Hospital Selayang, Wad 8B

Entry bergambar jer dulu ...
Nanti dah balik umah (doakan) baru update cite ...

Sian nyer ...


Kat kaki pun cocok ...


Putra ibu cepat sembuh eak ...

Catuan Air 2014



Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) ingin memaklumkan status terkini gangguan bekalan air tidak berjadual yang melibatkan beberapa kawasan di Negeri Selangor, Wilayah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya yang berlaku sejak kebelakangan ini.

Sehingga kenyataan ini dikeluarkan, sejumlah 27,003 pintu rumah di bebeberapa kawasan di Hulu Langat dan Kuala Langat masih mengalami terputus bekalan air kerana Loji Rawatan Air (LRA) Cheras Batu 11 dan LRA Bukit Tampoi masih ditutup semenjak 28 Januari 2014 yang lalu disebabkan pencemaran kandungan ammonia yang tinggi di Sungai Langat. Senarai kawasan yang masih terputus bekalan disebabkan penutupan kedua-dua loji rawatan air tersebut adalah seperti berikut:-

WILAYAH HULU LANGAT
1
Taman Setia, Balakong
10
Taman Sri Indah
2
Desa Karun Mas
11
Taman Impian Ehsan
3
Taman Cheras Jaya
12
Taman Suria
4
Taman Bukit Emas
13
Taman Kasturi
5
Taman Impian Indah
14
Kampung Baru Balakong
6
Taman Sejati
15
Taman Seri Sungai Long
7
Taman Bukit Sungai Long
16
Taman Seri Kenangan
8
Taman Taming Indah
17
Batu 11, Jalan Cheras
9
Kawasan Perindustrian Cheras Jaya
18
Taman Balakong Jaya
JUMLAH PINTU RUMAH: 18,430
WILAYAH KUALA LANGAT
1
Kampung Olak Lempit
11
Taman Sri Dagang
2
Kampung Bukit Changgang
12
Taman Ambar
3
Kampung Labohan Dagang
13
Taman Langat Murni
4
Taman Changgang Jaya
14
Taman Langat Utama
5
Kompleks Perabut  Olak Lempit
15
Taman Murnimas
6
Rtb Bukit Changgang
16
Taman Sri
7
Bandar Seri Ehsan
17
Taman Sri Cheding
8
Bandar Mahkota
18
Sekolah Tamil Sungai Sedu
9
Bandar Sungai Emas
19
Selangor Dredging
10
Taman Arked


JUMLAH PINTU RUMAH: 8,573
       

Dalam masa yang sama, sejumlah 83,084 pintu rumah di beberapa  kawasan di sekitar Hulu Langat, Kuala Langat, Kuala Lumpur dan Petaling Jaya juga mengalami terputus bekalan air dan tekanan rendah sejak kebelakangan ini disebabkan pertambahan permintaan air yang mendadak ekoran dari cuaca panas kering dan ketiadaan hujan yang berlarutan.  Senarai kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air ini adalah seperti berikut:-

WILAYAH HULU LANGAT

1
Bandar Tun Hussien Onn
2
Saujana Impian

JUMLAH PINTU RUMAH: 8,378

WILAYAH KUALA LANGAT

1
Batu 7 ijangkang
8
Taman Permai Sijangkang

2
Batu 8 Sijangkang
9
Taman Sijangkang Indah

3
Batu 9 Sijangkang
10
Taman Medan Indah

4
Batu 9 Kg Medan
11
Taman Perwira

5
Batu 9 Kebun Bharu
12
Taman Sijangkang Jaya

6
Taman Desa Sijangkang
13
Taman Seri Medan

7
Taman Rivera Perdana



JUMLAH PINTU RUMAH: 7,351

WILAYAH KUALA LUMPUR
1
Angsana Hilir
34
Taman Tayton View
2
Ampang Hilir
35
Taman Connaught
3
Taman Pertama
36
Pandan Prima
4
Taman Bukit Pandan
37
Taman Tenaga
5
Kg Pandan Luar
38
Taman Ikan Emas
6
Kg Pandan Dalam
39
Sebahagian Bandar Tun Razak:
7
Taman Koperasi Polis

