Projek Menarah @ Menggondol ...

Sumber : Pak Google

Cerita dah basi ... Sempena cuti Nuzul Qur'an yang lepas, dek kerana tak tau nak wat per, BigBoss telah menjalankan Projek Menarah @ Menggondol ... Setelah bersusah payah ke atas kepala sendiri, kepala Putra Al-Amin plak menjadi mangsa, kompem lagi susah ... Setelah berusaha segigih mungkin, ini lah hasil nyer ... Tadaaa ...

Hensem tak saya ???

Selesai sudah ...

Alhamdulillah, BigBoss dah menunaikan zakat tadi ...

Sebaik-baiknya adalah menunaikan Zakat Fitrah di awal Ramadhan bagi membolehkan agihan kepada golongan yang layak disempurnakan sebelum menjelang Hari Raya.

Kadar Bayaran Zakat Fitrah Mengikut Negeri 2013.

Zakat Fitrah ialah zakat diri yang diwajibkan atas diri setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.

Pada prinsipnya seperti definisi di atas, setiap muslim diwajibkan untuk mengeluarkan zakat fitrah untuk dirinya , keluarganya dan orang lain yang menjadi tanggungannya baik orang dewasa, anak kecil, laki-laki maupun wanita. Berikut adalah syarat yang menyebabkan individu wajib membayar zakat fitrah:

## Individu yang mempunyai kelebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.

## Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadan dan hidup selepas terbenam matahari.

## Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadan dan tetap dalam Islamnya.

## Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadan.

Berikut adalah kadar zakat fitrah seluruh negeri di Malaysia bagi tahun 2013 bersamaan 1434 Hijrah. Untuk tahun ini setiap negeri masih mengekalkan kadar seperti tahun sebelumnya.

Sebaik-baiknya adalah menunaikan Zakat Fitrah di awal Ramadhan bagi membolehkan agihan kepada golongan yang layak disempurnakan sebelum menjelang Hari Raya.

Seniwati Umi Kalthum Meninggal Dunia ...

Hari ini tanggal 15 Ramadan bersamaan 24 Julai 2013, perginya seorang lagi seniwati jelita era filem hitam putih iaitu Datin Hajjah Umi Kalthum atau nama sebenarnya Patimah Bte Bahudin pada usia 81 tahun di kediamannya di Taman Melawati pada kira kira jam 4 pagi ini.

Semasa hayatnya Umi Kalthum telah berlakon lebih 20 buah filem antaranya Bawang Putih Bawang Merah, Raden Mas, Laila Majnun, Menanti Hari Esok dan Syukur 21.

Wataknya jahatnya sebagai Putih dalam filem Bawang Putih Bawang Merah yang digandingkan dengan Latifah Omar benar-benar meninggalkan kesan kepada penonton.

Beliau juga pernah dipilih sebagai Wanita Melayu Paling Jelita di Asia pada zaman kegemilangannya oleh sebuah majalah di Australia.

- mStar

Sama-samalah kita menyedekahkan Al-Fatihah kepada Allayarhamah. Semogaa Allayarhamah ditempatkan bersama golongan orang yang beriman.

WordLESS Wednesday - 12

WordLESS Wednesday - 11

PRK KUALA BESUT

Hari nie telah dijalankan pengundian awal bagi PRK DUN Kuala Besut ... SPR menetapkan 24 Julai akan datang sebagai hari pengundian bagi 16,534 pemilih biasa.

Che Long - Calon PAS

Pilihan raya kecil itu menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman dan calon PAS Endot@Azlan Yusof.

Tengku Zaihan - Calon BN

Pilihan raya kecil DUN Kuala Besut diadakan berikutan kematian penyandangnya  Dr A. Rahman Mokhtar, 55, pada 26 Jun lalu akibat kanser paru-paru.

Kepada pengundi2 di DUN KUALA BESUT, Selamat Mengundi, undilah dengan bijaksana demi kebaikan kita semua ... 

Undilah PAS ...

Hehehe ...

Eeeee ... Gatal nyer ...

Sian nyer ... Anak ibu kena gigit nyamuk malam tadi ... Langkah berjaga-jaga telah diambil dengan memasang kelambu ... Tak tau ler cam ner boleh lepas masuk ...

