agak2 nyer sape lah nombor 1 eak ?? Jelosnyeeeeee..... huh!!

10. Datuk Mokhzani Mahathir

-Naib Pengerusi Eksekutif Sapura Kenchana Petroleum, memiliki kekayaan RM4.22b

9. Puan Seri Lee Kim Hua

-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM7.47b

8. Tan Sri Lim Kok Thay

-kumpulan Genting, memiliki kekayaan RM9.43b

7. Tan Sri Syed Mokhtar

-memiliki yayasan Bukhary, memiliki kekayaan RM11.07b

6. Tan Sri Lee Shin Cheng

-101 groups, memiliki kekayaan RM13.12b

5. Tan Sri Quek Leng Chan

-Hong Leong Group, memiliki kekayaan RM14.11b

4. Tan Sri Teh Hong Piow

-tokoh perbankan Public Bank, memiliki kekayaan RM18.07b

3. T Ananda Krishnan

-ahli perniagaan, memiliki kekayaan RM33.19b

2. Tan Sri Robert Kuok

-hartawan Malaysia yang berpangkalan di Hong Kong,memiliki kekayaan RM54.48b

1. Orang yang mengerjakan Solat sunat dua rakaat sebelum solat subuh.

-memiliki kekayaan seluruh dunia dan segala isinya ...

Dari Aisyah ra, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Dua rakaat shalat sunnah fajar, lebih baik daripada dunia dan segala isinya.” (HR. Muslim, Turmudzi, Nasa'i & Ahmad)

Jangan lupa share ... Mana tau esok ada kawan2 kita yang baca tergerak hati solat subuh berjemaah dapat pahala free kat kita ... He he he ... Insyaallah...

CUTI TAHUN 2015 & TAKWIM SEKOLAH 2015

Bila cakap pasal cuti semua orang suke kan, termasuk lah aku ... Hehehe ... Tahun 2014 tak habis lagi dah gigih mencari dan mencari untuk 2015 punyer ... Cuti memang seronok, macam perancangan boleh dibuat ... Ada yang merancang nak berkahwin ... Ada yang merancang nak bertunang ... Ade juge yang merancang nak khatan kan anak2 mereka ... Hehehe ... Aku ler tu, dalam perancangan tahun depan, Insyaallah ... 

Kalender 2015

Perincian Cuti 2015

Lagi satu kalender & takwim nie sebenar nyer memudahkan aku nak agak2 bile bebudak nie nak periksa ... Biasa nyer peperiksaan akan diadakan sebelum cuti sekolah ... So, bila dah nak periksa kena ler kerahan skit kan .... Skit jer pun, tak de lah sampai dia orang tu stress plak ...

Takwim Persekolahan 2015




Saje aku buat entry nie supaya senang aku nak tengok nanti ...
Semoga bermanfaat untuk korang-korang semua ...

Sumber : SiNi & SiNi

CPUV Nuffnang #2 | Musee Platinum Tokyo





Kengkawan kalau terjumpa iklan nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku &Jom Bercontest jangan lupa klik-klik tau ...
Terima kasih #nuffnang ...Alhamdulillah ...

TAZKIRAH JUMAAT #21 : JAUHI MAKSIAT

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم


Maksiat dari segi bahasa bermakna derhaka dan maksiat dari segi istilah ialah perbuatan yang membawa dosa iaitu yang bertentangan dengan akidah, syariat dan ajaran Islam sama ada dengan melakukan larangan Allah dan Rasul-Nya, dengan kata lain melakukan yang haram dan meninggalkan yang wajib.  Perbuatan tersebut memberi kesan kepada kehidupan seseorang dalam akidah, syariat ataupun akhlak.

Jenis-jenis maksiat :
i. Maksiat kepada Allah dan Rasul iaitu meninggalkan perintahNya dan melakukan laranganNya.
ii. Maksiat terhadap makhluk iaitu maksiat terhadap manusia, maksiat terhadap haiwan dan alam sekitar, maksiat terhadap harta awam.


