Munajat Ramadhan

MUNAJAT RAMADHAN…

Ya Allah…ya Rahman…ya rahim…

Dalam dakapan Ramadhan yg suci ini, Dengan rasa rendah diri, Kami yg kerdil dan hina ini memohon doa dgn penuh pengharapan kpdMu ya Allah… semoga Engkau sudi mendengar permintaan kami, krn sesungguhnya Engkaulah Tuhan yg Maha Mendengar.

Ya Fattahu ya alim…
Ajarkanlah kami yg lemah ini utk melihat jln keluar dr semua masalah yg membelenggu kami, bukakanlah hijab kpd kami yg tak mampu melihat setiap kebaikan pd kejadian dan takdirmu. Ya Allah..takdirkanlah yg baik2 utk diri kami, Jgnlah kau menguji kami pd apa yg tidak mampu kami lalui.. Bukakanlah pintu2 rahmatMu utk kami ya Allah…

Ya Allah Rabbul Jalil….
Sejahterakanlah utk kami dgn kesihatan yg baik..supaya dgnnya kami dpt beribadah kpdMu. Ya Allah..ampunkanlah segala dosa kami, krn kami terlalu byk dosa kpdMu ya Allah…Kami lupa akan Engkau ketika sihat, kami ingat pdMu bila ditimpa sakit, Kami lupa kdpMu ketika senang, kami ingat pdMu bila dtg kesusahan. Kami lupa kpdMu disaat kami gembira, Kami ingat kpdMu ketika sedih dan kecewa, Kami habiskan usia muda dgn keseronokan dunia, kami mula mengingatiMu tika usia sdh tua, ..justeru ya Allah...ampunilah semua dosa kami..berilah kekuatan kpd kami utk melawan hawa nafsu dan dunia yg sentiasa mlalaikan kami drp mengingatimu ya Allah…

Ya Allah…ya Rahman..ya Rahim…

Ampunkanlah dosa kedua ibubapa kami,. setiap titik susu ibu yg mgalir dlm diri kami...kau gantilah dgn kebajikan utknya yg boleh mbawanya ke syurgaMu ya Allah...ya Rahman...pd setiap keringat yg mngalir pd tubuh ayah kami dlm mcari rezki kpd kluarga kami...kau gantikanlah dgn keampunan yg mbawa ke syurgaMu ya Allah. Sesungguhnya pengorbanan mereka tdk akan mampu kami membalasnya. Bahkan terkadang mereka hidup dlm kesusahan dan kesempitan, sdgkan kami berada dlm kesenangan dan kemewahan...Justeru kurniakanlah kpd kedua ibubapa kami tempat yg istimewa d syurgaMu ya Allah…..

Ya Allah….

Kami juga memohon ampun utk kaum kerabat kami, sahabat2 kami dan guru2 kami yg terlebih dahulu pergi meninggalkan kami kealam barzakh…golongkanlah mereka dlm org2 kau redhai…apabila tiba pula giliran kami menuju barzakhMU..maka Kau ambillah kami dlm keadaan yg baik2…dlm keampunan dan rahmatMu ya Allah…

Ya Allah ya azizz…
Kurniakanlah kpd kami jiwa yg tenang dan tenteram…hiasilah hati kami dgn sifat syukur, redha, sabar, ikhlas, amanah dan bertanggungjawab…Kau jauhkanlah drp kami sifat ujub, riak,takabbur, fitnah, mengadu domba, sangka buruk dan khianah.

Ya Rashid…ya rahman…ya Rahim..
Jika ada diklgan kami mereka yg diuji dgn kesusahan, maka kau bantulah mereka, permudahkanlah urusan mereka, jika ada d klgn kami mereka yg bersedih hati, berikanlah ketenangan dan jln kluar kpd mereka, jika ada d klgn kami sdg berhajat dgn keperluannya, maka tunaikanlah hajat mereka, dan cukupkanlah keperluan mereka, jika ada d klgn kami mereka yg diuji dengan sakit, maka kau sembuhkanlah mereka ya Allah…agar dapat beribadah bsama kami. Jika ada dklgn kami mereka yg derhaka kpd ibubapa atau terkurang dlm melayani mereka, maka kau ampunilah mereka, jdkanlah kami anak2 yg taat dan berbakti..sesungguhnya Engkaulah tuhan yg maha mendengar dan mengasihi…

Ya Allah ya malikal mulk…

Ya Razak..ya fattahu ya alim…
Kurniakan kpd kami rezeki yg halal lg dberkati. dan jdkanlah dgn rezeki itu kami semakin dekat dgnMu..sebaliknya, jgnlah kau jdkan kami drp gol yg lupa diri setelah mndapat kurniaannMu.