  • Hospital UKM (HUKM)
8
Taman Desa Baiduri

  • Jln Tenteram
  • Jln Yaakob Latif
9
Bandar Damai Perdana
40
Taman Midah
10
Taman Damai Perdana
41
Taman Desa Aman
11
Taman Desa Cahaya
42
Taman Rajawali
12
Taman Sri Bahagia
43
Taman Cheras Makmur
13
Taman Bukit Anggerik
44
Kg. Cheras Baru,  Bukit A & B
14
Taman SPPK Bkt Cheras
45
Sebahagian Kawasan Damansara:
15
Taman Orkid Desa

  •  Jalan Segambir
16
Taman Segar

  • Jalan Belimbing
17
Taman Billion

  • Jalan Setiabistari
18
Taman Supreme

  • Jalan Setiamurni 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 & 12
19
Taman Cheras

  • Jalan Setiabudi
20
Taman Cheras Utama

  • Jalan Setiarasai
21
Taman Cheras Hartamas

  • Jalan Setiarayai
22
Taman Bkt Segar Jaya

  • Jalan Setiajaya
23
Bandar Baru Segar Utama

  • Jalan Medan Setia
24
Taman Damai Indah

  • Jalan Setiabakti
25
Taman Minang Ria

  • Jalan Setiakasih
26
Taman Bukit Angsana

  • Plaza Damansara
27
Taman Suria Jaya

  • Taman Seri Beringin
28
Taman Len Seng


29
Taman Desa Cheras


30
Taman Alam Damai


31
Taman Maluri


32
Taman Bukit Segar


33
Taman Bukit Segar Masera


JUMLAH PINTU RUMAH: 55,826
WILAYAH HULU PETALING

1
Puchong Jaya
4
Kawasan Perindustrian Bandar Puchong

2
Pusat Bandar Puchong
5
Taman Bukit Kuchai

3
Taman Wawasan



JUMLAH PINTU RUMAH: 11,529

          

Pihak SYABAS ingin memaklumkan bahawa sekiranya keadaan ini berlaku secara berterusan, adalah dijangkakan lebih ramai pengguna akan mengalami terputus bekalan air. Dalam menghadapi keadaan ini, pihak SYABAS telah mengaktifkan pelan tindakan kecemasan kepada seluruh kakitangan SYABAS bagi memantau dan mengurus penghantaran bantuan air kecemasan menggunakan lori-lori tangki dan tangki statik untuk meringankan kesan yang dialami oleh pengguna  terlibat.  Walaubagaimanapun kemampuan bekalan air kecemasan ini amat terhad dan tidak mampu memenuhi kesemua permintaan pengguna yang terlibat dalam masa yang ditetapkan dan diinginkan oleh pengguna.

Sehubungan itu, para pengguna yang terputus bekalan air yang mengambil air dari lori-lori tangki air dan tangki statik SYABAS diminta untuk berjimat cermat bagi membolehkan lebih ramai pengguna yang terlibat mendapat bantuan air kecemasan ini. Sementara itu, para pengguna khususnya di kawasan yang tidak terlibat dengan gangguan disarankan agar tidak melakukan pembaziran air kerana sebarang penjimatan boleh disalurkan ke kawasan-kawasan yang terlibat secara langsung dengan gangguan. Dalam masa yang sama, pihak SYABAS juga akan terus memaklumkan sebarang perkembangan terkini dari semasa ke semasa.

Pihak SYABAS amat mengharapkan agar para pengguna semua memahami keadaan ini dan bagi mereka yang yang memerlukan bantuan boleh menghubungi talian bebas tol PUSPEL SYABAS di talian 1-800-88-5252 atau menghubungi Pusat Khidmat Setempat (PKS) SYABAS yang turut dibuka di kawasan mereka.

Walau bagaimanapun, sekiranya aduan serentak berlaku dengan jumlah yang sangat tinggi, ianya akan melampaui kapasiti perkhidmatan di PUSPEL menyebabkan panggilan pengguna tidak dapat menembusi talian PUSPEL atau terpaksa menunggu dengan lebih lama. Pihak SYABAS berharap para pengguna memahami situasi ini.


