Hantu Topeng ...

Hehehe ... 
Nie name nyer xde keje ...
Topeng nie Danial punye ... 
Beli kat SiNi ...
Aku pun x paham cam ner dia boleh beli topeng nie ...
Coz Danial nie penakut sangat ...

Ori vs Tiruan ...

Massage kat bawah nie aku dapat dari seorang member ... 
Aku tak pasti akan kesahihan nyer ...
Kengkawan ada ape2 info pasal kes nie 

Kalau ada boleh ler kongsi kat sini same2 ...

Yang belakang marking merah tu palsu ... Byk jual kat kedai ...Hati2 kawan2 ... !!! Yang ORI..belakang marking Biru ...

Salam info terkini, kawan atas kawan saya keje kat bahagian KDNK ... Pesan jangan beli panadol yg blkg dia cop merah ... Yang tulen hanya cop berwarna biru ... Kat kedai runcit semua warna merah lupa nak bagitahu ...
Antara kandungan panadol tiruan ni :- paracetamol overdos ... bedak sejuk dan tepung gandum dan tepung2 lain ... Kalau tengok pun biru ada bar code ...

Copy & paste & edit ayat nyer skit2 ... Wallahhua'lam ...

Sumber :
Leen, Ada2aje Yahoogroup ...

Rogol Bergilir-gilir ...

Hari nie aku dok mengadap tb jap tadi ... Tgk berita lah konon nyer ... Punya lah terkejut dengan berita utama nyer ... Ya Allah ... Ape teruk sangat nih ...

Mangsa berumur 12 tahun ... Yang menjadi suspek plak lapan orang berumur antara 12 tahun dan 14 tahun ... Ape nih budak lagi ... Cam ner umur cam nie leh terfikir nak merogol ... Hmmm ...

Ohh ... Rupe nyer mangsa ponteng sekolah, peh tu mangsa takut nak balik umah, tido ler surau ... Terserempak plak ngan salah sorang suspek yang ajak dia gie sebuah rumah kosong ... Hmmm ...

Terukkan sekarang ... Kesimpulannyer; Keluarga perlu memainkan peranan penting bagi mengelak anak tersasar jauh dari ajaran Islam ... Masyarakat & pemimpin pun kena lah memainkan peranan masing2 ... Wallahhua'lam ... Nauzubillah ... Mintak dijauhkan benda2 xelok nie dari aku dan keluarga aku ...

Hari Usahawan Sek. Keb. Gombak Setia 2013

Hari nie adalah Hari Usahawan sekolah anak2 aku ... Hari Usahawan nie diadakan untuk mengumpul dana bagi membiayai penambahbaikan infrastruktur sekolah di samping mengeratkan silaturrahim di antara warga sekolah nie ...

Pelbagai gerai telah dibuka ... Ada yang jual makanan & minuman, permainan, buku, sticker, belon dan macam2 lagi ... Mini zoo pun ada ... Berpuluh-puluh RM juga telah dihabiskan oleh anak2 aku ...

Hanya dua keping gambar berjaya diambil ... Huhuhu ...

TAZKIRAH JUMAAT #2 : Mari Berdoa ...

Kita selaku hamba yang beriman tentu dianjurkan untuk selalu berdoa dan memohon pertolongan hanya kepada Allah semata. Namun ternyata doa-doa kita kadang tak selaras dengan apa yang kita inginkan. Terkadang apa yang kita harapkan dan cintai belum tentu itu baik bagi kita, begitu juga sebaliknya apa yang kita benci ternyata itu baik bagi kita. Namun yakinlah bahwa semua yang Allah kehendaki itu adalah untuk kebaikan kita.

Berikut ini diberikan beberapa panduan menurut Al-Quran dan sunnah.

Berdoalah dengan suara yang lembut

Doa adalah ditujukan kepada Allah yang Maha Mendengar. Apa sahaja doa kita akan didengari Allah. Oleh yang demikian tak perlulah kita mengeraskan suara.