Ya Allah….
Bantukanlah kami dlm menjalankan urusan agama kami, Elokkanlah urusan dunia kami, yg padanya tempat kami mencari kehidupan, Elokkanlah urusan akhirat kami, yg padanya tempat kami akan kembali utk selama2nya.. jdkanlah kehidupan kami ini sebagai tambahan segala kebaikan kpd kami, dan jadikanlah kematian sebagai ketenangan kpd kami dr segala kejahatan, Sesungguhnya kami ingin kembali kpdMu dgn jiwa yg tenang….

Ya Allah ya zal jalali wal ikram…

Ya Allah….Jgnlah kau jdkan ramadhan ini sbg yg terakhir buat kami, temukanlah kami dgn Ramadhan yg akn dtg…
Tapi, Andai ini Ramadhan terakhir buat kami, jdkankanlah puasa kami sbg puasa yg Kau rahmati, jdkanlah ramadhan ini paling bererti, penuh dgn cahaya iman, menerangi kegelapan hati kami menuju redha serta kasih sayangmu ya Allah…jdkanlah ramadhan ini sebagai penghapusc dosa2 kami.. Ya Allah…temukanlah kami dgn lailatul qadr…pilihlah kami dikalangan hambaMu yg dpt beramal d mlm al-Qadr….Ya Allah..terimalah amalan kami..terimalah taubah kami..ampunkanlah segala dosa kami...amankanlah kehidupan kami disana nanti yg kekal abadi…kurniakanlah kpd kami syurgamu yg maha luas nikmatnya…

CopyPaste from Whatsapp Group ...

Salam Ramadhan 1435H / 2014M


Assalamualaikum semua ... 
Dikesempatan ini nak ucapkan "Selamat Berpuasa" kepada semua ...

Harap2 semoga Ramadhan kali ni akan
lebih baik dari tahun2 yang lalu ...

Insyallah kita semua
akan mula berpuasa pada 29/6/2014 (Ahad)

Yang paling penting jgn lupa niat puasa yer!!!!!







Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu siangnya engkau sibuk berzikir ... Tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu ... Mendayu ... merayu ... Kepada- NYA Tuhan yang satu ...
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu ... Solat yang dikerjakan ... Sungguh khusyuk lagi tawadhu' ... Tubuh dan qalbu ... Bersatu memperhamba diri ... Menghadap Rabbul Jalil .. Menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu ... Setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja ... Di setiap kesempatan juga masa yang terluang ... Alunan Al-Quran bakal kau dendang ... Bakal kau syairkan ...
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu malammu engkau sibukkan dengan ... Bertarawih ... Berqiamullail ...Bertahajjud ... Mengadu ...Merintih ... Meminta belas kasih ...
"Sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang ...
Mari kita meriahkan Ramadhan ... Kita buru... Kita cari ... Suatu malam idaman ... Yang lebih baik dari seribu bulan ...
Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir ... Mempersiap diri...rohani dan jasmani ... Menanti-nanti jemputan Izrail ... Di kiri dan kanan ... Lorong-lorong redha Ar-Rahman
Duhai Ilahi ...
Andai ini Ramadhan terakhir buat kami ... Jadikanlah ia Ramadhan paling bererti ... paling berseri ... Menerangi kegelapan hati kami ... Menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu Ya Ilahi ... Semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti ...
Namun sahabat semua ... Tak akan ada manusia yang bakal mengetahui ... Apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya ... Yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha ... bersedia ... meminta belas-NYA ...
Wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu namun tak pula aku sanggup ke  Nerakamu ... Kami lah hamba yang mengharap belas darimu ...
"Ya Allah  jadikan lah kami hamba2 Mu yang bertaqwa ... Ampunkan dosa-dosa kami, dosa-dosa kedua  ibubapa kami, dosa-dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah  meninggal dunia"
Amin.....
Andai benar ini Ramadhan terakhir buat saya ...
MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH SAYA LAKUKAN

Jom Tambah Ilmu :

Jadual Waktu Berbuka Puasa & Imsak 1435H/2014M

Jadual Waktu Imsak dan Berbuka Puasa Bagi Semua Negeri di Malaysia Ramadhan 1435H/2014M

Senarai Perlantikan Menteri Kabinet Baru 2014

Senarai Perlantikan Menteri Kabinet Baru


Menteri Pengangkutan
Datuk Seri Liow Tiong Lai
Menteri di Jabatan Perdana Menteri
 
Datuk Mah Siew Keong
 
Datuk Dr Wee Ka Siong
Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri
 Datuk Lee Chee Leong
Timbalan Menteri Kewangan
Datuk Chua Tee Yong
Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
Datin Paduka Chew Mei Fun

Sumber: BERNAMA

WordLESS Wednesday - 34

Kasih Sayang ...