- tamat -


PRISCILLA ALFRED
Penolong Pengurus Besar,
Jabatan Komunikasi Korporat & Hal Ehwal Awam

** Sementara itu, pihak SYABAS ingin menyarankan orang ramai yang yang mempunyai sebarang maklumat berkenaan kejadian paip pecah atau bocor agar terus menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan SYABAS, iaitu PUSPEL di talian bebas tol 1-800-88-5252 atau melalui SMS, dengan menaip PUSPEL dan hantar ke 39222 supaya tindakan segera diambil oleh SYABAS. Para pengguna juga boleh membuat laporan kepada SYABAS menerusi laman web twitter dan facebook dengan mendaftar di laman web berkenaan.


Sumber : 

Oucchhh ... Sakit Nyer ...


Fatiha & Eryna

Kejadian berlaku dua minggu lepas ... 
Mereka main bersama-sama ... 
Berlari sana sini ... 
Berbasikal sana sini ... 
Bergelak ketawa ... 
Mereka sungguh gembira ... 
Tapi akhir nyer ... 
Oucchhh ... Sakit Nyer ...


Gambar jauh ...

Tobek dah lutut princess nie ...

Boleh Dia Orang Datang Balik ...

Hati-hati kengkawan ... 
Nie kat tempat ramai orang pun dia orang nih berani buat ... 
Siap panggil kengkawan lagi ...

Saya Baru Join ... Meh Ler Tolong ...

Hahaha ... 
Nie lah nama nyer tak de keje cari keje ...
Baru jer join selepas rase cam nak merajuk dengan En. N ...
Kite tengok plak cam ner ...
Quarterp
Sedap nyer burger ...

Petronas_ep6
Sape plak nie ...

Dumex
Comel nyer ... Anak sape nie ??

Nak Cepat Kering ...


SILA BACA UNTUK MENGHIBURKAN HATI ...

Ada seorang pesakit mental berenang dan tiba2 lemas di swimming pool. Kebetulan ada lagi seorang pesakit mental yg berada di situ cepat2 berenang dan berjaya menyelamatkan rakannya itu. Keesokan harinya hero itu di panggil oleh warden.

Warden: Saya ada berita baik dan buruk untuk awak.

Pesakit Mental: Apa dia?

Warden: Pertama, tahniah kerana menyelamatkan rakan anda dari lemas. Anda akan di berikan medal keberanian kerana usaha anda itu.

Pesakit mental: Terima kasih ...

Warden: Berita buruk, rakan anda yang selamat dari mati lemas itu dijumpai mati bunuh diri dengan mengantungkan dirinya semalam dibiliknya. Mungkin dia memang nak bunuh diri masa berenang hingga lemas semalam ...

Pesakit mental: Oh taaakkk ... Bukan macam tu ... Semalam lepas saya keluar kan dia dari swimming pool tu, dia basah kuyup, saya gantung dia supaya cepat kering ...

Hehehe ...

Kisah Erra Fazira & Nurul Izzah ...

Semalam kecoh satu Malaysia pasal cerita Erra & Nurul Izzah bercerai ... Sampai kan cite cam nie pun jadi berita utama ... Kebetulan masa tersiar nyer kisah mereka aku dan anak2 ade ler depan tv ... Menonton sambil dinner ... Macam anak burung jer menganga masing2 ... Pemaleh sungguh dah besar pun nak jugak ibu suap ... Sedang syok2 tu maka berlaku lah satu sesi dialog antara aku dan Luqman @ Abang Long ...
Luqman: Ibu talak tu ape?
Ibu: Ntah ... (Dalam hati : Ape aku nak jawab nie???)
Luqman: Ibu nie sume tak tau ...
Ibu: Hmmm ... Nie cite orang besar Luqman, nanti Luqman dah besar tau ler ...
Erkkk ... Kalau korang cam ner korang nak jawab?
Perlu ker terangkan secara detail?
Perlu ker budah 11 Tahun @ darjah 5 tahu mende2 nih?
Pening jap ibu nyer ...

