Awat Ler Tak Bertambah Lagi Nuffnang ... ???


Awat ler tak de income lagi tahun 2014 nie ...
Kengkawan yang hebat-hebat mesti mencanak-canak tambah nyer ...
Ape petua ? Ape rahsie ?

Kerja Kosong - Admin Assistant ...

Meh kengkawan semua ...
Ada kerje kosong nie ...
Area Gombak/Selayang...
Sesiapa yang berminat leh ler mohon ...
Tapi pastikan korang-korang LAYAK tau ...

Jangan marah eak kengkawan ... Gurau jer ...

Kata Adjektif dan Ayat Majmuk

Kejadian berlaku hampir setiap malam ...

Situasi nie berlaku malam semalam ...
Arahan telah diterima ...

Bina ayat majmuk menggunakan kata adjektif ... 

"Ibu, tolong Luqman buat ayat" ...
"Aiyooo lah ...“ 
Kejap jd cikgu math ... Kejap jd cikgu tadika ... 
La nie jd cikgu BM plak ...
Sebaik ler ibu nie masih ingat apa die kata adjektif dan ape dia ayat majmuk ...
Kena semak kengkawan, nanti kena tanya takde lah kelam kabut ...

Layan kan aje ... Grrrr ...

*****
Sila semak yer kengkawan ...

Kata Adjektif :

Kata Adjektif ialah kata yang menerangkan sifat sesuatu kata nama seperti  
    benda, orang, tempat, keadaan 
dan sebagainya. Kata Adjekfit juga dikenali sebagai Kata Sifat.


Contoh : nakal, garang,besar, tebal, lurus

Ayat Majmuk :

Ayat Majmuk ialah ayat yang mengandungi dua atau lebih ayat-ayat tunggal disambungkan oleh perkataan Kata Hubung seperti dan, atau, kecuali, tetapi, sambil, seraya dan lain-lain. Ayat Majmuk nie pun sebenar nyer ada banyak jenis , kengkawan kena semak sendiri lah .... Kang panjang nar plak entry nie, jadi cikgu BM plak ibu nie ...

Contoh : Razak mengambil sebuah buku cerita lalu membaca buku itu. 



Sumber : Pak Google ...

TAZKIRAH JUMAAT #9 : SOLAT SUNAT DHUHA

سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Solat Sunat Dhuha boleh dianggap sebagai rasa terima kasih seseorang hamba kepada Allah SWT atas segala berkah hidup yang diberikan-Nya.

Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan solat ini tanpa keuzuran dan umat Islam amat dituntut melakukannya. Abu Hurairah pernah berkata: “Rasulullah SAW berwasiat kepadaku tiga perkara agar jangan ditinggalkan puasa tiga hari tiap bulan, dua raka’at Dhuha dan Witir sebelum tidur.”

Daripada Abu Dzar r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah masing-masing di antara kamu setiap pagi bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu. Maka tiap kali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah. Menyuruh kebaikan adalah sedekah, mencegah keburukan juga adalah sedekah. Dan sebagai ganti daripada itu semua, cukuplah mengamalkan dua rakaat solat Dhuha.”   (HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud)

.

Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah lapan rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan adalah dua rakaat.

Nabi Muhammad SAW  bersabda: “Wahai anak Adam! Janganlah sekali-kali kamu malas mengerjakan empat rakaat solat Dhuha, maka akan aku cukupkan keperluanmu sehingga waktu petang.”   (HR Al-Hakim dan At-Tabrani)


Cara Mengerjakan Solat Dhuha


Solat ini boleh dilakukan sekurang-kurangnya dua rakaat sehinggalah 12 rakaat, tetapi yang paling banyak dikerjakan oleh Rasulullah ialah  lapan rakaat.

Niat Solat Dhuha

Inline image 1

2.  Antara surah-surah yang dianjurkan ulama ialah:

.

a.  Solat sunat Dhuha dua rakaat:

i/  Ayat al-Kursi 10 kali dan Al-Ikhlas 10 kali atau;

ii/  As-Syams dan Ad-Dhuha. atau;

iii/  Al-lail dan Al-Insyirah.

.

b.  Solat Dhuha lebih daripada 4 rakaat;

i/  Solat Pertama :   As-Syams dan Ad-Dhuha.

ii/  Solat Seterusnya :   Surah al-Kafirun dan Al-Ikhlas


3.   Semasa sujud terakhir bacalah sebanyak 40 kali:


Inline image 1

.

.
4.   Selepas memberi salam, bertasbihlah 10 kali:



Inline image 2


5. Berdoa


Inline image 3

WordLESS Wednesday - 20


Nak Pintu Murah???