Apa nak buat eak ? Kesan gigitan nyamuk tu leh sapu ape2 ker ? Nyamuk lak cam ner nak kurang kan ?

Suami Abby Abadi ???

Hah ! Dah kawin seminggu lebih  dah rupe nyer ... Laaa, baru tau ...
Alhamdulillah ... Tahniah ... Semoga berbahagia ...

Haa tu ler gambar suami nyer ... Moga terhindar segala fitnah ...

Sumber : Pak Google

Duit @ Nyawa ???

Kelmarin kita digemparkan dengan berita pelajar maut tersepit lif ... Peh tu dengar nyer family tu nak ambil tindakan undang-undang atas kecuaian kontraktor ... Memang patut pun sebab lif tak diselenggara dengan betul ...

Alasan kontraktor, penyelenggaraan tak dapat dijalankan mengikut jadual kerana ada penghuni tak bayar kos penyelenggaraan ... Cam ner plak nasib penghuni yang bayar ???

Hmmm, nampak nyer DUIT lebih penting dari NYAWA manusia ... DUIT adalah segala-galanyer ...

Apa yang ditabur, itulah yang akan kita tuai ...

Sebatang pokok dapat membuat jutaan batang mancis, tapi satu batang mancis juga dapat membakar jutaan pokok. Jadi, satu fikiran negatif dapat membakar semua fikiran positif.Mancis mempunyai kepala, tetapi tidak mempunyai otak, oleh kerena itu setiap kali ada gesekan kecil, sang mancis terus terbakar.Kita mempunyai kepala, dan juga otak, jadi kita tidak perlu terbakar marah hanya kerena gesekan kecil.

Ketika burung hidup, ia makan ulat, ketika burung mati, ulat makan burung. Waktu terus berputar sepanjang zaman. Kitaran kehidupan terus berlaku.Jangan merendahkan siapapun dalam hidup, bukan kerana siapa mereka, tetapi kerena siapa diri kita. Kita mungkin berkuasa tapi WAKTU lebih berkuasa daripada kita. Waktu kita sedang berjaya, kita merasa banyak teman di sekeliling kita. Waktu kita sakit, kita baru tahu bahawa sihat itu sangat penting, jauh melebihi HARTA. Ketika kita tua, kita baru tahu kalau masih banyak yang belum dikerjakan. Dan, setelah di ambang ajal, kita baru tahu begitu banyak waktu yang terbuang sia-sia.

Hidup tidaklah lama, sudah saatnya kita bersama-sama membuat HIDUP LEBIH BERHARGA. Saling menghargai, saling membantu dan memberi, juga saling menyokong. Jadilah teman perjalanan hidup yg tanpa banyak soal dan syarat.

Believe in "Cause and Effect" Apa yang ditabur, itulah yang akan kita tuai ...

Sumber :
Kak Long,
Ada2aje Yahoo Group

"Semoga dengan serba sedikit perkongsian ini dapat memberikan kita manfaat bersamaإن شاء الله(Peringatan buat diriku sahabat muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah serta umat yang dirindui Rasullullah)

Kacau jer ...

Rase lame bebenar tak update blog ... Tak tau nak cite ape ... Mesti semua tengah sibuk dengan persiapan raya kan ... Nah tepek gambar budak nakal yang kacau ibu buka pose semalam ... Dah pandai nak suh orang pegang die jer eak ... Naughty ... Kacau jer ...

Perbuatan Alvin, Vivian Melampau ...

Pasangan Tan Jye Yee (Alvin), 25 dan Vivian Lee, 24, yang telah memuat naik gambar mereka sedang menikmati hidangan bak kut teh di Facebook, Jumaat lalu sambil menulis kapsyen "Selamat Berbuka Puasa dengan bak kut teh (sup tulang babi)...wangi, enak dan menyelerakan, serta meletakkan logo halal pada gambar berkenaan. Perbuatan tersebut adalah sangat melampau ...

Tindakan itu amat menyinggung perasaan ramai umat Islam yang kini sedang menjalani ibadah puasa ...

Sebelum nie, pasangan nie pernah mencetuskan kontroversi video lucah mereka di Singapura ...

