Selamat Hari Raya 2014


Selamat Hari Raya diucapkan kepada semua saudara-mara dan kengkawan tak kira di mana jua anda berada.


Ampun dan maaf dipinta andainya terkasar bahasa, tersilap bicara, terpinjam harta-benda, terumpat bila-bila; semoga dimaafkan.

Semoga Syawal kali ini menjadi Syawal yang terindah buat anda semua.
Maaf Zahir Batin dari kami sekeluarga.

Dalam kita bergembira jangan lupa pada mereka-mereka yang telah tiada dan mereka-mereka yang teraniaya ...


#‎PrayForGaza‬
‪#Save‎Gaza
‪#‎SavePalestine
 #PrayForMH17
#PrayForMH370



Roti - Iklan Raya PAS Gombak 2014


Sebuah iklan dakwah daripada Dewan Pemuda PAS Gombak sempena Hari Raya Idulfitri 1435 Hijrah ...
 Tahniah buat Pas kawasan Gombak ...
Moga-moga mesej iklan ini akan sampai ke dalam hati-hati seluruh masyarakat ...
Iklan nie pendek jer ... Tapi apa yang nak disampaikan memang sampai menitis air mata bagi yang paham ...
Semoga Allah limpahkan rezeki kepada semua hambanya yang ringan bersedekah ...

#‎PrayForGaza‬
‪#Save‎Gaza
‪#‎SavePalestine

Janji Allah Itu Pasti ...



Firman Allah s.w.t ...

Surah Al Anfal Ayat 17 ...

"Maka bukanlah kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allah jualah yang menyebabkan pembunuhan mereka. Dan bukanlah engkau (wahai Muhammad) yang melimpar ketika engkau melimpar, akan tetapi Allah jualah yang melimpar (untuk membinasakan orang-orang kafir), dan untuk mengurniakan orang-orang yang beriman dengan pengurniaan yang baik (kemenangan) daripadaNya. Sesungguhnya Allah amat Mendengar, lagi amat Mengetahui" ...

Surah At Taubah Ayat 14 ...

"Perangilah mereka, nescaya Allah akan menyeksa mereka dengan (perantaraan) tangan-tanganmu dan Allah akan menghinakan mereka dan menolong kamu terhadap mereka, serta melegakan hati orang-orang yang beriman."

Surah An-Nisaa' Ayat 104 ...

"Janganlah kamu berhati lemah dalam mengejar mereka (musuhmu). Jika kamu menderita kesakitan, maka sesungguhnya mereka pun menderita kesakitan (pula) sebagaimana kamu menderitanya sedangkan kamu mengharapkan dari Allah apa yang tidak mereka harapkan.

Surah Al-Baqarah Ayat 249 ...

"Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah."

Sesungguhnya pertolongan Allah SWT pasti datang kepada orang mukmin yang berjuang untuk menegakkan agama Allah SWT. Dia akan menghantar para malaikat-Nya untuk memberi bantuan tanpa diduga-duga. Sebelum tu perjuangan tu perlulah : 

1. Perjuangan itu mestilah perjuangan Islam berteraskan Al-Quran dan Sunah Nabi SAW.

2. Perlu persiapkan segala kelengkapan dan peralatan fizikal yang bersesuaian dengan keperluan semasa.

3. Perlu berdoa dan bertawakal  kepada Allah SWT dan yakin sepenuhnya bahawasanya  tidak ada kekuatan melainkan kekuatan Allah SWT.

4. Tidak melakukan maksiat semasa menjalankan tugas kerana kegagalan musuh dalam perjuangan adalah kerana maksiat mereka kepada Allah SWT walau pun mempunyai senjata yang lebih cangih.

5. Ikhlas berjuang semata-mata kerana Allah SWT bukan kerana pangkat, kedudukan dan harta dunia.

Oleh itu para pejuang  yang berjuang menjaga keselamatan negara daripada penjenayah, penceroboh dan pengganas akan mendapat pertolongan Allah SWT. Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janji ...
 
 Wallahuálam.



#‎PrayForGaza‬ 
‪#Save‎Gaza
‪#‎SavePalestine

Kepala Tanpa Badan Dijumpai ...