Semua orang nak yang murah sekarang nie kan ...
Nie saya nak bagi yang murah nyer ...
Meh ler kita amalkan untuk menampung kos hidup yang makin meningkat ...
Hehehe... Saya tak jual pintu2 kat atas tu ...

Jangan marah eak ... Gurau petang2 nie ...

Ape Ade Dalam Mesin Basuh ???

Kejadian berlaku 2 bulan lepas rase nyer ... Lebih kurang lah ... Aku sibuk2 kemas rumah ... Bebudak sibuk tengok tv .... Dah mengemas tu, aku kutip ler segala kain baju kotor ... Elok jer aku nak masukkan dalam mesin basuh, aku dapati ada sesuatu dalam mesin basuh ... Punya terkejut aku ... Cam nak pengsan jer rase nyer ... Korang tengok lah mende ape tu ...
Eee ... Korang nengok ler tu ... Sebaik tak pengsan ibu nie kan ... Dalam banyak2 tempat situ plak yg dipilih nyer ... Mujur tidak sesuka hati membuat onar kat dalam tu ....
Haisshh lah ...
Yassin ... Yassin ...
Published with Blogger-droid v2.0.10

Salam Maulidur Rasul


Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Salam Maulidur Rasul kepada semua pembaca blog ini yang beragama Islam, dan kepada seluruh umat Islam ... Semoga kita dapat menghayati perjuangan Rasulullah s.a.w dan lebih menyayangi Rasulullah s.a.w dengan cara menzahirkan melalui tindakan kita selepas ini ... Marilah kita beramai-ramai menghidupkan sunnah Rasulullah S.A.W. dan mencontohi baginda ... InsyaAllah ...

Ya Nabi Salam ’Alaika Ya Rasul Salam ’Alaika Ya Habib Salam ’Alaika Sholawatullah ’Alaika Anta Syamsun Anta Badrun Anta Nurun Fauqo Nuuri Anta Iksiru Wagholi Anta Misbahush Shuduri Ya Habibi Ya Muhammad Ya ’Arusal Khofiqoini Ya Muayyad Ya Mumajjad Ya Imamal Qiblataini Ya Habibi Ya Muhammad Sholawatullahi ’Alaika

Hari Kangkung 1Malaysia ...

Hahaha ... Lawak betul hari nie ... Sana sini semua dok cite pasal kangkung ... Macam-macam cara rakyat Malaysia meluahkan perasaan ... Tengok ler gambar-gambar kat bawah nie ...
Kangkung Goreng Belacan, siap ade resepi lagi, malas nak letak resepi ...

Jemputan minum petang ...

Mc Kangkung; menu sihat ...

Filem Kangkung; hehehe ....

Kadar tol ...

Makcik Kangkung Free ...

Cobaan Berdiri ...

Kuatkan semangat eak ...
Semoga berjaya Putra Al Amin ...

Published with Blogger-droid v2.0.10

TAZKIRAH JUMAAT #8 : BERSYUKUR


Syukur adalah pengakuan hati terhadap sesuatu ganjaran, nikmat yang dianugerahkan yang diberikan oleh ALLAH Taala. Syukur juga bukan hanya meliputi terhadap perkara-perkara nikmat, malah ianya juga meliputi syukur kerana terlepas daripada bala, malapetaka dan bencana yang menimpa.

Setiap muslim dituntut supaya bersyukur dengan segala nikmat yang telah Allah s.w.t berikan. Sekiranya kita hitung nikmat yang Allah s.w.t berikan kepada kita sudah tentu terlalu banyak sehingga tidak terhitung oleh kita. Antara nikmat yang telah diberikan oleh Allah itu seperti nikmat Islam, Iman, Akidah yang benar, kelapangan waktu, kesihatan tubuh badan, ketenangan jiwa, kebahagian rumah tangga, ilmu dan sebagainya 

Oleh itu :
- Apabila kamu melihat orang kafir hendaklah kamu bersyukur kepada Allah s.w.t kerana kamu dilahirkan sebagai seorang Islam dan jangan lupa berdakwah dan berdoa semoga mereka juga akan diberi hidayah oleh Allah s.w.t. Janganlah kita menghina dan membenci mereka sebaliknya , adakah kita telah berdakwah dan memberitahu tentang kebenaran Islam kepada mereka seperti yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.?

- Apabila kita melihat orang melakukan maksiat dan engkar perintah Allah s.w.t maka hendaklah kita bersyukur kepada Allah s.w.t kerana kita dianugerahkan oleh Allah s.w.t sifat Taqwa dan sentiasa menurut perintah Allah s.w.t dan janganlah untuk mengajak mereka melakukan ketaatan dan menjauhi segala perkara maksiat sebaliknya janganlah kita umpati mereka.