Setelah kontroversi demi kontroversi mereka buat kat Malaysia nie diharap pihak berwajib segera mengambil tindakan yang sewajar nyer ...

APE HAL ???

Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :
1. Waktu
2. Kata-kata
3. Kesempatan

Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg :
1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam ..

Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang :
1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran

Ada 3 Hal yg paling berharga :
1. Kasih Sayang ..
2. Cinta
3. Kebaikan

Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :
1. Kekayaan  ..
2. Kejayaan
3. Mimpi

Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :
1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras

Ada 3 Hal yg membuatkan kita sukses :
1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus ..

Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki ..
2. Umur
3. Jodoh

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :
1. Tua
2. Sakit
3. Kematian

ape_citer

PERASAN TAK ???

PERASAN TAK ???
Duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila dibawa ke StarHill, MegaMall dan seangkatan dengannya...

PERASAN TAK ???
30 minit terasa begitu lama untuk berzikir, tetapi begitu pendek untuk menonton drama2 di televisyen...

PERASAN TAK ???
Betapa lamanya 2 jam berada di masjid, tetapi betapa cepatnya 2 jam ketika menonton wayang di panggung...

PERASAN TAK ???
Susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan doa ketika solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan...

PERASAN TAK ???
Betapa seronoknya mendengar seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bola sepak, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan lama dan panjang...

PERASAN TAK ???
Susah sangat baca Al-Quran 1 juzuk saja, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis ditelaah...

PERASAN TAK ???
Orang berebut depan untuk menonton bola dan konsert, tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh cepat keluar....

PERASAN TAK ???

Tak Nangis Pun ...

Hari nie check-up Putra untuk dua bulan ... Biasa lah aku check-up kat KKIA, Gombak Setia jer ... Seperti biasa awal pagi dah bersiap ... Putra ok jer, kena kejut tido, nenen sekejap, peh tu mandi ... Biar dia selesa skit ... Sampai kat klinik yang sentiasa penuh, mujur bawak keta tolak die ... Kalau tak mau lenguh tangan aku mendukung Putra ... Menunggu lah sehingga nombor dipanggil ... Lama jugak menunggu ... Akhir nyer, berat naik dari 4kg ke 4.8kg ... Oklah ... Tunggu lagi .... Sampai ngantuk2 aku, sebaik Putra anak soleh ... Elok jer die ... Masuk bilik suntikan pun lambat ... Aku rase sume gara-gara nurse pelatih yg handle ... Segala-gala nyer lambat ... Masuk bilik suntikan Putra still mamai lagi ... Kali nih suntikan 5 serangkai untuk otak, paru-paru n macam-macam lagilah ... Misi Pelatih dah terangkan sume nyer, maka kena lah Putra injection ... Putra ok jer aku tengok ... Start dari jarum dicucuk, ubat dimasukkan dan jarum ditarik balik, maintain jer ... Ya Allah, terkejut aku, Misi tu pun terkekut ... "Baik nyer budak nih, tak nangis, tak bunyi skit pun ...

Alhamdulillah, sihat walafiat ... Semoga anak ibu terus membesar dengan jaya nyer ...

Dapat hadiah novel plak ...

Alhamdulillah, akhir nyer sampai jugak novel "Biar Jadi Kaktus" ... Jauh tu dari Sibu, Sarawak ... Posmen tu datang semalam ... Sebaik dia baik hati bagi novel nie, coz dia kata kalau ikutkan return sebab berat ... Aku sengih je lah ...

Novel nie aku dapat coz jadi follower ke 1000 Blog Madah Cinta Cik Akak ... Baik sungguh hati Cik Akak nie ... Novel tu aku x start baca lagi, kalau dah sudah nanti aku wat review ...

Cik Akak pon pos sekali kad ucapan bermadah ... Limited edition tau coz ada tandatangan Cik Akak ...

Kengkawan meh ler terjah blog Cik Akak nie ... Terima kasih Cik Akak sebab bagi hadiah tu ...


* Sorry eak gambar tunggang terbalik, nak betul kan tak reti, coz guna hp cikai jer ...

Si Tukang Gunting ...

Eeee ... Geram betul lah budak nie, macam-macam benda dibuat nyer ... Minggu lepas dengan kes Letupan Di Lewat Petang ..., kali nie boleh plak die gie gunting rambut die ... Padan lah senyap jer dalam bilik ... Haisshh macam-macam ...