Berdoa dengan penuh yakin

Hendaklah berdoa dengan penuh yakin bahawa doa kita akan dimakbulkan. Dari Anas r.a. katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda”: “Apabila kamu berdoa, hendaklah kamu bersungguh-sungguh, yakin dalam doa (bahawa Allah taala mendengar dan mengabulkan). Janganlah kamu berdoa dengan kalimah: “Ya Allah, jika Engkau mahu, berilah aku!” Kerana sesungguhnya Allah Taala tidak dipaksa memenuhi sesuatu doa.” H.R. Anas r.a.

Memohon Sebanyak Tiga Kali

Ulangilah doa sebanyak 3 kali. Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim bahawa Abdullah Bin Mas’ud berkata: Baginda Rasulullah s.a.w. jika berdoa, baginda berdoa sebanyak tiga kali, dan jika baginda memohon baginda memohon sebanyak tiga kali. (H.R Bukhari dan Muslim)

Bersalawat Kepada Nabi s.a.w.:

Sabda Rasul s.a.w.: Tiap tiap doa akan terhalang sehingga dia bersalawat kepada Nabi s.a.w. (Hadis Hasan) Doa hendaklah dimulakan dan diakhirkan dengan berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.

Menghadap qiblat.

Dari Abdullah Bin Mas’ud r.a., katanya: Nabi Muhammad s.a.w. menghadap ke Ka’bah, lalu beliau berdoa mengutuk beberapa orang dari golongan Quraisy. H.R. Bukhari dan Muslim

Mengangkat Kedua-dua Belah Tangan Sambil Berdoa

Abdullah Bin Omar (ra) berkata: Nabi Muhammad SAW. mengangkat kedua-dua tangannya, lalu baginda berdoa: Ya Allah, aku berlepas diri kepada-Mu daripada apa yang dilakukan oleh Khalid (dua kali). (Diriwayatkan oleh Al Bukhari)

Dalam hadis lain, berkata Abu Musa: Kemudian baginda Rasul s.a.w. mengangkat kedua-dua tangannya, lalu beliau berdoa: Ya Allah, ampunilah dosa ‘Ubaid Bin ‘Amir, dan aku melihat keputihan ketiak baginda. (HR Imam Bukhari)

Berwudhu’ Sebelum Berdoa

Berkata Abu Musa (ra): Sebelum ‘Ubaid Abu ‘Amir meninggal dunia, dia telah berpesan kepada aku agar aku menyampaikan salamnya kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan memohon doanya agar Allah mengampuni dosa-dosanya. Ketika pesanan tersebut aku sampaikan kepada baginda Rasul s.a.w. lalu baginda menyuruhku agar mengambil sebekas air untuknya. Kemudian beliau berwudhu’ dan mengangkatkan kedua-dua tangannya sambil berdoa: Ya Allah, ampunilah dosa ‘Ubaid Abi ‘Amir; dan aku melihat keputihan ketiak baginda. Baginda seterusnya berdoa: Ya Allah, ampunilah dosa ‘Ubaid Abi ‘Amir dan aku melihat keputihan ketiak baginda. Baginda seterusnya berdoa): Ya Allah, jadikanlah dia pada Hari Kiamat sebagai orang yang mulia mengatasi kebanyakan makhluk-Mu. Lalu akupun berkata: Mohon ampunan jugalah untuk aku ya Rasulullah. Kemudian baginda berdoa: Ya Allah, ampunilah dosa dosa Abdullah Bin Qais (Abu Musa), dan masukkanlah dia ke dalam tempat masuk yang mulia pada Hari Kiamat. (HR Imam Bukhari dan Imam Muslim)

Berdoa Sambil Menangis

Dari Abdullah Bin ‘Amr Bin Al ‘Ash r.a, bahawa Nabi Muhammad s.a.w. membaca ucapan Nabi Isa a.s.: Ertinya: “Sekiranya Engkau seksakan mereka sesungguhnya mereka adalah hamba hamba-Mu, dan sekiranya Engkau ampuni mereka, sesungguhnya Engkau adalah Maha Mulia lagi Maha Bijaksana”. (Al Maidah: 11)

Lalu Rasul s.a.w. menganqkat kedua-dua tangannya dan berdoa: “Ya Allah, umatku, umatku “, (sambil baginda menangis). Selanjutnya Allah s.w.t. berfirman kepada Jibril (a.s.): Hai Jibril, pergilah engkau kepada Muhammad, dan katakan kepadanya: “Sesungguhnya Kami akan meredainya dan umatnya, dan kami tidak akan menyusahkan kamu “. (HR Imam Muslim)