- Apabila kita melihat orang jahil dengan ilmu Allah s.w.t hendaklah kita segera bersyukur kepada Allah s.w.t kerana Allah s.w.t telah memberikan kita kefahaman ilmu agama kerana memahami agama juga merupakan rezeki yang Allah s.w.t akan kurnikan kepada mereka yang dipilih dan disayangiNya sahaja. Oleh itu hendaklah kita berdoa kepada Allah s.w.t agar orang yang jahil dalam kalangan umat Islam diberikan nikmat kefahaman Ilmu agama. Allah akan memberikan dunia ini kepada orang yang Dia suka dan orang yang Dia benci sebaliknya Allah s.w.t akan memberikan agama atau akhirat kepada orang yang Dia sayang sahaja. Adakah kita tergolong dalam golongan yang disayangi Allah s.w.t.?

- Apabila kita melihat orang terkena musibah sama ada sakit, susah, atau terkena sebarang bencana hendaklah kita bersyukur kepada Allah s.w.t kerana kita telah diberikan kesihatan, kesenangan, kekayaan dan sebagainya oleh Allah s.w.t. Oleh itu hendaklah kita berdoa dan berusaha untuk menolong orang yang lebih susah dan lebih memerlukan daripada kita.Allah s.w.t jadikan seseorang itu susah supaya mereka bersabar di atas kesusahan itu lalu mereka mendapat pahala, pada masa yang sama juga orang yang senang akan mendapat pahala juga dengan cara memberi pertolongan kepada mereka yang susah. Fikir-fikirkanlah ...

Bukan itu saja, banyak lagi rahmat yang dikurniakan Allah kepada kita. Wajarkah manusia lupa terhadap Allah? Tidak pernah mengingati dan menyebut nama Allah, tidak pernah bersyukur dan memuji Allah, bahkan tidak pernah beribadah menyembah Allah?

Allah menyeru manusia supaya selalu ingat dan jangan lupa terhadap-Nya dalam firman yang bermaksud: “Wahai orang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan sebanyak-banyaknya.” (Surah Al-Ahzab, ayat 41)

Orang yang sentiasa mengingati Allah, Allah akan sentiasa mengingatinya, jiwanya menjadi tenang, hatinya tenteram, jauh dari perasaan gelisah. Hasilnya, lahirlah budaya pekerti dan tutur kata mulia. Semua orang merasa senang dan bahagia bersamanya, walaupun kehidupannya serba kekurangan.

Firman Allah yang bermaksud: “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah, ketahuilah hanya dengan mengingati Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah Ar-Ra’d, ayat 28)

Sebaliknya, mereka yang melupakan zikrullah dan hanya memikirkan keseronokan kehidupan dunia, hatinya semakin lama akan menjadi keras membatu. Hati yang lalai kepada Allah akan membentuk tingkah laku dan tutur kata yang kasar. Dosa dan kemungkaran menjadi amalan biasa padanya.

Marilah kita bersama berzikir dengan membaca al-Quran, doa dan wirid daripada Rasulullah seperti diajar kepada sahabatnya, Muadz Bin Jabal iaitu: “Ya Allah tolonglah aku, supaya (dapat) sentiasa mengingatiMu dan mensyukuri serta memperbaiki ibadatku kepadaMu.” (Hadis riwayat Abu Daud)

Tidak kira di mana pun kita berada, sentiasa hadirkan Allah dalam diri kita. Sesungguhnya, kita adalah hamba-Nya yang hebat di dunia, berjaya di akhirat kelak.

Wallahua'lam ...

Sumber : SiNi , SiNi

Meh Makan ...

Lapo ler plak ...
Jom masak ...

Bismillahirrahmannirrahimm ...

Jemput makan semua ...
Nasi Goreng Simple jer haa ...

Burrppp ...
Alhamdulillah ...

Published with Blogger-droid v2.0.10

MY BABY THIS WEEK

Putra is  8-month-old this week ...

Many babies are pulling themselves up now, grabbing on to any available piece of furniture and then standing while holding onto it in a wobbly way. Some babies walk as early as eight months, others not until well into their second year. All are still well within the normal range. Most babies work out how to stand up fairly easily on their own. The thing that stumps many of them is sitting back down again! When your little one pulls himself to a stand and then cries for you to sit him back down, don't rush to pick him up. Instead, show him how to bend his knees so his journey back down doesn't end with such a thud.