WordLESS Wednesday - 23


Nama saya Kici ...

Kucing suke sangat datang rumah ... Nie yang terbaru ...

Datang dari sebelah kot ... Merayau-rayau cari makanan ...

Ada dua ekor sebenar nyer ... Yang satu lagi pun warna nie jugak besar pun sama ... Cam kembar ...

Hehehe ... Kena dera duk dalam besen sebab nak amek gambar ...

Yassin


Ini Yassin ...
Yassin sekarang dah besar ...
Badan dah berisi skit ...
Sekarang nie Yassin suke berjalan ...
Kadang-kadang tu dua tiga hari hilang, baru muncul balik ...
Manalah die gie agak nyer ...
Merayau-rayau sambil cari makwe kot ...

Inilah Gigi Saya ...

Haaa ...
Ini lah gigi saya ...
Comel tak ? Comel tak ?

Isshhh .. Putra nie ...
Punye lah susah nak ambik gambar gigi die ...
Punyer lah kedekut ...
Ni lah baru dapat ... Dah empat pun gigi nyer ...

TAZKIRAH JUMAAT #10 : BAHAYA UJUB


Ujub ialah PERASAAN kagum atas diri sendiri. Merasa diri HEBAT. Bangga diri. Terpesona dengan kehebatan diri.

Perasaan ujub boleh datang menyerang pada bila-bila masa tanpa kita sedari.

Orang yang rajin ibadah merasa kagum dengan ibadahnya.
Orang yang berilmu, kagum dengan ilmunya.
Orang yang cantik, kagum dengan kecantikannya.
Orang yang dermawan, kagum dengan kebaikannya.
Orang berjawatan tinggi, kagum dgn jawatannya.
Orang yg bijak berpidato, kagum dgn pidatonya,
Orang yg petah berbicara, kagum dgn kepetahannya
Orang yang berdakwah, kagum dengan dakwahnya.

Walhal semua kelebihan atau keistimewaan itu adalah milik Allah dan diberikan kepada manusia.

Sufyan at-Thawriy mengatakan ujub adalah perasaaan kagum pada dirimu sendiri sehingga kamu merasa bahawa kamu lebih mulia dan lebih tinggi darjat.

Muttarif rahimahullah telah berkata, “Kalau aku tidur tanpa tahajud dan bangun dalam keadaan menyesal, adalah lebih baik dari aku bertahajud tetapi berasa kagum dengan amalan tahajud tadi.”

Seorang sahabat Nabi,
Abu Ubaidah al-Jarrah yang menjadi imam. Setelah selesai beliau berkata, “Syaitan sentiasa menghasut aku supaya merasa aku ini lebih hebat dari orang di belakangku. Aku tidak mahu jadi imam sampai bila-bila.”

Ingatlah, semua kelebihan adalah anugerah dari Allah, oleh itu kagumlah hanya kepada Allah, bukan diri sendiri.

"Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri."
(Surah An-Nisaa', sebahagian ayat 36)

Nabi saw. bersabda, "Apabila seorang lelaki sedang berjalan dengan memakai baju yang kemas dan rambut yang disikat menyebabkan dia rasa kagum dengan pakaian dan dandanan rambutnya (perasan lawa). Lalu Allah tenggelamkan dia ke dalam muka bumi dan dia terus ditenggelamkan sampai hari kiamat.”
(HR Bukhari dan Muslim)

Nabi saw. bersabda, "Ada tiga hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri).”
(HR Al-Bazzar dan Al-Baihaqi)

Imam Nawawi rahimahullah berkata,"ketahuilah bahwa keikhlasan niat terkadang dihalangi oleh penyakit ujub. Sesiapa ujub dengan amalnya sendiri maka akan terhapus amalnya". (Syarh matan Arba’in)

WALLAHUALAM..
Sumber :

Ustaz Zahazan Mohamed

Panas Nyer ....


Panas nyer cuaca sekarang nih ... Panas yang melampau ...
Kadang2 rase cam nak pening lak ...