Berdoa Dengan Merendah Diri

Allah s.w.t. menceritakan tentang keadaan para Nabi ketika mereka memohon kepada-Nya, antaranya: “Dan (ingatlah kisah) Ayyub, ketika ia menyeru Tuhannya: (“Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang diantara semua penyayang.” (Al Anbiyaa: 83)

“Dan (ingatlah kisah) Zakaria, tatkala ia menyeru Tuhannya: “Ya Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, dan Engkaulah waris yang paling baik”. (Al Anbiyaa: 89)

Berdoa Pada Beberapa Waktu dan Keadaan yang Mustajab

Ada beberapa waktu berdoa yang mustajab menurut hadis dan al-Quran. Antaranya ialah ketika berpuasa, ketika sebelum berbuka, ketika hujan lebat, selepas berzikir dan sebagainya. Doa orang yang teraniaya atau dizalimi juga dimakbulkan, oleh yang demikian, janganlah kita menganiayai sesiapa sahaja.

Allah s.w.t. telah menetapkan beberapa waktu atau masa yang sangat baik jika kita berdoa didalamnya. Waktu waktu itu antara lain: Pada malam Lailatul Qadr, pada dua pertiga malam, setelah solat waktu dan pada waktu bersujud dalam sujud rakaat terakhir (doa dalam hati. tanpa mengeluarkan suara.)

Rasulullah s.a.w. pernah ditanya: Do’a yang manakah yang paling didengar (diterima)? Jawab baginda: (Do’a) akhir malam dan setelah solat wajib. H.R. At-Tarmizi – Sahih

Doa Pada Sepertiga Akhir Malam Sangat Makbul. Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Allah (Yang Maha Suci Lagi Agung) turun ke langit dunia pada sepertiga yang akhir di setiap malam. Dia berfirman: “Barangsiapa mendoa kepada-Ku, akan Ku perkenankan doanya. Barangsiapa meminta kepada-Ku akan Kuberi dia. Siapa yang minta ampun, akan Kuampuni dia.” H.R. Bukhari.

Kesimpulannya, doa itu faktor penting datangnya kebaikan, hilangnya keburukan, turunnya rahmat, sirnanya penderitaan, dan tercapainya kemenangan.

Sumber SiNi dan SiNi

Perkahwinan Adam (AF) & Fiza (Elite) ...

Ahamdulillah ... Selamat Pengantin Baru ... Semoga Berkekalan ...

Bekas anggota kumpulan Elite, Siti Zaidatul Fiza Abdul Halim, 33, selamat bergelar isteri kepada penyanyi Adam AF atau nama sebenarnya, Mohd Aizam Mat Saman, 30.

Dengan sekali lafaz,mereka selamat bergelar suami-isteri dalam satu majlis akad nikah yang diadakan di dewan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) di sini, pada pagi semalam. Akad nikah disempurnakan Pegawai Pendaftar Nikah Daerah Petaling, Suhaimi Ahmad kira-kira pukul 10.30 pagi. Fiza atau nama sebenarnya, Siti Zaidatul Fiza Abd Halim, 32, menerima mas kahwin sebanyak RM300 dan sepersalinan barangan untuk solat sebagai hantaran. Majlis pernikahan yang dijalankan dalam serba sederhana itu hanya dihadiri keluarga kedua-dua belah pihak dan wakil media.

Adam dan Fiza saling kenal mengenali pada pertengahan Julai lalu sebelum kedua-duanya memutuskan untuk berumah tangga. Tambah Adam, dia bersyukur majlis berkenaan berjalan lancar selain mengharapkan hubungan itu kekal ke akhir hayat.

Fiza yang kini sudah berhijrah dengan memakai tudung pernah berkahwin dengan Ahmed Farriq Zainul Abidin pada 8 September 2006 dan bercerai pada 4 November 2010. Hasil perkahwinan itu mereka mendapat dua orang anak iaitu Ferra Aryana, 5, dan Feeya Adyrra, 4.