How your baby is growing

Your baby's newfound mobility means she's about to enter the land of bumps and falls. These are an inevitable part of growing up. Your heart may occasionally skip a beat or two, but now's the time to enjoy watching her explore her surroundings and discover her limits.

Holding back your desire to protect your baby allows her to learn for herself. However, to help your baby explore her environment fully, do try to make your home safe.

Try crawling around the floor, as getting down to her level helps you spot possible hazards. Secure fragile objects so they won't topple, for example, and keep any rickety furniture in rooms she doesn't use much.

Sumber : Baby Center

Published with Blogger-droid v2.0.10

Saya hantar anak ke taska sihat, terima dengan tubuh kaku ...



Putrajaya: Sepasang suami isteri terkejut apabila mendapati bayi mereka berusia empat bulan meninggal dunia ketika mengambilnya dari TASKA di Desa Pinggiran Putra, semalam.

Lebih menyayat hati kejadian itu langsung tidak disedari pengasuh yang menyangka bayi berkenaan sedang tidur nyenyak.
Ibu bayi itu, Rossmaine Sulaiman, 38, berkata dia dan suaminya mengambil anaknya, Azeem Rifhan kira-kira jam 2.15 petang selepas waktu bekerja.
“Ketika mengambilnya dari tangan pengasuh, saya dapat rasakan tangan keras dan langsung tidak ada tindak balas, manakala tubuhnya sejuk.
“Melihat kejadian itu, saya dan suami bergegas ke Hospital Putrajaya dalam usaha menyelamatkan anak kami,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.
Dia berkata, sepanjang perjalanan, mereka cuba meletakkan tangan di atas dada Azeem namun tiada sebarang tindak balas, malah doktor cuba memberi bantuan pernafasan sebaik tiba di hospital tetapi gagal menyelamatkan bayi terbabit.
“Segalanya berlaku dengan pantas. Bayangkan, saya menghantar anak ke taska dalam keadaan sihat tapi akhirnya menerima tubuhnya yang kaku,” katanya.
“Saya menangis hingga lembik kerana tidak menyangka Azeem pergi begitu cepat. Baru semalam dia bergelak ketawa ketika bermain bersama abang-abangnya, pemergiannya pasti akan dirindui,” katanya sebak.
Rossmaine berkata, dia cuba menghubungi pemilik taska berkali-kali namun taliannya dimatikan, sebelum suami pemilik taska itu menghubungi bagi bertanya dengan lebih lanjut. “Suami kepada pemilik taska berjanji untuk datang ke sini (hospital) tapi sampai sekarang (malam tadi) kelibatnya belum muncul”, katanya.
Menurutnya, dia amat kesal dengan kejadian yang menimpa anaknya kerana pihak taska seolah-olah lepas tangan dan tidak mengambil berat terhadap anak-anak yang dijaga mereka hingga langsung tidak menyedari kematian bayinya.
Lebih menyedihkan, katanya hanya dua pengasuh yang bekerja di situ untuk menjaga puluhan bayi dan kanak-kanak.
Dia berkata, suaminya sudah membuat laporan di Balai Polis Dengkil, petang semalam.
Menurutnya, bayi berkenaan disembahyang dan dikafankan di HPj sebelum jenazahnya dibawa pulang ke Kelantan untuk dikebumikan.
Pemangku Ketua Polis Daerah Sepang, Deputi Superintendan Zaldino Zaludin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu. -BH

Sumber : SiNi
********************************

Jadi lagi kes chengini ... Hmmm ... Geram jer rase ... 
Memang ler Ajal Maut Jodoh Pertemuan tu Allah s.w.t yang tentukan ...
Orang bagi upah suruh jaga dgn baik, tp ini yg terjadi disebaliknya ... Bila kita diamanahkan untuk menjaga mereka patutnyer jaga seperti anak anak kita ... mereka tidak tahu apa-apa ...

Sudah sampai masa pihak berkuasa patut menguatkuasakan akta berkaitan pusat asuhan kanak-kanak serta mengeluarkan garis panduan (SOP) bagi pusat-pusat tersebut. Masyarakat memerlukan pusat asuhan kanak-kanak yang mana mempunyai pengasuh yang terlatih, cekap dan bertanggungjawab. 
perlu ada panduan n had jagaan untuk berapa orang penjaga boleh jaga kanak2 ... Ker memang dah ada ??? Hmmm ...Pengusaha Taska/Pusat Asuhan plak perlu lebih bertanggungjawab, jangan asyik nak kejar keuntungan semata2, pantau kakitangan anda ...

Ya Allah tabahkan hati ibu ini...Al-Fatihah....