Elok jer tersengih tanpa rasa bersalah ...Sebaik raya lambat lagi ...

F***ING


1.  F***ING once or twice a week is good for your health, but its harmful if done every day.

2. F***ING gives proper relaxation for you r mind & body.

3. F***ING refreshes you.

4. After F***ING don't eat too much; go for more liquids.

5. F***ING can even reduce your cholesterol level.

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

SO, REMEMBER ...

FASTING is good for your health ...
and may God cleanse your Dirty Mind.

Gambar Masjid dipintu masuk pasaraya ...

BANDA HILIR Melaka - Puasa pun belum lagi ... Sebuah pusat beli-belah di sini meletakkan gambar masjid bersama ucapan Selamat Hari Raya di atas lantai setiap pintu masuk pasar raya berkenaan. Tindakan ini seolah-olah menggalakkan orang ramai memijak masjid, sekaligus dianggap satu penghinaan kepada umat Islam.

SUMBER

Salam Ramadhan 2013

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu siangnya engkau sibuk berzikir ... Tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu ... Mendayu ... merayu ... Kepada- NYA Tuhan yang satu ...

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu ... Solat yang dikerjakan ... Sungguh khusyuk lagi tawadhu' ... Tubuh dan qalbu ... Bersatu memperhamba diri ... Menghadap Rabbul Jalil .. Menangisi kecurangan janji

"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu ... Setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja ... Di setiap kesempatan juga masa yang terluang ... Alunan Al-Quran bakal kau dendang ... Bakal kau syairkan ...

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu malammu engkau sibukkan dengan ... Bertarawih ... Berqiamullail ...Bertahajjud ... Mengadu ...Merintih ... Meminta belas kasih ...

"Sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang ...

Mari kita meriahkan Ramadhan ... Kita buru... Kita cari ... Suatu malam idaman ... Yang lebih baik dari seribu bulan ...

Andai kau tahu ini Ramadhan terakhir ... Tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir ... Mempersiap diri...rohani dan jasmani ... Menanti-nanti jemputan Izrail ... Di kiri dan kanan ... Lorong-lorong redha Ar-Rahman

Duhai Ilahi ...

Andai ini Ramadhan terakhir buat kami ... Jadikanlah ia Ramadhan paling bererti ... paling berseri ... Menerangi kegelapan hati kami ... Menyeru ke jalan menuju redha serta kasih sayangMu Ya Ilahi ... Semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti ...

Namun sahabat semua ... Tak akan ada manusia yang bakal mengetahui ... Apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya ... Yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha ... bersedia ... meminta belas-NYA ...

Wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu namun tak pula aku sanggup ke  Nerakamu ... Kami lah hamba yang mengharap belas darimu ...

"Ya Allah  jadikan lah kami hamba2 Mu yang bertaqwa ... Ampunkan dosa-dosa kami, dosa-dosa kedua  ibubapa kami, dosa-dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah  meninggal dunia"

Amin.....

Andai benar ini Ramadhan terakhir buat saya ...

MAAFKAN SEMUA KESALAHAN YANG PERNAH SAYA LAKUKAN

Si Rama-rama ...

Balik-balik dari sekolah tadi Fatiha asyik nyanyi lagu nie jer ... Lagu baru kate nyer ... Siap buat action lagi ...

Dari ulat jadi kepompong ...
Tidur lena dalam kelongsong ...
Cukup masa kepompong pecah ...
Pommm ...
Jadi lah ia Si Rama-rama ...

Rama-rama terbang merata ...
Sungguh cantik aneka warna ...
Hisap madu di kebun bunga ...
Tapi sayang nya hidup tak lama ...

Riang sungguh Fatiha ...
Alhamdulillah ...

Dua bulan sudah ...

