Halal ker air nih ?? ....2

Dulu aku pernah wat entry pasal air nih ... Ramai lak yg kate halal ... So, baru2 nih ada lak yang kate "tak halal" ... Kira-kira hot balik lah cite pasal air nih ... Walaupun dalam paper tak kuar pasal brand ape ... Tapi mungkin ramai yang dah dapat agak ...

_____________________________________________________________________________
Kes 'minuman Arab' dilaporkan mengandungi alkohol lebih daripada 0.05 peratus dan difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, dibongkar akhbar Harian Metrio, kini sudah diketahui umum.

Hukum Syarak hanya membenarkan kurang 0.01 peratus alkohol di dalam makanan dan minuman.

Minuman berkarbonat, pada awalnya dianggap 'bir halal' itu sebelum ini dijual secara terbuka di pasar malam dan restoran terutama di restoran menjual Nasi Arab dengan harga RM3 sebotol.

Saya yakin ramai umat Islam telah menikmati minuman botol pelbagai perisa dipercayai berjenama Barbican itu tanpa perasaan ragu berhubung status halal-haram minuman terbabit.

Mengapa?

Kerana pada hemat saya, majoriti beranggapan, minuman diminum warga Arab berjubah, halal.

Untuk rekod, antara perisa minuman terbabit, Rasberry, Apple, Lemon, Strawberry, Pine, Apple, Peach dan Malt.


Berikut Sijil Halal, produk terbabit dikeluarkan Islamic Food Research Center, IFRC, Malaysia And Asian Region.



Sijil dikeluarkan syarikat sama didapati masih lagi diigunakan pemilik menjual produk makanan secara berleluasa di negara kita.

Saya difahamkan, HANYA Sijil Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, JAKIM sahaja diperakui di Malaysia.

Akhbar Kosmo! melaporkan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengarahkan JAKIM dan pihak berkuasa agama Islam negeri untuk memantau dan jika perlu menyekat penjualan bir terbabit.

Sumber :
____________________________________________________________________________

So, ape cite kengkawan ??? Jangan minum lagi tau ... 
Sebaik tak pernah minum ...

Sungguh Mencabar Hari Ini ....

Dalam seminggu dua nih cuaca pada siang hari cukup panas ... Menjelang petang hujan selebat-lebat nyer berserta guruh dan kilat ... Bila terbaca notis dalam surat khabar porno akan berlaku gangguan bekalan elektrik ... Issshhh .... Cam ner nih .... So, siang tadi dilalui dengan sungguh mencabar, tepat pukul 8.00 pagi letrik dah tak de ... Dengan cuaca panas terik dan tanpa bekalan elektrik, peluh mencurah-curah penuh satu baldi, sebaik ler lebih kurang pukul 5.00 petang bekalan dah pulih kembali  ... Betapa besar nyer peranan elektrik nih, cam ner lah agak nyer orang2 yg hidup tanpa bekalan elektrik, masih ada lagi kan ... Hmmm ...

Gangguan Bekalan Elektrik ...

Kawasan2 yang terlibat ...
Gombak Setia adalah ...

25 / 5 / 2011
8.00 pagi hingga 7.00 malam ....
Lama tu ...
 
 

Tanah Runtuh Hulu Langat ...

Terkejut dengan tragedi yang berlaku di Hulu Langat ... Kebanyakkan mereka bersekolah di Dusun Tua, salah seorang makcik aku mengajar di sekolah tersebut dan beliau masih bersedih atas kehilangan 7 anak murid secara serentak ... 
Innalillahiwainnailaihirajiun..Al Fatihah

Berikut ialah senarai nama penuh mangsa yang diperoleh dari bilik gerakan bergerak yang dibuka di lokasi kejadian:

Enam belas yang terkorban ialah :

1) Mohd Kamarul Amizan, 11 tahun
2) Nurahimi Rosdi, 14
3) Dzahir Haziq M. Muin, 11
4) Ahmad Lokman Hakim, 11
5) Farid Ibrahim, 34
6) Mohd Azret Azahari, 8
7) Wan Ahmad Hasril Hazim, 11
8) Zahid Assawal Zamri, 19
9) Mohd Mustakim Mamat, 12
10) Mohd Naerzein M. Nor, 8
11) Mohd Aiman Abdullah, 10
12) Shahrul Nurimran Adnan, 9
13) Mohd Zaid Azahari, 14
14) Mohd Imal Fahad, 9
15) Mohd Riezman Abdul Latif, 9
16) Mohd Hazim Sapri, 10

Sembilan yang terselamat iaitu:

1) Aizat Khusairi, 12
2) M. Allaudin Sobri, 14
3) M. Syatiq Ibrahim, 21
4) Khairul Anuar Nasri, 9
5) M. Harris Izuddin Sahrul, 11
6) Zulkhairi Aminuddin, 13
7) Izzuddin Abdullah, 30
8) Izuan Zakaria, 33
9) Mohd Akmal Mohd Jefri, 10

Lapan daripada mereka sedang dirawat di Hospital Ampang manakala Mohd Akmal di KPJ KAJANG.