Baru-baru ini kita semua dikejutkan dengan berita pelajar tingkatan tiga hamil anak bangla ... Kes-kes seperti ini banyak berlaku sejak akhir-akhir ini, dah lama dah sebenar nyer ... Maksiat semakin berleluasa ... Dlm Slot Motivasi Pagi TV3 pagi tadi, Pakar Motivasi tu cakap "99 peratus remaja sekolah kita berzina" ... Allahuakbar .... Sampai macam tu sekali ... "Kajian yg dilakukan UKM katanya terhadap 887 pelajar tingkatan 3 ke tingkatan 5 mendapati 886 pelajar mengaku telah berzina ..." ... Teruk nyer lah ... Nauzubillah mintak dijauhkan perkara-perkara ini berlaku dalam keluarga aku dan orang-orang yang aku sayang ... 

Setiap hari plak kita akan bertemu berita pembuangan bayi yang baru dilahirkan. Di jumpai oleh orang ramai samaada di pintu masjid, di depan hospital atau di tepi-tepi jalan . Kita masih rasa bersyukur kerana bayi-bayi yang tidak berdosa ini yang dijumpai masih hidup dan boleh diselamatkan nyawanya dan dibesarkan sebagai insan biasa. Tetapi amat malang dan dukacita kita bertemu juga dengan berita-berita mayat bayi yang dibuang ditepi-tepi longkang dan ditempat pembuangan sampah yang dibunuh oleh 'ibu' yang berhati syaitan dan tidak berperi kemanusiaan. 

Aku nie kadang-kadang duk depan tv dengan anak -anak  tengok berita, naik mual, malu dan tak terkata bila anak-anak tanya "Ibu, rogol tu ape ?" "Nape baby tu kena buang ?" "Sumbang mahram tu ape ?" ... Macam-macam lagi lah  ... Bagi aku amat-amat mencabar untuk menerangkan secara ilmiah kepada anak-anak berusia 6 tahun, 8 tahun dan 11 tahun ... Tapi harus jugak aku terangkan agar mereka nie faham mende-mende tak elok tu harus dielakkan ...

Semua-semua nie berlaku mesti bersebab ... Faktor yang paling besar adalah kerana hukum-hukum Allah SWT tidak dilaksanakan dinegara kita. Aktiviti-aktivit hiburan dan maksiat digalakkan dan tidak ada inisiatif daripada pemerintah untuk mengambil tindakkan pro-aktif kepada dakwah dan tarbiah untuk menyedarkan  masyarakat seluruhnya. Akibatnya rakyat hanyut di bawa arus jahiliah , dibuai dengan keseronokkan dunia dan hawa nafsu dan tidak ada sedikit pun merasai takut kepada azab Allah SWT. Ibubapa pula terlalu sibuk bekerja kerana mencari pendapatan yang mencukupi untuk keluarga ... Dalam kehidupan yang mencabar nie kadang-kadang satu pekerjaan sahaja tidak mencukupi ... Ada yang terpaksa bekerja siang dan malam sehingga akhir nyer terlupa tanggung jawab yang paling utama ...

Kita tertarik untuk menjamah sedikit kemewahan dunia dan ia amat menyeronokkan. Keseronokan kemewahan dunia menarik kita untuk merasanya lagi dan lagi. Akhirnya kita hanyut di dalam kemewahan serta kemanisan dunia ... Nauzubillah ... Jadikan cerita ini peringatan dan iktibar untuk kita menjadi yang lebih baik... Carilah dunia untuk kesinambungan kehidupan dan kejarlah akhirat untuk bekalan untuk bertemu-Nya ...

Wallahua'lam ...

Typo or Photoshop ???







Cer korang tengok ...
Nie memang betul-betul salah or edit ???
Kebetulan banyak plak saya dapat semalam ...
Cam klakar lah plak ...
Huhuhu ...

Anak Gajah

Kisah yang tengah hot di kalangan ibu-ibu ...
Aku pun terkesan jugak ...
Sangat terasa ...
Lebih kepada marah ...
Malas nak cakap dah ...
Korang tengok eak ...



Ape perasaan korang ???
Cer komen skit kengkawan ...
Aku difahamkan fb nih dah tutup ...
Kesian orang nie ...

CPUV Nuffnang #1


Assalamualaikum & Selamat Pagi semua ...
He he he ... Setelah kecoh seminggu nie pasal kemurahan hati #nuffnang aku pun menggagahkan hati menengok akaun aku plak ...