Hari nie genap lah dua bulan usia Putra Al Amin ... Alhamdulillah sihat dan tak banyak ragam ... Masih minum susu ibu sepenuh nyer ... Dah pandai senyum n gelak skit-skit kalau kena agah ... Dah pandai tengok tangan sendiri n bawak ke mulut, sampai juling-juling mata ... Dah tangan sampai ke mulut, apalagi hisap ler ... Habis basah sarung tangan ... Sampai berbunyi-bunyi dihisap nyer ... Kaki plak dah kuat menendang ... Ok itu jer kot ... Semoga terus membesar dengan jaya nyer ... Oh lupa appointment check-up dua bulan minggu depan ...

Jumaat Yang Istimewa

Hari Jumaat merupakan hari yang amat istimewa bagi kaum muslimin. Hari Jumaat mempunyai banyak kelebihan dan keutamaan yang disediakan oleh Allah SWT kepada hamba-hambaNya.
 
KEUTAMAAN HARI JUMAAT

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda : “Hari paling baik dimana matahari terbit pada hari itu adalah hari Jumaat, pada hari itu Adam diciptakan, dan pada hari itu pula Adam dimasukkan ke dalam syurga, serta diturunkan dari syurga, pada hari itu juga kiamat akan terjadi, pada hari tersebut terdapat suatu waktu dimana tidaklah seorang mukmin solat menghadap Allah mengharapkan kebaikan kecuali Allah akan mengabulkan permintaannya.”

1. Hari yang paling mulia dan merupakan penghulu dari hari-hari. Dari Abu Lubabah bin Ibnu Mundzir r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda : “Hari Jumaat adalah penghulu hari-hari dan hari yang paling mulia di sisi Allah, hari Jumaat ini lebih mulia dari hari raya Idhul Fitri dan Idul Adha di sisi Allah, pada hari Jumaat terdapat lima peristiwa, diciptakannya Adam dan diturunkannya ke bumi, pada hari Jumaat juga Adam dimatikan, di hari Jumaat terdapat waktu yang mana jika seseorang meminta kepada Allah maka akan dikabulkan selama tidak memohon yang haram, dan di hari Jumaat pula akan terjadi kiamat, tidaklah seseorang malaikat yang dekat di sisi Allah, di bumi dan di langit kecuali dia dikasihi pada hari Jumaat.” (Hadis Riwayat Ahmad)

2. Waktu yang mustajab untuk berdo’a. Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menyebut hari jumaat lalu beliau Rasulullah s.a.w. bersabda : “Di hari Jumaat itu terdapat satu waktu yang jika seseorang muslim melakukan solat di dalamnya dan memohon sesuatu kepada Allah Ta’ala, nescaya permintaannya akan dikabulkan.” Lalu beliau memberi isyarat dengan tangannya yang menunjukkan sedikitnya waktu itu. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) Namun mengenai penentuan waktu, para ulama berselisih pendapat. Di antara pendapat-pendapat tersebut ada 2 pendapat yang paling kuat:
i. Waktu itu dimulai dari duduknya imam sampai pelaksanaan solat jumaat
Dari Abu Burdah bin Abi Musa Al-Asy’ari r.a. bahawa ‘Abdullah bin ‘Umar r.a. berkata padanya, “Apakah engkau telah mendengar ayahmu meriwayatkan hadis dari Rasulullah sehubungan dengan waktu ijaabah pada hari jumaat?” Lalu Abu Burdah mengatakan, “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘iaitu waktu antara duduknya imam sampai solat dilaksanakan.’” (Hadis Riwayat Muslim)
Imam Nawawi rahimahullah menguatkan pendapat di atas. Sedangkan Imam As-Suyuthi rahimahullah menentukan waktu yang dimaksud adalah ketika solat didirikan.
ii. Batas akhir dari waktu tersebut hingga setelah Asar
Dari Jabir bin ‘Abdillah rr.a., dari Nabi s.a.w. bersabda, “Hari Jumaat itu dua belas jam. Tidak ada seorang muslim pun yang memohon sesuatu kepada Allah dalam waktu tersebut melainkan akan dikabulkan oleh Allah. Maka peganglah erat-erat (ingatlah bahawa) akhir dari waktu tersebut jatuh setelah ‘asar.” (Hadis Riwayat Abu Dawud)
Dan yang menguatkan pendapat kedua ini adalah Imam Ibnul Qayyim rahimahullah, beliau mengatakan bahawa, “ini adalah pendapat yang dipegang oleh kebanyakan generasi salaf dan banyak sekali hadis-hadis mengenainya.”