Majlis persandingan pasangan itu akan diadakan pada pertengahan Oktober depan di kampung halaman Adam di Kota Kinabalu, Sabah.

WordLESS Wednesday - 14

Selamat Malam ...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Jadilah Suami Yang Penyayang ...

Seringkali apabila cinta beralih arah, isteri dipersalahkan:
Isteri tidak pandai pikat suami
Isteri kurang menghias diri
Isteri tidak berdandan rapi
Isteri sibuk dengan kerja sendiri

Wahai Suami, tanyalah diri sendiri...
Apakah suami sudah cukup memberi?
Apakah suami sudah cukup memerhati?
Apa pula sumbangan suami kepada isteri dan rumahtangga sendiri?
Apakah masa dan wang ringgit diperhati?

"Kaum Lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita"

Wahai Suami...
Pimpinlah isterimu dengan tulus dan ikhlas.
Didiklah isterimu dengan kasih dan sayang.

Jangan hanya memandang kerja pejabatmu dari jam 8-5 petang, tetapi
perhatikan isterimu yang kerja tidak tahu mana pagi dan mana petang. 
Bezakan kekuatan tubuhmu dan isterimu dalam menjalankan tugas harian.
Gunakan kebijaksanaan dengan 9 akal yang ALLAH telah kurniakan dibandingkan dengan wanita hanya satu akal.
Sedangkan mesin pun rosak, inikan pula tubuh halus seorang wanita.
Sediakan wang untuk ubat-ubatan yang diperlukan.
Jangan hanya cari silap dan salah isteri.
Berilah perhatian, berilah masa, berilah ruang, berilah peluang.
Wanita kalau sudah bernikah, itulah syurga yang perlu dijaga..

Sumber: SINI

Suke Lah Bebudak Nih ...

Amboi ... Amboi ...
Syok nyer dia orang eak ...
Asyik cuti jer ...
Bergumbiralah dia orang ...
Pening ... Pening ... Pasti huru-hara nanti ...
Hehehe ...



Published with Blogger-droid v2.0.10

Ruam plak ...

Isshhh ... Putra kena ruam susu plak ... Habis merah pipi die ... Sian plak ... Tak tau ler ape punca nyer ... Susah jugak nak ilangkan ruam nih ... Dah ler sekarang nie Putra tengah giler meniarap ... Pagi, petang, siang, malam meniarap jer keje nyer ... Sampaikan tengah tido pun nak meniarap ...

Lagi satu habit Putra nih, semua benda nak dimasukkan ke mulut ... Mainan, bantal, selimut, tangan orang; sume nak di bawak masuk dalam mulut ... Habis basah, lembap sume nyer ... Tu yang makin lambat & susah nak sembuh ...

Aku saje merayap (bw) sana sini, macam-macam petua aku dapat cara nak sembuhkan/kurangkan ruam susu nih ...

a) Sapukan susu ibu pada kurap susu tu, dan bersihkan. Sbb kurap susu terjadi disebabkan kulit bayi kene susu ibu yg penuh sel hidup. Bila dibiarkan, sel tu mati dan jadi tempat bakteria membiak. So, sel hidup dalam susu ibu jugak la yg boleh mematikan kuman kurap susu. Betul ker eak ? Tak try pun ...

b) Sapukan air liur ibu nyer lepas bangun tido (sebelum gosok gigi yer) ke kurap susu tersebut. Eeee ... Tak sampai hati nak buat ...

c) Ibu/ayah kene jilat kurap susu baby lps bangun tido tanpa rasa ragu2. Kene yakin dan tak geli. Cam lebih kurang jer ngan yang b) tu ...

d) Sapu gincu kat tempat ruam susu tu ... Errkkk, tak hensem lah Putra nanti ... Huhuhu ...

e) Lap pipi bayi dengan tisu/kain basah setiap kali lepas nyusu. Pastikan xde sisa susu tu yang meleleh ... Yang nih memang aku buat, cuma x basah jer ...

f) Sapukan tepung ubi kat tempat ruam tu ... Nie uwan nyer letak pagi tadi, wat cam bedak sejuk tu, so far x nampak keberkesanan nyer lagi ...

g) Dapatkan ubat dari klinik/farmasi dengan nasihat doktor ... Tunggu Khamis nih ada appointment kat KKIA, Gombak Setia ... Nak try mintak ubat sekali, jenuh ler kena bebel ...