GAMBAR-GAMBAR DARI LOKASI KEJADIAN:

 

 
 
 
 
 
 
Gambar oleh: Star,Berita Harian
 
Innalillahiwainnailaihirajiun..Al Fatihah
http://4.bp.blogspot.com/_FB6W4-PbVPQ/TANVmm7EQuI/AAAAAAAACNE/VTwP0lLnoP0/s1600/al+fatihah.jpg
 
 
Sumber Rujukan :

SELAMAT HARI GURU ...

http://batu.jim.org.my/blog/wp-content/uploads/2009/05/kad-hari-guru.jpg
Selamat Hari Guru buat semua guru-guru di Malaysia ... Khas utk guru-guru ku di Tadika Kemas, Gombak Setia, SRK Gombak 1, SM Convent Sentul, SM Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Pusat Asasi n Universit Malaya ...
Terima kasih guru yang telah mengajarku membaca, menulis, melukis, mewarna, mengira, mengajarku erti hidup dan mengajarku mengenal diri ... Terima kasih juga buat guru terawal – mak dan abah

Jasamu akan tetap ku kenang hingga ke akhir hayat ini
Terima kasih, Selamat Hari Guru
Moga Allah merahmati segala usaha guru dan para pendidik….

I LOVE YOU MOM

 
Nie hadiah Luqman bagi sempena Hari Ibu ... 
Abang Long beli kat sekolah ...

 
I LOVE YOU MOTHER ...
Nie kad Abang Long buat untuk ibu ... 
Tak sempat nak kaler ... Bersemangat nak bagi ...

 
"Along sayang ibu ... Selamat Hari Ibu ..."
Terima kasih Abg Long ... Sayang Abg long jgk ....

Terharu nyer ...
Abang Long belajar rajin2 yerrr ...
Hormat orang tua ...
Jangan lupa solat ...

Apakah itu ??

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/221794_10150174130428878_658833877_6979863_3606435_n.jpg 
Apakah yg ada dlm botol tu ?

Ape tu ? Cube teka ? Sape buat ?

Sape lah punyer angkara .... Haiisshhh ....

@#$%^&*@#$%^&*@#$%^&*@#$%^&* @#$%^&*@#$%^&*@#$%^&*@#$%^&* 

"Ibuuu ... Nak roti ..."

"Nak buh kaya tak ??..."

"Tak ..."

Senyap beberapa ketika ...

"Ibuuu ... Tengok adik buat ape nih ..."

"Hah ...??? "

"Hehehehe ... Adik nak cicah ..."

Fatiha punye keje ... 
Dia pie masukkan roti dalam botol air kosong kita orang ... 
Padan lah senyap jer ... 
Makin nakal dah dak nie ...
Eiii ,,, geram nyer ... 

8 MEI 2011 ...

Hujung minggu ari tu ... Kami sekeluarga tak tau nak gie mana ... Nak buat outdoor aktiviti tak berapa sesuai memandangkan cuaca yang begitu panas ... Aku ajak ler jenjalan ke Wangsa Walk yang kami tak pernah sampai, padahal dekat jer ... Hmmm ... Bermulalah sesi menghabiskan duit, mengalir bagaikan air ...












Akhir nyer meraung-raung tak mo balik pulak dahh ...

Hati dan Perasaan Isteri Mudah Dididik Jika..