3. Dosa-dosanya diampuni antara jumaat tersebut dengan jumaat sebelumnya. Dari Salman Al-Farisi r.a. mengatakan bahawa Nabi s.a.w. bersabda : “Tidaklah seseorang mandi pada hari Jumaat dan bersuci semampunya, berminyak dengan minyak, atau mengoleskan minyak wangi dari rumahnya, kemudian keluar (menuju masjid), dan dia tidak memisahkan dua orang (yang sedang duduk berdampingan), kemudian dia mendirikan solat yang sesuai dengan tuntunannya, lalu diam mendengarkan (dengan saksama) ketika imam berkhutbah melainkan akan diampuni (dosa-dosanya yang terjadi) antara Jumaat tersebut dan Jumaat berikutnya.” (Hadis Riwayat Bukhari)
 
AMALAN-AMALAN HARI JUMAAT

1. Membaca surah al-Sajdah dan al-Insan dalam solat subuh
Dari Abu Hurairah r.a., katanya :
“Nabi s.a.w. ketika solat Subuh membaca: “ALIF LAAM MIIM TANZIIL AS-Sajadah (Surah As-Sajadah), dan ‘HAL ATAA ‘ALAL INSAANI HIINUM MINAD DAHRI (Surah Al-Insaan).” (Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

2. Memperbanyakkan selawat
Dari Abu Umamah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :
“Perbanyaklah selawat kepadaku setiap hari Jumaat kerana selawat umatku akan dipersembahkan untukku pada hari Jumaat, maka barangsiapa yang paling banyak berselawat kepadaku, dia akan paling dekat darjatnya denganku.” (Hadis Riwayat Baihaqi dengan sanad shahih)

3. Membaca surat Al Kahfi
Dari Abu Sa’id Al-Khudri r.a., Nabi s.a.w. bersabda: “Barangsiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, akan diberikan cahaya baginya diantara dua jumaat.” (Hadis Riwayat Al-Hakim dan Baihaqi dishahihkan oleh Syaikh Al-Albani)

4. Memperbanyak do’a 

5. Amalan-amalan solat jumaat (bagi laki-laki) : Mandi, bersiwak, dan memakai wangi-wangian.
Bergerak awal ke masjid.
Diam mendengarkan khatib berkhutbah. Memakai pakaian yang terbaik. Melakukan solat sunnah selama imam belum naik ke atas mimbar.

Manfaatkan kelebihan hari Jumaat ini dengan amalan-amalan yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. sebagaimana disebut dalam hadis-hadis di atas.
Semoga Allah merahmati dan membimbing kita semua ke jalan yang diredaiNya.

Allah s.w.t berfirman :
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika kalian mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu”. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Al-Imran:31)

Jom amalkan sunnah-sunnah Nabi Muhammad s.a.w.! ^_^

Sumber

Kembali ke asal ...

Ari tu aku tukar guna komen g+ kat blog ... Bila dah agak lama guna aku rasa cam tak best jer, aku rasa cam kelam-kabut jer ...  Kadang-kadang aku x perasan pun ada orang komen kat blog aku ... Peh tu aku rase cam susah jer nak baca komen2 tu bila aku guna handphone (maklum ler hp cikai) ... So malam nie aku tukar balik ke cara komen yang asal ... Tapi, sedih nyer lah ... Semua komen2 yang lama masa guna g+ tu hilang ... Tak tau cam ner nak buat ... Memang hilang forever ker or boleh buat imports/eksports ... Haisshh ... Haru-haru ... Korang2 cam ner ?

Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un ...

Baru jer dapat berita uwan sedara yang menetap di Serting, N9 meninggal dunia ... Arwah dah lama juga terlantar sakit ... Sama-samalah kita menyedekahkan Al-Fatihah kepada arwah. Semoga arwah ditempatkan bersama golongan orang yang beriman.
Al-Fatihah ...

Sama ker ?

Nie gambar Abang Ngah (Danial) ngan Putra ... Ramai yang cakap muka Putra sama cam muka Abang Ngah ... Aku tengok adalah sama skit-skit ... Cuma Putra nih berisi skit, Abang Ngah tu kurus ... Korang-korang tengok sama ker ?