Ngeri weiii ...
Aku jumpa tengah jalan nak ambil Danial tadi ...
Sape lah punye angkara nie ...
Nanti jap aku ambik gambar jap ...
Sape-sape yang xberani jangan tengok ...

Nie haa gambar nyer ...
Jangan marah eak kengkawan ...
Aku tengah tunggu Danial gunting rambut ...
Boring haa ...
Entry chenghini lah hasil nyer ...
Jangan marah-marah, nanti lekas tua ...

Orang Yang Pertama ...

30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM | Wajib Baca !!!

Maaf kengkawan entry copy jer kali nih ... Tapi saya terpanggil nak kongsi ngan kengkawan coz saya rase ramai yang tak tahu lagi ... So, mari same-same kita baca ... Sama-sama lah kita muhasabah diri masing-masing coz banyak lagi yang kita tak tahu sebenar nyer ... Kalau anak tanya, orang pertama cipta telefon? Kita akan boleh jawab Alexander Graham Bell .. Org pertama tulis bismillah ??? Anak kalau tanya susah nak jawab ... So simpan nota perkongsian dari Abe ni..


1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS. 

2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS. 

3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS.

4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS.

5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS.

6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS).

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW.

8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA.

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah : Umar bin Al-Khattab RA.

10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam : Al-Hasan bin Ali RA.

11. Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW : Thuwaibah RA.

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA.

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita : Sumayyah binti Khabbat RA.

14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA.

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA.

16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan adzan: Bilal bin Rabah RA.

17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA.

18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW : Tamim Ad-dary RA.

19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-Awwam RA.

20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW : Ibban bin Othman bin Affan RA.

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA.

22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafei RH.

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA.

24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawiyah bin Abi Sufyan RA.

25. Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : Harun Ar-Rasyid RH.

26. Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA.

27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas Rasulullah SAW : Ali bn Abi Tholib RA.

28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH.

29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus'ab bin Umair RA.

30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga : Nabi Muhammad SAW.


Terima kasih En. Abe kerana sudi share info nie ... Jom terjah blog beliau ... Macam-macam ade ... Que Achmad menulis...

Pesawat MAS MH17 Terhempas Dipercayai Ditembak Di Sempadan Rusia

Aku baru dapat tau berita nih ... Terkejut & macam x percaya jer ...
Berikut berita bergambar dulu ...










Pesawat MAS dilaporkan terhempas di sempadan kawasan konflik di Ukraine berhampiran sempadan Rusia. Pesawat itu terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dengan 280 penumpang dan 15 anak kapal, menurut laporan. Menurut laporan, ia terhempas di kawasan konflik berhampiran Donetsk dan adalah rumit untuk sampai ke lokasi di mana ia terhempas.

Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ... Semoga keluarga redha dan tabah menghadapinya ... Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ... Al-Fatihah ...


#PrayForMH17
#‎PrayForGaza‬
‪#Save‎Gaza
‪#‎SavePalestine

WordLESS Wednesday - 37


Hijjaz - Pejuang Al Qassam



Published on Jul 13, 2014
PEJUANG AL QASSAM
Lagu/Lirik : Copyright Control
Muzik : Greg Handerson
Penerbit : Munif Ahmad
Album : Pelita Hidup 6 : Demi Islam dan Perjuangan
Krew Produksi : CREATIVO 

Semoga dapat membangkitkan semangat pejuang di sana....
Antara nasyid yang memberi semangat, selain daripada Intifada - Rabbani  ...
Aku harap penggiat seni akan terus kan buat nasyid-nasyid yang memberi semangat cam nie ... Jangan dah buat nasyid yang mendayu-dayu tu ...



#‎PrayForGaza‬
‪#‎SaveGaza‬
#SavePalestine
#GoodLuckAlQassam




Nuzul Al-Quran & Lailatul Qadar

Esok kita semua akan bercuti sempena Nuzul Al-Quran ... Korang tau ker ape tu Nuzul Al-Quran ? Kebetulan plak tadi anak aku ade tanya aku pasal perkara nih ... So, aku pun gigih ler menggoogle pasal mende nih ... Meh ler kita baca ... Semoga maklumat nie berguna untuk kita semua ...