Seorang lelaki datang bertemu Abdullah Ibnu Masud menceritakan sahabatnya yang bernama Abu Huraij telah bernikah dengan seorang anak gadis. Abu Huraij bimbang jika isterinya itu membenci dirinya…
Lalu Abdullah bin Masud pun berkata, Kasih sayang itu dari Allah, sedangkan kebencian dari syaitan yang membenci sesuatu yang dihalalkan Allah untuk kalian.
Kata Abdullah lagi, Jika ia (isteri yang baru dinikahi) datang kepadamu, maka suruhlah ia solat sunat dua rakaat di belakangmu, dan katakanlah, Ya Allah, berkatilah isteriku untukku. Berkatilah mereka lantaran diriku. Ya Allah, satukanlah kami selama Engkau menyatukan dengan baik dan pisahkanlah kami jika Engkau memisahkan dengan baik.
Sepasang insan yang dirai mengalirkan air mata kesyukuran setelah berjaya menempuh badai godaan syaitan sebelum bernikah.Pertemuan pasangan yang diijab kabul secara sah didahului dengan sama-sama solat berjemaah dan sujud merafak sembah kepada Allah sebelum menyarungkan cincin ke jari manis isteri mempunyai nilai simbolik tersendiri.
Isteri yang bersedia solat berjemaah dengan suami, sama-sama menadah tangan mengaminkan dengan lafaz doa yang baik-baik dari suami ketika itu hanya mengharap agar dirinya dipimpin sepertimana yang dikehendaki oleh hukum syarak.
Ketika itu pelbagai perasaan berbaur dalam diri antara rasa takut, cemas dan mengharap agar dirinya diterima sepenuh hati oleh si suami dengan tidak berbelah-bagi. Memohon agar keaiban diri dan sifat-sifat mazmumah diri dapat dikekang dalam menjaga kesantunan budi di hadapan suami.Itulah saat yang paling berharga buat seorang isteri, juga buat seisi rumah yang menyaksi.
Begitu juga bagi si suami apabila seorang yang dulunya asing kini mengharapkan pimpinan darinya. Ini menuntutnya banyak bersabar dan berhemah dalam menyelami perasaan serta hati budi seorang wanita.Sebenarnya wanita yang lembut peribadinya, tinggi emosinya dan cinta kepada yang seni-seni tidak semestinya sentiasa suka dibelai manja oleh suami sepanjang masa. Sesekali dia mengharap teguran mesra dari seorang suami andai jalannya sudah tersasar agar dapat kembali ke jalan yang lurus.
Juga mengharap agar diperingatkan pada kejahatan nafsu yang perlu dikekang dan ditundukkan menurut hukum Tuhan. Percayalah para lelaki hati dan perasaan seorang wanita dan isteri akan mudah dididik untuk patuh kepada hukum Tuhan bilamana seorang lelaki sebagai ketua keluarga serius dengan Tuhannya.
Watak Pendamai Mampu Tundukkan Emosi Syeikh Ismail Hj. Hashim
Seorang suami perlu banyak bersabar atau pendamai untuk menundukkan dan menenteramkan perasaan isteri. Kalau perasaan isteri sedang bergelora atau marah kerana sesuatu sebab misalnya, suami jangan menambah kemarahan isteri atau menambah masalah.
Sebaliknya, menurut pendakwah yang juga bekas kadhi, Syeikh Ismail Hj. Hashim, suami perlu berperanan mengelokkan suasana. Kalau suasana tak elok, kita (suami) kena betulkan.
Beliau memberi contoh kes seorang isteri yang menyangka suaminya ada hubungan dengan wanita lain selepas menjumpai sehelai rambut yang panjang di dalam kereta suaminya. Lalu perasaan cemburu dan radang menguasai dirinya hingga perilakunya berubah. Enggan buka pintu bila suami balik dan keesokannya nekad balik ke rumah ibu bapanya.
Menghadapi situasi yang tidak diketahui hujung pangkalnya itu, mujurlah suami mampu bertenang dan cuba menyelidik. Lalu timbullah cerita sehelai rambut dari mulut isterinya. Suami lantas teringat, tempoh hari dia pernah menumpangkan seorang mak cik bersama anak perempuannya yang sakit ke hospital. Mungkin rambut yang ditemui oleh isterinya adalah milik mak cik itu atau anak perempuannya.
Bila dah diberi penjelasan, isteri pun boleh terima. Akalnya boleh terima, lalu perasaannya pun reda, cerita Syeikh Ismail. Dalam kes tadi, kesabaran dan kebijaksanaan suami berjaya mengelokkan kembali suasana keruh dalam rumah tangga. Satu hakikat yang lelaki harus faham, wanita kadang-kadang bertindak terlalu mengikut emosi kerana mereka secara semulajadinya lebih kuat dipengaruhi perasaan daripada pertimbangan akal.
Sebab itu, dalam satu hadis, Nabi s.a.w. menyebut bahawa wanita dijadikan daripada tulang rusuk yang bengkok.
Kerana bengkok itulah, kehidupan mereka banyak dipengaruhi oleh perasaan, oleh nafsu, bukan berlandaskan akal. Sebab itu Allah letakkan mereka di bawah pengawasan lelaki supaya lelaki menjadi pemimpin kepada mereka, ujar Syeikh Ismail.Kalau lelaki bersikap kasar atau melulu dan tidak bijaksana, wanita akan patahati, manakala kalau dibiarkan saja, dia akan tetap bengkok.
Al-Quran jelas menyebut bahawa lelaki adalah pemimpin bagi wanita, kerana lelaki punyai kelebihan di sudut akal. Dari satu segi, perasaan isteri tentunya lebih mudah ditundukkan kalau si isteri mempunyai keyakinan pada suami sebagai pelindung dan pemimpin.
Kata Syeikh Ismail, Suami kena bagi isteri yakin dia sebagai pemimpin yang boleh diterima. Dia kena tunjuk kewibawaannya, jangan dia mempamerkan sifat-sifat yang lebih rendah martabatnya dari isterinya.
Jadi, suami mesti lebih tinggi daripada isterinya di sudut ilmu, iman dan amal. Rasionalnya, suami yang lebih berilmu akan mampu mendidik dan memberi ilmu kepada isterinya untuk meluruskan perasaan si isteri. Termasuklah mendidik perasaan isterinya dengan rasa sabar dan syukur.
Wanita ni mudah kufur budi (tidak mengenang budi). Dia boleh terima bermacam-macam nikmat dari suaminya tapi sekali dia marah, dia nafikan nikmat tu semua. Seolah-olah tak ada apa yang suami pernah beri. Oleh itu, perlunya kita beri ilmu supaya dia boleh melihat dengan pemikiran yang matang dan hikmah, bukan dengan emosional.
Menundukkan perasaan isteri juga umpama bermain tarik tali. Ada masanya kena dilepaskan perlahan-lahan, ada masanya pula kena ditarik. Oleh itu dalam menghadapi isteri yang sedang meledak perasaannya, ada kalanya suami perlu mengalah dan buat pekak telinga.
Syeikh Ismail membawa kisah seorang wali Allah yang ditanya kenapa dia tidak menceraikan saja isterinya yang terlalu buruk perangai. Wali Allah ini takut isterinya nanti berkahwin dengan seorang lelaki lain yang tidak boleh bersabar dengan kerenah dan perangainya hingga dia ditimpa berbagai-bagai keburukan. Baginya, lebih baiklah wanita itu tetap menjadi isterinya kerana dia mampu bersabar dan mungkin di situlah Allah menilainya sebagai ibadah atas kesabarannya.Dengan kelebihan ilmu, iman dan amal, suami dapat pula menanam iman ke dada isteri.
Dengan adanya iman, kalau ada kelemahan suami yang sedikit, dia boleh maafkan, dia tak nampak. Dia boleh berfikir dengan waras, katanya.
- Koleksi Anis