TIGA GADIS DIBUNUH DI PUTRAJAYA


SEBARAN MAKLUMAT TIGA GADIS DIBUNUH DI PUTRAJAYA TIDAK BENAR
Penyebaran maklumat berhubung dakwaan kononnya berlaku pembunuhan terhadap tiga gadis di belukar Presint 15, Taman Rimba, Putrajaya adalah TIDAK BENAR.
Hasil semakan yang dibuat menunjukkan tiada sebarang maklumat dan laporan polis diterima setakat ini.
Walau bagaimanapun, orang ramai khususnya mereka yang keluar bersendirian dinasihatkan supaya berhati-hati dan sentiasa berwaspada dengan keadaan sekeliling.
Orang ramai juga dinasihatkan untuk tidak membuat sebarang penyebaran maklumat yang tidak sahih yang boleh menggangu gugat ketenteraman awam.
Tindakan penyebaran maklumat tersebut boleh didakwa di bawah Seksyen 233(1) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, yang memperuntukkan hukuman denda RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.
ACP DATIN ASMAWATI BINTI AHMAD 
PEN. KETUA URUS SETIA KPN (KOMUNIKASI KORPORAT)
BUKIT AMAN.

Kisah OKU Terbiar Kurus Kering ...


Tak terkata ... Nape lah sampai camtu jadi nyer ... Bergenang air mata, sebak nyer dada ... Takde alasan sebenar nyer ... Walau tiada masa or tidak berkemampuan, sekurang-kurang nyer bersih itu penting, kebersihan diri & persekitaran ... Sedihkan ... Bila baca berita sayu hati, sebak dada, meleleh air mata ... Terbayang-bayang camner Firdaus menjalani hidup dia ... Tapi byk pihak yg terlibat kan ... Di mana kah pulak si bapa yang sepatut nyer menjadi ketua keluarga ... Mana masyarakat sekeliling ... Haisshh, tak tau nk ckp ape ... Semoga aku dan keluarga aku diberi kekuatan untuk menjalani kehidupan yang amat mencabar nie ... Terbayang-bayang adik ipar kat kg ... Alhamdulillah, MIL dapat menjaga nyer dgn sempurna ... Semoga Firdaus kembali pulih dan dapat kehidupan yang menggembirakan dia ... Semoga ibu Firdaus dipermudahkan segala urusan ... Manusia merancang, Allah juga merancang, Sesungguhnya perancangan Allah yg terbaik ... Wallahhua'lam ...

Kucing Jalanan ...

Aku tak tau ler nape kucing suke lepak umah Mak aku .... Lepas dah lepak-lepak tu terus menetap tanpa notis ... Habis beranak pinak ... Mak aku daripada seorang yang takut kucing, anak kucing terutama nyer, terus jadi dah tak berapa takut ... Berusaha menyediakan makanan bagi kucing-kucing jalanan yang singgah ... Haaa, tengok kat bawah tu, dah beranak pinak dah ... Nie cite sebulan yang lepas rase nyer ... Nanti aku update gambar terbaru ... Mata nyer dah terbuka ... Comel sangat ...

Mak nyer cam marah jer aku amek gambar ...

Tiga ekor semua nyer ... 
Bapak nyer gagal dikesan coz kulit anak ikut mak nyer ...

Tengok tu .... Eeee, nak berkumpul jer semua nyer ...

Bertindih-tindih ...

Hehehe .... Aku letak jauh-jauh, depa bergumpal cam nie balik ...
Sejuk kot ...

Nama nyer sampai ker ari nie tak dibubuh lagi ...

CRIME ALERT: UMPAN DAN CULIK

Mendidik anak-anak tentang keselamatan diri amat penting dan ia perlu bermula di seawal usia kanak-kanak tersebut. Peranan tersebut harus dimainkan oleh ibu bapa yang tidak seharusnya leka dengan sentiasa menganggap diri dan keluarga dalam keadaan selamat serta jauh dari risiko bahaya.

Sedarkah kita, kejadian yang menimpa kanak-kanak seperti hilang atau diculik pada hari ini adalah disebabkan oleh sikap segelintir ibu bapa itu sendiri.
Beberapa taktik dikesan digunakan penjenayah untuk UMPAN dan CULIK kanak-kanak serta ikuti MO dan nasihat daripada pihak polis bagi mengelakkan anak anda menjadi mangsa seterusnya.
Modus Operandi

1. Suspek terdiri daripada dua orang dan lebih

2. Menaiki kenderaan

3. Mangsa di kalangan kanak-kanak

4. Lokasi sasaran di padang permainan, kawasan rumah, pusat membeli belah, dan jalan-jalan yang kurang dilalui orang awam

5. Mengumpan mangsa dengan memberi gula-gula, wang atau barang permainan
Nasihat

• Jangan membiarkan anak-anak ke sekolah atau ke mana-mana tempat tanpa pengawasan.