Kengkawan ada petua yang lain ker ??? Meh ler kongsi kat sini same-same ...

Sian anak ibu nih ... Merah jer pipi die ...

TAZKIRAH JUMAAT #1 : Mulakan Dengan Bismillah ...

BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz "BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM" yang bermaksud: "Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."

KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH :-

1) Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2) "BISMILLAH untukmu dan umatmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam." (Hadith Qudsi).

3) Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4) Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5) Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6) Jumlah huruf dalam BISMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19. Ibnu Mas'ud berkata: "Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari."

7) Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, "Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya."

8) Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9) Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10) Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11) Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

Sabda Rasulullah, "siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada...."

Wallahu'alam ...

Sumber

Segmen : Bloglist Oktober

Saya nak join jugak ...

Berminat ? Nak join jugak ?

Tunggu ape lagi ?

Mari ler ramai-ramai memeriahkan suasana ...

Nak join klik BANNER ...

Akhirnyer Kena Tembak ...

Akhir nyer hajat yang sekian lama tersimpan terlaksana jugak ... Baca kisah awal nyer di SiNi ... Lawak bila ingat balik kisah lama ... Kali nie Fatiha mintak lagi ... Tak takut dah kate nyer ... Banyak kali jugak aku tanya untuk mendapatkan kepastian ...

Sabtu lepas ditembak lah Fatiha, dua das lagi ... Tak nangis pun cuma macam terkejut jer ... Tak sakit kate nyer ... Maka lebar lah senyum nyer ari tu ... Hajat hati telah kesampaian ... Warna merah jadi pilihan ...

Alhamdulillah ...

Aurat Wanita ...

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan / melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaianyang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangandan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani danBaihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin,hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang. Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis / jarang, ketat / membentuk dan berbelah /membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Wanita-wanita yang dikasihi sekelian ... Tunggu apa lagi, tutuplah auratmu, kerana ianya perintah dari Allah, Allah yang menciptakan kamu, Rabb yang memberikan kita kehidupan kekal abadi di akhirat kelak, baik atau buruk diatas rahmat Dia dan bagaimana buku amal kita diterima kelak. Jangan tunggu apa lagi, kita tidak pasti bila ajal maut kita atau bila Allah pilih kita untuk diberi hidayah ...

Para isteri, tidak sayangkah anda pada suami2 anda? suami2 anda akan ditanya, dipersoalkan kelak dihadapan Allah s.w.t. ... Kasihan pada mereka ...

Suami- suami? tidak cintakah lagi pada isteri? isteri anda akan menerima azab yang berat di akhirat ...

Na' uzubillahhimin zaliq ...

Bersama- samalah kita berpesan untuk kebaikan bersama dan berdoa ke hadrat Allah atas kesilapan-kesilapan dan dosa-dosa yang telah kita lakukan, sentiasa bermuhasabah dan menginsafi diri sendiri serta tidak putus asa daripada meminta rahmat Allah s.w.t kerana ia adalah sifat kaum-kaum yang beriman ...

Rabbana aatina fiddunya hasanah wafil aakhirati hasanah waqina azabannar ...

Wallahua'lam ...

Cara Mandikan Bayi ...

Bayi baru lahir adalah khalifah Allah yang baru menjengah dunia selepas sembilan bulan tinggal di alam rahim. Justeru ibu bapa yang beragama Islam mestilah menyambut kelahirannya mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam.

Antara yang mungkin kita semua tidak beri perhatian adalah tatacara memandikan bayi baru lahir iaitu dari usia sehari hingga 40 hari. Dalam tempoh ini, kaedah mandian memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

1. Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Gunakan air yang suam.

2. Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.

3. Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa memandikan bayi. Ini akan membuatkan pengaliran darah bayi lancar dan baik. Siraman disertakan dengan sapuan sabun yang sesuai untuk bayi.

4. Seterusnya siram dari belakang hingga ke kepala. Siraman di kepala dilakukan secara perlahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga. Semasa menyiramkan air di belakang kepala ke bahagian hadapan dahi, tangan digunakan untuk menggosok dahi.

