Rahsia Solat

 Untuk panduan/peringatan buat  diri sendiri ...
*************************
Abu Zar r.a meriwayatkan bahawa ada sekali Rasulullah s.a.w keluar dari rumahnya.Pada masa itu ialah musim daun-daun gugur.Baginda ambil ranting sebatang pohon yg daun-daunnya mulai gugur dengan lebatnya,seraya Baginda s.a.w bersabda,"Ya Abu Zar! Apabila seorang Islam menunaikan solatnya kerana ALLAH,dosanya gugur seperti daun-daun ini gugur dari pohon ini".

Solat ini ada banyak kebaikan dan rahsianya. Antaranya, Inilah dia rahsia solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu.

1 - Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2 - Berdiri Betul : Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3 - Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4 - Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5 - Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6 - I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.



7 - Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8 - Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

10 - Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11 - Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12 - Salam : Memelihara kita di dalam kubur.

13 - Tertib : Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.

Kenapa Aurat Wanita Lebih Banyak Dari Aurat Lelaki?

Sebagaian wanita mengeluh kerana mereka perlu hidup sebagai seorang wanita, seperti yang kita lihat dialog di bawah. Mereka seolah-olah mempersoalkan ketentuan Allah SWT terhadap mereka. 

"Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak."

alt"Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak."


"Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!"

"Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!"

"Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?"

"Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?"

"Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?"

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak sama rata antara jantina, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan.

Kaum lelaki pula cakap, "Ah, mujur aku ni lelaki!"

Tunggu..!

Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Cuba renungi jawapan-jawapan di bawah.

"Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan di rumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu?

Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi di kalangan orang, agaknya apa akan terjadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak?
Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut? Jangankan saya, tapi tok imam akan tercabut serbannya jika tengok awak hanya pakai seluar pendek!"

"Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!"

"Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu.

Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!"

"Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah... itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan, malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua!"

"Akhirat nanti, saya dan lelaki lain di dunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!"
"Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!"

"Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya, dan menunaikan tanggungjawab kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!"

Allah SWT; sebagai Zat yang Maha Pencipta, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukum-Nya malah peraturan-Nya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Ujian Gula

Seperti yang telah diberitau dalam entry CHECK UP MINGGU 29 ...
hari Jumaat lepas aku dah pun buat Ujian Gula ... Jenuh jugak bersepau di hospital ... Sampai2 jer terus ker LabLink ... Kena minum air gula peh tu amek darah ... Lepas tu kena tunggu dua jam lagi untuk buat Ujian Gula tu lagi ... Dalam masa dua jam tu, Big Boss buat ler urusan dia ... Gie buat medical check up ... Gie KWSP amek penyata ... Aku pun ikut serta ... Perut dah lapar giler ... Tak boleh makan or minum kecuali air kosong ... Dalam pukul 11.45am kami kembali ke Hospital, get ready untuk second test tu ... Lepas tu pulun makan ... Tapi perut dah masuk angin, kepala pun dah pening ... 

And semalam dah dapat keputusan nyer ... Hospital tipon ... Kompem kencing manis semasa mengandung ...  Kalau ikut kan border line 7, tapi aku 8.2 ... Tinggi jugak ler tu ... Dinasihatkan jumpa pakar lak nanti, nanti tengok diet aku cam ner ... Aku nih main balun jer semua ... Ada ler kena tanya pasal kencing manis nih ... rase2 nyer dalam family aku tak de ... Mengandung sebelum2 nih pun tak de lak kena ... So, aku pun buat ler research skit2 ... Jenuh menggoogle ... Next entry ok ...

Nauzubillah, minta dijauhkan dari segala yang buruk-buruk ...

Petua Menasihati Anak Yang Degil

 Untuk panduan diri sendiri ...

*************************
 
Setiap ibubapa akan merasa sedih, risau, cemas dan berbagai lagi apabila mendapati anak tidak mendengar nasihat, degil malah melawan cakap-cakap atau nasihat yang kita berikan. Lebih sedih dan risau kalau mereka memberontak. Terutama anak-anak remaja. Mereka boleh melakukan apa saja tanpa berfikir panjang saperti lari dari rumah, melakukan jenayah, malah boleh membunuh.



Justeru pendidikan awal patut diperkemaskan terutama didikan agama. Agama bukan sekadar hantar mereka mengaji quraan atau iqra' sahaja. Didikan sedari awal akhlak (tasauf) dan adab juga penting selain tauhid dan feqah.

Jadi bagaimana mahu menasihati anak agar tidak degil?

Jawapan yang mahu nyatakan di sini bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita. Tak kiralah anak, isteri atau suami.

Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya di waktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun-ubun orang yang ingin anda nasihati.

Semasa ibu jari di atas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad S.A.W dan bacalah surah Al Fatihah. Kemudian terus dengan berzikir di dalam hati dan jangan putuskan zikir anda.

Angkat ibu jari anda, kalau boleh janganlah diputuskan zikir di dalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya.

Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat, banyakkan berselawat, banyak bersabar.

Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda.

Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu’man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. “Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya? Jawab bapa Imam Abu Hanifah “Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan”.

Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan? Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah dididik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah dididik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi.

Saya beri anda satu logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat.

[Sumber]

Check Up Minggu 29 ...

Pagi semalam kebetulan BigBoss cuti so aku ke klinik untuk membuat pemeriksaan bulanan .... Biasa nyer kami pergi malam dan orang punye lah ramai ... Ada kebimbangan ... Doktor kate air ketuban aku banyak ... Doktor terus buat surat refer ke Hospital, kebetulan pulak dah nak masuk 7bulan, kena ler booking tempat kat hospital tu ... Aku n Big Boss risau nyer lah ... So, bila balik tu aku pun buat ler research skit ...

******************
Masalah2 Yang Timbul :-
  1. Kedudukan bayi tidak stabil, bayi akan selalu bertukar posisi seperti songsang, melintang dan kepala di bawah.
  2. Kandungan nampak terlalu besar dan berat dan kesannya pada tulang belakang amat ketara, membuatkan ibu merasa amat tidak selesa pada penghujung kehamilan.
  3. Risiko pramatang tinggi kerana proses kelahiran boleh berlaku lebih awal.
  4. Risiko pembedahan caesarean adalah tinggi kerana kedudukan bayi yang tidak tetap dan tali pusat bayi terjulur keluar sebelum bayi dilahirkan.
  5. Bayi yang mempunyai kecacatan (polihidramnios). Ini boleh dikesan dengan ultrasound.
  6. Ibu kencing manis juga menyebabkan air ketuban banyak.
******************

Nauzubillah, minta dijauhkan dari segala yang buruk-buruk ...
 Hari Jumaat nih kena ke Hospital semula untuk buat Ujian Gula ... Harap-harap baby xde ape-ape ... Coz berdasarkan ujian ultrasound yang dijalankan nampak nyer baby ok ...

Pembantu Rumah Indonesia Dera Bayi Dipenjara 20 tahun.

 http://news.abnxcess.com/bm/wp-content/uploads/2013/02/amah.jpg

Harap-harap kes ini menjadi pengajaran kepada semua ...


****************************
Mahkamah Sesyen Kuantan hari ini menjatuhkan hukuman penjara sejumlah 20 tahun ke atas seorang pembantu rumah warga Indonesia selepas mengaku bersalah terhadap dua pertuduhan mendera seorang bayi lelaki berusia empat bulan, Jumaat lalu.
    
Hakim Mohd Azhar Othman memutuskan hukuman itu memandangkan kesalahan yang dilakukan Yuliana, 23, amat serius dan mendatangkan kesan besar bukan sahaja kepada keluarga mangsa tetapi masyarakat di seluruh dunia.

"Perbuatan kamu telah menyebabkan masyarakat menjadi takut dan tidak tenteram apabila meninggalkan anak kepada pembantu rumah.
    
"Mahkamah berpendapat hukuman ini setimpal dan dapat memberi pengajaran kepada kamu dan masyarakat," katanya.
    
Yuliana berasal dari Sukarame, Acheh bekerja tidak sampai sehari sebagai pembantu rumah dengan keluarga mangsa.
    
Bagi pertuduhan pertama, ibu kepada dua anak itu didakwa menghempas dan melambung Mohamed Hareez Mohamed Zamri sebanyak sembilan kali yang boleh mendatangkan kematian kepada mangsa pada 7.45 pagi, 15 Februari lepas di kediaman ibu bapa mangsa di nombor 7, Lorong Bukit Setongkol 38, Jalan Bukit Setongkol di sini.
    
Dia didakwa mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun.
    
Bagi pertuduhan kedua, pada tempat dan masa yang sama, dia didakwa menganiaya Mohamed Hareez dengan tujuan mendatangkan kecederaan yang boleh dikenakan hukuman mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001 yang membawa hukuman penjara tidak melebihi 10 tahun atau denda maksimum RM20,000 atau kedua-duanya sekali.
    
Bagi kesalahan pertama, tertuduh dijatuhi hukuman penjara 15 tahun dan lima tahun penjara untuk kesalahan kedua.
    
Bagaimanapun Mohd Azhar memutuskan kedua-dua hukuman itu berjalan serentak dan dia hanya perlu menjalani hukuman penjara 15 tahun dari tarikh tangkapan iaitu pada hari kejadian.
    
Mengikut fakta kes, pada 7.45 pagi pada hari kejadian, ibu bapa mangsa yang sedang bersarapan di sebuah kopitiam di Kuantan terkejut apabila melihat bayi sulung mereka dilambung dan dihempas pembantu rumah melalui rakaman kamera litar tertutup di telefon bimbit bapa mangsa.