Wahhh !!! Terkejut Mak ... Banyak nyer masuk untuk bulan Oktober nie ... Harap2 tak ler ditarik balik coz ade juge terbaca berberapa blogger kate ada masalah teknikal ...

Kengkawan kalau terjumpa iklan nie menari-nari tergedik-gedik kat blog Kisah Hidup Ku & Jom Bercontest jangan lupa klik-klik tau ...

Actually nyer nie first time aku buat entry pasal cpuv nih ... Hopefully lepas nie banyak lagi ler yang masuk ... Huhuhu ...

Terima kasih #nuffnang ...
Alhamdulillah ...

MUNAJAT ZULHIJJAH


Bismillahirrahmannirrahiimm ...

Ya Allah… ya Rahman… ya rahim…

Dalam dakapan ZulHijjah yg suci ini, Dengan rasa rendah diri, Kami yg kerdil dan hina ini memohon doa dgn penuh pengharapan kpdMu ya Allah… semoga Engkau sudi mendengar permintaan kami, krn sesungguhnya Engkaulah Tuhan yg Maha Mendengar.

Ya Fattahu ya alim…

Ajarkanlah kami yg lemah ini utk melihat jln keluar dr semua masalah yg membelenggu kami, bukakanlah hijab kpd kami yg tak mampu melihat setiap kebaikan pd kejadian dan takdirmu. Ya Allah.. takdirkanlah yg baik2 utk diri kami, Jgnlah kau menguji kami pd apa yg tidak mampu kami lalui.. Bukakanlah pintu2 rahmatMu utk kami ya Allah…

Ya Allah Rabbul Jalil….

Sejahterakanlah utk kami dgn kesihatan yg baik..supaya dgnnya kami dpt beribadah kpdMu. Ya Allah.. ampunkanlah segala dosa kami, krn kami terlalu byk dosa kpdMu ya Allah… Kami lupa akan Engkau ketika sihat, kami ingat pdMu bila ditimpa sakit, Kami lupa kdpMu ketika senang, kami ingat pdMu bila dtg kesusahan. Kami lupa kpdMu disaat kami gembira, Kami ingat kpdMu ketika sedih dan kecewa, Kami habiskan usia muda dgn keseronokan dunia, kami mula mengingatiMu tika usia sdh tua.. justeru ya Allah...ampunilah semua dosa kami.. berilah kekuatan kpd kami utk melawan hawa nafsu dan dunia yg sentiasa mlalaikan kami drp mengingatimu ya Allah…

Ya Allah…ya Rahman..ya Rahim…

Ampunkanlah dosa kedua ibubapa kami.. setiap titik susu ibu yg mgalir dlm diri kami... kau gantilah dgn kebajikan utknya yg boleh mbawanya ke syurgaMu ya Allah... ya Rahman... pd setiap keringat yg mngalir pd tubuh ayah kami dlm mcari rezki kpd kluarga kami... kau gantikanlah dgn keampunan yg mbawa ke syurgaMu ya Allah. Sesungguhnya pengorbanan mereka tdk akan mampu kami membalasnya. Bahkan terkadang mereka hidup dlm kesusahan dan kesempitan, sdgkan kami berada dlm kesenangan dan kemewahan... Justeru kurniakanlah kpd kedua ibubapa kami tempat yg istimewa d syurgaMu ya Allah…..

Ya Allah….
Kami juga memohon ampun utk keluarga kaum kerabat kami, sahabat2 kami dan guru2 kami yg terlebih dahulu pergi meninggalkan kami kealam barzakh… golongkanlah mereka dlm org2 kau redhai… apabila tiba pula giliran kami menuju barzakhMU.. maka Kau ambillah kami dlm keadaan yg baik2… dlm keampunan dan rahmatMu ya Allah…

Ya Allah ya azizz…

Kurniakanlah kpd kami jiwa yg tenang dan tenteram… hiasilah hati kami dgn sifat syukur, redha, sabar, ikhlas, amanah dan bertanggungjawab..
Kau jauhkanlah drp kami sifat ujub, riak, takabbur, fitnah, mengadu domba, sangka buruk dan khianah.

Ya Rashid…ya rahman…ya Rahim..