5. Sebaiknya tugas memandikan bayi dilakukan oleh bapa. Sambil memandikan, hati berzikir Ya Latif, Ya Hadi.

6. Pastikan siraman tidak dilakukan pada muka bayi kerana ia boleh melemaskan bayi serta menyebabkan lubang hidungnya lembap seterusnya mudah selesema atau jangkitan kuman.

7. Siraman yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya hingga ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada bahagian hadapan tubuh bayi usia ini, kerana bimbang air dan sabun menyebabkan bahagian pusatnya lembap dan seterusnya melambatkan proses ‘gugur’ tali pusat.

8. Selepas selesai mandi, lapkan seluruh badan bayi dengan tuala yang bersih. Cara mengelap dimulakan dari kepala kerana kelewatan mengelap bahagian kepala boleh menyebabkan kepala dan ubun-ubun bayi basah serta membawa masalah paru-paru lemah.

Sumber :
Awien rhd
ada2aje yahoogroup

Ya Allah ...

Ya Allah! Jika ada di kalangan kami org yg sedang sakit, berikanlah kesembuhan kpd mereka,

Jika ada di kalangan kami org yg susah, bantukanlah segala urusan mereka,

Jika ada di kalangan kami org yg bersedih hati, maka berikanlah ketenangan & jln keluar bg permasalahan mereka,

Jika ada di kalangan kami org yg sgt berhajat dgn keperluannya, sampaikanlah hajat & cukupkanlah keperluannya.

Ameennn ...

Keguguran Adalah Normal ...

Ari tu kan aku ada cite pasal masalah aku kat SiNi kan ... Makin meruncing nampak nyer ... Keadaan makin gawat sehingga boleh mengakibatkan kepupusan ... Aku pun gigih ler membuat kajian sana sini, survey lah, soal jawab lah ...Pergghh, cam belajar balik plak rase nyer ... Rupe-rupe nyer masalah aku nie adalah normal ... Huh sebaik,  ringan skit beban rase nyer ... Meh aku share skit info2 yang aku dapat ...

Perkara Perlu Kita Tahu :

1. Keguguran rambut selepas bersalin berlaku kepada hampir semua wanita. Ibu baharu bersalin boleh hilang antara 50-100 urat rambut setiap hari.

2. Anda harus faham, hormon (dalam darah) yang berubah setelah bayi dilahirkan menyebabkan keguguran rambut.

3 .Walaupun rambut banyak gugur di awal kelahiran, anda tidak perlu panik kerana anda tidak akan menjadi botak. Sebaliknya ia akan kembali normal sebaik bayi menyambut ulang tahun pertama.

4. Biasanya, lebih kurang 85 ke 95 peratus rambut lima hingga 15 peratus berada dalam peringkat berehat.

5. Selepas peringkat berehat, rambut akan gugur. Biasanya ketika anda menyikat atau bersyampu rambut. Ia akan diganti dengan rambut baharu. Purata keguguran rambut bagi wanita adalah lebih kurang 100 helai sehari.

6. Ketika hamil, peningkatan tahap estrogen melambatkan peringkat pertumbuhan. Hanya sedikit sahaja rambut berada dalam keadaan berehat dan sedikit sahaja yang gugur setiap hari.

7. Selepas bersalin, tahap estrogen menurun dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat. Ini bermakna lebih banyak rambut akan gugur ketika mandi atau bersikat.

8. Keguguran luar biasa akan berkurangan dan rambut akan kembali seperti sebelum pra mengandung. Ini mengambil masa di antara 6 ke 12 bulan selepas bersalin.

9. Biasanya wanita yang berambut panjang lebih perasan masalah ini berlaku kepada mereka.

10. Masalah keguguran ini bukan disebabkan oleh penyusuan susu ibu.

So, apa aku nak buat nih ... Tak kan nak biar jer ... Tak pe kang aku buat kaji selidik lagi ... Dah selesai kajian aku nanti aku share ler ngan korang ... Bye, nak mandikan Putra jap ...

WordLESS Wednesday - 13

Published with Blogger-droid v2.0.10

"COMPLETE" and "FINISH"

No English dictionary has been able to explain the difference between the two words "COMPLETE" and "FINISH". Some people say there is no difference between COMPLETE and FINISH, but there is.