Berikutan itu, ibu mangsa, Nina Suraya Sulaiman, 24, segera menghubungi jiran supaya pergi menyelamatkan anaknya sebelum kedua-dua mereka bergegas pulang.
    
Bapa mangsa kemudiannya menghubungi polis dan tertuduh ditahan pada 9.15 pagi.
    
Terdahulu, tertuduh yang memakai baju lokap bewarna ungu tidak menunjukkan sebarang reaksi atau riak wajah ketika menyaksikan rakaman CCTV perbuatannya yang dipertontonkan kepadanya di dalam mahkamah menerusi komputer riba.
    
Dia bagaimanapun menitiskan air mata ketika diminta mengemukakan rayuan hukuman dan berkata: "Saya takut".
    
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Nor Azizah Mohamed.
*******************
Ikuti kisah nyer di sini :

Pembantu Rumah Hilang Akal Dera Bayi 4 Bulan

 

Pembantu Rumah Hilang Akal Dera Bayi 4 Bulan


Semoga menajdi pengajaran buat kita semua ...
Ya Allah ... Selamatkanlah bayi ini ...
Harap-harap tak de kecederaan serius ...
Kepada pihak berkuasa sila ambil tindakan sewajar nyer ...

Melayu + Alien ...

Semalam anak2 aku nak layan cite Bulan, Bintang dan Kita, TV9 ... So, aku biarkan jelah ... Cite nyer pasal Andi seorang pemuzik, penyanyi dan komposer hebat dalam sebuah band alternatif popular. Namun kreativitinya semakin merosot sejak putus cinta. Mamat nih berjumpa plak dengan seorang gadis jelita berasal dari angkasa (kira2 cam alien lah ...) yang diberi nama Bintang ... Macam2 lah jadi ... Aku sebenar nyer tak lah ngikut cite nih ... So, tak de lah faham sangat ... Ape yang membuat aku tergelak nyer semalam ... Ada seorang pelakon dalam drama nih berdialog ...

"Melayu + Alien = Malayan Union"

Aku ngan Big Boss tergelak ... Dialog nih kebetulan or memang sesajer nak perli ... Hehehe ...


Mandi-Manda Di Sg. Tua, Ulu Yam ...

Cuti Tahun Baru Cina ari tu kita orang bermandi-manda kat di Sg. Tua, Ulu Yam ... Orang tak yah cite lah , punyelah ramai ... Jalan punyer jalan punyer jalan jumpa ler port yang agak ok untuk kami lepak-lepak ... Penat Mak Buyong jalan tau ... Mak Yong duk tepi sungai jer ... Jaga barang-barang ... Teringin nak mandi tapi takut ngan batu-batu licin kat sungai tu ... Kang tak pasal-pasal plak ...

 
Sumber :- Faizal Rahman

Nanti kalau ada gambar-gambar lain saya update lagi eak ...

No ... No ... No ...


Ari tu Listen ... Listen ... Listen ...
Peh tu No ... No ... No ... plak ...
Kempen x menjadi ...
Huhuhu ...

Published with Blogger-droid v2.0.10

Jenayah Ragut ...

Tadi dalam lebih kurang 10.45pagi aku amek Danial kat Sekolah Agama ... Aku jalan kaki jer coz sekolah tu dekat jer ... Dalam aku berjalan tu adalah lalu motor yang dinaiki oleh 2 orang lelaki muda ... Aku tak nampak pun muka dia orang ... Aku tengok jer dia orang, tapi dalam hati terdetik sesuatu yang tidak best ... Sebab masa dia orang lalu tu sambil2 melihat ibu2  yang tengah berjalan jugak ... Mula lah aku membaca macam2 ayat (dalam hati ler) ... Dah jumpa Danial, aku pun bergegas balik coz nak singgah kedai Atuk Rashid ... Sebelum tu aku kena melalui satu simpang, belum pun sampai kat simpang tu aku dengar suara perempuan menjerit ... Dua tiga kali jugak lah ... Ehh, naper lak nie ... Orang nyer x nampak, suara jer dengar ... Dalam hati nih terus teringat kat mamat dua ekor nih tadi ... Sebaik jer sampai kat simpang, mamat 2 ekor nih keluar dari simpang tu n berlalu pergi ... Dalam hati aku SAH mamat 2 ekor nih nyer keje ... Dalam pada tu sampai lak sorang akak nih kat simpang tu dengan muka yang panik ... "Nape kak ?" aku tanya ... "Akak kena ragut, habis rantai akak" ... "Akak ok ker ? Jatuh tak ?" Alhamdulillah, sebaik akak tu ok ... Kami pun meneruskan urusan masing2 ... 

Bulu roma aku meremang, seram aku, kalau lah aku yang menjadi pilihan ... Ntah ape lah jadi pada aku n kandungan ... Nauzubillah ... 

"Ya Allah, jauhkanlah hamba Mu ini dari sebarang malapetaka ..." 

Published with Blogger-droid v2.0.10