Dalam cuaca panas terik nih kan best kalau dapat pekena ABC ker ... Cendol ker ... 



Emmm, tapi masalah nyer dalam cuaca panas cam nih ... nak kuar rumah pun malas ... So, duk diam2 dalam rumah ... Pasang kipas selaju mungkin (umah kita takde ekon) ... Minum air bebanyak ...
Dugaan ...

Demam Campak Rupe Nyer ...

Lanjutan daripada kisah Saya Demam ... Sian Saya ....


Hari Khamis, 6 Feb 2014 Putra ada monthly check-up di KKIA, Gombak Setia ... Dalam hati risau juga coz aku plan nak bawak Putra jumpa Dr ... Seperti biasa bersiap sedia setelah bebudak pergi sekolah ... Aku siap sediakan bekal biskut untuk Putra, takut dia lapar ... Biasa nyer kalau ke klinik memang lah ramai orang nyer maka lama lah menunggu nyer ...

Sampai di klinik maka menunggu lah sehingga no. giliran dipanggil ... Timbang berat dan ukur tinggi ... Alhamdulillah ok semua nyer ... Misi pun bagi nasihat serba sedikit ... Baik Misi tu ... Peh tu tunggu ler giliran plak untuk berjumpa Dr ... Dr kate demam dah kurang cuma Dr kate nampak ade ruam2 keluar ... Actually nyer ruam2 nih since hari Selasa lagi aku dah perasan cuma masa tu aku ingat ruam panas coz Putra berpeluh ... Aku diarahkan membawa Putra ke makmal untuk memeriksa kandungan darah ... Oh meraung-raung ler Putra semasa mengambil darah ... Kuat sungguh kudrat die meronta-ronta ... Risau nyer lah masa nie ...

Alhamdulillah hasil pemeriksaan, Dr sah kan tak de lah demam-demam yang kronik2 tu ... Sekarang nie kan tengah pemes Denggi ... So, benda2 tu sume memang tak de lah ... Dr just cakap demam virus @  demam campak dalam bahasa pasar kita ... Just dapat ubat demam & calamine lotion untuk tahan gatal-gatal ruam tu ... Selesai semua nyer pulang lah kami ... 

Aku menggunakan kuasa veto yang aku ada mengarahkan BigBoss untuk mencari air kelapa ... Nak bagi Putra minum ... Sikit jer dia minum pun yang lebih nyer Ibu nyer yang minum ... :-p Kalau ikut petua orang dolu-dolu kalau kena campak tak bleh mandi, nanti campak tu tak habis keluar ... Tapi aku tak sampai hati tak mandi kan Putra dalam keadaan cuaca panas dan Puta pun dah berpeluh-peluh ... Aku mandikan jugak ... Lap kering-kering sapu lah lotion tu ...


Masa nie demam dah kebah, campak nyer jer tinggal ...

Yeayy ... Berjaya ambil gambar gigi ...