Jika ada diklgan kami mereka yg diuji dgn kesusahan, maka kau bantulah mereka, permudahkanlah urusan mereka, jika ada d klgn kami mereka yg bersedih hati, berikanlah ketenangan dan jln kluar kpd mereka, jika ada d klgn kami sdg berhajat dgn keperluannya, maka tunaikanlah hajat mereka, dan cukupkanlah keperluan mereka, jika ada d klgn kami mereka yg diuji dengan sakit, maka kau sembuhkanlah mereka ya Allah… agar dapat beribadah bsama kami. Jika ada d klgn kami mereka yg derhaka kpd ibubapa atau terkurang dlm melayani mereka, maka kau ampunilah mereka, jdkanlah kami anak2 yg taat dan berbakti.. sesungguhnya Engkaulah tuhan yg maha mendengar dan mengasihi…

Ya Allah ya malikal mulk…
Ya Razak..ya fattahu ya alim…

Kurniakan kpd kami rezeki yg halal lg dberkati.. dan jdkanlah dgn rezeki itu kami semakin dekat dgnMu.. sebaliknya, jgnlah kau jdkan kami drp golongan yg lupa diri setelah mndapat kurniaannMu.

Ya Allah….

Bantukanlah kami dlm menjalankan urusan agama kami, Elokkanlah urusan dunia kami, yg padanya tempat kami mencari kehidupan, Elokkanlah urusan akhirat kami, yg padanya tempat kami akan kembali utk selama2nya.. jdkanlah kehidupan kami ini sebagai tambahan segala kebaikan kpd kami, dan jadikanlah kematian sebagai ketenangan kpd kami dr segala kejahatan, Sesungguhnya kami ingin kembali kpdMu dgn jiwa yg tenang….

Ya Allah ya zal jalali wal ikram…

Ya Allah…. Jgnlah kau jdkan ZulHijjah ini sbg yg terakhir buat kami, temukanlah kami dgn ZulHijjah yg akn dtg… Tapi, Andai ini ZulHijjah terakhir buat kami, jdkankanlah puasa kami sbg puasa yg Kau rahmati, jdkanlah ZulHijjah ini paling bererti, penuh dgn cahaya iman, menerangi kegelapan hati kami menuju redha serta kasih sayangmu ya Allah… jdkanlah ZulHijjah ini sebagai penghapus dosa2 kami..

Ya Allah.. terimalah amalan kami.. terimalah taubah kami.. ampunkanlah segala dosa kami... amankanlah kehidupan kami disana nanti yg kekal abadi… kurniakanlah kpd kami syurgamu yg maha luas nikmatnya…

Aamiiin Ya Rabbal'alamin

TAHAJJUD


Alhamdulillah ...
Menang lagi ...
Kali nie dapat minyak wangi plak ...


Kisah selanjut nyer kat SiNi




Minyak Naik 20sen ...



Arrggghhhh ...
Korang korang tengah beratur isi minyak ker tu ???
Ade yang kate "Naik 20 sen jer pun"
Kengkawan sila komen ...
Komen yang panas2 tau ...
Huhuhu ...
Dah tu ... Dah tu ...
Jom nikmati gambar-gambar sempena meraikan kenaikan harga minyak ...












Kaki Komen September 2014 #Kisah Hidup Ku ...


First time nak wat entry untuk kaki komen kat blog nih ...
Terima kasih ler kat korang semua ...
Yang rajin datang singgah + komen kat blog aku nih ...


  1. SITI.YANG.MENAIP     +CT Humairah 
  2. Mardiah Diana     +Mardiah Diana 
  3. anajingga     
  4. aRz MoHa      +aRz MoHa 
  5. calrase patrick     +calrase patrick 
  6. OUR WONDERFUL SIMPLE LIFE     +cho zila 
  7. Faizal Rahman     +Faizal Rahman 
  8. Corat Coret Pink Ummi     +Mimi Azirah 
  9. Sharing Is Caring.     +Nurashikin ZA a.k.a NAZECK 
  10. Asha Lya     


Tak lupa jugak buat silent readers (perasan cam ramai orang datang sini) ...
Terima kasih bebanyak korang-korang ...
Jom blogwalking blog-blog hebat di atas ...

Wordless Wednesday - 45