Best nyer zzzz ....

Suka tengok gaya bebudak tido kan ... Tengok raut wajah bebudak tuh ... Suci jer ... Pehh tu bila dah tengok tu mula lah rasa syahdu jer bile teringat insiden2 masa kita jadi singa tuh ... Hmmm, anak2 ibu jangan nakal2 eak ... 
Jadi anak2 yang soleh n solehah ... 
Hormat orang tua ... 
Yang penting Jangan Lupa Solat ...

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/206844_10150160348058878_658833877_6837123_382526_n.jpg
Fatiha tido ngan bj kurung ... Solehah nyer ...

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/222168_10150160348358878_658833877_6837127_1247442_n.jpg 
Close up... Syok nyer ...

TANDA2 KEMATIAN

Tanda 100 hari sebelum hari mati
 
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan
disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua
orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau
tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar.
Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan
mengalami getaran atau seakan-akan menggigil. Contohnya seperti daging
lembu yang baru saja disembelih di mana jika diperhatikan dengan
teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda
ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati
bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti
dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka
yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan
tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja
tanpa sebarang manfaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini
maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk
mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau
ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati


Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita

akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita
akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka
malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat
persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti
kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan
memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang
terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun
malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut
nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari


Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan

musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara
tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari


Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita

iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka
berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi
banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan
kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi
dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini
dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan
layu di mana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.
Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan
sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari


Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu

denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini
menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan
harinya.

Tanda akhir


Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di
bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan
naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap
kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat
maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah
menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Allah berfirman mahfumnya “Katakanlah (wahai Muhammad); Nyawa kamu

akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika
habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu
(untuk menerima balasan)” As Sajadah-11
 http://1.bp.blogspot.com/_1s4MLpZmAmE/TQzeyk8TbcI/AAAAAAAAAAM/CBUFcDqIFhI/s320/kubur.jpg
 
InsyaAllah sahabat, sama-sama kita perbaiki diri sebelum ajal
menjemput kita pergi buat selamanya. Wassalam...