BUKAN CINTA BIASA…



Dipegang jubah suaminya. Matanya yang jernih merenung sayu.“Apakah ini kerana Allah?” tanya hampir berbisik.
“Ya, wahai isteri ku. Semua ini kerana Allah,” jawab suaminya lalu segera berlalu. Tanpa toleh, tanpa berpaling.
Mendengar jawapan itu Siti Hajar tidak berkata apa-apa lagi. Mata dan hatinya menghantar suaminya Ibrahim AS berlalu pergi. Tega dan redha. Kalau suami ku bertindak meninggalkan aku kerana Allah, aku mesti rela ditinggalkan juga kerana Allah, mungkin itulah rasa hati Siti Hajar sewaktu ditinggalkan Ibrahim.
Itulah sedikit gambaran perpisahan kerana Allah. Nabi Ibrahim AS rela meninggalkan isteri dan anaknya Ismail di bumi yang kering kontang. Satu lembah yang gersang jauh daripada manusia, haiwan dan tumbuhan. Ya, itu semua perintah Allah. Demi cinta khalik yang lebih tinggi dan suci, ditinggalkannya cinta terhadap anak dan isterinya. Itulah hati Nabi Ibrahim. Jika dulu dia diuji dengan bakaran api, kini dia diuji lagi oleh perpisahan dengan anak dan isteri.
Jangan disangka hanya Siti Hajar sahaja yang menderita ditinggalkan, tetapi bayangkanlah juga derita suaminya Nabi Ibrahim yang “meninggalkan”. Kekadang orang yang meninggalkan lebih perit dan sakit penanggungannya daripada orang yang ditinggalkan. Namun apakah pilihan Ibrahim, bila cinta Allah berbicara, cinta yang lain akan membisu seribu bahasa…
Mengapa hanya kata-kata “apakah semua ini kerana Allah?” yang diminta kepastian oleh Siti Hajar terhadap suaminya Nabi Ibrahim? Mengapa tidak ada ucapan yang lain? Mengapa tidak diucapkan, “kenapa sampai hati kau buat begini?” Tidak, ucapan seumpama itu sama sekali tidak terkeluar daripada mulut isteri solehah seperti Siti Hajar. Apa yang hendak dipastikannya hanyalah satu… semua itu dibuat oleh suaminya kerana Allah. Bila kerana Allah, tenanglah hati Siti Hajar… Tuhan pasti tidak akan mengecewakannya. Suaminya tidak akan menganiayanya.
Bertemu kerana Allah, berpisah pun kerana Allah. Itulah tradisi dalam cinta para solihin dan muqarrabin. Dan iktibar buat kita, untuk mengekalkan cinta dalam rumah tangga inilah juga teras dan asasnya. Jangan ada “kerana” yang lain. Jika ada yang lain, pasti cinta itu tergugat jua walaupun bagaimana teguh sekali pun janji dan peneguhan kata yang pernah dimeterai. Untuk mengekalkan cinta, ini sahaja prinsipnya – berbuatlah apa sahaja kerana Allah. Lurus, tulus dan telus tanpa belok dan bengkok.
Sekalipun terpisah, namun cinta Nabi Ibrahim dan Siti Hajar tidak pernah luntur. justeru kedua-dua berpegang kepada asas cinta yang kekal… cintakan Allah. Dan bila mereka bertemu kembali, beberapa tahun kemudiannya, cinta itu teruji lagi. Kali ini Nabi Ibrahim diperintahkan pula oleh Allah untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail. Nabi Ibrahim tekad, Ismail mesti dikorbankan. Tetapi bagaimana Siti Hajar?
Siti Hajar teruji lagi. Nilai anak bagi seorang ibu, kekadang melebihi nilai suami kepada seorang isteri. Ikatan hati antara ibu dan anak jauh lebih teguh dan kukuh daripada ikatan suami dan isteri… begitu kekadang pakar-pakar psikologi mengungkapkan. Namun itu sedikit pun tidak menjejaskan jiwa Siti Hajar, sekali lagi “jika itu kehendak Allah” dia pasrah. Allah tidak akan mengecewakannya. Siti Hajar rela “kehilangan” anak dan suami berkali-kali. Seperti air zam-zam yang menyuburkan lembah Makkah yang gersang maka begitulah iman yang memperkasa jiwa Siti Hajar. Sekali lagi dia rela dan tega.
Ah, agungnya sejarah itu. Namun di mana asas kekekalan cinta itu masa kini? Kadar perceraian melonjak semakin tinggi. Janji hidup bersama, mati berdua hanya jadi mainan kata sewaktu bercinta. Tetapi sebaik musim bulan madu berlalu, cinta semakin hari semakin terhakis. Dan akhirnya usahkan untuk mati bersama, hidup berdua pun sudah tidak mampu lagi. Suami jemu dengan kerenah isteri. Isteri bosan dengan tingkah laku suami… tak berubah-rubah, macam-macam tu juga. Akhirnya, perceraian pun tidak dapat dielakkan lagi.
Mengapa ini berlaku? Jawabnya, kerana dalam hati suami dan isteri itu tidak ada lagi prinsip “kerana Allah”. Rasa syak wasangka, marah melulu, kecewa, jemu, jeran dan terancam mula bersarang dalam jiwa apabila “bukan kerana Allah” menjadi begitu dominan dalam sanubari suami dan isteri masa kini. Semakin lama berumah tangga semakin ketara segala kelemahan dan kesalahan.
Pada mulanya dicuba-cuba juga bersabar. Ah, demi cinta ku pada nya, begitu pujuk-pujuk hati. Hari demi hari, bulan demi bulan, tahun demi tahun, segala-galanya masih “gitu-gitu” juga. Bila suami sampai di muka pintu (pulang daripada bekerja), muka isteri mencuka, keluhan atau leteran pun bermula, tidak ada lagi salam berkucup tangan, tidak ada lagi wangian dan haruman, tidak ada jawapan salam yang sopan…
Dulu pernah suami menegur bersulam kata dengan kiasan dan perlambangan. Namun isteri buat tidak tahu kerana di hatinya juga ada “dendam”. Ah, kau sahaja yang ingin aku berubah, kau pula bagaimana? Aku jemu melihat kau umpama raja dalam rumah tangga yang menyuruh aku membuat segala-galanya. Sejak bangun tidur aku bagaikan hamba sahaya yang asyik membersihkan, memasak, mengasuh, mengemas dan seribu satu kerja lagi, gerutu hati isteri.
Kau tidak pernah berubah wahai suami. Pakaian bersepah. Tingkah laku mu jauh daripada yang ku kenal dahulu. Pantang ditegur, ego mu meledak. Kau semakin bungkam dan bisu ketika aku ingin meluahkan dan menceritakan segala-galanya. Dan perlukah aku meluahkannya lagi, setelah berkali-kali kau seakan tuli untuk mendengarnya!
Jiwa yang kecil akan membesarkan masalah yang remeh apatah lagi masalah yang memang besar. Bila di hati tidak ada lagi “kerana Allah”, rumah tangga akan semakin goyah. Di dalam hati sudah timbul bibit-bibit ingin berpisah… Berpisah secara rasmi dengan jatuhnya talak bersendikan syarak atau berpisah secara sepi, dengan putusnya ikatan cinta tanpa kemesraan dan keharmonian hati.
Jasad rapat, tetapi hati kian jauh terpisah. Sesetengah pasangan nekad terus mengambil keputusan untuk berpisah. Jika begini apa gunanya ditunggu lagi, kita bercerai! Dan sesetengah pasangan pula tetap di situ mempertahankan cinta yang bagaikan hidup segan mati tak mahu – “better bend than break” (biar sekah asalkan tak patah). Golongan ini sabar mengharungi perkahwinan yang tidak bahagia.
Mereka yang memilih bercerai, inginkan bahagia di tempat, di suasana atau dengan keadaan yang lain (dan mungkin juga dengan orang yang lain?). Tidak ada gunanya mempertahankan perkahwinan yang tidak bahagia… cari sahaja bahagia di tempat yang lain. Mereka yang bertahan pula mungkin merasakan, jika pasangan ku ini pun tidak memberikan aku bahagia, sedangkan aku yang mencari dan dicarinya dulu, mana ada jaminan aku bahagia dengan orang atau di tempat yang lain? Biarlah, aku bertahan sahaja…