Nuzul Al-Quran


Peristiwa nuzul al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga  seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada kita hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhamad SAW. Perkataan ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.
‘Al-Quran’ bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya. Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’. Malah inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam al-Quran. Firman Allah:
Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (Al-An’am:38)
al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia.. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqanbererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.
Dalam sejarah kehidupan Nabi SAW ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq. maksudnya:
”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5)

Hubungan Lailatul Qadar dan Nuzul al-Quran
Lailatul Qadar pula ialah suatu malam pada bulan Ramadhan yang begitu istimewa sekali fadilatnya. Malam al-Qadar adalah suatu malam yang biasanya berlaku pada 10 akhir Ramadhan dan amalan pada malam itu lebih baik baik dari 1000 bulan.
Apakah kaitannya malam al-Qadar dengan nuzul al-Quran? Sebenarnya al-Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah SAW di antaranya firman Allah  SWT
Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (al-Qadar:1-5)

Mengikut satu pandangan, ayat ini diturunkan  berdasarkan satu riwayat dari Ali bin Aurah, pada satu hari Rasulullah SAW telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikit pun tidak derhaka kepada Allah, lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah SAW menyatakan  bahawa Allah SWT menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah al-Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah SAW dan para sahabat amat gembira.
Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatul qadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.
Sebagai kesimpulannya marilah kita sama-sama menghayati nuzul al-Quran ini sebagai suatu peristiwa besar yang penuh makna dan hikmah. Kita seharusnya melihat al-Quran itu sebagai ‘kitab induk’ panduan Ilmu pengetahuan untuk memajukan manusia seluruhnya. Memajukan manusia yang lebih penting adalah memajukan umat Islam terlebih dahulu melalui penguasaan ilmu pengetahuan dan teknologi. Membaca al-Quran itu adalah suatu ibadah. Sekarang bolehlah kita panjangkan ‘membaca’ al-Quran itu kepada menganalisa, mengkaji, menyelidiki dan mencari rahsia ilmu pengetahuan di dalam al-Quran dan seterusnya menghasilkan penulisan-penulisan yang akhirnya memajukan dunia ini dan khasnya memajukan umat Islam dan seterusnya mengeluarkan umat Islam dari belenggu kelemahan dan penghinaan.

Sumber : SiNi

Kad Raya Pertama Tahun 2014

Happy nyer lah ... 
Tahun nie aku dapat kad raya ... 
Dah bertahun-tahun tak dapat kad raya ... 
Tahun 2014 nie dapat palk ... 
Photo: Yeaayyy, dapat kad raya ...
Nie merupakan kad raya pertama tahun nie ...
Agak-agak nyer ada lagi tak dapat lepas nie ...
Ker nie jer satu-satu nyer kad raya yang aku dapat ???
Terima kasih Kathy R'bain ...
Cantik kad, warna merah siap ada gambar lagi ...

FIFA World Cup 2014 : Germany Champion


Akhir nyer Germany dinobatkan sebagai Juara FIFA World Cup 2014 ... Setelah berhempas pulas selama 90minit, keputusan masih seri ... Permainan diteruskan dalam masa tambahan ... Sungguh mendebarkan perlawanan semalam ... Sambil memasak juadah bersahur juga sambil menghabiskan waktu-waktu akhir bersahur ... Akhir nyer gol yang dinanti-nantikan muncul pada 113' ... Fuhhh ...

PHOTO: Mario Goetze of Germany celebrates scoring his teams first goal in extra time during the 2014 FIFA World Cup Brazil Final match between Germany and Argentina at Maracana, July 13, 2014, in Rio de Janeiro.
Nie penjaring gol nyer ...
Mario Götze #19

Anugerah Kasut Emas FIFA World Cup 2014
  James RODRIGUEZ

Pemain Terbaik FIFA World Cup 2014
  Lionel MESSI

Hah ... Lega ...
Dah tutup cerita bola ...
Jom ke bumi Gaza plak ...

#‎PrayForGaza‬ 
‪#‎SaveGaza‬
#SavePalestine
#GoodLuckAlQassam