When you marry the right woman you are COMPLETE and when you marry the wrong woman, then you are FINISHED!

When your wife catches you with another woman you are COMPLETELY FINISHED.

And when your wife likes shopping so much then you are FINISHED COMPLETELY.......!!

Sumber :
Abu
ada2aje yahoogroups

Sape nak Maggie ???

Ari tu Abang Ngah dan Fatiha demam berjemaah ... Mujur x kuat sangat ... Cuma mengada-ngada jer skit ... Sebaik hujung minggu kalau x terpaksa lah memonteng plak ...

Nie budak demam tu ...

Macam x demam jer posing nyer ...

Bila dah demam nih selera makan pun merosot ler ... Itu x nak ... Ini x nak ... Hmmm ... "Sape nak maggie ???" ... Melompat masing2, macam x demam dah ... Huhuhu ... X pe kan sekali-sekala ...

Published with Blogger-droid v2.0.10

TIDAK BEKERJA ???

Kaunselor : Apakah pekerjaan Encik Zainal?
Encik Zainal : Saya bekerja sebagai Akauntan di sebuah Bank.
Kaunselor : Halimah pula?
Encik Zainal : Dia tidak bekerja. Hanya suri rumah sahaja.
Kaunselor : Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi?
Encik Zainal : Halimah yang sediakan sebab dia tak kerja.
Kaunselor : Pukul berapa Halimah bangun untuk sediakan sarapan??
Encik Zainal : Pukul 5 pagi dia bangun kerana saya akan keluar bekerja pada pukul 6.30 pagi. Kaunselor : Anak-anak encik Zainal ke sekolah bagaimana??
Encik Zainal : Halimah yang hantar sebab dia tidak bekerja.
Kaunselor : Selepas hantar anak-anak, Halimah buat apa?
Encik Zainal : Pergi ke pasar, kemudian balik rumah untuk memasak dan kemas rumah. Halimah kan tak bekerja.
Kaunselor : Petang hari selepas Encik Zainal balik rumah, apa yang Encik Zainal lakukan?
Encik Zainal : Balik berehat, kerana seharian saya penat bekerja.
Kaunselor : Apa Halimah buat?
Encik Zainal : Sediakan makanan, melayan anak, mengemas dan dia juga mengambil upah menjahit. Dia menjahit sehingga lewat malam kerana dia tidak bekerja.

Berdasarkan cerita di atas, anda rasa siapa yang lebih banyak bekerja?? Rutin seharian Halimah bermula dari sebelum Subuh sehingga lewat malam, itu juga dikatakan TIDAK BEKERJA?? Suri rumah memang tidak perlukan segulung ijazah atau pangkat yang besar, tetapi peranan suri rumah sangat penting!

CRDEIT TO:: Kempen FB Aurat Saya Maruah Saya!

Keguguran Lagi ...

Putra dah masuk empat bulan ... Aku mengalami masalah keguguran plak ...
Agak teruk juga, merata-rata ada ... Risau plak aku ... Aku rase semua orang ada mengalami masalah cam aku nie kot ...
Kengkawan cam ner ada tak alami masalah cam aku nie ?

Aku pun ape lagi, gunakan khidmat En. Google untuk mencari maklumat ...
Hehehe ...Tak larat tengok ...
Merata-rata ada ...
Alamak ada keje plak ... Sambung next entry plak eak ...

Mana Ada Naik Nyooo ...

Hehehe ...
Kengkawan paham tak ??

Published with Blogger-droid v2.0.10

Selamat Hari Lahir Abang Long ...

SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-10 DIUCAPKAN KEPADA PUTERA SULONG KAMI MUHAMMAD LUQMAN ALIFF B. SHAHDAN

Selamat Hari Lahir Abang Long ... Semoga sentiasa sihat n ceria selalu. Abang Long dah besar, kena jadi budak baik, dengar cakap ibubapa, jangan cepat marah, hormat orang tua, jangan degil .... Belajar rajin-rajin biar jadi orang pandai. Yang paling penting Jangan Lupa Solat ...

Kebetulan plak ada Jamuan Raya kat Sekolah Agama ... Aku pun beli ler kek untuk Abang Long dan kengkawan ...