Siapa antara kedua golongan ini yang lebih bernasib baik? Yang bercerai untuk mencari bahagia atau yang bersabar dengan perkahwinan yang tidak bahagia? Subhanallah, hasil kajian menunjukkan setelah bertahun-tahun berlalu mereka yang bersabar degan perkahwinan yang tidak bahagia akhirnya lebih bahagia daripada mereka yang mengambil keputusan untuk bercerai!
Itulah berkat sabar. Kerana kesabaran itu lebih dekat dengan iman. Bukankah kesabaran itu separuh daripada iman. Dan dalam iman itulah tersemat roh kalimah “kerana Allah”. Sesungguhnya, Allah bersama dengan orang yang sabar. Bukankah dalam hidup ini, mereka yang berjaya mengharunginya bukan orang yang bijak, cantik dan ternama… tetapi oleh orang yang sabar.
Justeru, walau seteruk mana kerenah pasangan kita, belajarlah menerima dia seadanya. Bersabarlah dengan sikapnya kerana dia pun hakikatnya sedang belajar bersabar dengan kerenah kita. Jangan marah jika dia tidak berubah mengikut apa yang kita kehendaki kerana kita juga hakikatnya tidak berubah mengikut apa yang kita sendiri kehendaki.
Kita tidaklah setabah Siti Hajar dan pasangan kita pun tidak sebaik Ibrahim… namun setidak-tidaknya kita mengakui dan sentiasa mencuba untuk bersabar dengan peneguhan kata “kerana Allah”. Ingatlah, ragam, karenah dan tabiat pasangan kita bukan semuanya untuk diselesaikan. Seperti juga masalah-masalah hidup yang lain ada yang dapat diselesaikan dan ada yang tidak.
Bagaimana menghadapi masalah yang tidak dapat diselesaikan? Ya, ada masalah yang kita “kena hidup dengannya.” Selama-lamanya. Ia memang tidak dapat dan tidak perlu diselesaikan… Mengapa? Allah takdirkan begitu sebagai saluran kita merintih, merayu dan bergantung kepada-Nya.
Oh, rupa-rupanya Allah pasangkan kita dengan pasangan kita untuk kita saling merintih kepada Allah dalam menghadapi kerenah masing-masing. Allah menguji kita melalui dia, Allah menguji dia melalui kita. Inilah yang kita belajar daripada cinta dan sabar dalam rumah tangga Nabi Ibrahim dan isterinya Siti Hajar. Sesungguhnya, cinta mereka itu bukan cinta biasa!

