Poligami - Sunnah ...

"Rasulullah SAW sendiri mengkhabarkan kepada isteri baginda tika perlu keluar dan tika menyangka isteri baginda telah terlelap, baginda keluar melaksanakan perintah Allah dan tika kembali, Rasulullah SAW bertindak menjelaskannya kedudukan sebenar. Betapa baginda Rasulullah SAW seorang yang bijak mengendalikan emosi isterinya. Bukankah molek sunnah Rasulullah SAW ini juga turut digilai para suami, bukan semata-mata sunnah poligami sahaja?"
- lanjut dalam Resipi Hidup, Mingguan Wanita Bil 1495 (",)
- Suzana Ghazali

Published with Blogger-droid v2.0.6

Andai Benar ...

Rasa suka, sayang, kasih dan cinta; tak cukup hanya luahan tetapi perlu diselarikan dengan tindakan.
Andai benar anda suka, pasti anda mengutamakannya.

Andai benar anda kasih, anda takkan biarkan dia tersisih.

Jika benar anda sayang, anda takkan benarkan dia hilang.

Jika benar anda cinta, anda pasti sentiasa ingin membahagiakannya.
Andai benar anda disukai, anda akan sentiasa dihargai.

Andai benar anda dikasihi, anda takkan dibiarkan susah sendiri.

Jika benar anda disayangi, keperluan dan kebajikan anda akan disentiasa dipenuhi.

Jika benar anda dicintai, anda takkan dibenarkan merana di dalam hidup ini...

*FB Suzana Ghazali*

Published with Blogger-droid v2.0.6

Tentang Cinta ...

Jangan menyalahkan cinta,
Cinta tidak pernah menyebabkan manusia sengsara,
Sengsara itu hadir kerana cinta disalahguna,
Disalahguna kerana tidak mengikut neraca & acuan Agama,
Agama didasarkan atas nama cinta kepada Allah & Rasul-Nya,
Rasul-Nya itulah penyebar cinta yang sempurna.

Bercintalah kerana Allah & Rasul-Nya untuk siapa & apa sahaja kerana itulah sebenar² perasaan cinta. Cinta yang suci & bahagia ツ".

Ya Allah...Yang telah menyatukanku dengan suami ku dengan ikatan yang sah,peliharalah dan suburkanlah cinta kami sebagai mana kami cinta padaMU dan RasulMu ... Dan lindungilah cinta kami dari godaan syaitan.

Ameenn ...

iluvislam.com

Published with Blogger-droid v2.0.6

Hikmah Terbaekkk ...

Panas tak sentiasa ke petang. Ada tikanya mendung berarak datang. Namun, mendung juga tak selalunya hujan dan jika benar hujan turun, takkan selamanya air menyirami bumi kerana hari yang cerah pasti tiba jua! Begitulah hidup kita. Gembira tak sepanjang masa kerana ujian pasti tiba. Namun ujian bukan tanda derita kerana di penghujung ujian tersebut, pasti ada hikmah yg terbaik drpd-Nya....

- Suzana Ghazali.  

Published with Blogger-droid v2.0.6

Sifat Tercela ...

Allahumma jannibna min amrodhil Qulub...


ANTARA SIFAT TERCELA....atau sifat-sifat Mazmumah


1) SYARHUL THAA'AM ; ertinya gemar kepada makan atau makan terlalu banyak.


2) SYARHUL KALAM ; ertinya gemar kepada bercakap yang sia-sia, percakapan yang tidak berfaedah kepada dunia dan akhiratnya.


3) GHA'DHAB ; ertinya bersifat dengan sifat pemarah dan cepat melenting walaupun kesilapan berlaku pada perkara yang kecil.


4) BUKHL ; ertinya bakhil atau kedekut dan merasa sayang untuk membelanjakan hartanya pada jalan Allah.


5) HASAD ; ertinya dengki akan ni'mat yang ada pada orang lain serta suka jika orang itu mendapat kesusahan, melebihi dari dirinya.


6) HUBBUL JAH ; ertinya cintakan kepada kemegahan dunia secara keterlaluan sehingga lalai dari beribadat serta berzikir kepada Allah Swt.


7) HUBBUN DUNYA ; ertinya cintakan dunia secara keterlaluan sehingga lalai dari beribadat serta berzikir kepada Allah Swt.


8) KIBR ; ertinya bongkak atau sombong, dan merasakan dirinya mempunyai kelebihan dan kedudukan yang tinggi dari orang lain.


9) UJUB ; ertinya merasakan dirinya telah banyak beribadat atau telah banyak harta sehingga ia terlupa segalanya, adalah ni'mat dari Allah.


10) RIA' ; ertinya menunjuk-nunjuk dengan amal ibadatnya, beramal untuk mendapat pujian dan sanjungan untuk dipandang mulia oleh manusia bukan kerana Allah.


Sumber :

FB; Emy Abd Manap


Published with Blogger-droid v2.0.4

Layang-Layang Bertali Kaca ...

Baru jer habis baca buku nih ... Lama jugak ambil masa nk habis baca, maklum ler tebal, 922 mukasurat.

******************


Manja, si anak kecil Tengku Shariman yang dikurung dalam sangkar emas sering bermimpi dapat bermain layang-layang sepuas hati. Apabila dia mendapat peluang dengan bantuan Pak Jusuh, pemandunya, kesempatan itu digunakan sepenuh hati.


Sesekali dia melihat layang-layang itu mundur dan sesekali maju. Kadangkala dia terkejar-kejar dan kadangkala dia cuma berdiri tegak. Ketika itu barulah Manja tahu, mengendalikan layang-layang bukanlah mudah.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Doa Supaya Allah Mencukupkan Keperluan Diri dan Keluarga

Published with Blogger-droid v2.0.4

Uwan ...

Nie uwan saya ... Sudah berusia ... Sekarang tengah sakit, Dr. kate kena kimoterapi, tapi dalam usia yang sebegini tidak sesuai, takut tak tertanggung ... Uwan saya tak tau pun dia ada sakit, tapi dia perasan dalam perut seperti ade pembengkakan ... Sekarang nih, anak2 berusaha mencuba perubatan alternatif ... Saya masih tidak berkesempatan untuk ziarah ... Cuma dapat berita dr Mak, PakCik-Makcik, adik-beradik n sepupu2. Tu pun melalui internet, terima kasih FB n Twitter. Gambar tu pun cilok adik saya punya ...

Ya ALLAH, permudahkanlah urusan kami sekeluarga


Published with Blogger-droid v2.0.4

Dah lama ...

Lama nyer tak update blog ...

Dah bersawang-sawang dah ...

Semenjak rosak ari tu, tak hantar pi baiki pun ...

Tak tau lah cam ner ...

Rasa-rasa cam nak beli baru ...

Haiisshhh, bila lah agak nyer ?

Laptop or komputer ?

Brand ?

Harga ... ?


Published with Blogger-droid v2.0.4