Ya Allah, Kau terangilah hati anak ini dalam mendalami ilmu dunia & akhirat.. Kau jadikanlah dia anak yang soleh, yang menjaga solat dan agamanya ... menjaga kebajikan kedua ibu bapanya ... menjaga kebajikan mereka yang memerlukan ... tidak sombong dan pandai menjaga diri.. Ameen ...

*pssttt :- Akhir tahun nie sunat tau ....

Putra MERDEKA ...

Muhammad Putra Al Amin b. Shahdan
Genap 4 bulan hari nie ...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Siakap Stim Limau ...

Stim lah sangat ...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Dah Tua Pun Dapat Duit Raya Lagi ...

Alhamdulillah ...
Rezeki Syawal ...

Alkisah nyer ari tu aku sesaje masuk contest yang blog2 banyak buat ...
Sesaje jer mencuba nasib ...
Rezeki kan Allah s.w.t yang tentukan, x salah mencuba ...

Nie entry aku masuk contest2 tu ...
MamaTisya Duit Raya 2013 Giveaway ( just tinggal link blog & email jer ) ... & GIVEAWAY dari blog KISAH SEORANG PENGEMBARA JALANAN ...

Nie plak entry pengumuman pemenang kat blog dia orang ...
5 pemenang bertuah dapat duit raya dari MamaTisya & SENARAI PEMENANG GIVEAWAY

Kawan2 kalau rajin n ada masa jalan-jalan lah blog dia orang plak ...

Lagi sekali aku ucapkan terima kasih kepada blogger baik hati nie ... Moga murah rezeki kita bersama eak ...

Khabar angin atau betul² ...

Hangat diperkatakan ... Minyak RON 95 akan naik RM0.20 pada malam ini ... Sama² kita tunggu ... Khabar angin atau betul² ... Cobaan ...

Pray For Mesir (Part-2)

Kenyataan Rasmi Kesatuan Ulama Sedunia Mengenai Krisis Mesir.

"Kenyataan Rasmi Pada 29 Ogos 2013 :: 22 Syawal 1434

Kenyataan terbaru yang dikeluarkan oleh Kesatuan Ulama Islam Se-Dunia mengenai isu Mesir iaitu :

1- Wajib memberikan bantu ke atas rakyat yang dizalimi dan haram bersetongkol bahkan cenderung kepada kezaliman yang berlaku.

2- Pihak media, wartawan dan segala saluran informasi dituntut
melaporkan perkara yang benar dan tidak menyembunyikan hak dengan mengada-adakan pendustaan dan penipuan atas apa yang berlaku.

3- Para mufti dan alim ulama digesa agar kembali bertakwa kepada Allah dalam mengeluarkan sebarang fatwa. Fatwa yang berbentuk memberikan keizinan dan keharusan dalam menumpahkan darah adalah fatwa yang
dikeluarkan oleh orang yang menjual agama dan mengundang kemurkaan Allah.

4- Umat Islam di seluruh dunia digesa untuk memberikan sebarang bantuan yang termampu dalam bentuk doa, qunut nazilah dan sebagainya terhadap umat Islam dan rakyat Mesir yang dizalimi lagi ditindas.

sumber : qaradawi.net

Sila sebarkan di pelbagai medium mengikut kemampuan masing2.

Terima kasih.

Part 1

Sabtu - Yang Terbakar & Yang Tergolek ...

Alhamdulillah ... Semalam Mak & beberapa orang adik-beradik (Pakcik2 & Makcik2) dapat berkumpul bersama-sama ... Sambil makan-makan ... Sambil borak-borak ... Memang meriah ...
Terbaeekk ...

Yang Terbakar ...

Para petugas yang dedikasi ... Para petugas + pelakon tambahan ... Mangsa kebakaran ... Bakal dibakar ... Hasil nyer ...

BigBoss pun sempat buat makan-makan kat workshop dia ... Sambil memperkenalkan workshop pun iyer juge ...

Yang Tergolek ...

Kambing golek ... Sebaik aku sempat rase ...

Terima kasih diucapkan kepada para petugas dan peserta-peserta yang mejayakan majlis ...

Huhuhu ... Gambar tetamu tak de ...