Facebook Closed




Hehehe...
Nampak nar nipu nyer ...
Perasan tak kengkawan???

Pemenang Maharaja Lawak Mega 2013

Mesti ramai yang menonton rancangan MLM 2013 semalam kan ...
Mesti kengkawan pun ada pilihan pemenang kan ..
Haa pada yang tak tau lagi mari ler terjah ...
Gambar xde ...

Tempat kelima di menangi oleh NABIL !

Tempat keempat di menangi oleh  JAMBU !

Tempat ketiga di menangi oleh BOCEY !

NAIB JUARA DI MENANGI OLEH SHIRO !

DAN JUARA MAHARAJA LAWAK MEGA 2013 DI MENANGI OLEH SEPAHTU  !!!!!!!!!!!!!!

Tahniah buat pemenang2 :)

Sudip Kesayangan ...


Nie sudip kesayangan saya ...
Dah hampir 12 tahun berkhidmat ngan saya ...
Tapi sekarang dah nyawa-nyawa ikan ...
Saya perlu kan pengganti ...
Tapi mesti tak dapat sama ngan yang nie ...
Sedih nyer ...


Saya Demam ... Sian Saya ....

Photo: Saya demam ... Doakan saya cepat sihat yerr ... Sian ibu, risau jer ...

Alhamdulillah ... Hari nie genap usia Putra 9 bulan .... Perkembangan yang amat memberangsangkan ... Gigi dah tumbuh empat batang ... Malang nyer gambar gigi masih belum dapat nak ambil lagi ... Kedekut sungguh Putra nie ... Selain tu Putra dah boleh berdiri di tepian ... Dah pandai nak ikut BigBoss naik motor ... Menangis meraung nak ikut bila nampak BigBoss bersiap ... Tak kira lah nak gie keje ker , nak hantar Abang2 & kakak gie sekolah ker ... Pantang dah nampak ibu pakai tudung, mesti takmo kat sape2 dah ... Sangat suka bermain ngan Abang2 & Kakak, mesti tersengeh-sengeh bila nampak die orang balik sekolah ... 

Tapi hari nie Putra tak sihat ... Demam ... Dah dua hari ... Lepas makan ubat kebah ler demam nyer .... Tak lama lepas tu demam balik .... Selama nie xpernah demam, cucuk pun xdemam ... Nie ler demam lama skit ... Risau ibu dibuat nyer ... Tak berapa selera makan ... Sebaik ada susu ibu ... Semoga Putra cepat sembuh eak ...