• Sentiasa mengingatkan atau menasihatkan anak-anak menggunakan jalan yang terang dan ada orang ramai.

• Sentiasa mengingatkan atau menasihatkan anak-anak tidak menggunakan jalan pintas melalui semak samun, padang, tempat letak kereta atau berjalan belakang rumah atau kedai.

• Adakan satu kod khas yang hanya digunakan di kalangan ahli keluarga dan memberitahu anak anda untuk tidak semudahnya mengekori orang yang tidak dikenali dan tanyakan kod khas tersebut jika benar orang tersebut diminta bantuan oleh ahli keluarga untuk mengambilnya.

• Sentiasa mengingatkan atau menasihatkan anak-anak tidak mengambil atau menerima makanan dan minuman dan barang-barang yang diberikan oleh orang yang tidak atau baru dikenali.

• Jangan lewat mengambil anak anda apabila selesai waktu persekolahan atau di lain-lain tempat awam.
Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police )

Lawatan Sambil Belajar ...

Haaa .... Korang ingat tak aktiviti kita orang masa cuti sekolah ari tu ... Meh baca sini dulu Percutian yang tak dirancang ... Lepas mandi manda tu harus ler mencari makanan .... Memasing dah kebulur ... Gambar pun tak sempat@tak ingat dah nak amek ... 
Lepas memenuhkan kantung masing-masing, kita orang jenjalan ler ... Kali kita orang pilih Muzium Tentera Darat ... Memula aku tengok dari luar tu macam kecik jer tempat nyer ... Macam bosan jer ... Tapi bila dah masuk dalam tu, ok jugak lah ... Bebudak nie very excited ... Lari sana ... Lari sini ... "Eh ibu ... Pintu nie dah masuk ker blom ???" ... Ibu nyer jugak yang hongeh ... Jom skodeng gambar-gambar nyer lak ...
Memula jer dah ade kapal terbang nie ... Memang teruja ler bebudak nie ...

Tengok Fatiha tu ... Semangat berlari nak amek gambar nyer pasal ... 
Panas pun dah tak kisah dah ...

Hehehe ... Aku ler jadi tukang amek gambar ...
Berebut-rebut semua nak guna khidmat aku ...

Tengok tu cuaca panas melampau ...
 Tapi masing-masing gigh jugak nak berjalan dan bergambar ...

Naik ketapi nak gie mana tu anak2 oiii ...

Aku nak buh nama kenderaan nyer pun aku tak tau ...

Haaa ... Yang nie boleh agak sape yang amek kan ...

Parabola ATM dolu-dolu ...

Senjata lama dolu-dolu ...

Meriam dolu-dolu ...

Haaa, mamat nie pun aku tak tau nama nyer ape ...

Ngan sape lah anak aku bergambar nie ???

Masing-masing takut masa nie ... Terkejut coz ada bunyi tapak kaki kuda ...

Apo bondo eh nie ?

Ehh ... Fatiha salam ngan sape plak tu ?

Terowong PKM ...
Suasana agak menyeramkan ...

Ngan patung berani ler ....

Konon-konon bilik bedah dia orang ler dolu-dolu nie ...

Suasana yang sengaja disuramkan ...
Dek kerana aku jalan paling belakang, terasa seram sejuk jer ...
Berdiri bulu roma aku masa nie ...

Kat belah belakang ada kawasan seperti tapak perkhemahan ...
Ada ler titi gantung ... Berebut-rebut masing-masing nak naik ...

Tengok ler sendiri sape yang berani ... sape yang penakut ...

Keh ... keh ... keh ...

Jauh tul jarak antara Fatiha & Danial ... Abang Long dah lama lepas ke depan ...

Tabikkkk ...

Pencetus Peristiwa ...

Peti Surat Rahsia ...
Oooo ... Cenghini rupe nyer ... 
Excited aku nengok mende nie ...

Nie ler die Tengkorak Gajah yang digunakan ...

Abang Long nie amek gambar mesti kelabu asap ....

Muka dah letih ...

Kenderaan ape kah ini ...
Fatiha masih teruja nak bergambar ...

Abang Long beriya-iya nak bergambar sambil duk kat dalam tu ...
Bebudak lain dah tak larat nak layan dah ...

Bergambar dalam keadaan cuaca yang sangat panas ...

Meriam ...
Kebabommmm ...

Sekian, wassalam ...
Air ... Air ... Air ...